Obudowa sieciowa na dyski

Data: 2013-10-20 13:04:54
Autor: For@ll
Obudowa sieciowa na dyski
Witam,

Szukam jakieś najtanszej obudowy na dyski 3,5 cala, 2-4 dyski, mówiąc krótki na takiego domowego NAS-a. Zastanawiałem się czy są takie obudowy gotowe, gdzie możemy zainstalować własny OS np: FreeNAS..
Może ktoś się spotkał z czymś taim...

Data: 2013-10-20 13:30:49
Autor: RadoslawF
Obudowa sieciowa na dyski
Dnia 2013-10-20 13:04, U¿ytkownik For@ll napisa³:

Szukam jakie¶ najtanszej obudowy na dyski 3,5 cala, 2-4 dyski, mówi±c krótki na takiego domowego NAS-a. Zastanawia³em siê czy s± takie obudowy gotowe, gdzie mo¿emy zainstalowaæ w³asny OS np: FreeNAS..
Mo¿e kto¶ siê spotka³ z czym¶ taim...

NASy bez HD s±, np. na allegro, ale czy mo¿na tam zainstalowaæ inny
ni± producenta system nie jestem pewny. Chcesz w³asny system zrób
w³asnego NASa poprzez adaptacje peceta. Ró¿nice w kosztach pr±du
niweluje ró¿nica w kosztach nabycia, firmowe NASy na wiêcej ni¿
jeden dysk s± dosyæ kosztowne, na wiêcej ni¿ dwa s± horrendalnie
drogie.

Pozdrawiam

Data: 2013-10-20 13:59:30
Autor: Wojciech Waga
Obudowa sieciowa na dyski
On 20/10/13 13:04, For@ll wrote:> Witam,

[...]

Możesz kupić D-Link DNS3xx, jak znasz się na Linuksie to zainstalujesz
tam cokolwiek będziesz chciał (nie jestem pewnien czy FreeNas nie jest
x86 only a tam jest ARM). Nie są te NASy porażająco szybkie u mnie na
Debianie FTP działa około 35MB/s, ale bardzo mało prądożerne i dużo
mniejsze niż PC.

pozdr.
w.

Data: 2013-10-20 14:12:36
Autor: BartekK
Obudowa sieciowa na dyski
W dniu 2013-10-20 13:04, For@ll pisze:
[...]

Tak, jest coÅ› takiego - po raz Nty piszÄ™, bo widze że maÅ‚o osób to zna,   HP Proliant Microserver (caÅ‚a seria, NL36, NL40, NL54 czy jeszcze coÅ› nowszego nie wyszÅ‚o). Do celów NAS wystarczy ten najmniejszy-najtaÅ„szy. http://www.amazon.de/MicroServer-N36L-Athlon2-DualCore-250GB/dp/B004FPOLCO - jak dobrze poszukasz, to kupisz u nas ~600zÅ‚ a używany na alledrogo udaÅ‚o mi siÄ™ za 350 zÅ‚apać, tylko trzeba szukać. Teraz widzÄ™ tylko nowe NL40/54 z licencjÄ… na windowserver itp, a to wychodzi drogo.
Nie sądzę że kupisz taniej sensowną obudowę na 4 hdd, zwłaszcza że to coś ma wydajność przekraczającą najmocniejsze NASy komercyjne (np bez problemu >60MB/s po gigabicie leci) i bierze prądu jak NAS typowy - 25-30W, zależnie od obsadzonych dysków (to że zasilacz jest 150W to tylko jego moc maksymalna)

Masz tam całkowicie zwykłego PCta na procesorze x86 dwurdzeniowym x64, 2x DDR3 (sprzedają z 1x 1GB lub 2GB ramu ecc, a można wstawić 2x4GB=8GB zwykłych najtańszych ddr3), 1Gbit eth, PCIe x16 i PCIe x1, 4 wyciągane kieszenie na dyski sata + 1 miejsce na cd/dvd sata (albo piąty dysk) + eSATA z tyłu, jest nawet w środku na płycie gł. wewnętrzne gniazdko USB na wewnętrzny pendrive robiący za dysk systemowy do freenasa ;)

Data: 2013-10-23 12:08:44
Autor: Poldek
Obudowa sieciowa na dyski
BartekK wrote:
przekraczajÄ…cÄ… najmocniejsze NASy komercyjne (np bez problemu >60MB/s po
gigabicie leci) i bierze prądu jak NAS typowy - 25-30W, zależnie od
obsadzonych dysków (to że zasilacz jest 150W to tylko jego moc maksymalna)

Fajnie wyglÄ…da ale:

Normalny NAS SOHO daje 80-90 MB/sek. bez Å‚aski np. ReadyNAS 102.
Wszystko ma zainstalowane, Å‚Ä…cznie z chmurÄ…, serwerem DLNA, FTP, backupami, co tam chcesz.
Kupując firmowego NASa otrzymujesz gwarancję i support na całość - sprzęt razem z systemem, a nie rzeźba samodzielna i brak gwarancji.

Nie wierzę, że intel dual core pobiera tyle samo prądu, co ARM.

Data: 2013-10-23 21:13:20
Autor: BartekK
Obudowa sieciowa na dyski
W dniu 2013-10-23 12:08, Poldek pisze:
Normalny NAS SOHO daje 80-90 MB/sek. bez Å‚aski np. ReadyNAS 102.
Wszystko ma zainstalowane, Å‚Ä…cznie z chmurÄ…, serwerem DLNA, FTP,
backupami, co tam chcesz.
Nie przesadzajmy. 80-90MB/s to jest szczyt 1Gbita, mało kiedy się to udaje uzyskać przez smb. A "normalny" NAS który daje >60MB/s to jest np Netgear Readynas z serii ultra - który chyba nawet w wersji 2dyskowej wychodzi drożej niż ten Microserver.

Kupując firmowego NASa otrzymujesz gwarancję i support na całość -
sprzęt razem z systemem, a nie rzeźba samodzielna i brak gwarancji.
Pytający pytał o "czy są takie obudowy gotowe, gdzie możemy zainstalować własny OS np: FreeNAS". Jakby chciał gotowe z oprogramowaniem, to ma wybór duży gotowych NASów.

Nie wierzę, że intel dual core pobiera tyle samo prądu, co ARM.
Nie jest to intel, tylko AMD NL36L, mniej-więcej odpowiednik intel Atoma, ale wg mnie - dużo ciekawszy, zwłaszcza że ATOMy intelowskie moze i mało prądu biorą, ale czipsety 945 do nich wsadzane - wpierdzielają aż miło, tak ze 4x więcej od atoma ;) a tutaj tego nie ma.

Data: 2013-10-25 18:17:54
Autor: qwerty
Obudowa sieciowa na dyski
Użytkownik "BartekK"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:l497u2$e03$1@mx1.internetia.pl...
Nie przesadzajmy. 80-90MB/s to jest szczyt 1Gbita, mało kiedy się to udaje uzyskać przez smb.

Puść przez FTP i okaże się, że da się osiągnąć 100-110 MiB/s

Data: 2013-10-24 11:10:41
Autor: Marx
Obudowa sieciowa na dyski
Osobiście też szukam czegoś co będzie tańsze niż suma podzespołów w sklepie na rogu. Zakup płyty, procesora, RAM i obudowy to około 500zł - mam za to praktycznie pełnego peceta. Spodziewam się że NAS powinien być tańszy i bardziej energooszczędny z racji tego, iż nie wymagam od niego np posiadania karty graficznej, wielkiej mocy obliczeniowej, dodatkowych portów itp. O systemie i usługach zdecydowanie wolę decydować sam, niż być zmuszanym do rozwiązań producenta.

Przykładowy pecet:
płyta ASROCK H61M-VG3 150zł
procesor Celeron G1610 150zł
2GB RAM DDR3 90zł
Do tego obudowa z zasilaczem.

Marx

Data: 2013-10-24 13:28:51
Autor: BartekK
Obudowa sieciowa na dyski
W dniu 2013-10-24 11:10, Marx pisze:
[...]
Ale wymagasz by był energooszczędny, mały, cichy... To też kosztuje - spróbój znaleźć energooszczędny (80+gold) zasilacz atx, który ma sensowną sprawność przy obciążeniach 30-40W. Spróbój znaleźć sensowną małą obudowę pod mATX, do której wsadzisz 4 dyski? To wszystko kosztuje, dlatego sensowną alternatywą jest albo używany/poleasingowy jakiś markowy komputerek hp/dell/itp, albo jeśli musi być nowe - to Microserver, lub gotowy NAS. Albo składasz to w obudowie najtańszej ale NASa rozmiarem to przypominać nie będzie, mało kto ma w domu nadmiar miejsca miejsca na "domowy NAS" w pełnej budzie atx...

Przykładowy pecet:
płyta ASROCK H61M-VG3 150zł
Nie porównujmy najtańszego asrocka do rozwiązań serwerowych HP czy nawet rozwiązań NASowych zintegrowanych
procesor Celeron G1610 150zł
i boxowy wiatraczek? będzie głośno, jak na NAS, a kolejne 50zł na lepszego arcic-a to znów inwestycja

2GB RAM DDR3 90zł
nawet 1GB wystarczy na początek, skoro ma byc jaknajtaniej, freenas na 256MB śmiga (pod warunkiem że się dlna i torrentami nie zapcha)

Do tego obudowa z zasilaczem.
I z tym jest chyba najtrudniej...

Data: 2013-10-25 08:38:33
Autor: Marx
Obudowa sieciowa na dyski
Cena małej obudowy nie powinna być wyższa od ceny dużej - w końcu stopień trudności wykonania jest taki sam, ale blachy mniej wychodzi.
Wysoka cena PICO zasilaczy też jest nieuzasadniona - są znacznie prostsze niż tradycyjne zasilacze.
Co do głośności BOXa znowu się nie zgadzam - mam taki w salonie i dysk jest od niego głośniejszy (wystarczy włączyć kontrole prędkości i wiatraczek jest niesłyszalny, bo te procki są po prostu chłodne).
Mniejszych RAMów niż 2GB po prostu w sklepie nie znalazłem :D
Najtańszy AsRcok z powodzeniem da sobie radę i można go porównywać do "rozwiązań serwerowych" o ile masz wymagania domowe.

Zgadzam się że pecet ma wady w porównaniu do NASa. Ale póki co nie znalazłem w normalnej cenie NASa który u mnie mógłby zastąpić PCta.
Choć dziś znalazłem iż Netgeary można przerobić na serwery linuxowe. Dodając możliwość podpięcia dwóch dysków po USB 3 robi się z tego NAS 4 dyskowy a to już wygląda sensownie.
Tylko obawiam się o wydajność przy takiej konfiguracji.
http://natisbad.org/NAS2/index.html

Marx

Data: 2013-10-25 00:50:05
Autor: sphinxozo
Obudowa sieciowa na dyski
W dniu pi±tek, 25 pa¼dziernika 2013 08:38:33 UTC+2 u¿ytkownik Marx napisa³:
Cena ma³ej obudowy nie powinna byæ wy¿sza od ceny du¿ej - w koñcu stopieñ trudno¶ci wykonania jest taki sam, ale blachy mniej wychodzi.. Wysoka cena PICO zasilaczy te¿ jest nieuzasadniona - s± znacznie prostsze ni¿ tradycyjne zasilacze. Co do g³o¶no¶ci BOXa znowu siê nie zgadzam - mam taki w salonie i dysk jest od niego g³o¶niejszy (wystarczy w³±czyæ kontrole prêdko¶ci i wiatraczek jest nies³yszalny, bo te procki s± po prostu ch³odne). Mniejszych RAMów ni¿ 2GB po prostu w sklepie nie znalaz³em :D Najtañszy AsRcok z powodzeniem da sobie radê i mo¿na go porównywaæ do "rozwi±zañ serwerowych" o ile masz wymagania domowe. Zgadzam siê ¿e pecet ma wady w porównaniu do NASa. Ale póki co nie znalaz³em w normalnej cenie NASa który u mnie móg³by zast±piæ PCta. Choæ dzi¶ znalaz³em i¿ Netgeary mo¿na przerobiæ na serwery linuxowe. Dodaj±c mo¿liwo¶æ podpiêcia dwóch dysków po USB 3 robi siê z tego NAS 4 dyskowy a to ju¿ wygl±da sensownie. Tylko obawiam siê o wydajno¶æ przy takiej konfiguracji. http://natisbad.org/NAS2/index.html Marx

Jak chcesz tanio i ma³o to mo¿esz zapolowaæ na serwisie aukcyjnym na atomy, da sie wyrwaæ p³yte za oko³o 70pln, do tego obudowa itx te¿ da siê u¿ywke z zasilaczem znale¼æ za 60-80 pln, powinno daæ siê wsadziæ 3-4 hdd. Do tego xpenology (to soft synology sportowany na pc) i 1GB ram, zamkniesz siê w <250 pln a wydajno¶æ bêdzie na pewno wystarczaj±ca. Zreszta teraz widzialem ze wisi cos takiego chyba za 270pln..

Data: 2013-10-27 22:26:00
Autor: Michal Lukasik
Obudowa sieciowa na dyski
On 25/10/2013 07:38, Marx wrote:

[...]

No cudów nie bêdzie. Ale...
Niedawno po dyskusji na tej grupie kupi³em u¿ywany ReadyNAS Ultra2 (Atom D425) za ~560z³. Oryginalny soft Raidiator4 to Debian Etch - jest powiedzmy trochê "czerstwy", ale po wrzuceniu zmodyfikowanego Raidiator6 z ReadyNAS 312 mamy nowy Debian Wheezy i to IMO wystarczy by "zast±piæ PC".
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-10-23 00:21:35
Autor: Poldek
Obudowa sieciowa na dyski
For@ll wrote:

[...]

Najtańsza obudowa sieciowa na dyski...

Może po prostu kup sobie używanego, starszego, ale jednak porządnego, prawdziwego NASa? Np. ReadyNAS Duo v1 (SPARC). Można go kupić naprawdę tanio, sprzęt ten nie zużywa się od stania i bycia włączonym, a jest prawdziwym NASem dwudyskowym z RAIDem 1 i JBOD, oparty na Debianie.
Jest na niego sporo programików, które można doinstalować do fabrycznego oprogramowania, jest tam DLNA, FTPeS, serwer WWW, iSCSI target, rozbudowane backupy, co tam jeszcze. Nie będzie miał wydajności po LAN takiej, jak mają współczesne NASy, ale to chyba jego jedny minus, za to cena niziutka.

Data: 2013-10-23 00:23:50
Autor: BartekK
Obudowa sieciowa na dyski
W dniu 2013-10-23 00:21, Poldek pisze:
Może po prostu kup sobie używanego, starszego, ale jednak porządnego,
prawdziwego NASa? Np. ReadyNAS Duo v1 (SPARC). Można go kupić naprawdę
tanio, sprzęt ten nie zużywa się od stania i bycia włączonym,
Oj, dość odważne oświadczenie. Powiedz to kilkunastu zasilaczom od takich sprzętów, w których już kondensatory wymieniłem ;)

Data: 2013-10-23 11:55:28
Autor: Poldek
Obudowa sieciowa na dyski
BartekK wrote:
[...]

Jak zasilacz jest na badziewnych podzespołach, to i w nowym pójdzie.
Do najtańszej obudowy sieciowej raczej nie dają zasilacza zrobionego z porządnych elementów, tylko taki, żeby rok wytrzymał.

Jak zasilacz jest dobry, zmontowany z przyzwoitych podzespołów, to będzie chodził do emerytury i dłużej.

Prędzej będzie dobry zasilacz z ReadyNASem, który jest markowym sprzętem i jako nowy wcale nietanim.

A na marginesie, to kupiłem kiedyś obudowę sieciową (a właściwie dysk sieciowy) parę latek temu, chyba w 2007 roku, to były pierwsze tego typu urządzenia. Nie jest to NAS, tylko właśnie taki prosty dysk z ethernetem. Zasilacz padł po 3 latach. Kupiłem nowy, jakiś z giełdy. Padł po roku. Wkurzyłem się, że następnego nie kupię, bo krzyczeli coś koło 50 zł. Co prawda ten zepsuty był nierozbieralny, ale przepiłowałem obudowę, otworzyłem, wymieniłem dwa kondensatory i jeden warystor, czy coś takiego i od 1,5 roku chodzi dalej. Koszt elementów do naprawy 8 zł.

Obudowa sieciowa na dyski