Data: 2009-12-17 08:09:57 | |
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść n a 24? | |
Mam obręcz i piastę pod 36 szprych. Wydaje mi się, że za dużo jak na
moją wagę (66-70kg) i styl jazdy na tym rowerze (trochę szosa, trochę lżejszy teren). Obręcz to 28". 24 szprychy pasują na papierze jak ulał. 6 grup szprych po 4szpr w każdej (tj. po 3 grupy na każdą stronę piasty). Na 2 krzyże. Zostaną po 2 wolne otwory - co "wiązkę" szprych - jak na obrazku: http://miok.ovh.org/gfx/kolo.png (gwiazdka po środku to piasta :) Czy taki zestaw długo pojedzie? Nie zależy mi na super wytrzymałości, obecne koła które mam 36H po 10 tys. km są jak nowe. Chcę tylko spróbować takiego zaplotu (jako bazę pod przyszłe lżejsze koła) Pytanie jest czy przez te wolne otwory w obręczy/piaście nie będzie żadnych problemów. Jeśli takie coś jest wykonalne na takim zestawie - na czym się wzorować? W necie nie mogłem znaleźć żadnych wskazówek. |
|
Data: 2009-12-17 21:33:33 | |
Autor: Adrian S. | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24? | |
Przetestuj. Ja dla sprawdzenia zaplotłem tylne koło ze słoneczkiem z jednej
strony - póki co przeżyło jeden maraton i trochę jazdy. Także proponuję eksperyment bo przyniesie więcej informacji niż teoretyczne dywagacje. Aha, lepiej jeśli obręcz jest dwuścienna. -- Adrian S. the Lajt Rider |
|
Data: 2009-12-17 13:20:39 | |
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleś ć na 24? | |
On 17 Gru, 21:33, "Adrian S." <adriansochoS...@NIEgmail.com> wrote:
Przetestuj. Ja dla sprawdzenia zaplotłem tylne koło ze słoneczkiem z jednejJest dwuścienna, stożkowa. Konkretnie zamierzam tak zrobić koło przednie. |
|
Data: 2009-12-17 22:26:00 | |
Autor: Marcin J. | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24? | |
Sprawdź stronę Sheldona, tam znajdziesz linki do innych np.
http://spokeanwheel.110mb.com/lacingcl.htm Moim zdaniem bezpieczniej zastosować przeplot 2-1, tzn. dwa otwory zajęte - jeden pusty. Jeśli to koło tylne lub z hamulcem "piastowym" to bym nieco bardziej pochylił szprychy przynajmniej od strony napędu/tarczy, np. crow-foot 3 bez szprych radialnych czyli x1 lub 2-trailing-2-leading + 1 pusta w środku + 1 pusta pomiędzy. -- Pozdrowionka marcin |
|
Data: 2009-12-18 06:53:32 | |
Autor: PeJot | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24? | |
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
Mam obręcz i piastę pod 36 szprych. Wydaje mi się, że za dużo jak na Nie podoba mi się trochę niesymetryczne rozłożenie obciążeń w obręczy, to może generować problemy przy centrowaniu [ szczególnie promieniowym *) ] i w przyszłości, jeśli np. będziesz miał nieszczęście i przywalisz wolnym fragmentem obręczy w jakiś kamień. Ale eksperymentowanie z kołami w taki sposób jest generalnie dosyć bezpieczne - na pewno będą się kręcić :) Jeśli po sezonie koło będzie wymagało jakichś radykalnych korekt na centrownicy, będziesz wiedział że to była ślepa uliczka. Jeśli takie coś jest wykonalne na takim zestawie - na czym się 1) Na mój rozum trzeba by tak pokombinować, żeby spaw, jako miejsce gdzie z definicji jest największe bicie promieniowe wypadł centralnie w grupie szprych. Ale nadal uważam że będą problemy z biciem promieniowym, którego nie da się wyprowadzić. BTW: jak chcesz zbijać wagę na kołach, sięgnij po mocno wycieniowane szprychy, np. 2/1.5/2 i klasyczny zaplot 36 szprych. Przy Twojej niskiej masie nie będzie potrzeby mocnego naciągania szprych co w przypadku tych cienkich drutów jest upierdliwe. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2009-12-18 00:11:21 | |
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleś ć na 24? | |
On 18 Gru, 06:53, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
1) Na mój rozum trzeba by tak pokombinować, żeby spaw, jako miejsceOk BTW: jak chcesz zbijać wagę na kołach, sięgnij po mocno wycieniowaneDocelowo chcę zrobić przód 24 szprychy cieniowane, tył 32 cieniowane. Piasty które wybrałem są tylko pod 32. Ale praktyka pokaże co z tego zestawu wyjdzie:) Jeszcze zastanawiam się czy po dodaniu sakw to wytrzyma. |
|
Data: 2009-12-18 09:24:59 | |
Autor: PeJot | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24? | |
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
On 18 Gru, 06:53, PeJot <Pe...@02.pl> wrote: Wytrzymać wytrzyma na pewno, co najwyżej po sezonie pojawi się potrzeba podcentrowania. W zależności od tego ile trzeba będzie podcentrować, będziesz wiedział czy dalej te koła eksploatować. Moja praktyka jest taka: tył, 32 szprychy 2/1.8/2, użytkownik 100 kg + fotelik dziecinny/sakwy. Na MTB taka konfiguracja nadaje się na sezon-dwa. Na szosie 32 szprychy 2/1.5/2 z tyłu sobie radzi, choć koło wymaga drobnych korekt. Jak mi się to koło znudzi, spróbuję zestawu 36 szprych, L: 4 x, 2/1.8/2, P 2 x, 2/1.5/2. Osobiście nie pakowałbym się w 24 szprychy, jeśli reszta jest na 32 dziury; zysk na wadze na 8 szprychach niewielki, a kłopoty całkiem realne, szczególnie jeśli użyjesz szprych 2/1.5/2, które wyciągają się jak guma od majtek :) -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2009-12-18 17:07:27 | |
Autor: live_evil | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24? | |
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
[...] Zaplot jest jak najbardziej wykonalny, przerobiłem już wiele nietypowych zaplotów. 24 szprychy można zapleść w następujące sposoby: obręcz 36otw - szprycha-szprycha-otwór itd obręcz 36otw - szprycha-szprycha-szprycha-szprycha-otwor-otwor obrecz 32otw - szprycha-szprycha-szprycha-otwor Najłatwiejszy do nacentrowania jest zaplot pierwszy. http://strony.toya.net.pl/~gentoo/marek/kolo.JPG - obrecz 20" 36H zapleciona na 24 szprychy (1 krzyż) http://strony.toya.net.pl/~gentoo/marek/kolo2.JPG - obręcz 20" 32H zapleciona na 16 szprych (1 krzyż, dwie długości szprych, 8 prawie radialnie, 8 pod kątem) http://strony.toya.net.pl/~gentoo/marek/kolo3.JPG - obręcz 28" 32H, piasta 36H zaplecione na 24 szprychy (1 krzyż). -- live_evil |
|
Data: 2009-12-18 08:47:44 | |
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleś ć na 24? | |
On 18 Gru, 17:07, live_evil <padd_niechcespa...@o2.pl> wrote:
http://strony.toya.net.pl/~gentoo/marek/kolo.JPG- obrecz 20" 36HDzięki za foto! Będę miał jakiś obraz jak ma to wyglądać. Na pierwszym zdjęciu zauważyłem, że wszystkie szprychy są jako wewnętrzne - czy oprócz teoretycznych (kąty i ciągnięcie/pchanie), jakieś praktyczne różnice są? |
|
Data: 2009-12-18 20:20:29 | |
Autor: live_evil | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24? | |
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
Na pierwszym zdjęciu zauważyłem, że wszystkie szprychy są jako Przy zaplocie na 1 krzyż jeśli wszystkie szprychy mają łepek po tej samej stronie, to dotykają się co momimalnie - moim zdaniem - minimalnie wzmacnia koło (a w zasadzie troche niweluje odkręcanie się nypli), jeśli by były na przemian, to by się po prostu mijały. -- live_evil |
|
Data: 2009-12-20 03:45:14 | |
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik | |
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleś ć na 24? | |
Koło złożone, ale jak zawsze mam wątpliwości.
Jak widac na foto- 2 szprychy w obreczy-przerwa, zacząłem od miejsca łączenia obręczy, jak polecił PeJot. http://miok.ovh.org/gfx/kolog.JPG Teraz mały quiz: Czy sąsiadujące ze sobą 2 szprychy na obręczy powinny być: a) obydwie ciągnące - przerwa - następna para pchające - przerwa potem ciągnące itd... przyklad: http://miok.ovh.org/gfx/kolo2.png b) jedna ciągnąca, druga pchająca, przerwa, ciągnąca i pchająca, ... przykład: http://miok.ovh.org/gfx/kolo1.png c) nie ma znaczenia zrobiłem b), ale nie jestem pewny czy dobrze. Jeszcze nie centrowałem, bo i tak będę od nowa zaczynał - akurat w miejscu na wentyl wypadły szprychy pod kątem, a nie "równoległe" - trzeba przesunąć grupki szprych w lewo lub prawo. Wiem, że określenie ciągnące/pchające odnosi się bardziej do tylnego koła, ale nie pamiętałem jak je inaczej nazwać. |