Odpowiedzialność materialna pracownika

Data: 2010-04-18 13:33:25
Autor: shadik
Odpowiedzialność materialna pracownika
Witam, temat wygląda następująco. W sklepie są zatrudnione 3 osoby (umowa o pracę). Na inwenturze wychodzą niedobory i to niemałe. Pracownicy twierdzą że mają to w d.. , bo nie podpisywali odpowiedzialności materialnej. Z mojej orientacji wynika że mogę ich skarżyć z KC. Jak ten temat "ugryźć". Jakaś podstawa?

Data: 2010-04-18 16:47:31
Autor: Jackare
Użytkownik "shadik" <shadik@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:3461.00001a61.4bcaee05newsgate.onet.pl...
[...]
pozdrawiam

zasady odpowiedzialności materialnej są opisane w KP

Data: 2010-04-18 20:32:37
Autor: Robert Tomasik
[...]

By ścigać kogoś za niedobór na zasadach ogólnych z kc musiałbyś mu dowieść, ze to ukradł albo zniszczył, albo przynajmniej, iż an skutek jego działań ton zginęło. Moim zdaniem nierealne.

Data: 2010-04-19 07:53:17
Autor: zly
Dnia Sun, 18 Apr 2010 13:33:25 +0200, shadik napisał(a):

Z mojej orientacji wynika że mogę ich skarżyć z KC. Jak ten temat "ugryźć". Jakaś podstawa?

Czy mają w obowiązkach pilnowanie sklepu przed złodziejami? Jeśli tak to
jak to wygląda? Stoi za kasą, wydaje resztę i się rozgląda?

--
marcin

Data: 2010-04-19 10:10:13
Autor: shadik
> [...]

Czy mają w obowiązkach pilnowanie sklepu przed złodziejami? Jeśli tak to
jak to wygląda? Stoi za kasą, wydaje resztę i się rozgląda?

W obowiązkach mają dbałość o powierzone mienie. Nie jest to jakiś market.. ot, zwykły osiedlowy mały sklepik o powierzchni sprzedaży kilkunastu metrów.

Data: 2010-04-19 10:18:54
Autor: Tomasz Kaczanowski
shadik@poczta.onet.pl pisze:
[...]

Można dbać, ale nie można odpowiadać za poczynania choćby koleżanek na innej zmianie. Więc się nie dziwię, że nie chcą odpowiadać, bo nie mają możliwości tego pilnować. Chyba, że przed każdą zmiana będzie robiony remanent (oraz przed zamknięciem i po przed otwarciem)...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-04-19 14:45:03
Autor: Piotr
W dniu 2010-04-19 10:18, Tomasz Kaczanowski pisze:

W obowiązkach mają dbałość o powierzone mienie. Nie jest to jakiś
market.. ot, zwykły osiedlowy mały sklepik o powierzchni sprzedaży
kilkunastu metrĂłw.

Można dbać, ale nie można odpowiadać za poczynania choćby koleżanek na
innej zmianie.

albo szefostwa

Data: 2010-04-19 15:21:24
Autor: Zbynek Ltd.

Piotr napisał(a) :
[...]

A i tego nie można przecież wykluczyć.

U mnie też kiedyś było poszukiwanie paru sztuk małej, ale raczej
drogiej elektroniki. Po kolei coraz wyżej szły pytania o
przypomnienie sobie, kto brał i po co? W końcu ktoś z mocno bijącym
sercem poszedł zapytał głównego szefa.
- A tak, brałem, ale zapomniałem powiedzieć :-)

Morał: No i jak tu pilnować czegoś do czego każdy ma dostęp w czasie
gdy nas nie ma?

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-04-20 12:49:52
Autor: shadik
Odpowiedzialność materialna pracownika
albo szefostwa

Swoje rachunki reguluję samodzielnie i nie potrzebuję dotacji. Natomiast nie zamierzam dofinansowywać jakiegoś bydlęcia, które prócz pensji (wcale nie minimalnej) dorabia na boku złodziejstwem.

Data: 2010-04-20 13:22:33
Autor: Zbynek Ltd.
shadik@poczta.onet.pl napisał(a) :
Swoje rachunki reguluję samodzielnie i nie potrzebuję dotacji. Natomiast nie zamierzam dofinansowywać jakiegoś bydlęcia, które prócz pensji (wcale nie minimalnej) dorabia na boku złodziejstwem.

Hmmm... sugerujesz tu, że to pracownicy (pracownik) sklepu kradnie.
Może jednak klienci?

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-04-20 13:23:38
Autor: Zbynek Ltd.
Zbynek Ltd. napisał(a) :

Hmmm... sugerujesz tu, że to pracownicy (pracownik) sklepu kradnie.
Może jednak klienci?

OK, niżej przeczytałem, że towar jest za ladą :-)

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-04-20 14:12:11
Autor: Animka
W dniu 2010-04-20 13:22, Zbynek Ltd. pisze:
[...]

Ochrona sklepu w nocy żre i pije to na co mają tylko ochotę.

--
animka

Data: 2010-04-20 23:32:52
Autor: Shadik
Odpowiedzialność materialna pracownika
Ochrona sklepu w nocy żre i pije to na co mają tylko ochotę.

-- animka

Taaaa..... ohrona w osiedlowym sklepiku..... Potrafisz tylko czytać? Popełnij jeszcze zbrodnię zrozumienia tego co przesylabizujesz.... ;)) --

Data: 2010-04-21 02:45:36
Autor: Animka
W dniu 2010-04-20 23:32, Shadik pisze:
Ochrona sklepu w nocy żre i pije to na co mają tylko ochotę.

Taaaa..... ohrona w osiedlowym sklepiku..... Potrafisz tylko czytać? Popełnij
jeszcze zbrodnię zrozumienia tego co przesylabizujesz.... ;))

Ok, myślałam, że to o jakiś supermarket chodzi. W małych sklepikach kierownik ze swoją bliską paczką wychodzą ostatni i to kierownik wynosi, a potem manko muszą  pokrywać uczciwi pracownicy.

--
animka

Data: 2010-04-19 10:37:05
Autor: zly
Dnia Mon, 19 Apr 2010 10:10:13 +0200, shadik@poczta.onet.pl napisał(a):

W obowiązkach mają dbałość o powierzone mienie. Nie jest to jakiś market.. ot, zwykły osiedlowy mały sklepik o powierzchni sprzedaży kilkunastu metrów.

Zamontuj kamerę. Koszt niewielki. Gość przy kasie nie ma fizycznej
możliwości doglądania czy nie ma złodzieji. Czemu miałby za to odpowiadać?
Taki zapis to typowy haczyk. Wiadomo, że pracownik nie ma możliwości by go
egzekwować, ale zawsze potem jest na kogo zrzucić winę lub mu dojebać

--
marcin

Data: 2010-04-19 11:05:15
Autor: Krzysztof Jodłowski
Odpowiedzialność materialna pracownik a
W obowiązkach mają dbałość o powierzone mienie. Nie jest to jakiś market.. ot,
zwykły osiedlowy mały sklepik o powierzchni sprzedaży kilkunastu metrów.

Kamerka albo kilka, rejestracja nagrania. W dzisiejszych czasach to juz niewielki koszt.
Są praktycznie 3 możliwości ubytków:
1) Lewe kasowanie znajomych lub podbieranie gotówki z kasy po nieskasowaniu towaru: są moduły, które nanoszą na obraz wideo aktualnie drukowany paragon fiskalny (chociaż można to ewentualnie kontrolować po godzinie nagrania i godzinie paragonu).
2) Kradzież towaru - po prostu kamery.
Rozwiązania sprawdzone w praktyce...

Policz: jeśli zostałeś okradziony, jak mówisz, na większą sumę, to montaż monitoringu wideo bardzo szybko Ci się zwróci, bo w przyszłości jest szansa na powtórki.

--
Krzysztof

Data: 2010-04-20 12:44:08
Autor: shadik
Odpowiedzialność materialna pracownika
Hmmm.... zapomniałem chyba dodać, że klient nie ma dostępu do większości towaru. Towar podaje sprzedawca! Klient może "zawinąć" jedynie lody z zamrażarek albo warzywo. Do reszty towaru ma 80cm szeroką ladę + 1,5 metrowej szerokości "wybieg" dla sprzedającego ;) A akurat na tym asortymencie (mrożonki
+warzywa) straty są niewielkie (sprawdziłem, bo sklep jest skomputeryzowany a sprzedaż przez skaner kodów).

Data: 2010-04-21 00:45:49
Autor: Jackare
Użytkownik "shadik" <shadik@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:3461.00001b7b.4bcd8578newsgate.onet.pl...
[...]

No to wiesz na czym masz największe niedobory. W kluczowych miejscach instalujesz system ukrytych minikamer z zamkniętym rejestratorem niedostępnym dla pracowników. Te kluczowe miejsca to mogą być m.in. regały z odpowiednim asortymentem, magazyn, rampa dostaw towarów lub inne miejsce ich przekazywania. Towar "lubi być kradziony" zanim wejdzie do sklepu Robiłem wielokrotnie takie uryte systemy moim klientom. Efekty są porażające- pracownicy kradną znacznie więcej niż klienci.. Jeżeli w sklepie masz internet, to dostęp do zapisu i podglądu masz z domu o każdej porze dnia i nocy, także z komórki.
Najważniejsze to nie informować pracowników o systemie kamer. Aby być w 100 procentach w zgodzie z prawem można umieścić w sklepie kilka atrap kamer i tabliczkę "obiekt monitorowany" i nie instalować kamer w miejscach intymnego odosobnienia (wc, łazienki, przebieralnie).
System z 4 minikamerami wraz z instalacją i uruchomieniem kosztuje 2,5 - 3 tys złotych. Znajmowy miewał np na samych papierosach manko rzędu 600 zł w ciągu 2-3 dni.
--
Jackare

Data: 2010-07-06 12:29:55
Autor: shadik
Odpowiedzialność materialna pracownika
No i zamontowałem mini kamerki... ;)). Efekt dosyć ciekawy. Jedna z pracownic systematycznie "dożywiała się" moim kosztem (śniadanka, napoje, słodkie deserki-
b.smakowała jej mieszanka teatralna ;)) + doładowania telefonu + fajki. Dziennie jakieś 15-20 zł, ale monitoring nie był systematycznie włączany, więc nie jestem w stanie podsumować jej wyczynów. Ale przejrzałem podglądy chyba z 4 dni i sytuacja się systematycznie powtarzała. Rozpieczętowała pudełko z ciastkami i chyba w ramach troski o klienta (coby przypadkiem się nie struł) pożerała kilka sztuk.
Posłałem ja na trawkę z art 52.... Jak ją udupić dokuczliwiej?

--

Odpowiedzialność materialna pracownika