Data: 2010-08-25 05:53:37 | |
Autor: marcin-fotograf.pl | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Witam,
Jaki¶ czas temu pewna firma zamówi³a u mnie projekt ok³adki folderu.. Projekt poprawiany kilkana¶cie razy, w efekcie ostateczn± wersjê klient otrzyma³ w wersji cyfrowej (nie mam potwierdzenia podpisem), zap³aci³ i zleci³ do drukarni. Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie literówka. Rzecz niemi³a, ale klient chce obci±¿yæ mnie kosztami nak³adu ok³adki. Wiem ¿e gdybym mia³ ostateczn± wersjê wydrukowan± i podbit±/podpisan± przez klienta to móg³by "nafiukaæ decybeli", ale co w takiej sytuacji? Czy przed wydrukowaniem to ON nie powinien sprawdziæ czy wszystko jest okay? Czy podpisuj±c FVAT nie podpisuje w domy¶le - "wszystko jest OK, wiem co biorê"? Z góry dziêkujê za pomoc, choæ pewnie i tak skoñczy siê to sporymi kosztami :-/ |
|
Data: 2010-08-25 15:55:47 | |
Autor: malgosia | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie Jak sworuowany jest protokó³ odbioru? jk |
|
Data: 2010-08-25 07:48:16 | |
Autor: marcin-fotograf.pl | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Nie mam ¿adnego dokumentu (zamówienia, projektu, wydania,
czegokolwiek) prócz FVAT. Sytuacja wygl±da³a nastêpuj±co: 1. Przyjecha³ handlowiec - przy nim by³ sporz±dzony 1szy projekt. 2. Wzi±³ projekt na pendrive, pojecha³, 3. Przyjecha³ za jaki¶ czas z jakimi¶ zmianami, 4. Zmiany poprawione, wzi±³ projekt, pojecha³. pkty 3-4 powtórzone nawet nie pamiêtam ile razy. 5. w koñcu wszystko by³o OK, wzi±³ projekt pojecha³, 6. Wystawiona FVAT, zap³acono, 7. Po dwóch(?) miesi±cach dzwoni boss i mówi ¿e na wydrukach s± b³êdy. |
|
Data: 2010-08-25 17:34:32 | |
Autor: Robert Tomasik | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "marcin-fotograf.pl" <martin.dslr@googlemail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:02cb8bb7-dfd1-4a18-a592-1649d56cc6e9z28g2000yqh.googlegroups.com...
Nie mam ¿adnego dokumentu (zamówienia, projektu, wydania, czegokolwiek) prócz FVAT. Sytuacja wygl±da³a nastêpuj±co: 1. Przyjecha³ handlowiec - przy nim by³ sporz±dzony 1szy projekt. 2. Wzi±³ projekt na pendrive, pojecha³, 3. Przyjecha³ za jaki¶ czas z jakimi¶ zmianami, 4. Zmiany poprawione, wzi±³ projekt, pojecha³. pkty 3-4 powtórzone nawet nie pamiêtam ile razy. 5. w koñcu wszystko by³o OK, wzi±³ projekt pojecha³, 6. Wystawiona FVAT, zap³acono, 7. Po dwóch(?) miesi±cach dzwoni boss i mówi ¿e na wydrukach s± b³êdy. Ale b³êdy wzglêdem czego? W takiej sytuacji, jak opisana, to moim zdaniem ich problem. Mo¿e chcieli z literówk±, skoro zaakceptowali. |
|
Data: 2010-08-25 09:32:09 | |
Autor: marcin-fotograf.pl | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Ale b³êdy wzglêdem czego? W takiej sytuacji, jak opisana, to moim zdaniem No tak, ale nie mam kwitu na to ¿e projekt im siê podoba. I nie wiem, czy podpisa³em fakturê, zap³aci³em = podoba mi siê z literówk±. |
|
Data: 2010-08-25 17:25:08 | |
Autor: Massai | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
marcin-fotograf.pl wrote:
> Ale b³êdy wzglêdem czego? W takiej sytuacji, jak opisana, to moim Chcia³bym zobaczyæ jak udowadniaj± ¿e to Ty im odda³e¶ wersjê z literówk±, a nie ¿e np. dali komu¶ ¿eby jeszcze co¶ pomajstrowa³ i to on literówkê wprowadzi³ i tak± wersjê do drukarni oddali. Czy ew. w drukarni co¶ nie pochrzanili. Umowy, protoko³y odbioru itp. siê przydaj± obydwu stronom. Tak czy inaczej - prawnie to niewiele mog± zdzia³aæ. A co do samych literówek - sam po grafikach wszystko sprawdzam dok³adnie, nawet na etapie produkcji ¿eby klientom nie pokazaæ projektu np. z b³êdami ortograficznymi ;-) -- Pozdro Massai |
|
Data: 2010-08-25 18:51:08 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "marcin-fotograf.pl" <martin.dslr@googlemail.com> napisa³
Ale b³êdy wzglêdem czego? W takiej sytuacji, jak opisana, to moim zdaniem Jak siê nie podoba to niech zg³osi reklamacjê. Pytanie na podstawie czego. Bo jak on ma do ciebie jakie¶ pretensje to on musi wykazaæ, ¿e ma po temu podstawê, np. ¿e us³uga zosta³a wykonana niezgodnie z zamówieniem. A tak to mo¿e zamówiæ wprowadzenie *zmiany* do projektu. Nie w±tpiê, ¿e zrealizujesz to *nowe zamówienie* od rêki i niedrogo ;) I nie wiem, czy podpisa³em fakturê, zap³aci³em = podoba mi siê z literówk±. Podpisanie faktury oznacza w zasadzie tyle, ¿e klient fakturê odebra³. Czasem umieszcza sie na fakturze zapisy dodatkowe (potwierdzenie odbioru towaru, zastrze¿enie w³asno¶ci itp.) i wtedy podpis za³atwia wszystkie te sprawy hurtowo. Ale domy¶lam siê, ¿e na twojej fakturze nie ma kaluzuli "kwitujê odbiór us³ugi zgodnie z zamówieniem" czy czego¶ w podobie, wiêc podpis na fakturze niczego w niniejszej sprawie nie za³atwia. |
|
Data: 2010-08-25 19:11:48 | |
Autor: spp | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
W dniu 2010-08-25 18:32, marcin-fotograf.pl pisze:
Ale b³êdy wzglêdem czego? W takiej sytuacji, jak opisana, to moim zdaniem Tak to nie dzia³a ale to nie ty zleca³e¶ robotê drukarni i by³e¶ obowi±zany do dostarczenia materia³ów. Dwa miesi±ce to wystarczaj±ca ilo¶æ czasu aby wychwyciæ b³êdy i reklamowaæ u Ciebie. -- spp |
|
Data: 2010-08-25 19:22:28 | |
Autor: malgosia | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Tak to nie dzia³a ale to nie ty zleca³e¶ robotê drukarni i by³e¶ ZAle¿y jak foru³uje protokó³ obopru kl |
|
Data: 2010-08-25 19:27:44 | |
Autor: spp | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
W dniu 2010-08-25 19:22, malgosia pisze:
Tak to nie dzia³a ale to nie ty zleca³e¶ robotê drukarni i by³e¶ Zw³aszcza taki którego nie by³ stron±, b±d¼ jak autor postu pisze - nie by³o. -- spp |
|
Data: 2010-08-25 19:59:59 | |
Autor: MadMan | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Dnia Wed, 25 Aug 2010 19:22:28 +0200, malgosia napisa³(a):
ZAle¿y jak foru³uje protokó³ obopru A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr? -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-08-25 20:07:11 | |
Autor: malgosia | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr? czy ty okonczyles prawo? jk |
|
Data: 2010-08-25 20:15:03 | |
Autor: MadMan | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Dnia Wed, 25 Aug 2010 20:07:11 +0200, malgosia napisa³(a):
A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr? Nie, niemniej mogê pochwaliæ siê zaliczonym egzaminem maturalnym, m. in. z jêzyka polskiego. -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-08-25 22:20:33 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "malgosia" <malgosia_zibro@onet.pl> napisa³
A co to znaczy foru³owaæ? I co to jest obopr? Czy ty ukoñczy³a¶ szko³ê specjaln±? |
|
Data: 2010-08-25 15:42:51 | |
Autor: marcin-fotograf.pl | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
> czy ty okonczyles prawo? Ciekawe ;) A czy ON, w sensie zleceniodawca mo¿e w jaki¶ sposób zmusiæ mnie do poniesienia kosztów nak³adu? Bo z tego co Pañstwo pisz± to siê nie zanosi... |
|
Data: 2010-08-26 08:16:11 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "marcin-fotograf.pl" <martin.dslr@googlemail.com> napisa³
Musia³by ciê pozwaæ i przed s±dem udowodniæ zasadno¶æ swojego roszczenia. Z tego co dot±d napisa³e¶ nie widaæ jak móg³by tego dokonaæ. |
|
Data: 2010-08-26 00:18:17 | |
Autor: marcin-fotograf.pl | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Dziêkujê wszystkim za odpowiedzi.
Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2010-08-28 00:06:56 | |
Autor: wiechu | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "marcin-fotograf.pl" Ciekawe ;) A czy ON, w sensie zleceniodawca mo¿e w jaki¶ sposób zmusiæ mnie do poniesienia kosztów nak³adu? Bo z tego co Pañstwo pisz± to siê nie zanosi... A w jakim formacie dosta³ plik? pozdr wiechu |
|
Data: 2010-08-28 01:28:31 | |
Autor: marcin-fotograf.pl | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Plik w formacie .pdf. |
|
Data: 2010-08-25 16:41:08 | |
Autor: MadMan | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Dnia Wed, 25 Aug 2010 15:55:47 +0200, malgosia napisa³(a):
Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie Jak co jest zrobione? -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-08-26 18:09:58 | |
Autor: PlaMa | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
marcin-fotograf.pl pisze:
Po wydrukowaniu okaza³o siê ¿e co¶ jest nie tak - konkretnie ale tak szczerze - przecie¿ pope³ni³e¶ b³±d... Kto¶ zleci³ Ci pracê i t± pracê wykona³e¶ ¼le, co wysz³o przy druku. |
|
Data: 2010-08-26 18:56:07 | |
Autor: mvoicem | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
(08/25/2010 02:53 PM), marcin-fotograf.pl wrote:
Witam, Czy jak dasz samochód do warsztatu, to sprawdzasz czy jest dobrze naprawiony czy wsiadasz i jedziesz? I jak w wyniku b³êdu warsztatu np. urwie ci siê ko³o i rozbijesz samochód - bêdziesz domaga³ siê od warsztatu odszkodowania czy nie? p. m. |
|
Data: 2010-08-26 19:38:16 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisa³
W przypadku samochodu wiadomo co jest prawid³owe a co nie. Odpadaj±ce ko³o jest oczywista usterk±. W przypadku projektu plastycznego nie ma takiej jasno¶ci. |
|
Data: 2010-08-26 20:07:42 | |
Autor: PlaMa | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Alek pisze:
W przypadku samochodu wiadomo co jest prawid³owe a co nie. Odpadaj±ce ko³o jest oczywista usterk±. W przypadku projektu plastycznego nie ma takiej jasno¶ci. No wiesz... Zlecasz zrobienie projektu graficznego, przekazujesz co ma siê na nim znale¼æ, mo¿e nawet dajesz gotowy tekst... osoba, która go robi³a pomyli³a siê przy wklepywaniu tego tekstu, nie zauwa¿asz tego, odbierasz projekt, drukujesz i wychodzi wa³ek, który trzeba naprawiæ i wydrukowaæ ponownie. Skoro kto¶ ¼le wykona³ ten projekt to "usterka" jest oczywista. Id±c tropem w±tkotwórcy to skoro klient zaakceptowa³ (a nawet nie to, tylko odebra³) to znaczy, ¿e przygotowany plik mo¿e byæ w 72dpi, RGB, nie trzymaæ wymiarów i w ogóle skiepczony - odebra³ czyli jest ok... BARDZO nie³adnie :/ |
|
Data: 2010-08-26 11:39:13 | |
Autor: marcin-fotograf.pl | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Id±c tropem w±tkotwórcy to skoro klient zaakceptowa³ (a nawet nie to, Nie do koñca i wiesz, ¿e tak jest. Gdyby rzecz by³a spartaczona tak jak piszesz to nie traci³bym czasu na znalezienie rozwi±zania. Projekt zrobiony by³ rzetelnie, a b³±d jaki wynikn±³ nie jest spowodowany nieznajomo¶ci± sztuki projektowania. Problemem jest jedynie to, ¿e nie mam podpisanego ostatniego proofa i pytanie brzmi, czy maj±c PDF'a trudno do niego zajrzeæ i zbadaæ czy wszystko jest okay. I to nie od strony technicznej, tylko czysto merytorycznej, przed z³o¿eniem zamówienia na nak³ad. Tak jak napisa³em wcze¶niej i tak pewnie zap³acê za nowy nak³ad, a (nie wdaj±c siê w szczegó³y) chcê siê tylko zapoznaæ z opiniami "m±drzejszych". |
|
Data: 2010-08-26 23:10:44 | |
Autor: PlaMa | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
marcin-fotograf.pl pisze:
Projekt zrobiony by³ rzetelnie, a b³±d jaki wynikn±³ nie jest To siê chwali ale dla Twojego klienta to nie czyni ró¿nicy. Odpowiedz szczerze ta literówka to Twój b³±d, czy mo¿e by³a w tek¶cie dostarczonym przez klienta? Problemem jest jedynie to, ¿e nie mam podpisanego ostatniego proofa i Mo¿e patrzy³ i nie zauwa¿y³? A mo¿e tak Ci zaufa³ ¿e stwierdzi³, ¿e nie trzeba? Powiedzmy sobie szczerze, on zap³aci³ za to by by³o na 100%, pewnie ¿e zdrowy rozs±dek i trochê empatii nakaza³oby zczytaæ dok³adnie wszystko przed akceptacj±, inna sprawa gdyby tekst by³ dostarczony przez klienta albo by³ bardzo specjalistyczny lub w innym jêzyku... ale literówka to oczywisty b³±d projêktanta/³±macza/grafika... smutne ale prawdziwe PS sam mia³em kiedy¶ tak± przygodê - wda³a mi siê spacja do adresu www na ulotce o nak³adzie 10000, uda³o siê na szczê¶cie ugodowo za³atwiæ do doklejk± i du¿ym rabatem, ale co siê nawykleja³em przez weekend to moje xD |
|
Data: 2010-08-27 01:12:54 | |
Autor: Marek K | |
Odpowiedzialność za zły wydruk | |
W dniu 2010-08-26 23:10, PlaMa pisze:
Powiedzmy sobie szczerze, on zapłacił za to by było na 100%, Równie dobrze można twierdzić, że mógł nie płacić dopóki nie sprawdził że dostał dokładnie to co chciał dostać. Jak zapłacił i nie sprawdził to z pretensjami powinien przed lustro się udać. > pewnie że zdrowy rozsądek i trochę empatii nakazałoby > zczytać dokładnie wszystko przed akceptacją, Dlaczego brak zdrowego rozsądku ma się odbijać na kimś innym? M. |
|
Data: 2010-08-26 20:18:43 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "PlaMa" <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl> napisa³
To wszystko nie wynika z opisu przedstawionego przez w±tkodawcê. Id±c tropem w±tkotwórcy to skoro klient zaakceptowa³ (a nawet nie to, tylko odebra³) to znaczy, ¿e przygotowany plik mo¿e byæ w 72dpi, RGB, nie trzymaæ wymiarów i w ogóle skiepczony - odebra³ czyli jest ok... BARDZO nie³adnie :/ Bardzo du¿o sobie do¶piewujesz. |
|
Data: 2010-08-26 23:13:13 | |
Autor: PlaMa | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Alek pisze:
To wszystko nie wynika z opisu przedstawionego przez w±tkodawcê. Có¿ ja to tak zrozumia³em. Bardzo du¿o sobie do¶piewujesz. Bo mnie zirytowa³ tekst, jakby by³o na pi¶mie podpisane, ¿e akceptuje to by by³o z g³owy... Osobi¶cie wydajê mi siê, ¿e nie. |
|
Data: 2010-08-26 23:22:25 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "PlaMa" <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl> napisa³
Co w takim razie, wed³ug ciebie, oznacza pisemna akceptacja i odbiór dzie³a? |
|
Data: 2010-08-26 23:29:58 | |
