Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy

Data: 2012-06-04 13:05:57
Autor: Piotr Klimek
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
Hej,
Zastanawia mnie dlaczego w starszych motocyklach używany jest obrotomierz
analogowy na lince, czy nie lepsze są takie które informacje o obrotach
pobierają z cewki zapłonowej? Cyfrowy jest chyba mniej awaryjny i tańszy,
ale widocznie jest jakiś powód dla którego w starszych motocyklach jest
realizowany przez linkę. W kwestii prędkościomierza sprawa jest prostsza,
bo starsze motocykle po prostu "nie wiedziały" z jaką prędkością sie
poruszają, więc nie dało się tego zrealizować inaczej.

Ktoś mnie oświeci?

Piotr Klimek

Data: 2012-06-04 15:08:50
Autor: Roman Niewiarowski
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
W dniu 2012-06-04 15:05, Piotr Klimek pisze:
Hej,

[...]

Ktoś mnie oświeci?

Strzelam:
1. Starsze.
2. Tansze.

pozdr
newrom
--
RD07 - http://otomoto.pl/honda-xrv-africatwin-M3128032.html
DRZ 400e - http://otomoto.pl/show?id=M3176601

Data: 2012-06-04 15:08:55
Autor: AZ
On 06/04/2012 03:05 PM, Piotr Klimek wrote:
[...]

Tzn. chciałeś zapytać skąd ta niechęć? IMHO mniej skomplikowane to było,
no i nie wiem czy tańsze. Elektronicznie to musi być coś co liczy te obroty, silnik krokowy, coś co steruje tym silnikiem.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-04 13:12:30
Autor: Piotr Klimek
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
Dnia (Mon, 04 Jun 2012 15:08:55 +0200) ktos podajacy sie za AZ
wyklawiaturowal co nastepuje:

[...]

Może kiedyś elektronika była droższa niż dzisiaj. W kwestii skomplikowania
to jednak wydaje mi się, że napęd, linka, jakieś przekładnie, ślimaki i do
tego jeszcze samo sterowanie wskazówką jest bardziej skomplikowane w
przypadku analogowego.

Piotr Klimek
Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R
http://bikepics.com/members/piko/

Data: 2012-06-04 15:17:40
Autor: AZ
On 06/04/2012 03:12 PM, Piotr Klimek wrote:
[...]

No i trzeba było kogoś zatrudnić kto to zrobi a nie wrzucić ślimaka i linkę. Sterowanie jest bardzo proste bo pewnie jest tak jak z prędkościomierzem - kręcący się magnes i w zależności jak szybko się kręci daje radę wyżej podnieść wskazówkę.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-04 13:20:59
Autor: Piotr Klimek
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
Dnia (Mon, 04 Jun 2012 15:17:40 +0200) ktos podajacy sie za AZ
[...]

Rozbierałem wskaźniki tylko w GS500 kiedyś i był własnie taki mechanizm
jak mówisz. Magnes, sprężynka i wskazówka. Ktoś też musi to zaprojektować
itd.

Może za młody jestem, ale nadal wersja elektroniczna wydaje mi się
łatwiejsza w implementacji. Tak czy inaczej skoro nikt nie ma pomysłu
dlaczego to pewnie chodzi o pieniądze :)

Data: 2012-06-04 15:26:37
Autor: AZ
On 06/04/2012 03:20 PM, Piotr Klimek wrote:

Rozbierałem wskaźniki tylko w GS500 kiedyś i był własnie taki mechanizm
jak mówisz. Magnes, sprężynka i wskazówka. Ktoś też musi to zaprojektować
itd.

No ale kiedyś elektronika była mniej okiełznana i chyba nie taka tania, więc po prostu łatwiej było zrobić to mechanicznie niż elektroniką.

Może za młody jestem, ale nadal wersja elektroniczna wydaje mi się
łatwiejsza w implementacji. Tak czy inaczej skoro nikt nie ma pomysłu
dlaczego to pewnie chodzi o pieniądze :)

W tych czasach tak, w tamtych raczej nie.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-06-04 16:00:17
Autor: Magic
W dniu 2012-06-04 15:20, Piotr Klimek pisze:

Może za młody jestem, ale nadal wersja elektroniczna wydaje mi się
łatwiejsza w implementacji. Tak czy inaczej skoro nikt nie ma pomysłu
dlaczego to pewnie chodzi o pieniądze :)

Wyobraź sobie, że kiedyś W OGÓLE NIE BYŁO ELEKTRONIKI. A samochody i motocykle jeździły ! Masz pojęcie ?

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800/k11rs.

Data: 2012-06-04 14:01:42
Autor: Piotr Klimek
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
Dnia (Mon, 04 Jun 2012 16:00:17 +0200) ktos podajacy sie za Magic
[...]

No cośty! Za każdym razem przeżywam szok jak muszę kopnąć DT, żeby
odpalił :)

Data: 2012-06-04 10:47:11
Autor: amos
On 4 Cze, 16:01, Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> wrote:

No cośty! Za każdym razem przeżywam szok jak muszę kopnąć DT, żeby
odpalił :)

Zartujesz. To tego nie da sie odpalic SMSem lub jakis softem na
Androida?!
Co za badziew.
 :D
--
amos

Data: 2012-06-04 15:20:55
Autor: Tmek

Użytkownik "Piotr Klimek" <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał w wiadomości news:slrn.pl.jspd20.1e4.usenetpiko.homelinux.net...
[...]

Moze i skomplikowane bardziej ale w tamtych czasach bardziej opanaowane, mniej zawodne i w efekcie prostsze/tansze w produkcji.
Wbrew logice ekonomicznej razej by nie robili.

Tmek

Data: 2012-06-04 16:46:16
Autor: __Maciek
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
Mon, 04 Jun 2012 15:08:55 +0200 AZ <artur.zabronski@gmail.com>
napisał:

Tzn. chciałeś zapytać skąd ta niechęć? IMHO mniej skomplikowane to było,
no i nie wiem czy tańsze. Elektronicznie to musi być coś co liczy te obroty, silnik krokowy, coś co steruje tym silnikiem.

Silnik krokowy to może teraz, kiedyś w obrotomierzach elektronicznych
stosowano chyba zwykłe ustroje magnetoelektryczne. Nie trzeba do tego
dawać czegoś co liczy obroty (cyfrówki), to da się zrobić analogowo.
Wystarczy uniwibrator który na każdy impuls z układu zapłonu odpowie
impulsem o stałej długości i już mamy przetwornik częstotliwość ->
wypełnienie. Zapewne nie całkowano tego nawet, bo odpowiednią
bezwładność zapewniał sam ustrój pomiarowy. Nie demontowałem nigdy
takiego obrotomierza więc gdybam co do konstrukcji, ale mam 90%
pewności że robiono to właśnie tak.

A może nie dawano takich obrotomierzy do motocykli ze względu na ich
delikatność? Samochód rzadko podlega takim wstrząsom jak motocykl,
zwłaszcza przy jeździe po drogach gruntowych i innym terenie. Ustrój
pomiarowy to delikatna rzecz, mógłby nie przetrwać za długo przy
takiej ekspolatacji. A że żaden producent nie chce robić sobie opinii
tandeciarza, po prostu nie dawali takich obrotomierzy.

Teraz to co innego, faktycznie - procek za 5zł, silnik krokowy i można
łatwo zrobić obrotomierz któremu wstrząsy niestraszne...

Data: 2012-06-06 10:00:04
Autor: ARO
Użytkownik "__Maciek" <i80c586@cyberspace.org> napisał w wiadomości news:7lhps79387fgf8o1l0eb5bat72lqotar5u4ax.com...

Silnik krokowy to może teraz, kiedyś w obrotomierzach elektronicznych
stosowano chyba zwykłe ustroje magnetoelektryczne.

Rozebralem kilka takich i nie udalo mi sie spotkac tam nic innego jak galwanometr.

A może nie dawano takich obrotomierzy do motocykli ze względu na ich
delikatność?

Predzej szlag trafia luty niż dupy da ustrojstwo magnetoelektyczne. Ono wbrew pozorom na prawde wytrzymale.

Teraz to co innego, faktycznie - procek za 5zł, silnik krokowy i można
łatwo zrobić obrotomierz któremu wstrząsy niestraszne...

Latwo napisc. 5pln to wystarczy na B327 zeby plytke wytrawic - ale komu sie chce? Poza tym dzisiaj takie dlubanie w domu nie ma ekonomicznego uzasadnienia jak jeszcze miało 10...15 lat temu. Chyba, ze to po prostu czyjes hobby.  Dla fabryki jeszcze prosciej bedzie zrobic to na diodach lub LCD. Te z silnikami krokowymi kojarza sie raczej z klasa wyzsza wszelkich pojazdow. Dzisiaj byc moze to standard.

Z obrotomierzami na linke sprawa siega te wiele lat wstecz, kiedy producent mial maszyny (linie produkcyjna), material lub kontrakty z dostawcami i sprawdzona technologie (te na linke). Sporo czasu minelo zanim przestawiono się na cos innego. Obrotomierze elektroniczne stosowano w motocyklach juz w pierwszej połowie lat '80.

--
ARQ
transalp

Data: 2012-06-06 20:14:01
Autor: __Maciek
Wed, 6 Jun 2012 10:00:04 +0200 "ARO" <ask_me@prv.pl> napisał:

Rozebralem kilka takich i nie udalo mi sie spotkac tam nic innego jak galwanometr.

No właśnie, nie spodziewałem się niczego innego.

Predzej szlag trafia luty niż dupy da ustrojstwo magnetoelektyczne. Ono wbrew pozorom na prawde wytrzymale.

Może i tak, może są robione bardziej pancerne niż te laboratoryjne.

Dla fabryki jeszcze prosciej bedzie zrobic to na diodach lub LCD.

Ino bez wskazówki to jednak nie to... Ja wiem że dla fabryki to im
taniej tym lepiej, ale skoro ktoś płaci za motur 10k albo więcej to
chyba nie jest to jakiś problem? Z drugiej strony, wykonanie
hobbystyczne takiego czegoś też nie jest kosztowne ani specjalnie
pracochłonne, więc czemu nie? Jak ktoś chce mieć dokładnie taki
obrotomierz jak sobie zamarzy, co do kształtu, koloru itp. Właśnie
zastanawiam się czy do swojego sprzętu nie machnąć obrotomierza i
prędkościomierza, z tym że do poruszania wskazówek chyba zastosuję
serwomechanizmy modelarskie.

Z obrotomierzami na linke sprawa siega te wiele lat wstecz, kiedy producent mial maszyny (linie produkcyjna), material lub kontrakty z dostawcami i sprawdzona technologie (te na linke).

Chyba że tak.

Data: 2012-06-04 17:08:24
Autor: Adampio
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
W dniu 2012-06-04 15:05, Piotr Klimek pisze:
Cyfrowy jest chyba mniej awaryjny i tańszy,

Teraz może i tak ale dluuuugo elektronika w motoryzacji się nie sprawdzała, że względu na wrażliwość na zmiany temperatur, drgania wilgotność i inne takie.
A sprężynki/linki/ślimaki/magnesiki już wielu lat bezawaryjnie działały wiec po co eksperymentować z niepewnym?

Adampio

Data: 2012-06-06 07:31:31
Autor: Akarm
Użytkownik "Piotr Klimek" napisał:
[...]

Też nie mogę zrozumieć, dlaczego starsze telewizory mają olbrzymią skrzynię pełną lamp i malutki czarno-biały ekran, skoro kolorowe ciekłokrystaliczne są mniej awaryjne i tańsze.

--
              Akarm
http://www.bykom-stop.avx.pl

Data: 2012-06-07 13:34:28
Autor: Piotr Klimek
Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy
Dnia (Wed, 6 Jun 2012 07:31:31 +0200) ktos podajacy sie za Akarm
[...]

Z ta awaryjnością nowych urządzeń elektronicznych to bym nie przesadzał.
Myślę, że stary lampowy telewizor ma szanse działać kolejne 20 lat, a nowy
LCD/LED już niekoniecznie.

Data: 2012-06-08 02:00:34
Autor: Akarm
Użytkownik "Piotr Klimek" <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał w wiadomości news:slrn.pl.jt1bf5.1e4.usenetpiko.homelinux.net...
[...]

"czy nie lepsze są" duże kolorowe ekrany?
"ale widocznie jest jakiś powód dla którego w starszych" telewizorach ekran jest malutki i monochromatyczny.

"czy nie lepsze są" kalkulatory?
"ale widocznie jest jakiś powód dla którego w" dawnych czasach ludzie liczyli na liczydłach.

Czy teraz jaśniej? :)

--
              Akarm
http://www.bykom-stop.avx.pl

Data: 2012-06-09 07:57:03
Autor: ARO
[...]

Z podziekowaniem eurosojuzowi za durne przepisy, m.in. RoHS i cynę bezołowiową. Wszystko co wyprodukowane od 2006 roku działa b.rzadko dluzej jak dwa lata. Cale szczescie, ze to (jeszcze) nie objelo branzy automotive. Z drugiej strony drobni dlubacze ciesza sie, a firmy zajmujace sie tylko i wylacznie przelutowywaniem rosna jak grzyby po deszczu.

--
ARO
transalp

Obrotomierz analogowy vs. cyfrowy