Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?

Data: 2009-03-11 07:25:38
Autor: WW
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?
Witam

Miałem wątpliwą przyjemność jechać za miniwanem w deszczu.
Koła na rogach a karoseria wysoko.
Z pod kół fontanna wody !!!.
Rozejrzałem się po innych samochodach, większość nie ma chlapaczy.
Kiedy zniesiono wymóg ich posiadania?

Pozdrawiam
WW - zdeklarowany kapelusznik :-P
Passat B5 1,9 TDi + box+ Alan 87/RS39 + At 1700 Lemm

Data: 2009-03-11 07:30:43
Autor: Alex81
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?
In article <gp7m1p$p8r$1@nemesis.news.neostrada.pl>, wuwu0@vp.pl says...
[...]

Wystarczy że tylny zderzak będzie miał budowę dzięki której będzie działał jak chlapacze - co, jak sam napisałeś, rzadko kiedy wychodzi dobrze ...

--
Pzdr
Alex

Data: 2009-03-11 03:53:13
Autor: mw
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze
On Mar 11, 7:30 am, Alex81 <a13...@gmail.com> wrote:
[...]
Wystarczy że tylny zderzak będzie miał budowę dzięki której będzie działał
jak chlapacze - co, jak sam napisałeś, rzadko kiedy wychodzi dobrze ....
Lepiej by było powiedzieć że nigdy nie wychodzi, chyba że auto ma
naprawdę kufer z tyłu duży.
Zresztą te plastikowe chlapacze które są niekiedy opcją dodatkową, też
g dają.

Data: 2009-03-11 12:43:27
Autor: neelix

Użytkownik "WW" <wuwu0@vp.pl> napisał w wiadomości news:gp7m1p$p8r$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Za mną kiedyś, kiedy jeździłem maluchem jechała policja i zatrzymała mnie, bo nie było chlapacza z jednej strony. Chlapacz powinien być obowiązkiem i standardem. Co zmyję szybę to jakiś idiota, któremu zawsze się śpieszy wyprzedza z niedozwolona prędkością i brudzi nie tylko szybę. Co naleję płynu to nie ma.

neelix

Data: 2009-03-11 12:47:27
Autor: Czabu

Użytkownik "neelix" <aneelix@wp.pl> napisał w wiadomości news:gp88lt$nh2$1nemesis.news.neostrada.pl...

Co zmyję szybę to jakiś idiota, któremu zawsze się śpieszy
wyprzedza z niedozwolona prędkością i brudzi nie tylko szybę.

ROTFL ;-) A ci co jadą z przepisową prędkoscią, nie brudzą?

 Co naleję
płynu to nie ma.

Prosta rada. Nie jeździć samochodem w kiepską pogodę.

pozdrawiam
Czabu

Data: 2009-03-11 19:24:47
Autor: neelix

Użytkownik "Czabu" <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gp88t1$6lo$1mx1.internetia.pl...

[...]

Nie brudzą, bo nie wyprzedzają. Można trzymać dystans od poprzednika. Od wyprzedzającego nie da się utrzymać.

Co naleję
płynu to nie ma.

Prosta rada. Nie jeździć samochodem w kiepską pogodę.

Chodzić pieszo?

neelix

Data: 2009-03-12 08:40:23
Autor: TomiZS
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?

Prosta rada. Nie jeździć samochodem w kiepską pogodę.

Chodzić pieszo?

Oczywiście, same zalety takiego rozwiązania. Samochód nie spalił paliwa, nie pobrudził się i ile stresów odeszło, że ktoś wyprzedza trochę szybciej, niż dozwalają przepisy :)

--
Pozdr.

TOMI
(Wawa Praga/Jelonki)
R216 Cabrio, R420D i MG ZS 2.5 V6.

Data: 2009-03-12 10:36:28
Autor: Cavallino
Użytkownik "TomiZS" <tomi@tomateam.pl> napisał w wiadomości news:gpae99$gmt$1inews.gazeta.pl...

[...]

Do tego głupie kapeluszniki nie zaśmiecają swoją osobą dróg.
Same plusy.

Data: 2009-03-12 19:31:53
Autor: neelix

Użytkownik "Cavallino" <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał w wiadomości news:gpal2u$aca$1news.onet.pl...
[...]

 Za to zaśmiecają głupie popier... lacze. Same minusy.
neelix

Data: 2009-03-12 19:39:45
Autor: neelix
[...]

Trochę to znaczy ile? To nie jest kwestia trochę tylko ŻE. Prawo obowiązuje wszystkich. Jakoś na kursie podczas szkolenia nikt nie protestował. Na egzaminie też musiał robić tak jak wymaga prawo. Jeśli ktoś po uzyskaniu PJ przestaje szanować reguły gry i nie stosuje się do nich to niech on zacznie chodzić pieszo. Nie spali paliwa, nie pobrudzi komuś auta, nie będzie musiał łamać ograniczeń prędkości.

neelix

Data: 2009-03-12 20:52:52
Autor: TomN
neelix w <news:gpblef$qil$1nemesis.news.neostrada.pl>:

[...]

Trochę to znaczy ile?

No /licznik/ wskazuje 15km/h powyżej?

To nie jest kwestia trochę tylko ŻE. Prawo obowiązuje wszystkich.

Mówisz, że masz bardzo dokładny prędkościomierz w autku?

Jakoś na kursie podczas szkolenia nikt nie protestował.

Jestes egzaminatorem, czy piszesz o swoim kursie?

Na egzaminie też musiał robić tak jak wymaga prawo.

Czyli pilnować wskazań prędkościomierza, bo egzaminator patrzy.

Tylko wskazania tegoż różnią się od tego co radary pokazują...

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-03-13 10:25:32
Autor: neelix

Użytkownik "TomN" <spam@intf.dyndns.org> napisał w wiadomości news:090312.205252.pms.1865intf.dyndns.org...
[...]

Ktoś podgiął wskazówkę? Mnie tak na wadze poleciała do przodu i teraz ważę kilka kg więcej. :-)

To nie jest kwestia trochę tylko ŻE. Prawo obowiązuje
wszystkich.

Mówisz, że masz bardzo dokładny prędkościomierz w autku?

Jeśli komuś "pokazuje" o 30-40 mniej to nie jest to kwestia dokładnosci tylko ciężkiej nogi. To z nogą jest coś nie tak lub z oczami.

Jakoś na kursie podczas szkolenia nikt nie protestował.

Jestes egzaminatorem, czy piszesz o swoim kursie?

Piszę o zasadach obowiązujących podczas szkolenia i egzaminu, które obowiązują również po kursie.

Na egzaminie też musiał robić tak jak wymaga prawo.

Czyli pilnować wskazań prędkościomierza, bo egzaminator patrzy.
Tylko wskazania tegoż różnią się od tego co radary pokazują...

Nie tylko prędkościomierza. Zasady są znacznie szersze. Za drobne odchyłki nie zatrzymują.

Data: 2009-03-11 17:14:29
Autor: pluton
[...]

Zgadzam sie z powyzszym, chociaz ze smutkiem stwierdzam, ze nawet
wyprzedzenie z przepisowa predkoscia daje podobne efekty.

pozdrawiam
pluton

Data: 2009-03-11 19:26:44
Autor: neelix

Użytkownik "pluton" <zielonadupa@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gp8o78$a8k$1news.onet.pl...
[...]

Jeśli auto jedzie z graniczną dozwoloną to wyprzedzanie nie odbywa się z przepisową. :-)

neelix

Data: 2009-03-12 09:41:13
Autor: pluton
[...]

Ale ci, co jada przede mna z graniczna dozwolona predkoscia tez chlapia,
stad wnioskuje drogi Watsonie, ze gdyby wyprzedzali z graniczną
dozwoloną to takze by chlapali.

pozdrawiam
pluton

Data: 2009-03-12 19:43:43
Autor: neelix

Użytkownik "pluton" <zielonadupa@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gpai3d$vkv$1news.onet.pl...

[...]

Od takich trzymasz się w pewnej odległości. Jeśli wyprzedzają z zerową różnicą prędkości to nie chlapią. :-)

Data: 2009-03-13 09:40:46
Autor: pluton
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?
Od takich trzymasz się w pewnej odległości. Jeśli wyprzedzają z zerową różnicą prędkości to nie chlapią. :-)

Rozumiem! Pojedynczy samochod chlapie, ale jak sie dwa obok siebie
ustawia i roznica predkosci miedzy nimi jest zero,
to moga grzac po kaluzach 150/h i nie beda chlapac. Genialne ! :)

pozdrawiam
pluton

Data: 2009-03-13 10:30:35
Autor: neelix

Użytkownik "pluton" <zielonadupa@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gpd66e$7i0$1news.onet.pl...
[...]

Czy u nas mogą tak grzać to nie jestem pewien. ;-) No i jest obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni.

neelix

Data: 2009-03-16 15:28:51
Autor: e-Shrek
Dnia Wed, 11 Mar 2009 12:43:27 +0100, neelix napisał(a):
[...]

Aha, to ciekawe. Bo mam chlapacze i calkiem dlugi tyl, a za mna i tak
chmura sie tworzy ;-)

--
Pozdrawiam,
e-Shrek

Data: 2009-03-11 14:56:05
Autor: michawar
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?
Cześć.
W Polsce cały czas obowiązują chlapacze. Przepis mówi jednoznacznie.
Chlapacze obowiązują,gdy promien koła jest większy od odległości od tego koła do zewn. zderzaka. Np. Fiat 126 musi posiadać chlapacze na tylnej osi.
Pozdrawiam.

Data: 2009-03-11 14:58:24
Autor: Cavallino
Użytkownik "michawar" <michawar@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:7427.00000009.49b7c2f5newsgate.onet.pl...
[...]

Osobówki mają mniejsze wymagania.
Sprawdź dokładniej w przepisach.

Data: 2009-03-11 15:57:07
Autor: michawar
> [...]
> koła
> do zewn. zderzaka. Np. Fiat 126 musi posiadać chlapacze na tylnej osi.

To jest przepis odnośnie samochodów osobowych.

Data: 2009-03-11 16:01:19
Autor: Cavallino
Użytkownik "michawar" <michawar@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:7427.00000019.49b7d143newsgate.onet.pl...
> [...]
> do zewn. zderzaka. Np. Fiat 126 musi posiadać chlapacze na tylnej osi.

To jest przepis odnośnie samochodów osobowych.

Przeczytaj go jeszcze raz i najlepiej zacytuj.

Data: 2009-03-11 17:07:28
Autor: michawar
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?
Przeczytaj go jeszcze raz i najlepiej zacytuj.

11) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla samochodu osobowego i autobusu, samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej oraz motocykla - wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), sztywność fartuchów zaś powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie;

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Pozdrawiam.

Data: 2009-03-11 17:56:04
Autor: Cavallino
Użytkownik "michawar" <michawar@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:7427.00000020.49b7e1c0newsgate.onet.pl...
[...]

Ano właśnie.
Czyli liczy się odległość od błotnika do jezdni, a nie tak jak pisałeś.
Osobówka żeby musiała mieć chlapacze, musiałaby mieć błotnik kończący się sporo powyżej środka koła.
A to się praktycznie nie zdarza

Data: 2009-03-19 23:33:21
Autor: Jacek_P
Cavallino napisal:
Czyli liczy się odległość od błotnika do jezdni, a nie tak jak pisałeś.
Osobówka żeby musiała mieć chlapacze, musiałaby mieć błotnik kończący się sporo powyżej środka koła.
A to się praktycznie nie zdarza

Ehm, to jest raczej wymog kata maksymalnego. Jezeli przeliczysz
sobie ten tangens 0,25 na wartosc odpowiadajacego mu kata, to wymog
chlapacza pojawia sie, gdy kat pomiedzy punktem styku tylnego kola
i tylnej krawedzi zderzaka/karoserii ma do poziomu wiecej niz ok. 14 stopni.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-03-20 11:07:54
Autor: Cavallino
Użytkownik "Jacek_P" <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> napisał w wiadomości news:gpuko1$sb3$2srv.cyf-kr.edu.pl...
Cavallino napisal:
[...]

Wzór jest jasno podany i o żadnych kątach nie ma tam mowy.

Data: 2009-03-20 20:24:39
Autor: Jacek_P
Cavallino napisal:
Wzór jest jasno podany i o żadnych kątach nie ma tam mowy.

To jest wymog kata, kata rzutu, a podany jest w proporcjach tangensowych,
bo przecietny cep katow i trygonometrii nie zrozumie. A odleglosc
jeszcze od biedy podzieli na cztery ;)
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-03-21 22:29:48
Autor: Aśka
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?

nawiązując do rozmowy, jeśli któryś z Panów miałby ochotę kupić
chlapacze :) to zapraszam na moje aukcje  FORD CHLAPACZE komplet
MONDEO,FIESTA,ESCORT... (589169903) allegro prawie do każego samochodu :) Pozdrawiam

--
Aśka
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2009-03-11 17:15:34
Autor: pluton
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?

 Np. Fiat 126 musi posiadać chlapacze na tylnej osi.

Osobówki mają mniejsze wymagania.
Sprawdź dokładniej w przepisach.

A F126 to ciazarowka czy pojazd wolnobiezny ?

pozdrawiam
pluton

Data: 2009-03-12 00:38:02
Autor: Rafał Grzelak
Dnia Wed, 11 Mar 2009 17:15:34 +0100, pluton napisał(a):

 Np. Fiat 126 musi posiadać chlapacze na tylnej osi.

Osobówki mają mniejsze wymagania.
Sprawdź dokładniej w przepisach.

