Data: 2009-04-07 06:30:05 | |
Autor: Nikanor | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
Przepraszam, że taki od czapy temat. Przeszukałem archiwum, ale nie
znalazłem wyjaśnienia dlaczego duży V2 czy singiel wyraźnie mocniej hamuje niż silnik rzędowy (przy podobnej pojemności)? Przecież stopień sprężania się tak bardzo nie różni. To dlaczego? Skok tłoka? -- Nikanor [DL650, DR350, Agility 125] |
|
Data: 2009-04-07 15:32:35 | |
Autor: Losketh | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
Użytkownik "Nikanor" <pawel.dondzillo@gmail.com> napisał w wiadomości dlaczego duży V2 czy singiel wyraźnie mocniej hamuje niż silnik rzędowy (przy podobnej pojemności)? Przecież stopień sprężania się tak bardzo nie różni. To dlaczego? Skok tłoka? Mysle ze jest to raczej kwestai różnicy momentu obrotowego.:) -- Losketh VN800 |
|
Data: 2009-04-07 15:33:20 | |
Autor: Kamil Nowak 'Amil' | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
Nikanor napisał(a):
Przepraszam, że taki od czapy temat. Przeszukałem archiwum, ale nie Pojemnosc ktora w danym momencie taki silnik spreza. W rzedowce o tej samej pojemnosci rozklada sie to na 4 cylindry. Najlepciej hamuja silnikiem duze single. Mozna se zemby wybic jak sie wczesniej tego nie doswiadczylo. Mowa oczywiscie o 4T. -- Kamil Nowak 'Amil' _motory_ pijadzio i susuki Krakuf |
|
Data: 2009-04-07 07:38:50 | |
Autor: Nikanor | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
On 7 Kwi, 15:33, Kamil Nowak 'Amil' <k...@qumak.spaaaaam.pl> wrote:
Pojemnosc ktora w danym momencie taki silnik spreza. W rzedowce o tej Ha. Oświecenie :) Czyli gdyby istniał rzędowy 4 cylindrowy silnik mający po dwa cylindry pracujące jednocześnie, to zachowywałby się z grubsza jak V2 o tej samej pojemności? -- Nikanor [DL650, DR350, Agility 125] |
|
Data: 2009-04-07 17:39:37 | |
Autor: Jasio | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
Użytkownik "Nikanor" napisał w wiadomości news:de82c283-38a5-4d8d-96a9-efefeb184a1cr33g2000yqn.googlegroups.com... Ha. Oświecenie :) Czyli gdyby istniał rzędowy 4 cylindrowy silnik Musiałyby też być jednocześnie w tym samym suwie. Tylko po co tłoki chodzące w parach równobieżnych w r4? To do tego raczej twiny rzędowe służą - zainteresuj się nowym Nortonem. -- Jasio vfr vx etz Jesli wyszlo Ci raz, sprobuj raz jeszcze. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj |
|
Data: 2009-04-07 19:18:26 | |
Autor: Don Pedro | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
Nikanor pisze:
On 7 Kwi, 15:33, Kamil Nowak 'Amil' <k...@qumak.spaaaaam.pl> wrote: Nie. Jest jeszcze kwestia przesunięcia wykorbień na wale o konkretną ilość stopni. Teoretyzując - jeżeli oba gary mają na raz suw sprężania to będą mocniej hamować silnikiem, niż gdyby sprężały na przemian. Pogrzeb troszku na temat nowych silników w motoGP. Zmieniono wykorbienia i zupełnie zmieniły się charakterystyki silników mimo tej samej pojemności i układu cylindrów. Dobrym przykładem jest też metamorfoza silnika Yamahy TDM po zmianie wykorbień na wale. pozdr DP TL-S |
|
Data: 2009-04-08 10:07:55 | |
Autor: JacekR | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
pojemności i układu cylindrów. Dobrym przykładem jest też metamorfoza silnika Yamahy TDM po zmianie wykorbień na wale. A to mnie zaciekawiłeś :) Co to za metamorfoza i kiedy nastąpiła? JacekR TDM 900 |
|
Data: 2009-04-08 10:59:15 | |
Autor: Kuczu | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
JacekR pisze:
A to mnie zaciekawiłeś :) Co to za metamorfoza i kiedy nastąpiła? Przy zmianie 850 na 900. -- Kuczu LOUD PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ |
|
Data: 2009-04-08 11:13:53 | |
Autor: Don Pedro | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
JacekR pisze:
W 1996 zmieniono wykorbienie ze znanego jeszcze z Super Tenery 360 stopni na znane z TRX 270 stopni. Mocno obniżyły się wibracje a silnik zaczął zachowywać się jak V2 zamiast R2, którym tak naprawdę był. Pogooglaj o historii TDM to znajdziesz więcej szczegółów. pozdr DP TL-S |
|
Data: 2009-04-07 20:00:41 | |
Autor: de Fresz | |
Od czego zaleĹźy siĹa hamowania silnikiem | |
On 2009-04-07 16:38:50 +0200, Nikanor <pawel.dondzillo@gmail.com> said:
Ha. Oświecenie :) Czyli gdyby istniał rzędowy 4 cylindrowy silnik Chyba lepszym modelem wyobrażeniowym byłoby R4, mające każdy z cylindrów dużej pojemności - powiedzmy 600 ccm (czyli skromne dwaczterysta) - powinno hamować silnikiem podobnie jak singiel 600. Choć pewnie dodatkowym problemem byłby wzrost masy, spowodowany wagą samego silnika. Na takiej LC4 gwałtowne zamknięcie gazu powoduje wrażenie wyrzucenia spadochronu. Na luźnym szutrze czuć wtedy jak się tylne koło slizga. -- Pozdrawiam Sebastian Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco |
|
Data: 2009-04-07 19:39:35 | |
Autor: Jasio | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości news:grg4c8$g1$1inews.gazeta.pl... On 2009-04-07 16:38:50 +0200, Nikanor said: Porównanie nietrafione. Bo inne tłoki byłyby w innych cyklach suwu. Poczytaj o nowości w silniku najnowszej R1, jeżeli chcesz zrozumieć jak i dlaczego to działa. -- Jasio vfr vx etz Jesli wyszlo Ci raz, sprobuj raz jeszcze. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj |
|
Data: 2009-04-07 20:47:46 | |
Autor: de Fresz | |
Od czego zaleĹźy siĹa hamowania silnikiem | |
On 2009-04-07 20:39:35 +0200, "Jasio" <bylystudent@gazeta.pl> said:
Chyba lepszym modelem wyobrażeniowym byłoby R4, mające każdy z cylindrów dużej pojemności - powiedzmy 600 ccm (czyli skromne dwaczterysta) - powinno hamować silnikiem podobnie jak singiel 600. A jaki to ma wpływ na hamowanie? Poczytaj o nowości w silniku najnowszej R1, jeżeli chcesz zrozumieć jak i dlaczego to działa. Big Bang jest nastawiony jakby w drugą stronę i z trochę innych powodów. Zresztą to wcale nie jest taka nowość - AFAIR w silnikach MotoGP było stosowane już od paru lat. -- Pozdrawiam Sebastian Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco |
|
Data: 2009-04-08 09:17:19 | |
Autor: Jasio | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości news:grg74i$h9g$1inews.gazeta.pl... On 2009-04-07 20:39:35 +0200, "Jasio" said: Bo kiedy tłok idzie w górę w suwie sprężania, ale bez paliwa - hamuje. Jeżeli jest to jeden tłok z czterech nie stawia on takiego "oporu" jak jeden z dwóch w silniku czy jeden, jedyny. Taką mam koncepcję. Ale jeżeli ktoś ma inną, jestem skłonny zmienić zdanie. Poczytaj o nowości w silniku najnowszej R1, jeżeli chcesz zrozumieć jak i dlaczego to działa. Tu nie chodzi o big bang, ale o ustawienie korbowodu i zapłonu tak, że co pół obrotu wałem następuje zapłon: http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Yamaha/Yamaha-YZF-R1-2009-current/?&R=EPI-105784 http://www.motorcycledaily.com/08september08_2009yamaha_yzfr1.htm Didełoklip z muzyką: http://video.google.com/videosearch?q=yamaha%20cross%20plane&oe=utf-8&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=pl&tab=wv# I tradycyjnie w polskim języku: http://groups.google.com/group/pl.rec.motocykle/browse_thread/thread/9b19086f5204cb36/7688b09d02cf9bea?hl=pl&q=big+bang&lnk=ol& Tak sprawa wygląda w szczegółach. Jednolite oddawanie mocy i jednolite hamowanie - w każdym zakresie prędkości obrotowej silnika. A big bang, to jednak inaczej. -- Jasio vfr vx etz Jesli wyszlo Ci raz, sprobuj raz jeszcze. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj |
|
Data: 2009-04-08 10:37:58 | |
Autor: Marcin Gardeła | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
Jasio wrote:
Bo kiedy tłok idzie w górę w suwie sprężania, ale bez paliwa - A co z kołem zamachowym, które to kompensuje? -- Diobeu NT650V Deauville '98 GT: Diobeu PL |
|
Data: 2009-04-08 11:52:03 | |
Autor: de Fresz | |
Od czego zaleĹźy siĹa hamowania silnikiem | |
On 2009-04-08 10:17:19 +0200, "Jasio" <bylystudent@gazeta.pl> said:
Chyba lepszym modelem wyobrażeniowym byłoby R4, mające każdy z cylindrów dużej pojemności - powiedzmy 600 ccm (czyli skromne dwaczterysta) - powinno hamować silnikiem podobnie jak singiel 600. Jeśli są to duże tłoki, mające do pokonania kompresję i każden jeden stawia spory opór (duża masa), to moja koncepcja jest taka, że się to będzie może nie tyle kumulować, co nakładać jeden za drugi w niewielkich odstępach czasu. Plus incercja wału korbowego, który zazwyczaj ma jednak koła zamachowe dla każdego tłoka, dostosowane do jego wielkości (masy, pojemności jedengo cylindra). http://www.motorcycledaily.com/08september08_2009yamaha_yzfr1.htmPoczytaj o nowości w silniku najnowszej R1, jeżeli chcesz zrozumieć jak i dlaczego to działa. No właśnie nie. To do czego dałeś linki, to właśnie tzw. Big Bang. Normalnie w R4 kolejność jest (z pamięci) 1-- 3-- 2-- 4, gdzie "-- " to przerwa pomiędzy zapłonami poszczególnych tłoków. W silniku z Big Bang, jest 1-- -- 3-- 2-4 (nie wiem czy nie pochrzaniłem kolejności, ale jest tu ona drugorzędna, ważne są właśnie przerwy pomiędzy cyklami). I ZTCP głównym powodem, dla którego się z tym kombinuje, jest stabilność w głebokich złożeniach - mocne silniki przy tradycyjnym układzie generują duże i częstę pulsowanie na tylną oponę, co prowadzi do osłabienia przyczepności. Przy Big Bangu przez złamanie regularnej częstotliwość trakcja się odczuwalnie poprawia. Ale piszę to z pamięci, czytałem o tym z ponad rok temu w książce o maszynach MotoGP, a że nie jestem wielkim pasjonatem wyścigów, to coś jednak mogłem pokręcić ;-) I tradycyjnie w polskim języku: Taaa, dzięki za tego linka - odpowiedź Kucza na mojego posta ubawiła mnie setnie, zarówno wtedy, jak i dzisiaj ;-) -- Pozdrawiam Sebastian Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco |
|
Data: 2009-04-08 11:27:32 | |
Autor: Jasio | |
Od czego zależy siła hamowania silnikiem | |
Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości news:grhs43$on9$1inews.gazeta.pl...
On 2009-04-08 10:17:19 +0200, "Jasio" said: Bo kiedy tłok idzie w górę w suwie sprężania, ale bez paliwa - hamuje. Tu mnie masz, o kole zamachowym w tym układzie nie pomyślałem. Już kiedyś szukałem solidnych korepetycji z fizyki i mechaniki, ale nie udało mi się to online. Tu nie chodzi o big bang, ale o ustawienie korbowodu i zapłonu tak, że co pół obrotu wałem następuje zapłon:http://www.motorcycledaily.com/08september08_2009yamaha_yzfr1.htm I to jest różnica pomiędzy nową r1. http://www.strimoo.com/video/12972226/2009-Yamaha-YZFR1-Engine-Technology-Explanation-Metacafe.html 1-4-2-3 To _nie jest_ silnik Big Bang. Zapłon jest co 180 stopni - czyli o pół obrotu wału. A przede wszystkim różnica polega na tym, że tłoki nie poruszają się parami. I jako silnik czterosuwowy jest on zaplanowany optymalnie - bo w każdym położeniu wału jeden i tylko jeden tłok jest w danym suwie. -- Jasio vfr vx etz Jesli wyszlo Ci raz, sprobuj raz jeszcze. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj |
|
Data: 2009-04-08 13:08:40 | |
Autor: de Fresz | |
