Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24?

Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24?

Data: 2009-12-18 06:53:32
Autor: PeJot
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24?
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
Mam obręcz i piastę pod 36 szprych. Wydaje mi się, że za dużo jak na
moją wagę (66-70kg) i styl jazdy na tym rowerze (trochę szosa, trochę
lżejszy teren). Obręcz to 28".
24 szprychy pasują na papierze jak ulał. 6 grup szprych po 4szpr w
każdej (tj. po 3 grupy na każdą stronę piasty). Na 2 krzyże.
Zostaną po 2 wolne otwory - co "wiązkę" szprych - jak na obrazku:
http://miok.ovh.org/gfx/kolo.png (gwiazdka po środku to piasta :)

Czy taki zestaw długo pojedzie?
Nie zależy mi na super wytrzymałości, obecne koła które mam 36H po 10
tys. km są jak nowe. Chcę tylko spróbować takiego zaplotu (jako bazę
pod przyszłe lżejsze koła)
Pytanie jest czy przez te wolne otwory w obręczy/piaście nie będzie
żadnych problemów.

Nie podoba mi się trochę niesymetryczne rozłożenie obciążeń w obręczy, to może generować problemy przy centrowaniu [ szczególnie promieniowym *)  ] i w przyszłości, jeśli np. będziesz miał nieszczęście i przywalisz wolnym fragmentem obręczy w jakiś kamień. Ale eksperymentowanie z kołami w taki sposób jest generalnie dosyć bezpieczne - na pewno będą się kręcić :) Jeśli po sezonie koło będzie wymagało jakichś radykalnych korekt na centrownicy, będziesz wiedział że to była ślepa uliczka.

Jeśli takie coś jest wykonalne na takim zestawie - na czym się
wzorować? W necie nie mogłem znaleźć żadnych wskazówek.

1) Na mój rozum trzeba by tak pokombinować, żeby spaw, jako miejsce gdzie z definicji jest największe bicie promieniowe wypadł centralnie w grupie szprych. Ale nadal uważam że będą problemy z biciem promieniowym, którego nie da się wyprowadzić.

BTW: jak chcesz zbijać wagę na kołach, sięgnij po mocno wycieniowane szprychy, np. 2/1.5/2 i klasyczny zaplot 36 szprych. Przy Twojej niskiej masie nie będzie potrzeby mocnego naciągania szprych co w przypadku tych cienkich drutów jest upierdliwe.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-12-18 00:11:21
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleś ć na 24?
On 18 Gru, 06:53, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
1) Na mój rozum trzeba by tak pokombinować, żeby spaw, jako miejsce
gdzie z definicji jest największe bicie promieniowe wypadł centralnie w
grupie szprych. Ale nadal uważam że będą problemy z biciem promieniowym,
którego nie da się wyprowadzić.
Ok

BTW: jak chcesz zbijać wagę na kołach, sięgnij po mocno wycieniowane
szprychy, np. 2/1.5/2 i klasyczny zaplot 36 szprych. Przy Twojej niskiej
masie nie będzie potrzeby mocnego naciągania szprych co w przypadku tych
cienkich drutów jest upierdliwe.
Docelowo chcę zrobić przód 24 szprychy cieniowane, tył 32 cieniowane.
Piasty które wybrałem są tylko pod 32.
Ale praktyka pokaże co z tego zestawu wyjdzie:) Jeszcze zastanawiam
się czy po dodaniu sakw to wytrzyma.

Data: 2009-12-18 09:24:59
Autor: PeJot
Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24?
Michał 'miok' Rzeźnik pisze:
On 18 Gru, 06:53, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
1) Na mój rozum trzeba by tak pokombinować, żeby spaw, jako miejsce
gdzie z definicji jest największe bicie promieniowe wypadł centralnie w
grupie szprych. Ale nadal uważam że będą problemy z biciem promieniowym,
którego nie da się wyprowadzić.
Ok

BTW: jak chcesz zbijać wagę na kołach, sięgnij po mocno wycieniowane
szprychy, np. 2/1.5/2 i klasyczny zaplot 36 szprych. Przy Twojej niskiej
masie nie będzie potrzeby mocnego naciągania szprych co w przypadku tych
cienkich drutów jest upierdliwe.
Docelowo chcę zrobić przód 24 szprychy cieniowane, tył 32 cieniowane.
Piasty które wybrałem są tylko pod 32.
Ale praktyka pokaże co z tego zestawu wyjdzie:) Jeszcze zastanawiam
się czy po dodaniu sakw to wytrzyma.

Wytrzymać wytrzyma na pewno, co najwyżej po sezonie pojawi się potrzeba podcentrowania. W zależności od tego ile trzeba będzie podcentrować, będziesz wiedział czy dalej te koła eksploatować. Moja praktyka jest taka: tył, 32 szprychy 2/1.8/2, użytkownik 100 kg + fotelik dziecinny/sakwy. Na MTB taka konfiguracja nadaje się na sezon-dwa. Na szosie 32 szprychy 2/1.5/2 z tyłu sobie radzi, choć koło wymaga drobnych korekt. Jak mi się to koło znudzi, spróbuję zestawu 36 szprych, L: 4 x,   2/1.8/2, P 2 x, 2/1.5/2. Osobiście nie pakowałbym się w 24 szprychy, jeśli reszta jest na 32 dziury; zysk na wadze na 8 szprychach niewielki, a kłopoty całkiem realne, szczególnie jeśli użyjesz szprych 2/1.5/2, które wyciągają się jak guma od majtek :)


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Obręcz i piasta 36 szprych > czy można zapleść na 24?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona