Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego dysku - jak to cofnąć?

Data: 2009-10-23 14:48:36
Autor: Mariusz Kruk
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego dysku - jak to cofnąć?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "hellfire78"
Witam,
mam pewien problem. Otóż parę miesięcy temu rozkonfigurował się BIOS w
jednym z kompów w firmie przez co zamiast macierzy powstały 2
oddzielne dyski. Człowiek który pracował na tym kompie nie zgłosił
tego tylko pracował sobie jak gdyby nigdy nic na pojedynczym dysku
(tworzył dokumenty itp.). Ostatnio robiłem przegląd tego kompa i
postanowiłem połączyć dyski z powrotem w macierz. Wszystko poszło
gładko z tym, że jak się potem okazało kontroler nie odbudował
macierzy z pierwszego dysku na którym pracował sobie użytkownik tylko
z tego drugiego efektem czego jest utrata danych utworzonych po
momencie rozkonfigurowania się BIOSu. Czy orientuje się ktoś czy da
się jakoś cofnąć operację odbudowy tej macierzy tak żeby odzyskać te
dane? Ewentualnie jaki program możecie polecić. Próbowałem GetDataBack
ale niestety ten program nie poradził sobie z tym problemem.
Dodam jeszcze że kontroler RAIDu jest firmy NVIDIA (płyta Asrock
939NF4G-SATA2) jeśli to coś to komuś da :-)

1. To nie jest żaden "kontroler RAID-u". Za kopię lustrzaną odpowiadają
sterowniki.
2. O ile w przypadku skasowania logicznego można szukać pozostałości po
plikach w nienadpisanych miejscach systemu plików, o tyle w przypadku
kopii lustrzanej operacja odbywa się na poziomie bloków na dysku. Zatem
nie ma jak cofnąć.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2009-10-23 15:20:15
Autor: MC
Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnhe39h4.vnk.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
[...]

Po każdym zapisie zostają ślady. W tym wypadku to tylko kwestia ceny i środków, które trzeba użyć.

Data: 2009-10-23 15:27:57
Autor: Mariusz Kruk
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego dysku - jak to cofnąć?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "MC"
[...]
[...]
Po każdym zapisie zostają ślady. W tym wypadku to tylko kwestia ceny i środków, które trzeba użyć.

Oczywiście. Ale mam wrażenie, że ktoś, kto sobie tak radośnie poczyna
z danymi, nie będzie wywalał tony kasy na badanie nośnika.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2009-10-24 20:17:31
Autor: MC
Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnhe3bqt.vnk.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
[...]

Może masz rację, ale jednak mimo wszystko założył RAID-a.

Data: 2009-10-24 23:04:54
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Założył RAID z niewiadomych powodów i jeszcze dodatkowo radośnie sobie
niedbale go zsynchronizował. Sorry, nie kupuję dużej wartości tak
przechowywanych danych.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2009-10-25 01:43:47
Autor: hellfire78
On 24 Paź, 22:04, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:
> [...]

Założył RAID z niewiadomych powodów i jeszcze dodatkowo radośnie sobie
niedbale go zsynchronizował. Sorry, nie kupuję dużej wartości tak

\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
.\.K...@epsilon.eu.org.\.\.
\.http://epsilon.eu.org/\.\
.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Dane nie są na tyle cenne żeby wydawać kasę na profesjonalne ich
odzyskanie bo wszystko da się odtworzyć kwestia tylko poświęcenia
odrobiny czasu. Jak pisałem były to głównie dokumenty, które da się
odtworzyć na podstawie wydruków lub raportów z programów. Gdyby dane
na tym kompie była aż tak cenne już dawno wymieniłbym baterie
podtrzymującą BIOS i robił kopię :-) RAID na tym kompie był potrzebny
kiedyś obecnie jest to zwykła stacja robocza, przywracałem macierz w
ramach eksperymentu. Poczynałem sobie tak swobodnie, bo spodziewałem
się że sterowniki RAIDu są na tyle inteligentne że potrafią rozpoznać
na którym dysku są nowsze dane. Jeśli nie to przynajmniej spodziewałem
się że odtworzą macierz na podstawie mastera a nie secondery, niestety
jak widać pomyliłem się no ale dzięki temu teraz jestem mądrzejszy :-)
Pytałem z ciekawości, dzięki Mariusz za wyjaśnienia. Wątek uważam za
zamknięty. Jak chcecie sobie podyskutować o osiągnięciach firm
odzyskujących dane załóżcie sobie własny wątek :-) Pozdrawiam

Data: 2009-10-24 12:57:57
Autor: Mariusz
On 2009.10.23 15:20, MC wrote:

Po każdym zapisie zostają ślady. W tym wypadku to tylko kwestia ceny i
środków, które trzeba użyć.

