Obywatelstwo Polski

Data: 2019-03-31 09:02:23
Autor: s.grushka83
Obywatelstwo Polski
Witam.
Biore jako-tako aktywny udzial na pewnej grupie dot. rezydentury i obywatelstwa w UK na Facebooku; pare razy byl tam (poboczny) watek dot. obywatelstwa polskiego dzieci 'po rodzicu(-ach)'.

Mam zatem pytanie- czy dzieci, urodzone- powiedzmy- w ciagu ostatnich 10 lat za granica i ktore kwalifikuja sie do miejscowego obywatelstwa (brytyjskiego dajmy na to) i gdy moga miec podwojne obywatelstwa- czy otrzymuja one je automatycznie po rodzicu? Czy dopiero gdy sie je zarejestruje w konsulacie/ambasadzie/PL?

Czy to prawo do obywatelstwa (?) wygasa jesli- po urdzinach dziecka- Polski rodzic zrzeknie sie polskiego obywatelstwa? czy ma to znaczenie?

Pytanie dodatkowe- czy dziecko majace np jednego rodzica Polskiego a drugiego miejscowego, zyjace dajmy na to w UK i posiadajace jej obywatelstwo i poslugujace sie Brytyjskim paszportem, a nie bedace zarejestrowane w konsulacie ani w Polsce i nie posiadajace pesela etc czy takie dziecko moze miec klopoty przy opuszczaniu Polski (zakladajac ze trafili na sluzbiste w SG ktory mial zly dzien)? OIDP w Polsce obywatele moga poslugiwac sie tylko polskimi dokumentami.

bylbym bardzo wdzieczny za rozwianie watpliwosci,
pozdrawiam
SG

Data: 2019-03-31 19:45:05
Autor: J.F.
Obywatelstwo Polski
Dnia Sun, 31 Mar 2019 09:02:23 -0700 (PDT), s.grushka83@gmail.com
napisał(a):
[...]

Moze i z automatu otrzymuja, ale skad polskie urzedy maja o nich
wiedziec ?

Wiec przy sprawach urzedowych bedzie kolomyja.

J.

Data: 2019-03-31 23:26:24
Autor: s.grushka83
Obywatelstwo Polski
Moze i z automatu otrzymuja, ale skad polskie urzedy maja o nich
wiedziec ?

przekraczam granice na swoj dowod osobisty, maly ma paszport (i takie samo nazwisko jak ja). Straznik sie pyta: "to panskie dziecko?" i albo zada polskiego dokumentu (bo tylko takimi dokumentami w PL polscy obywatele sie moga poslugiwac), albo zada innych papierow jesli dzieck nie jest moje (bo np. zachodzi obawa o porwanie). tak czy siak- czlowiek jest udupiony

Wiec przy sprawach urzedowych bedzie kolomyja.

ah, to inna sprawa.

J.

SG

Data: 2019-03-31 23:54:52
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-03-31 o 18:02, s.grushka83@gmail.com pisze:
[...]

Są obywatelami z mocy prawa, ale aby przełożyć to na dokumenty (pesel, polski akt urodzenia, dowód osobisty, paszport), trzeba dokonać umiejscowienia zagranicznego aktu urodzenia.

Czy to prawo do obywatelstwa (?) wygasa jesli- po urdzinach dziecka- Polski rodzic zrzeknie sie polskiego obywatelstwa? czy ma to znaczenie?

Nie widzę podstaw.

[...]

Będzie traktowane jak nie-Polak. Problemem może być to, jeśli posługiwałoby się paszportem spoza kraju UE i w Polsce (w UE) przebywało dłużej, niż zezwalają na to odpowiednie przepisy. Dopóki nie umiejscowi się zagranicznego aktu urodzenia w Polsce, to może się posługiwać dokumentami zagranicznymi (w tym sensie, że nikt nie udowodni "na granicy", że to Polak).

--
Liwiusz

Data: 2019-03-31 23:32:13
Autor: s.grushka83
Obywatelstwo Polski
dokumentami zagranicznymi (w tym sensie, że nikt nie udowodni "na granicy", że to Polak).

jesli nazwisko rodzica (np matki) jest inne niz nazwisko dziecka to straz graniczna moze robic klopoty z wypuszczeniem/wpuszczeniem. dlatego nieraz wozi sie ze soba akt urodzenia- i w ten sposob mozna bezproblemowo udowodnic ze ma rodzica polskiego.

tak samo jesli np obydwoje polskich rodzicow podruzuje na dowod osobisty (bo wygodniej niz z paszportem) a maly/mala ma paszport- to nie ma watpliwosci ze owo dziecko 'dziedziczy' obywatelstwo.

SG

Data: 2019-04-01 10:02:36
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-01 o 08:32, s.grushka83@gmail.com pisze:
[...]

Teoretycznie masz rację, ale w praktyce takie problemy nie występują. Trzeba tylko pamiętać, aby po oficjalnym nadaniu obywatelstwa posługiwać się już polskimi dokumentami.

A co do podejrzeń o obywatelstwo - to są tylko podejrzenia (bo nawet nie domniemania prawne). Podobnie jak z porwaniem - o porwaniu nie świadczy fakt, że ktoś podróżuje z nieswoim dzieckiem.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-01 12:21:59
Autor: J.F.
Obywatelstwo Polski
Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e4c16a2f-308a-4c71-a9e9-0bc88e821c63@googlegroups.com...
[...]

Polskie sluzby lubia ogladac akty urodzenia ?
Bo mi sie wydaje, ze to angielski i amerykanski zwyczaj ... w pierwszym z braku dowodow osobistych, w drugim bardziej z racji obywatelstwa.

Moj akt urodzenia ... nawet nie wiem gdzie, nie w USC ?

J.

Data: 2019-04-01 12:34:21
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-01 o 08:32, s.grushka83@gmail.com pisze:
  dlatego nieraz wozi sie ze soba akt urodzenia- i w ten sposob mozna bezproblemowo udowodnic

Akurat samo posiadanie aktu urodzenia niczego nie dowodzi (poza być może zbieżnością imion i nazwisk).

> ze ma rodzica polskiego.

Przypomnij mi (bo się chyba pogubiłeś) - po co ktoś posługujący się zagranicznym paszportem miałby udowadniać polskiego rodzica?

--
Liwiusz

Data: 2019-04-01 13:56:54
Autor: Michał Jankowski
Obywatelstwo Polski
W dniu 01.04.2019 o 12:34, Liwiusz pisze:
[...]

Czy na potrzeby postępowania spadkowego akt urodzenia nie jest wystarczającym dowodem pokrewieństwa?

   MJ

Data: 2019-04-01 06:01:03
Autor: Dawid Rutkowski
Obywatelstwo Polski
W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2019 13:56:56 UTC+2 użytkownik Michał Jankowski napisał:

Czy na potrzeby postępowania spadkowego akt urodzenia nie jest wystarczającym dowodem pokrewieństwa?

A tam idzie po dowodach czy raczej po oświadczeniach?
Choć przynosić chyba kazali... Ale dowód marny, tylko imię i nazwisko, PESELi nie ma, to są jaja, na aktach zgonu też, zapomnieli od lat 80-tych ustawę znowelizować (choć wzór już nowy, na A4 zamiast A5)?
I taki akt zgonu ma być podstawą np. do rozwiązania umowy przez bank.
Albo do otrzymania z ZUSu zasiłku pogrzebowego (choć tu raczej 4k pójdzie, więc całość może dostać nawet ktoś obcy, wystarczy, że ma faktury - chyba że taki pogrzeb jak na ogłoszeniach na drzewach w podwarszawskich lasach: "pogrzeb 900zł - reszta zasiłku pogrzebowego do odebrania w kasie firmy następnego dnia").
Podobne cuda były, jak inpost obsługiwał przesyłki z sądu - dostawałem wypis z ksiąg wieczystych, idę do kiosku, dostałem bez zajrzenia w dowód. Więc pytam, czy dla żony też mogę wziąć - "nie". Hmm, więc jakbym z koleżanką przyszedł to bym dostał ;>

Data: 2019-04-01 15:13:47
Autor: Michał Jankowski
Obywatelstwo Polski
W dniu 01.04.2019 o 15:01, Dawid Rutkowski pisze:

[...]

W sądzie zeznawałem jako świadek nic nie pokazując...

   MJ

Data: 2019-04-01 19:25:38
Autor: ń
Obywatelstwo Polski
To się sędzi omskło z rana.

-- --
W sądzie zeznawałem jako świadek nic nie pokazując.

Data: 2019-04-01 19:24:16
Autor: ń
Obywatelstwo Polski
Jeszcze zapewnienie spadkowe i hulaj dusza ;-)

-- -- -
Czy na potrzeby postępowania spadkowego akt urodzenia nie jest wystarczającym dowodem pokrewieństwa?

Data: 2019-04-02 00:14:16
Autor: Marcin Debowski
Obywatelstwo Polski
On 2019-04-01, Michał Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> wrote:
[...]

Akt urodzenia nie dowodzi prawa do opieki. Paszport daje przynajmniej takie
domniemanie, bo do jego wyrobienia potrzebna jest zgoda obu rodziców
(lub zapewne jakies potwierdzenie opieki wyłącznej).

Jak dziecko ma inne nazwisko, to zapewne akt urodzenia tez się przyda.

--
Marcin

Data: 2019-04-01 05:53:21
Autor: Dawid Rutkowski
Obywatelstwo Polski
Jak masz problem z tym, że dziecko ma paszport GB, a rodzic DO PL, to niech rodzic też ma paszport. Najlepiej paszport GB.
Bo jak nie masz to masz o wiele większy problem - i w ogóle pierwszą sprawą obecnie powinno być wyrobienie paszportu PL (a może być konieczność czekania z miesiąc), bo bez tego zaraz nie tylko podróży, ale i możliwości przebywania w GB nie będzie.

A skąd pomysł, że obywatelowi PL w PL nie wolno posługiwać się dokumentami nie-PL, jeśli oczywiście ma również inne obywatelstwo? Tu nie federacja rosyjska.

Data: 2019-04-01 15:17:32
Autor: Michał Jankowski
Obywatelstwo Polski
W dniu 01.04.2019 o 14:53, Dawid Rutkowski pisze:
[...]

  "Obywatel polski posiadający równocześnie obywatelstwo innego państwa ma wobec Rzeczypospolitej Polskiej takie same prawa i obowiązki jak osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie".

Paszport obcego kraju nie daje polskiemu obywatelowi żadnych praw wobec polskich organów, w szczególności prawa do wyjechania z Polski.

   MJ

Data: 2019-04-01 13:07:29
Autor: Dawid Rutkowski
Obywatelstwo Polski
No to buba, można się nadziać.
Wychodzi, że Polska to więzienie dla obywateli...
I jeszcze taki podwójniak nie ma gwarancji, że jak się zrzecze w sytuacji podbramkowej, to mu prezydent uzna - bo może nie uznać.
Lepiej więc uważać.

Data: 2019-04-01 22:08:50
Autor: A. Filip
Obywatelstwo Polski
Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> pisze:
[...]

No i po co ci Izraelici w kolejkach stali po paszport Polski/Schengen?

--
A. Filip

Data: 2019-04-02 04:42:19
Autor: s.grushka83
Obywatelstwo Polski
No i po co ci Izraelici w kolejkach stali po paszport Polski/Schengen?

Z tego samego powodu dla ktorego ja jestem tak sobie uradowany (przymusowym) obywatelstwem PL mojego dziecka (urodzonego i wychowywanego poza PL).
Jak to raz dostaniesz, to juz masz na 100%. A dostajesz nawet gdy tego nie chcesz- jak HPV.

SG

Data: 2019-04-02 13:54:03
Autor: A. Filip
Obywatelstwo Polski
s.grushka83@gmail.com pisze:
[...]

A znasz przypadki "narzucenia" polskiego obywatelstwa dziecku urodzonemu
i zamieszkującemu stale poza granicami Polski?  [ Przy braku polskiego
aktu urodzenia i działań rodziców w kwestii obywatelstwa RP ]

--
A. Filip

Data: 2019-04-01 23:06:31
Autor: przemek.jedrzejczak
Obywatelstwo Polski
-- Paszport obcego kraju nie daje polskiemu obywatelowi żadnych praw wobec polskich organów, w szczególności prawa do wyjechania z Polski.

wielu znajomych ma przeterminowane polskie dowody czy paszporty i uzywa niemieckich przy przekraczaniu granicy, w czasie kontroli policji itp

Data: 2019-04-02 09:40:12
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-02 o 08:06, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
[...]

