Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia

Data: 2009-11-06 09:47:49
Autor: Tomasz Wallrat
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
Sejm uchwali³ wczoraj obowi±zkow± jazdê w kasku na nartach i
snowboardzie do 15 roku ¿ycia.
"...Marsza³ek: W g³osowaniu wziê³o udzia³ 419 pos³ów. Za oddano 416
g³osów, 1 - przeciw, 2 osoby siê wstrzyma³y. Stwierdzam, ¿e Sejm
uchwali³ ustawê o zmianie ustawy o kulturze fizycznej...."
Teraz tylko czekaæ na wydrukowanie jej w "Dzienniku Ustaw".

Tomek

Data: 2009-11-07 16:28:46
Autor: Micha³G
Tomasz Wallrat pisze:
[...]

I podpis p. Prezydenta- co znaj±c dotychczasow± praktykê wetowania 'jak leci' (nawet ustaw popieranych przez PIS)- wcale nie jest takie oczywiste... ;)

a nie do narciarstwa klasycznego, <<< (z dyskusji sejmowej)

Czyli skakac mo¿na bez kasku.... od noworodka.. ;) ;)

Pozdrawiam
Micha³

Data: 2009-11-08 19:18:54
Autor: J.F.
Obowi¹zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
On Fri, 6 Nov 2009 09:47:49 -0800 (PST),  Tomasz Wallrat wrote:
[...]

Senat, prezydent - jesli beda poprawki to moze za rok :-)

Albo wcale, jesli zaprotestuja.

J.

Data: 2009-11-09 13:22:26
Autor: Andrzej Ozieblo
Tomasz Wallrat pisze:

Sejm uchwali³ wczoraj obowi±zkow± jazdê w kasku na nartach i
snowboardzie do 15 roku ¿ycia.

Moze mam omamy, ale wydawalo mi sie, ze w innym poscie podales link do strony sejmowej z dyskusja. Nawet tam z ciekawosci wszedlem i troche (niewiele) poczytalem. Wiele sie nie klocono :) Dosc humorystycznie wygladala dyskusja na temat granicy, owych 15 lat. Dlaczego wlasnie tyle, przypominajac, ze we Wloszech (pewnego rodzaju referencja) jest 14 lat? Padl argument, ze to w zwiazku z koncem gimnazjum. Ktos inny przypomnial, ze gimnazjum koncza 16-latki. Lekkie qui pro quo. :) Ale to drobiazg, bo co do zasady moze byc.

Data: 2009-11-09 05:07:15
Autor: Tomasz Wallrat
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
Masz racje podawa³em link do dyskusji. Na jej koñcu podali ¿e po
przeczytaniu trzeci raz odbêdzie siê g³osowanie na ustaw± co nast±pi³o
w dniu 5.11.2009. Osobi¶cie uwa¿am, ¿e pos³owie momentami byli
zabawni. Ciekawa by³a wypowiedzieæ Piotra van der Coghen. Sprawa jest
chyba zamkniêta i my¶lê ¿e w tym sezonie narciarskim wejd± kaski
narciarskie. Mo¿e szczegó³y co do wieku osób musz±cych je u¿ywaæ
ulegn± zmianie (np. od 14 lat). Zobaczymy jak siê ukarze w dzienniku
ustaw. Wtedy bêdzie to obowi±zuj±ce.

Tomek

Data: 2009-11-09 16:28:48
Autor: J.F.
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
U¿ytkownik "Tomasz Wallrat" <tomasz.wallrat@gmail.com> napisa³
[...]

Niekoniecznie - czytaliscie ze rzad zamierza skasowac te ustawe w calosci i zastapic ja nowa ? :-)
Inna sprawa ze ta nowa to chyba nie wejdzie tak szybko, to tak szybko nie skasuja.
Bedzie zapis na jeden sezon :-)
Dotarliscie moze do protokolu z podkomisji, ktora to dyskutowala ?

