Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk

Data: 2010-08-25 05:53:37
Autor: marcin-fotograf.pl
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Witam,
Jaki¶ czas temu pewna firma zamówi³a u mnie projekt ok³adki folderu..
Projekt poprawiany kilkana¶cie razy, w efekcie ostateczn± wersjê
klient otrzyma³ w wersji cyfrowej (nie mam potwierdzenia podpisem),
zap³aci³ i zleci³ do drukarni.

Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie
literówka. Rzecz niemi³a, ale klient chce obci±¿yæ mnie kosztami
nak³adu ok³adki.

Wiem ¿e gdybym mia³ ostateczn± wersjê wydrukowan± i podbit±/podpisan±
przez klienta to móg³by "nafiukaæ decybeli", ale co w takiej sytuacji?
Czy przed wydrukowaniem to ON nie powinien sprawdziæ czy wszystko jest
okay?
Czy podpisuj±c FVAT nie podpisuje w domy¶le - "wszystko jest OK, wiem
co biorê"?

Z góry dziêkujê za pomoc, choæ pewnie i tak skoñczy siê to sporymi
kosztami :-/

Data: 2010-08-25 15:55:47
Autor: malgosia
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie

Jak sworuowany jest protokó³ odbioru?

jk

Data: 2010-08-25 07:48:16
Autor: marcin-fotograf.pl
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Nie mam ¿adnego dokumentu (zamówienia, projektu, wydania,
czegokolwiek) prócz FVAT.

Sytuacja wygl±da³a nastêpuj±co:

1. Przyjecha³ handlowiec - przy nim by³ sporz±dzony 1szy projekt.
2. Wzi±³ projekt na pendrive, pojecha³,
3. Przyjecha³ za jaki¶ czas z jakimi¶ zmianami,
4. Zmiany poprawione, wzi±³ projekt, pojecha³.
pkty 3-4 powtórzone nawet nie pamiêtam ile razy.
5. w koñcu wszystko by³o OK, wzi±³ projekt pojecha³,
6. Wystawiona FVAT, zap³acono,
7. Po dwóch(?) miesi±cach dzwoni boss i mówi ¿e na wydrukach s± b³êdy.

Data: 2010-08-25 17:34:32
Autor: Robert Tomasik
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
U¿ytkownik "marcin-fotograf.pl" <martin.dslr@googlemail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:02cb8bb7-dfd1-4a18-a592-1649d56cc6e9z28g2000yqh.googlegroups.com...
[...]

Ale b³êdy wzglêdem czego? W takiej sytuacji, jak opisana, to moim zdaniem ich problem. Mo¿e chcieli z literówk±, skoro zaakceptowali.

Data: 2010-08-25 09:32:09
Autor: marcin-fotograf.pl
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Ale b³êdy wzglêdem czego? W takiej sytuacji, jak opisana, to moim zdaniem
ich problem. Mo¿e chcieli z literówk±, skoro zaakceptowali.

No tak, ale nie mam kwitu na to ¿e projekt im siê podoba.
I nie wiem, czy podpisa³em fakturê, zap³aci³em = podoba mi siê z
literówk±.

Data: 2010-08-25 17:25:08
Autor: Massai
marcin-fotograf.pl wrote:

> [...]

No tak, ale nie mam kwitu na to ¿e projekt im siê podoba.
I nie wiem, czy podpisa³em fakturê, zap³aci³em = podoba mi siê z

Chcia³bym zobaczyæ jak udowadniaj± ¿e to Ty im odda³e¶ wersjê z
literówk±, a nie ¿e np. dali komu¶ ¿eby jeszcze co¶ pomajstrowa³ i to
on literówkê wprowadzi³ i tak± wersjê do drukarni oddali.

Czy ew. w drukarni co¶ nie pochrzanili.

Umowy, protoko³y odbioru itp. siê przydaj± obydwu stronom.

Tak czy inaczej - prawnie to niewiele mog± zdzia³aæ.

A co do samych literówek - sam po grafikach wszystko sprawdzam
dok³adnie, nawet na etapie produkcji ¿eby klientom nie pokazaæ projektu
np. z b³êdami ortograficznymi ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-25 18:51:08
Autor: Alek
[...]

Jak siê nie podoba to niech zg³osi reklamacjê. Pytanie na podstawie czego. Bo jak on ma do ciebie jakie¶ pretensje to on musi wykazaæ, ¿e ma po temu podstawê, np. ¿e us³uga zosta³a wykonana niezgodnie z zamówieniem.

A tak to mo¿e zamówiæ wprowadzenie *zmiany* do projektu.
Nie w±tpiê, ¿e zrealizujesz to *nowe zamówienie* od rêki i niedrogo ;)

I nie wiem, czy podpisa³em fakturê, zap³aci³em = podoba mi siê z literówk±.

Podpisanie faktury oznacza w zasadzie tyle, ¿e klient fakturê odebra³. Czasem umieszcza sie na fakturze zapisy dodatkowe (potwierdzenie odbioru towaru, zastrze¿enie w³asno¶ci itp.) i wtedy podpis za³atwia wszystkie te sprawy hurtowo. Ale domy¶lam siê, ¿e na twojej fakturze nie ma kaluzuli "kwitujê odbiór us³ugi zgodnie z zamówieniem" czy czego¶ w podobie, wiêc podpis na fakturze niczego w niniejszej sprawie nie za³atwia.

Data: 2010-08-25 19:11:48
Autor: spp
W dniu 2010-08-25 18:32, marcin-fotograf.pl pisze:
[...]

Tak to nie dzia³a ale to nie ty zleca³e¶ robotê drukarni i by³e¶ obowi±zany do dostarczenia materia³ów.
Dwa miesi±ce to wystarczaj±ca ilo¶æ czasu aby wychwyciæ b³êdy i reklamowaæ u Ciebie.

--
spp

Data: 2010-08-25 19:22:28
Autor: malgosia
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Tak to nie dzia³a ale to nie ty zleca³e¶ robotê drukarni i by³e¶

ZAle¿y jak foru³uje protokó³ obopru

kl

Data: 2010-08-25 19:27:44
Autor: spp
W dniu 2010-08-25 19:22, malgosia pisze:
Tak to nie dzia³a ale to nie ty zleca³e¶ robotê drukarni i by³e¶

ZAle¿y jak foru³uje protokó³ obopru

Zw³aszcza taki którego nie by³ stron±, b±d¼ jak autor postu pisze - nie by³o.

--
spp

Data: 2010-08-25 19:59:59
Autor: MadMan
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Dnia Wed, 25 Aug 2010 19:22:28 +0200, malgosia napisa³(a):

ZAle¿y jak foru³uje protokó³ obopru

A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-08-25 20:07:11
Autor: malgosia
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr?

czy ty okonczyles prawo?

jk

Data: 2010-08-25 20:15:03
Autor: MadMan
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Dnia Wed, 25 Aug 2010 20:07:11 +0200, malgosia napisa³(a):

A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr?

czy ty okonczyles prawo?

Nie, niemniej mogê pochwaliæ siê zaliczonym egzaminem maturalnym, m. in.
z jêzyka polskiego. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-08-25 22:20:33
Autor: Alek
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
U¿ytkownik "malgosia" <malgosia_zibro@onet.pl> napisa³

A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr?

czy ty okonczyles prawo?

Czy ty ukoñczy³a¶ szko³ê specjaln±?

Data: 2010-08-25 15:42:51
Autor: marcin-fotograf.pl
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk

> czy ty okonczyles prawo?

Czy ty ukoñczy³a¶ szko³ê specjaln±?

Ciekawe ;)
A czy ON, w sensie zleceniodawca mo¿e w jaki¶ sposób zmusiæ mnie do
poniesienia kosztów nak³adu?
Bo z tego co Pañstwo pisz± to siê nie zanosi...