Autor: PlaMa | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
Alek pisze:
Bo mnie zirytowa³ tekst, jakby by³o na pi¶mie podpisane, ¿e akceptuje to by by³o z g³owy... Osobi¶cie wydajê mi siê, ¿e nie.Co w takim razie, wed³ug ciebie, oznacza pisemna akceptacja i odbiór dzie³a? Czytaj±c Wasze posty wychodzi mi, ¿e to cyrograf w którym sprzedaje siê duszê i zdejmuje wszelk± odpowiedzialno¶æ zleceniobiorcy z pope³nionego dzie³a, zgad³em? :) |
|
Data: 2010-08-26 23:37:38 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "PlaMa" <mariush.p{wytnijmnie}@wp.pl> napisa³
Pomijaj±c kwestiê duszy. |
|
Data: 2010-08-27 09:49:27 | |
Autor: mvoicem | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
(08/26/2010 07:38 PM), Alek wrote:
U¿ytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisa³ Jest to tak samo oczywiste jak w przypadku niedokrêconego ko³a. Je¿eli by³o niedokrêcone przed przyjazdem do warsztatu - wina klienta lub warsztatu. Je¿eli nie by³o - wina warsztatu. Je¿eli oddajê jak±¶ rzecz profesjonali¶cie do wykonania, to mam prawo oczekiwaæ ¿e jest to zrobione profesjonalnie. Oczywi¶cie - wszystko zale¿y od umowy miêdzy stronami, byæ mo¿e mówi³a o tym ¿e zamawiaj±cy ma obowi±zek sprawdziæ przed puszczeniem dalej. Ale w±tkotwórca nic o tym nie pisze - wiêc zak³adam ¿e nie by³o takiej umowy. p. m. |
|
Data: 2010-08-27 19:37:50 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisa³
Wedle kryteriów profesjonalnej poprawno¶ci mo¿na oceniaæ techniczn± formê dzie³a. Ale na pewno nie zawarto¶æ. W niniejszym przyk³adzie mowa o literówce. A czy ma³o jest utworów, w których celowo umieszczono literówki, b³êdy ortograficzne i inne cuda? Je¶li jest literówka to mo¿e ma byæ? Wybacz, ale kto¶ kto bez wnikliwego obejrzenia próbnego wydruku zleca produkcjê ca³ego nak³adu zachowuje siê co najmniej nieprofesjonalnie i powinien poszukaæ belki we w³asnym oku a nie drzazgi u innego. |
|
Data: 2010-08-27 20:23:13 | |
Autor: mvoicem | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
(08/27/2010 07:37 PM), Alek wrote:
[...] Je¿eli oddajê jak±¶ rzecz profesjonali¶cie do wykonania, to mam prawo To zale¿y kto wprowadzi³ t± literówkê. Je¿eli klient dostarczy³ tekst z literówk± - to od biedy przyzna³bym Ci racjê. Ale je¿eli to wykonawca - to sorry ... p. m. |
|
Data: 2010-08-28 16:47:08 | |
Autor: PlaMa | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
mvoicem pisze:
To zale¿y kto wprowadzi³ t± literówkê. Je¿eli klient dostarczy³ tekst z literówk± - to od biedy przyzna³bym Ci racjê. Ale je¿eli to wykonawca - to sorry ... Te¿ mi sie tak wydaje, w dodatku uwa¿am, ¿e zlecaj±c zaprojektowanie ok³adki klient ma prawo oczekiwaæ w pe³ni poprawnego technicznie i zgodnego z zamówieniem dzie³a. To po stronie wykonuj±cego IMO powinno byæ zapewnienie korekty dzie³a. Chyba ¿e jasno w umowie uzgodnili co¶ innego. |
|
Data: 2010-08-28 16:55:39 | |
Autor: Alek | |
Odpowiedzialno¶æ za z³y wydruk | |
U¿ytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisa³
Zgoda. Tylko ¿e to trzeba udowodniæ. A z w±tku wynika, ¿e dokumentacja tego zlecenia jest co najmniej niekompletna. |