Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Odg³os jazdy na wstecznym

Odg³os jazdy na wstecznym

Data: 2010-04-24 17:29:38
Autor: Marcin Jan
Odg³os jazdy na wstecznym
=Marcos= pisze:
Co sprawia, ¿e odg³os jazdy na wstecznym jest inny ni¿ na biegach do przodu? Tzn. jest takie jakby wycie zale¿ne chyba od prêdko¶ci jazdy, nie od obrotów silnika.
Mam wra¿enie, ¿e stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawa³y równie¿ podobny odg³os na biegach do przodu. Co o tym decydowa³o, dlaczego teraz ju¿ nie ma tego odg³osu przy je¼dzie do przodu?


BTW a w³a¶nie sko¶ne zêby mamy dziêki citroenowi. I na pami±tkê tego wynalazku mamy w³a¶nie logo citroena.

Data: 2010-04-24 22:35:01
Autor: Zbylut
Odgłos jazdy na wstecznym
Marcin Jan napisal(a):

BTW a właśnie skośne zęby mamy dzięki citroenowi. I na pamiątkę tego wynalazku mamy właśnie logo citroena.

ok, to przy okazji 'glupie' pytanie: czemu więc wsteczny nie ma skośnych
zębów?

--
pozdrawiam, Zbylut
* Usenet news. Learn what you know, share what you don't *

Data: 2010-04-25 00:54:07
Autor: Tomasz Pyra
Odgłos jazdy na wstecznym
Zbylut pisze:
Marcin Jan napisal(a):

BTW a właśnie skośne zęby mamy dzięki citroenowi. I na pamiątkę tego wynalazku mamy właśnie logo citroena.

ok, to przy okazji 'glupie' pytanie: czemu więc wsteczny nie ma skośnych
zębów?

Skośne zęby są słabsze, wymagają więc zastosowania solidniejszych kół i taki bieg zajmuje więcej miejsca w skrzyni.

Proste zęby są mocniejsze, więc można zastosować mniejszych rozmiarów koła zębate. Sprawdza się to dobrze właśnie we wstecznym biegu gdzie musi być o jedno koło więcej, a wycie nie zmniejsza jakoś istotnie komfortu jazdy.

Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg też jest na prostych zębach, ale może dlatego że koła zębate w biegach do jazdy do przodu mogą być większe niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.

Data: 2010-04-25 16:57:35
Autor: BartekK
Odgłos jazdy na wstecznym
W dniu 2010-04-25 00:54, Tomasz Pyra pisze:
Skośne zęby są słabsze, wymagają więc zastosowania solidniejszych kół i
taki bieg zajmuje więcej miejsca w skrzyni.
Dodatkowo: przekładnia zbudowana na skośnych zębach służy do kręcenia się w jedną stronę, ponieważ siły działające na koła są też "w osi" - zębatki pod wpływem siły przekazywanej przez przekładnię chcą się przesuwać (zgodnie ze skosem zębów) na swoich osiach, i dla kierunku tej siły są odpowiednie łożyskowania/oparcie zrobione. (tzn można by zrobić taką w obie, ale wymagałoby to większej komplikacji mechaniki)

Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg też jest na prostych
zębach, ale może dlatego że koła zębate w biegach do jazdy do przodu
mogą być większe niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.
No np w maluchu (i nie, nie ma to nic wspólnego z brakiem synchronizacji jedynki w maluchu) ;) A ogólnie w konstrukcjach, gdzie bieg pierwszy ma wspólne zębatki ze wstecznym - takie małe uproszczenie mechaniczno-materiałowe, ale wymagające by zębatki "1" i "R" były ze sobą kompatybilne...


