Obrus (nietypowe pytanie)

Data: 2009-12-08 19:44:46
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
Jakie wymiary powinien mieć obrus na stół o wymiarach 90x180cm (po rozłożeniu)?
Z moich obliczeń wynika, że 120x210 tak, żeby zwisał maksymalnie 15cm z każdej strony, ale niestety obrusów w takich wymiarach nie mogę nigdzie znaleźć. Jeśli długość mają ok, to zwykle są też o wiele szersze.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2009-12-08 11:55:34
Autor: czeremcha
Obrus (nietypowe pytanie)
Ja dodałabym nie 15, a 20-25 cm na "zwis".

Ania

Data: 2009-12-08 21:23:31
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
czeremcha pisze:
Ja dodałabym nie 15, a 20-25 cm na "zwis".

20cm to jeszcze-jeszcze, ale 25cm to już przesada, będzie się plątał między nogami biesiadnikom. ;)
Gdybym jednak dodała po 20cm, to musiałby mieć wymiary 130x220cm a takich też nie ma niestety. W ogóle zauważyłam, że różnica między szerokością a długością boków oscyluje około 50cm, np.: 110x160, 140x180, 150x200. Toż to prawie na kwadratowe stoły!

Ewa

Data: 2009-12-09 06:36:37
Autor: Magdalaena
Obrus (nietypowe pytanie)
medea pisze:

> [...]
> szerokością a długością boków oscyluje około 50cm, np.: 110x160,
> 140x180, 150x200. Toż to prawie na kwadratowe stoły!

Pozostaje Ci szycie na miarę

np. tu
http://www.obrusy.webd.pl/
Ja nie szyłam tam obrusu więc nie wiem, jak z jakością (robiłam tylko poprawki krawieckie), ale panie są miłe.

Magdalaena

Data: 2009-12-09 08:59:58
Autor: czeremcha
Obrus (nietypowe pytanie)
On 8 Gru, 20:23, medea <e.fis...@poczta.fm> wrote:

20cm to jeszcze-jeszcze, ale 25cm to już przesada, będzie się plątał
między nogami biesiadnikom. ;)

Wszystko zależy od wysokości stołu i siedzisk krzeseł ;-)  O grubości
ud nie wspomnę, bo goście mogą być różni ;-)

Ja z reguły szyłam sobie obrusy. Czasem, gdy nie pasowały mi wymiary
materiału /bo stół miałam stosunkowo wąski i dający się sporo rozłożyć
na długość/ kombinowałam z rozcinaniem materiału i wstawianiem
ażurowych szerokich wstawek.

Ania

Data: 2009-12-08 20:55:33
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

"medea" <e.fiszer@poczta.fm> wrote in message
[...]

Szukaj dłuższego z krótszych boków - o ile tam nikt nie siada.

Data: 2009-12-09 11:35:36
Autor: Kasia
Obrus (nietypowe pytanie)
[...]

Mam podobny stół i podobny problem. Żaden gotowy obrus nie pasuje. Kupiłam materiał na allegro i uszyłam kilka obrusów. Na zwis przeznaczyłam 20 cm.

Kasia

Data: 2009-12-09 11:55:44
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

"Kasia" <ka_thyBEZ@TEGOgazeta.pl> wrote in message
> [...]

materiał na allegro i uszyłam kilka obrusów. Na zwis przeznaczyłam 20 cm.

Można położyć dwa obrusy - nie stanowi to ujmy dla domu i gospodyni. A na
przyszłość - pani domu sama haftowała sobie wyprawę - proponuję zajęcie się
robótkami ręcznymi:
http://www.kuferek.org/forum/index.php?showtopic=841

http://www.modr.pl/sub.php?mb=132&t=20

http://www.kdc.pl/Haft-Richelieu-nie-tylko-dla-poczatkujacych_p1704154.html?p_action=3202010001

Mereżki i inne techniki - albo cały obrus (-y) albo wszyte aplikacje
koronkowe.
Szukać ośrodki haftu - Bobowa, Koniaków, Łódź, Ukraina.

Data: 2009-12-09 14:18:17
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
Prawusek pisze:

[...]

Musisz od razu tak wysoko poprzeczkę ustawiać? ;)

Ewa

Data: 2009-12-09 15:06:16
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

Prawusek pisze:

> [...]
> koronkowe.
> Szukać ośrodki haftu - Bobowa, Koniaków, Łódź, Ukraina.