A F126 to ciazarowka czy pojazd wolnobiezny ?

zdecydowanie wolnobiezny ;]

--
Pozdrawiam, Rafał.
rg[na]skrzynka[kropka]pl

Data: 2009-03-13 10:32:14
Autor: neelix

Użytkownik "pluton" <zielonadupa@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gp8o9a$ae9$1news.onet.pl...

 Np. Fiat 126 musi posiadać chlapacze na tylnej osi.

Osobówki mają mniejsze wymagania.
Sprawdź dokładniej w przepisach.

A F126 to ciazarowka czy pojazd wolnobiezny ?

Zależy od sposobu użycia.
neelix

Data: 2009-03-11 16:20:16
Autor: Mario
michawar pisze:
Cześć.
W Polsce cały czas obowiązują chlapacze.

no tak ale co jesli samochod nie ma ich fabrycznie?

pozdrawiam
mario

Data: 2009-03-11 16:21:54
Autor: Cavallino
Użytkownik "Mario" <camaro94@spam.onet.pl> napisał w wiadomości news:gp8krh$g5$1news.onet.pl...
michawar pisze:
Cześć.
W Polsce cały czas obowiązują chlapacze.

no tak ale co jesli samochod nie ma ich fabrycznie?

Nie ma znaczenia.
Jeśli musi mieć, to ma mieć.

Ale z przepisu wynika, że osobówki które muszą je mieć, to jakieś śladowe ilości.
Większość nie potrzebuje.

Data: 2009-03-22 12:22:28
Autor: jerzu
Od kiedy w Polsce n ie obowiązują chlap acze ?
On Wed, 11 Mar 2009 16:21:54 +0100, "Cavallino"
<cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> wrote:

Nie ma znaczenia.
Jeśli musi mieć, to ma mieć.

Jeżeli został homologowany bez chlapaczy, to ich mieć nie musi. Tak
jak ze światłami do jazdy dziennej w Fiacie 500 czy nowych Audi,
świecą tylko z przodu, i można ich używać na drodze, auto tak zostało
homologowane w Polsce.

-> http://www.bazaria.pl/rejestracja.html?polec=jerzu

Data: 2009-03-11 23:12:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 11 Mar 2009, Mario wrote:

michawar pisze:
Cześć.
W Polsce cały czas obowiązują chlapacze.

no tak ale co jesli samochod nie ma ich fabrycznie?

  To samo co z rowerem fabrycznie nie wyposażonym światła.
  Wolno jeździć.
  Po polu oczywiście (i swojej prywatnej drodze też).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-11 15:17:31
Autor: Martin Fox
Dnia Wed, 11 Mar 2009 07:25:38 +0100, WW napisał(a):

[...]

Pewnie wtedy kiedy zniesiono obowiązek posiadania migaczy, a nie migających
świateł stop - a jednak widze takie auta z polskimi rejestracjami.

--
Martin Fox

Data: 2009-03-11 16:02:50
Autor: WW
Martin Fox pisze:
[...]

Wielce szanowny kolego.
Internet jest stosunkowo nowym medium i jako taki posługuje się swoimi prawami i swoim językiem.
Sam fakt dostanie sie do internetu i założenia konta każe domniemywać przynajmniej podstawowego poziomu IQ.
Z tego też powodu wielu stosuje skróty, emikony itp., licząc i słusznie, że większość zrozumie intencje autora.
Dla wszystkich słowo "chlapacz" jest zrozumiałe, mało tego, funkcjonuje w słowniku.
Biorąc zaś pod uwagę charakter grupy, skupiającej ludzi interesujących się motoryzacją, można być prawie pewnym powszechnego zrozumienia pewnych pojęć, nawet jeśli nieco trącą myszką.

A tu odpowiedź tak, aby i kolega Fox zrozumiał.

Nie badż świetszy od papierza.  :-P

Data: 2009-03-11 16:09:16
Autor: Cavallino
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?
Użytkownik "WW" <wuwu0@vp.pl> napisał w wiadomości news:

A tu odpowiedź tak, aby i kolega Fox zrozumiał.

To raczej Ty nie pojąłeś jego przekazu.

Data: 2009-03-12 22:31:29
Autor: Martin Fox
Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapa cze ?
Dnia Wed, 11 Mar 2009 16:02:50 +0100, WW napisał(a):

[ciach wywody]

O czymś takim jak "ironia" słyszał?

A tu odpowiedź tak, aby i kolega Fox zrozumiał.