To pewnie o nich są takie artykuły:
https://magazynsquare.pl/blog/2016/02/18/bez-polskiego-paszportu-nie-wyjedziesz/

--
Liwiusz

Data: 2019-04-02 03:36:49
Autor: przemek.jedrzejczak
Obywatelstwo Polski
przyglupy i nadgorliwcy dosc czesto sa nadreprezentowani w sluzbach mundurowych :-)

podstawa prawna tez slaba zeby nie powiedziec zenujaca:

*czytamy na portalu www.nadwislanski.strazgraniczna.pl.*

ale poczytajmy co mowi urzednik panstwowy

Mirosława Hellich, zastępca dyrektora Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, mówi:

***Niemniej podkreślam, iż przepisy prawa nie nakładają na obywateli polskich zamieszkałych za granicą obowiązku posiadania paszportu czy dowodu osobistego, lecz przewidują takie uprawnienie.***

czyli jako Niemiec przyjezdzam do Polski z niewaznym dowodem i paszportem po czym jestem uwieziony bo jakiemus glupkowi w mundurze palma odbija ? no niezle ale dobrze ze sami dostrzegaja ze sa wyjatkowi w Europie :-)

*Zasugerowali jedynie, aby rodzina poleciała najpierw do innego kraju Europy, skąd może wypuszczono by ich do Kanady.*

Data: 2019-04-02 04:07:01
Autor: przemek.jedrzejczak
Obywatelstwo Polski
-- Na nieważnym (wygasła ważność) paszporcie można wjechać do kraju. Ale już wyjechać nie możesz.

podczas wjazdu okazalem niemiecki paszport (lub: Dlatego do Polski leciałam z irlandzkim paszportem)

-- Nie rozumiem twojego "toku rozumowania" - to, że nie ma obowiązku posiadania paszportu nie oznacza, że można wyjeżdżać z kraju bez dokumentów.

powtarzam: wjechalem i wyjezdzam na niemieckim (lub irlandzkim jak Magdalena)

ps pytanie jest proste: czy SG (wg wlasnego widzimisie) moze pozbawic obywatela innego kraju mozliwosci poslugiwania sie dokumentami tozsamosci ? to pytanie retoryczne wiec bez napinki :-)

Data: 2019-04-02 13:09:41
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-02 o 13:07, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
[...]

Może odmówić uznawania zagranicznych dokumentów, przepis już był podawany.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-02 04:23:16
Autor: przemek.jedrzejczak
Obywatelstwo Polski
-- Może odmówić uznawania zagranicznych dokumentów, przepis już był podawany.

tak slyszalem ze paszport Polsatu juz nie przechodzi :-)

Data: 2019-04-02 13:19:34
Autor: A. Filip
Obywatelstwo Polski i inne - konsekwencje graniczne
[...]

Jak ten obywatel innego państwa jest równocześnie obywatelem Polski to
serce prawnika się raduje nad tym ile prawnych niuansów się mnoży,
robota na lata :-)

--
A. Filip

Data: 2019-04-02 12:42:54
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-02 o 12:36, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
[...]

Na nieważnym (wygasła ważność) paszporcie można wjechać do kraju. Ale już wyjechać nie możesz. Nie rozumiem twojego "toku rozumowania" - to, że nie ma obowiązku posiadania paszportu nie oznacza, że można wyjeżdżać z kraju bez dokumentów.

*Zasugerowali jedynie, aby rodzina poleciała najpierw do innego kraju Europy, skąd może wypuszczono by ich do Kanady.*

Pewnie by tak było.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-02 12:59:08
Autor: J.F.
Obywatelstwo Polski
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q7vebh$lo3$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Ale cos mi chodzi po glowie, ze obywatel polski musi posiadac DO.
Tylko jesli jest zamieszkaly w kraju ?

[...]

A Niemca nasza SG wypusci na niewaznym paszporcie ?

Z wyjechaniem o tyle mniejszy klopot, ze na trzech granicach kontroli nie ma.
Wyleciec nie mozna :-)

*Zasugerowali jedynie, aby rodzina poleciała najpierw do innego kraju Europy, skąd może wypuszczono by ich do Kanady.*
Pewnie by tak było.

A mieli inne paszporty ?
Bo z niewaznym paszportem to moze byc problem i na innym europejskim lotnisku, i w Kanadzie ...

J.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-02 13:09:01
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-02 o 12:59, J.F. pisze:

Na nieważnym (wygasła ważność) paszporcie można wjechać do kraju. Ale już wyjechać nie możesz.

A Niemca nasza SG wypusci na niewaznym paszporcie ?

Nie.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-02 13:21:06
Autor: A. Filip
Obywatelstwo Polski
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> pisze:
[...]

A Niemca na nieważnym paszporcie Polska SG wpuści (do strefy Schengen)?

--
A. Filip

Data: 2019-04-02 13:29:54
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-02 o 13:21, A. Filip pisze:
[...]

Myślę, że nie.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-02 16:25:40
Autor: J.F.
Obywatelstwo Polski
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q7vh3l$oac$1@node2.news.atman.pl...
[...]

No to jak ten biedny Polak ma wjechac do kraju z niewaznym paszportem ? :-)

A Niemca na nieważnym paszporcie Polska SG wpuści (do strefy Schengen)?
Myślę, że nie.

I co - odesla go tam skad przylecial, np do Japonii, i niech sobie wraca Lufthansa prosto do Berlina ?
Dobrze, ze Japonczycy nie sa tacy drobiazgowi i go wypuszcza :-)

J.

Data: 2019-04-02 20:39:45
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-02 o 16:25, J.F. pisze:
[...]

Polak na nieważnym paszporcie wjedzie.

A Niemca na nieważnym paszporcie Polska SG wpuści (do strefy Schengen)?
Myślę, że nie.

I co - odesla go tam skad przylecial, np do Japonii, i niech sobie wraca Lufthansa prosto do Berlina ?

Obejrzyj film Terminal. Albo poczytaj o tych, co z USA zawrócono na lotnisku.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-02 21:02:01
Autor: u2
Obywatelstwo Polski
W dniu 02.04.2019 o 20:39, Liwiusz pisze:
No to jak ten biedny Polak ma wjechac do kraju z niewaznym paszportem ? :-)

Polak na nieważnym paszporcie wjedzie.

ano, jest jeszcze system PESEL, gdzie pogranicznik sprawdzi dane osoby:)

--
George Orwell :

Data: 2019-04-02 22:51:22
Autor: J.F.
Obywatelstwo Polski
Dnia Tue, 2 Apr 2019 20:39:45 +0200, Liwiusz napisał(a):
[...]

Ale skad ? Bo jesli inne kraje dzialaja podobnie, to go nie wypuszcza :-)

Z Baltyku moze przyjechac, z GB moze mu sie uda przyleciec :-)

[...]

Troche do tego pije, ale tez troche inna sytuacja.
USA zawraca do kraju wylotu. My jakos podobnie.

Ale przyznasz, ze to jakos glupio szkopa do Japonii odsylac :-)

J.

Data: 2019-04-02 22:57:37
Autor: u2
Obywatelstwo Polski
W dniu 02.04.2019 o 22:51, J.F. pisze:
Troche do tego pije, ale tez troche inna sytuacja.
USA zawraca do kraju wylotu. My jakos podobnie.

Polaków nie zawracamy, Polacy są mile widziani w Polsce:)

--
George Orwell :

Data: 2019-04-02 23:00:07
Autor: Marcin Debowski
Obywatelstwo Polski
On 2019-04-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Jak ma tylko niemiecki nieważny paszport, to żadna linia go i tak na pokład nie wpuści. Jak ma 2 lub więcej, to na niewazny nieniemiecki go też nie wpuści, a na ważny wpuszczą i Polacy (jesli będzie uprawniony itp.). Nb. najczęściej ważny tez niewystarcza. Standardowo, cyrki zaczynają się gdy wazność jest poniże 6. miesięcy.

--
Marcin

Data: 2019-04-02 23:54:43
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-02 o 22:51, J.F. pisze:
[...]

To chyba oczywiste, że wyjechać musi na innym, ważnym paszporcie.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-03 00:00:27
Autor: u2
Obywatelstwo Polski
W dniu 02.04.2019 o 23:54, Liwiusz pisze:
To chyba oczywiste, że wyjechać musi na innym, ważnym paszporcie.

oszust oszusta oszustem oszukuje:)

--
George Orwell :

Data: 2019-04-02 04:47:12
Autor: s.grushka83
Obywatelstwo Polski
Jak masz problem z tym, że dziecko ma paszport GB, a rodzic DO PL, to niech rodzic też ma paszport. Najlepiej paszport GB.

Nie zawsze jest to mozliwe. Zreszta- obowiazku posiadanie GB paszportu nie ma. Czemu nie moglby rodzic na PL paszporcie podrozowac (z uk do pl)

[...]

do konca 2020 mozna w uk legalnie byc bez paszportu (bo on jest wymagany by uzyskac settled status badz pre-settled status). Z tym ze w miedzyczasie moze beda uznawac biometryczne dowody osobiste (bo paszport musi byc biometryczny).

A skąd pomysł, że obywatelowi PL w PL nie wolno posługiwać się dokumentami nie-PL, jeśli oczywiście ma również inne obywatelstwo? Tu nie federacja rosyjska.

podano juz cytat i linka

SG

Obywatelstwo Polski