Obrecz a rozmiar opony

Data: 2009-06-17 11:46:44
Autor: Tomasz Minkiewicz
Obrecz a rozmiar opony
On Mon, 15 Jun 2009 10:07:14 -0700 (PDT)
Zwolay <zwolay@poczta.onet.pl> wrote:

Mam alexrimsy DM18-jaki przedzial opon bedzie na tych obreczach
bezpiecznie "siedzial"? srednica wewnetrzna to wg producenta 18,4 mm.
I w ogole jak sie to liczy(chodzi mi o to czy jest jakas tabela
mowiaca ze do obreczy o szerokosci wewn X nadaja sie opony w
rozmiarach od Y do Z).Dzieki!

Dotarły do mnie właśnie zamówione Maviki i… rozwiały moje wątpliwości
co do kompatybilności z oponami, bo są na nich nalepki informujące
o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu dla dwóch różnych szerokości
opon – 1" i 2.3".
Mniejsza o to, jakie ciśnienie konkretna obręcz wytrzymuje, ważne
że wartości dla opon o szerokości nieakceptowalnej dla tego rozmiaru
obręczy raczej by nie podawali, więc nawet jeśli wyszczególnione są
skrajne dopuszczalne, to i tak oznacza, że na obręcz 622x19 można
praktycznie każdą oponę zakładać.

Wprawdzie wcześniej sprawdziłem, że producent opon też twierdzi,
iż można je zakładać na obręcze o wewnętrznej szerokości 19 mm,
ale mu nie do końca wierzyłem i dopiero potwierdzenie ze strony
obręczy mię uspokoiło. Jeśli oni zgodnie tak twierdzą, to kimże
jestem, by się im sprzeciwiać. :)

PS. Jeszcze na nich oczywiście nie jeździłem, ale już wiem, że
to porządna firma ten Mavic – nalepki dały się łatwo zdjąć i nie
zostawiły kleju :). Nie cierpię etykietek na obręczach, bo wyglądają
odpustowo i tylko w mieszczuchu je zostawiłem, bo tam mi akurat
zależało na takim wyglądzie.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-17 11:36:42
Autor: Jan Srzednicki
Obrecz a rozmiar opony
On 2009-06-17, Tomasz Minkiewicz wrote:
[...]

Dotary do mnie wanie zamwione Maviki i? rozwiay moje wtpliwoci
co do kompatybilnoci z oponami, bo s na nich nalepki informujce
omaksymalnym dopuszczalnym cinieniu dla dwch rnych szerokoci
opon ? 1" i 2.3".

Sheldon podaje bardzo ograniczony zakres, za to Mavic i producenci
obrczy w ogle raczej przesadzaj w drug stron. :)

[..]
PS. Jeszcze na nich oczywicie nie jedziem, ale ju wiem, e
to porzdna firma ten Mavic ? nalepki day si atwo zdj i nie
zostawiy kleju :). Nie cierpi etykietek na obrczach, bo wygldaj
odpustowo i tylko w mieszczuchu je zostawiem, bo tam mi akurat
zaleao na takim wygldzie.

Te mam ten syndrom - a ile si nabluzgaem, eby zmy klej z obrczy
DT, to moje. Olej rolinny (czsto dziaa na naklejki sklepowe) nic nie
da, benzyna rwnie, dopiero schodzi pod terpentyn, ale strasznie
opornie.. :S

Data: 2009-06-17 14:25:38
Autor: Tomasz Minkiewicz
Obrecz a rozmiar opony
On Wed, 17 Jun 2009 11:36:42 +0000 (UTC)

On 2009-06-17, Tomasz Minkiewicz wrote:

> [...]
> opon ? 1" i 2.3".

Sheldon podaje bardzo ograniczony zakres, za to Mavic i producenci
obręczy w ogóle raczej przesadzają w drugą stronę. :)

Ale IMHO niewiele przesadzają. 90% górali ma obręcze 19 mm, a opony
powyżej 2". Takie są realia już od dawna i tylko dziwi, że tyle czasu
zajęło internetowym tabelkom pogodzenie się z nimi.

[..]
> [...]
> zostawiły kleju :). Nie cierpię etykietek na obręczach, bo wyglądają
> odpustowo i tylko w mieszczuchu je zostawiłem, bo tam mi akurat

Też mam ten syndrom - a ile się nabluzgałem, żeby zmyć klej z obręczy
DT, to moje. Olej roślinny (często działa na naklejki sklepowe) nic nie
dał, benzyna również, dopiero schodził pod terpentyną, ale strasznie
opornie.. :S

Nic nie mów. Ja normalnie właśnie terpentyny używam do czyszczenia
roweru, ale jakiś czas temu zdejmowałem nalepki z ramy i okazało się,
że ich klej potraktowany terpentyną zmienił się w taki lepki, mazisty
żel, który nie chciał się już bardziej rozpuścić, za to przy próbach
pokrył całą dostępną powierzchnię. Musiałem to usuwać mechanicznie,
papierem toaletowym. Oj, kląłem przy tym potwornie.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-06-17 20:22:51
Autor: PeJot
Obrecz a rozmiar opony
Tomasz Minkiewicz pisze:

[...]

Sheldon bywa konserwatywny; być może gdy owa tabela była tworzona, nikomu nie śniło się o oponach 2".

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-06-17 23:18:38
Autor: Coaster
Obrecz a rozmiar opony
PeJot wrote:
Tomasz Minkiewicz pisze:

[...]

Raczej moglo _juz_ sie nie snic - standardem w amerykanskich kruizerach byly balony 26 x 2.125"
http://tinyurl.com/krhy36

Tu takie opony w modelu Black Phantom z 1951 roku:
http://nbhaa.com/index4.html
A tu rodzina Sheldona - prawie same balony!
http://sheldonbrown.org/images/5bikes.jpeg

--
PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2009-06-17 17:59:32
Autor: Artur
Obrecz a rozmiar opony
roda, 17 cze, Jan Srzednicki:
[...]

Niekoniecznie - Mavic A719 19mm:
Recommended tire widths: 28 to 47 mm

Data: 2009-06-18 10:35:19
Autor: Tomasz Minkiewicz
Obrecz a rozmiar opony
On Wed, 17 Jun 2009 17:59:32 +0000 (UTC)
Artur <arturrad@REMOVEgmail.com> wrote:

środa, 17 cze, Jan Srzednicki:
> Sheldon podaje bardzo ograniczony zakres, za to Mavic i producenci
> obręczy w ogóle raczej przesadzają w drugą stronę. :)

Niekoniecznie - Mavic A719 19mm:
Recommended tire widths: 28 to 47 mm

Ale tu mowa o szerokościach zalecanych, ich zakres będzie węższy niż
szerokości dopuszczalnych.
Poza tym dziwnie mi się te szerokości zgadzają z wyliczonymi wg reguły
1,5-2,5, więc mam poważne podejrzenia, że one nie są zostały wyliczone
przez inżynierów projektujących obręcz, tylko wstawione do materiałów
przez marketroidów, na zasadzie „trzeba coś niekontrowersyjnego rzucić
klientom na żer, bo inaczej nie przestaną się dopytywać”. ;)