Odległości pomiędzy tarczami - korba Shimano szosowa vs mtb

Data: 2017-05-15 19:25:25
Autor: Piotr aka dracorp
Odległości pomiędzy tarczami - korba Shimano szosowa vs mtb
Cześć
Próbowałem odnaleźć w sieci ale poległem a aktualnie nie mam żadnej korby szosowej pod ręką. Jak się mają odległości pomiędzy tarczami w korbie szosowej i mtb, 2 lub 3 rzędowej? Jeśli odległości są różne to czym to jest spowodowane?
Mi się wydaje że powinny być różne, ze względu na różny ciąg manetki ale trochę mnie wątpliwości naszły.

--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2017-05-16 08:21:04
Autor: qrt
Dnia Mon, 15 May 2017 19:25:25 -0000 (UTC), Piotr aka dracorp napisał(a):

[...]

9,4 przy czym było to mierzone w taki sposób - https://goo.gl/photos/BRWitt56Srh6KCDv8

inaczej sie nie dało :) grubość blatu w tym wypadu to 3mm. mniejszej koronki nie da rady obmierzyć
bez zdejmowania.

Data: 2017-05-16 16:38:12
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Tue, 16 May 2017 08:21:04 +0200, qrt napisał(a):
[...]

Czyli mniej więcej to samo co u mnie. Zbytnio już nie wiem skąd ten problem z przełożeniami.
Tutaj https://goo.gl/FUZMFh np piszę o zmianie ciągu dla tylnej przerzutki a ta u mnie działa dobrze.
Jednak coś jest na rzeczy:
http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-7/ - niby to by mnie uratowało. Na ebay za jedyne 170zł. Chyba jednak wolę poszukać ramy gravel i przełożyć do niej wszystko co mam i dodać przerzutkę szosową wraz z korba.

Data: 2017-05-16 16:49:16
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Tue, 16 May 2017 16:38:12 +0000, Piotr aka dracorp napisał(a):

http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-7/ - niby to by mnie
Chyba się nie doczytałem, to dalej dotyczy kasety.

Data: 2017-05-16 14:30:32
Autor: cytawa
  Piotr aka dracorp pisze:
[...]

Mnie sie wydaje, ze powinny byc rowne. Gdyby byly za duze, to lancuch by wpadal miedzy tarcze. Za blisko tez zle, bo trudniej sie przerzuca i lancuch by tarl o druga tarcze.
  Ale glowy nie dam.

Jan Cytawa

Data: 2017-05-16 15:02:19
Autor: Szuwarek
Piotr aka dracorp pisze:
[...]
Według mnie w napędzie 8-rzędowym uciąg manetki do przedniej przerzutki jest taki sam w szosowych i mtb.
Przez chwilę miałem w rowerze mtb manetki szosowe i działały bez problemu.
Wkurzyły mnie tylko biegi pośrednie czy jak to się nazywa w manetkach szosowych i wymieniłem. Te położenia pośrednie na manetce służą, żeby łańcuch nie tarł o przerzutkę,  przy niektórych przełożeniach.
Teraz mam manetki mtb i cały czas te same tarcze.

Data: 2017-05-16 23:18:17
Autor: Wojtek Paszkowski

"Szuwarek" <zibi_sz@wp.pl> wrote in message news:591af859$0$644$65785112news.neostrada.pl...
Według mnie w napędzie 8-rzędowym uciąg manetki do przedniej przerzutki jest taki sam w szosowych i mtb

klamkomanetki szosowe wybierają wyraźnie mniej linki niż MTB i przy kombinacji klamkomanetka szosowa+ przerzutka MTB wyraźnie brakuje zasięgu, by poprawnie obsłużyć wszystkie tarcze korby.
A że przerzutki szosowe nie do końca zgrywają się z górskimi korbami (a jak już się zgrają to w takim miejscu, że obejma przerzutki wypada na gwincie pod koszyk na bidon), to jest lekki problem z pożenieniem klamkomanetek z górskimi korbami.