Podaj przykład choć jednej udanej próby odzyskania takich danych.

--
Mar

Data: 2009-10-24 20:16:17
Autor: MC
Użytkownik "Mariusz" <marITYLKOMARabc@spox.org> napisał w wiadomości news:hbumjk$ic1$1news.dialog.net.pl...
On 2009.10.23 15:20, MC wrote:

Po każdym zapisie zostają ślady. W tym wypadku to tylko kwestia ceny i
środków, które trzeba użyć.

Podaj przykład choć jednej udanej próby odzyskania takich danych.
->
Takie opowieści znajdziesz w ontraku. Nie mam powodu żeby im nie wierzyć.

--
Mar

Data: 2009-10-24 22:09:47
Autor: Mariusz
On 2009.10.24 20:16, MC wrote:

Podaj przykład choć jednej udanej próby odzyskania takich danych.
->
Takie opowieści znajdziesz w ontraku. Nie mam powodu żeby im nie wierzyć.

Sprecyzujmy: Ontrack się chwali, że odzyskał dane po ich nadpisaniu ?

--
Mar

Data: 2009-10-25 02:03:53
Autor: MC
Użytkownik "Mariusz" <marITYLKOMARabc@spox.org> napisał w wiadomości news:hbvmu7$5tc$2news.dialog.net.pl...
On 2009.10.24 20:16, MC wrote:

[...]

Nie tylko. Takie coś to dla nich bułka z masłem. Jednokrotne nadpisanie to naprawdę nie problem. Programy do kasowania zawartości dysku robią to po 30x. Wtedy zaczyna się problem.

Data: 2009-10-25 10:27:06
Autor: Michal Kawecki

On 2009.10.24 20:16, MC wrote:

[...]

A może jakieś konkrety? Dla ułatwienia, wskaż wiarygodny przypadek
odzyskania danych przez Ontracka po ich _jednokrotnym_ nadpisaniu.
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2009-10-25 15:02:54
Autor: MC
Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości news:1swxya04w7n6k.dlgkwinto.prv...

[...]

Zadzwoń do nich albo sobie sam poszukaj. Wybacz, ale nie prowadzę ontrackowi księgi przypadków.

Data: 2009-10-25 16:08:32
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 25 Oct 2009 15:02:54 +0100, MC napisał(a):

[...]

Ale to Ty mącisz w głowie ludziom, a nie ja. Może więc napisz wprost, że
wyczytałeś o tym na forum Komputer Świata.

Data: 2009-10-25 17:31:46
Autor: MC
Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości news:1uvv2b2w1rift$.dlgkwinto.prv...

[...]

A cóz to za bezdennie głupi argument. Czyżby na forum Komputer Świata (jeśli takie istnieje) wszystkie wiadomości miały być fałszywe? A zarzutu mącenia w głowie nie jesteś w stanie uzasadnić. Tak sobie rzucasz oskarżenia dla sportu. Jesteś politykiem?

Data: 2009-10-25 18:58:33
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 25 Oct 2009 17:31:46 +0100, MC napisał(a):

[...]

Spodziewałem się czegoś takiego. Kiedy się już nic sensownego nie ma do
powiedzenia, to się sięga do argumentów ad personam. Próżna z Tobą
dyskusja.

Data: 2009-10-26 20:50:59
Autor: MC
Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości news:19a7bk9isdh0m$.dlgkwinto.prv...
[...]

O właśnie. Ciekawe, czy zauważysz kto pierwszy użył argumentu ad personam.

Data: 2009-10-26 22:48:24
Autor: Michal Kawecki
Dnia Mon, 26 Oct 2009 20:50:59 +0100, MC napisał(a):

[...]

Pewnie w Twoim mniemaniu argument ad personam został użyty już wtedy gdy
się o cokolwiek zapytałem kierując to pytanie bezpośrednio do Ciebie, a
nie w powietrze. Szkoda mi czasu na taką dyskusję.

EOD

Data: 2009-10-27 00:47:09
Autor: MC

Pewnie w Twoim mniemaniu argument ad personam został użyty już wtedy gdy
się o cokolwiek zapytałem kierując to pytanie bezpośrednio do Ciebie, a
nie w powietrze. Szkoda mi czasu na taką dyskusję.

Nie szukasz dyskusji, nie podajesz żadnych argumentów.
Chcesz się tylko wymądrzać.
Faktycznie szkoda czasu.

Data: 2009-10-27 08:17:42
Autor: Artur M. Piwko
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego dysku - jak to cofnąć?
In the darkest hour on Tue, 27 Oct 2009 00:47:09 +0100,
MC <m5c@o2.pl> screamed:
Pewnie w Twoim mniemaniu argument ad personam został użyty już wtedy gdy
się o cokolwiek zapytałem kierując to pytanie bezpośrednio do Ciebie, a
nie w powietrze. Szkoda mi czasu na taką dyskusję.

Nie szukasz dyskusji, nie podajesz Ĺźadnych argumentĂłw.
Chcesz się tylko wymądrzać.

To ty przedstawiłeś tezę i na Tobie ciąży poparcie jej argumentem.

Faktycznie szkoda czasu.

Niestety tylko w tym miejscu się z Tobą zgadzam.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:225B ]
[ 08:16:42 user up 12238 days, 20:11,  1 user, load average: 0.75, 0.71, 0.09 ]

                .signature not found!  reformat hard drive? [Yn]

Data: 2009-10-26 09:50:34
Autor: kamil

"MC" <m5c@go2.pl> wrote in message news:hc1lje$8nr$1node2.news.atman.pl...
[...]

Pieknie unikasz odpowiedzi, bo strona Ontracka na ten temat milczy - nie podaja nawet takiej mozliwosci na liscie swoich uslug.

Co ciekawsze, odkad Gutmann w 1996 roku opublikowal TEORETYCZNE podstawy odzyskania nadpisanych danych, nikomu jeszcze nie udalo sie tego potwierdzic. Przez 13 lat od tego czas nikt nie pochwalil sie, ze odzyskal NADPISANE dane. Wiec jak to?

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-10-26 14:39:45
Autor: rs
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego d ysku - jak to cofn? ć?
On Mon, 26 Oct 2009 09:50:34 -0000, "kamil" <kamil@spamwon.com> wrote:

[...]

to nie jest tak, ze sie nikomu nie udalo potwierdzil, bo potwierdzenia
doswiadczalne metody byly, jednak nikt przy zdrowych zmyslach nie
bedzie chcial odzyskiwac danych, metoda z predkoscia 1bit/s. <rs>

Data: 2009-10-27 11:06:39
Autor: kamil

"rs" <no.address@no.spam.pl> wrote in message news:d4rbe51vdo91lrnvuvfecrvd1ac9i8f5a84ax.com...
[...]

"When Professor Gutman did his research, the track spacing between groups of sectors was very wide and the bit density was low, thereby providing a valid means of recovering a shadow of the previous sector. Of course if you could only read just the top level of bits per sector that had not been overwritten, you would only be able to recover an extremely small percentage of the original sector-- at best you would only be able to recover just a small sliver of the original sector.

Today's hard disks have a bit density far greater and the track sizes are extremely small-- down to the nano scale in size. Notice the advances in the past 10 years.

The notion that overwritten sectors can be recovered by searching for 'shadow' copies on today's hard drives is false. "

Tak twierdziSean Barry - manager Ontrack America. Nie obraz sie, ale facet ma troche wiekszy autorytet niz jakis koles z polskiego internetu, ktory nie potrafi podac jednego przykladu badan na ktorych sie opiera..

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-10-27 11:25:23
Autor: rs
On Tue, 27 Oct 2009 11:06:39 -0000, "kamil" <kamil@spamwon.com> wrote:

[...]

nie do konca rozumiem, dlaczego podpiales ten fragment pod moj post?
ja podalem przypadek z wlasnego doswiadczenia, reszta polega chyba na
twoim niezrozumieniu, jakie argumenty zostaly juz przedstawione z
mojej strony i dokladnie na co odpowiadasz. <rs>

Data: 2009-10-29 10:12:23
Autor: kamil

"rs" <no.address@no.spam.pl> wrote in message news:8m3ee595nrt4forcul3r39qkn8g0qqjsmi4ax.com...

[...]

Podales jakis archaiczny przyklad z dysku z archaicznych czasow sprzed firmy Ontrack (ktora dziala na rynku od 20 lat), po czym uparcie ignorujesz fakt, ze technologia dyskow troche sie od tego czasu zmienila.

Na dzien dzisiejszy NIKT nie oferuje odzyskiwania nadpisanych danych.

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-10-29 12:16:27
Autor: rs
On Thu, 29 Oct 2009 10:12:23 -0000, "kamil" <kamil@spamwon.com> wrote:

[...]

moglbys podac jakies zrodla informacji dotyczacej daty powstania tej
firmy. jakos nie moglem znalezc, a jedynie firme, w ktorej sklad
obecnie on-track wchodzi.

po czym uparcie ignorujesz fakt, ze technologia dyskow troche sie od tego czasu zmienila.

odpowiedzialem na konkretnie sformulowane pytanie jakie zadal Michal
Kawecki i jesli czytales dalszy przebieg dyskusji, to powinienes juz
dawno wiedziec, ze nie neguje tego co mi zarzucsz.
Na dzien dzisiejszy NIKT nie oferuje odzyskiwania nadpisanych danych.

i tu sie mylisz znowu. sa firmy ktore oferuja takie uslugi np:
http://www.amnetdatasolutions.com/data.php
http://www.datasavers.com.sg/
to sa tylko dwie, a jak w tym grzebalem pare dni temu, znalazlem
znacznie wiecej, nie chce mi sie teraz tego szukac jeszcze raz. wiec
nastepnym razem jak bedziesz pisal: NIKT nie oferuje, to badz laskaw
sie upewnic, czy faktycznie masz racje. i na koniec mam propozycje, zebys przeczytal dokladnie ten post, zanim
napiszesz swoje ...ale...
<rs>

Data: 2009-10-25 15:11:46
Autor: rs
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego d ysku - jak to cofną ć?

On 2009.10.24 20:16, MC wrote:

[...]

co by bylo dla ciebie wiarygodnym wypadkiem? jak ci powiem, ze
odzyskali dane z mojego dysku, po jego wyzerowaniu to bedzie to dla
ciebie wystarczajaco wiarygodne? <rs>

Data: 2009-10-25 20:34:32
Autor: Michal Kawecki

On 2009.10.24 20:16, MC wrote:

[...]

Nie mam powodu żeby Ci nie ufać, pod warunkiem, że podasz w jaki sposób
zostały one wyzerowane. Z drugiej strony, anonim o nicku rs nie jest
bynajmniej wiarygodnym źródłem informacji, no ale sam to pewnie
rozumiesz...

Data: 2009-10-25 16:56:18
Autor: rs
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego d ysku - jak to cofną ć?
On Sun, 25 Oct 2009 20:34:32 +0100, Michal Kawecki <kkwinto@o2.px>
wrote:

Nie mam powodu żeby Ci nie ufać, pod warunkiem, że podasz w jaki sposób
zostały one wyzerowane.

narzedziem z disk utilities (zero out?)  ze starego macOSa. nie byl to
moj dysk, ja tylko zaproponowalem rozwiazanie i firme. to byl
przenosny dysk bodaj 40MB, z czego zapisanych bylo jedynie ok. 12MB.
nie byla to tez firma on-track, bo jeszcze wtedy chyba jej na swiecie
nie bylo, ale podobna i pewnie podobnie droga.
odtwarzanie nadpisanej informacji dziala, jak Mariusz Kruk zauwazyl,
na zasadzie podobnej do przesluchow na tasmie mangetofonowej. wlasnie
z tych przesluchow odtwarza sie skasowana lub nadpisana informacje.
jest to operacja kosztowana i raczej nie do przeprowadzenia w domu, bo
wymaga zastoswoania innych glowic.
Z drugiej strony, anonim o nicku rs nie jest
bynajmniej wiarygodnym źródłem informacji, no ale sam to pewnie
rozumiesz...

w tym wypadku nie interesuje mnie, zeby ci cokolwiek udowadniac. jesli
sie uprzesz, to wlasciwie nie ma sposobu, zebym cokolwiek udowodnil,
nie angazujac w to masy czasu i pewnie kosztow, a to i tak nie do
konca pewne. chcialem tylko sie dowiedziec jakie sa dla ciebie
wiarygodne przypadki.
btw. <rs> nie jest do konca anonimem. prawie tak samo malo mowiace na
usenecie jest poslugiwanie sie imieniem i nazwiskiem (czy aby na pewno
prawdziwym). w obydwu wypadkach (jesli nie poslugujemy sie jakimis
zmylkami) wystarczy nie wiecej jak 30sek, zeby miec, mniej wiecej,
pojecie z kim ma sie do czynienia. <rs>

Data: 2009-10-25 22:42:48
Autor: Michal Kawecki

wrote:

[...]

Dysk zapisujący dane w technologii MFM lub RLL (czyli takiej jak w
dyskietkach 1,44 MB) ma się tak do dzisiejszych napędów jak szybowiec do
promu Atlantis. W tym wypadku nie wątpię, że mogło się to tak odbyć. Sam
długi czas pracowałem w serwisie przy napędach CDC z wymienną kasetą o
zawrotnej na owe czasy pojemności 50 MB, gdzie poszczególne ścieżki
widać było gołym okiem :-), "odzysk danych" polegał na lekkim
rozpozycjonowaniu cewki z głowicami na testerze - czego efekt pięknie
widać było na oscyloskopie - a dane odczytywało się w zwykłym dekoderze
wielkości walizki. No ale teraz mamy już jakby inne napędy i inne
technologie, które już nie są tak proste w złamaniu.

[...]

Oj, nie bierz tego tak do siebie. Stwierdziłem przecież tylko suchy
fakt. Grupy dyskusyjne nie są bynajmniej wiarygodnym źródłem informacji,
każdy przecież może tu przyjść i naopowiadać banialuków o "odzyskiwaniu
danych po 29-tym zerowaniu". No i póki ktoś nie zacznie drążyć tematu,
to informacja żyje własnym życiem. Dlatego poprosiłem o jakiś konkret,
np. w postaci specjalistycznej publikacji, pod którą podpisał się ktoś z
imienia i nazwiska. No ale pewnie się już jej nie doczekam. <grin>

Data: 2009-10-25 21:33:13
Autor: rs
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego d ysku - jak to cofną ć?
On Sun, 25 Oct 2009 22:42:48 +0100, Michal Kawecki <kkwinto@o2.px>
wrote:

[...]

alez to przeciez nadal sie tak obdywa i tylko, ze uzywaja lepszego
sprzetu. technologia odzysku jest nadal bardzo podobna, tak jak
przywolany przez ciebie prom w pewnym momencie lotu, posluguje sie
technologia, ktora, jakby dobrze pogrzebac, znali juz starozytni
grecy.
[...]

hehe. no jakby nie bylo woj post byl do mnie adresowany.
Stwierdziłem przecież tylko suchy
fakt.

ja tez stwierdzilem, ze nie jesto on dokladnie taki "suchy". jesli ty,
bylbys na moim miejscu i podpisal te historie o dysku swoim imieniem i
nazwiskiem to, czy ta historia bylaby, dla wiekszosci tutejszych
czytaczy, bardziej wiarygodna? nie sadze.
Grupy dyskusyjne nie są bynajmniej wiarygodnym źródłem informacji,
każdy przecież może tu przyjść i naopowiadać banialuków o "odzyskiwaniu
danych po 29-tym zerowaniu".

generalnie 99% internetu nie jest wiarygodnym zrodlem informacji na
zaden temat, moze z wyjatkiem daty.
prosiles o podanie przypadku odzyskania danych po _ich_jednokrotnym_
nadpisaniu. to podalem. mogbym podac jeszcze kilka z pozniejszych lat,
ale to by byly detale i informacje z drugiej reki i nie chce mi sie
nawet odgrzebywac tych kontaktow.
[...]

ale to mozesz sobie sam zalatwic kontaktujac sie z jedna z wielu film
majacych takie servisy. tak bylo w moim przypadku. zadzwonilem w pare
miejsc.  po kilku minutach mialem mialem dokladny opis calej procedury
dla mojego przypadku. dopytalem detali. uzgodnilem z wlascicielem
dysku cene i juz. ponadto kazda z tych firm ma swoje dlugie listy
"testimonials", wystarczy sie zanurzyc i z pewnoscia znajdzie sie
kilka wypadkow szczesliwego uratowaina danych po nadpisaniu,
podpisanych imieniem nazwiskiem i czesciowa lokalizacja. zaznaczam jednak, ze nic nie wposminalem na temat wielokrotnego
nadpisania, ani nie wspominalem tez wspolczenych bardzo pojemnych
dyskow, bo to nawet jesli odzyskanei danych jestteoretycznie mozliwe,
to z pewnoscia nie jest oplacalne ani dla przecietnego usera ani nawet
dla sporej firmy, chocby ze wzgledu na czas trwania takiej procedury.
<rs>

Data: 2009-10-27 20:59:53
Autor: Michal Kawecki

wrote:
[...]

Technologia może i (w teorii) ta sama, ale poziom trudności zupełnie
inny. To tak jakbyś chciał przyrównać łamanie ROT13 do łamania AES.

[...]

Tu się o tyle różnimy, że ja nie znam _żadnego_ przypadku odzyskania
danych po ich choćby *jednokrotnym* nadpisaniu z jakiegokolwiek w miarę
współczesnego napędu hdd, którym pochwaliłaby się publicznie któraś z
firm z branży data recovery. Nie znam też żadnej firmy oferującej tego
typu usługi. Dla mnie temat ten należy w tej chwili traktować w
kategoriach urban legends. Było to być może jeszcze możliwe do
zrealizowania na napędach pochodzących z czasów zbliżonych do tych z
opisanego przez Ciebie przypadku, ale obecnie napędza to jedynie
klientów twórcom rozmaitych aplikacji do "bezpiecznego" czyszczenia
dysków.

Data: 2009-10-25 22:48:31
Autor: Mariusz Kruk
Odbudowana macierz RAID 1 nie z tego dysku - jak to cofnąć?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
Dysk zapisujący dane w technologii MFM lub RLL (czyli takiej jak w
dyskietkach 1,44 MB) ma się tak do dzisiejszych napędów jak szybowiec do
promu Atlantis.

Ale zdajesz sobie sprawę, że Atlantis przez znaczący kawałek swojego
lotu jest szybowcem? :-P

Data: 2009-10-25 23:04:02
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 25 Oct 2009 22:48:31 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

IMO dlatego właśnie jest to trafiona analogia :-).

Data: 2009-10-25 23:33:56
Autor: Mariusz Kruk
[...]

E, trafiona byłaby jakbyś porównał nie do szybowca w ogóle tylko np.
szybowca Lilienthala.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2009-10-25 20:40:48
Autor: Mariusz Kruk
[...]

E, akurat odczytywanie bezpośrednio z nośnika jest IMHO wykonalne
(pamiętasz przesłuchy w magnetofonie z poprzedniego nagrania na
kasecie?). Tyle, że pierońsko upierdliwe przy współćzesnych dyskach.
I przez to pewnie pierońsko drogie.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2009-10-25 21:51:00
Autor: Michal Kawecki
Dnia Sun, 25 Oct 2009 20:40:48 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

[...]

Wiem, że to jest możliwe, ale nie tylko pieruńsko drogie ale i
skomplikowane (wymaga odczytu talerzy znacznie czulszymi głowicami niż
te, które są fabrycznie wbudowane w napęd). No i niezmiernie wątpię,
żeby dało się w ten sposób odczytać pełne pliki. Sukcesem będzie odczyt
poprawnych informacji z pojedynczych sektorów, które przy pomocy jakiejś
pieruńsko wyrafinowanej aplikacji od biedy można ewentualnie poskładać w
pojedyncze pliki. Co prawda takie sektory też czasem zawierają cenne
dane (hasła, certyfikaty), na których odtworzeniu userowi może bardzo
zależeć, no ale od tego do "odzyskania danych po 29 zerowaniu" droga
jeszcze jakby hmmm daleka. Poza tym wszystko zależy od tego, w jaki sposób fizycznie przebiega
operacja, którą user nazywa "zerowaniem dysku". Tu przede wszystkim może
tkwić źródło nieporozumienia.

P.S. Wiesz co - przypomniał mi się pewien post na ten temat z forum
elektroda.pl: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic829522.html --

Data: 2009-10-25 22:41:19
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Podejrzewam, że to zależy od tego na ile różne od naturalnego szumu
nierówności w zapisie generuje pozostałość po poprzednim.
Tego po prostu nie wiem.

[...]

Hmm... parę faktycznie sensownych argumentów tam jest poruszonych.
Choć jednak mam wrażenie, że - przynajmniej teoretycznie - dałoby się to
zrobić (chociaż musiałoby to być pierońsko^2 drogie ;->)

A to, że odzyskiwanie danych z uszkodzonych dysków to zupełnie różna
para gumofilców, to insza inszość.