--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2010-04-25 19:17:52
Autor: J.F.
Odg³os jazdy na wstecznym
On Sun, 25 Apr 2010 16:57:35 +0200,  BartekK wrote:
Dodatkowo: przek³adnia zbudowana na sko¶nych zêbach s³u¿y do krêcenia siê w jedn± stronê, poniewa¿ si³y dzia³aj±ce na ko³a s± te¿ "w osi" - zêbatki pod wp³ywem si³y przekazywanej przez przek³adniê chc± siê przesuwaæ (zgodnie ze skosem zêbów) na swoich osiach, i dla kierunku tej si³y s± odpowiednie ³o¿yskowania/oparcie zrobione. (tzn mo¿na by zrobiæ tak± w obie, ale wymaga³oby to wiêkszej komplikacji mechaniki)

Skos jest maly, a zwykle lozyska sobie radza z niewielkimi silami.
Albo dajemy skosne, ale i tak dajemy z oby stron ..

Ponoæ w niektórych samochodach pierwszy bieg te¿ jest na prostych
zêbach, ale mo¿e dlatego ¿e ko³a zêbate w biegach do jazdy do przodu
mog± byæ wiêksze ni¿ w biegu wstecznym, nie wyje to a¿ tak bardzo.
No np w maluchu (i nie, nie ma to nic wspólnego z brakiem synchronizacji jedynki w maluchu) ;) A ogólnie w konstrukcjach, gdzie bieg pierwszy ma wspólne zêbatki ze wstecznym - takie ma³e uproszczenie mechaniczno-materia³owe, ale wymagaj±ce by zêbatki "1" i "R" by³y ze sob± kompatybilne...

A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ? Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
No i jak sa stale zazebione to nie mozna ich uzyc do wstecznego ..

J.

Data: 2010-04-25 19:42:24
Autor: BartekK
Odgłos jazdy na wstecznym
W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
Jest "choinka" stała (jeden odlew z wszystkimi przełożeniami, wbrew pozorom nie w kształcie choinki, bo przełożenia/zębatki nie idą po kolei, ale idea ta sama) z zestawem przełożeń oraz zestaw zębatek (na wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak że dla uzyskania różnych przełożeń odpowiednie zębatki zostają przesunięte tak, by zapasowały do swojej pary w "choince". Do wstecznego jest dodatkowa zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co daje odwrócenie obrotów.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2010-04-25 22:21:39
Autor: J.F.
Odg³os jazdy na wstecznym
On Sun, 25 Apr 2010 19:42:24 +0200,  BartekK wrote:
W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
Jest "choinka" sta³a (jeden odlew z wszystkimi prze³o¿eniami, wbrew pozorom nie w kszta³cie choinki, bo prze³o¿enia/zêbatki nie id± po kolei, ale idea ta sama) z zestawem prze³o¿eñ oraz zestaw zêbatek (na wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak ¿e dla uzyskania ró¿nych prze³o¿eñ odpowiednie zêbatki zostaj± przesuniête tak, by zapasowa³y do swojej pary w "choince".

I tu mi sie cos nie zgadza, bo na ile znam konstrukcje skrzyn, to nie
sa przesuwane, tylko zazebione na stale. Przesuwa sie zespol
synchronizatora.

Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.

Do wstecznego jest dodatkowa zêbatka na dodatkowej o¶ce, zapinana miêdzy zêbatki normalnie od 1, co daje odwrócenie obrotów.

Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
dodatkowego kolka. P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ? Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ? http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choinka_zespol_kol_jedynka.html

J.

Data: 2010-04-25 23:10:10
Autor: kogutek44
Odg³os jazdy na wstecznym


P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ? Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ? http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choinka_zespol_kol_jedynka.html

J.


Widzisz po prawo wielowypust? Na niego jest zak³adane ko³o 3 biegu. --


Data: 2010-04-26 02:13:36
Autor: BartekK
Odgłos jazdy na wstecznym
W dniu 2010-04-25 22:21, J.F. pisze:
I tu mi sie cos nie zgadza, bo na ile znam konstrukcje skrzyn, to nie
sa przesuwane, tylko zazebione na stale. Przesuwa sie zespol
synchronizatora.
Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.
Jedynka się przesuwa (raz trafiając wprost na choinkę, a raz przez koło wstecznego), pozostałe koła - mają wsuwane synchronizatory za pomocą wybieraka, aczkolwiek idea jest ta sama.

Do wstecznego jest dodatkowa
zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co
daje odwrócenie obrotów.
Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
dodatkowego kolka.
No i dlatego nie są spięte na stałe, tylko przesuwane, i dlatego wciskanie jedynki/wstecznego daje taki piękny zgrzyt zębów, i koła w maluchowej skrzyni męczonej mają z jednej strony zaokrąglone/zdarte zęby.
P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?
http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choinka_zespol_kol_jedynka.html
trzeci bieg jest w "dupce" - dekielku na zewnątrz. nakłada się go dodatkowo po wsadzeniu choinki do skrzyni, na ten wieloklin na choince. Ile ja się naklęłem już w życiu, czemu tam wsadzili 3ke, która najmniej się zużywała, zamiast kół tej nieszczęsnej jedynki, która rozpadała się co chwila i kończyło się to a) wymianą drogiej choinki b) co gorsza rozbieraniem całej skrzyni do wymiany

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2010-04-26 09:57:10
Autor: MarcinJM
Odgłos jazdy na wstecznym
BartekK pisze:
W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
Jest "choinka" stała (jeden odlew z wszystkimi przełożeniami, wbrew pozorom nie w kształcie choinki, bo przełożenia/zębatki nie idą po kolei, ale idea ta sama) z zestawem przełożeń oraz zestaw zębatek (na wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak że dla uzyskania różnych przełożeń odpowiednie zębatki zostają przesunięte tak, by zapasowały do swojej pary w "choince". Do wstecznego jest dodatkowa zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co daje odwrócenie obrotów.

Zebatki nie zostaja przesuniete, tylko przesuwana jest przesuwka, ktora spieta jest z walkiem wieloklinem (kolo zebate zawsze obraca sie swobodnie). Przesuwka sie przesuwa, dociska synchronizator do biezni, ten wyhamowuje kolo (synchronizuje obroty kola wzgledem walka), przesuwka przesuwa sie dalej wskakujac w zeby spinajaca ja z kolem. Nie sa to te same zeby, ktore sa spiete z drugim kolem.
Przsuwka posiada jeszcze kulkowe zatrzaski (najczesciej 3 szt), ktore na drazku zmiany biegow daja wrazenie, ze bieg juz "wskoczyl", a praktycznie powoduja niedoprowadzenie do "wyskoczenia" biegu przy zmianie kierunku momentu (napedzanie/hamowanie silnikiem).
Zatrzaski nie bylyby potrzebne, gdyby skrzynia pracowla tylko z jednym kierunkiem momentu, bo zeby na kole i przesuwce klinuja sie (kat spiecia ok 5o z tego co pamietam)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-04-25 17:06:39
Autor: Zbylut
Odgłos jazdy na wstecznym
Tomasz Pyra napisal(a):

Proste zęby są mocniejsze, więc można zastosować mniejszych rozmiarów koła zębate. Sprawdza się to dobrze właśnie we wstecznym biegu gdzie musi być o jedno koło więcej, a wycie nie zmniejsza jakoś istotnie komfortu jazdy.

Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg też jest na prostych zębach, ale może dlatego że koła zębate w biegach do jazdy do przodu mogą być większe niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.

dzięki za rzeczową odpowiedź. Swoją drogą zawsze mnie zastanawiało
to wycie na wstecznym. --
pozdrawiam, Zbylut
* Usenet news. Learn what you know, share what you don't *

Data: 2010-04-25 20:52:18
Autor: kogutek
Odg�os jazdy na wstecznym
Tomasz Pyra napisal(a):

