Data: 2010-11-17 02:17:25 | |
Autor: Bad skipper | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Witam,
Mam pytanie - Jakie sa obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzaca dzialalnosc gospodarcza? Pod koniec 2008 roku zmarl moj ojciec ktory prowadzial dzialalnosc gospodarca jako osoba fizyczna. Pod koniec zycie zawiesil dzialalnosc gospodarcza, ale niestety z powody czestych hospitalizacji i pogorszajacego sie stanu zdrowia nie wyslal wszystkich deklaracji ani nie dokonal ostatnich wplat na podatek PIT-5 i VAT-7. Obecnie w roku 2010 (!) przyslal mojej mamie jakies zupelnie belkotliwe pismo w ktorym domaga sie ksiegi przychodow i rozchodow, zestawnienia wszystkich skladek na ZUS, i faktur za rok 2008. Na pewno czesc tych papierow zostala pogubiona przez Ojca pod koniec zycie. Mam nastepujace pytania co prawo w Polsce mowi na taki temat: a. Czy spadkobierca odpowiada za braki w dokumentacji zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza? b. Ile czasu spadkobierca jest obowiazany przechowywac (i czy w ogole jest zobowiazany przechowywac?) dokumentacje ksiegowa zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza. Czy ktos ma jakas sugestie jak rozwiazac taki problem? pozdrawiam, Adam |
|
Data: 2010-11-17 20:01:43 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Uzytkownik "Bad skipper" <bad.skipper@gmail.com> napisal w wiadomosci news:9df7203e-d335-4894-97d5-0c58d75c805dq14g2000yqe.googlegroups.com...
Podejrzewam, ze Urzad Skarbowy moze po prostu nie wiedziec o smierci ojca i nalezy mu to uswiadomic stosownym pismem. Jesli macie te dokumenty, to mozecie im to udostepnic, ale jesli ich nie ma, to spadkobierców scigac za ich brak sie nie da zasadniczo. |
|
Data: 2010-11-17 20:25:30 | |
Autor: spp | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
W dniu 2010-11-17 20:01, Robert Tomasik pisze:
Podejrzewam, ze Urzad Skarbowy moze po prostu nie wiedziec o smierci Niemniej za zalegĹoĹci podatkowe juĹź tak. -- spp |
|
Data: 2010-11-17 20:34:54 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
UĹźytkownik "spp" <spp@op.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:ic1a7b$o8o$2news.onet.pl...
W dniu 2010-11-17 20:01, Robert Tomasik pisze: Nie mam pod rÄkÄ ordynacji podatkowej, ale zdaje siÄ, Ĺźe tylko za te naliczone za Ĺźycia, a ewentualnie nie zapĹacono na zasadach ogĂłlnych wynikajÄ cych z egzekucji. nie za bardzo wyobraĹźam sobie prowadzenia kontroli wobec zmarĹego podatnik, choÄby z tego powodu, ze nie ma komu dorÄczyÄ powiadomienia o kontroli. |
|
Data: 2010-11-17 20:42:20 | |
Autor: 'Tom N' | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Robert Tomasik w <news:ic1952$ss1$1inews.gazeta.pl>:
Uzytkownik "Bad skipper" <bad.skipper@gmail.com> napisal w wiadomosci news:9df7203e-d335-4894-97d5-0c58d75c805dq14g2000yqe.googlegroups.com... Podejrzewam, ze Urzad Skarbowy moze po prostu nie wiedziec o smierci ojca i nalezy mu to uswiadomic stosownym pismem. Skoro US -- cytuję -- "przyslal mojej mamie" to raczej wie. Ale skoro podejrzewamy... Ot, matka się rozliczyła za 2008 ze zmarłym mężem, a jak wątkosprawca napisał -- cytuję -- nie dokonal ostatnich wplat na podatek PIT-5 i VAT-7, no to ją pytają na jakiej podstawie rozliczyła zmarłego męża Jesli macie te dokumenty, to mozecie im to udostepnic, ale jesli ich nie ma, to spadkobierców scigac za ich brak sie nie da zasadniczo. Oczywiście, jeśli nie mają (a raczej powinni mieć), to US wyda decyzję: <http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/16-przepisy-ogolne/45-deklaracje-podatkowe/152104-spadek-nastepstwo-prawne-zwrot-podatku-korekta-zlozenie-deklaracji-smierc.html> "Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie zakazują po śmierci spadkodawcy weryfikacji deklarowanych przez niego zobowiązań podatkowych. Przepisy te wręcz nakładają na organy podatkowe obowiązek wszczęcia i prowadzenia postępowania celem określenia prawidłowej wysokości zobowiązania podatkowego spadkodawcy. Jest to jednak jedyny uprawniony tryb korekty takich zobowiązań. Organ podatkowy, wydając decyzję określa w niej prawidłową wysokość zobowiązania podatkowego (na podstawie znanych organowi w dniu otwarcia spadku zobowiązań spadkodawcy), wysokość poniesionej straty uprawniającej spadkobierców do skorzystania, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, z ulg podatkowych, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, jeżeli ich wysokość jest inna niż wykazana w deklaracji złożonej przez spadkodawcę albo spadkodawca deklaracji nie złożył (art. 100 § 2a Ordynacja podatkowa)." -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2010-11-18 08:23:37 | |
Autor: Bad skipper | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Witam i dziekuje za odpowiedz,
1. Oczywiscie ze zaraz po smierci Taty poinformawalismy o tym US i UM i ZUS. 2. To byly jakies drobne sumy. Zaplata zaleglosci nie powinna byc problemem, ale pytanie jest jak wyliczyc te zaleglosci? Nie mozemy znalezc zadnych dokumentow, faktury sa pomieszane i czesciowo pogubione. Ksiazka P-R jest w komputrze tez nieuaktualniana. Truno odpowiadac za niekompletnosc dokumentacji osoby ktora byla ciezko chora. Co zrobic w takiej sytuacji? dziekuje, Bad Skipper |
|
Data: 2010-11-18 17:38:11 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Uzytkownik "Bad skipper" <bad.skipper@gmail.com> napisal w wiadomosci news:36bc4c59-850a-4df9-b1ec-d4a182c03cc5s4g2000yql.googlegroups.com...
Witam i dziekuje za odpowiedz, Powiadomic Urzad Skarbowy o faktycznym stanie rzeczy. Nie ma ksiazki. Dokumenty jakies sa, ale nikt nei wie na ile kompletne. |
|
Data: 2010-11-19 07:52:16 | |
Autor: Andrzej Lawa | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
W dniu 17.11.2010 11:17, Bad skipper pisze:
Pod koniec zycie zawiesil dzialalnosc gospodarcza, ale niestety z 1. ZakĹadam, Ĺźe pismo przysĹaĹ US, a nie zmarĹy ojciec, co niechcÄ cy napisaĹeĹ. 2. Pismo US wysĹaĹ do mamy, czy do zmarĹego ojca, a mama odebraĹa za niego zamiast odesĹaÄ z adnotacjÄ "adresat nie Ĺźyje"? W tym drugim przypadku jest maĹy problem formalny, bo z punktu widzenia formalisty wezwanie zostaĹo prawidĹowo dorÄczone adresatowi... ktĂłry tak na prawdÄ nie Ĺźyje. Raczej do odkrÄcenia, ale Tak SiÄ Nie Robi. |
|
Data: 2010-11-22 09:43:34 | |
Autor: Bad skipper | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Witam,
Tak jak w temacie -pismo bylo adresowane do spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza. pozdrawiam. |
|
Data: 2010-11-22 23:54:00 | |
Autor: Bad skipper | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Witam,
Dyskusja schodzi na korespondencje z US i adresowanie a moje pytania dotyczyly prawa obowiazujacego w Polsce: a. Czy spadkobierca odpowiada za braki w dokumentacji zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza? b. Ile czasu spadkobierca jest obowiazany przechowywac (i czy w ogole jest zobowiazany przechowywac?) dokumentacje ksiegowa zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza. Co na ten temat mowi prawo? pozdrawiam, Adam |
|
Data: 2010-11-24 23:49:38 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
On Mon, 22 Nov 2010, Bad skipper wrote:
a. Czy spadkobierca odpowiada za braki w dokumentacji zmarlej osoby Jeśli nie był zobowiązany w inny sposób (np. jako pracownik, wspólnik albo z innego tytułu), to karnej i karnoskarbowej nie ponosi. Ale administracyjnie wygląda to tak, że w przypadku śmierci podatnika US wydaje decyzję o podatku na podstawie posiadanych dowodów. Pytanie trzeba przetłumaczyć inaczej: czy istnieje powód, dla którego US nie miałby prawa zastosować np. prawa do wydania decyzji z powodu nierzetelności ksiąg? Trzeba rozróżnić: nie *kary*. Ale "wyceny podatku decyzją". b. Ile czasu spadkobierca jest obowiazany przechowywac (i czy w ogole IMVHO j.w. Karnie zobowiązany chyba nie jest, ale brak dokumentacji może prowadzić do decyzji opartej o "wycenę" a nie dokumenty. A podatek wymierzony decyzją w oparciu o nierzetelność dokumentów bywa traktowany przez podatników jako kara... i chyba nie bez powodu. Co na ten temat mowi prawo? W Ordynacji jest to ujęte tak: http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkowa-1_2_129.html +++ 97 § 1. Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmujš przewidziane w przepisach prawa podatkowego majštkowe prawa i obowišzki spadkodawcy. -- - *MAJĄTKOWE*, nie administracyjne. Czyli jak będzie podatek, to się go "potrąci" ;) I na deser: +++ § 4. Przepisy § 1-3 stosuje się również do praw i obowišzków wynikajšcych z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. -- - Czyli US nie może żądać np. przedstawienia spisu remanentowego. Ale może remanent zarządzić i (wynik) potraktować jako składnik "rozliczenia majątku do opodatkowania". Przeczytaj jeszcze kolejne artykuły, są "w tym temacie". pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2010-11-25 07:32:34 | |
Autor: Bad skipper | |
Obowiazki wzgledem Urzedu Skarbowego spadkobiercow zmarlej osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza | |
Godfryd,
Dziekuje za informacje. Adam |
|