Odra

Data: 2020-05-02 20:19:22
Autor: ąćęłńóśźż
Odra
Ten komputer mógł pracować kilkaset lat, czyli o informatycznej dumie PRL:
www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

Data: 2020-05-02 20:28:32
Autor: Irokez
Odra
W dniu 2020-05-02 o 20:19, ąćęłńóśźż pisze:
Ten komputer mógł pracować kilkaset lat, czyli o informatycznej dumie PRL:
www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

zajebisty artykuł, 6 linijek tekstu..

--
Irokez

Data: 2020-05-02 20:48:28
Autor: Adam
Odra
W dniu 2020-05-02 o 20:28, Irokez pisze:
W dniu 2020-05-02 o 20:19, ąćęłńóśźż pisze:
Ten komputer mógł pracować kilkaset lat, czyli o informatycznej dumie PRL:
www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

zajebisty artykuł, 6 linijek tekstu..

Sprawdź ponownie. Artykuł sporo większy, niż 6 linijek.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-02 21:52:39
Autor: Irokez
Odra
W dniu 2020-05-02 o 20:48, Adam pisze:
[...]

Jest zdjęcie, "zaloguj się" w prawym rogu oraz 6 linijek pod zdjęciem:

"Dla kapitana Tedda Reachmonda nocny lot 27 marca 1999 roku zakończył się niespodziewanie. Pilotowany przez niego niewidzialny dla radarów myśliwiec bombardujący F-117 US Air Force wykonywał misję bojową nad Serbią, gdy znalazł się w polu nasłuchu wyprodukowanego jeszcze przez Czechosłowację systemu radiolokacji pasywnej Tamara. Sterujący systemem komputer Rodan 10 dostrzegł minimalne ślady echa. W pamięci urządzenia, będącego militarną odmianą Odry 1325, zapisano wzorce ech, jakie mogą generować samoloty klasy stealth: B-2 lub F-117. "

potem już tylko reklamy innych artykułów i wypowiedzi na forum

--
Irokez

Data: 2020-05-02 22:18:57
Autor: Irokez
Odra
W dniu 2020-05-02 o 21:52, Irokez pisze:

Sprawdź ponownie. Artykuł sporo większy, niż 6 linijek.

ok, winny AdGuard...

ale widzę kulturka z reklamami, nic nie wyskakuje, nie drze ryja, więc zostaje wyłączony na newsweeku.

--
Irokez

Data: 2020-05-03 14:13:51
Autor: Adam
Odra
W dniu 2020-05-02 o 22:18, Irokez pisze:
[...]

U mnie nBlock Origin (Firefox), ale artykułu nie blokował.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-03 12:13:16
Autor: Trefniś
Odra
W dniu .05.2020 o 21:52 Irokez <no.email@wp.pl> pisze:

[...]

Cały artykuł:
http://www.elwrowcy.pl/newsweek.pdf

Jeśli kogoś interesuje ten ciekawy temat, pod koniec lutego był dłuższy  wątek na pl.misc.elektronika.

--
Trefniś

Data: 2020-05-06 20:44:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"Irokez" 5eadcf78$0$546$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Dużo do liczenia taki komputer nie miał. Niejeden obsługant
działa radził sobie doskonale bez elektronicznego komputera.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-07 07:09:29
Autor: Trefniś
Odra
W dniu .05.2020 o 20:44 Eneuel Leszek Ciszewski  <prosze@czytac.fontem.lucida.console> pisze:

[...]

Jesteś lepszy od swojej reputacji.

--
Trefniś

Data: 2020-05-07 22:33:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"Trefniś" op.0j8dx3gomtaby1@tncap.home

Dużo do liczenia taki komputer nie miał. Niejeden obsługant
działa radził sobie doskonale bez elektronicznego komputera.

: Jesteś lepszy od swojej reputacji.

Coś konkretnego potrafisz napisać czy jedynie umiesz naśladować
uniwersalnego psa szczekającego ~zawsze tak samo -- HAU, Hau, hau... ;)

   https://pl.wikipedia.org/wiki/8,8_cm_Flak_18

Wskaż w ww. dziale Odrę lub inny Ren. ;)

Działo 88 mm salutować miało Hitlerowi -- Heil Hitler!
88 -- 8 litera w alfabecie to H. (A1 B2 C3 D4 E5 F6 G7 H8)
Do dziś w Niemczech nie wolno zbyt blisko siebie układać
liczb 18 (AH -- Adolf Hitler) i 88 (HH -- Heil Hitler)

Artyleria istnieje od setek lat w Europie a w Azji znana
było przed tysiącami lat...

    8,8 cm Flak 18 (potocznie osiemdziesiątka ósemka) - niemieckie
 -> działo przeciwlotnicze i przeciwpancerne z okresu II wojny
    światowej. Jest jednym z najbardziej znanych dział z tego
    okresu. Wyprodukowano kilka wersji tego działa: 8,8 cm Flak 18,
    36, 37 i 37/41, a także nowszą konstrukcję tego kalibru - 8,8 cm
    Flak 41. "Flak" to w języku niemieckim skrót od słów ,,Flugabwehrkanone"
    (lub "Fliegerabwehrkanone") - działo przeciwlotnicze, gdyż takie było
    oryginalne przeznaczenie tej broni. W wojsku niemieckim były one
    popularnie znane jako "Acht-Acht" (osiem-osiem), skrót od
    Acht-Komma-Acht Zentimeter (osiem przecinek osiem centymetra).

-=-

Może ktoś inny opisze ,,skomplikowane'' działania arytmetyczne konieczne
do przewidzenia trajektorii pocisku czy samolotu...

Odra w takiej obronie przeciwlotniczej miała wartość marginalną.
Była programowalnym kalkulatorem.

-=-

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Balistyka

    Balistyka (z gr.), to nauka, zapoczątkowana w średniowieczu,
    o miotaniu i ruchu pocisków oraz rakiet.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-08 01:37:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb4709e$0$31100$65785112@news.neostrada.pl

> [...]

  https://pl.wikipedia.org/wiki/8,8_cm_Flak_18

Wskaż w ww. dziale Odrę lub inny Ren. ;)

Ren bądź Men -- chyba Men lepiej pasuje do Odry, bo
jest i Frankfurt nad Menem, i Frankfurt nad Odrą.

    https://www.defence24.pl/nowy-rekord-celnego-strzalu-snajpera-35-km

    Nowy rekord celnego strzału snajpera - 3,5 km
    23 czerwca 2017, 12:16

Być może teraz jest to już stary rekord? Raczej niekoniecznie.

Czołgi strzelają celnie na 5 km, nierzadko pociskami kierowanymi.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
[...]

Rozłożenie obciążenia na 4 dyski (RAMdysk, NVMe, hybryda SSHD i szybki HDD)
dało bardzo *dobre* efekty! Wreszcie można jednocześnie: apgrejdować 64W10,
skanować dyski w poszukiwaniu szkodników [ciekawe, czy także w poszukiwaniu
SC2] i bez lagowania otwierać to i owo... Uruchamianie programów jest teraz
niewiarygodnie szybkie!! Start z hybrydy trwa długo -- zdecydowanie ponad
minutę od momentu wybrania systemu a tuż po wystartowaniu trzeba zaczekać
na rozsądne zachowanie 64W10... Zamykanie na hybrydzie trwa bardzo długo!!!
Zaraz rozmnożę to, co mam na hybrydzie -- sklonuję tak, by mieć dwie kopie
do kruszenia na każdym dysku.... Jeszcze nie zadawala mnie do końca rezultat,
ale kopię wykonam, choć to hybryda... Gdy już uznam, że czyszczenie mam za
sobą -- sklonuję na SSD, by zobaczyć, co z tego wyrośnie.

Wkrótce ponoć ma być kolejna duża aktualizacja -- majowa.

Chyba z klonowaniem 64W10 na SSD zaczekam do tej aktualizacji. Może też
pokombinuję do tego czasu -- system będzie częściowo na hybrydzie, częściowo
na szybkim HDD, częściowo na NVMe a drobiazgi będą na RAMdysku...

Czyż to nie absurd?!?! Kesze dyskowe w RAMce, ale RAMdysk jest przydatny...

Jak mieć hiberfile i swapfile na niesystemowym dysku?
Próbował ktoś szczęścia w oszukiwaniu Windows?

Do Trefnisia i jemu podobnych -- niby można wskazać wprost miejsce na swapfile,
ale 64W10 na systemowym też będzie miał mały (chyba 512 MB) swapfile...

Hiberfile przy 12 GiB RAM to prawie 5 GB.
Pomysł mam, ale czy zadziała?...

Chciałbym startować z NVMe, ale swapfile i hiberfile mieć poza nim.
Podobnie z keszami i innymi śmieciami -- chcę to mieć poza systemowym.

12 GiB dla 64W10 to dla mnie mało. Żałuję, że nie mam przynajmniej 16 GiB...

Data: 2020-05-07 10:26:32
Autor: collie
Odra

Dużo do liczenia taki komputer nie miał. Niejeden obsługant
działa radził sobie doskonale bez elektronicznego komputera.

Używając nieelektronicznego komputera:
https://zapodaj.net/1ce5acf68c60b.jpg.html

Data: 2020-05-08 01:50:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"collie" 5eb3c638$0$515$65785112@news.neostrada.pl

Używając nieelektronicznego komputera:
https://zapodaj.net/1ce5acf68c60b.jpg.html

Najstarsze odkryte komputery mają tysiące
lat -- elektroniki w nich nie ma.
    https://www.planeteplus.pl/dokument-najstarszy-komputer-swiata-mechanizm-z-antykithiry_39047

Można toczyć [pod górę?] spory o pierwszeństwo -- co jest
najstarsze: prostytucja, kapłaństwo czy informatyka...

Mechaniczne (nie aż tak mocno zaawansowane jak ten z ww. linku)
komputery (urządzenia zdolne do wykonywania algorytmów w celu
przetwarzania informacji) są znane od tysięcy lat.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-08 22:55:15
Autor: Kamil
Odra
Użytkownik "Adam"  napisał:

Sprawdź ponownie. Artykuł sporo większy, niż 6 linijek.

On czyta głównie obrazki. Natrafił na obrazek i dalej już nie był w stanie iść.

Pzdr

Data: 2020-05-08 23:47:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"Kamil" 5eb5c738$0$551$65785112@news.neostrada.pl

On czyta głównie obrazki. Natrafił na obrazek
i dalej już nie był w stanie iść.

Jak na oczytanego -- jesteś słabym erudytą
i masz spore trudności w wysławianiu się...
Z myśleniem też masz spore trudności -- tu
nie ma wielu obrazków... To nie ASCII-art...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-02 20:38:29
Autor: PiteR
Odra
in <news:5eadb9aa$1$514$65785112news.neostrada.pl>
user ąćęłńóśźż pisze tak:

www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

W lutym 1968 roku do Moskwy wezwano delegację rządową z Polski, by poinformować ją, że kraje demokracji ludowej mają obowiązek produkowania komputerów radzieckich (tak naprawdę były one konstrukcji amerykańskiej).

Kradzież z IBM przez KGB planów konstrukcyjnych i oprogramowania to jeden z większych sukcesów sowieckich szpiegów. Ale Krajowi Rad rabunki przychodziły o wiele łatwiej niż tworzenie mózgów elektronowych.

We wrześniu 1973 roku do Wrocławia przyjechała delegacja z ZSRR, żeby wymusić zaprzestanie produkcji w Elwro jakichkolwiek innych komputerów niż sowieckie. --
Piter

człowiek chciał być królem planety
więc matka natura dała mu koronę

Data: 2020-05-06 20:41:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"PiteR" XnsABB1D1F9FDD10PanElektronik@127.0.0.1

W lutym 1968 roku do Moskwy wezwano delegację rządową
z Polski, by poinformować ją, że kraje demokracji ludowej
mają obowiązek produkowania komputerów radzieckich (tak
naprawdę były one konstrukcji amerykańskiej).

Radziecki SM na ,,licencji'' PDP? -- psuł
się z częstotliwością kilku herców. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-03 19:09:41
Autor: S
Odra
W dniu 02.05.2020 o 20:19, ąćęłńóśźż pisze:
Ten komputer mógł pracować kilkaset lat, czyli o informatycznej dumie PRL:
www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

Miałem przyjemność (?) korzystać z takiej maszyny. Komputer jak komputer, ale perforowanie kart to dopiero była historia!
Przynajmniej teraz wiem skąd wzięło się pojęcie "plik" ;-)

--
Sławek

Data: 2020-05-03 19:58:54
Autor: ąćęłńóśźż
Odra
Zatkałem raz Odrę w ośrodku obliczeniowym Politechniki.
Liczyliśmy płytę (płaską na naprężenia od obciążenia) miało być 200 punktów.
No to zrobiłem siatkę 200x200 (szczęśliwie już na SeeChecku czyli z monitora nie na kartach).
Jak ośrodek stanął na czterdzieści minut to coś mnie tknęło, że to ja (od dziecka tak miałem ;))
Profesor prosił o 200 punktów czyli siatkę np. 10x20, a ja się spóźniłem spytałem kolegów i zrozumiałem 200x200 ;-)
A Odra poczciwa, po trzech kwadransach namysłu wydrukowała moją siatkę 40 tysięcy punktów na drukarce wierszowej ;-)

-- -- -
Komputer jak komputer, ale perforowanie kart to dopiero była historia!

Data: 2020-05-04 16:29:40
Autor: miab
Odra
W dniu 03-05-2020 o 19:58, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Chyba już w tym czasie ZX 81 albo ZX Spectrum poradził by sobie lepiej.

miab

Data: 2020-05-04 17:55:02
Autor: ąćęłńóśźż
Odra
Napisz program w Basicu do obliczania MES-em płyty 200x200, później go wczytaj z magnetofonu kasetowego.
I napisz, że w dzisiejszym czasie ZX 81 albo ZX Spectrum potrafiłyby szybciej otwierać strony internetowe niż i7.
Porównywaliśmy kiedyś wydziałowego RIAD-a z PC-tem, RIAD bił konkurenta na głowę o rzędy wielkości we wszystkim poza ilością pamięci operacyjnej (PC miał RAMu 64 mega, RIAD chyba 32 mega).

-- -- -
w tym czasie ZX 81 albo ZX Spectrum poradził by sobie lepiej.

Data: 2020-05-03 20:05:10
Autor: Krystek
Odra
W dniu 2020-05-03 19:09, S pisze:
[...]

Wujek pracował w ZETO to takie karty były na porządku dziennym. A jeszcze kiedyś to zwinięte taśmy - szpulki papierowe z dziurkami, a na nich kod maszynowy.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-04 00:03:17
Autor: Marcin Debowski
Odra
On 2020-05-03, Krystek <spamtrap@krystek.art.pl> wrote:
W dniu 2020-05-03 19:09, S pisze:
[...]

Nas uczyli Fortranu na maszynie z taśmami. W liceum była dziurkarka do taśm (maszyna do pisania), a potem się szło do pobliskiego technikum elektronicznnego gdzie była właśnie jakaś Odra, na której to odpalano. Do dziś pamiętam perełki kunszu programistycznego 2ch moich koleżanek. Szło to jakoś tak: MASTER IZAURA, program drukuje wazonik z kwiatkami. I faktycznie, ładny wazonik wyszedł na 1m wydruku.

--
Marcin

Data: 2020-05-04 11:13:07
Autor: Adam
Odra
On 2020-05-03, Krystek <spamtrap@krystek.art.pl> wrote:
W dniu 2020-05-03 19:09, S pisze:
[...]

Drukowanie semigrafiki ASCII to była podstawa ;)

Sam mam w domu jeszcze kilka wydruków. Tyle, że ja startowałem dopiero na PC XT. Koleżanka z pacy zaczynała jeszcze na Odrach.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-04 12:16:54
Autor: ąćęłńóśźż
Odra
Odra to wyższa szkoła jazdy, dla początkujących była Mera z Basicem ;-)

-- -- -
Koleżanka z pacy zaczynała jeszcze na Odrach.

Data: 2020-05-04 15:05:10
Autor: Krystek
Odra
W dniu 2020-05-04 02:03, Marcin Debowski pisze:
On 2020-05-03, Krystek wrote:
W dniu 2020-05-03 19:09, S pisze:
[...]

Gdy wujek jeszcze tam pracował to za dzieciaka do niego na wakacje jeździliśmy. On był akurat po studiach matematycznych i z tego, co mówili członkowie jego rodziny był całkiem niezłym matematykiem już od liceum. Programowali w Fortranie, Cobolu, Lispie i BASIC-u. Z roboty przynosił całe naręcza wydruków na papierze - obecnie nazywanym fakturowym, z drukarek igłowych. Na szafce miał stos gruby na 2,5 ryzy z takich wydruków. Mieli też tam jakieś programy do drukowania bannerów, to czasem przynosił też jakieś zabawne rysunki. ASCII-art też sobie drukowali w ramach relaksu.

Pamiętam, gdy kiedyś dostał z roboty do zapoznania się minikomputer-terminal PSION Workabout MX (tu jest prezentacja tego sprzętu z pokazem opcji - <https://www.youtube.com/watch?v=89SP8DxJBUs>; system operacyjny wyglądam i funkcjonalnością przypomina TOS z Atari ST). Pisali na niego oprogramowanie dla inkasentów energii elektrycznej z pewnej elektrowni.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-04 19:42:19
Autor: S
Odra
W dniu 03.05.2020 o 20:05, Krystek pisze:
[...]
jeszcze kiedyś to zwinięte taśmy - szpulki papierowe z dziurkami, a na nich kod maszynowy.

Z takimi taśmami miałem do czynienia przy okazji programowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Tam program był zapisany przy pomocy normalnych znaków ASCII. Gdy uruchamialiśmy podłączoną do peceta marki Elwro (klasa AT z 512 kB pamięci i dyskiem MFM 20 MB) dziurkarkę, w biurze konflikt wisiał w powietrzu. Hałasowała jak porządny karabin maszynowy. :-) Jeszcze trzeba było znieść ją "na wydział" i wczytać program do obrabiarki. Zakupu modułu pamięci z portem RS232 nie doczekałem - koledzy cieszyli się nim parę lat później.
Nawiasem mówiąc system sterowania mojej ulubionej obrabiarki był zbudowany na Zilogu Z80 (Sinclairy i chyba też Amstrad CPC 6128) albo jego enerdowskiej podróbce - nie pamiętam już tego.

--
Sławek

Data: 2020-05-06 20:32:45
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"S" 5eb053fd$0$17352$65785112@news.neostrada.pl

jeszcze kiedyś to zwinięte taśmy - szpulki
papierowe z dziurkami, a na nich kod maszynowy.

Z takimi taśmami miałem do czynienia przy okazji programowania

Mam w piwnicy (jeśli szczury, myszy itp. nie zjadły) ASCII-arty
z panienkami na takich dziurkowanych tasiemkach różowego koloru...

[...]

W znacznej mierze ,,zawdzięczam'' kłopoty z uszami hałasom
dużego komputera -- zwanego wówczas minikomputerem.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-05-06 20:36:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Odra

"ąćęłńóśźż" 5eadb9aa$1$514$65785112@news.neostrada.pl

: Ten komputer mógł pracować kilkaset lat,
: czyli o informatycznej dumie PRL:

: www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

Kalkulatory Elwro też były bezawaryjne. ;)

Czy kalkulator 'Ela' był produktem Elwro?
[warto było przeżyć II wojnę św., by zagarnąć
przemysłowy Wrocław kosztem straty kulturowych kresów?]

--