Obywatelstwo Polski

Data: 2019-03-31 23:54:52
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-03-31 o 18:02, s.grushka83@gmail.com pisze:
Witam.
Biore jako-tako aktywny udzial na pewnej grupie dot. rezydentury i obywatelstwa w UK na Facebooku; pare razy byl tam (poboczny) watek dot. obywatelstwa polskiego dzieci 'po rodzicu(-ach)'.

Mam zatem pytanie- czy dzieci, urodzone- powiedzmy- w ciagu ostatnich 10 lat za granica i ktore kwalifikuja sie do miejscowego obywatelstwa (brytyjskiego dajmy na to) i gdy moga miec podwojne obywatelstwa- czy otrzymuja one je automatycznie po rodzicu? Czy dopiero gdy sie je zarejestruje w konsulacie/ambasadzie/PL?

Są obywatelami z mocy prawa, ale aby przełożyć to na dokumenty (pesel, polski akt urodzenia, dowód osobisty, paszport), trzeba dokonać umiejscowienia zagranicznego aktu urodzenia.

Czy to prawo do obywatelstwa (?) wygasa jesli- po urdzinach dziecka- Polski rodzic zrzeknie sie polskiego obywatelstwa? czy ma to znaczenie?

Nie widzę podstaw.

Pytanie dodatkowe- czy dziecko majace np jednego rodzica Polskiego a drugiego miejscowego, zyjace dajmy na to w UK i posiadajace jej obywatelstwo i poslugujace sie Brytyjskim paszportem, a nie bedace > zarejestrowane w konsulacie ani w Polsce i nie posiadajace pesela etc czy takie dziecko moze miec klopoty przy opuszczaniu Polski (zakladajac ze trafili na sluzbiste w SG ktory mial zly dzien)? OIDP w Polsce obywatele moga poslugiwac sie tylko polskimi dokumentami.

Będzie traktowane jak nie-Polak. Problemem może być to, jeśli posługiwałoby się paszportem spoza kraju UE i w Polsce (w UE) przebywało dłużej, niż zezwalają na to odpowiednie przepisy. Dopóki nie umiejscowi się zagranicznego aktu urodzenia w Polsce, to może się posługiwać dokumentami zagranicznymi (w tym sensie, że nikt nie udowodni "na granicy", że to Polak).

--
Liwiusz

Data: 2019-03-31 23:32:13
Autor: s.grushka83
Obywatelstwo Polski
dokumentami zagranicznymi (w tym sensie, że nikt nie udowodni "na granicy", że to Polak).

jesli nazwisko rodzica (np matki) jest inne niz nazwisko dziecka to straz graniczna moze robic klopoty z wypuszczeniem/wpuszczeniem. dlatego nieraz wozi sie ze soba akt urodzenia- i w ten sposob mozna bezproblemowo udowodnic ze ma rodzica polskiego.

tak samo jesli np obydwoje polskich rodzicow podruzuje na dowod osobisty (bo wygodniej niz z paszportem) a maly/mala ma paszport- to nie ma watpliwosci ze owo dziecko 'dziedziczy' obywatelstwo.

SG

Data: 2019-04-01 10:02:36
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-01 o 08:32, s.grushka83@gmail.com pisze:
[...]

Teoretycznie masz rację, ale w praktyce takie problemy nie występują. Trzeba tylko pamiętać, aby po oficjalnym nadaniu obywatelstwa posługiwać się już polskimi dokumentami.

A co do podejrzeń o obywatelstwo - to są tylko podejrzenia (bo nawet nie domniemania prawne). Podobnie jak z porwaniem - o porwaniu nie świadczy fakt, że ktoś podróżuje z nieswoim dzieckiem.

--
Liwiusz

Data: 2019-04-01 12:21:59
Autor: J.F.
Obywatelstwo Polski
Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e4c16a2f-308a-4c71-a9e9-0bc88e821c63@googlegroups.com...
[...]

Polskie sluzby lubia ogladac akty urodzenia ?
Bo mi sie wydaje, ze to angielski i amerykanski zwyczaj ... w pierwszym z braku dowodow osobistych, w drugim bardziej z racji obywatelstwa.

Moj akt urodzenia ... nawet nie wiem gdzie, nie w USC ?

J.

Data: 2019-04-01 12:34:21
Autor: Liwiusz
Obywatelstwo Polski
W dniu 2019-04-01 o 08:32, s.grushka83@gmail.com pisze:
  dlatego nieraz wozi sie ze soba akt urodzenia- i w ten sposob mozna bezproblemowo udowodnic

Akurat samo posiadanie aktu urodzenia niczego nie dowodzi (poza być może zbieżnością imion i nazwisk).

> ze ma rodzica polskiego.

Przypomnij mi (bo się chyba pogubiłeś) - po co ktoś posługujący się zagranicznym paszportem miałby udowadniać polskiego rodzica?

--
Liwiusz

Data: 2019-04-01 13:56:54
Autor: Michał Jankowski
Obywatelstwo Polski
W dniu 01.04.2019 o 12:34, Liwiusz pisze:
[...]

Czy na potrzeby postępowania spadkowego akt urodzenia nie jest wystarczającym dowodem pokrewieństwa?

   MJ

Data: 2019-04-01 06:01:03
Autor: Dawid Rutkowski
Obywatelstwo Polski
W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2019 13:56:56 UTC+2 użytkownik Michał Jankowski napisał:

Czy na potrzeby postępowania spadkowego akt urodzenia nie jest wystarczającym dowodem pokrewieństwa?

A tam idzie po dowodach czy raczej po oświadczeniach?
Choć przynosić chyba kazali... Ale dowód marny, tylko imię i nazwisko, PESELi nie ma, to są jaja, na aktach zgonu też, zapomnieli od lat 80-tych ustawę znowelizować (choć wzór już nowy, na A4 zamiast A5)?
I taki akt zgonu ma być podstawą np. do rozwiązania umowy przez bank.
Albo do otrzymania z ZUSu zasiłku pogrzebowego (choć tu raczej 4k pójdzie, więc całość może dostać nawet ktoś obcy, wystarczy, że ma faktury - chyba że taki pogrzeb jak na ogłoszeniach na drzewach w podwarszawskich lasach: "pogrzeb 900zł - reszta zasiłku pogrzebowego do odebrania w kasie firmy następnego dnia").
Podobne cuda były, jak inpost obsługiwał przesyłki z sądu - dostawałem wypis z ksiąg wieczystych, idę do kiosku, dostałem bez zajrzenia w dowód. Więc pytam, czy dla żony też mogę wziąć - "nie". Hmm, więc jakbym z koleżanką przyszedł to bym dostał ;>

Data: 2019-04-01 15:13:47
Autor: Michał Jankowski
Obywatelstwo Polski
W dniu 01.04.2019 o 15:01, Dawid Rutkowski pisze:

[...]

W sądzie zeznawałem jako świadek nic nie pokazując...

   MJ

Data: 2019-04-01 19:25:38
Autor: ń
Obywatelstwo Polski
To się sędzi omskło z rana.

-- --
W sądzie zeznawałem jako świadek nic nie pokazując.

Data: 2019-04-01 19:24:16
Autor: ń
Obywatelstwo Polski
Jeszcze zapewnienie spadkowe i hulaj dusza ;-)

-- -- -
Czy na potrzeby postępowania spadkowego akt urodzenia nie jest wystarczającym dowodem pokrewieństwa?

Data: 2019-04-02 00:14:16
Autor: Marcin Debowski
Obywatelstwo Polski
On 2019-04-01, Michał Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> wrote:
[...]

Akt urodzenia nie dowodzi prawa do opieki. Paszport daje przynajmniej takie
domniemanie, bo do jego wyrobienia potrzebna jest zgoda obu rodziców
(lub zapewne jakies potwierdzenie opieki wyłącznej).

Jak dziecko ma inne nazwisko, to zapewne akt urodzenia tez się przyda.

--
Marcin

Obywatelstwo Polski