Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru

Data: 2014-10-18 17:14:41
Autor: Krzysztof
Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
Na grupie pl.comp.sieci trwa dyskusja na temat
możliwo¶ci odst±pienia od umowy wynikaj±cej
z rozmowy telefonicznej.
Jeden z dyskutantów radzi by w ci±gu 10 dni
odst±pić od takiej umowy wysyłaj±c pismo poczt±
za potwierdzeniem odbioru.
Interesuje mnie sytuacja następuj±ca:
Co się stanie gdy firma nie odbierze pisma i nie
potwierdzi odbioru? Polecony wróci do nadawcy
i co dalej? Do tego momentu 10 dni już dawno minie.
Czy dowód wysłania w s±dzie wystarczy? Je¶li tak,
to po co potwierdzenie odbioru?
Jakie przepisy tak± sytuację reguluj±?

Pozdrowienia

Krzysztof

Data: 2014-10-18 13:52:24
Autor: Konfabulator
Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
Jeżeli firma pisma nie odbierze to zgodnie z Kodeksem Cywilnym przyjmuje się, że o¶wiadczenie nabrało mocy wtedy, kiedy odbiorca po raz pierwszy miał możliwo¶ć się z nim zapoznać, a w praktyce jest to moment wystawienia pierwszego awizo. Potwierdzenie odbioru stosuje się, bo jak odbierze to masz w ręku dokument potwierdzaj±cy kto i kiedy. Bez potwierdzenia musiałby¶ Ty lub S±d wyst±pić do poczty o taki dokument, bo s±d nie może oprzeć się na monitoringu listów z netu.

Data: 2014-10-18 23:06:51
Autor: Liwiusz
OdstÄ…pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
W dniu 2014-10-18 22:52, Konfabulator pisze:
Jeżeli firma pisma nie odbierze to zgodnie z Kodeksem Cywilnym przyjmuje się, że oświadczenie nabrało mocy wtedy, kiedy odbiorca po raz pierwszy miał możliwość się z nim zapoznać, a w praktyce jest to moment wystawienia pierwszego awizo. Potwierdzenie odbioru stosuje się, bo jak odbierze to masz w ręku dokument potwierdzający kto i kiedy. Bez potwierdzenia musiałbyś Ty lub Sąd wystąpić do poczty o taki dokument, bo sąd nie może oprzeć się na monitoringu listów z netu.

Pieprzysz farmazony. Wiesz, ĹĽe gdzieĹ› dzwoni, ale nie wiesz gdzie.
Odstąpienie jest skuteczne z dniem wysłania.

--
Liwiusz

Data: 2014-10-19 08:23:52
Autor: Grzegorz Kurczyk
W dniu 18.10.2014 o 23:06, Liwiusz pisze:
[...]

Zawsze minie zastanawiało jak w takich sytuacjach udowodnić, że wysłało się takie pismo z rozwiązaniem umowy. Przez notariusza czy jak?

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2014-10-19 10:29:36
Autor: Krzysztof
OdstÄ…pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
Zawsze minie zastanawiało jak w takich sytuacjach udowodnić, że wysłało się takie pismo z rozwiązaniem umowy. Przez notariusza czy jak?

Dla mnie też potwierdzenie wysłania listu poleconego
jako dowód wysłania czegokolwiek jest co najmniej dziwne.
A co jeśli wysłana zostanie pusta koperta lub czysta kartka?
Potwierdzenie odbioru też niczego nie załatwia, bo adresat
podpisuje odbiĂłr przy listonoszu w momencie otrzymania listu,
a otwierany jest on często dużo później, czasami dopiero
przez szefa.

Podobna sytuacja jest z domniemaniem doręczenia listu poleconego
przez dwukrotne zostawienie przez listonosza awizo.
Czy chociażby dwukrotna pomyłka listonosza albo nawet złośliwość
nie jest moĹĽliwa?

Inna sprawa, to obowiÄ…zek stawienia siÄ™ do sÄ…du na wezwanie,
a w przypadku dłuższego wyjazdu zagranicę konieczność powiadomienia
o tym przed wyjazdem. OK jeśli jakaś sprawa juz się toczy i o tym
wiemy. Ale co jeśli jest to pierwsze wezwanie np. do sądu, a o sprawie
nie mieliśmy pojęcia? Kogo powiadamiać? Wszystkie potencjalne organy
w tym kraju?

