"Odmowa" złożenia ślubowania przed zeznawaniem w sądzie

Data: 2016-05-12 06:03:37
Autor: mcmlxxi.xi.xi
"Odmowa" złożenia ślubowania przed zeznawaniem w sądzie
Załóżmy że ktoś ma taką życiową zasadę że nic nikomu nie obiecuje, nie przysięga na nic i za nic i nie "ślubuje" czegokolwiek komukolwiek. Mniejsza o powód (np. ewangeliczną radę: Mt5,33-37). Co sąd na takie dictum przy wezwaniu do ślubowania "mówienia prawdy i tylko prawdy"?

Data: 2016-05-13 09:55:05
Autor: Marek
On Thu, 12 May 2016 06:03:37 -0700 (PDT), mcmlxxi.xi.xi@gmail.com wrote:
[...]

Chodzi o uniemożliwienie zastosowania przez sąd art 276 kpc par. 1?

Dobre pytanie ale wydaję mi się, że argument jaki podałeś sąd i tak uzna za nieuzasadniony i co mu pan zrobisz.

--
Marek

Data: 2016-05-13 04:53:28
Autor: mcmlxxi.xi.xi
W dniu piątek, 13 maja 2016 09:55:32 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
>  ewangeliczną radę: Mt5,33-37). Co sąd na takie dictum przy

Chodzi o uniemożliwienie zastosowania przez sąd art 276 kpc par.. 1?

Nie. Po prostu ślubowanie to forma przyrzeczenia/przysięgi/zobowiązania które jest formą związania woli (zniewolenia) i jako takie jest sprzeczne z zasadą chrześcijańskiej (humanistycznej) wolności sumienia obowiązującej wszędzie i zawsze ("wy zaś niczemu nie oddawajcie się w niewolę", "Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę" (1 Kor 6,12) a ponadto owe przysięganie/ślubowanie jako takie zawsze powinno być dobrowolne.

Dobre pytanie ale wydaję mi się, że argument jaki podałeś sąd i tak uzna za nieuzasadniony i co mu pan zrobisz.

A jednak byłem świadkiem jak sąd uznał za uzasadniony - na podstawie wolności wyznania i obowiązywania w sumieniu nakazów wyznawanej wiary, ale kodeksów nie zacytuję choć mógłbym sprawdzić w aktach. :)
Swoją drogą ciekawe czy z tego jakiś ferment w środowisku sądowniczym nie wyniknie ;)

Data: 2016-05-13 16:00:41
Autor: Marek
On Fri, 13 May 2016 04:53:28 -0700 (PDT), mcmlxxi.xi.xi@gmail.com wrote:
Nie. Po prostu ślubowanie to forma przyrzeczenia/przysięgi/zobowi

Co nie? Ten art. określa kiedy można ukarać za niezłożenie ślubowania. Sąd uznaje lub nie zasadność odnowy.

--
Marek

Data: 2016-05-13 07:38:19
Autor: mcmlxxi.xi.xi
W dniu piątek, 13 maja 2016 16:00:56 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]

Co nie? Ten art. określa kiedy można ukarać za niezłożenie ślubowania. Sąd uznaje lub nie zasadność odnowy.

Wiec w tym wypadku uznał zasadność. OdMowy.
Tyle ze właściwie odmowy jako takiej nie było ;)
Była tylko udzielona sądowi informacja o wynikającym z przesłanek ewangelicznych przekonaniu iż delikwent "nie uznaje ślubowań i przyrzeczeń" jako aktów mających potwierdzać lub wzmacniać jego staranie nie rozmijania się z prawdą....

Data: 2016-05-13 11:53:05
Autor: m
"Odmowa" złoĹźenia ślubowania przed Q1|C7łŹž'ŚÂÇ8ó—s‰
On 12.05.2016 15:03, mcmlxxi.xi.xi@gmail.com wrote:
[...]

A to w ogóle jeszcze się u nas ślubuje? To sąd nie poucza i jazda z
zeznaniami?

p. m.

Data: 2016-05-13 12:19:48
Autor: ąćęłńóśźż
"Odmowa" złożenia ślubowania przed zeznawaniem w sądzie
Tak, na życzenie którejś ze stron postępowania lub sądu z urzędu (z tym drugim najczęściej spotkałem się przy sprawach spadkowych).
Karani za składanie fałszywych zeznań nie ślubują ;-)

-- -- -