Przez chwilę miałem w rowerze mtb manetki szosowe i działały bez problemu.

widać miałeś szczęście, ew. źle zamocowałeś linkę do przerzutki i dźwignia się zwiększyła ;p

Wkurzyły mnie tylko biegi pośrednie czy jak to się nazywa w manetkach szosowych i wymieniłem. Te położenia pośrednie na manetce służą, żeby łańcuch nie tarł o przerzutkę,  przy niektórych przełożeniach.

ale to jest właśnie zaleta! (zwłaszcza w 2-rz napędach, gdzie łatwiej o wykorzystywanie całego zakresu kasety na wszystkich tarczach korby).

pozdr

Data: 2017-05-16 21:38:31
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Tue, 16 May 2017 23:18:17 +0200, Wojtek Paszkowski napisał(a):

ale to jest właśnie zaleta! (zwłaszcza w 2-rz napędach, gdzie łatwiej o
wykorzystywanie całego zakresu kasety na wszystkich tarczach korby).
A ja się właśnie zastanawiam czy dalej warto iść w napęd 3 rzędowy czy może lepiej spróbować dwójki.
Głównie chodzi o sytuacje gdy jest duża górka i możliwy balast na bagażniku. Bo może być że przy napędzie 2xX z jakiś powodów nie obsłużę dużej kasety.

Data: 2017-05-16 16:18:59
Autor: PeJot
W dniu 2017-05-15 o 21:25, Piotr aka dracorp pisze:
[...]

Dobre pytanie. Kiedyś zrobiłem pomiary w/w wymiarów dla kilku korb MTB, m. in. XT, LX i bodaj Acery. Acera była całkiem współczesna, a XT/LX jeszcze z XX wieku i zachodziła obawa że współczesna klamkomanetka nie obsłuży prawidłowo starej korby. Rezultaty były takie że we wszystkich korbach wysokość całego pakietu koronek była mniej więcej zbliżona, natomiast środkowa koronka już całkiem różnie siedziała wobec reszty, co jednak nie miało wpływu na działanie całości. Nawet bawiłem się w podkładki pod koronki, rzędu 0.5 mm ale ich wpływ na działanie był praktycznie żaden.

> Mi się wydaje że powinny być różne, ze względu na różny ciąg manetki
> ale trochę mnie wątpliwości naszły.

A pewny jesteś ? Akurat uciąg linki w manetkach łatwo sprawdzić.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-05-16 16:22:42
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Tue, 16 May 2017 16:18:59 +0200, PeJot napisał(a):

A pewny jesteś ? Akurat uciąg linki w manetkach łatwo sprawdzić.
No dlatego piszę o wątpliwościach. Jakby nie patrzeć u mnie klamki szosowe idealnie nie współpracują z przednią przerzutkę mtb.

A czytając ostatnio o kompatybilności na jakieś stronie to jeszcze bardziej zwątpiłem.

Data: 2017-05-16 20:35:29
Autor: PeJot
W dniu 2017-05-16 o 18:22, Piotr aka dracorp pisze:

A pewny jesteś ? Akurat uciąg linki w manetkach łatwo sprawdzić.
No dlatego piszę o wątpliwościach.

To po prostu zmierz uciąg linki w jednych i drugich. Coś już będziesz wiedział.

Jakby nie patrzeć u mnie klamki
szosowe idealnie nie współpracują z przednią przerzutkę mtb.

Ja mam wątpliwości co do łączenia starych i nowych komponentów. Tu nie chodzi o fizyczne zużycie, bo przykładowo manetki XT z XX wieku pracują nadal koncertowo. Takie manetki w rowerze syna dosyć przeciętnie obsługiwały przednią, paroletnią Alivio. Dopiero w połączeniu ze *zbliżoną rocznikowo* przerzutką XT pokazały, jak ma toto ma działać.
A czytając ostatnio o kompatybilności na jakieś stronie to jeszcze
bardziej zwątpiłem.

A co konkretnie się dzieje ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-05-16 20:03:44
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Tue, 16 May 2017 20:35:29 +0200, PeJot napisał(a):
To po prostu zmierz uciąg linki w jednych i drugich. Coś już będziesz
wiedział.
W sumie racja. Jak nie zapomnę to zrobię jak najszybciej ale są inne priorytety na teraz.

[...]
Aż tak bardzo nie mieszam.

A czytając ostatnio o kompatybilności na jakieś stronie to jeszcze
bardziej zwątpiłem.

A co konkretnie się dzieje ?
Wątpię :) To już można sobie odpuścić. Teraz się skupiam na szukaniu ciekawej ramy.