Tego rodzaju wypadki chyba nie zdarzajÄ… siÄ™ rzadko. A najdziwniejsze
jest to, że nikt nie występuje o precyzyjne opisanie ich w prawie.
Wszystkim odpowiada łowienie ryb w mętnej wodzie?

Pozdrowienia

Krzysztof

Data: 2014-10-19 12:50:32
Autor: Kris
W dniu niedziela, 19 paĽdziernika 2014 10:29:36 UTC+2 użytkownik Krzysztof napisał:

Wszystkim odpowiada łowienie ryb w mętnej wodzie?
A jakie masz propozycje rozwi±zania problemów o których piszesz?

Data: 2014-10-20 01:38:01
Autor: nkab
W dniu niedziela, 19 paĽdziernika 2014 21:50:32 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
W dniu niedziela, 19 paĽdziernika 2014 10:29:36 UTC+2 użytkownik Krzysztof napisał:

> Wszystkim odpowiada łowienie ryb w mętnej wodzie?

A jakie masz propozycje rozwi±zania problemów o których piszesz?

Je¶li umowa zawarta telefonicznie to powinna być również możliwo¶ć
wypowiedzenia jej telefonicznie.

Osobi¶cie wolałbym złożyć wypowiedzenie w sekretariacie
za potwierdzeniem (je¶li niedoszły klient jest szczwanym dupkiem
to dobrze mieć ¶wiadka w przypadku oporów przyjęcia naszego pisma).

A tak w ogóle to takich umów nie zawiera się telefonicznie
chociażby dlatego, że jej realizacja nie może być telefoniczna.

Andrzej.

Data: 2014-10-20 10:45:57
Autor: Krzysztof
Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
A tak w ogóle to takich umów nie zawiera się telefonicznie
chociażby dlatego, że jej realizacja nie może być telefoniczna.
Przede wszystkim nie powinno być konsekwencji "zawarcia"
umowy telefonicznie bez póĽniejszego zawarcia umowy na pi¶mie.
Jaka gwarancja, że ten kto odbierze telefon i nawet potwierdzi,
że jest osob± o któr± chodzi (abonentem, głównym lokatorem itp.)
jest rzeczywi¶cie t± osob±?
Nasze prawo jak zwykle jest po stronie mocniejszych.

Krzysztof

Data: 2014-10-20 02:24:36
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 20 paĽdziernika 2014 10:45:57 UTC+2 użytkownik Krzysztof napisał:
Jaka gwarancja, że ten kto odbierze telefon i nawet potwierdzi,
że jest osob± o któr± chodzi (abonentem, głównym lokatorem itp.)
jest rzeczywi¶cie t± osob±?
Skoro np. operator zawarł umowę z nie z kowalskim ale z kim¶ kto się pod Kowalskiego podszył to operator ma problem .

Data: 2014-10-20 11:29:43
Autor: Krzysztof
[...]

Zawarł z Kowalskim, w całym majestacie (polskiego) prawa.
Potem to już Kowalski będzie musiał udowodnić, że nie jest
wielbł±dem.

Nie mam złudzeń co do tego, że dla prawników takie prawo to kura
znosz±ca złote jaja. St±d takie "ciekawe" wypowiedzi.

Krzysztof

Data: 2014-10-20 02:45:55
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 20 paĽdziernika 2014 11:29:43 UTC+2 użytkownik Krzysztof napisał:
Zawarł z Kowalskim, w całym majestacie (polskiego) prawa.
Potem to już Kowalski będzie musiał udowodnić, że nie jest
wielbł±dem.
Kowalski stwierdzi że nie wi±że go żadna umowa więc druga strona będzie zmuszona udowodnić że zawarli tak± umowę.

Data: 2014-10-21 02:12:55
Autor: Smok Eustachy
W dniu 20.10.2014 o 11:45, Kris pisze:
[...]

Operator telekomunikacyjny weryfikuje go¶cia w czasie rozmowy. Jak co¶ rozmowę nagran± ma mieć.

Data: 2014-10-20 11:44:55
Autor: Liwiusz
OdstÄ…pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
W dniu 2014-10-20 11:29, Krzysztof pisze:
Jaka gwarancja, ĹĽe ten kto odbierze telefon i nawet potwierdzi,
że jest osobą o którą chodzi (abonentem, głównym lokatorem itp.)
jest rzeczywiście tą osobą?

Skoro np. operator zawarł umowę z nie z kowalskim ale z kimś kto
się pod Kowalskiego podszył to operator ma problem .

Zawarł z Kowalskim, w całym majestacie (polskiego) prawa.
Potem to już Kowalski będzie musiał udowodnić, że nie jest
wielbłądem.

Nieprawda, ciężar dowodu spoczywa na operatorze.

Nie mam złudzeń co do tego, że dla prawników takie prawo to kura
znosząca złote jaja. Stąd takie "ciekawe" wypowiedzi.

Z serii "nie znam siÄ™, ale siÄ™ wypowiem".

--
Liwiusz

Data: 2014-10-20 10:56:44
Autor: Liwiusz
OdstÄ…pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
W dniu 2014-10-20 10:45, Krzysztof pisze:
A tak w ogĂłle to takich umĂłw nie zawiera siÄ™ telefonicznie
chociażby dlatego, że jej realizacja nie może być telefoniczna.
Przede wszystkim nie powinno być konsekwencji "zawarcia"
umowy telefonicznie bez późniejszego zawarcia umowy na piśmie.

Sugerujesz zakazać zawierania umów w formie ustnej? Jak chcesz, to
zamawiaj sobie pizzę przez pocztę pisemnie, ale pozwól, że ja będę
zawierał umowy tak jak mi będzie wygodnie.

Jaka gwarancja, ĹĽe ten kto odbierze telefon i nawet potwierdzi,
że jest osobą o którą chodzi (abonentem, głównym lokatorem itp.)
jest rzeczywiście tą osobą?

To jest juĹĽ problem tego, kto w ten sposĂłb umowÄ™ zawiera.

Nasze prawo jak zwykle jest po stronie mocniejszych.

Przede wszystkim jest po stronie myślących.

--
Liwiusz

Data: 2014-10-20 11:12:06
Autor: Krzysztof
[...]

Właśnie daleś dowód swojego wnikliwego myślenia odpowiadając
linijkÄ™ wyĹĽej.

U nas winny jest ten kto dał się oszukać, a nie ten kto oszukał.

Krzysztof

Data: 2014-10-21 00:58:43
Autor: nkab
W dniu poniedziałek, 20 paĽdziernika 2014 10:56:44 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> [...]

zamawiaj sobie pizzę przez pocztę pisemnie, ale pozwól, że ja będę
zawierał umowy tak jak mi będzie wygodnie.

Tak. W przypadku wykonywania usług ewentualnemu kontrahentowi.

Ustnie to można się umawiać z panienk± lub wła¶nie zamawiać pizzę.

Przecież aby co¶ komu¶ gdzie¶ wykonać tak± nawet prost± sieć komputerow±
to trzeba zobaczyć czy to aby czasami nie jest jaki¶ bunkier
poniemiecki gdzie ¶ciana z betonu ma 2 metry.

Ty się lepiej wypowiedz w temacie telefonicznego/ustnego wypowiedzenia
telefonicznie/ustnie zawartej umowy dotycz±cej podmiotów gospodarczych.
Dla mnie takie zawieranie umów to totalna pomyłka.

Andrzej.

Data: 2014-10-21 10:02:20
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-10-21 09:58, nkab@toya.net.pl pisze:
W dniu poniedziałek, 20 października 2014 10:56:44 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
[...]

Ustnie to można się umawiać z panienką lub właśnie zamawiać pizzę.

No nie moĹĽna, bo pizza to kontrahent itp.

Przecież aby coś komuś gdzieś wykonać taką nawet prostą sieć komputerową
to trzeba zobaczyć czy to aby czasami nie jest jakiś bunkier
poniemiecki gdzie ściana z betonu ma 2 metry.

No i co? Na piśmie trzeba patrzeć, czy co? Nie rozumiem problemu i
dlaczego chcesz komuś życie utrudniać?

Ty siÄ™ lepiej wypowiedz w temacie telefonicznego/ustnego wypowiedzenia
telefonicznie/ustnie zawartej umowy dotyczÄ…cej podmiotĂłw gospodarczych.
Dla mnie takie zawieranie umów to totalna pomyłka.

To ich nie zawieraj, w czym problem?

--
Liwiusz

Data: 2014-10-21 20:16:48
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 21 Oct 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

W dniu poniedziałek, 20 paĽdziernika 2014 10:56:44 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
Sugerujesz zakazać zawierania umów w formie ustnej?
[...]

Tak. W przypadku wykonywania usług ewentualnemu kontrahentowi.

Ustnie to można się umawiać z panienk± lub wła¶nie zamawiać pizzę.

  Ale, khem, tego, oba wymienione przypadki to wła¶nie USŁUGA...

Przecież aby co¶ komu¶ gdzie¶ wykonać tak± nawet prost± sieć komputerow±

....albo pizzę.
  Nie dziw się, że wkurzasz Liwiusza pomysłem żeby "umowy na usługi
musiały być zawierane pisemnie".

Ty się lepiej wypowiedz w temacie telefonicznego/ustnego wypowiedzenia
telefonicznie/ustnie zawartej umowy dotycz±cej podmiotów gospodarczych.

  Ba, ja się wypowiedziałem ogólnie :>, uważam brak wymogu "powi±zania"
pełnomocnictwa do zawarcia takiej umowy z pełnomocnictwem do
przyjęcia jej wypowiedzenia (to nie jest identyczne z wypowiedzeniem
umowy!) za "niedoróbkę" (prawn±).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-22 02:10:16
Autor: nkab
W dniu wtorek, 21 paĽdziernika 2014 20:16:48 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Tue, 21 Oct 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

> W dniu poniedzia�ek, 20 pa�dziernika 2014 10:56:44 UTC+2 u�ytkownik Liwiusz napisa�:

[...]

> Tak. W przypadku wykonywania us�ug ewentualnemu kontrahentowi.

> Ustnie to mo�na si� umawia� z panienk� lub w�a�nie zamawia� pizz�.

  Ale, khem, tego, oba wymienione przypadki to wďż˝aďż˝nie USďż˝UGA...

> Przecieďż˝ aby coďż˝ komuďż˝ gdzieďż˝ wykonaďż˝ takďż˝ nawet prostďż˝ sieďż˝ komputerowďż˝

...albo pizzďż˝.

  Nie dziw siďż˝, ďż˝e wkurzasz Liwiusza pomysďż˝em ďż˝eby "umowy na usďż˝ugi

musia�y by� zawierane pisemnie".

> Ty siďż˝ lepiej wypowiedz w temacie telefonicznego/ustnego wypowiedzenia

> telefonicznie/ustnie zawartej umowy dotycz�cej podmiot�w gospodarczych.

  Ba, ja siďż˝ wypowiedziaďż˝em ogďż˝lnie :>, uwaďż˝am brak wymogu "powiďż˝zania"

pe�nomocnictwa do zawarcia takiej umowy z pe�nomocnictwem do

przyj�cia jej wypowiedzenia (to nie jest identyczne z wypowiedzeniem

umowy!) za "niedor�bk�" (prawn�).

pzdr, Gotfryd

Ja raczej mówię o umowach między podmiotami gospodarczymi
a nie innymi (kontrahent to nie klient lub panienka).

Nigdy nie zawarłbym żadnej umowy ustnie w sytuacji gdzie
wypełnienie umowy wymaga osobistego wybrania się do miejsca
wykonania usługi.

Mogę zawrzeć/wypowiedzieć umowę emailem np. w sprawie dostaw
usług drog± internetow±. Mogę zawrzeć/wypowiedzieć umowę
telefonicznie w sprawie usług dostarczanych telefonicznie.
Ale jak obie powyższe wymagaj± wykonania jakich¶ instalacji
w siedzibie mojej firmy to już wymagałbym formy pisemnej
bo to uważam za profesjonalne.

Andrzej.

Data: 2014-10-22 11:11:44
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-10-22 11:10, nkab@toya.net.pl pisze:

Ja raczej mówię o umowach między podmiotami gospodarczymi
a nie innymi (kontrahent to nie klient lub panienka).

Chcesz podpisywać umowę pisemną na zakupy w Makro? Po co?

Nigdy nie zawarłbym żadnej umowy ustnie w sytuacji gdzie
wypełnienie umowy wymaga osobistego wybrania się do miejsca
wykonania usługi.

To nie zawieraj. Czy ktoĹ› ci kaĹĽe?

Mogę zawrzeć/wypowiedzieć umowę emailem np. w sprawie dostaw
usług drogą internetową. Mogę zawrzeć/wypowiedzieć umowę
telefonicznie w sprawie usług dostarczanych telefonicznie.
Ale jak obie powyĹĽsze wymagajÄ… wykonania jakichĹ› instalacji
w siedzibie mojej firmy to już wymagałbym formy pisemnej
bo to uwaĹĽam za profesjonalne.

A ja chcÄ™ inaczej. I co z tego wynika?

--
Liwiusz

Data: 2014-10-23 00:49:30
Autor: nkab
W dniu ¶roda, 22 paĽdziernika 2014 11:11:57 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> a nie innymi (kontrahent to nie klient lub panienka).

Chcesz podpisywać umowę pisemn± na zakupy w Makro? Po co?

W Makro jestem klientem nie kontrahentem.

Ciekawe, bo nie wiem jakie jest orzecznictwo s±dów
w sprawach gdzie jaki¶ głupi trep nazywaj±cy się byzznezzmennem
uznaje, że zawarł ustnie umowę na wykonanie sieci komputerowej.

Andrzej.

Data: 2014-10-23 10:08:44
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-10-23 09:49, nkab@toya.net.pl pisze:
W dniu środa, 22 października 2014 11:11:57 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
[...]

A jaka to różnica?

Ciekawe, bo nie wiem jakie jest orzecznictwo sÄ…dĂłw
w sprawach gdzie jakiś głupi trep nazywający się byzznezzmennem
uznaje, że zawarł ustnie umowę na wykonanie sieci komputerowej.

Jeszcze wiele nauki przed TobÄ….

--
Liwiusz

Data: 2014-10-23 02:36:41
Autor: nkab
W dniu czwartek, 23 paĽdziernika 2014 10:08:58 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
W dniu 2014-10-23 09:49, nkab@toya.net.pl pisze:
> W dniu ¶roda, 22 paĽdziernika 2014 11:11:57 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> W Makro jestem klientem nie kontrahentem.

A jaka to różnica?

Bardzo duża.
Klient najpierw długo ogl±da, potem wybiera,
potem może odłożyć i znowu wybrać i jak już się zdecyduje
to dopiero wtedy płaci finalizuj±c umowę.
Ma prawo do reklamacji itd.

Kontrahent nie zna finalnego produktu więc powinien zadbać
o swój interes spisuj±c swoje życzenia w umowie.

To się nazywa dołożenie staranno¶ci przy zawieraniu umów.

No wła¶nie ciekawi mnie podej¶cie sędziów do umów ustnych
na tego typu usługi.

Natkn±łem się na przypadek ustnej umowy miedzy rolnikami
gdzie usługodawca jechał kombajnem a zleceniodawca szedł
na piechtę i umówili się na dzień sianokosów.
Ale tu akurat nie chodziło o t± tre¶ć umowy (dzień) bo robota
została wykonana ale o cenę, której w tej ustnej umowie
nie uzgodniono. Wygrał zleceniodawca bo inni rolnicy mieli
inne niższe ceny.

> Ciekawe, bo nie wiem jakie jest orzecznictwo s±dów
> w sprawach gdzie jaki¶ głupi trep nazywaj±cy się byzznezzmennem
> uznaje, że zawarł ustnie umowę na wykonanie sieci komputerowej.

Jeszcze wiele nauki przed Tob±.

Na szczę¶cie nie muszę jej do¶wiadczać.
Moje umowy musz± mieć charakter pisemny bo dotycz± praw autorskich.

Ale oferuję usługi bez żadnej umowy, czyli typowe klienckie
na zasadzie: płacisz - korzystasz, nie płacisz - nie korzystasz.

Andrzej.

Data: 2014-10-23 11:08:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Oct 2014, Liwiusz wrote:

[...]

  Na pocz±tek chyba lektura art.6 KC?
  Usłużnie:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,83230,20140123,art-1-7-przepisy-wstepne.html
  ;)

  Dodam, że z rozmów z całkiem rzeczowymi rzemie¶lnikami różnej ma¶ci
wychodzi, że już niejeden się na tym przejechał - a z opisów w prasie
wynika, że całkiem często przy klientach prawnikach :> bazuj±cych
wła¶nie "to pokaż pan dowód, bo ja mam kwitek na 5000, a nie
na 9000, to co pan dorobił to były poprawki w zakresie umowy,
nie pamiętam abym obiecywał że dopłacę" :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-23 11:17:47
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 22 Oct 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

Ja raczej mówię o umowach między podmiotami gospodarczymi
a nie innymi (kontrahent to nie klient

  Do¶ć oryginalny pogl±d.
  Chyba mylisz pojęcie "klient" z pojęciem "konsument".

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-20 18:48:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 20 Oct 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

Je¶li umowa zawarta telefonicznie to powinna być również możliwo¶ć
wypowiedzenia jej telefonicznie.

  Ja bym ten wymóg rozszerzył: pełnomocnictwo do dokonania
czynno¶ci prawnej lub ¶rodek techniczny użyty do jej
zawarcia powinny ZOBOWIˇZYWAĆ (z mocy prawa) do przyjmowania
o¶wiadczeń o odst±pieniu i rozwi±zaniu umowy.
  To nie znaczy, że osoba przyjmuj±ca ma podj±ć decyzję,
ale znaczy, że od tego momentu mógłby biec termin.
  Znikłoby w ten sposób ulubione utrudnienie w postaci
"zawarcie w 5 sekund na miejscu a odst±pienie lub
wypowiedzenie pismem w siedzibie firmy za miesi±c".

Osobi¶cie wolałbym złożyć wypowiedzenie w sekretariacie
za potwierdzeniem (je¶li niedoszły klient jest szczwanym dupkiem
to dobrze mieć ¶wiadka w przypadku oporów przyjęcia naszego pisma).

  Dawno temu był tu link, jak w jakiej¶ "krytycznej" sprawie
klient zrobił wjazd do biura przeciwnika procesowego:
kamera, pismo położone elegancko na ¶rodku sekretariatu,
dosłownie (na dywanie), notariusz sporz±dza notatkę że
"mogli się zapoznać" bo widział własnoocznie, do
widzenia :>
  No ale to była akcja "duża firma vs duża firma"

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-20 10:28:13
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 19 Oct 2014, Kris wrote:

W dniu niedziela, 19 paĽdziernika 2014 10:29:36 UTC+2 użytkownik Krzysztof napisał:

Wszystkim odpowiada łowienie ryb w mętnej wodzie?
A jakie masz propozycje rozwi±zania problemów o których piszesz?

  To już chyba było kilka razy na grupie: "urzędowa" ewidencja adresów
kontaktowych, do której możesz podać adres:
- pod którym będzie odbierana korespondencja
- dok±d można złosić pełnomocników ds. korespondencji

  Zauważ, że np. dla skarbówki taki mechanizm jest (podlega się pod
urz±d wła¶ciwy dla zadeklarowanego przez siebie adresu zamieszkania,
bez względu na adres zameldowania, a także istnieje obowi±zek
zgłoszenia pełnomocnika w razie wyjazdu z kraju).

  Do kompletu chyba jeszcze brakuje karalno¶ci (chyba wykroczenie
by wystarczyło) podania nieaktualnego adresu korespondencyjnego
również w umowach cywilnoprawnych (chodzi o możliwo¶ć skorzystania
z mechanizmu jak wyżej, je¶li "umawiaj±ca się strona" weĽmie
i "zapomni" że się przeprowadziła :>)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-23 07:07:11
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 20 paĽdziernika 2014 10:28:13 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

 To już chyba było kilka razy na grupie: "urzędowa" ewidencja adresów
kontaktowych, do której możesz podać adres:
- pod którym będzie odbierana korespondencja
- dok±d można złosić pełnomocników ds. korespondencji
A jak Kowalski poda ten adres do urzędowej ewidencji ale będzie twierdził że "pismo z s±du nie dotarło, żadnego awiza nie było itp."
Co to zmienia w kwesti skutecznego dostarczenia?

