Oc i sprzedaż - pytanie do ekspertów

Data: 2009-05-05 09:46:44
Autor: luko2
Oc i sprzedaż - pytanie do ekspertów
Witam

Dnia 05.03.2009 kupiłem auto  z polisą ważna do 17.08.2009 r. Jednak
nie była opłacona druga składka (płatna była do 02.09). Wypowiedziałem
więc polisę jeszcze tego samego dnia w oddziale firmy. Poinformowano
mnie że od dnia zakupu tj. 05.03.2009 mam 30 dni ochrony oc starej
polisy.
Autem miała jeździć moja matka jednak wyszło jak wyszło i dnia
22.03.2009 sprzedałem auto.
Informowałem człowieka jak wygląda sprawa z oc.
Dnia 27.03.2009 człowiek sobie wykupił oc gdzieś indziej i jeździł.
Dzisiaj dzwonił że dostał jakieś pismo oczywiście na siebie z funduszu
gwarancyjnego iż ma przedstawić polisę oc .

I teraz pytania:

- czy jeżeli ja wypowiedziałem oc i nowy właściciel kupił auto
22.03.2009 to nowe ''30 dni " startuje od nowa dla niego mimo że ja
polisę wypowiedziałem?

Data: 2009-05-05 18:13:59
Autor: Tatanka
Oc i sprzedaż - pytanie do ekspertów
luko2@go2.pl napisał(a):
Witam

Dnia 05.03.2009 kupi=B3em auto  z polis=B1 wa=BFna do 17.08.2009 r. Jednak
nie by=B3a op=B3acona druga sk=B3adka (p=B3atna by=B3a do 02.09). Wypowiedz=
ia=B3em
wi=EAc polis=EA jeszcze tego samego dnia w oddziale firmy. Poinformowano
mnie =BFe od dnia zakupu tj. 05.03.2009 mam 30 dni ochrony oc starej
polisy.
Autem mia=B3a je=BCdzi=E6 moja matka jednak wysz=B3o jak wysz=B3o i dnia
22.03.2009 sprzeda=B3em auto.
Informowa=B3em cz=B3owieka jak wygl=B1da sprawa z oc.
Dnia 27.03.2009 cz=B3owiek sobie wykupi=B3 oc gdzie=B6 indziej i je=BCdzi=
=B3.
Dzisiaj dzwoni=B3 =BFe dosta=B3 jakie=B6 pismo oczywi=B6cie na siebie z fun=
duszu
gwarancyjnego i=BF ma przedstawi=E6 polis=EA oc .

I teraz pytania:

- czy je=BFeli ja wypowiedzia=B3em oc i nowy w=B3a=B6ciciel kupi=B3 auto
22.03.2009 to nowe ''30 dni " startuje od nowa dla niego mimo =BFe ja
polis=EA wypowiedzia=B3em?

Po mojemu to wcale auto teraz nie ma OC i to od dnia w ktorym ty je
wypowiedziales. Owszem jest takie 30dni ale nie ochrony, tylko od dnia zakupu
masz 30 dni na wypowiedzenie (mozesz, nie musisz). Ale jesli wypowedziales, a
na pismie z wypowiedzeniem zaznaczyles ze zrywasz umowe od dnia w ktorym
skladasz pismo, to OC nie ma. Sprzedales gosciowi nieubezpieczone auto, wiec
teraz fundusz sie go czepia. Z czego napisales druga skladke powinien byl
zaplacic jeszcze ten o kogo ty kupiles, ale ze tego nie zrobil a ty sie
naciales to ty powinienes. Prawo wymaga ciaglosci OC. Z tego co napisales w
dniach 05marca do 27marca auto nie mialo OC, a w tym czasie ty byles
wlascicielem auta. Teraz OC juz jest bo nowy wlasciciel je wykupil.

Zadzwon do tego funduszu, tam uzyskasz najdokladniejsze informacje co masz
robic, albo poradz to nowemu nabywcy, nie posilkuj sie raczej informacjami od
ubezpieczyciela bo ten wymysli zawsze tak, zebys zaplacil, a poza tym panienki
co odbieraja telefony sa bardzo czesto przeszkolone tylko w wypelnianiu
wniosku o nowe ubezpieczenie, cokolowiek wyzej przerasta ich mozliwosci.