A tak swoja droga - naprawde jest taka ilosc urazow ?

v.d. Coghen mowil "Ka¿dego roku zwo¿ê ofiary wypadków z ciê¿kimi urazami czaszkowo-mózgowymi. Dlaczego tak siê dzieje? Bo zmienia siê struktura stoków narciarskich, które sta³y siê twarde jak beton, zmienia siê styl jazdy. Zwiêkszy³a siê liczba kolizji, nie by³o ich kiedy¶ a¿ tyle"

A z ta twardoscia ... no, tam gdzie jest sztuczny snieg to faktycznie bywa twardo .. ale ciekaw jestem czy to od uderzenia o podloze ..

J.

Data: 2009-11-09 10:05:17
Autor: Tomasz Wallrat
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
Wiem o tym ¿e rz±d zamierza wprowadziæ now± ustawê o kulturze
fizycznej. Jest o tym informacja w ekspertyzie wykonanej do tej
ustawy. Chodzi³o mi o to ¿e sprawa zwi±zana drukiem 2268 zosta³a chyba
zakoñczona (przynajmniej w sejmie). Niestety ale poza tym nic wiêcej
nie znalaz³em w necie http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/2268.htm
.. Jest tu co¶  co nazwali "sprawozdanie podkomisji ". Nie jestem
pewien czy (do J.F.)o to chodzi³o.

Tomek

Data: 2009-11-09 21:15:51
Autor: J.F.
On Mon, 9 Nov 2009 10:05:17 -0800 (PST),  Tomasz Wallrat wrote:
Chodzi³o mi o to ¿e sprawa zwi±zana drukiem 2268 zosta³a chyba
zakoñczona (przynajmniej w sejmie).

Ale sprawa z kaskami niekoniecznie :-)

Niestety ale poza tym nic wiêcej
nie znalaz³em w necie http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/2268.htm
. Jest tu co¶  co nazwali "sprawozdanie podkomisji ". Nie jestem
pewien czy (do J.F.)o to chodzi³o.

Nie, chcialem poczytac co tam kto na tym posiedzeniu podkomisji
powiedzial. Sprawozdanie jest bardzo lakoniczne.

J.

Data: 2009-11-09 23:23:49
Autor: Tomasz Wallrat
Obowi¹zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
Ale sprawa z kaskami niekoniecznie :-)
Jak wszystko u nas w sejmie. Zawsze do czego¶ siê wraca. ;)

Nie, chcialem poczytac co tam kto na tym posiedzeniu podkomisji
powiedzial. Sprawozdanie jest bardzo lakoniczne.
A wchodzi³e¶ w "posiedzenia komisji". Z tej podstrony masz linki do
stenogramów ze spotkania komisji niestety z podkomisji ju¿ nie ma.

Tomek

Data: 2009-11-10 11:04:32
Autor: J.F.
[...]

No wlasnie - z komisji sie dowiedzialem ze powolali podkomisje :-)

J.

Data: 2009-11-10 14:16:38
Autor: gajowy
Tomasz Wallrat wrote:

> [...]

A wchodzi³e¶ w "posiedzenia komisji". Z tej podstrony masz linki do
stenogramów ze spotkania komisji niestety z podkomisji ju¿ nie ma.

Ludzie, lito¶ci :)) Po co wam ta perwersja?! :))

OK, jak chcecie koniecznie poczytaæ jak±¶ debatê to tu z Sejmu:
http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter6.nsf/0/89AE1905C1254078C1257665000E6D2E/$file/53_a_ksiazka.pdf

nawet Przemys³aw Edgar siê wypowiedzia³ ... o saneczkach  :)

   gajowy

....carve diem

Data: 2009-11-11 00:53:23
Autor: J.F.
Obowišzkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
On Tue, 10 Nov 2009 14:16:38 +0100,  gajowy wrote:
A wchodzi³e¶ w "posiedzenia komisji". Z tej podstrony masz linki do
stenogramów ze spotkania komisji niestety z podkomisji ju¿ nie ma.

Ludzie, lito¶ci :)) Po co wam ta perwersja?! :))

Chcemy wiedziec kto jest winny i kto dopisal "lub snowboardu" :-)

OK, jak chcecie koniecznie poczytaæ jak±¶ debatê to tu z Sejmu:
http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter6.nsf/0/89AE1905C1254078C1257665000E6D2E/$file/53_a_ksiazka.pdf

Ale to jest posiedzenie a nie debata.

A na posiedzeniu .. polowa poslow siedzi w komisjach, tej gadaniny
nikt nie slucha - glosowania juz dawno ustalone w klubach, albo beda
glosowac tak jak szef klubu. Nie wiadomo po co to odczytuja .. zwyczaj
nakazuje. Prawdziwa debata miala miejsce w podkomisji.

J.

P.S. No nie, przesadzam, protokol odnotowuje "oklaski, gwizdy". Ktos
slucha :-)

Data: 2009-11-11 01:02:33
Autor: Titus Atomicus
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 r oku ¿ycia
In article <hd9cfh$c6o$1@news.onet.pl>,
 "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Ojej, to znaczy, ze poza trasami nie ma nie bezpieczenstwa?
No i gdzie sa te stacje narciarskie w Jurajskim Parku Narodowym?
I od jak dawna?

I kto go tam wpuscil, przeciez to ChuckNorris polskiego outdooru...

TA

Data: 2009-11-11 15:37:41
Autor: J.F.
Obowi¹zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
On Wed, 11 Nov 2009 Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
[...]

Coraz lepsze ploty, coraz mniej dobrze wyszkolonych, to ilosc wypadkow
poza trasami spada :-)

No i gdzie sa te stacje narciarskie w Jurajskim Parku Narodowym?

Tez mnie to zastanawia. Morsko i .. co jeszcze ? J.

Data: 2009-11-12 00:29:47
Autor: gajowy
"J.F." wrote:

>No i gdzie sa te stacje narciarskie w Jurajskim Parku Narodowym?

Tez mnie to zastanawia. Morsko i .. co jeszcze ?

http://www.cisowa.pl/

nie znam, nie by³em

gajowy ...carve diem

Data: 2009-11-13 09:04:49
Autor: J.F.
On Thu, 12 Nov 2009 00:29:47 +0100,  gajowy wrote:
"J.F." wrote:
>No i gdzie sa te stacje narciarskie w Jurajskim Parku Narodowym?
Tez mnie to zastanawia. Morsko i .. co jeszcze ?

http://www.cisowa.pl/
nie znam, nie by³em

http://www.jura.info.pl/pl/www/index.php?rid=1&sid=149

Sie okazuje ze jest tego wiecej. No to pozostaje druga czesc watpliwosci - czy tam mozna sobie glowe
powaznie rozbic ? :-)

J.

Data: 2009-11-13 02:31:59
Autor: blackone
On 13 Nov, 09:04, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

No to pozostaje druga czesc watpliwosci - czy tam mozna sobie glowe
powaznie rozbic ? :-)

najlatwiej sobie rozbic glowe bez nart - na oblodzonym chodniku ;-P

pozdrowcia
Gosia

Data: 2009-11-13 09:48:26
Autor: gajowy
Obowiözkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
"J.F." wrote:

>http://www.cisowa.pl/
>nie znam, nie by³em

http://www.jura.info.pl/pl/www/index.php?rid=1&sid=149

Sie okazuje ze jest tego wiecej.

Ho ho, mo¿e siê wybiorê na jakie¶ ski-safari ;)

No to pozostaje druga czesc watpliwosci - czy tam mozna sobie glowe
powaznie rozbic ? :-)

Mo¿na rozbiæ wszêdzie
....naj³atwiej na krakowskim rynku - nawet od¶nie¿onym.

"Kaski na Rynek!" "Je¶li choæ jedna g³owa..." ...itd. ;)

   gajowy

....carve diem

Data: 2009-11-11 17:11:16
Autor: Grzegorz Lipnicki
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia

I kto go tam wpuscil,

wyborcy;

 g.

Data: 2009-11-12 00:32:54
Autor: gajowy
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia

I kto go tam wpuscil, przeciez to ChuckNorris polskiego outdooru...