Data: 2014-10-23 16:24:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Oct 2014, Kris wrote:

[...]

  To zadziała "domniemanie dostarczenia", tak jak dzi¶.
  Można by jeszcze dorzucić pola na telefon i dwa e-maile :>

Co to zmienia w kwesti skutecznego dostarczenia?

  Służy do usunięcie *odwrotnego* zagrożenia - takiego, że zainteresowany
nie wie, że przeciwko niemu toczy się postępowanie.
  Natomiast ewentualny "przymus odbioru" (cywilnoprawnego) oraz
karalno¶ć podania błędnego/nieaktualnego adresu (również
"cywilnie") musiałoby służyć ochronie drugiej strony.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-20 09:28:09
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2014-10-19 10:29, Krzysztof pisze:
[...]

W zasadzie wtedy powinna być próba kontaktu z wysyłającym, że coś jest nie tak, inaczej należy domniemywać, że zawartość była właściwa.

Podobna sytuacja jest z domniemaniem doręczenia listu poleconego
przez dwukrotne zostawienie przez listonosza awizo.
Czy chociażby dwukrotna pomyłka listonosza albo nawet złośliwość
nie jest moĹĽliwa?

Tu jest chyba nie do końca tak, takie domniemanie chyba dotyczy tylko us i sądownictwa, ale mogę się mylić.

--
Kaczus
http://kaczus.cba.pl

Data: 2014-10-20 09:59:04
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-10-20 09:28, Tomasz Kaczanowski pisze:
[...]

Domniemanie dotyczy każdego oświadczenia woli (61kc).

--
Liwiusz

Data: 2014-11-10 13:32:31
Autor: ±ćęłń󶼿
Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
Naj¶mieszniejsze jest to, że nawet je¶li doręczyciel (Poczta Polska, PGP, InPost) zna Twój aktualny adres, to i tak nie wolno mu tam doręczyć korespondencji - musi j± zwrócić do nadawcy zwykle z adnotacj± "nieodebrane w terminie".
Generalnie prawo historycznie było napisane dla j... biednych przez bogatych, i tak się ci±gnie wiek za wiekiem, potrzebna jest rewolucja.

-- -- -
Wszystkim odpowiada łowienie ryb w mętnej wodzie?

Data: 2014-11-10 13:29:02
Autor: ±ćęłń󶼿
Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
A dlaczego nie może?

-- -- -
s±d nie może oprzeć się na monitoringu listów z netu

Data: 2014-10-18 17:32:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-10-18 17:14, Krzysztof pisze:
Na grupie pl.comp.sieci trwa dyskusja na temat
możliwości odstąpienia od umowy wynikającej
z rozmowy telefonicznej.
Jeden z dyskutantĂłw radzi by w ciÄ…gu 10 dni
odstąpić od takiej umowy wysyłając pismo pocztą
za potwierdzeniem odbioru.
Interesuje mnie sytuacja następująca:
Co siÄ™ stanie gdy firma nie odbierze pisma i nie
potwierdzi odbioru? Polecony wrĂłci do nadawcy
i co dalej? Do tego momentu 10 dni juĹĽ dawno minie.
Czy dowód wysłania w sądzie wystarczy? Jeśli tak,
to po co potwierdzenie odbioru?
Jakie przepisy takÄ… sytuacjÄ™ regulujÄ…?

Do rozwiązania takiej umowy wystarczy samo wysłanie takiego oświadczenia
w ciÄ…gu 10 dni.

--
Liwiusz

Data: 2014-10-18 17:55:56
Autor: Robert Tomasik
Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru
Użytkownik "Krzysztof" <Chris@Chris.com.pl> napisał w wiadomo¶ci news:544283d6$0$27839$65785112news.neostrada.pl...

Jakie przepisy tak± sytuację reguluj±?

Je¶li chodzi o wysłanie pisma, to liczy się data nadania.Co do możliwo¶ci odst±pienia od umowy to już się nie wypowiadam, bo bez informacji co to za umowa, kto j± zawierał i czego dotyczy trudno powiedzieć, czy termin 10-cio dniowy ma do niej zastosowanie.

Odst±pienie od umowy a potwierdzenie odbioru