Data: 2009-05-05 20:27:03
Autor: 'Tom N'
Tatanka w <news:gtpvl7$mb1$1inews.gazeta.pl>:

Po mojemu to wcale auto teraz nie ma OC i to od dnia w ktorym ty je
wypowiedziales.

Tylko po Twojemu na szczęście

[...]

To wypowiedział, czy zerwał? I na jakiej podstawie /zerwał/?

[ciach bzdury]

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-06 10:56:08
Autor: Piotr M.
 Tatanka <bombramsel@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):
> [...]

co odbieraja telefony sa bardzo czesto przeszkolone tylko w wypelnianiu
wniosku o nowe ubezpieczenie, cokolowiek wyzej przerasta ich mozliwosci.

Jesli poprzedni wlasciciel nie zaplacil za OC, za ktore powinien to napewno
nie on bedzie ponosil odpowiedzialnosci.....tak jak ktos wyzej napisal
kupujacy ponosi odpowiedzialnosc od momentu zakupu auta......i tyle.

Data: 2009-05-05 19:54:09
Autor: 'Tom N'
Oc i sprzedaż - pytanie do ekspertów
luko2@go2.pl w

Dnia 05.03.2009 kupiłem auto  z polisą ważna do 17.08.2009 r. Jednak
nie była opłacona druga składka (płatna była do 02.09).

Ciebie interesują zobowiązania od 5 marca

Wypowiedziałem
więc polisę jeszcze tego samego dnia w oddziale firmy. Poinformowano
mnie że od dnia zakupu tj. 05.03.2009 mam 30 dni ochrony oc starej
polisy.

Bo tak stanowi ustawa

Autem miała jeździć moja matka jednak wyszło jak wyszło i dnia
22.03.2009 sprzedałem auto.

Taniej, drożej...?

Informowałem człowieka jak wygląda sprawa z oc.

Masz na to jakiś dowód?

Dnia 27.03.2009 człowiek sobie wykupił oc gdzieś indziej i jeździł.

Skąd to wiesz? Widziałeś polisę?

Dzisiaj dzwonił że dostał jakieś pismo oczywiście na siebie z funduszu
gwarancyjnego iż ma przedstawić polisę oc .

Bylo, o wyrywkowych kontrolach na tej grupie całkiem niedawno.
Skor ma polisę od 27 marca to niech ją przedstawi pytajacemu i po
problemie.

I teraz pytania:

A to i ja zadam:

Zgłosiłeś zbycie w urzędzie i/lub u ubezpieczyciela?

- czy jeżeli ja wypowiedziałem oc i nowy właściciel kupił auto
22.03.2009 to nowe ''30 dni " startuje od nowa dla niego mimo że ja
polisę wypowiedziałem?

Nie. Umowa została wypowiedziana przez posiadacza.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-05 20:56:28
Autor: castrol
'Tom N' pisze:

Zgłosiłeś zbycie w urzędzie i/lub u ubezpieczyciela?

Nie ma takiego obowiazku.

Jacek Kustra

Data: 2009-05-05 21:01:50
Autor: 'Tom N'
castrol w <news:4a008be5$1news.home.net.pl>:

'Tom N' pisze:

Zgłosiłeś zbycie w urzędzie i/lub u ubezpieczyciela?
Nie ma takiego obowiazku.

Tnij bardziej cytaty -- piętro wyżej znalazłbyś powód pytania. I na
pewno nie dotyczył on obowiązku o którym piszesz...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-05 21:56:04
Autor: Bialy
castrol napisal/a:

| Nie ma takiego obowiazku.

Podepne sie pod temat, bo wlasnie dwa dni temu sprzedalem pojazd i chcialbym sie dowiedziec, czy musze zglaszac ten fakt do Wydzialu Komunikacji i do ubezpieczyciela?
Jest to dla mnie o tyle klopotliwe, ze z ubezpieczycielem to jeszcze bym pewnie jakos zalatwil, ale do WK to juz bedzie problem, bo nie ma mnie obecnie w miejscu zameldowania i niepredko bede... :/
Co mi 'grozi' w przypadku, gdy tego faktu nie zglosze?