Data: 2010-08-26 08:16:11
Autor: Alek
[...]

Musia³by ciê pozwaæ i przed s±dem udowodniæ zasadno¶æ swojego roszczenia. Z tego co dot±d napisa³e¶ nie widaæ jak móg³by tego dokonaæ.

Data: 2010-08-26 00:18:17
Autor: marcin-fotograf.pl
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Dziêkujê wszystkim za odpowiedzi.

Pozdrawiam,
M.

Data: 2010-08-28 00:06:56
Autor: wiechu
[...]

A w jakim formacie dosta³ plik?

pozdr

wiechu

Data: 2010-08-28 01:28:31
Autor: marcin-fotograf.pl
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk

A w jakim formacie dosta³ plik?

Plik w formacie .pdf.

Data: 2010-08-25 16:41:08
Autor: MadMan
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
Dnia Wed, 25 Aug 2010 15:55:47 +0200, malgosia napisa³(a):

Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie

Jak sworuowany jest protokó³ odbioru?

Jak co jest zrobione?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-08-26 18:09:58
Autor: PlaMa
marcin-fotograf.pl pisze:

Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie
literówka. Rzecz niemi³a, ale klient chce obci±¿yæ mnie kosztami
nak³adu ok³adki.

ale tak szczerze - przecie¿ pope³ni³e¶ b³±d... Kto¶ zleci³ Ci pracê i t± pracê wykona³e¶ ¼le, co wysz³o przy druku.

Data: 2010-08-26 18:56:07
Autor: mvoicem
(08/25/2010 02:53 PM), marcin-fotograf.pl wrote:
[...]

Czy jak dasz samochód do warsztatu, to sprawdzasz czy jest dobrze naprawiony czy wsiadasz i jedziesz?

I jak w wyniku b³êdu warsztatu np. urwie ci siê ko³o i rozbijesz samochód - bêdziesz domaga³ siê od warsztatu odszkodowania czy nie?

p. m.

Data: 2010-08-26 19:38:16
Autor: Alek
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
U¿ytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisa³

I jak w wyniku b³êdu warsztatu np. urwie ci siê ko³o i rozbijesz samochód - bêdziesz domaga³ siê od warsztatu odszkodowania czy nie?

W przypadku samochodu wiadomo co jest prawid³owe a co nie. Odpadaj±ce ko³o jest oczywista usterk±. W przypadku projektu plastycznego nie ma takiej jasno¶ci.

Data: 2010-08-26 20:07:42
Autor: PlaMa
Alek pisze:

W przypadku samochodu wiadomo co jest prawid³owe a co nie. Odpadaj±ce ko³o jest oczywista usterk±. W przypadku projektu plastycznego nie ma takiej jasno¶ci.

No wiesz... Zlecasz zrobienie projektu graficznego, przekazujesz co ma siê na nim znale¼æ, mo¿e nawet dajesz gotowy tekst... osoba, która go robi³a pomyli³a siê przy wklepywaniu tego tekstu, nie zauwa¿asz tego, odbierasz projekt, drukujesz i wychodzi wa³ek, który trzeba naprawiæ i wydrukowaæ ponownie. Skoro kto¶ ¼le wykona³ ten projekt to "usterka" jest oczywista.

Id±c tropem w±tkotwórcy to skoro klient zaakceptowa³ (a nawet nie to, tylko odebra³) to znaczy, ¿e przygotowany plik mo¿e byæ w 72dpi, RGB, nie trzymaæ wymiarów i w ogóle skiepczony - odebra³ czyli jest ok... BARDZO nie³adnie :/

Data: 2010-08-26 11:39:13
Autor: marcin-fotograf.pl
[...]

Nie do koñca i wiesz, ¿e tak jest.
Gdyby rzecz by³a spartaczona tak jak piszesz to nie traci³bym czasu na
znalezienie rozwi±zania.
Projekt zrobiony by³ rzetelnie, a b³±d jaki wynikn±³ nie jest
spowodowany nieznajomo¶ci± sztuki projektowania.
Problemem jest jedynie to, ¿e nie mam podpisanego ostatniego proofa i
pytanie brzmi, czy maj±c PDF'a trudno do niego zajrzeæ i zbadaæ czy
wszystko jest okay. I to nie od strony technicznej, tylko czysto
merytorycznej, przed z³o¿eniem zamówienia na nak³ad.

Tak jak napisa³em wcze¶niej i tak pewnie zap³acê za nowy nak³ad, a
(nie wdaj±c siê w szczegó³y) chcê siê tylko zapoznaæ z opiniami
"m±drzejszych".

Data: 2010-08-26 23:10:44
Autor: PlaMa
marcin-fotograf.pl pisze:

Projekt zrobiony by³ rzetelnie, a b³±d jaki wynikn±³ nie jest
spowodowany nieznajomo¶ci± sztuki projektowania.

To siê chwali ale dla Twojego klienta to nie czyni ró¿nicy. Odpowiedz szczerze ta literówka to Twój b³±d, czy mo¿e by³a w tek¶cie dostarczonym przez klienta?

Problemem jest jedynie to, ¿e nie mam podpisanego ostatniego proofa i
pytanie brzmi, czy maj±c PDF'a trudno do niego zajrzeæ i zbadaæ czy
wszystko jest okay.

Mo¿e patrzy³ i nie zauwa¿y³? A mo¿e tak Ci zaufa³ ¿e stwierdzi³, ¿e nie trzeba?

Powiedzmy sobie szczerze, on zap³aci³ za to by by³o na 100%, pewnie ¿e zdrowy rozs±dek i trochê empatii nakaza³oby zczytaæ dok³adnie wszystko przed akceptacj±, inna sprawa gdyby tekst by³ dostarczony przez klienta albo by³ bardzo specjalistyczny lub w innym jêzyku... ale literówka to oczywisty b³±d projêktanta/³±macza/grafika... smutne ale prawdziwe

PS sam mia³em kiedy¶ tak± przygodê - wda³a mi siê spacja do adresu www na ulotce o nak³adzie 10000, uda³o siê na szczê¶cie ugodowo za³atwiæ do doklejk± i du¿ym rabatem, ale co siê nawykleja³em przez weekend to moje xD

Data: 2010-08-27 01:12:54
Autor: Marek K
Odpowiedzialność za zły wydruk
W dniu 2010-08-26 23:10, PlaMa pisze:

Powiedzmy sobie szczerze, on zapłacił za to by było na 100%,

Równie dobrze można twierdzić, że mógł nie płacić dopóki nie sprawdził że dostał dokładnie to co chciał dostać. Jak zapłacił i nie sprawdził to z pretensjami powinien przed lustro się udać.

> pewnie że zdrowy rozsądek i trochę empatii nakazałoby
> zczytać dokładnie wszystko przed akceptacją,

Dlaczego brak zdrowego rozsądku ma się odbijać na kimś innym?

M.

Data: 2010-08-26 20:18:43
Autor: Alek
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
U¿ytkownik "PlaMa" <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl> napisa³

[...]

To wszystko nie wynika z opisu przedstawionego przez w±tkodawcê.

[...]

Bardzo du¿o sobie do¶piewujesz.

Data: 2010-08-26 23:13:13
Autor: PlaMa
Alek pisze:

To wszystko nie wynika z opisu przedstawionego przez w±tkodawcê.

Có¿ ja to tak zrozumia³em.

Bardzo du¿o sobie do¶piewujesz.

Bo mnie zirytowa³ tekst, jakby by³o na pi¶mie podpisane, ¿e akceptuje to by by³o z g³owy... Osobi¶cie wydajê mi siê, ¿e nie.

Data: 2010-08-26 23:22:25
Autor: Alek
[...]

Co w takim razie, wed³ug ciebie, oznacza pisemna akceptacja i odbiór dzie³a?

Data: 2010-08-26 23:29:58
Autor: PlaMa
Alek pisze:

Bo mnie zirytowa³ tekst, jakby by³o na pi¶mie podpisane, ¿e akceptuje to by by³o z g³owy... Osobi¶cie wydajê mi siê, ¿e nie.
Co w takim razie, wed³ug ciebie, oznacza pisemna akceptacja i odbiór dzie³a?

Czytaj±c Wasze posty wychodzi mi, ¿e to cyrograf w którym sprzedaje siê duszê i zdejmuje wszelk± odpowiedzialno¶æ zleceniobiorcy z pope³nionego dzie³a, zgad³em? :)

Data: 2010-08-26 23:37:38
Autor: Alek
[...]

Pomijaj±c kwestiê duszy.

Data: 2010-08-27 09:49:27
Autor: mvoicem
(08/26/2010 07:38 PM), Alek wrote:
[...]

Jest to tak samo oczywiste jak w przypadku niedokrêconego ko³a. Je¿eli by³o niedokrêcone przed przyjazdem do warsztatu - wina klienta lub warsztatu. Je¿eli nie by³o - wina warsztatu.

Je¿eli oddajê jak±¶ rzecz profesjonali¶cie do wykonania, to mam prawo oczekiwaæ ¿e jest to zrobione profesjonalnie.

Oczywi¶cie - wszystko zale¿y od umowy miêdzy stronami, byæ mo¿e mówi³a o tym ¿e zamawiaj±cy ma obowi±zek sprawdziæ przed puszczeniem dalej. Ale w±tkotwórca nic o tym nie pisze - wiêc zak³adam ¿e nie by³o takiej umowy.

p. m.

Data: 2010-08-27 19:37:50
Autor: Alek
[...]

Wedle kryteriów profesjonalnej poprawno¶ci mo¿na oceniaæ techniczn± formê dzie³a. Ale na pewno nie zawarto¶æ. W niniejszym przyk³adzie mowa o literówce. A czy ma³o jest utworów, w których celowo umieszczono literówki, b³êdy ortograficzne i inne cuda? Je¶li jest literówka to mo¿e ma byæ? Wybacz, ale kto¶ kto bez wnikliwego obejrzenia próbnego wydruku zleca produkcjê ca³ego nak³adu zachowuje siê co najmniej nieprofesjonalnie i powinien poszukaæ belki we w³asnym oku a nie drzazgi u innego.

Data: 2010-08-27 20:23:13
Autor: mvoicem
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk
(08/27/2010 07:37 PM), Alek wrote:
[...]
[...]

To zale¿y kto wprowadzi³ t± literówkê. Je¿eli klient dostarczy³ tekst z literówk± - to od biedy przyzna³bym Ci racjê. Ale je¿eli to wykonawca - to sorry ...

p. m.

Data: 2010-08-28 16:47:08
Autor: PlaMa
mvoicem pisze:

To zale¿y kto wprowadzi³ t± literówkê. Je¿eli klient dostarczy³ tekst z literówk± - to od biedy przyzna³bym Ci racjê. Ale je¿eli to wykonawca - to sorry ...

Te¿ mi sie tak wydaje, w dodatku uwa¿am, ¿e zlecaj±c zaprojektowanie ok³adki klient ma prawo oczekiwaæ w pe³ni poprawnego technicznie i zgodnego z zamówieniem dzie³a. To po stronie wykonuj±cego IMO powinno byæ zapewnienie korekty dzie³a. Chyba ¿e jasno w umowie uzgodnili co¶ innego.

Data: 2010-08-28 16:55:39
Autor: Alek
[...]

Zgoda. Tylko ¿e to trzeba udowodniæ. A z w±tku wynika, ¿e dokumentacja tego zlecenia jest co najmniej niekompletna.

Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk