Odszkodowanie za AC pojazdu - jak księgować

Data: 2011-07-07 11:51:45
Autor: Maciek
Odszkodowanie za AC pojazdu - jak księgować
Witam

Dostałem odszkodowanie za uszkodzenia w pojeździe (z autocasco).
Samochód jest w środkach trwałych, ubezpieczenie było wliczone w koszty,
czyli odszkodowanie pewnie też powinienem jakoś zaksięgować. Dostałem
pismo od ubezpieczyciela i mam wydruk z konta, na które przyszło
odszkodowanie. Zakładam, że dostałem kwotę netto, chociaż nigdzie nic na
ten temat nie napisali, ale składałem gdzieś oświadczenie, że jestem
płatnikiem VAT, czyli po prostu otrzymaną kwotę ładuję do pozostałych
przychodów netto i zapominam o sprawie, czy muszę sobie na tę okazję
tworzyć jakieś inne dokumenty?

PS: Oczywiście kłócę się jeszcze o wysokość odszkodowania, ale kwotę
bezsporną już wysłali, więc zakładam, że nie należy czekać na
zakończenie sprawy i ewentualną dopłatę, tylko już księgować to co wpłynęło?

Maciek

Data: 2011-07-07 17:22:52
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Maciek" <maciek@nospam.pl> napisał w wiadomości news:4e1581b3$0$2447$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Potraktuj to jako uwagę, bo nie jestem biegły, ale zdaje się odszkodowanie nie jest dochodem. Natomiast kosztu naprawy wówczas w zakresie pokrytym odszkodowaniem nie powinieneś też wykazywać, bo nie poniosłeś.

Data: 2011-07-07 18:04:44
Autor: 'Tom N'
Robert Tomasik w <news:iv4j2g$re0$1inews.gazeta.pl>:

[...]

UoPDoOF twierdzi inaczej -- jest przychodem i można oberwać "nierzetelną
księgą"

Natomiast kosztu naprawy wówczas w zakresie pokrytym odszkodowaniem nie powinieneś też wykazywać, bo nie poniosłeś.

I znowu odwróciłeś -- takich kosztów (jeśli jakieś poniósł) *nie musi* do
KPiR wpisywać, ale *może* -- niezależnie od tego co zrobi z odszkodowaniem.

Zauważ, że jeżeli nie naprawi samochodu, to koszty(ukryte) poniesie przy
jego ewentualnym zbyciu (zamiast sprzedać za 12 000 sprzeda za 9 000 i od
tych 3 000 podatku nie zapłaci) --
Tomasz Nycz

Odszkodowanie za AC pojazdu - jak księgować