Bede wdzieczny za pomoc,
pozdrawiam,

--
-) Bialy
( GG: 1092403

Data: 2009-05-05 13:08:25
Autor: luko2
Oc i sprzedaż - pytanie do ekspertów
Z tego co czytałem to wychodzi na to że ja po zakupie mogę sobie
wypowiedzieć jeśli chce polisę oc tego samego dnia co kupie, drugiego
dnia a nawet 14-tego ale przed 30 dniem. Jeśli ją wypowiadam i auto
będę miał dalej to przed 30 dniem muszę kupić polisę gdzie indziej.
Dobrze rozumiem?
I wdlg ustawy nie ma znaczenia termin wypowiedzenia. Ubezpieczenie
jest ważne 30 dni i jeśli zostanie wypowiedziane rozwiązuje się z 30
dniem.

Cytuje:
"Umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który
została zawarta, chyba że nabywca wypowie ją przed upływem 30 dni od
dnia nabycia pojazdu mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy,
rozwiązuje się ona z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia
pojazdu mechanicznego."

Więc wdłg mnie ja mogłem sobie jeździć od 5 marca 2009 roku + 30 dni i
przed 30 dniem powinienem wykupić oc jeśli ja chciałem auto zatrzymać.

Data: 2009-05-06 10:54:55
Autor: Krzysiek Kielczewski
Oc i sprzedaÂż - pytanie do ekspertĂłw
On 2009-05-05, Bialy <mr-b@o2.pl.wytnijpokropce> wrote:
Jest to dla mnie o tyle klopotliwe, ze z ubezpieczycielem to jeszcze bym pewnie jakos zalatwil, ale do WK to juz bedzie problem, bo nie ma mnie obecnie w miejscu zameldowania i niepredko bede... :/

A umiesz wysłać list, taki na papierze?

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-05-06 11:50:36
Autor: Bialy
Oc i sprzeda? - pytanie do ekspertów
Krzysiek Kielczewski napisal/a:

| A umiesz wysłać list, taki na papierze?
|
| Krzysiek Kiełczewski

Nie widzialem, ze jest taka mozliwosc. Dzieki.

--
-) Bialy
( GG: 1092403

Data: 2009-05-06 11:55:55
Autor: Krzysiek Kielczewski
Oc i sprzeda? - pytanie do ekspertĂłw
On 2009-05-06, Bialy <mr-b@o2.pl.wytnijpokropce> wrote:

| A umiesz wysÂłaĂŚ list, taki na papierze?
|
| Krzysiek KieÂłczewski

Nie widzialem, ze jest taka mozliwosc. Dzieki.

Do prawie każdego urzędu i w prawie każdej sprawie możesz się odezwać
korespondencyjnie.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-05-06 11:57:52
Autor: Maverick
Bialy wrote:
castrol napisal/a:

| Nie ma takiego obowiazku.

Podepne sie pod temat, bo wlasnie dwa dni temu sprzedalem pojazd i chcialbym sie dowiedziec, czy musze zglaszac ten fakt do Wydzialu Komunikacji i do ubezpieczyciela?

Do TU nie musisz - ale lepiej to zrobic (np list polecony, ew przjesc sie do oddzialu... koniecznie wez potwierdzenie na pismie). Co d oWK - musisz - ale nie ma na to zadnej kary (serio, tak mowi prawo - ze MUSISZ - ale nikt nie przewidzial za niezgloszenie zadnej kary, ew jak pozniej policja sie czepi ex-twojego smaochodu, a kupujacy nie zareje auta na siebie, to policja najpierw odwiedzi Ciebie - wiec umowy sprzedazy na xero i do sejfu)

--
Regards,
Maverick

Data: 2009-05-06 13:44:10
Autor: Bialy
Maverick napisal/a:

> [...]
| jak pozniej policja sie czepi ex-twojego smaochodu, a kupujacy nie
| zareje auta na siebie, to policja najpierw odwiedzi Ciebie - wiec

Ok, dziekuje :) Mysle, ze jednak jakos to obu tym instytucjom zakomunikuje w takim razie... ;)

Pozdrawiam :)

--
-) Bialy
( GG: 1092403

Data: 2009-05-05 21:00:01
Autor: rabar-bar

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości

- czy jeżeli ja wypowiedziałem oc i nowy właściciel kupił auto
22.03.2009 to nowe ''30 dni " startuje od nowa dla niego mimo że ja
polisę wypowiedziałem?

Nie. Umowa została wypowiedziana przez posiadacza.

Tom N - a jednak jest inaczej.
Jeżeli luko2 sprzedał samochód przed upływem 30 dni od swojego zakupu, to
wypowiedzenie, które złożył jako nabywca przestaje obowiązywać.
Z chwilą zmiany właściciela prawa i obowiązki wynikające z polisy przechodzą
na nabywcę. Do nabywcy nr 2 należy decyzja co z ubezpieczeniem. Jeśli i on
złożył wypowiedzenie, to 30-dniowy termin biegnie od jego daty nabycia
(tutaj od 22-03-2009).

Pomijam już ten fragment:
Informowałem człowieka jak wygląda sprawa z oc.
Masz na to jakiś dowód?

bo luko2 nie musi mieć żadnego dowodu - on miał tylko obowiązek przekazania
dokumentów polisowych - co jak rozumiem uczynił.

pozdrawiam
raB

Data: 2009-05-05 21:09:32
Autor: 'Tom N'
rabar-bar w <news:gtq2bn$6np$1inews.gazeta.pl>:

[...]

Masz jakieś wsparcie w przepisach. To może zacytujesz ten fragment,
który mówi o nieważności złożonego oświadczenia woli posiadacza
pojazdu?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-05 12:42:26
Autor: luko2
Oc i sprzedaż - pytanie do ekspertów
To nie za bardzo rozumiem teraz.

Sprzedałem auto i okey. Przekazałem polisę którą posiadałem i już.
Poinformowałem człowieka o tym że składałem wypowiedzenie i w jego
rękach zostało co robi dalej "przechodzą prawa i obowiązki".

Wdłg. mnie ubezpieczenie cały czas było i trwało.

Dzwoniłem do ubezpieczyciela i wdłg nich Ja zrobiłem wszystko okey.

Data: 2009-05-05 21:52:19
Autor: 'Tom N'

To nie za bardzo rozumiem teraz.

Ja się nie dziwię ;-)

Dzwoniłem do ubezpieczyciela i wdłg nich Ja zrobiłem wszystko okey.

Czy ja twierdziłem inaczej? --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-05 22:59:06
Autor: rabar-bar

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:090505.210932.pms.1855int.dyndns.org.invalid...
[...]

TomN: a dlaczego nabywcę nr 2 miałby nie obowiązywać art. 31 Ustawy? ;>

luko2: nikt nie twierdzi, że coś zrobiłeś źle :) tyle że pytałeś w swoim poście o termin wypowiedzenia nabywcy nr 2 - to Ci odpowiadamy wg własnej wiedzy. Jak widać - każdy według innej własnej :)

pozdrawiam
raB

Data: 2009-05-05 23:11:20
Autor: 'Tom N'
rabar-bar w <news:gtq9as$dj0$1inews.gazeta.pl>:

[...]

1. W razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł
umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę
pojazdu przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy.
[...]
Przepisy art. 28 stosuje się odpowiednio

I gdzie tu masz o nieważności oświadczenia woli? Wypowiedział nabywca?
Wypowiedział. Przed upływem 30 dni od nabycia? Przed upływem.
Warunki spełnione? Spełnione.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-05 23:17:39
Autor: rabar-bar

Użytkownik "'Tom N'" <news@int.dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości news:090505.231120.pms.1860int.dyndns.org.invalid...

[...]

jeszcze raz
Pan A sprzedaje samochód panu B 05-03-2009
Pan B sprzedaje samochód panu C 22-03-2009
Ile dni ma na złożenie wypowiedzenia pan C?
W artykule, który cytujesz jest wyraźnie napisane, że ma na to 30 dni od dnia nabycia i że w razie takiego wypowiedzenia umowa rozwiąże się z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia. Dla pana C owym dniem nabycia jest 22-03-2009, a nie dzień nabycia pojazdu przez pana B.
pozdrawiam
raB

Data: 2009-05-05 23:24:02
Autor: 'Tom N'
rabar-bar w <news:gtqadk$it1$1inews.gazeta.pl>:

[...]

Zgubiłes jedno zdarzenie -- pan A wypowiedział umowę pomiędzy 5 a 22
marca...

