Odpadlo boczne kólko od rowerka

Data: 2020-12-05 08:21:30
Autor: ąćęłńóśźż
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Odpadło nam boczne kółko od rowerka dziecinnego. Ze zdziwieniem zobaczyłem (bo wcześniej niw wiedziałem, że tak jest), że gwint w tylnym widelcu w który wkręca się śruba mocująca boczne kółko nie jest narżnięty bezpośrednio w widelcu, lecz w tulejce osadzonej w tym widelcu.
No i właśnie ta cała tulejka wypadła - została na śrubie razem z bocznym kółkiem, a w widelcu spory otwór (gładki, niegwintowany).
W sumie to ma sens: rowerek aluminiowy, tulejka stalowa.
Pod lakierem nie było niczego widać, było idealnie gładko.
Pytanie, jak to było osadzone?
Na klej?
Na różnicę temperatur?
Czyli jaką metodą ponownie osadzić?
Teoretycznie można dać dłuższą śrubę z podkładką i nakrętką łapiącymi za widełki, ale oryginalna śruba jest zatopiona w gałce do przykręcania ręką i w tej oryginalnej śrubie gwintu nie wystarczy.
System kółek taki:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0405/1117/6862/products/75IzKNQZSEGWYazf1C4b_Stabilisers-Islabikes_2048x2048.jpg
https://i.imgur.com/kI0xyJm.jpg

Data: 2020-12-05 14:32:16
Autor: ToMasz
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Pytanie, jak to było osadzone?
prawdopodobnie rurka z gwintem wewnątrz, osadzana tak jak nit.

Czyli jaką metodą ponownie osadzić?
nie osadzać. czas potrzebny na naprawę poświęcić nauce jazdy na 2 kołach. czyli siodło na sam dół, wykręcić pedały i niech dzieciak jeździ jak na odpychaczu

ToMasz

Data: 2020-12-05 15:33:00
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sat, 5 Dec 2020 14:32:16 +0100, ToMasz napisał(a):

Czyli jaką metodą ponownie osadzić?
nie osadzać. czas potrzebny na naprawę poświęcić nauce jazdy na 2 kołach. czyli siodło na sam dół, wykręcić pedały i niech dzieciak jeździ jak na odpychaczu

Dokładnie, wypieprzyć te kółka w cholerę, za siodełko wetknąć kawał kija
od szczotki i przetruchtać paręset m przytrzymując pociechę i stopniowo
zwalniając kontrolę, dla niepoznaki biegnąc dalej obok :) Już po 200 m
dzieciak utrzyma równowagę a po 500 puścisz go samego. I będzie
zdziwiony że już umie jeździć :)
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-12-05 07:25:11
Autor: Olivander
Odpadlo boczne kólko od rowerka
dawniej to osadzano na tylnej osi. a tu na... nitowkręt? ktoś zgadnie, dlaczego tu zastosowano taki sposób montażu?

rady niegłupie, o ile dzieciak dotarł już do etapu wystaczająco mocnych nóg. to właśnie sens kółek bocznych, zamiast rowerka pychowego i zaczynania od koordynacji i równowagi. można mu ułatwić wybierają bardzo bardzo łagodnie pochylony zjazd.

jak nie, to nitowkręty są w zwykłych sklepach metalowych.

Data: 2020-12-05 17:15:33
Autor: PeJot
W dniu 2020-12-05 o 16:25, Olivander pisze:
dawniej to osadzano na tylnej osi. a tu na... nitowkręt? ktoś zgadnie, dlaczego tu zastosowano taki sposób montażu?

Proste. Ze względów *marketingowych* rama z amelinium.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Data: 2020-12-05 16:56:02
Autor: Olivander
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Proste. Ze względów *marketingowych* rama z amelinium.
ale to jest chore!
kabaretowy "chłit majketińgoły" zamiast podejścia inżynierskiego

oś jest chyba nadal z centymetra hartowanej stali?! nakrętka też?
(inaczej nie dał bym dziecku się zbliżać do alupadaki)

jak oś jest normalna, to można wywalić (np fleksą) drugie chore kółko
i dać normalne kółka boczne, po domu wala mi się ze dwie pary, mogę odstąpić...

Data: 2020-12-06 09:44:29
Autor: PeJot
W dniu 2020-12-06 o 01:56, Olivander pisze:
Proste. Ze względów *marketingowych* rama z amelinium.
ale to jest chore!
kabaretowy "chłit majketińgoły" zamiast podejścia inżynierskiego

Nie, to jest właśnie projekt inżynierski na miarę XXI wieku, zrobiony przez inżyniera - księgowego. Produkt mógł być zakupiony dlatego bo miał pewne cechy które sprawiły ze został wybrany przez odbiorcę ( rama z aluminium ) oraz gwarancję ( prawdopodobnie ) przeżył. Tyle. To nie jest produkt z PRL, z którego mogło korzystać po kolei i 10 dzieciaków. To jest produkt *jednorazowy*.

I gdzie teraz są ekolodzy ?

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Data: 2020-12-06 12:37:26
Autor: ąćęłńóśźż
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Akurat nie w przypadku tego rowerka.

-- -- -
To jest produkt *jednorazowy*.

Data: 2020-12-06 12:42:04
Autor: PeJot
W dniu 2020-12-06 o 12:37, ąćęłńóśźż pisze:
Akurat nie w przypadku tego rowerka.

OK, źle się wyraziłem. To jest produkt *zaprojektowany* jako jednorazowy.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Data: 2020-12-07 09:34:19
Autor: ąćęłńóśźż
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Akurat nie w przypadku tego rowerka.

Przyjrzawszy się bliżej zauważyłem, iż od wewnętrznej strony widełek jest zgrubienie pod lakierem, czyli faktycznie jest rodzaj nitu nagwintowanego. Ten nit się urwał w około 2/3 długości (mniej więcej tyle ile sięga gwint śruby mocującej kółko.
System mocowania dość powszechny - dwa otwory w dolnym widelcu, górny na niegwintowany trzpień ustalający i dolny na śrubę - podobne boczne kółka mają np. w Decathlonie.
Na początek napisze do producenta, może przyślą taki nit, choć szkoda mi lakieru na widełkach - wolałbym wkleić urwaną część jakimś klejem "aluminium ze stalą".
Inny system mocowania bocznych kółek - pod ośkę tylnego koła - ma poważną wadę: przy każdym zakładaniu i zdejmowaniu bocznych kółek z uwagi na konieczność odkręcenia nakrętek czy śrub oski trzeba od nowa regulować naciąg łańcucha i ustalać położenie tylnego koła.

-- -- -
To jest produkt *zaprojektowany* jako jednorazowy.

Data: 2020-12-06 10:50:27
Autor: ąćęłńóśźż
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Jeździ od dość dawna (poza samodzielnym ruszaniem, stąd boczne kółka), ale zbliża się zima i na śliskim nie pozwolę, a jeździmy 12/365.
Tak czy inaczej chciałbym ten rowerek (bardzo dobry) naprawić.

-- -- -
czas potrzebny na naprawę poświęcić nauce jazdy na 2 kołach

Data: 2020-12-06 11:40:12
Autor: Maciek
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Czyli jaką metodą ponownie osadzić?

Ja bym już nie osadzał, widać, że ten sposób nie jest dobry - awaryjny.

Teoretycznie można dać dłuższą śrubę z podkładką i nakrętką łapiącymi za widełki, ale oryginalna śruba jest zatopiona w gałce do przykręcania ręką i w tej oryginalnej śrubie gwintu nie wystarczy.

Jeżeli chcesz zostać przy gałkach to kupić z dłuższą śrubą:

https://allegro.pl/listing?string=%C5%9Aruba%20ga%C5%82ka

+ podkładka + motylek = zrobione.

Data: 2020-12-06 12:36:11
Autor: ąćęłńóśźż
Odpadlo boczne kólko od rowerka
Codzienne 'zamaszyste' jeżdżenie przez krawężniki dało znać o sobie.
2 centymetry to tylko w ustawie.
Długo się dziwiłem, że nic nie odpada ;-)

-- -- -