Od czego zaleĹźy siĹa hamowania silnikiem | |
On 2009-04-08 12:27:32 +0200, "Jasio" <bylystudent@gazeta.pl> said:
właśnie nie. To do czego dałeś linki, to właśnie tzw. Big Bang. Normalnie w R4 kolejność jest (z pamięci) 1-- 3-- 2-- 4, gdzie "-- " to przerwa pomiędzy zapłonami poszczególnych tłoków. W silniku z Big Bang, jest 1-- -- 3-- 2-4 (nie wiem czy nie pochrzaniłem kolejności, ale jest tu ona drugorzędna, ważne są właśnie przerwy pomiędzy cyklami). I ZTCP 1-4-2-3 To
Nie co 90? Zresztą w Big Bang nie idzie o same przestawienie wykorbień, a o nierównomierne "odpalanie" poszczególnych cylindrów, dające tylnej oponie czas na relaks ;-) Jak się przyjrzysz filmikowi który podesłałeś i zwrócisz uwagę na odstępy czasowe pomiędzy zapłonami, to zrozumiesz o co mi chodzi. I z tego co kojarzę, Yamaha odeszła od czystego konceptu Big Bang 2-2 bardziej w kierunku 1-2-1. A przede wszystkim różnica polega na tym, że tłoki nie poruszają się parami. Sprawdź co dokładnie oznacza w lengłydżu słowo "uneven". -- Pozdrawiam Sebastian Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco |
|
Data: 2009-04-08 13:44:23 | |
Autor: Kuczu | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
Jasio pisze:
Tu mnie masz, o kole zamachowym w tym układzie nie pomyślałem. A powinienes bo przy hamowaniu silnikiem jego masa ma znaczenie pierwszorzedne. I nie masa walu w ogole a masa pojedynczego kola zamachowego. -- Kuczu LOUD PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ |
|
Data: 2009-04-10 20:00:05 | |
Autor: zbigi | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
de Fresz napisał(a):
On 2009-04-08 10:17:19 +0200, "Jasio" <bylystudent@gazeta.pl> said: Yyyy... Troszkie sie pogubilem - co ma masa tloka do rzeczy? No i prosze odszczekac herezje z kolami zamachowymi dla kazdego tloka (wykorbienia?). Pliiizzz... :) właśnie nie. To do czego dałeś linki, to właśnie tzw. Big Bang. Normalnie w R4 kolejność jest (z pamięci) 1-- 3-- 2-- 4, Obojetnie. Moze byc 1-3-4-2, moze byc 1-2-4-3. Bez znaczenia. No chyba ze dalibysmy 1,4-3,2. Albo i jeszcze inaczej. I ZTCP głównym powodem, dla którego się z tym kombinuje, jest stabilność w głebokich złożeniach - mocne silniki przy tradycyjnym układzie generują duże i częstę pulsowanie na tylną oponę, co prowadzi do osłabienia przyczepności. Przy Big Bangu przez złamanie regularnej częstotliwość trakcja się odczuwalnie poprawia. Ale piszę to z pamięci, czytałem o tym z ponad rok temu w książce o maszynach MotoGP, a że nie jestem wielkim pasjonatem wyścigów, to coś jednak mogłem pokręcić ;-) A pierwsza byla chyba JAWA, ktora w swych dwucylindrowych dwusuwach do szesciodniowki postanowila kiedys dac rownobiezne tloki i jednoczesny zaplon w obu cylindrach. Musialby mnie Jacot poprawic albo kto lepiej znajacy historie. -- pozdrrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :) zbigi [@:zbiegusek na wirtualnej polsce w domenie pl] Bestyja, Sikorka, Jasiek w worku, Dudek na strychu i inne ;) Nowy Janów - jeszcze blizej najwiekszej dziury w Europie ;) |
|
Data: 2009-04-10 19:51:58 | |
Autor: zbigi | |
Od czego zależy siła hamowania siln ikiem | |
Jasio napisał(a):
Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości Porownanie jak najbardziej nietrafione. Choc uzasadnienie powatpiewania tyz. ;) A jaki to ma wpływ na hamowanie? Malo tego. Nawet kiedy idzie "z paliwem" to tez hamuje :) -- pozdrrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :) zbigi [@:zbiegusek na wirtualnej polsce w domenie pl] Bestyja, Sikorka, Jasiek w worku, Dudek na strychu i inne ;) Nowy Janów - jeszcze blizej najwiekszej dziury w Europie ;) |