Miał prawo? Miał. Masz jakieś wsparcie, ze wypowiedzenie zostało
unieważnione? Nie masz.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-05 23:11:03
Autor: rabar-bar
[...]

a co z art. 32 ust. 3 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych?
"Zbywca pojazdu mechanicznego ponosi WRAZ Z NABYWCĄ odpowiedzialność SOLIDARNĄ wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej należnej zakładowi ubezpieczeń za okres do dnia powiadomienia zakładu ubezpieczeń o okolicznościach, o których mowa w ust.1."

TU może uprzejmie zwrócić się do nabywcy, żeby opłacił zaległą ratę zbywcy.

pozdrawiam
raB

Data: 2009-05-05 23:19:44
Autor: 'Tom N'
rabar-bar w <news:gtqa19$gt5$1inews.gazeta.pl>:

[...]

Ale czego nie rozumiesz?

"Zbywca pojazdu mechanicznego ponosi WRAZ Z NABYWCĄ odpowiedzialność
^^^^^^^^^^^^^^^^^^                    ^^^^^^^^^^^^^^^^
SOLIDARNĄ wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej należnej zakładowi ubezpieczeń za okres do dnia powiadomienia zakładu
                                         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
ubezpieczeń o okolicznościach, o których mowa w ust.1."

Nie rozumiesz, że ten zapis ma na celu ochronę nabywcy przed
zobowiązaniami sprzed 3 lat, wtedy, kiedy nabywca nawet nie planował,
że będzie nabywcą?

TU może uprzejmie zwrócić się do nabywcy, żeby opłacił zaległą ratę zbywcy.

Tak, od dnia nabycia, bo wtedy został nabywcą, do dnia zakończenia
świadczenia ochrony (w omawianym przypadku +30 dni od nabycia)

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-05-06 14:58:16
Autor: Jakub Witkowski
'Tom N' pisze:

[...]

Jak dla mnie, mnie sens ww urywka jest przeciwny: składka, która się należy
TU za okres od... (brak granicy wstecz), aż do dnia powiadomienia, obciąża
solidarnie zbywcę i nabywcę. Więc owszem, nabywca za okres, kiedy nawet
nie planował itd też odpowiada...

Twierdzisz że przeciwnie? Czemu?

Data: 2009-05-06 17:52:54
Autor: 'Tom N'
Jakub Witkowski w <news:gts1gm$lif$1news2.ipartners.pl>:

'Tom N' pisze:

[...]

W oderwaniu od całości, którą ja skrzętnie ciągnąłem, a Ty szybciutko
wyciąłeś...

 jest przeciwny: składka, która się należy
TU za okres od... (brak granicy wstecz)

W omawianym przypadku za okres obowiązywania ostatnio zawartej umowy
ubezpieczenia w części dotyczącej drugiego półrocza

, aż do dnia powiadomienia

_powiadomienia o_? Kto powiadamia? Kto jest podmiotem tego zdania?

obciąża solidarnie zbywcę i nabywcę. Więc owszem, nabywca za okres, kiedy nawet
nie planował itd też odpowiada...

Ale masz jakieś wsparcie w orzeczeniach, publikacjach -- które mówią,
że nabywca odpowiada za wcześniejsze należności zbywcy?

Twierdzisz że przeciwnie?

Twierdzę inaczej. Nabywca odpowiada za solidarnie za część składki
zaległej od dnia nabycia, zbywca do dnia powiadomienia TU, że zbył

Czemu?

Zawsze się możesz zwrócić z pytaniem do odpowiedniej instytucji, czy
celem zapisu w ustawie było przerzucenie odpowiedzialności za długi
zbywcy na nabywcę.

Tu:
<http://www.rzu.gov.pl/skargi/najczestsze-problemy/Obowiazek_zaplaty_skladki_lub_jej_kolejnej_raty_po_zbyciu_pojazdu_w_ubezpieczeniu_OC_posiadaczy_pojazdw_mechanicznych__54>
odnoszą się do należnych składek i rat _po zbyciu_
Z ostatniego zdania:

"Nabywca może powołać się na fakt, iż to zbywca korzystał w danym
okresie z ochrony prawnej zapewnionej umową ubezpieczenia, więc to on
powinien uiścić zaległą ratę składki."

można wyciągnąć wniosek, że i nabywca może powołać sie na fakt, iz to
zbywca korzystał przed zbyciem z ochrony i w razie gdyby TU przyszło
do głowy ścigać nabywcę za długi zbywcy wystąpić do zbywcy o zwrot za
odpowiedni okres.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]