Ocena SMART

Data: 2012-05-18 22:44:00
Autor: Remek
Ocena SMART
Witam

Proszę o ocenę SMART dysku. Ma mu się na życie, czy już szukać następcy?

http://remek62.republika.pl/Tymcz/SMART.jpg

21 realokacji to dużo?

Remek

Data: 2012-05-19 00:14:47
Autor: T.F.
Ocena SMART
"Remek" ...

21 realokacji to dużo?

dysk do wymiany

--
T.F.

Data: 2012-05-19 16:24:24
Autor: Rafal Lukawski
Ocena SMART
On 2012-05-19 00:14, T.F. wrote:
"Remek" ...

21 realokacji to dużo?

dysk do wymiany

Wszystko jest wzgledne, gdzies odchłaniach 2010 nowy dysk pokazał mi:

  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   081   081   010    Pre-fail Always        -       846

.... i tak jest do dzisiaj, zadnego uszkodzonego i ani razu nie wyleciał z raidu.

Non stop działa juz ok. 700 dni (na podstawie power on hours)

Data: 2012-05-19 16:53:13
Autor: Remek
Ocena SMART
Użytkownik "T.F." napisał:

> 21 realokacji to dużo?

dysk do wymiany

Mówisz to na podstawie ilości realokowanych badów, czy inne parametry są
złe?

Remek

Data: 2012-05-20 09:19:16
Autor: Michal
Ocena SMART
On 2012.05.19 00:14, T.F. wrote:
"Remek" ...

21 realokacji to dużo?

dysk do wymiany

Z powodu? Sektory zapasowe właśnie po to są. I tak w przypadku mechanicznych HDD nie jest źle, jazda z tym jest dopiero w SSDkach.

A na czarnowidztwo dla zadającego pytanie:
Barracuda IV 80GB: w pierwszym dniu po zakupie na 100% nie maiła ani jednego relokowanego sektora. 2 dni później złapała ~25 relokowanych sektorów. Działa bez najmniejszego problemu do dziś i z perspektywy czasu jest to jeden z lepszych dysków jakie miałem (cichy, mało przenoszący wibracje na obudowe, z fajnie zabezpieczoną elektroniką,
szybki jak na czasy w których powstał).

--
/MB

Data: 2012-05-20 14:12:25
Autor: Remek
Ocena SMART
Użytkownik "Michal" napisał:

[...]

Zaraz czarnowidztwo :) Ostatnio system kilka razy stanął (zamroził sie
ekran), nie reagował na mycs i klawisze. Za to mielił dyskiem. Dlatego
zrobiłem SMART. CHyba jednak powód znalazłem. Słaby styk wtyku zasilającego
dysk. To częsta wada tanich zasilaczy. A co do badów. Mam Barracudę 250 GB
kupiony 3 mies temu. Po kilkunastu dniach jego struktura logiczna przestała
być widoczna w Windows. Widział wszystko natomiast Linuks. Odzyskałem dane,
a dysk wyzerowałem SeaTools. Po zerowaniu zrobiłem realokację. Dysk pracuje
póki co pokazując coś ok 2000 realokowanych badów. Ciekawe jak długo. To
podobno jakaś czarna seria Seagate.

Remek

Data: 2012-05-20 15:09:30
Autor: Rafal Lukawski
Ocena SMART
On 2012-05-20 14:12, Remek wrote:
Użytkownik "Michal" napisał:

[...]

Generalnie zerowanie w jakiś sposób naprawia dysk, jeżeli zaś jest na gwarancji, proponuje jednak robić test z odczytem (bez zapisu!). Jeżeli pojawi się jakikolwiek błąd -> reklamacja.

Z reallokacją jest róznie, jeżeli ilośc reallokowanych systematycznie rośnie (co gorsza struktura logiczna systemu plików zostaje uszkodzona), to w tym wypadku nie wrózyłbym długiej przyszłości. W tym modelu pojawią się szybko bady widoczne dla Systemu

Tak na marginesie jeden reallokowany sektor to 0,00000005% sektórów 1TB dysku, istotne jest to co się dzieje w czasie, bo szybko rosnąca ta liczba może świadczyć o uszkodzeniu albo przekroczeniu tolerancji, co szybko spowoduje awarie (zresztą w tym wypadku już spowodowała)

Remek

Data: 2012-05-22 19:13:33
Autor: maX
Ocena SMART

Użytkownik "Rafal Lukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:jpaqe9$a5n$1inews.gazeta.pl...

[...]

W pewnym Seagacie (serii 12) juz na początku było kilkanascie reallocków. I ich liczba narastała w tempie 2-3 dziennie (właściciel olał to, stwierdził że nie ma po co wymieniać dysku na gwarancji skoro działa). Teraz juz ma chyba ze 2000 reallocków, ale dalej działa sprawnie. Choć pewnie kiedyś skończy się pula rezerwowych bloków i zaczną się bady.

Data: 2012-05-20 15:43:22
Autor: T.F.
Ocena SMART
"Remek" ...

Mam Barracudę 250 GB
kupiony 3 mies temu.
[...]
Dysk pracuje
póki co pokazując coś ok 2000 realokowanych badów.

1. dysk do wymiany
2. (predzej czy pozniej) padnie, a Twoje dane...
3. szkoda pieknej pogody

--
T.F.

Data: 2012-05-20 19:04:23
Autor: Remek
Ocena SMART
Użytkownik "T.F."napisał:

2. (predzej czy pozniej) padnie, a Twoje dane...

Prędzej, czy później padnie każdy dysk. To żadne odkrycie.

Remek

Data: 2012-05-22 12:26:13
Autor: Michal
Ocena SMART
On 2012.05.20 14:12, Remek wrote:

Zaraz czarnowidztwo :) Ostatnio system kilka razy stanął (zamroził sie
ekran), nie reagował na mycs i klawisze. Za to mielił dyskiem. Dlatego
zrobiłem SMART.

Zaznaczyłem tylko, ze jeśli jedyną przesłanką jest te 21 relokowanych sektorów ze SMART i ich liczba gwałtownie się nie powiększa to niekoniecznie trzeba ten dysk spisywać od razu na straty.
Od tego w końcu te zapasowe sektory są, a jak podałem - po złapaniu podobniej ilości zaraz po zakupie Barracuda IV pracuje mi do dziś, czyli stuknęło jej równo 10 lat i nie ma z nią najmniejszych problemów.

CHyba jednak powód znalazłem. Słaby styk wtyku zasilającego
dysk. To częsta wada tanich zasilaczy.

Za to właśnie nie lubię SATA. Kable sygnałowe (nawet zatrzaskowe) oraz zasilające lubią łapać luzy. I to nie tylko w najtańszych zasilaczach (nie wiem do której grupy chcesz zaliczyć Tagan U33II-650) - też co jakiś czas trzeba poprawić styki.

[...]

Już nie pamiętam czy to były Barracudy 7200.7 czy .9 - słynny był problem z firmwarem i utratą danych. M.in. z tego względu wspomniana Barracuda IV 80 GB z 2002 r. była moim ostatnim zakupem HDD tego producenta - od tej pory tylko Samsungi (od serii P40 - SP1213N) i jak dotąd jestem bardzo zadowolony. No może poza tym że Samsung sprzedał dział HDD mechanicznych WD więc kolejnego HD103SJ do macierzy raczej już nie dokupię.

--
/MB

Ocena SMART