Z ciekawo¶ci: co masz na my¶li :)
tzn. o co chodzi z tym Norrisem? :))

Nie znam go¶cia, poza tym, ¿e jest jaki¶ z egzotycznym nazwiskiem
w Jurze to nigdy nic nie s³ysza³em o nim - chêtnie siê dowiem :)

   gajowy

....carve diem

Data: 2009-11-12 09:57:21
Autor: Andrzej Ozieblo
gajowy pisze:

Nie znam go¶cia, poza tym, ¿e jest jaki¶ z egzotycznym nazwiskiem
w Jurze to nigdy nic nie s³ysza³em o nim - chêtnie siê dowiem :)

Za wiele tez nie wiem, ale poczytalem na temat konrowersyjnej ustawy dotyczacej przerobienia Jury w... gory. Kazdy kto zwiedzil Jure, a ja nawet przejechalem ja na rowerze, wie, ze pelno tam malowniczych skalek, ale do gor im daleko. A dlaczego ta ustawa... poczytajcie sami: http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/napisa-ustawe-dla-siebie-i-zony_93233.html
Czy to jest pomowienie czy prawda czy cos posrodku, nie wiem.

Data: 2009-11-12 01:27:05
Autor: blackone
On 12 Nov, 09:57, Andrzej Ozieblo <ypozi...@cyf-kr.edu.pl> wrote:

[...]

Nazywajac to nieladnie: chyba sobie ktos JAJA robi. Jura to gory,
taaaaak....

pozdrowcia z gorzystej krainy;-)
Gosia

Data: 2009-11-12 15:03:54
Autor: Andrzej Ozieblo
Obowia;zkowa jazda w kasku do 1 5 roku z.ycia
blackone pisze:

Nazywajac to nieladnie: chyba sobie ktos JAJA robi. Jura to gory,
taaaaak....

Gosiu, Jura jest gorami w takim samym stopniu jak nadmorskie moreny z Wiezyca na czele. :)

Andrzej

Data: 2009-11-12 23:40:17
Autor: J.F.
On Thu, 12 Nov 2009 15:03:54 +0100,  Andrzej Ozieblo wrote:
blackone pisze:
Nazywajac to nieladnie: chyba sobie ktos JAJA robi. Jura to gory,
taaaaak....

Gosiu, Jura jest gorami w takim samym stopniu jak nadmorskie moreny z Wiezyca na czele. :)

No ale tak mowiac szczerze - glupie 3m wysokosci wystarczy zeby
pogotowie mialo problem ze podjeciem delikwenta, no chyba ze straz
pozarna wezwie.

A jakby tam wszedzie dalo sie wejsc piechota, to by chyba ci "alpinisci" tam nie jezdzili. No chyba ze przyjac zasade ze jak tam
jest wypadek, to klient spada na latwo dostepny teren. A o tych wypadkach na Jurze sie troche slyszy.

J.

Data: 2009-11-12 22:14:30
Autor: Kuba Radlinski
On 2009-11-12 09:57, Andrzej Ozieblo wrote:

[...]

To jest akurat "fakt" typu "fakt superekspresu". Ze strony ¶rodowiska ratowniczego TOPR/GOPR P. VdC w pracach nad t± ustaw± nie bra³ udzia³u. Co do zrobienia z Jury gór to by³ to zabieg formalny - w pracach nad ustaw± w du¿ym zakresie wzorowano siê na ustawie s³owackiej i ¿eby usankcjonowaæ dzia³anie GOPR/TOPR zdecydowano siê na okre¶lenie go terytorialnie. Ze wzglêdu na kontrowersje i faktyczn± niezgrabno¶æ w obecnej wersji ustawy rozwi±zanie jest inne - góry s± wymienione jako góry, a ustawa okre¶la, ¿e równie¿ czê¶æ zapisów stosuje siê do "jaskiñ i ska³ wapiennych". Naj¶mieszniejsze jest to, ¿e tzw. ¶rodowisko (PZA) zareagowa³o cokolwiek histerycznie, a praktycznie wszystkie przepisy przeciw którym protestuj± obowi±zuj± obecnie (a dok³adniej obowi±zywa³y w momencie protestów), tyle, ¿e s± (by³y) porozrzucane po kilku aktach prawnych. Có¿ po raz kolejny wychodzi, ¿e znajomo¶æ prawa obowi±zuj±cego w naszym kraju jest delikatnie mówi±c s³aba.

Pozdrawiam,

Kuba

Data: 2009-11-13 09:32:16
Autor: Andrzej Ozieblo
Kuba Radlinski pisze:

[...]

