Obowiązki właściciela kamienicy

Data: 2009-05-26 00:04:34
Autor: kovi100
Obowiązki właściciela kamienicy
Witam wszystkich.
Kupiłem za tzw. odstępne mieszkanie w kamienicy. Podczas oględzin
mieszkania ściany wyglądały ładnie a oprowadzający mnie człowiek
mówił, że zrobiono małe odświerzenie lokalu. Ściany szczytowe pokryto
płytami karton gips i pomalowano. Obecnie w jednym z pokoi okazało
się, że zaczęła pojawiać się pleśń a płyta gipsowa zaczęła się
odparzać co karze przypuszczać, że od spodu ściana jest cała wilgotna
i pokryta pleśnią, która właśnie wyłazi zza tej płyty.
Z tego względu obecnie nie korzystam z tego pokoju. Czy w związku z
tym mogę domagać się od administratora obniżenia czynszu oraz
usunięcia na jego koszt pleśni i wilgoci ze ścian.
Nie muszę mówić, że czuję się oszukany bo wygląda na to, że tymi
płytami zamaskowano stan faktyczny ścian.
Bardzo proszę o odpowiedź łącznie z wykładnią prawną bo muszę
zawalczyć z administratorem.

Pozdrawiam
Andrzej Kowalewski

Data: 2009-05-26 10:34:57
Autor: MZ
kovi100@wp.pl pisze:
Witam wszystkich.
Kupiłem za tzw. odstępne mieszkanie w kamienicy.

Rozwiń pojęcie "odstępne". Czy to mieszkanie własnościowe czy komunalne?
W jakiej formie masz potwierdzony ten zakup?

Co do reszty to "never ever" nie kupuje się mieszkań świeżo po remoncie
- jeśli ktoś już się zdecydował sprzedać to będzie wolał spuścić na
remont kolejnemu właścicielowi niż ładować kasę - chyba że musi (patrz
pleśń, wilgoć, itp) zamaskować większe wady.

--
MZ

Data: 2009-05-26 01:44:33
Autor: kovi100
On 26 Maj, 10:34, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
kovi...@wp.pl pisze:

> [...]

remont kolejnemu właścicielowi niż ładować kasę - chyba że musi (patrz
pleśń, wilgoć, itp) zamaskować większe wady.

No właśnie w tym też jest problem bo nie mam na fakturze pozycji
nzakup mieszkania tylko jakieś usługi doradcze itp pierdoły.
Właściwie prawnie to jestem najemcą tego mieszkania, które należy do
firmy obracającej nieruchomościami.
Odstępne to zapłata za to, że stałem się jego lokatorem.
Chyba trochę jestem w dupie :(

Data: 2009-05-26 10:57:33
Autor: MZ
kovi...@wp.pl pisze:

Witam wszystkich.
Kupiłem za tzw. odstępne mieszkanie w kamienicy.
Rozwiń pojęcie "odstępne". Czy to mieszkanie własnościowe czy komunalne?
W jakiej formie masz potwierdzony ten zakup?

<ciach>
No właśnie w tym też jest problem bo nie mam na fakturze pozycji
nzakup mieszkania tylko jakieś usługi doradcze itp pierdoły.

Na jaką kwotę ta faktura? Jak sobie wyobrażasz egzekwowanie Twojego
prawa do zamieszkiwania tam skoro z tego co piszesz to "Ciebie tam nie
ma". Skąd wiesz czy sprzedający w ogóle miał prawo Ci
"sprzedać/wynająć/użyczyć" ten lokal? Może za chwilę pojawi się
prawdziwy właściciel z policją?

Właściwie prawnie to jestem najemcą tego mieszkania, które należy do
firmy obracającej nieruchomościami.
Patrz wyżej. Skąd wiesz czy naprawdę są właścicielem czy po prostu
dostali zlecenie na sprzedaż tego lokalu od właściciela który przebywa
za granicą. Widziałeś jakieś dokumenty? KW? Akt notarialny zakupu?
Odstępne to zapłata za to, że stałem się jego lokatorem.
Ile?
Chyba trochę jestem w dupie :(
.... na mój gust całkiem bardzo.

--
MZ

Data: 2009-05-26 02:30:13
Autor: kovi100
On 26 Maj, 10:57, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
kovi...@wp.pl pisze:

> [...]

Patrz wyżej. Skąd wiesz czy naprawdę są właścicielem czy po prostu
dostali zlecenie na sprzedaż tego lokalu od właściciela który przebywa
za granicą. Widziałeś jakieś dokumenty? KW? Akt notarialny zakupu?> Odstępne to zapłata za to, że stałem się jego lokatorem.
Ile?
> Chyba trochę jestem w dupie :(

... na mój gust całkiem bardzo.

--
MZ

Widziałem dokumenty notarialne własności kamienicy i w urzędzie miasta
potwierdzili właściciela. Jestem tam zameldowany na stałe.
Kwota - 18000
No i co mogę z tym fantem zrobić?

Data: 2009-05-26 09:40:59
Autor: januszek
kovi100@wp.pl napisał(a):

Widziałem dokumenty notarialne własności kamienicy i w urzędzie miasta
potwierdzili właściciela. Jestem tam zameldowany na stałe.
Kwota - 18000
No i co mogę z tym fantem zrobić?

Stop bo lekko się zgubiłem. Kto jest właścicielem? Kto jest zameldowany na stałe? Czego dotyczy podana kwota?

j.

--
www.e-glosowanie.org - 4 czerwca weź udział w pierwszym w Polsce głosowaniu przez Internet!

Data: 2009-05-26 11:41:57
Autor: MZ
kovi100@wp.pl pisze:

Widziałem dokumenty notarialne własności kamienicy i w urzędzie miasta
potwierdzili właściciela. Jestem tam zameldowany na stałe.

Meldunek nic nie wnosi - sprawdź sobie archiwum grupy. Brakuje Ci
podstawowego dokumentu jakim jest umowa najmu, o przeniesieniu własności
nie wspomnę. Z punktu widzenia prawa nie posiadasz żadnego tytułu
prawnego do tego lokalu, jesteś dzikim lokatorem, którego mają prawo
potraktować nawet jak włamywacza. W najlepszym razie zastaniesz któregoś
dnia wymienione zamki, w najgorszym razie wyniosą Cię z tego mieszkania
na kopach  oskarżą o naruszenie miru domowego. Oficjalnie nie zapłaciłeś
tej "agencji" nawet za wynajem, nie mówiąc njuż o "kupnie".

Kwota - 18000
Uojezu.
No i co mogę z tym fantem zrobić?
Spisać w te pędy umowę najmu (najlepiej notarialnie) z zastrzeżeniem że
te 18k to jest opłata za najem za najbliższe 10 lat? ;] Rozumiem że
opłacasz dodatkwo czynsz, media itd?
Licz się jednak z tym że jak "agencja" się zorientuje że Ty się
zorientowałeś to możesz stamtąd wylecieć z dnia na dzień, w zasadzie w
majestacie prawa.

--
MZ

Data: 2009-05-26 02:56:51
Autor: kovi100
On 26 Maj, 11:41, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
kovi...@wp.pl pisze:

> [...]

na kopach  oskarżą o naruszenie miru domowego. Oficjalnie nie zapłaciłeś
tej "agencji" nawet za wynajem, nie mówiąc njuż o "kupnie".

Uojezu.
> [...]

Licz się jednak z tym że jak "agencja" się zorientuje że Ty się
zorientowałeś to możesz stamtąd wylecieć z dnia na dzień, w zasadzie w

Kochani ale umowę najmu to ja mam i to na czas nieokreślony.
Na razie nie wygląda to różowo.

Data: 2009-05-26 12:02:59
Autor: MZ
kovi...@wp.pl pisze:

Kochani ale umowę najmu to ja mam i to na czas nieokreślony.
Na razie nie wygląda to różowo.

Chwila, to może napisz spokojnie co z papierów masz bo z tego co pisałeś
wcześniej wynika że masz tylko "lewą" fakturę na 18k za "usługi" i
meldunek na  stałe. Posiadanie umowy najmu na czas nieokreślony trochę
poprawia Twoją sytuację, pod warunkiem że masz w niej doprecyzowane
kwoty jakie jesteś winien wynajmującemu co miesiąc. Jak ma się ta umowa
najmu do tych 18k? Jakie są warunki najmu, warunki rozwiązania umowy itd?

--
MZ

Data: 2009-05-26 03:35:01
Autor: kovi100
On 26 Maj, 12:02, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
kovi...@wp.pl pisze:

> [...]

kwoty jakie jesteś winien wynajmującemu co miesiąc. Jak ma się ta umowa
najmu do tych 18k? Jakie są warunki najmu, warunki rozwiązania umowy itd?

Chaos to moje drugie imie :)
Mam umowę najmu na czas nieokreślony, w niej określone kwoty czynszu
jakie mam płacić oraz kaucja jaką wpłaciłem, i która jest częścią
18000.
W umowie jest mowa tylko o kaucji a faktura jest "lewa" na pozostałość
czyli 13000. Kaucja jest zwrotna w momencie rozwiązania umowy.
Rozwiązanie umowy - 3 miesięczny okres wypowiedzenia.
Warunki najmu - jestem głównym lokatorem tego mieszkania.

Data: 2009-05-26 12:43:32
Autor: Liwiusz

kovi...@wp.pl pisze:
[...]

   Czy ja wiem, czy to taki interes życia. W każdej chwili mogą przecież rozwiązać umowę. Rozumiem, gdyby była to umowa na czas określony, np. 10, 20 lat. Ale na czas nieokreślony?...

--
Liwiusz

Data: 2009-05-26 12:45:52
Autor: MZ
kovi...@wp.pl pisze:

Mam umowę najmu na czas nieokreślony, w niej określone kwoty czynszu
Co ze zmianami czynszu? Od czego uzależnione, jak często i o jaki
procent może być podnoszony? Płacisz czynsz należny
wspólnocie/spółdzielni czy czynsz + dodatkową opłatę za wynajem?
jakie mam płacić oraz kaucja jaką wpłaciłem, i która jest częścią
18000.
5k kaucji? Kolego, tyle to się płaci kaucji za hiper wysoki standard z
luksusowym wyposażeniem. No ale Twój wybór. Wygląda na to że
przepłaciłeś koszmarnie za coś co mogłeś mieć za 1/10 tego co zapłaciłeś.
W umowie jest mowa tylko o kaucji a faktura jest "lewa" na pozostałość
czyli 13000.
To teraz się zastanów za co te 13k zapłaciłeś? Za "prawo" do wynajęcia
mieszkania? O żadnej "własności" nie ma mowy. Zwyczajnie zrobiono Cię w
trąbę, bardzo kosztowną. Masz dokładnie takie same prawa jak każdy kto
wynajmuje mieszkanie. Dla właściciela/zarządcy budynku nie jesteś
stroną, strona jest "agencja" i to od nich możesz próbować domagać się
rekompensaty za tą wilgoć itd. Biorąc pod uwagę jak Cię do tej pory
naciągnęli to życzę powodzenia.
Kaucja jest zwrotna w momencie rozwiązania umowy.
Rozwiązanie umowy - 3 miesięczny okres wypowiedzenia.
Tu mając dobrego prawnika możesz siedzieć tam do śmierci i 1 dzień
dłużej. Poczytaj sobie o problemach z pozbyciem się lokatora.

Data: 2009-05-26 03:57:06
Autor: kovi100
On 26 Maj, 12:45, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
kovi...@wp.pl pisze:

> Mam umowę najmu na czas nieokreślony, w niej określone kwoty czynszu

Co ze zmianami czynszu? Od czego uzależnione, jak często i o jaki
procent może być podnoszony? Płacisz czynsz należny
wspólnocie/spółdzielni czy czynsz + dodatkową opłatę za wynajem?> jakie mam płacić oraz kaucja jaką wpłaciłem, i która jest częścią
> 18000.

5k kaucji? Kolego, tyle to się płaci kaucji za hiper wysoki standard z
luksusowym wyposażeniem. No ale Twój wybór. Wygląda na to że
przepłaciłeś koszmarnie za coś co mogłeś mieć za 1/10 tego co zapłaciłeś.> W umowie jest mowa tylko o kaucji a faktura jest "lewa" na pozostałość
> [...]

stroną, strona jest "agencja" i to od nich możesz próbować domagać się
rekompensaty za tą wilgoć itd. Biorąc pod uwagę jak Cię do tej pory
naciągnęli to życzę powodzenia.>Kaucja jest zwrotna w momencie rozwiązania umowy.
> [...]

dłużej. Poczytaj sobie o problemach z pozbyciem się lokatora.

> Warunki najmu - jestem głównym lokatorem tego mieszkania.

No dobra ale na co się powoływać przy domaganiu się rekompensaty?
I czy mogę się domagagać usunięcia wilgoci i grzybka na koszt
właścicieli?
A z tym załadowaniem w trąbę to święta racja. Do końca życia będę o
tym pamiętał.
Płacę sam czynsz bez żadnej kwoty najmu.

Data: 2009-05-26 13:06:47
Autor: MZ
kovi100@wp.pl pisze:

No dobra ale na co się powoływać przy domaganiu się rekompensaty?
Wady ukryte? Zależy jak masz opisany "stan przedmiotu najmu".
I czy mogę się domagagać usunięcia wilgoci i grzybka na koszt
właścicieli?
Ponownie zależy to od zapisu w umowie odnośnie napraw. Zawilgocenie to
nie jest naprawa wynikająca z eksploatacji, więc teoretycznie powinien
to usunąć właściciel. Trzymałbym się wątku z wadami ukrytymi
wynajmowanego mieszkania wpływającymi na jego cechy użytkowe. Wilgoć
uniemożliwia Ci korzystanie z pokoju.
A z tym załadowaniem w trąbę to święta racja. Do końca życia będę o
tym pamiętał.
Płacę sam czynsz bez żadnej kwoty najmu.
Tym bardziej musisz nalegać na "przywrócenie stanu właściwego" bo nie
masz jak rekompensować sobie braku jednego pokoju w ramach opłat
miesięcznych.

--
MZ

Data: 2009-05-26 04:29:43
Autor: kovi100
On 26 Maj, 13:06, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
kovi...@wp.pl pisze:

> No dobra ale na co się powoływać przy domaganiu się rekompensaty?

Wady ukryte? Zależy jak masz opisany "stan przedmiotu najmu".> I czy mogę się domagagać usunięcia wilgoci i grzybka na koszt
> [...]

to usunąć właściciel. Trzymałbym się wątku z wadami ukrytymi
wynajmowanego mieszkania wpływającymi na jego cechy użytkowe. Wilgoć
uniemożliwia Ci korzystanie z pokoju.> A z tym załadowaniem w trąbę to święta racja. Do końca życia będę o
> [...]

Tym bardziej musisz nalegać na "przywrócenie stanu właściwego" bo nie
masz jak rekompensować sobie braku jednego pokoju w ramach opłat

A na jakie paragrafy ewentualnie mogę się powoływać żeby walić
konkretami bo inaczej pewnie będą mnie zbywali.

Data: 2009-05-26 13:43:20
Autor: MZ
kovi...@wp.pl pisze:

A na jakie paragrafy ewentualnie mogę się powoływać żeby walić
konkretami bo inaczej pewnie będą mnie zbywali.

Kodeks Cywilny,
Art. 662.
§ 1. Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do
umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu.

§ 2. Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę.

§ 3. Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za
które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma
obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego.

W Twoim przypadku par. 1, ze szczególnym uwzględnieniem "przydatnym do
umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania
najmu." Uważaj jednak żeby nie okazało się że jednak par. 3.

ewentualnie, jeśli czynsz płacisz "agencji", to

Art. 664.
§ 1. Jeżeli rzecz najęta ma wady, które ograniczają jej przydatność do
umówionego użytku, najemca może żądać odpowiedniego obniżenia czynszu za
czas trwania wad.

to Cię raczej nie satysfakcjonuje
§ 2. Jeżeli w chwili wydania najemcy rzecz miała wady, które
uniemożliwiają przewidziane w umowie używanie rzeczy, albo jeżeli wady
takie powstały później, a wynajmujący mimo otrzymanego zawiadomienia nie
usunął ich w czasie odpowiednim, albo jeżeli wady usunąć się nie dadzą,
najemca może wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowiedzenia.

Uważaj, żeby Ci nie wmówiono, że:
§ 3. Roszczenie o obniżenie czynszu z powodu wad rzeczy najętej, jak
również uprawnienie do niezwłocznego wypowiedzenia najmu nie przysługuje
najemcy, jeżeli w chwili zawarcia umowy wiedział o wadach.

ponieważ:

Art. 675.
§ 3. Domniemywa się, że rzecz była wydana najemcy w stanie dobrym i

Data: 2009-05-26 05:03:33
Autor: kovi100
On 26 Maj, 13:43, MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> wrote:
kovi...@wp.pl pisze:

> [...]

ponieważ:

Art. 675.
§ 3. Domniemywa się, że rzecz była wydana najemcy w stanie dobrym i

Dzięki serdeczne za pomoc.
Myślę, że za dużo to sobie nie powalczę.
Nawet nie tak bardzo chodzi mi o obniżenie tego komornego. Bardziej
zależy mi żeby zrobili porządek z tą ścianą.

Jeszcze raz dzięki.

Data: 2009-05-26 17:11:10
Autor: ąćęłńóśźż
Obowiązki właściciela kamienicy
Znajdź i przeczytaj Ustawę o ochronie praw lokatorów.
JaC

Data: 2009-05-26 12:53:53
Autor: Cavallino
Użytkownik "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:

To teraz się zastanów za co te 13k zapłaciłeś? Za "prawo" do wynajęcia
mieszkania?

A co się tak dziwujesz?
Odstępne jest często spotykane przy tego typu wynajmach, zwłaszcza jeśli lokalizacja i cena atrakcyjna.

Data: 2009-05-26 10:44:50
Autor: Liwiusz
MZ pisze:
kovi100@wp.pl pisze:
[...]

   Nie byłbym tego taki pewien. Kiedyś miałem kumpla, który kupował samochód do naprawy, sam go naprawiał bo się znał itp. i sprzedawał z dużym zyskiem. Podobnie może być z mieszkaniami. Ktoś może kupić taniej zaniedbane mieszkanie po 20 latach bez remontów, ładnie urządzić i sprzedać z zyskiem.

--
Liwiusz

Data: 2009-05-26 10:53:43
Autor: MZ
Liwiusz pisze:
MZ pisze:

[...]

.... albo kupić tanio norę, położyć na szybko płyty gipsowe i sprzedać w
dziwny sposób (patrz odpowiedź wątkotwórcy). Co do kupowania samochodów
do remontu to wydaje mi się że w PL to się sprowadza do wyklepania
przystanku :] ale oczywiście są wyjątki.
Wracając do meritum: wątkotwórca tak naprawdę nie kupił mieszkania,
tylko prawo do bycia jego lokatorem. Pytanie czy ten co mu to prawo
sprzedał w ogóle mógł nim dysponować? Wnioskując z postu wcześniej
("usługi" na "fakturze zakupu") to jakiś wałek. Ciekawe na jaką kwotę?

MZ

Obowiązki właściciela kamienicy