Musisz od razu tak wysoko poprzeczkę ustawiać? ;)

Doceniam IQ kobiet.

Data: 2009-12-09 15:12:02
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

Prawusek pisze:

> [...]
> koronkowe.
> Szukać ośrodki haftu - Bobowa, Koniaków, Łódź, Ukraina.

Musisz od razu tak wysoko poprzeczkę ustawiać? ;)

    Zamawiasz aplikacje i wszywasz w płachtę obrusa. Mogą być wykonane
haftem Richelieu... Podobnie farfocle czyli frędzelki. Poszukaj wsród
producentów. Herba też mogom... Kiedyś w Wawie była spółdzielnia na
Mokotowie blisko telewizji - mieli tam maszynę Jacquarda - sterowaną kartami
papierowymi...

Data: 2009-12-09 19:48:38
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
Prawusek pisze:

[...]

Nie mieszkam w Wawie. A IQ to nie wszystko, trzeba mieć też spore zapasy cierpliwości. ;)

Ewa

Data: 2009-12-09 20:18:42
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

Nie mieszkam w Wawie. A IQ to nie wszystko, trzeba mieć też spore zapasy
cierpliwości. ;)

U  MĘŻA?

Szukajcie a znajdziejcie. Może tego żakarda ktoś wykupił, to była duuuża
maszyna...

Data: 2009-12-09 14:19:21
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
Kasia pisze:

Mam podobny stół i podobny problem. Żaden gotowy obrus nie pasuje. Kupiłam materiał na allegro i uszyłam kilka obrusów. Na zwis przeznaczyłam 20 cm.

Chyba to mi pozostało, jednak żal mi trochę, bo naprawdę ładne wzory widziałam np. w home&you.

Ewa

Data: 2009-12-09 15:18:36
Autor: Theli
Obrus (nietypowe pytanie)
medea pisze:
Kasia pisze:

[...]

Kupic 2, pokroić jakoś sensownie i zszyć w jeden niestandardowy?
Szycie obrusów jest naprawdę proste, a zamiast sama robić koronki (co zresztą wcale takie głupie nie jest ;) ) przejdź się po pasmanteriach i poszukaj gotowych taśm do obszycia.

th

--
http://nitkowo.bloog.pl/

Data: 2009-12-09 19:52:05
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
Theli pisze:

Kupic 2, pokroić jakoś sensownie i zszyć w jeden niestandardowy?

To jest jakiś (sensowny) pomysł. Takie szycie przez środek nie będzie szpeciło, jeśli np. zszyję dwa kwadraty w jeden prostokąt? Może w środek wstawić jakąś koronkę, tiul?
Inna sprawa, że trochę się obawiam, czy te materiały dają się szyć w warunkach domowych, bo zazwyczaj są syntetyczne i mogą się zbytnio siepać.

Ewa

Data: 2009-12-09 11:16:52
Autor: czeremcha
Obrus (nietypowe pytanie)
On 9 Gru, 18:52, medea <e.fis...@poczta.fm> wrote:

Mo e w rodek
wstawi jak koronk , tiul?

Gatunkowo taki sam, jak materiał obrusu, żeby nie było problemów z
prasowaniem.

Inna sprawa, e troch si obawiam, czy te materia y daj si szy w
warunkach domowych, bo zazwyczaj s syntetyczne i mog si zbytnio siepa .

E tam, jak się chce, to się da.

Odpowiedni ścieg zygzakowy do obrzucenia brzegów wystarczy.

Ania

Data: 2009-12-09 11:29:22
Autor: czeremcha
Obrus (nietypowe pytanie)
Możesz też po prostu uszyć obrus sama. Najlepiej byłoby znaleźć
materiał o odpowiedniej szerokości - zasłonowe bywają do 300 cm.
Kupowałam takie w OBI. Mają woale, żakardy, bawełny - dla każdego coś
miłego.  Wtedy wychodzi najtaniej, a kto wie? może i najefektowniej.

No i ma się tylko 4 brzegi do obszycia.

A że ktoś ma zasłonę z tego samego materiału? No i co z tego?

http://www.obi.pl/pl/markets/Gazetka/index.html

Ania

Data: 2009-12-09 21:35:53
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
czeremcha pisze:
[...]

Dzięki za rady. Coś będę kombinować, może zdążę do świąt. ;)

Ewa

Data: 2009-12-10 17:03:57
Autor: Theli
Obrus (nietypowe pytanie)
medea pisze:
Theli pisze:

Kupic 2, pokroić jakoś sensownie i zszyć w jeden niestandardowy?

To jest jakiś (sensowny) pomysł. Takie szycie przez środek nie będzie szpeciło, jeśli np. zszyję dwa kwadraty w jeden prostokąt?

Można tak pokombinować, żeby ten szew był ozdobą albo np. kwadrat zrobić z dwóch trójkątów.

Może w środek wstawić jakąś koronkę, tiul?

Można, patrz tylko na instrukcje prania, żeby się nie okazało, że obrus tylko w zimnej wodzie, a koronka bawełniana i potrzebuje czasami czegoś cieplejszego.

Inna sprawa, że trochę się obawiam, czy te materiały dają się szyć w warunkach domowych, bo zazwyczaj są syntetyczne i mogą się zbytnio siepać.

To daj do zszycia krawcowej, jej to zajmie kilka minut, a będziesz miała problem z głowy.

th

--
http://nitkowo.bloog.pl/

Data: 2009-12-10 17:35:24
Autor: XL
Obrus (nietypowe pytanie)
Dnia Thu, 10 Dec 2009 17:03:57 +0100, Theli napisał(a):

medea pisze:
Theli pisze:

[...]

Co to znaczy "mogą się zbytnio siepać"?
--

Ikselka.

Data: 2009-12-10 17:47:07
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)
"XL" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message

> [...]
> cieplejszego.

> To daj do zszycia krawcowej, jej to zajmie kilka minut, a będziesz miała

Po polsku to znaczy że nić stylonowa przecięta częściowo lub całkowicie
przez igłę będzie się strzępić w miejscu przecięcia...

Data: 2009-12-10 18:09:30
Autor: XL
Obrus (nietypowe pytanie)

medea pisze:
Theli pisze:

[...]

A jeszcze bardziej po polsku byłoby po prostu "strzępić".
--

Ikselka.

Data: 2009-12-10 18:10:38
Autor: XL
Obrus (nietypowe pytanie)

medea pisze:
Theli pisze:

[...]

Miało być "Czyli po prostu: mogą się strzępić".
--

Ikselka.

Data: 2009-12-10 19:09:36
Autor: JBP
Obrus (nietypowe pytanie)

Użytkownik "XL" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:dnvvz6feznvf.1art4k7qdc91t$.dlg40tude.net...

[...]

"Siepać się" istnieje w Słowniku Języka Polskiego od dawna (na pewno ani Ciebie, ani Twoich Babć nie było na świecie gdy powstało). Nie mogę uwierzyć, że tak wszechstronnie uzdolniona osoba, w dodatku - o ile pamiętam - trudniąca się rękodzielnictwem ludowym, nie zna tego określenia ;)

JBP

Data: 2009-12-10 19:48:41
Autor: XL
Obrus (nietypowe pytanie)
Dnia Thu, 10 Dec 2009 19:09:36 +0100, JBP napisał(a):

[...]

I z tego powodu mam znać także gwarę?

--

Ikselka.

Data: 2009-12-10 19:50:49
Autor: XL
Obrus (nietypowe pytanie)
[...]

Może i wtedy powstało, ale w słowniku j.polskiego raczej nie było od razu,
dopiero gdy gwara zagościla w nim na dobre.

Nie mogę uwierzyć, że tak wszechstronnie uzdolniona osoba, w dodatku - o ile pamiętam - trudniąca się rękodzielnictwem ludowym, nie zna tego określenia ;)

JBP

Owszem, znam słowo "siepacz". Na określenie kata, oprawcy. --

Ikselka.

Data: 2009-12-10 20:41:29
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
XL pisze:

Owszem, znam słowo "siepacz". Na określenie kata, oprawcy.

Które to słowo ma związek z czasownikiem "siepać", czyli "bić, szarpać, smagać"; a "siepać się" - "strzępić się".

Ewa

Data: 2009-12-10 21:14:16
Autor: XL
Obrus (nietypowe pytanie)
Dnia Thu, 10 Dec 2009 20:41:29 +0100, medea napisał(a):

XL pisze:

Owszem, znam słowo "siepacz". Na określenie kata, oprawcy.

Które to słowo ma związek z czasownikiem "siepać", czyli "bić, szarpać, smagać"; a "siepać się" - "strzępić się".

Ewa

Gwara. Powszechna już w słownikach.
--

Ikselka.

Data: 2009-12-10 22:24:42
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)

XL pisze:

[...]

Nie odróżniasz gwary od języka potocznego, więc się w ogóle nie wypowiadaj w tych kwestiach.

Zresztą NTG.
Wrzuć mnie do KF i tutaj. I będzie z głowy.

Ewa

Data: 2009-12-11 01:35:39
Autor: XL
Obrus (nietypowe pytanie)

XL pisze:

[...]

A język potoczny w dużej mierze wywodzi sie z gwary - literacka polszczyzna
jest już w odwrocie przez to, że kiedyś rzucono hasło "Ze wsi do miast!".
--

Ikselka.

Data: 2009-12-11 06:17:13
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

> [...]

polszczyzna
jest już w odwrocie przez to, że kiedyś rzucono hasło "Ze wsi do miast!".

    Literacki język wyrósł z języka dworskiego, róźnicę widać porównując
język Reja i Kochanowskiego - wyrosła ona na środowisku plebejskim Reja i
szlacheckim Kochanowskiego - wykształconego także w językach obcych. I tak
pozostało do dzisiaj.
    Odkłada się na tym zasobność języka zależna od pozycji społecznej,
wykształcenia i wykonywanego zawodu, od około 1000 do 2500 słów robotnika,
do 4 - 5 tysięcy technika i 7 - 8 tysięcy inżyniera. Wykształcenie
humanistyczne do 12 tysięcy,  językowe 15 - 17 tysięcy  i na końcu
poliglotów - 40 tysiecy i więcej.
    Znałem jako dziecko człowieka, który znał biegle około 9 języków,
czynnie około 16, biernie 26 czy 27... Na pytania odpowiadał, że przeciętnie
uzdolniony człowiek musi poświęcić dwa lata na naukę jednego języka i że
spokojnie można uczyć się równolegle 6 języków z różnych grup językowych.

Data: 2009-12-10 19:10:58
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

"XL" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message

> A jeszcze bardziej po polsku byłoby po prostu "strzępić".

Miało być "Czyli po prostu: mogą się strzępić".
-- Ikselka.

Siepać też po polsku...

Data: 2009-12-10 20:30:56
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)

medea pisze:
Theli pisze:

[...]

Znowu zabrakło słowników w kieleckich księgarniach?

Ewa

Data: 2009-12-11 18:02:05
Autor: JerzyN
Obrus (nietypowe pytanie)

medea pisze:
Theli pisze:

[...]

Wystarczyło było zajrzeć do słownika Lindego:
http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=13485&s=1

--
pozdr. Jerzy

Data: 2009-12-11 18:29:09
Autor: medea
Obrus (nietypowe pytanie)
JerzyN pisze:

Wystarczyło było zajrzeć do słownika Lindego:
http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=13485&s=1

Hm, a jak się szuka na tej stronie? Nie znajduję tam żadnych słów, które wpisuję w wyszukiwarkę...

Ewa

Data: 2009-12-11 18:40:08
Autor: JerzyN
Obrus (nietypowe pytanie)
medea pisze:
JerzyN pisze:

Wystarczyło było zajrzeć do słownika Lindego:
http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=13485&s=1

Hm, a jak się szuka na tej stronie? Nie znajduję tam żadnych słów, które wpisuję w wyszukiwarkę...

Jeśli nie ma digitalizacji to pozostaje tylko nawigacja, wpisz 257 jako numer strony i/lub przewijaj strzałkami.
--
pozdr. Jerzy

Data: 2009-12-09 21:45:54
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)
"medea" <e.fiszer@poczta.fm> wrote in message

Czy musi być biały?
http://www.vegpol.pl/pl_,tkaniny.php

Widziałaś obrus z aplikacjami koronkowymi z podszewką pod spodem?

Data: 2009-12-09 22:00:22
Autor: Prawusek
Obrus (nietypowe pytanie)

Obrus (nietypowe pytanie)