Odmowa przyjecia reszty groszowkami

Data: 2013-02-18 09:35:34
Autor: ciekaw1
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

Data: 2013-02-18 11:46:20
Autor: witek
ciekaw1@poczta.onet.pl wrote:
Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

ma
tak samo jak i sprzedawca zapłaty nimi.

Data: 2013-02-18 15:44:10
Autor: witek
Slawek Kotynski wrote:
[...]

Art. 5. KC
  Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by byÅ‚ sprzeczny ze spoÅ‚eczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia spoÅ‚ecznego. Takie dziaÅ‚anie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.

Data: 2013-02-20 00:52:38
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
witek in news:kfu79l$7i6$5dont-email.me
Slawek Kotynski wrote:
[...]

czyli zaplata garscia jednogroszowek lub odmowa sprzedazy sa rownorzednymi emanacjami "wykonywania" zasad wspolzycia spolecznego? a gdzie, z kolei, te _zasady_ sa postanowione?

Data: 2013-02-20 10:42:57
Autor: m
Slawek Kotynski wrote:
[...]
społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego
nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.

czyli zaplata garscia jednogroszowek lub odmowa sprzedazy sa
rownorzednymi emanacjami "wykonywania" zasad wspolzycia spolecznego?

IMHO mniej więcej tak.

a gdzie, z kolei, te _zasady_ sa postanowione?

Te zasady sobie społeczeństwo ustanowiło.

p. m.

Data: 2013-02-20 20:14:33
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
m in news:51249aa1$0$1315$65785112news.neostrada.pl
[...........]
[...]

:)
i wszyscy je znamy tak samo co do tresci? nikt mniej ich nie zna (co do ilosci), nikt wiecej?
cienka grafika.

Data: 2013-02-20 22:11:09
Autor: m
W dniu 20.02.2013 20:14, 1634Racine pisze:
[...]

A co to ma do rzeczy? Ustawy o PTU nikt prawie nie zna całej, a jakoś każdego obowiązuje.

Skąd pomysł że wszyscy mają znać je tak samo?

p. m.

Data: 2013-02-23 20:22:29
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
m in news:51253bee$0$1219$65785112news.neostrada.pl
[..........]
zasad wspolzycia spolecznego?
[...............]
a gdzie, z kolei, te _zasady_ sa postanowione?
[.............]
A co to ma do rzeczy?

ma; gdzie masz te zasady wsp. spol. spisane jako PRAWO. Co to w ogole sa "zas. wsp. spolecznego"? Brzmi jak "sprawiedliwosc socjalistyczna".
 Jest tych zasad 56? 12?

Data: 2013-02-24 23:44:15
Autor: m
On 23.02.2013 20:22, 1634Racine wrote:
[...]

Wykaż związek.

 gdzie masz te zasady wsp. spol. spisane jako PRAWO.

Jako prawo - nie.

Co to w ogole sa
"zas. wsp. spolecznego"? Brzmi jak "sprawiedliwosc socjalistyczna".

To jest coś takiego jak doświadczenie życiowe sędziego którym się (między innymi) kieruje przy ferowaniu wyroków.

Jest tych zasad 56? 12?

A jak się mierzy doświadczenie życiowe sędziego?

Prawnikiem nie jestem - ale wydaje mi się że prawo to nie jest zbiór wzorów pod które podstawiasz zmienne, "kręcisz korbką" i masz wynik.

p. m.

Data: 2013-02-25 02:16:03
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
m in news:512a97bf$0$1229$65785112news.neostrada.pl
[...]

to ma do rzeczy w _tej_ akurat wstrzasajacej wymianie pogladow i sądów, że ja pytam o konkret, o mocną, rzeczowa/prawną podstawe dla powolywania sie na "zasady", a nie o poglad: "sa zasady i juz" <- to jest pływanie w bajorze myslowym.

 gdzie masz te zasady wsp. spol. spisane jako PRAWO.
Jako prawo - nie.

ano wlasnie

Co to w ogole sa
"zas. wsp. spolecznego"? Brzmi jak "sprawiedliwosc socjalistyczna".
To jest coś takiego jak doświadczenie życiowe sędziego którym się (między innymi) kieruje przy ferowaniu wyroków.

spytalem w zasadzie retorycznie; chodzilo mi o to, że zanosi sie na to, że "zas. wsp. spol" to wytrych, tak uznaniowo rozumiane, jak kiedys "sprawiedliwosc socjalistyczna"...

Prawnikiem nie jestem - ale wydaje mi się że prawo to nie jest zbiór wzorów pod które podstawiasz zmienne, "kręcisz korbką" i masz wynik.

z grubsza rzecz biorac - masz racje; z tym, że dla mnie dobry system prawny oznacza, że obszar subiektywnych decyzji ferujacego wyrok, na podstawie np. jego  "doswiadczenia zyciowego", powinien byc ograniczony do wiecej niz minimum. Tymczasem "zas. wspol. spol." - jesli nie sa skodyfikowane, a nie sa - moga byc (sÄ…?) niezwykle rozlegle rozumiane i  wrecz bezczelnie, subiektywnie wykorzystywane jako motywacja dla wyroku.

Data: 2013-02-25 08:18:58
Autor: m
On 25.02.2013 02:16, 1634Racine wrote:
[...]

Ależ jest konkretna, mocna rzeczowa i prawna podstawa do powoływania się na "zasady": jest to Art. 5 KC.

Nadal twierdzę, że to że nikt prawie nie zna całości tych zasad nie ma tu nic do rzeczy.

 "sa zasady i juz" <- to jest pÅ‚ywanie w
bajorze myslowym.

gdzie masz te zasady wsp. spol. spisane jako PRAWO.
Jako prawo - nie.

ano wlasnie

Ano co właśnie?

[...]

Czyli dla Ciebie najlepszy system prawny to jest kazuistyczne rozważenie każdego jednego przypadku. Jeżeli X, to Y, jeżeli Z, to V. Tylko co jeżeli X+0.1?

 Tymczasem "zas. wspol. spol." - jesli nie sa
skodyfikowane, a nie sa - moga byc (sÄ…?) niezwykle rozlegle rozumiane i
wrecz bezczelnie, subiektywnie wykorzystywane jako motywacja dla wyroku.

Mogą być. Tylko że jeżeli jedna instancja przegnie, inna instancja może ją naprostować. No chyba że będzie podzielać zdanie poprzedniej instancji, wtedy może poprzednia instancja nie przegieła?

p. m.

Data: 2013-02-25 21:19:48
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
m in news:512b1062$0$26709$65785112news.neostrada.pl
[...]

no jest. Ale mÄ™tny; a jest mÄ™tny, bo nie ma tego, o co mi chodzi - zdaje sie, ze nadal zle jestem rozumiany - a chodzi mi o: prawny zapis  zas. wsp. spolecznego. Teraz jasne? Co z tego, ze art 5 na nie sie powoluje? I jakiez to sÄ… te zasady? No jakie? Powtarzam pytanie: ile ich jest? Bo ja nie wiem. Ty tez nie wiesz.
Drzesz sie na osiedlu po 22.00 (czy 23) Lamiesz "zasady wsp. spol"? Intuicyjnie czujemy - że tak. Ale intuicyjnie. Na szczescie - uwaga: na szczescie - jest _zapis_prawny_ "o ciszy nocnej" (jakos tak mniej wiecej) - i z tego zapisu prawnego kolegia dzialaja. Zasada wsp. spol zostala zapisana w prawie. Jedna zasada. I o cos takiego mi chodzi. Zeby sprzedawca, ktory jest wlascicielem marchwi na swoim straganie, bo wczesniej kupil ja - nie byl karany za to, ze jest malo elegancki, bo dyskryminuje ludzi i jednym sprzedaje, drugim nie. To nie moze byc sprawa uznaniowa, bo sedziemu z lat jego ciezkiej pracy wydaje sie, że "cos tu nie gra". A sprzedawcy gra. Chyba, że w koncesji na sprzedaz ma to obwarowane (obowiazek sprzedazy kazdemu) bardzo precyzyjnie. Ale nie ma, zaloze sie, ze nie ma. Czyli - wg mnie - powinien byc panem sytuacji, a nie zasady wsp. spol. To jakis komunizm, kurcze.

[...]

ano to, że to jest bardzo słabe; nie mozna karac za łamanie czegos, co nie jest nigdzie zapisane, bo to krok do zamordyzmu.

[...]

od tego sÄ… ustanawiajacy prawo, by przewidywac. To jest standardowa droga stanowienia prawa. Przewiduj naduzycie -> zrob zapis prawny obejmujacy naduzycie. Przewidziano zabojstwo, nie przewidziano marchwi, ktorej nie chce sprzedac sprzedawca. Pisze to powaznie.

[...]

a druga instancja, to, przepraszam bardzo, wg czego ma oceniac trafnosc wyroku? tez wedlug swojego z kolei widzimisie, czyli wg swojego wyczucia zasad wsp. spol?

Data: 2013-02-25 15:08:46
Autor: witek
1634Racine wrote:
Na szczescie - uwaga: na
szczescie - jest _zapis_prawny_ "o ciszy nocnej"

Nie ma.

Data: 2013-02-25 21:22:09
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-02-25 21:19, 1634Racine pisze:
Na szczescie - uwaga: na szczescie - jest _zapis_prawny_ "o ciszy nocnej"

Nie ma takiego zapisu. To, że w nocy krzyczeć nie możesz, a w dzień możesz, wynika właśnie z zasad w.s.

--
Liwiusz

Data: 2013-02-27 00:44:03
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Liwiusz in news:kggh5d$5ks$1news.task.gda.pl
[...]

art. 51§1 KW
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zakłócanie_spokoju

Data: 2013-02-26 19:36:52
Autor: witek
1634Racine wrote:
[...]

a gdzie tam jest coÅ› o ciszy nocnej?

Data: 2013-02-27 13:46:41
Autor: m
On 27.02.2013 02:36, witek wrote:
1634Racine wrote:
[...]

A w szczególności o jakiejś konkretnej godzinie?

I teraz, jadąc Twoją (to do 1634Racine) logiką, należałoby się spytać: a co to jest krzyk, hałas, alarm? Czy jest to gdzieś zdefiniowane? Czy wszyscy znają tą definicję?

Co to jest zakłócanie spokoju? Czy jest to gdzieś zdefiniowane? Czy wszyscy znają tą definicję?

i tak dalej, i tak dalej ...

Data: 2013-02-27 21:47:33
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
m in news:512e0031$0$1209$65785112news.neostrada.pl
1634Racine wrote:
[...]

a wklep sobie w google "cisze nocna", poczytaj, albo 'zaklocanie ciszy nocnej" - wszystko opisane, a zwlaszcza tzw wykladnie/interpretacje i na podstawie czego przyjmuje sie, ze 22-6 rano, albo 23-6 rano, itp itd. Pelno tego. W kazdym razie: masa konkretow i podstaw do karania za....

I teraz, jadąc Twoją (to do 1634Racine) logiką, należałoby się spytać: a co to jest krzyk, hałas, alarm?

j/w: poczytaj, jest to nawet zaklamrowane na poziomie decybeli.Powaznie, sam sie zdziwilem,ale tak jest. Tzn wyglada to tak, ze pisza, iż "przyjmuje sie, że.... itd", co oznacza, ze zapewne tzw eksperci sadowi maja jakis tam decybelowy pkt odniesienia w opiniach. Inna sprawa jest: jak po fakcie decydowac, ze byl halas... Tu jest problem.

Data: 2013-02-27 15:17:05
Autor: witek
1634Racine wrote:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zakłócanie_spokoju
a gdzie tam jest coÅ› o ciszy nocnej?
A w szczególności o jakiejś konkretnej godzinie?

a wklep sobie w google "cisze nocna",

u cha cha.

wysoki sądzie, wpisałem w googlach cisza nocna i wyszlo mi ze taki przepis istnieje.

Data: 2013-02-28 00:46:54
Autor: m
1634Racine wrote:
[...]

A widzisz, wykładnie, interpretacje ... a jeszcze przed chwilą byłeś gorącym przeciwnikiem wykładni, intepretacji i chciałeś żeby nasza mowa była prosta: tak tak, nie nie.

[...]

Ten decybelowy pkt odniesienia ekspertów jest tak samo umocowany w przepisach, jak i wspomniane zasady współżycia społecznego. Po prostu ktoś coś uzna, ktoś drugi uzna że ten pierwszy mógł mieć rację, trzeci stwierdzi że podziela zdanie pierwszych dwóch i tak od rzemyczka do koziczka rodzi się nam linia interpretacji :).

A potem przychodzi taki Racine i kwestionuje, że kto to wie wszystko, nie jest zapisane itd...

p. m.

Data: 2013-02-28 21:12:37
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
m in news:512e9aef$0$26705$65785112news.neostrada.pl
1634Racine wrote:
[...]

tylko zebysmy nie sprowadzili sprawy do absurdu i w morzu słów nie zatracili z pola widzenia najwazniejszego: wg mnie skandalicznej uznaniowosci tzw. zasad wspol spol.
"zasady wsp. spol." nie sa spisane/skodyfikowane. To pewne. A jesli juz na nie sie powolywac przy orzekaniu - powinny byc skodyfikowane.
Tak sie jakos sklada, że pewna zasada wsp. spol - a jest nią,najogolniej piszac, "cisza" wtedy i wtedy - jakos moze byc spisana. Oczywiscie, ze ten "zapis" nie jest precyzyjny. Ale jest.
Mozna sie tylko kąsać od jakiej wysokosci dB jest zakloc. ciszy nocnej. I to jest problem. Tak. Zapis jest kiepski.
btw:
http://wyborcza.pl/1,75248,9881096,Fakty_i_mity_o_ciszy_nocnej__Jest_czy_moze_jej_nie.html

Data: 2013-02-28 17:06:38
Autor: witek
1634Racine wrote:
"zasady wsp. spol." nie sa spisane/skodyfikowane. To pewne.

I dzieki bogu, bo inaczej dopiero bylby absurd.

  A jesli juz
na nie sie powolywac przy orzekaniu - powinny byc skodyfikowane.

ty chyba informatyk jestes i zaciekle studiujesz definiowanie jezykow.

Na sczescie zostalo jeszcze troche rozumu zamiast regułek.

Data: 2013-03-01 05:18:11
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
witek in news:kgonrl$pei$1dont-email.me
1634Racine wrote:
"zasady wsp. spol." nie sa spisane/skodyfikowane. To pewne.
I dzieki bogu, bo inaczej dopiero bylby absurd.

ale mniejszy,czy wiekszy od tego, jaki wrecz natychmiast powstal po spisaniu
kk?

[...]

to ja gratuluje zachwytu nad kosmosem, w ktorym skazuje sie tylko na
podstawie  _wyczucia_z_czapy_ o co biega w "zas. wsp. spolecznego";
w sumie - nic nowego, bo sklonnosc czlowieka do bycia lokajem i do oddawania
absurdalnie duzej czesci wlasnej wolnosci do dyspozycji widzimisie aparatow
panstwowych/sadowych itp, jest stara,jak swiat, napedza  wszelkie
totalitaryzmy, czlowiek sie jej wypiera
w dyskusjach, ale jak przychodzi co do czego - idzie karnie pod sciane i
pozwala pohukiwac sedziemu, ktory przywali mu za chwile odsiadke za lamanie
zas. wsp. spolecz.

Data: 2013-03-01 09:12:47
Autor: m
On 28.02.2013 21:12, 1634Racine wrote:
[...]

Nie mogą byc skodyfikowane. Tak jak nie może być skodyfikowane stwarzanie niebezpieczeństwa na drodze z PoRD, czy z tego samego PoRD - bezpieczna odległość.

Ktoś kiedyś musi w końcu coś ocenić subiektywnie. Nie da się na wszystko zapisać obiektywnych kryteriów.

Weź na przykład to, że gdzieś tam w przepisach jest mowa o tym że opiekun ma się właściwie opiekować podopiecznym. A co to znaczy właściwie? Chciałbyś żeby było rozpisane że ma nakarmić, ubrać, dostarczyć rozrywki intektualnej, zapewnić ruch.... da się w ogóle to wypisać?

A jak tak - to co to znaczy nakarmić. Trzebaby rozpisać że muszą to być posiłki o kaloryczności takiej a takiej (tu tabelka - zależność masy ciała, płci, wieku od kaloryczności posiłków), zapewniające takie a takie składniki pożywienia (tabelka) itd...

p. m.

Data: 2013-03-01 22:13:06
Autor: Gotfryd Smolik news
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
On Fri, 1 Mar 2013, m wrote:

Nie mog± byc skodyfikowane. Tak jak nie mo¿e byæ skodyfikowane
[...] czy z tego samego PoRD - bezpieczna odleg³o¶æ.

  Bardzo kiepski przyk³ad, Niemcy s± innego zdania ;)

  I teraz hint: sprawd¼, co pisz± ró¿ni ludzie w ró¿nych miejscach
jak wygl±da stosowanie zakazu zaje¿d¿ania drogi w .pl i .de

Kto¶ kiedy¶ musi w koñcu co¶ oceniæ subiektywnie.

  W koñcu.
  Ale ta skala bywa ró¿na i jak wy¿ej, dobrze ¿e wylosowa³e¶
z³y przyk³ad.
  Brak "wyskalowania" powoduje, ¿e rozs±dzaj±cy sprawê bêd±
w swojej masie dryfowaæ albo do zbytniej restrykcji, albo
do ignorowania faktycznie niezdrowego poziomu, a na pewno
bêd± zdarzaæ siê przypadki niewspólmiernej oceny.
"Pó³ warto¶ci wyra¿onej w metrach z prêdko¶ci wyra¿onej
w km/h" s³u¿y do wykalibrowania oceny (to sprawa owej
"bezpiecznej odleg³o¶ci" rzecz jasna), niezale¿nie od
ew. trudno¶ci dowodowych.
  Tak, to prawda, *wszystkiego* siê nie da.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-03-02 05:01:20
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
m in news:51308477$0$1219$65785112news.neostrada.pl
[................]
Nie mogÄ… byc skodyfikowane. Tak jak nie może być skodyfikowane  [....]

w tym miejscu sie zgadzamy; ale dla mnie zgoda na niebezpieczny brak skodyfikowania jest zawsze poza horyzontem widzenia, dla Ciebie - w widocznej perspektywie "x".

Data: 2013-02-27 21:38:54
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
witek in news:kgjnte$trj$1dont-email.me
1634Racine wrote:
[...]

kawalarz z Waszmości

Data: 2013-02-25 21:51:33
Autor: spp
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
W dniu 2013-02-25 21:19, 1634Racine pisze:

....  i z tego zapisu prawnego kolegia dzialaja.

Moment, moment - czy to nie Ty mi zarzucałeś że jakoby cytowałem przepis z KW z lat pięćdziesiątych (choć wzięty z obowiązującego dzisiaj KW) a sam wyjeżdżasz z archaiczną i nieistniejącą dzisiaj instytucją kolegium?

Dobre. :)

--
spp

Data: 2013-02-18 19:22:28
Autor: Nostradamus
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Użytkownik "Slawek Kotynski"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:927av9-odk.ln1@tower.askar.com.pl...

tak samo jak i sprzedawca zapłaty nimi.

Na podstawie?

Znajdź podstawę prawną ukarania za odmowę sprzedaży za "kilogram" groszówek. Może to Ci pomoże;)

Data: 2013-02-18 19:32:25
Autor: Mr. Misio
Użytkownik Nostradamus napisał:
[...]

A to nie tak, że płaci się kwotę a nie na wagę groszówek?

Jeśli środkiem płatniczym w PL obowiązującym jest także groszówka, a do zapłaty mam 100 złotych, to mam zapłacić 100 złotych.

Płacę w groszówkach (100 x 100 groszówek). Nie ma wiec chyba opcji "odmowa przyjęcia zapłaty w groszówkach". Tak samo jak nie ma "odmowa przyjęcia zapłaty w setkach (zł)".

Bo to by prowadziło, że sprzedawca przyjmuje zapłąte wedle swojego widzimisię, np. nie przyjmuje 20-złotówkowych banknotów, bo nie...

Jeśli jest zaś taka opcja to prosze o konkretny paragraf, w którym pozwala się na nie przyjęcie oficjalnego środka płatniczego.

Bo ja mam towar, mam ekwiwalent w walucie (odpowiednia ilosc srodka platniczego). I sprzedawca odmawia mi sprzedazy produktu, bo mu siÄ™ nie podobajÄ… akurat takie monety.

Data: 2013-02-18 10:53:25
Autor: ciekaw1
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
On Monday, February 18, 2013 7:32:25 PM UTC+1, Mr. Misio wrote:

P³acê w groszówkach (100 x 100 groszówek). Nie ma wiec chyba opcji "odmowa przyjêcia zap³aty w groszówkach". Tak samo jak nie ma "odmowa przyjêcia zap³aty w setkach (z³)".

1 grosz wazy 1,64 grama

Pomnoz to przez 10000 to wyjdzie 16,4 kg :)

Data: 2013-02-18 20:13:25
Autor: Mr. Misio
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
U¿ytkownik ciekaw1@poczta.onet.pl napisa³:
[...]

Ale ja ni ep³±ce kilogramami metalu tylko walut±, kwota :) Ta kwota mo¿e wazyæ róznie. A kupiê za dan± kwotê zawsze tyle samo (czy za 100 z³ w bilonie mo¿na kupiæ wiêcej kilo jab³ek ni¿ za 100 z³ w banknotach?)

;)

Data: 2013-02-19 15:49:59
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Mr. Misio in news:kfts3m$2j6$1node2.news.atman.pl
[........]
Bo ja mam towar, mam ekwiwalent w walucie (odpowiednia ilosc srodka platniczego). I sprzedawca odmawia mi sprzedazy produktu, bo mu siÄ™ nie podobajÄ… akurat takie monety.

paradoksalnie opisuje to Konstytucja: w wolnym kraju jest wolnosc decyzji, komu sie sprzedaje. Moze (byle tego nie rozglaszal bo sie go oskarzy o ...) nie sprzedawac niczego karłom. Albo jednookim. I nie musi sie z tego tlumaczyc. To moze byc chora i przykra sytuacja dla karlow i jednookich - ale wlasciciel rozporzadza swoim majatkiem sklepowym, jakim jest towar i lada, i kasa fiskalna, itd. Dlatego nagle moze przyjac zasade, ze w srody przyjmuje zaplate tylko jednogroszowkami. I nic mu nie zrobisz. Albo: ze przyjmuje max siedem jednogroszowek w jednej zaplacie. jest wolnym czlowiekiem. Tak samo, jak zakladajac sklep z pieczywem - ma tam tylko bulke tartą. mozesz sie oburzac. Tylko tyle. A prawo jego.

Data: 2013-02-19 16:18:16
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-02-19 15:49, 1634Racine pisze:
paradoksalnie opisuje to Konstytucja: w wolnym kraju jest wolnosc decyzji

Druga część jest poprawna, ale pierwsza - nie dotyczy PL. Nieuzasadniona odmowa sprzedaży jest karalna.

--
Liwiusz

Data: 2013-02-19 19:16:27
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Liwiusz in news:kg053p$lob$1news.task.gda.pl
W dniu 2013-02-19 15:49, 1634Racine pisze:
paradoksalnie opisuje to Konstytucja: w wolnym kraju jest wolnosc decyzji
Druga część jest poprawna, ale pierwsza - nie dotyczy PL.

"pierwsza" - to znaczy co? że "paradoksalnie opisuje to Konstytucja"?
oraz:
mozesz calosc swego sformulowania udowodnic?

 Nieuzasadniona odmowa sprzedaży jest karalna.

a to z _czego_ wynika?
(btw:
a nawet jesli - kto decyduje o tym, że decyzja odm. sprzedazy jest
_nieuzasadniona_ ? czyli kto/co decyd. o tym, ze jest uzasadniona))

Data: 2013-02-19 19:29:41
Autor: Mr. Misio
Użytkownik 1634Racine napisał:

(btw:
a nawet jesli - kto decyduje o tym, że decyzja odm. sprzedazy jest
_nieuzasadniona_ ? czyli kto/co decyd. o tym, ze jest uzasadniona))

sad zadecyduje w ostatecznosci. Rozstrzygnie spor, jesli nie da sie go zalatwic polubownie.

Data: 2013-02-20 00:45:39
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Mr. Misio in news:kg0gal$5n0$1node1.news.atman.pl
[...]

ok, zalozmy,ze nie daje sie polubownie; no i na jakiej _podstawie_ sad rozstrzygnie? po "uważaniu"?? w sytuacji "ma prawo/nie ma prawa" sad rozstrzyga wedlug widzimisie?
(przy czym rozwazam tylko hipoteze, ze bezprawna jest odmowa sprzedazy, tylko hipoteze)

Data: 2013-02-20 01:12:55
Autor: Mr. Misio
[...]

Według zapoznania się z sytuacją i jej ocenie.

Sprzedawca nie sprzedał telewizora murzynowi, bo nie lubi czarnych - no cóz, nieuzasadnione

Sprzedawca nie sprzedał telewizora murzynowi, bo nie było prądu i kasy nie działały - uzasadnione

Data: 2013-02-21 10:13:24
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 19.02.2013 16:18, Liwiusz pisze:
[...]

Ale tu jest uzasadniona.
Brak możliwości przeliczenia oraz weryfikacji autentyczności wpłacanej gotówki.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-02-21 10:15:45
Autor: Liwiusz
[...]

Tego nie negowałem.

--
Liwiusz

Data: 2013-02-21 10:30:24
Autor: Mr. Misio
Użytkownik Przemysław Adam Śmiejek napisał:
[...]

Nieprawda. Monety sÄ… przeliczalne i policzalne.

oraz weryfikacji autentyczności wpłacanej
gotówki.

Nieprawda. Gdyby była prawda moznaby w ten sposob odmawiac płacenia czymkolwiek.

Data: 2013-02-21 13:04:30
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 21.02.2013 10:30, Mr. Misio pisze:
[...]

Ale nie w rozsądnym czasie. Przeliczenie i zweryfikowanie 10 tysięcy groszówek (taka była bodajże propozycja, żeby 100zł zapłacić w 1gr) nie jest możliwe w sensownym czasie i sensownym kosztem. A co za tym idzie, odmowa jest tu uzasadniona, CBDU.

oraz weryfikacji autentyczności wpłacanej
gotówki.
Nieprawda. Gdyby była prawda moznaby w ten sposob odmawiac płacenia
czymkolwiek.

No. Jak płacisz czymkolwiek, to owszem, sprzedawca pewnie odrzuci :D

To mniej więcej tak, jak płacenie Okazyjnymi Monetami. O ile mi wiadomo, są one obowiązującym środkiem płatniczym, a jednak w mojej ocenie uzasadniona jest odmowa przyjęcia takiej monety, bo skąd sprzedawca ma się znać na jej autentyczności.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-02-21 14:55:38
Autor: Mr. Misio
[...]

To czy "w sensownym czasie i sensownym kosztem" oceni sÄ…d przy sporze.

Coby nie mówić - odmowa przyjęcia płątności obowiązującym środkiem płatniczym może prowadzić włąśnie do sądu...

PRzy czym zgłosić pozwać może tak jedna strona (niezadowolony klient) jak i druga (niezadowolony sprzedawca, vide autostrady i motocykliści).

[...]

No właśnie bardziej mniej niż więcej, bo....

jak płacenie Okazyjnymi Monetami.
-- -- -- -- -- -- -- -^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

bo to nie są dobrze znane monety. Co do groszówek nie ma takiej wątpliwości. BA, groszówki na 100% nie są podrabiane! (Nieopłącalne by to było).

Data: 2013-02-21 16:09:06
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 21.02.2013 14:55, Mr. Misio pisze:
To czy "w sensownym czasie i sensownym kosztem" oceni sÄ…d przy sporze.

No i to kończy każdą rozmowę.

OczywiÅ›cie. Ja  przedstawiam swój osÄ…d.

[...]

A może gościowi nie zależy, żeby mu się opłaciło, ale żeby sprzedawcy zrobić kuku?

Tak czy siak, sprzedawca w spożywczaku niespecjalnie ma jak przeliczyć 10 tysięcy groszy i odmowę ich przyjęcia uważam za uzasadnioną. Rozprawa zamknięta :-P

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-02-21 16:29:03
Autor: Mr. Misio
[...]

JA czesto w lokalnym sklepiku wymieniałem groszówki na serki i inne produkty :) PRzynosiłem woreczek z karteczką 20 złotych. Pani brała woreczek. NAstępnym razem pytałem, czy się zgadza - zgadzało się. ;)

Liczyła w "wolnym czasie" albo nie liczyła. Za to miałą werek drogocennych groszówek :)

Data: 2013-02-21 12:31:30
Autor: witek
Mr. Misio wrote:
[...]

to przynos tej pani nie 20, tylko 200 zl i nie raz na jakis czas tylko codziennie.

p.s.
ja bym nie liczyl tylko zwazyl.

Data: 2013-02-22 09:37:41
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 21.02.2013 16:29, Mr. Misio pisze:
JA czesto w lokalnym sklepiku wymieniałem groszówki na serki i inne
produkty :) PRzynosiłem woreczek z karteczką 20 złotych. Pani brała
woreczek. NAstępnym razem pytałem, czy się zgadza - zgadzało się. ;)

Widać cię znała i ufała. Nie mówię, że jest zakaz przyjmowania, ale że widzę bardzo sensowne uzasadnienie odmowy.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-02-19 17:02:43
Autor: m
W dniu 19.02.2013 15:49, 1634Racine pisze:
[...]

A czy w KC nie ma coś o tym że nie można ze swojego prawa czynić uzytku sprzecznego z jego coś tam społecznym i przyjętymi zwyczajami?

p. m.

Data: 2013-02-20 00:52:23
Autor: Szymon von Ulezalka
On 19 Feb, 14:49, "1634Racine" <1...@Racine.pl> wrote:
> [...]

komu sie sprzedaje. Moze (byle tego nie rozglaszal bo sie go oskarzy o ....)
nie sprzedawac niczego kar³om. Albo jednookim. I nie musi sie z tego
[...]
tart±. mozesz sie oburzac. Tylko tyle. A prawo jego.

zdajesz sobie sprawe ze na odmowienie sprzedazy produktu komus "bo mi
sie tak podoba" jest paragraf?

Data: 2013-02-20 20:27:07
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Szymon von Ulezalka in
[......]
zdajesz sobie sprawe ze na odmowienie sprzedazy produktu komus "bo mi
sie tak podoba" jest paragraf?

wchodzisz do sklepu, wybierasz, placisz -- > dajesz cos tam grubszego i 30
sztuk jednogroszowek, i sprzedawca mowi, ze nie bierze takiej drobnicy,
Ty -- > nie mam innej kasy, on -- -> to panu nie sprzedam, bo takiej kasy nie
biore.
albo: lezy 30 obrusow, damy kupuja na potege, Ty -- > chcesz kupic, on -- > to nie na
sprzedaz, Ty -- > jak to nie na sprzedaz,a co innego tutaj widze? on -- > i tak pan nie wie co sie z
tym robi, Ty-- > a co to pana obchodzi, kupuje i moja sprawa co z tym zrobie,
kibel wytapetuje, on -- > nie moim obrusem, NIE SPRZEDAM.

1.
jaki/ktory paragraf jest na pierwsza sytuacje? a na druga?

2.
a jaki/ktory  w przypadku, gdy sprzedawca powie: nie sprzedam, "bo mi sie
tak podoba"

Data: 2013-02-20 21:26:18
Autor: spp
W dniu 2013-02-20 20:27, 1634Racine pisze:

[...]

Kodeks Wykroczeñ:

Art. 135. Kto, zajmuj±c siê sprzeda¿± towarów w przedsiêbiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiêbiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywc± towar przeznaczony do sprzeda¿y lub umy¶lnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzeda¿y takiego towaru,

podlega karze grzywny.

Na upartego - wszystkie trzy sytuacje. ;)

--
spp

Data: 2013-02-23 20:26:05
Autor: 1634Racine
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
spp in news:kg3bhh$ar8$1news.task.gda.pl
[..........]
[...]

skad to wyszarpales? kodeks z 1953? :)
to znaczy, ¿e co? jest dostawa gruszek do sklepu prywatnego, klient o tym wie, bo widzial dostawczy i wnoszone skrzynki, stoi w kolejce, pyta o gruszki, wlasciciel mowi, ze nie ma i po uciazliwych bojach "idzie do pierdla", bowiem klient wie, ze 7 minut temu byla dostawa? tak± chorobe mamy?

Data: 2013-02-21 01:22:50
Autor: John Ko³alsky
Odmowa przyjecia reszty groszowkami

U¿ytkownik "1634Racine" <1634@Racine.pl>

[......]
[...]

"Ju¿ Pan sprzeda³. Nie oddam Panu ju¿ tego. Jestem Panu winny ..., a tu proszê zap³ata ..."

Data: 2013-02-20 00:50:32
Autor: Szymon von Ulezalka
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
teoretycznie- odmowic nie moze
praktycznie- byla juz jedna "sprawa" ze zdaje sie kierowcami motorow
placacymi na autostradzie jednogroszowkami w ramach protestu...
wszystko rozbija sie o motywy.

simon

Data: 2013-02-20 01:48:29
Autor: WS
On 20 Lut, 09:50, Szymon von Ulezalka <ata...@interia.pl> wrote:
teoretycznie- odmowic nie moze
praktycznie- byla juz jedna "sprawa" ze zdaje sie kierowcami motorow
placacymi na autostradzie jednogroszowkami w ramach protestu...
wszystko rozbija sie o motywy.

Praktycznie ;) to skonczyla sie uniewinnieniem motocyklisty
http://www.motogen.pl/Na-A4-mozna-placic-groszowkami,1224.html

WS

Data: 2013-02-20 09:35:45
Autor: witek
WS wrote:
[...]

no a jak inaczej mialo sie skonczyc.  ani to kodeks karny ani wykroczen.
po prostu odmowiono mu przyjecia zaplaty w takiej formie.
i albo go nie wpuszczopno a jak go wpuszczono to mieli prawo albo dochodzic zaplaty  albo kosztow obslugi tych groszowek.
ja bym zrobil to drugie.
  wymyslanie czegos pod kodeks karny czy7 wykroczen jest zwyklym naciagactwem i salusznie zostali spuszczeni na drzewo.

Data: 2013-02-20 16:40:44
Autor: Mr. Misio
Użytkownik witek napisał:
albo kosztow obslugi tych groszowek.
ja bym zrobil to drugie.

Ale przed. Tzn. w regulaminie albo gdzies widoczna informacja o tym.

"płatności bilonem o nominałach... " kost obsługi...

choć nie wiem, czy to nie byłoby naruszenie jakichś przepisów, jak z katami płatniczymi, gdzie stosuje się manewr (np. morele.net)

cena 100 zł obejmuje rabat za płatność gotówką (cena bez rabatu 105 zł)

wiec

cena YYY zł obejmuje rabat za płatność bezgotówkową lub banknotami i bilonem o nominałąch wyższych niż 20 / 50 / groszy.

albo postawienie "ograniczenia" technologicznego, jak w automatach biletowych, które nie przyjmuja platnosci 5,2,1 gorszowkami tylko inaczej:

przyjmuja 10,20,50 groszy, 1,2,5 złotych i banknoty :)

Data: 2013-02-20 17:37:56
Autor: witek
Mr. Misio wrote:
Użytkownik witek napisał:
albo kosztow obslugi tych groszowek.
ja bym zrobil to drugie.

Ale przed. Tzn. w regulaminie albo gdzies widoczna informacja o tym.

"płatności bilonem o nominałach... " kost obsługi...

nie, bo to by bylo niezgodne z prawem
nie mozna pobierac oplaty za platnosc gotowkowa

mozna natomiast nieprzyjac zaplaty uciazliwej  lub jesli platnosc zostala juz dokonana. naprzyklad zostawil furgonetke i pojechal obciazyc rzeczywistymi kosztami oblugi tej platnosci. i nie potrzeba do tego cennika

Data: 2013-02-21 01:04:43
Autor: Mr. Misio
Użytkownik witek napisał:
Mr. Misio wrote:
Użytkownik witek napisał:
[...]

tak, napisalem to pozniej.

mozna natomiast nieprzyjac zaplaty uciazliwej

widac placenie groszówkami za autostradę było nie uciążliwe wg sądu :)

Data: 2013-02-20 19:38:43
Autor: spp
W dniu 2013-02-20 16:40, Mr. Misio pisze:

choć nie wiem, czy to nie byłoby naruszenie jakichś przepisów, jak z
katami płatniczymi, gdzie stosuje się manewr (np. morele.net)

cena 100 zł obejmuje rabat za płatność gotówką (cena bez rabatu 105 zł)

A jakie przepisy sÄ… naruszone?

--
spp

Data: 2013-02-20 23:46:28
Autor: Mr. Misio
Użytkownik spp napisał:
[...]

W tym przypadku - żadne.

Data: 2013-02-21 01:18:34
Autor: John Kołalsky
Odmowa przyjecia reszty groszowkami

Użytkownik "WS" <LipnyAdresDlaSpamerow@chello.pl>

[...]

Czyli zdygał

Data: 2013-02-18 19:32:50
Autor: Rafał \"SP\" Gil
W dniu 2013-02-18 19:04, Slawek Kotynski pisze:

tak samo jak i sprzedawca zapłaty nimi.
Na podstawie?

par 22 ustawy o bilonie.

Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90

Data: 2013-02-18 18:44:31
Autor: Bydlê
On 2013-02-18 18:35:34 +0100, ciekaw1@poczta.onet.pl said:

Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

Ma prawo w ogóle odmówiæ przyjêcia reszty.
Ba! Nawet kupiony towar mo¿e komu¶ oddaæ, je¶li sam go nie chce...

--
Bydlê

Data: 2013-02-18 19:37:15
Autor: Jurek W
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
Użytkownik  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:fd08c530-bd03-4e72-af32-34b99bccb965@googlegroups.com...
Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

Nie.
Podobnie jak sprzedawca nie ma prawa przyjęcia należności od klienta w takich nominałach. Chyba, że wysokość należności jest tak duża, że transakcja musi być opłacona za pośrednictwem banku.

Jurek W

Data: 2013-02-18 15:43:23
Autor: witek
Jurek W wrote:
[...]

ma prawo

Chyba, że wysokość należności jest tak duża, że
transakcja musi być opłacona za pośrednictwem banku.

to inna bajka.

Data: 2013-02-21 17:36:54
Autor: Jurek W
Odmowa przyjecia reszty groszowkami

Użytkownik "witek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:kfu786$7i6$4@dont-email.me...

Jurek W wrote:
[...]

Nie tylko ja Ci będę wdzięczny jak Twoje stwierdzenia, w zakresie regulacji zobowiązań finansowych w gotówce podeprzesz wskazaniem podstawy prawnej.

JW

Data: 2013-02-21 12:32:25
Autor: witek

Jurek W wrote:
[...]

juz bylo
poczytaj watek od poczatku.

Data: 2013-02-23 09:41:21
Autor: Jurek W
Odmowa przyjecia reszty groszowkami

Użytkownik "witek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:kg5p5u$sva$3@dont-email.me...

Jurek W wrote:

Użytkownik "witek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup

juz bylo
poczytaj watek od poczatku.

Postąpiłem zgodnie z Twoją sugestią.
Czegoś, co jest ogólnie obowiązującą normą prawną, na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, w tym temacie nie znalazłem.

Data: 2013-02-24 20:43:51
Autor: Jurek W
Odmowa przyjęcia reszty groszówkami
Użytkownik "Jurek W"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:kg9vbg$67f$1@news.dialog.net.pl...

Jurek W wrote:

[...]

....  w tym temacie nie znalazÅ‚em.
Przepraszam, miało być w tym wątku nie znalazłem.

Data: 2013-02-18 22:33:15
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 18 Feb 2013, ciekaw1@poczta.onet.pl wrote:

Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

  A to kto¶ odmawia przyjêcia reszty JEDYNYMI monetami obiegowymi,
które osta³yby siê w my¶l "prawa rzymskiego", podobno stanowi±cego
podstawê prawn± naszego systemu?
  :O

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-02-19 08:16:18
Autor: ciekaw1
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
W Anglii mozna dostac ponad 1118 funtow kary za zlosliwe placenie drobnymi.
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,11736027.html

Pan Fitzpatrick po k³ótni ze swoim ksiêgowym, Philipem Lawrencem postanowi³ zap³aciæ nale¿ny rachunek w postaci bilonu. Podrzuci³ wiêc piêæ skrzynek z monetami (wa¿±cymi ponad 160 kilogramów) w ogrodzie ksiêgowego. Ten z³o¿y³ pozew, uwa¿aj±c, ¿e nale¿ny d³ug nie zosta³ nale¿ycie zap³acony. S±d przyzna³ mu racjê.

WM

Data: 2013-02-20 21:12:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-02-18 18:35, ciekaw1@poczta.onet.pl pisze:
Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

A sprzedawca ma możliwość wydania w inny sposób?

--
Liwiusz

Data: 2013-02-20 15:44:36
Autor: ciekaw1
Odmowa przyjecia reszty groszowkami
W dniu ¶roda, 20 lutego 2013 21:12:54 UTC+1 u¿ytkownik Liwiusz napisa³:
> Czy klient ma prawo odmowic przyjecia reszty w postaci garsci jednogroszowek?

A sprzedawca ma mo¿liwo¶æ wydania w inny sposób?

Ma psi obowiazek dbania o wystarczajaca liczbe monet w kasie. Zawsze moze poprosic o przyslanie bilonu na stanowisko.
To bylo w hipermarkecie, gdzie maja taka mozliwosc.

Mowila, ze konczy zmiane i pewnie chciala sie pozbyc klopotu z drobnymi.
Tak mysle, bo poprosilem o zapalki lub slodycze zamiast reszty, a ona odmowila i wcisnela jakis guzik pod kasa.
Pewnie wzywala ochrone, a ja nie chcialem miec wiekszych klopotow, dlatego sie zmylem. WM

Data: 2013-02-21 01:06:16
Autor: Mr. Misio
[...]

phhh, mienczak :)

ja bym przyjal kase w groszowkach, i... siegnal po batonik, gumy czy frugo co zwykle sa przy kasach i... zap³±ci³ tymi groszówkami :)

Odmowa przyjecia reszty groszowkami