Odpowiedź ZUS

Data: 2010-06-27 04:04:57
Autor: Okoń
Odpowiedź ZUS
Pytanie do "ZUS dla Ciebie"

Czy to iż zatrudniony byłem jako chałupnik może stanowić  przeszkodę w ponownym przeliczeniu mojej emerytury?

Miejscowy oddział ZUS poinformował mnie, że ustawa z 04-09-2008 nie zezwala na powtórne przeliczenie.

( mam zaświadczenie od likwidatora zakładu iż pensja moja stanowiła ponad 50% średniej krajowej i w tym czasie była odprowadzana przez mój zakład moja składka emerytalna)  Proszę o podanie konkretnego przepisu zabraniającego przeprowadzenia tej czynności)

Pozdrawiam

Tadeusz N

Szanowny Panie,

Ustawa z dnia 4 września 2008r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w ustawie z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS dodała w art. 15 ust. 2a w brzmieniu:

"Jeżeli nie można ustalić podstawy wymiaru składek w okresie pozostawania w stosunku pracy wskazanym do ustalenia podstawy wymiaru emerytury i renty, za podstawę wymiaru składek przyjmuje się kwotę obowiązującego w tym okresie minimalnego wynagrodzenia pracowników, proporcjonalnie do okresu podlegania ubezpieczeniu i wymiaru czasu pracy."

Ustawodawca nie dopuścił możliwości przyjmowania minimalnego wynagrodzenia za okresy, w których wnioskodawca podlegał ubezpieczeniu - ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu niż ubezpieczenie pracownicze. Pan był zatrudniony jako chałupnik, nie można więc przeliczyć emerytury z zastosowaniem w/w  przepisu.

Z poważaniem

Biuro Prasowe ZUS

Czy istnieje zatem możliwość odzyskania od ZUS mojej składki emerytalnej wraz z należnymi odsetkami ?

( jako chałupnik byłem zatrudniony przed 2008 rokiem i pracowałem w zakładzie spółdzielczym przez wiele lat)

Pozdrawiam!

Tadeusz N

Odpowiedź ZUS