Odmówienie wpisania nipu do faktury

Data: 2011-09-02 10:49:35
Autor: Pendrive
Odmówienie wpisania nipu do faktury
Witam!
Pisze odnosnie pewnego tematu na gsm. Czy jezeli ktos podaje dane firmowe do umowy abonenckiej (z zalozenia przeznaczonej dla osob prywatnych ale korzystaniejsza niz ta firmowa) to czy operator ma prawo odmowic zamieszczenia ze zlosliwosci nipu na fakturze jezeli dane te posiada od samego poczatku?

P.

Data: 2011-09-02 11:01:52
Autor: jureq
Dnia Fri, 02 Sep 2011 10:49:35 +0200, Pendrive napisał(a):

[...]

Nie masz powodów żądać NIP na fakturze. Przyczyna także w wypadku firm wynika z rozporządzenia:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług

§ 5. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

§ 7.2. Faktury wystawiane:

3) nabywcom, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy

- mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.

Data: 2011-09-02 14:15:51
Autor: Pendrive
[...]

hmmm.  Troche chory przepis. Czy jezeli zatem wystawca odmowi zamieszczenia nipu do odbiorca nie moze z takiej faktury odliczyc vatu mimo iz kupowal na firme i podawal pelne dane ?

Data: 2011-09-02 12:23:04
Autor: jureq
Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:15:51 +0200, Pendrive napisał(a):

hmmm.  Troche chory przepis. Czy jezeli zatem wystawca odmowi
zamieszczenia nipu do odbiorca nie moze z takiej faktury odliczyc vatu
mimo iz kupowal na firme i podawal pelne dane ?

Ależ odbiorca może odliczyć VAT z takiej faktury bez NIP. Jak z każdej innej poprawnie wystawionej faktury.

I od razu odpowiem na zapewne kolejne pytanie ;)

W wypadku osób fizycznych prowadzących DG na fakturze wystarczy nawet samo imię i nazwisko nabywcy. Bez tych tych fantazyjnych dodatków określanych (błędnie) przez niektórych jako nazwa firmy.

Data: 2011-09-02 11:44:37
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 10:49, Pendrive pisze:
[...]

Nie ma obowiązku umieszczania numeru nip na fakturach dotyczących osób fizycznych oraz prowadzących działalność gospodarczą jako rolnik więc .... trudno zmusić operatora aby to zrobił. I na dodatek trudno się tutaj dopatrywać złośliwości lecz jedynie normalnej ochrony interesów sprzedawcy.

--
spp

Data: 2011-09-02 11:22:30
Autor: jureq
Dnia Fri, 02 Sep 2011 11:44:37 +0200, spp napisał(a):

[...]

Rzeczywiste pytanie w problemie pendrive brzmi:

Czy usługodawca (w szczególności operator GSM) ma prawo różnicować ofertę na przeznaczoną tylko dla firm i przeznaczoną tylko dla OFNDG. I odpowiedzi na takie pytanie jestem naprawdę ciekaw, bo sam nie potrafię znaleźć przeciwwskazań w wypadku usług.

Data: 2011-09-02 13:29:05
Autor: Jarek Andrzejewski
Odmówienie wpisania nipu do faktury
On Fri, 2 Sep 2011 11:22:30 +0000 (UTC), jureq
<jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

Rzeczywiste pytanie w problemie pendrive brzmi:

Czy us³ugodawca (w szczególno¶ci operator GSM) ma prawo ró¿nicowaæ ofertê na przeznaczon± tylko dla firm i przeznaczon± tylko dla OFNDG. I odpowiedzi na takie pytanie jestem naprawdê ciekaw, bo sam nie potrafiê znale¼æ przeciwwskazañ w wypadku us³ug.

I jeszcze uzupe³niaj±ce: czy je¶li operator zawar³ umowê zgodnie z
ofert± "niefirmow±", to mo¿e przestaæ traktowaæ klienta jak "firmê"?
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2011-09-02 14:12:38
Autor: Pendrive
[...]

na fakturze majac dane do faktury firmowe i na umowie dane klienta jako firmy .

Data: 2011-09-02 13:34:59
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 13:22, jureq pisze:

[...]

na przeznaczonÄ… tylko dla firm i przeznaczonÄ… tylko dla OFNDG. I
odpowiedzi na takie pytanie jestem naprawdÄ™ ciekaw, bo sam nie potrafiÄ™
znaleźć przeciwwskazań w wypadku usług.

JA też nie widzę przeciwwskazań.

--
spp

Data: 2011-09-02 11:53:15
Autor: jureq
Dnia Fri, 02 Sep 2011 13:34:59 +0200, spp napisał(a):

Czy usługodawca (w szczególności operator GSM) ma prawo różnicować
ofertÄ™ na przeznaczonÄ… tylko dla firm i przeznaczonÄ… tylko dla OFNDG. I
odpowiedzi na takie pytanie jestem naprawdÄ™ ciekaw, bo sam nie potrafiÄ™
znaleźć przeciwwskazań w wypadku usług.

JA też nie widzę przeciwwskazań.

Chyba żeby próbować podciągać to pod dyskryminację z art 61.2 prawa telekomunikacyjnego

Art. 61.2. Ceny usług telekomunikacyjnych są ustalane na podstawie przejrzystych, obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów.

Data: 2011-09-02 13:54:05
Autor: RoMan Mandziejewicz
Odmówienie wpisania nipu do faktury
Hello jureq,

Friday, September 2, 2011, 1:22:30 PM, you wrote:

Nie ma obowi±zku umieszczania numeru nip na fakturach dotycz±cych osób
fizycznych oraz prowadz±cych dzia³alno¶æ gospodarcz± jako rolnik wiêc
... trudno zmusiæ operatora aby to zrobi³. I na dodatek trudno siê tutaj
dopatrywaæ z³o¶liwo¶ci lecz jedynie normalnej ochrony interesów
[...]

Oczywi¶cie, ¿e ma prawo ró¿nicowaæ ceny. Tak samo jak hurtownie maj±
inne ceny a sklepy detaliczne inne.

--
Best regards,

Data: 2011-09-02 12:01:36
Autor: jureq
Odmówienie wpisania nipu do faktury
Dnia Fri, 02 Sep 2011 13:54:05 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Oczywiście, że ma prawo różnicować ceny. Tak samo jak hurtownie mają
inne ceny a sklepy detaliczne inne.

I to jest chyba zły przykład, bo sklep nie może odmówić sprzedaży towaru tylko dlatego, że nabywca chce go kupić "na fakturę" dla firmy.

Data: 2011-09-02 14:11:40
Autor: RoMan Mandziejewicz

Friday, September 2, 2011, 2:01:36 PM, you wrote:

Oczywi¶cie, ¿e ma prawo ró¿nicowaæ ceny. Tak samo jak hurtownie maj±
inne ceny a sklepy detaliczne inne.
I to jest chyba z³y przyk³ad, bo sklep nie mo¿e odmówiæ sprzeda¿y towaru
tylko dlatego, ¿e nabywca chce go kupiæ "na fakturê" dla firmy.

Ju¿ nie mo¿e, kiedy¶ móg³ ale to stare, s³usznie minione czasy. Ale
ju¿ hurtownia ma prawo odmówiæ osobie sprzeda¿y jednej ceg³ówki.

--
Best regards,

Data: 2011-09-02 14:20:26
Autor: Mane
Odmówienie wpisania nipu do faktury

> Ju¿ nie mo¿e, kiedy¶ móg³ ale to stare, s³usznie minione czasy. Ale
> ju¿ hurtownia ma prawo odmówiæ osobie sprzeda¿y jednej ceg³ówki.

Kiepskie porównanie, problem nie dotyczy sprzeda¿y jednego czy dziesiêciu abonamentów :)

Data: 2011-09-02 14:33:32
Autor: RoMan Mandziejewicz
Odmówienie wpisania nipu do faktury
Hello Mane,

Friday, September 2, 2011, 2:20:26 PM, you wrote:

Kiepskie porównanie, problem nie dotyczy sprzeda¿y jednego czy
dziesiêciu abonamentów :)

Problem dotyczy ró¿nych ofert. Oferta hurtowa ró¿ni siê od
detalicznej.

Spróbuj w Makro wydêbiæ fakturê na osobê fizycznê nieprowadz±c±
dzia³alno¶ci zamiast na firmê, na która wystawiono kartê.

--
Best regards,

Data: 2011-09-02 15:27:02
Autor:
Odmówienie wpisania nipu do faktury
 Ale
ju¿ hurtownia ma prawo odmówiæ osobie sprzeda¿y jednej ceg³ówki.

Nie ma prawa, je¶li dla innego kupuj±cego jedn± ceg³ówkê by hurtownia sprzeda³a. Ale nikt nie nakazuje rozrywaæ opakowañ i hurtownia moze sobie ustaliæ, ¿e sprzedaje tylko opakowaniami (czyli np. paleta cegie³).  Wówczas chc±cy kupiæ 1 ceg³ê niech idzie gdzie indziej.

Data: 2011-09-02 16:08:32
Autor: mvoicem
Odm�wienie wpisania nipu do faktury
(02.09.2011 15:27), sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:
  Ale
ju� hurtownia ma prawo odm�wi� osobie sprzeda�y jednej ceg��wki.

Nie ma prawa, je�li dla innego kupuj�cego jedn� ceg��wk� by hurtownia
sprzeda�a. Ale nikt nie nakazuje rozrywa� opakowa� i hurtownia moze sobie
ustali�, �e sprzedaje tylko opakowaniami (czyli np. paleta cegie�).  W�wczas
chc�cy kupi� 1 ceg�� niech idzie gdzie indziej.

Takie Action na przykład nie sprzeda Ci nic, dopóki nie wyślesz skanu EDG/REGONu. Czy postępuje nielegalnie?

I zrób coś z ogonkami.

p. m.

Data: 2011-09-03 00:23:30
Autor:
Odm?wienie wpisania nipu do faktury
Takie Action na przyk³ad nie sprzeda Ci nic, dopóki nie wy¶lesz skanu EDG/REGONu. Czy postêpuje nielegalnie?

Nie. Jesi nie ma ma kasy to nie moz prowdzic sprzedazy dla OFNPDG. Poza tym mowilismy od czyms innym.

I zrób co¶ z ogonkami.

Z rana ustawie. Sorki za sieczke.

Data: 2011-09-03 00:59:30
Autor: mvoicem
Odm?wienie wpisania nipu do faktury
(03.09.2011 00:23), sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:
Takie Action na przyk�ad nie sprzeda Ci nic, dop�ki nie wy�lesz skanu
EDG/REGONu. Czy post�puje nielegalnie?

Nie. Jesi nie ma ma kasy to nie moz prowdzic sprzedazy dla OFNPDG. Poza tym
mowilismy od czyms innym.

Mówiliśmy o tym, że wg. Ciebie hurtownia nie ma prawa nie sprzedać osobie "prywatnej" cegły jeżeli sprzedałaby ją firmie.

Jeżeli jednak Action tak samo postępuje (tyle że z komputerami), to już wg. Ciebie nie jest nielegalne.

Nie łapię różnicy między przypadkami.

p. m.

Data: 2011-09-03 09:12:58
Autor:
Odm?wienie wpisania nipu do faktury
Mówili¶my o tym, ¿e wg. Ciebie hurtownia nie ma prawa nie sprzedaæ osobie "prywatnej" ceg³y je¿eli sprzeda³aby j± firmie.

Nie ma prawa, je¶li dla innego kupuj±cego jedn± ceg³ówkê by hurtownia sprzeda³a.

Mia³em na my¶li kupujacego tego samego "gatunku". A chodzi³o o to w tym w±tku, ¿e hurtownia mo¿e odmówiæ sprzeda¿y 1 sztuki. W mojej ocenie je¶li hurtownia sprzedaje Kowalskiemu po jednej cegle to nie mo¿e odmówiæ jednej ceg³y Nowakowi, bo pope³ni siê wykroczenie. Zakaz sprzeda¿y wynikajacy z ustawy (np. spowodowanej brakiem w ogóle lub brakiem chwilowym /brak pr±du/ kasy fiskalnej) powoduje, ¿e mogê odmówiæ takiemu  klientowi.

Je¿eli jednak Action tak samo postêpuje (tyle ¿e z komputerami), to ju¿ wg. Ciebie nie jest nielegalne. Nie ³apiê ró¿nicy miêdzy przypadkami.

A teraz?

Data: 2011-09-05 09:57:04
Autor: Gotfryd Smolik news
Odm?wienie wpisania nipu do faktury
On Sat, 3 Sep 2011, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:

[...komu¶..., BTW: czemu wrotek nie ma?]
[...]

  Powoli.
  Wykroczenie jest uwarunkowane ¶wiadczeniem sprzeda¿y "detalicznej", co
rozumieæ wypada jako sprzeda¿:
- w ofercie publicznej
- dla konsumentów
  Tylko i wy³±cznie.

  Do tego dochodzi wymóg "przeznaczenia do sprzeda¿y": osoba uprawniona
(prowadz±cy przedsiêbiorstwo) mo¿e towaru *nie* przeznaczyæ i karze
nie podlega, ale je¶li ju¿ towar wystawiono to faktycznie mo¿e
"podpa¶æ". Pracownik który dosta³ towar z dyspozycj± sprzeda¿y
(i go ukrywa) oczywi¶cie podpada.

  Przepis:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-wykroczen-1_2_146.html
+++
135
  Kto, zajmuj¹c siê sprzeda¿¹ towarów w przedsiêbiorstwie handlu
  detalicznego lub w przedsiêbiorstwie gastronomicznym,
  ukrywa przed nabywc¹ towar przeznaczony do sprzeda¿y
  lub umyœlnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzeda¿y takiego towaru,
-- -

Je¿eli jednak Action tak samo postêpuje (tyle ¿e z komputerami), to ju¿
wg. Ciebie nie jest nielegalne. Nie ³apiê ró¿nicy miêdzy przypadkami.

A teraz?

  J.w.
  Przes±dza oferta.
  Zaczynaj±c od szyldu i faktu wpuszczania do lokalu "ka¿dego jak leci"
po wystawienie towaru na pó³ce lub sporz±dzenie odpowiednich adnotacji
w dokumentach przyjêcia towaru.

  Podobny zapis jest przy us³ugach: "odmawia œwiadczenia, do którego
jest obowi¹zany".
  Najpierw musi siê podj±æ konkretnego obowi±zku, pó¼niej albo
z ustawy albo z w³asnej oferty dopiero staje siê "zobowi±zanym".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-02 17:36:58
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 2 Sep 2011, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:

 Ale
ju¿ hurtownia ma prawo odmówiæ osobie sprzeda¿y jednej ceg³ówki.

Nie ma prawa, je¶li dla innego kupuj±cego jedn± ceg³ówkê by hurtownia
sprzeda³a.

  Raczej chodzi o inne kryterium ni¿ "wielko¶ciowe".
  Zobowi±zanie do sprzeda¿y powstanie, je¶li sprzedawca siê zobowi±¿e,
a nie z tego, ¿e kupi³ towar - w szczególno¶ci je¶li wystêpuje
z ofert± publiczn±, czyli skierowan± "do wszystkich".

Ale nikt nie nakazuje rozrywaæ opakowañ i hurtownia moze sobie
ustaliæ, ¿e sprzedaje tylko opakowaniami (czyli np. paleta cegie³).

  A to niezale¿nie od innych ograniczeñ :)
  Nie widaæ przeszkód, aby warunkiem by³a np. "sprzeda¿ niekonsumencka".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-02 11:55:44
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-02 11:44, spp pisze:
[...]

no zalozylem ze podpisuje firma i podaje pelne dane, wykluczamy rolnika i osobe prywatna. czy operator ma prawo tak zrobic czy bedzie to traktowane przez us jako faktura wystawiona niezgodnie z prawem ?

Data: 2011-09-02 12:24:16
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 11:55, Pendrive pisze:

[...]

W jaki sposób chcesz zmusić operatora do sprzedaży oferty przebaczonej dla konsumentów przedsiębiorstwu?

--
spp

Data: 2011-09-02 10:56:28
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-09-02, spp <spp@op.pl> wrote:

[...]

no zalozylem ze podpisuje firma i podaje pelne dane, wykluczamy rolnika
i osobe prywatna. czy operator ma prawo tak zrobic czy bedzie to
traktowane przez us jako faktura wystawiona niezgodnie z prawem ?

W jaki sposób chcesz zmusiæ operatora do sprzeda¿y oferty przebaczonej dla konsumentów przedsiêbiorstwu?

Nie wiem który to operator, ale czasami przechodzi:
 - podpisanie osobiste
 - cesja na firmê
:)

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2011-09-02 12:43:37
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-02 12:24, spp pisze:
[...]

pisze odnosnie watku z grupy gsm, gosc chcial podpisac na firme umowe z taryfia przeznaczona dla osob indywidualnych. No i konsultant mu  w sklepie powiedzial ze nie bedzie mogl odliczyc vatu z takiej faktury no i to zasmierdzialo troche bo jezeli podpisze umowe na firme i poda dane firmowe to moim zdaniem opertor bedzie mial obowiazek tak wystawic fakture by zawierala wszystko co potrzebne (bo rozporzadzenie mowi wyraznie kiedy nipu moze nie byc), a niektorzy na tamtejszej grupie twierdzili ze orange nipu wtedy nie wrzuca do faktury

P.

Data: 2011-09-02 12:47:30
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 12:43, Pendrive pisze:

[...]

Tyle że od poczÄ…tku operator wterdzi że to _nie_jest_ oferta dla firm. A ponieważ jest dla osób fizycznych dla których nie istnieje  obowiÄ…zek podawaniu VAT to go nie wpisze i ... nie jest to do ugryzienia. Jako obywatel dostaÅ‚ prawidÅ‚owÄ… fakturÄ™, jako firma nie jest stronÄ… umowy.

PS
Zapewne dodatkowo ten kupujący w przypadku ewentualnej reklamacji chciałby być traktowany jak konsument - w końcu płaci wg takiej taryfy?

--
spp

Data: 2011-09-02 13:24:42
Autor: Jarek Andrzejewski
Odmówienie wpisania nipu do faktury
On Fri, 02 Sep 2011 12:47:30 +0200, spp <spp@op.pl> wrote:

Tyle ¿e od pocz±tku operator wterdzi ¿e to _nie_jest_ oferta dla firm. A poniewa¿ jest dla osób fizycznych dla których nie istnieje  obowi±zek podawaniu VAT to go nie wpisze i ... nie jest to do ugryzienia. Jako

ale skoro zawar³ umowê, wiedz±c, ¿e klientem jest OFPDG, to nie ma
powodów s±dziæ, ¿e umowa jest niewa¿na, albo, ¿e ma prawo wystawiaæ
faktury z pominiêciem pewnych danych.

Zapewne dodatkowo ten kupuj±cy w przypadku ewentualnej reklamacji chcia³by byæ traktowany jak konsument - w koñcu p³aci wg takiej taryfy?

czy tryb reklamacyjny siê jako¶ ró¿ni?

Data: 2011-09-02 13:49:11
Autor: spp
[...]

Ale autor pisze o _chêci_ zawarcia umowy a nie o _obowi±zuj±cej_ umowie. :(
Konsument wybra³ sobie taryfê przeznaczon± dla klientów nieprowadz±cych dzia³alno¶ci gospodarczej i chce aby wystawiano mu fakturê z regu³ami jak dla podmiotu gospodarczego.

Zapewne dodatkowo ten kupuj±cy w przypadku ewentualnej reklamacji
chcia³by byæ traktowany jak konsument - w koñcu p³aci wg takiej taryfy?

czy tryb reklamacyjny siê jako¶ ró¿ni?

Tak.
Raz dwuletnia, domy¶lna niezgodno¶æ towaru z umowa, w drugim przypadku rêkojmia.

--
spp

Data: 2011-09-02 11:54:40
Autor: jureq
Odmówienie wpisania nipu do faktury
Dnia Fri, 02 Sep 2011 13:49:11 +0200, spp napisał(a):

Raz dwuletnia, domyślna niezgodność towaru z umowa, w drugim przypadku
rękojmia.

A co ma towar wspólnego z usługą?

Data: 2011-09-02 13:59:03
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 13:54, jureq pisze:

Raz dwuletnia, domyślna niezgodność towaru z umowa, w drugim przypadku
rękojmia.

A co ma towar wspólnego z usługą?

Telefon za złotówkę będący elementem umowy?

--
spp

Data: 2011-09-02 14:11:49
Autor: cyklista
Odmówienie wpisania nipu do faktury
U¿ytkownik spp napisa³:
W dniu 2011-09-02 13:54, jureq pisze:

Raz dwuletnia, domy¶lna niezgodno¶æ towaru z umowa, w drugim przypadku
rêkojmia.

A co ma towar wspólnego z us³ug±?

Telefon za z³otówkê bêd±cy elementem umowy?

Czy s±dzisz ¿e komukolwiek bêdzie siê chcia³o sk³adaæ reklamacjê dla odzyskania tej z³otówki?

(wiem ¿e s± tacy który chcieliby dostaæ nowy telefon lub równowarto¶æ ceny rynkowej ale skoro go kupili za 1z³...)

Data: 2011-09-02 14:12:52
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 14:11, cyklista pisze:

[...]

Moim zdaniem _ka¿dy_ któremu nawali telefon bêdzie chcia³ go mieæ sprawnego. Niewa¿ne ile przy tym, kosztowa³ i jaka jest jego rzeczywista warto¶æ. A wtedy w dochodzeniu roszczeñ s± dwie drogi o których pisa³em.

--
spp

Data: 2011-09-02 15:21:14
Autor:
Odmówienie wpisania nipu do faktury
Telefon za z³otówkê bêd±cy elementem umowy?

Czy co¶ siê zmieni³o w zakresie sprzeda¿y telefonów? Jeszcze jaki¶ czas temu zawiera³o siê dwie umowy: sprzeda¿y na telefon (czêsto ta z³otówka by³a nabijana przez sprzedawcê - nie zawsze bêd±cego operatorem telekomunikacyjnym - na paragon, bo kupujacy nie zawraca³ sobie ty³ka faktur± na 1z³) i umowa o ¶wodczenie us³ugi telefominikacyjnej z firm± telekomunikacyjn±.  By³o to dwie oddziene umowy. JKesli teraz operatorzy siê schytrzyli i co¶ wykombinowali to wystarczy przej¶æ siê do punktu sprzeda¿y nie bed±cego punktem operatora i nadal bêdzie po staremu.

Data: 2011-09-02 15:23:38
Autor: spp
Odm�wienie wpisania nipu do faktury
W dniu 2011-09-02 15:21, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl pisze:
Telefon za z�ot�wk� b�d�cy elementem umowy?

Czy co� si� zmieni�o w zakresie sprzeda�y telefon�w? Jeszcze jaki� czas temu
zawiera�o si� dwie umowy: sprzeda�y na telefon (cz�sto ta z�ot�wka by�a
nabijana przez sprzedawc� - nie zawsze b�d�cego operatorem
telekomunikacyjnym - na paragon, bo kupujacy nie zawraca� sobie ty�ka
faktur� na 1z�) i umowa o �wodczenie us�ugi telefominikacyjnej z firm�
telekomunikacyjn�.  By�o to dwie oddziene umowy. JKesli teraz operatorzy si�
schytrzyli i co� wykombinowali to wystarczy przej�� si� do punktu sprzeda�y
nie bed�cego punktem operatora i nadal b�dzie po staremu.

I tam kupię telefon za złotówkę?

--
spp

Data: 2011-09-03 00:16:58
Autor:
Odm?wienie wpisania nipu do faktury
I tam kupiê telefon za z³otówkê?
Tak.

Data: 2011-09-03 07:09:32
Autor: spp
Odm?wienie wpisania nipu do faktury
W dniu 2011-09-03 00:16, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl pisze:

I tam kupi� telefon za z�ot�wk�?
Tak.

JakiÅ› adresik takiego punktu?

--
spp

Data: 2011-09-02 17:51:20
Autor: Gotfryd Smolik news
Odmówienie wpisania nipu do faktury
On Fri, 2 Sep 2011, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:

telekomunikacyjn±.  By³o to dwie oddziene umowy.

  Chyba tu le¿y clou dywagacji: umowy by³y *trzy*.
  Umowa o ¶wiadczenie us³ug, umowa o sprzeda¿ telefonu oraz
umowa wi±¿±ca obie poprzednie.
  Jako ¿e ta ostatnia nie powodowa³a powstawania zobowi±zañ
podlegaj±cych VAT (¶wiadczenia us³ugi, bo to by³o tre¶ci±
umowy 1. ani sprzeda¿y towaru bêd±cej tre¶ci± umowy 2.)
to nie wi±za³a siê ona (ta trzecia umowa) z wystawianiem
f-ry VAT czy paragonu.
  Ale to nie znaczy, ¿e (owa trzecia umowa, wi±¿±ca
w sposób "wzajemnie zobowi±zuj±cy" dwie poprzednie) nie
istnieje.

  spp wy³uszczy³ problem: nie da siê kupiæ telefonu za 1 z³,
przynajmniej nowego i w oferowanych kategoriach.
  Znaczy nie da siê kupiæ *oddzielnie*.
  Mo¿na go otrzymac (za tê cenê) w ramach "umowy wi±zanej" :)
(tej trzeciej).

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-03 00:19:01
Autor:
Odmówienie wpisania nipu do faktury
 Mo¿na go otrzymac (za tê cenê) w ramach "umowy wi±zanej" :)
(tej trzeciej).

Kupiæ, kupiæ :) A teraz muszê to co napisa³e¶ prze³o¿yæ na jêzyk moich zmêczonych szarych komórek i zatrybyæ. W koñcu jak zawsze musisz mieæ racjê ;-)

Data: 2011-09-05 09:42:06
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

;-)

  No, z t± racj± ró¿nie bywa ;), ale co najwy¿ej ja siê doszkolê
gdzie pope³niam b³±d :)
  Logika jest taka:
- jest umowa o us³ugê? - jest
- jest umowa o sprzeda¿?  - jest
- czy umowa o sprzeda¿ jest "samoistna"? - nie jest

  Jest wiêc trzecia umowa, która wi±¿e obie poprzednie.

  O tym, ¿e taka powinna byæ kolejno¶æ interpretacji
przes±dza zasada, ¿e umowy z³o¿one rozbija siê tak, aby
w miarê mo¿liwo¶ci wydzieliæ z nich umowy nazwane
(a to jest wa¿ne w razie sporu cywilnoprawnego, np.
o gwarancjê, aby móc poprzypisywaæ poszczególne
ustalenia do poszczególnych umów, szczególnie te
ustalenia których w umowie nie zapisano a wynikaj±
z przepisów).

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-02 14:11:21
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-02 13:49, spp pisze:
Tyle ¿e od pocz±tku operator wterdzi ¿e to _nie_jest_ oferta dla firm. A

nie autor pisze ze ktos ma mozliwosc zawarcia takiej umowy a sprzedawca bredzi ze wtedy vatu nie odliczy z faktury, wiec zalozenie jest proste umowa zostanie podpisana z firm± .

Data: 2011-09-02 14:21:27
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 14:11, Pendrive pisze:

[...]

Moment, moment ...

> [...]
a niektorzy na tamtejszej grupie twierdzili ze orange nipu wtedy nie wrzuca do faktury

Tak napisa³e¶. Nie ma ¿adnej podpisanej umowy z firm±. Czyli ca³y czas jest sytuacja taka o jakiej wspominam - _kto¶_chce_ podpisaæ umowê na _firmê_ na ofertê dla osoby fizycznej a sprzedawca twierdzi ¿e i tak nie odliczy VAT-u bo na fakturze nie bêdzie NIP-u gdy¿ jest to oferta dla konsumentów a nie przedsiêbiorstw a w takim przypadku NIP na fakturze jest zbêdny. Umowa _nie_bêdzie_ podpisywana z firm± a z osob± fizyczn±.

--
spp

Data: 2011-09-02 15:23:18
Autor:
Odmówienie wpisania nipu do faktury
jest zbêdny. Umowa _nie_bêdzie_ podpisywana z firm± a z osob± fizyczn±.

W przypadku osoby fizycznej prowadzcej dzia³ano¶æ gospodarcz± oeprator podpisuje umowê z osob± fizyczn±. Je¿eli oferta jest dla osób fizycznych to z takiej oferty przedsiêbiorca mo¿e skorzystaæ. Opadaj± jedynie osoby prawne.

Data: 2011-09-02 14:10:16
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-02 12:47, spp pisze:
[...]

Tyle że od początku operator wterdzi że to _nie_jest_ oferta dla firm. A
ponieważ jest dla osób fizycznych dla których nie istnieje obowiązek
podawaniu VAT to go nie wpisze i ... nie jest to do ugryzienia. Jako
obywatel dostał prawidłową fakturę, jako firma nie jest stroną umowy.

PS
Zapewne dodatkowo ten kupujÄ…cy w przypadku ewentualnej reklamacji
chciałby być traktowany jak konsument - w końcu płaci wg takiej taryfy?

sorry ale jezeli orange decyduje sie na podpisanie umowy z firma to ma wystawic taka fakture do jakiej zobowiazuje go prawo a prawo zwalnia z nipu tylko osoby nieprowadzace dg inaczej nip na fakturze ma byc. Orange moze nie podpisywac takiej umowy.

" A
> ponieważ jest dla osób fizycznych dla których nie istnieje obowiązek
> podawaniu VAT to go nie wpisze i ... "

a od kiedy wystawiajac fakture osobie nieprowadzacej dg moge nie podawac kwot podatku ?

Data: 2011-09-02 12:13:44
Autor: jureq
Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:10:16 +0200, Pendrive napisał(a):

sorry ale jezeli orange decyduje sie na podpisanie umowy z firma to ma
wystawic taka fakture do jakiej zobowiazuje go prawo a prawo zwalnia z
nipu tylko osoby nieprowadzace dg inaczej nip na fakturze ma byc.

Mylisz się. Przytoczyłem ci już w innym poście rozporządzenie zgodnie z którym zwolnienie z wpisywania NIP nabywcy dotyczy *wszystkich* faktur za usługi telekomunikacyjne. W tym także faktur dla firm.

Data: 2011-09-02 14:16:43
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-02 14:13, jureq pisze:
[...]

tak juz widze.

Dopisalem tam drugie pytanie

Data: 2011-09-02 14:24:27
Autor: spp
W dniu 2011-09-02 14:10, Pendrive pisze:

> [...]
 > podawaniu VAT to go nie wpisze i ... "

a od kiedy wystawiajac fakture osobie nieprowadzacej dg moge nie podawac

Oczywiście winno być NIP. :_)

--
spp

Data: 2011-09-02 15:37:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 2 Sep 2011, Pendrive wrote:

no zalozylem ze podpisuje firma i podaje pelne dane,

  Czy ta firma to spzoo albo inna osoba prawna?

wykluczamy rolnika i osobe prywatna.

  E tam. Nie wykluczamy osób prywatnych, bo zosta³aby
niewielka grupa firm komunalnych i instytucji pañstwowych :]

  Zmierzam do tego, ¿e z cywilnoprawnego p. widzenia firma
(z drobnymi ww. wyj±tkami) to w³a¶nie osoba prywatna.
  Niezale¿nie od tego czy (osoba) fizyczna czy prawna.
  A w przypadku DG OF osoba zawieraj±ca umow± w celu
konsumenckim oraz osoba zawieraj±ca umowê w celu gospodarczym
jest TA SAMA: raz wystêpuje jako konsument, drugi raz jako
przedsiêbiorca.
  Pytaniem pozostaje *cel* umowy i spór o to, jak± umowê w koñcu
zawarli.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-02 12:01:55
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  Zaraz, to Ty piszesz o firmie pañstwowej, a nie prywatnej?
  Tak dla u¶ci¶lenia uwagi pytam ;)
  Bo dajmy na to, taka sp.z o.o. to jest jak najbardziej "osoba prywatna"
(osoba prawna, jedno drugiemu nie przeszkadza).
  Osoba fizyczna zawieraj±ca umowê w celu gospodarczym tym bardziej
jest "prywatna"!
(wiem, ¿e masz na my¶li przeznaczenie konsumenckie, ale... :>)

ale
korzystaniejsza niz ta firmowa) to czy operator ma prawo odmowic
zamieszczenia ze zlosliwosci nipu na fakturze jezeli dane te posiada
od samego poczatku?

IMVHO, meritum sporu przenosi siê na dyskusjê nad pytaniem "co jest
wa¿niejsze", skoro podpisana umowa zawiera wprost podane inne
informacje, ni¿ *sugestia* wynikaj±ca z podanych danych.
  Na mój gust, samo podanie zbêdnych danych nie przes±dza jeszcze
o skutecznym powiadomieniu operatora, ¿e umowa wykorzystywana
jest w celu gospodarczym - czy oni siê podpisali pod czym¶, co
jasno stwierdza ¿e bêdzie "w celu gospodarczym"?
  Zechcesz zacytowaæ co umowa stanowi nt. "niefirmowo¶ci" us³ugi?

  Zmierzam do tego, i¿:
- je¶li oni *wiedz±* ¿e umowa jest w celu gospodarczym, maj± obowi±zek
  wystawiæ "pe³n±" fakturê, z NIPem; uwagi poni¿ej (ew. podwa¿enie
  elementów umowy) wynikaj± z faktu powiadomienia *po* zawarciu
  umowy
- je¶li oni nie wiedz± :P (nie chc± wiedzieæ, jak kto woli), to z litery
  przepisu wynika wprost ¿e NIPu mo¿na nie podaæ i basta:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,51600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-dane-ktore-powinny.html
"mog± nie zawieraæ danych dotycz±cych nabywcy, okre¶lonych
  w § 5 ust. 1 pkt 2"
  I nabywca nie ma nic do gadania w tym zakresie, czy dane poda czy nie.

  Natomiast po powiadomieniu (skutecznym, jaki¶ polecony albo có¶) IMO
"powinni" (maj± obowi±zek) wystawiæ f-rê z NIPem, tyle, ¿e na mój
gust równie¿ maj± prawo uznaæ ze zastosowano nieprawid³ow± ofertê
(znaczy Ty wybra³e¶ nieprawid³ow±).
  Co¶ w tym rodzaju, jakby kto¶ wbrew stanowi faktycznemu dorwa³ siê
do pr±du "domowego" kiedy nale¿y siê :] taryfa "budowlana" (wy¿sza).
  IMHO ta czê¶æ kwalifikuje siê do dyskusji na .prawo :)

  Jak na mój gust, mo¿na wymusiæ (a co) "skuteczne powiadomienie"
o przeznaczeniu gospodarczym umowy w ten sposób, ¿e wy¶le im siê
notê koryguj±c±.
  NIP nie jest wymieniony na li¶cie pozycji "zabronionych" dla noty,
wiêc sprostowanie jego braku jest IMO dopuszczalne.

  Rozwa¿anie na temat ewentualnego prawa do "zmiany taryfy"
(z zastrze¿eniem i¿ to "MHO") o którym mowa wy¿ej pozostaje w mocy.
  Znaczy wraz z potwierdzeniem akceptacji noty odsy³aj± powiadomienie
o zastosowaniu innej oferty oraz fakturê korektê "dopasowuj±c±"
umowê do stanu faktycznego :]
  Co mia³oby przemawiaæ przeciw, skoro *faktycznie* wykonanie umowy
by³oby inne ni¿ uprzednio zawarta tre¶æ, a spe³nia³oby warunki
innej oferty operatora?
  Ofertê zna³e¶, przedstawi³e¶ wybór niezgodny z faktycznym
zamiarem wykorzystywania us³ugi wprowadzaj±c w ten deseñ
operatora w b³±d w sposób dla niego niekorzystny :P

  Ale co do f-ry - je¶li zostan± "skutecznie powiadomieni" to
istnienie NIPu uznaæ musz±.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-02 18:22:41
Autor: cisiek
[...]

Uff, nie wiem, pod ktora odpowiedz sie podpiac, ale to ja jestem autorem pytania na gsm.

Po kolei:
- umowe mam z O. jako os.fiz.;
- żeby przenieść numer do innego operatora już na abonament firmowy (ofpdg, nie spółka), muszę "zmienić dane umowy" z dotychczasowym operatorem (tu obaj operatorzy, a raczej ich mniej lub bardziej kompetentni przedstawiciele są zgodni);
- a więc mogę w umowie z os.fiz. wstawić dane firmy;
- przedstawiciel O. zaproponował zamiast ab.firmowego (którym nie miał szans konkurować) abonament dla os.fiz. - z danymi firmy ("zmiana danych" plus przedłużenie umowy w nowej ofercie);
- ale dodał, że nie będę mógł odliczyć VAT (nie podał przyczyny, a raczej stwierdził, że to dlatego, że VAT płaci operator :-);
- na gr. gsm pojawił się pomysł, że to dlatego, że na f-rze na os.fiz. może nie być NIPu - wzory f-r dostępne na ich stronie rzeczywiście w tym względzie się różnią.

I na koniec, a propos niedyskryminacji - zapytałem, czemu nikt nie kładzie się Rejtanem, że oto ja po 9 latach chcę uciec do konkurencji i powiedziano mniej więcej, że operator musi stosować oferty jednolicie (nie może "szyć na miarę").

Aż mi głupio, że ta w sumie błaha sprawa spowodowała wykreowanie takiej ilości postów - pozostaje mi tylko za nie podziękować.

cisiek@[]>

Odmówienie wpisania nipu do faktury