> Proste z�by s� mocniejsze, wi�c można zastosowa� mniejszych rozmiarów > ko�a z�bate. Sprawdza si� to dobrze w�a�nie we wstecznym biegu gdzie > musi by� o jedno ko�o wi�cej, a wycie nie zmniejsza jako� istotnie > komfortu jazdy.
>
> Pono� w niektórych samochodach pierwszy bieg też jest na prostych > z�bach, ale może dlatego że ko�a z�bate w biegach do jazdy do przodu > mog� by� wi�ksze niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.

dzi�ki za rzeczow� odpowiedź. Swoj� drog� zawsze mnie zastanawia�o
to wycie na wstecznym. -- pozdrawiam, Zbylut
* Usenet news. Learn what you know, share what you don't *
Mi³y jeste¶ ¿e podziêkowa³e¶. Ale zapomnij na zawsze co ci kolega odpisa³ bo to
nieprawda. Zêby sko¶ne maj± wiêksza wytrzyma³o¶æ przy takiej samej szeroko¶ci
ko³a zêbatego ni¿ zêby proste. Co¶ co jest po skosie jest zawsze d³u¿sze od tego
co jest w poprzek. Wytrzyma³o¶æ zêba zale¿y miêdzy innymi od jego d³ugo¶ci. Niby
oszczêdno¶æ niewielka bo sko¶ny z±b jest niewiele d³u¿szy od prostego. Ale jak
fabryka zaoszczêdzi na ka¿dej skrzyni biegów kilogram to przy milionie skrzyñ
robi siê milion kilogramów specjalnej, czyi drogiej stali. Kilogram stali na
ko³a zêbate to jakie¶ 5 do 8 dolców. Przy okazji zêby sko¶ne ciszej pracuj±. Nie
napiszê dlaczego bo to du¿o pisania i mi siê nie chce. Zêby sko¶ne maj± wadê bo
wywo³uj± pod obci±¿eniem si³ê osiow±. Ale sobie z tym poradzili. Proste zêby
stosuje siê przy biegu wstecznym. Do ty³u nie je¼dzi siê szybko i ha³as nie jest
z tego powodu uci±¿liwy. Przy wstecznym jest jeszcze taki myk ze potrzebne jest
dodatkowe trzecie ko³o zêbate ¿eby zmieniæ kierunek obrotów walka g³ównego. Nikt
siê nie bawi w super konstrukcje tylko wszyscy robi± to tak jak sto lat temu.
Nie synchronizowana jedynka to bardzo stara konstrukcja. Obecnie praktycznie nie
stosowana. Ostatni by³ chyba 126p. Za takim rozwi±zaniem przemawia³ kiedy¶ niski
koszt produkcji. W samochodach z nie synchronizowan± jedynk±, bieg ten s³u¿y³
tylko do ruszania. Jak samochód siê turla³ to dwójka wystarcza³a ¿eby
przyspiesza³ bez szarpania. Tak by³a wyliczona. W czasie jazdy na biegach innych
ni¿ jedynka i wsteczny w takiej skrzyni biegów. Ko³a pierwszego biegu i
wstecznego nie by³y zazêbione. Nie obraca³y siê. Biegi synchronizowane s± zawsze
zazêbione. £±czy siê je w pracuj±ce pary za pomoc± sprzêgie³ k³owych
wyposa¿onych w hamulce, najczê¶ciej cierne. Wycie na wstecznym wynika z tego ze
wspó³pracuj± trzy ko³a o zêbach prostych. Zauwa¿ ¿e w nowym samochodzie wyje
jakby ciszej. Jak skrzynia ma konkretny przebieg to siê robi g³o¶niej. Wynika to
z zu¿ycia zêbów. Zmieniaj± siê k±ty pod jakim wspó³pracuj± zêby i st±d wycie. Ci
co miêli 126p mog± co¶ na ten temat powiedzieæ. W tym samochodzie po pewnym
przebiegu jedynka robi³a siê bardzo g³o¶na. A potem zaczyna³a wyskakiwaæ. By³ to
skutek zu¿ycia prostych zêbów na choince i kole pierwszego biegu. --


Odg³os jazdy na wstecznym

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona