Obsługa amortyzatora

Data: 2014-03-23 20:02:29
Autor: Marek
Obsługa amortyzatora
Witam,

Mam pytanie odnośnie tego w jaki sposób konserwujemy oraz regulujemy amortyzator taki jak tu:

http://www.alerower.pl/p3349,suntour-ncx-d-rl-28-63mm-1-1-8-ahead-z-blokada-manetka-bialy-z-pivotami.html

Chodzi o rower Unibike Xenon. Nie mam pewności czy właściwy model amortyzatora znalazłem. Chodzi mi o to czy do corocznej (lub częstszej) konserwacji trzeba go jakoś rozbierać? Czym smarujemy? W jaki sposób regulujemy jego wstępną twardość?

Marek

Data: 2014-03-26 05:36:15
Autor: Pszemol
Obsługa amortyzatora
"Marek" <precz@spamowi.com> wrote in message news:lgnb4f$o36$1node1.news.atman.pl...
[...]

A co na to ma do powiedzenia producent rowerka?

Data: 2014-03-27 09:57:29
Autor: Marek
Obsługa amortyzatora
W dniu 2014-03-26 11:36, Pszemol pisze:

[...]

Pewnie i u niego mógłbym się dowiedzieć. Uderzyłem najpierw tu.

Marek

Data: 2014-03-26 12:06:08
Autor: bans
Obs³uga amortyzatora
W dniu 2014-03-23 20:02, Marek pisze:

Chodzi mi o to czy do corocznej (lub czêstszej)
konserwacji trzeba go jako¶ rozbieraæ? Czym smarujemy? W jaki sposób
regulujemy jego wstêpn± twardo¶æ?

Olej jakiekolwiek regulacje, to s± amortyzatory które ledwo dzia³aj± nawet nowe, nie ma co siê przejmowaæ. Zreszt± - nikt od nich cudów nie wymaga, w rowerze crossowym spe³niaj± swe zadanie (bo nawet sztywny widelec da³by przy je¼dzie takim rowerem radê), dodaj±c jednocze¶nie z 1kg do masy roweru ;)

--
bans

Data: 2014-03-27 10:04:28
Autor: Marek
Obs³uga amortyzatora
W dniu 2014-03-26 12:06, bans pisze:

Olej jakiekolwiek regulacje, to s± amortyzatory które ledwo dzia³aj±
 nawet nowe, nie ma co siê przejmowaæ.

Ale co, nawet nie konserwowaæ ich w ogóle? Nawet po umyciu roweru?

Zreszt± - nikt od nich cudów nie wymaga, w rowerze crossowym
spe³niaj± swe zadanie (bo nawet sztywny widelec da³by przy je¼dzie
takim rowerem radê), dodaj±c jednocze¶nie z 1kg do masy roweru ;)

A'propos... Czy ten 1kg czy nawet 5kg robi jak±kolwiek ró¿nicê w je¿d¿eniu rowerem je¶li nie zale¿y nam na sekundzie ró¿nicy w czasie podró¿owania?

Przez analogiê: trenuj±c przysiady ze sztang± nie odczuwam ró¿nicy miêdzy 100kg a 105kg.

Marek

Data: 2014-03-27 02:56:36
Autor: Iguan_007
Obs³uga amortyzatora
On Thursday, March 27, 2014 7:04:28 PM UTC+10, Marek wrote:
A'propos... Czy ten 1kg czy nawet 5kg robi jak±kolwiek ró¿nicê w Przez analogiê: trenuj±c przysiady ze sztang± nie odczuwam ró¿nicy miêdzy 100kg a 105kg.

5 kg robi roznice. Jesli te 100/105kg to cos co podnosisz lekko to podnies to wiele razy (w rowerowym odniesieniu jedz na dluga wycieczke). Moze przy 10 przysiadach roznicy nie zobaczysz ale bedzie ilosc przysiadow kiedy ja jednak poczujesz. Dodatkowo roznica bedzie bardziej widoczna jesli bedziesz blizej konca swoich mozliwosci. 5kg przy 100/105kg (jedziemy po prostej) mozesz nie widziec, przy 200/205kg (jedziemy pod gore) moze znaczyc "podniose/nie podniose" (podjade/nie podjade).  Pozdrawiam,

Iguan

--
Iguan007
Sezon caly rok:

Data: 2014-03-27 22:05:31
Autor: Marek
Obs³uga amortyzatora
W dniu 2014-03-27 10:56, Iguan_007 pisze:

[...]

Ok, zgoda. Ale wcze¶niej napisa³em, ¿e nie robi mi ró¿nicy czy pod górê wjadê sekundê wcze¶niej lub pó¼niej bo nie jestem zawodnikiem, gdzie dla kasy robi siê wszystko. Wtedy trzeba siê naszprycowaæ by krew nie zastyg³a w ¿y³ach (to akurat nie ¿art), naw±chaæ, wyci±æ nerkê i ze 2 ¿ebra aby byæ szybszym od mojego konkurenta i to najprawdopodobniej w je¼dzie pod górê wy³±cznie. Nigdy nie dopuszczam do sytuacji kiedy na rowerze bêdê ekstremalnie wycieñczony gdy¿ nie jest to ani zdrowe ani celowe. Nie wnosi ¿adnej korzy¶ci ani dla organizmu ani dla w³asnej satysfakcji. Powiedzmy, ¿e te¿ nie jestem zwyk³ym, niedzielnym amatorem. Je¿d¿ê regularnie, w okre¶lonym, zmiennym tempie bo celem jest wytapianie smalcu. Czasem te¿ zaszalejê na le¶nych wertepach i górkach (bo lubiê). Jednak¿e w jednym jak i w drugim typie rowerzysty - wydaje mi siê (to teza a nie twierdzenie) - ¿e 5kg w t± czy tamt± stronê nic nie znaczy. 20kg ju¿ zdecydowanie tak. Je¶li jad±c pod okre¶lone wzniesienie wyzionê ducha po 100m, to przy +5kg zrobiê to po 90m lub 95m wiêc te brakuj±ce 10m popcham rower.

Marek

Data: 2014-03-27 16:06:18
Autor: Iguan_007
Obs³uga amortyzatora
On Friday, March 28, 2014 7:05:31 AM UTC+10, Marek wrote:

Ok, zgoda. Ale wcze¶niej napisa³em, ¿e nie robi mi ró¿nicy czy pod górê wjadê sekundê wcze¶niej lub pó¼niej bo nie jestem zawodnikiem, gdzie dla kasy robi siê wszystko. Wtedy trzeba siê naszprycowaæ by krew nie

Hmmm...przypomne, ze pytanie ktore poczatkowo zadales brzmialo: "Czy ten 1kg czy nawet 5kg robi jak±kolwiek ró¿nicê w je¿d¿eniu rowerem je¶li nie zale¿y nam na sekundzie ró¿nicy w czasie podró¿owania?"

I odpowiedz jest taka jak Ci juz wczesniej podano - robi roznice.

A tutaj wydaje mi sie, ze zaczynasz lac wode. Naraz wyjezdzasz ze szprycowaniem czy wycinaniem nerek. Roznica pomiedzy 13 i 18kg rowerem jest znaczaca i na amatorskim poziomie. I to pod wzgledem lekkosci jak i  przyjemnosci jazdy. Jesli naprawde jezdzisz po gorach to chyba czujesz, ze na dluzszych podjazdach jest przyjemniej z mniej wypchanym plecakiem? Czy ze latwiej przeskoczyc klode jesli mniej wieziesz? To nie jest kwestia 1 sekundy, to kwestia przyjemnosci z jazdy. Pozdrawiam,

Iguan

 --
Iguan007
Sezon caly rok:

Data: 2014-03-28 00:53:49
Autor: Marek
Obs³uga amortyzatora
W dniu 2014-03-28 00:06, Iguan_007 pisze:

> [...]

I odpowiedz jest taka jak Ci juz wczesniej podano - robi roznice.

> A tutaj wydaje mi sie, ze zaczynasz lac wode. Naraz wyjezdzasz ze

Nooo... dok³adnie o to mi chodzi³o - to tak dla uporz±dkowania dyskusji. Niektórzy staj± na rzêsach, po¶wiêcaj± zdrowie itd aby zyskaæ t± sekundê a mi nie o ni± chodzi. To nie lanie wody tylko doprecyzowanie pytania poprzez wskazania warunków eksploatacyjnych w jakich u¿ywam roweru i co jest dla mnie wa¿ne.

Roznica pomiedzy 13 i 18kg
rowerem jest znaczaca i na amatorskim poziomie. I to pod wzgledem
lekkosci jak i  przyjemnosci jazdy. Jesli naprawde jezdzisz po gorach

po "górkach" nie po górach :-)

[...]

Tak z praktyki: przy podjazdach bardziej redukujê biegi gdy jestem obci±¿ony baga¿em. Wtedy wysi³ek jest podobny co bez baga¿u, choæ podjazd staje siê d³u¿szy czasowo. Mo¿e masz i racjê, ¿e d³u¿szy czas podjazdu (przy nawet mniejszym wysi³ku) mo¿na traktowaæ jako mniejsz± przyjemno¶æ z jazdy.

Marek

Data: 2014-03-27 10:38:22
Autor: bans
Obs³uga amortyzatora
W dniu 2014-03-27 10:04, Marek pisze:

A'propos... Czy ten 1kg

Kilogram raczej nie, ale...

czy nawet 5kg robi jak±kolwiek ró¿nicê

Zdecydowanie tak. A sk±d wiem? Schud³em parê kilo :)
I nagle siê okaza³o, ¿e podjazdy pod które wpycha³em rower z wywieszonym jêzykiem nagle zacz±³em robiæ bez problemu w siodle.

Zreszt±, o czym my tu teoretyzujemy, wsi±d¼ na rower o masie 18kg (jak na mtb straszliwy kloc z supermarketu albo zjazdówka ;) a potem na taki o masie 13kg (przeciêtny góral) - sam siê przekonasz...

Aha, ale nie wysuwaj pochopnych wniosków po zrobieniu jednego kó³ka wokó³ domu...

Przez analogiê: trenuj±c przysiady ze sztang± nie odczuwam ró¿nicy
miêdzy 100kg a 105kg.

Jak widaæ z wyprowadzaniem analogii jest czasem podobnie jak z wyprowadzaniem psa: koñczy siê kup±.

Ty piszesz o ró¿nicy masy 5%, a 5kg w ró¿nicy masy rowerów to kilkadziesi±t procent...

--
bans

Data: 2014-03-27 07:03:51
Autor: Pszemol
Obs³uga amortyzatora
"bans" <goc@o2.pl> wrote in message news:lh0sfp$msf$1mx1.internetia.pl...
[...]

Ale to nie jest dobry przyk³ad bo chudn±c nie zmieni³e¶ tylko masy
wyci±ganej pod górê ale zmieni³e¶ te¿ po drodze swoj± kondycj±,
wyæwiczenie miê¶ni nóg napêdzaj±cych ten rower, itp, itd...

Data: 2014-03-27 11:12:51
Autor: Marek
Obs³uga amortyzatora
W dniu 2014-03-27 10:38, bans pisze:

Zdecydowanie tak. A sk±d wiem? Schud³em parê kilo :)
I nagle siê okaza³o, ¿e podjazdy pod które wpycha³em rower z wywieszonym
jêzykiem nagle zacz±³em robiæ bez problemu w siodle.

Podjazdy pewnie robi± ró¿nicê. W koñcu energia potencjalna tam jest decyduj±ca i wprost zale¿y ona od masy.

Dostrzegam te¿ ró¿nicê miêdzy schudniêciem parê kilo a odchudzeniem sprzêtowym. W moim sporcie skoki wagi 5kg to norma. Nie wiem na czym to polega ale ³atwiej jest podnie¶æ siê ile¶ tam razy maj±c u pasa podwieszone 10kg ni¿ gdy wa¿ymy 5kg wiêcej i podwiesimy 5kg. Niby to samo a jednak jest ró¿nica. Przypuszczam, ¿e o wydolno¶æ chodzi.

Zreszt±, o czym my tu teoretyzujemy, wsi±d¼ na rower o masie 18kg (jak
na mtb straszliwy kloc z supermarketu albo zjazdówka ;) a potem na taki
o masie 13kg (przeciêtny góral) - sam siê przekonasz...

Hm, no w³a¶nie do niedawna je¼dzi³em 16kg MTB a teraz 13kg Crossem i nie zauwa¿am ró¿nicy specjalnej. St±d pytanie.

Aha, ale nie wysuwaj pochopnych wniosków po zrobieniu jednego kó³ka
wokó³ domu...

Mo¿e i faktycznie tu jest ró¿nica. Nigdy nie przekraczam 1.5h jazdy rowerem a nawet staram siê zmie¶ciæ w 1h.

Przez analogiê: trenuj±c przysiady ze sztang± nie odczuwam ró¿nicy
miêdzy 100kg a 105kg.

Jak widaæ z wyprowadzaniem analogii jest czasem podobnie jak z
wyprowadzaniem psa: koñczy siê kup±.

hahahaha

Ty piszesz o ró¿nicy masy 5%, a 5kg w ró¿nicy masy rowerów to
kilkadziesi±t procent...

No ale nie masa roweru jest tu istotna tylko suma mas poruszaj±cych siê. Wiêkszo¶æ tej masy stanowi rowerzysta.

Marek

Data: 2014-03-26 12:45:53
Autor: Bartosz
Obsługa amortyzatora

Użytkownik "Marek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:lgnb4f$o36$1@node1.news.atman.pl...

[...]

Widzę, że Koledzy udzielili Ci fachowej odpowiedzi :) napisz na bandula[małpka]wszib[kropka]edu[kropka]pl to podeślę Ci materiały etc. Ostatnio wymieniałem w takim amorku tuleje ślizgowe i robiłem serwis...

Pozdrawiam

Data: 2014-03-26 17:42:47
Autor: Pszemol
Obsługa amortyzatora
"Bartosz" <bandula@wszib.edu.pl> wrote in message news:lguelk$fa0$1srv13.cyf-kr.edu.pl...
Widzę, że Koledzy udzielili Ci fachowej odpowiedzi :) napisz na bandula[małpka]wszib[kropka]edu[kropka]pl to podeślę Ci materiały etc. Ostatnio wymieniałem w takim amorku tuleje ślizgowe i robiłem serwis...

O, widzę że masz dostęp do technicznych dokumentacji...
Czy znalazłbyś coś na temat mojego rowera marki Schwinn model Trailway?
http://www.target.com/p/schwinn-men-s-trailway-28-hybrid-bike/-/A-13241180
Chętnie poczytałbym o remoncie przedniej/tylnej piasty, jakie należy
używać smary/oleje czy jak regulować przerzutkę Shimano tam użytą.
Producent niestety olewa zapytania - odsyła do profesjonalnych serwisów :-(

Obsługa amortyzatora