Obrecz a rozmiar opony

Data: 2009-06-15 10:07:14
Autor: Zwolay
Obrecz a rozmiar opony
Mam alexrimsy DM18-jaki przedzial opon bedzie na tych obreczach
bezpiecznie "siedzial"? srednica wewnetrzna to wg producenta 18,4 mm.
I w ogole jak sie to liczy(chodzi mi o to czy jest jakas tabela
mowiaca ze do obreczy o szerokosci wewn X nadaja sie opony w
rozmiarach od Y do Z).Dzieki!

Data: 2009-06-15 19:26:10
Autor: budfox
Obrecz a rozmiar opony
Zwolay pisze:
[...]

Na stronie śp. SB jest taka tabelka
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Data: 2009-06-15 17:38:46
Autor: Jan Srzednicki
Obrecz a rozmiar opony
On 2009-06-15, budfox wrote:
Zwolay pisze:
[...]

Na stronie ¶p. SB jest taka tabelka
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Ta tabelka jest ekstremalnie zachowawcza. Wiele osób bez żadnych
problemów jeĽdzi z oponami 2.1" w obręczach o szeroko¶ci 17mm, ja mam
18mm i jeżdżę na 2.25", też bez żadnych rewelacji.

Data: 2009-06-15 19:47:47
Autor: budfox
Obrecz a rozmiar opony
Jan Srzednicki pisze:

Ta tabelka jest ekstremalnie zachowawcza. Wiele osób bez żadnych
problemów jeĽdzi z oponami 2.1" w obręczach o szeroko¶ci 17mm, ja mam
18mm i jeżdżę na 2.25", też bez żadnych rewelacji.

Moim zdaniem może się ona zgadzać bardziej, przy w±skich konfiguracjach. Potrafię sobie wyobrazić, że je¶li na szerok± obręcz nakładamy w±ziutk± oponę, to można uszkadzać obręcz /nie przetestowane empirycznie/

Na nic innego nie natrafiłem, z chęci± też się dowiem

Data: 2009-06-15 17:53:00
Autor: Jan Srzednicki
Obrecz a rozmiar opony
On 2009-06-15, budfox wrote:
Jan Srzednicki pisze:

[...]

A to prawda - w dół rozmiarów opon tabelka może być poprawna. Ale w górę
jest zdecydowanie przesadzona.

Data: 2009-06-15 20:06:42
Autor: PeJot
Obrecz a rozmiar opony
budfox pisze:
Jan Srzednicki pisze:

[...]

Ale w jaki sposób? Poza tym nie ma chyba tak ekstremalnie w±skiego ogumienia.

BTW na fegi o szeroko¶ci zewnętrznej 22 zakładam opony szerokie 24 mm jak i 2.1".

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2009-06-15 20:14:29
Autor: budfox
Obrecz a rozmiar opony
PeJot pisze:

Ale w jaki sposób? Poza tym nie ma chyba tak ekstremalnie w±skiego ogumienia.

BTW na fegi o szeroko¶ci zewnętrznej 22 zakładam opony szerokie 24 mm jak i 2.1".

22/24 pytanie w jaki sposób opona pracuje na wychyleniu, widziałem gdzie¶ jakie¶ obrazki, że się deformuje

powtarzam nie wiem, chętnie się dowiem

nie chciałbym zjeżdżaj±c 60km/h w górach, żeby mnie w zakręcie co¶ zaskoczyło

Data: 2009-06-15 21:22:45
Autor: PeJot
Obrecz a rozmiar opony
budfox pisze:
PeJot pisze:

[...]

O rany, nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Może kluczem jest tu 8 atmosfer dopuszczalnego ci¶nienia ?

Data: 2009-06-16 13:22:46
Autor: Tomasz Konik
Obrecz a rozmiar opony
> [...]

powtarzam nie wiem, chętnie się dowiem
nie chciałbym zjeżdżaj±c 60km/h w górach, żeby mnie w zakręcie co¶ zaskoczyło

Nic Cię nie zaskoczy. Wła¶nie w±ska opona na szerokiej obręczy jest bardzo
stabilna i nie kładzie się pod bocznym obci±żeniem, a rower nie pływa. Maleje
ryzyko "snejka". Odwrotnie jest, gdy zakładasz szerok± gumę na w±sk± obręcz.
Wtedy czuć pływanie koła na zakrętach, czy w koleinach.
Pzdr;-)
Konik

Data: 2009-06-15 19:38:34
Autor: MadMan
Obrecz a rozmiar opony
Dnia Mon, 15 Jun 2009 19:26:10 +0200, budfox napisał(a):

Na stronie ¶p. SB jest taka tabelka
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Dodam że w obręczy o szeroko¶ci 19 może ładnie pracować opona 23 :)
W drug± stronę - w obręczy 17 miałem oponę 40 i też było OK. Będę miał
tak znowu, jak obręcz druga dojedzie. --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-06-15 18:26:47
Autor: Artur
Obrecz a rozmiar opony
poniedziałek, 15 cze, MadMan:
Na stronie ¶p. SB jest taka tabelka
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Dodam że w obręczy o szeroko¶ci 19 może ładnie pracować opona 23 :)

Tak? Bo się wła¶nie zastanawiałem czy nie będzie wpadać do takiej. Sprzedawca
w sklepie powiedział, że lepiej mniejszej niż 32 nie wkładać, ja mam teraz 28
i jest OK.

Data: 2009-06-15 20:37:30
Autor: MadMan
Obrecz a rozmiar opony
Dnia Mon, 15 Jun 2009 18:26:47 +0000 (UTC), Artur napisał(a):

[...]

Pogadaj z Szamanem pisuj±cym tutaj na grupie. To u niego tak±
konfigurację widziałem. Oczywi¶cie do opony 23 lepiej mieć obręcz w stylu 15 lub w najgorszym
wypadku 17, ale nie jest powiedziane że na 19 nie działa. --

Data: 2009-06-15 21:48:07
Autor: budfox
Obrecz a rozmiar opony
MadMan pisze:

Oczywi¶cie do opony 23 lepiej mieć obręcz w stylu 15 lub w najgorszym
wypadku 17, ale nie jest powiedziane że na 19 nie działa.

Ponawiam pytanie, ale co znaczy, że działa?

IMO póki płasko i prosto jak na Mazowszu, jest ok,
ale jak już mam zjeżdżać 60km/h i w zakręcie koło, obręcz wywinie mi jaki¶ numer?

Jakie¶ podstawy, że ta tabela tak wygl±da musz± być chyba

Data: 2009-06-15 21:58:23
Autor: MadMan
Obrecz a rozmiar opony
Dnia Mon, 15 Jun 2009 21:48:07 +0200, budfox napisał(a):

Ponawiam pytanie, ale co znaczy, że działa?

Ponawiam sugestię - pogadaj z Szamanem. On miał, więcej ci
napisze/powie. --

Data: 2009-06-16 02:26:17
Autor: wolay
Obrecz a rozmiar opony
faktycznie ta tabelka z www sheldona browna jest mocno orientacyjna-
zapakowalem micheliny country mud (47 wg specyfikacji) do tych moich
obreczy i hulaja jak trzeba i jakos nie widac by byly niedopasowane
albo siedzialy "na styk"....

Data: 2009-06-16 12:18:37
Autor: acelnószz
Obrecz a rozmiar opony
No ja zapakowalem jakies szersze Specialized na obrecze Bontrager (rozmiary itp. opisalem w ubieglym miesiacu) i mam klopoty.

Czesciowo zapewne dlatego, ze srednica wewnetrzna tych opon jest zapewne na maksie tolerancji wymiarowej, a srednica obreczy chyba na minusie torerancji - mam klopot z ulozeniem opony tak, aby ladnie równo rant opony chowal sie pod obrecza, a sa to opony - mimo iz szerokie - do cisnienia 10 bar, takie semislicki (inverted).

A nawet maila ze Specialized (z USA czy z UK) dostalem, ze beda pasowac - i dupa.
JaC

-- -- -

zapakowalem micheliny country mud do tych moich obreczy i hulaja jak trzeba i jakos nie widac by byly niedopasowane albo siedzialy "na styk".

Data: 2009-06-16 13:12:52
Autor: fabian
Obrecz a rozmiar opony
acelnĂłszz wrote:
No ja zapakowalem jakies szersze Specialized na obrecze Bontrager (rozmiary itp. opisalem w ubieglym miesiacu) i mam klopoty.

Czesciowo zapewne dlatego, ze srednica wewnetrzna tych opon jest zapewne na maksie tolerancji wymiarowej, a srednica obreczy chyba na minusie torerancji - mam klopot z ulozeniem opony tak, aby ladnie rĂłwno rant opony chowal sie pod obrecza, a sa to opony - mimo iz szerokie - do cisnienia 10 bar, takie semislicki (inverted).

A nawet maila ze Specialized (z USA czy z UK) dostalem, ze beda pasowac - i dupa.

A możesz napisać dokładnie co to są za szersze opony, które można do 10 atmosfer pompować? Czy szerokie to 25c zamiast 23? :)

Fabian.

Data: 2009-06-16 15:33:26
Autor: ąćęłńóśźż
Obrecz, a rozmiar opony
700x47 czy jakoś tak (45 ? nie chce mi się schodzić), fabryczne 38 były dla mnie za wąskie m.in. na piach, las i podjazdy po glebie.

-- -- -

Czy szerokie to 25c zamiast 23?

Data: 2009-06-16 15:42:21
Autor: fabian
Obrecz, a rozmiar opony
ąćęłńóśźż wrote:
700x47 czy jakoś tak (45 ? nie chce mi się schodzić), fabryczne 38 były dla mnie za wąskie m.in. na piach, las i podjazdy po glebie.

I ta opona 700x47 ma dopuszczalne ciśnienie 10 atmosfer? Możesz podać firmę i model?

Fabian.

Data: 2009-06-16 21:18:40
Autor: ąćęłńóśźż
Obrecz, a rozmiar opony
Specialized coś tam, tzw. odwrócony bieżnik, opisałem w zeszłym miesiącu.
Może z pamięci się walnąłem nie 10 bar tylko 100 psi?
No nie chce mi sie w tej chwili schodzić po rower ani pompkę (mam ustawione na skali cisnieniomierza).
Ale jest znana własnie z tego (no nie w PL, tylko w US), że ma bardzo duże ciśnienie przy takim rozmiarze, główne zastosowanie to... chodniki w miastach, co mi akurat pasowało ;-))
JaC

-- -- -

Data: 2009-06-16 22:39:01
Autor: Enagem
Obrecz, a rozmiar opony

Użytkownik "ąćęłńóśźż" <usun_to@wp.eu> napisał w wiadomości news:h18r4i$9di$1news.wp.pl...
[...]

Witam
Nie ten rozmiar,ale czy to ten typ opon?
http://skiteam.pl/akcesoria-rowerowe/Specialized/NIMBUS_TIRE_BLK_26X1_5/
pozdrawiam
Enagem

Data: 2009-06-16 23:17:00
Autor: ąćęłńóśźż
Obrecz, a rozmiar opony
www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=42186
www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/Tire/specialized/infinity-tire/PRD_365746_151crx.aspx
100 psi.
JaC

-- -- -

Recently you requested personal assistance from our on-line support center.
Below is a summary of your request and our response.
We will assume your issue has been resolved if we do not hear from you within 48 hours.
Thank you for allowing us to be of service to you.

Subject:  Tyre size vs. rim size.
Discussion Thread
Response (Brad Gehrig) - 05/20/2009

JaC,
These tires will fit.
Thank you,
Bradley Gehrig

Customer (JaC) - 05/19/2009 10:56 AM I'd like to upgrade my GF Nirvana equipped with Bontrager Camino 622x18 alloy rims, fitting Specialized Infinity 700x47C (47-622) tyres.
Shall theese tyres fit on 622x18 rims?

Data: 2009-06-17 10:52:24
Autor: fabian
Obrecz, a rozmiar opony
ąćęłńóśźż wrote:
www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=42186
www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/Tire/specialized/infinity-tire/PRD_365746_151crx.aspx
100 psi.
JaC

Dzięki, czyli jednak 100 psi. Takie ciśnienie jeszcze zrozumiem ;)

Fabian.

Data: 2009-06-15 20:41:03
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Obrecz a rozmiar opony
Panie Artur, prezesie pl.rec.rowery z siedzib± w
<news:h163p7$vjj$1news.task.gda.pl> przy ul....

poniedziałek, 15 cze, MadMan:
Na stronie ¶p. SB jest taka tabelka
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Dodam że w obręczy o szeroko¶ci 19 może ładnie pracować opona 23 :)

Tak?

Tak.
Szaman tak jeĽdził. Do wyjmowania kół z widełek nie musiał V-ek rozpinać
nawet ;-)

--
Pozdrowienia,                            | Próżno¶ repliki się spodziewał
Tuwima c(z)ytuję z przyjemno¶ci±         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2009-06-15 19:49:39
Autor: budfox
Obrecz a rozmiar opony
MadMan pisze:
[...]

Dopytam z ciekawo¶ci, chodzi o wymiar wewnętrzny oczywi¶cie?

Data: 2009-06-15 20:09:19
Autor: MadMan
Obrecz a rozmiar opony
Dnia Mon, 15 Jun 2009 19:49:39 +0200, budfox napisał(a):

Dopytam z ciekawo¶ci, chodzi o wymiar wewnętrzny oczywi¶cie?

Tak. W zasadzie tylko taki jest podawany na obręczach. --

Data: 2009-06-17 11:46:44
Autor: Tomasz Minkiewicz
Obrecz a rozmiar opony
On Mon, 15 Jun 2009 10:07:14 -0700 (PDT)
Zwolay <zwolay@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Dotarły do mnie właśnie zamówione Maviki i… rozwiały moje wątpliwości
co do kompatybilności z oponami, bo są na nich nalepki informujące
o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu dla dwóch różnych szerokości
opon – 1" i 2.3".
Mniejsza o to, jakie ciśnienie konkretna obręcz wytrzymuje, ważne
że wartości dla opon o szerokości nieakceptowalnej dla tego rozmiaru
obręczy raczej by nie podawali, więc nawet jeśli wyszczególnione są
skrajne dopuszczalne, to i tak oznacza, że na obręcz 622x19 można
praktycznie każdą oponę zakładać.

Wprawdzie wcześniej sprawdziłem, że producent opon też twierdzi,
iż można je zakładać na obręcze o wewnętrznej szerokości 19 mm,
ale mu nie do końca wierzyłem i dopiero potwierdzenie ze strony
obręczy mię uspokoiło. Jeśli oni zgodnie tak twierdzą, to kimże
jestem, by się im sprzeciwiać. :)

PS. Jeszcze na nich oczywiście nie jeździłem, ale już wiem, że
to porządna firma ten Mavic – nalepki dały się łatwo zdjąć i nie
zostawiły kleju :). Nie cierpię etykietek na obręczach, bo wyglądają
odpustowo i tylko w mieszczuchu je zostawiłem, bo tam mi akurat
zależało na takim wyglądzie.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-17 11:36:42
Autor: Jan Srzednicki
Obrecz a rozmiar opony
On 2009-06-17, Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

Dotarły do mnie wła¶nie zamówione Maviki i? rozwiały moje w±tpliwo¶ci
co do kompatybilno¶ci z oponami, bo s± na nich nalepki informuj±ce
o maksymalnym dopuszczalnym ci¶nieniu dla dwóch różnych szeroko¶ci
opon ? 1" i 2.3".

Sheldon podaje bardzo ograniczony zakres, za to Mavic i producenci
obręczy w ogóle raczej przesadzaj± w drug± stronę. :)

[..]
PS. Jeszcze na nich oczywi¶cie nie jeĽdziłem, ale już wiem, że
to porz±dna firma ten Mavic ? nalepki dały się łatwo zdj±ć i nie
zostawiły kleju :). Nie cierpię etykietek na obręczach, bo wygl±daj±
odpustowo i tylko w mieszczuchu je zostawiłem, bo tam mi akurat
zależało na takim wygl±dzie.

Też mam ten syndrom - a ile się nabluzgałem, żeby zmyć klej z obręczy
DT, to moje. Olej ro¶linny (często działa na naklejki sklepowe) nic nie
dał, benzyna również, dopiero schodził pod terpentyn±, ale strasznie
opornie.. :S

Data: 2009-06-17 14:25:38
Autor: Tomasz Minkiewicz
Obrecz a rozmiar opony
On Wed, 17 Jun 2009 11:36:42 +0000 (UTC)

On 2009-06-17, Tomasz Minkiewicz wrote:

> [...]
> opon ? 1" i 2.3".

Sheldon podaje bardzo ograniczony zakres, za to Mavic i producenci
obręczy w ogóle raczej przesadzają w drugą stronę. :)

Ale IMHO niewiele przesadzają. 90% górali ma obręcze 19 mm, a opony
powyĹĽej 2". Takie sÄ… realia juĹĽ od dawna i tylko dziwi, ĹĽe tyle czasu
zajęło internetowym tabelkom pogodzenie się z nimi.

[..]
> [...]
> zależało na takim wyglądzie.

Też mam ten syndrom - a ile się nabluzgałem, żeby zmyć klej z obręczy
DT, to moje. Olej roślinny (często działa na naklejki sklepowe) nic nie
dał, benzyna również, dopiero schodził pod terpentyną, ale strasznie
opornie.. :S

Nic nie mów. Ja normalnie właśnie terpentyny używam do czyszczenia
roweru, ale jakiś czas temu zdejmowałem nalepki z ramy i okazało się,
że ich klej potraktowany terpentyną zmienił się w taki lepki, mazisty
żel, który nie chciał się już bardziej rozpuścić, za to przy próbach
pokrył całą dostępną powierzchnię. Musiałem to usuwać mechanicznie,
papierem toaletowym. Oj, klÄ…Ĺ‚em przy tym potwornie.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-17 20:22:51
Autor: PeJot
Obrecz a rozmiar opony
Tomasz Minkiewicz pisze:

[...]

Sheldon bywa konserwatywny; być może gdy owa tabela była tworzona, nikomu nie śniło się o oponach 2".

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-17 23:18:38
Autor: Coaster
Obrecz a rozmiar opony
PeJot wrote:
Tomasz Minkiewicz pisze:

[...]

Raczej moglo _juz_ sie nie snic - standardem w amerykanskich kruizerach byly balony 26 x 2.125"
http://tinyurl.com/krhy36

Tu takie opony w modelu Black Phantom z 1951 roku:
http://nbhaa.com/index4.html
A tu rodzina Sheldona - prawie same balony!
http://sheldonbrown.org/images/5bikes.jpeg

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2009-06-17 17:59:32
Autor: Artur
Obrecz a rozmiar opony
¶roda, 17 cze, Jan Srzednicki:
[...]

Niekoniecznie - Mavic A719 19mm:
Recommended tire widths: 28 to 47 mm

Data: 2009-06-18 10:35:19
Autor: Tomasz Minkiewicz
Obrecz a rozmiar opony
On Wed, 17 Jun 2009 17:59:32 +0000 (UTC)
Artur <arturrad@REMOVEgmail.com> wrote:

środa, 17 cze, Jan Srzednicki:
> Sheldon podaje bardzo ograniczony zakres, za to Mavic i producenci
> obręczy w ogóle raczej przesadzają w drugą stronę. :)

Niekoniecznie - Mavic A719 19mm:
Recommended tire widths: 28 to 47 mm

Ale tu mowa o szerokościach zalecanych, ich zakres będzie węższy niż
szerokości dopuszczalnych.
Poza tym dziwnie mi się te szerokości zgadzają z wyliczonymi wg reguły
1,5-2,5, więc mam poważne podejrzenia, że one nie są zostały wyliczone
przez inżynierów projektujących obręcz, tylko wstawione do materiałów
przez marketroidów, na zasadzie „trzeba coś niekontrowersyjnego rzucić
klientom na żer, bo inaczej nie przestaną się dopytywać”. ;)