To wiele wyjasnia. Kuba, jako ratownik z prawdziwych, choc tez nie bardzo wysokich gor, co sadzisz o znajomosci pana Coghena (nawiasem mowic inny Coghen, fizyk, byl promotorem mojej pracy magisterskiej, co kilka dni przepalal grzalke do gotowania wody, bo zapominal, ze ja wlaczyl :)) w temacie urazow glowy w sportach zimowych. Chyba trudno o miarodajne wnioski plynace z jurajskich stokow. Do nich dodalbym tez Paczoltowice z pobliza uroczej Dolinki Raclawki, znanych z pola golfowego, a przede wszystkim slicznego drewnianego "starozytnego" kosciolka. Jeszcze piekniejszy jest w pobliskich Raclawicach (nie tych od Kosciuszki). Ale to na dalekim marginesie. :)

Andrzej

Data: 2009-11-13 11:04:55
Autor: Lusnia
Andrzej Ozieblo pisze:
Kuba Radlinski pisze:

[...]

W ka¿dym b±d¼ razie ja straci³em wiêzad³o krzy¿owe w Cisowie, a obojczyk z³ama³em w Smoleniu...
Ale do szpitala ewakuowa³em siê bez wzywania GOPRowców.
Jerzy

Data: 2009-11-15 21:54:42
Autor: Kuba Radlinski
Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia
Hej,
> [...]
bardzo wysokich gor, co sadzisz o znajomosci pana Coghena (nawiasem mowic inny Coghen, fizyk, byl promotorem mojej pracy magisterskiej, co kilka dni przepalal grzalke do gotowania wody, bo zapominal, ze ja wlaczyl :)) w temacie urazow glowy w sportach zimowych.

Nic nie s±dzê bo nie wiem nic o Piotra znajmomo¶ci tematu, tzn. my¶lê ¿e pojêcie ma, zw³aszcza, ¿e kiedy¶ funkcjonowa³ jako ratownik Grupy Beskidzkiej.

Chyba trudno o miarodajne wnioski plynace z jurajskich stokow.

Akurat bym siê z tym niezgodzi³. Pomimo, ¿e tych stoczków jest kilka i nie maj± jakiej¶ specjalnej trudno¶ci :D to akurat s± do¶æ sensownym odpowiednikiem malych stoczków gdzie indziej. A te "o¶le ³±czki" s± miejscami o najwiêkszej wypadkowo¶ci. To widaæ po Bia³ce, Spytkowicach i podobnych.

Natomiast co do samych kasków to moim zdaniem akurat wprowadzenie obowi±zku dla dzieciaków jest do¶æ sensowne, szczególnie tych ma³ych. nawet w epoce "przedkarwingowej" zaleca³o siê dzieciakom twarde czapki bo mniej ³ama³y sobie ³apki górne czy dolne a stosunkwo du¿o by³o zawsze u nich urazów g³owy. Aczkolwiek osobi¶cie uwa¿am, ¿e to powinno byæ zalecenie a nie obowi±zek.

Wogóle sprawa kasku jest nieco ¼le przedstawiana i rozumiana - kask nie poprawia bezpieczeñstwa na stoku, kask jest ¶rodkiem ochrony osobistej który nam pomaga jak ju¿ co¶ spieprzymy. A clue jest w tym by w³asnie nie spieprzyæ. Dla mnie argumenty "ZA" to przedewszytskim fakt, ¿e w starciu z kim¶ kto ma kask, nie maj±c go nie mam szans - jest odnotowywanych trochê zdarzeñ gdzie klient w kasku potraktowa³ kogo¶ kaskiem. A coraz wiêcej urazów to efekty zderzeñ.

Pozdrawiam,

Kuba

Data: 2009-11-13 07:30:45
Autor: gajowy
Andrzej Ozieblo wrote:

(...) Kazdy kto zwiedzil Jure, a ja
nawet przejechalem ja na rowerze, wie, ze pelno tam malowniczych skalek,
ale do gor im daleko. (...)

Z dum± wiêc og³aszam, ¿e pochodzê ze starych góralskich rodzin ;)

....no, co¶ w tym jest :))

   gajowy

....carve diem

Obowi±zkowa jazda w kasku do 15 roku ¿ycia