Nie badż świetszy od papierza.  :-P

Papieża jeśli już.
Ortografia się kłania, ale wiem, "Sam fakt dostanie się do internetu i
założenia konta każe domniemywać przynajmniej *podstawowego* poziomu IQ"
Ale zawsze istnieją słowniki, programy sprawdzające pisownię itp.
EOT z mojej strony, bo zupełnie nie związane z tematem wątku się te posty
robią.

--
Martin Fox

Data: 2009-03-12 01:49:38
Autor: Lukasz Sczygiel
[...]

Bo są one w dzisiejszych czasach niepotrzebne.
Większość opon jest tak skonstruowana że "pompują" wodę na boki i chlapacz
musial by wystawac dobre 10-15 cm szerzej aby te mgiełke wypompowanej spod opony
wody łapać.

Kiedy zniesiono wymóg ich posiadania?

Nie zniesiono. Sytuacja jest taka sama jak kierunkowskazów usytuowanych w
sąsiedztwie świateł. Prawodawstwo nie nadąża za światem...

--
Lukasz Sczygiel

Data: 2009-03-12 13:58:41
Autor: Jan
Lukasz Sczygiel pisze:

[...]

To jest sprawa dyskusyjna, czy potrzebne. Właściwie do
zapobieżenia chlapaniu to rzeczywiście nie bardzo, zwłaszcza
przy samochodach o napędzie na przednie koła. Ostatnio
właścicielka starego mercedesa z napędem na koła tylne
ochlapała rzeczoznawcę PZMotu, kiedy oglądał mój samochód
stojący za tym mercedesem. Ruszyła owa niewiasta gwałtownie,
bo się bała, że nie ruszy - na kilkudniowym częściowo stopionym
śniegu. No i dostał ów fachowiec fontannę śniegu z błotem
zmieszanego - prosto na spodnie. Gdyby to był pojazd z napędem
na koła przednie, nie byłoby takiej silnej strugi z tyłu.
Gdyby M. miał fartuchy za tylnymi kołami, struga byłaby
osłabiona i być może nie doleciałaby do spodni fachowca.
Ale buty by mu zalała i tak.

Co do innej funkcji fartucha, to jest to zapobieganie
wyrzucaniu żwiru i drobnych kamieni. A przynajmniej
ograniczenie wysokości wyrzutu, stycznego jak by nie było
do obwodu koła. Przypuszczam, że długie fartuchy za
kołami tylnymi zmniejszyłyby ilość zbitych szyb i reflektorów,

Kiedy zniesiono wymóg ich posiadania?

Nie zniesiono. Sytuacja jest taka sama jak kierunkowskazów usytuowanych w
sąsiedztwie świateł. Prawodawstwo nie nadąża za światem...

A tego nie wiedziałem. Prosiłbym o podpowiedź, który
to jest paragraf kodeksu czy przepisów jakichś.
Byłoby to zadziwiające, że kontrolerzy z drogówki
nie karzą za brak. Zwykle są najbardziej wyczuleni
na łamanie nieżyciowych przepisów, jako że to jest
dobre źródło mandatów. A tu - masz...
No i samochody nowe są sprzedawane bez fartuchów.
A przecież nie wolno tego robić, jeśli to jest wbrew
przepisom.

Jan

Data: 2009-03-12 14:04:15
Autor: Cavallino
Użytkownik "Jan" <kotletty@polbox.com> napisał w wiadomości news:

No i samochody nowe są sprzedawane bez fartuchów.
A przecież nie wolno tego robić, jeśli to jest wbrew
przepisom.

Miałeś tu cytowany przepis, więc zanim elaborat nie na temat wysmażysz, to go przeczytaj i spróbuj zrozumieć.

Data: 2009-03-12 16:47:48
Autor: Jan
Cavallino pisze:

Miałeś tu cytowany przepis, więc zanim elaborat nie na temat wysmażysz, to go przeczytaj i spróbuj zrozumieć.

Sam se guciu czytaj uważnie. Pytam nie o cytat, a o paragraf.
Jeśli masz kłopoty ze zrozumieniem pytania, bądź łaskaw
nie odwracać kota ogonem.

Jan

Data: 2009-03-12 20:16:36
Autor: Cavallino
Użytkownik "Jan" <j.kazmierski@wp.pl> napisał w wiadomości news:gpbar2$8c0$1news.task.gda.pl...
Cavallino pisze:

Miałeś tu cytowany przepis, więc zanim elaborat nie na temat wysmażysz, to go przeczytaj i spróbuj zrozumieć.

Sam se guciu czytaj uważnie. Pytam nie o cytat, a o paragraf.

A cytat to z czego niby był Twoim zdaniem?

Od kiedy w Polsce nie obowiązują chlapacze ?