Odzyskanie danych z karty SD

Data: 2019-04-02 08:59:54
Autor: Budzik
Odzyskanie danych z karty SD
Mam karte SD na której potencjalnie moze być coś w miare waznego.
Zakładam ze te dane zostały skasowane w komputerze przy pomocy zwykłego windowsowego delete i nic juz potem na nie nie nadpisano.

Jak podejśc do tematu zeby była szansa odzyskania danych?

P.S. Pomijam płatną usługe - za 100zł nikt mi tego nie zrobi a tysiaka płacic nie zamierzam :)

--
Pozdrawia... Budzik
Z dalszych eksperymentów zrezygnował."  Mark Twain

Data: 2019-04-02 09:04:53
Autor: Mateusz Viste
On Tue, 02 Apr 2019 08:59:54 +0000, Budzik wrote:
[...]

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Mateusz

Data: 2019-04-02 10:30:42
Autor: Marcin Debowski
On 2019-04-02, Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:
[...]

Zacznij od zrobienia zrzutu obrazu karty do pliku. Potem zależy co tam jest i pod czym pracujesz. Ledwie 2 tyg temu odzyskiwałem (Photorec, Linux) zdjęcia z karty z aparatu, którą to kartę "naprawiło" mi emes łindołs.

--
Marcin

Data: 2019-04-02 14:18:13
Autor: ń
Odzyskanie danych z karty SD
Dobre programy do odzyskiwania nie wymagają robienia obrazu z karty.

-- -- -
Zacznij od zrobienia zrzutu obrazu karty do pliku.

Data: 2019-04-02 12:32:56
Autor: Marcin Debowski

On 2019-04-02, ń <ku@ta.sie> wrote:
Dobre programy do odzyskiwania nie wymagają robienia obrazu z karty.

-- -- -
Zacznij od zrobienia zrzutu obrazu karty do pliku.

A złe potrafią uszkodzić co ocalało. Dlatego robimy kopię bo jak się straci oryginał a kopii nie mamy to już nie będzie czego odzysiwać.

--
Marcin

Data: 2019-04-02 14:54:39
Autor: ń
Odzyskanie danych z karty SD
Na dodatek karty SD mają zwykle "prztyczek" zabezpieczający przez zapisem.

-- -- -
robimy kopię bo jak się straci oryginał

Data: 2019-04-02 13:35:50
Autor: Marcin Debowski
On 2019-04-02, ń <ku@ta.sie> wrote:
Na dodatek karty SD mają zwykle "prztyczek" zabezpieczający przez zapisem.

-- -- -
robimy kopię bo jak się straci oryginał

No własnie coś mi się kojarzy, że ten pstryczek to jak światła na skrzyżowaniach we Włoszech - w sumie tylko taka sugestia, a nie absolutna blokada zapisu.

--
Marcin

Data: 2019-04-07 07:41:45
Autor: A S
Odzyskanie danych z karty SD

No własnie coś mi się kojarzy, że ten pstryczek to jak światła na
skrzyżowaniach we Włoszech - w sumie tylko taka sugestia, a nie
absolutna blokada zapisu.

Zgadza się, np. alternatywny system "CHDK" dla aparatów Canon
startuje, gdy kartę SD zabezpieczy się pstryczkiem przed zapisem.
Oczywiscie zapis działa, a pstryczek jest tutaj używany jako selektor
systemu.
--
A S

Data: 2019-04-22 20:27:31
Autor: Queequeg
A S <asta@evbox.pl> wrote:

[...]

Btw, ten pstryczek nie ma żadnego połączenia wewnątrz karty. To tylko mechaniczny suwak, kawałek plastiku. Jedyne styki do niego są w slocie karty w urządzeniu.

Data: 2019-04-23 15:27:48
Autor: Adam
W dniu 2019-04-22 o 22:27, Queequeg pisze:
A S <asta@evbox.pl> wrote:

[...]

Czyli tak, jak było w dyskietkach?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-04-23 18:26:23
Autor: Mateusz Viste
A S <asta@evbox.pl> wrote:

[...]

i w kasetach - zarówno VHS, jak i magnetofonowych.

Mateusz

Data: 2019-04-24 07:42:34
Autor: Queequeg
Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> wrote:

Czyli tak, jak było w dyskietkach?

i w kasetach - zarówno VHS, jak i magnetofonowych.

Tak... bo i dyskietka, i kaseta, jest urządzeniem "głupim", bez własnej elektroniki. Czemu zrobili tak w przypadku SD -- nie mam pojęcia. Może kwestia ceny kart...

Data: 2019-04-24 07:41:29
Autor: Queequeg
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

Btw, ten pstryczek nie ma żadnego połączenia wewnątrz karty. To tylko
mechaniczny suwak, kawałek plastiku. Jedyne styki do niego są w slocie
karty w urządzeniu.

Czyli tak, jak było w dyskietkach?

Nie jestem pewien, czy nie było tak, że w przypadku dyskietek to stacja blokowała zapis na podstawie tego pstryczka i soft, choćby skały s...ły, nie mógł wykonać zapisu, a tutaj jest to zabezpieczone programowo.

Data: 2019-04-24 14:19:01
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-04-24 o 09:41, Queequeg pisze:

[...]

Wbrew pozorom we flopie nie do końca była blokada mechaniczna.
Mechaniczny wichajster stwierdzał czy blokada jest czy nie
i informował o tym elektronikę. A potem dzielni konstruktorzy
przy okazji innych przeróbek dokładali wyłącznik blokady a
ziemny naród dziwił się jak niektórzy potrafili sformatować
i nagrać dwustronnie dyskietkę 5,25 cala bez wyciętego drugiego
(dla drugiej strony) otworu blokady.
Osobiście widziałem ten wynalazek na stacjach do małego atari.

Pozdrawiam

Data: 2019-04-24 14:13:40
Autor: Queequeg
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

Mechaniczny wichajster stwierdzał czy blokada jest czy nie
i informował o tym elektronikę.

Ale elektronikę stacji czy "aiołki" (kontrolera I/O)?

http://old.pinouts.ru/HD/InternalDisk_pinout.shtml

Tu jest pin 28 (/WPT, write protect). Zastanawiam się:

a) czy gdyby kontroler go zignorował (lub gdyby go na sztywno zewrzeć do    +5V), to stacja w ogóle pozwoliłaby kontrolerowi na zapis,

b) czy to kontroler go interpretował, czy BIOS, czy DOS -- i czy zapis    bezpośrednio rejestrami kontrolera nie mógłby obejść tej blokady bez    zmian hardware'u.

Bo że da się zmodyfikować stację i w szczególności zewrzeć lub rozewrzeć tę blokadę (nie wiem czy przy odblokowanym jest zwarta czy rozwarta i czy różni się to między 3,5" i 5,25"), to wiadomo :)

[...]

Czyli jednak na stacjach... czyli to stacja musiała blokować, a sygnał WPT wysyłała tylko, żeby kontroler wiedział, a nie próbował na ślepo...

Ja mam tak samo "obeszłą" blokadę zapisu na kartach SD w laptopie. Styk się w gnieździe zepsuł i nie pozwalał mi zapisywać na kartach z wyłączoną blokadą, więc go po prostu zwarłem w diabły (albo rozwarłem, już nie pamiętam, w każdym razie zapisuję na SD bez oglądania się na styk).

Btw, widziałem w Google jakieś sposoby, jak zmusić Linuksa do tego, żeby ignorował ten styk, ale żaden sposób u mnie nie chciał działać.

Data: 2019-04-24 20:09:27
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-04-24 o 16:13, Queequeg pisze:

Mechaniczny wichajster stwierdzał czy blokada jest czy nie
i informował o tym elektronikę.

Ale elektronikę stacji czy "aiołki" (kontrolera I/O)?

Elektronikę stacji, 8 bitowce kontrolery miały przeważnie we flopie.

[...]

Pytasz o PC, nie wiem jak tam to było realizowane.

[...]

Tam kontroler był w stacji.
Jak wywalało błąd blokady to dobre programy o nim wiedziały i
miałeś komunikat na ekranie a kiepskie nie koniecznie.
Jak miałeś dobrego flopa z wyświetlaczem to wyświetlał np. Er.

[...]

Czyli na PC tez działa.

Btw, widziałem w Google jakieś sposoby, jak zmusić Linuksa do tego, żeby
ignorował ten styk, ale żaden sposób u mnie nie chciał działać.

W przypadku floppa można było dać blokadę mechaniczną, w przypadku
kart tylko i wyłącznie programową więc powinno się dać się ją obejść
programowo.

Pozdrawiam

Data: 2019-04-25 13:05:08
Autor: Queequeg
Odzyskanie danych z karty SD
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

Ale elektronikę stacji czy "aiołki" (kontrolera I/O)?

Elektronikę stacji, 8 bitowce kontrolery miały przeważnie we flopie.

Mój kontakt z flopkami zaczął się od AT (286), na Spectrumie i Atari miałem tylko magnetofon :)

[...]

Tak, cały czas mówię o PC, bo tam jest rozdział na "głupią" stację i "mądry" kontroler.

Jak wywalało błąd blokady to dobre programy o nim wiedziały i
miałeś komunikat na ekranie a kiepskie nie koniecznie.

Co wypisywały? Wykrzaczały się?

Jak miałeś dobrego flopa z wyświetlaczem to wyświetlał np. Er.

No proszę. To mnie to zupełnie ominęło.

[...]

Tak, ale to już SD, więc inna technologia :)

[...]

Pytanie co czyta tę blokadę -- czy driver po stronie softu czy kontroler MMC/SD.

Data: 2019-04-25 19:38:40
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-04-25 o 15:05, Queequeg pisze:

[...]

Zależnie od programu: błąd - numer, błąd zapisu, nie można wykonać
polecenia.

Jak miałeś dobrego flopa z wyświetlaczem to wyświetlał np. Er.

No proszę. To mnie to zupełnie ominęło.

Te lepsze stacje miały dwu cyfrowy wyświetlacz i to "Er" było
skrótem od error.

[...]

Technologia sprzętowa na pewno, oprogramowanie już nie koniecznie.

[...]

Bez znaczenia skoro można obejść programowo.

Pozdrawiam

Data: 2019-04-26 13:29:24
Autor: Adam
W dniu 2019-04-25 o 19:38, RadoslawF pisze:
[...]

Czy do PC były z wyświetlaczem?
Nigdy nie widziałem. Natomiast sporo było takowych do Atarynek i podobnych 8-bitowych.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-04-26 14:02:41
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-04-26 o 13:29, Adam pisze:

[...]

Jedną 5,25 widziałem.

Nigdy nie widziałem. Natomiast sporo było takowych do Atarynek i podobnych 8-bitowych.

Zgadza się co do stacji do Atarynek.
Miałem do niej CA w latach osiemdziesiątych, dzisiaj mam Toms720.
Obie z wyświetlaczem.

Pozdrawiam

Data: 2019-04-27 20:55:48
Autor: Queequeg
Odzyskanie danych z karty SD
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

dzisiaj mam Toms720.

Wygooglałem ją sobie właśnie. Po co jest na niej przycisk BŁĄD?

Data: 2019-04-28 13:49:58
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-04-27 o 22:55, Queequeg pisze:

dzisiaj mam Toms720.

Wygooglałem ją sobie właśnie. Po co jest na niej przycisk BŁĄD?

Pierwsze przyciśnięcie wyświetla numer błędu, drugie go kasuje.
Używany jest też do kilku funkcji razem z innymi klawiszami.
Strona 16 instrukcji.
https://atarionline.pl/biblioteka/materialy_ksiazkowe/TOMS_720.pdf

Pozdrawiam

Data: 2019-04-23 20:46:00
Autor: Sebastian Biały
On 02/04/2019 15:35, Marcin Debowski wrote:
No własnie coś mi się kojarzy, że ten pstryczek to jak światła na
skrzyżowaniach we Włoszech - w sumie tylko taka sugestia, a nie
absolutna blokada zapisu.

Co w niczym nie zmienia faktu że 100% desktopowych systemów operacyjnych respektuje go by default. Innymi słowy mając pendrive i czytnik SD z kartą to drugie rozwiązanie ma niewątpliwą zaletę możliwości przełaczenia w tryb RO podczas wtykania w komputery do prezentacji i recepcje hoteli w których roi się od wirusów. Bardzo mi tego brakuje w zwykłych pendrive.

Data: 2019-04-23 22:07:22
Autor: Adam
[...]

Miałem kilka pendrajwów, jeszcze w pojemnościach ok 16MB (nie 16GB!), które miały dzyndzelek do blokady zapisu.
Jeden to nawet dostałem od ś.p. Marka Sella.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-04-23 23:06:26
Autor: Marcin Debowski
On 2019-04-23, Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Pewnie czysto mechaniczne to nie było i w sumie szkoda, że nie jest to powszechne (pewnie bo droższe a i trudniejsze w obsłudze). A wracając do kart, mi dla odmiany taka przypadłość kart wydaje się bardzo szkodliwa. Wyrabia przeświadczenie, że to chroni, gdy nie chroni. --
Marcin

Data: 2019-04-24 07:43:43
Autor: Queequeg
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

Jeden to nawet dostałem od ś.p. Marka Sella.

Offtopicznie: pracowałeś w MkS czy znaliście się prywatnie?

Data: 2019-04-24 12:36:13
Autor: Adam
W dniu 2019-04-24 o 09:43, Queequeg pisze:
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

Jeden to nawet dostałem od ś.p. Marka Sella.

Offtopicznie: pracowałeś w MkS czy znaliście się prywatnie?

Znaliśmy się luźno.
Byłem jego klientem, brałem dla swoich klientów MKS-Vira. Później, po śmierci Marka i perturbacjach w firmie (czyli "ukradzeniu" jego pracowników) przeszedłem na NOD-a, którego sprzedaję do chwili obecnej.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-04-24 14:19:38
Autor: Queequeg
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

Offtopicznie: pracowałeś w MkS czy znaliście się prywatnie?

Znaliśmy się luźno.

Ok, myślałem, że może pracowaliśmy razem :)

Później, po śmierci Marka i perturbacjach w firmie (czyli "ukradzeniu" jego pracowników)

To nie do końca tak wyglądało. Może nie wiem wszystkiego, ale z tego co pamiętam, wszyscy pracownicy przeszli do nowopowstałego ArcaBitu dobrowolnie.

Data: 2019-04-24 21:10:12
Autor: Adam
W dniu 2019-04-24 o 16:19, Queequeg pisze:
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Do Arcabitu poniekąd dobrowolnie.
Nie bardzo jest tu miejsce na takie tematy, ale ja słyszałem to tak, że (aktualna wtedy) żona Marka dała nowe umowy pracownikom. Szczegóły wyszły na jaw nieco później i nie wszystkim się to podobało.
W każdym razie szkoda dobrego, mocnego zespołu.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-04-25 13:10:28
Autor: Queequeg
Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Tak... to prawda. Mnie to trochę ominęło, bo przyszedłem do pracy już do ArcaBitu (w 2005 r., w środku tych perturbacji), więc wiem tylko tyle, ile ludzie mówili. W każdym razie ArcaBit był dla nich wybawieniem właśnie od spadkobierców Marka, z którymi podobno nie dało się dogadać.

W każdym razie szkoda dobrego, mocnego zespołu.

To też prawda, to byli bardzo kompetentni ludzie i świetni programiści.

Data: 2019-04-02 11:07:12
Autor: ń
Odzyskanie danych z karty SD
Zacznij od programu polecanego na stronie producenta karty.
A szerzej to zidentyfikuj, co na tej karcie pamięci było, bo w inny sposób odzyskiwane są zdjęcia i filmy od po prostu ogólnie "danych".

-- -- -
Jak podejśc do tematu zeby była szansa odzyskania danych?

Data: 2019-04-02 12:43:52
Autor: radekp@konto.pl
Odzyskanie danych z karty SD
02 Apr 2019 08:59:54 GMT, w <XnsAA256E0AFDB3Ebudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1>,
Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał(-a):

[...]

Kopia na dysk i jedziesz na kopii (nawet kilkoma programami możesz spróbować,
zależy co jest).
Zrobiłbym za 100zł, bo to praca w tle :)

Data: 2019-04-03 10:59:52
Autor: Budzik
Odzyskanie danych z karty SD
Użytkownik radekp@konto.pl radekp@konto.pl ...

[...]

:)
 --
Pozdrawia... Budzik
H. Jackson Brown, Jr.

Data: 2019-04-03 20:33:07
Autor: pueblo
Odzyskanie danych z karty SD
Witaj radekp@konto.pl, 02 kwi 2019 w
news:d5f6aedmbosdnmdkkmpjdpcv9t47em094o4ax.com napisałeś/aś:

Kopia na dysk i jedziesz na kopii (nawet kilkoma programami możesz
spróbować, zależy co jest).
Zrobiłbym za 100zł, bo to praca w tle :)

Kurcze, jeszcze nigdy tak nie robiłem. To jaki soft pod win potrafi pracować(szukać utraconych danych) na obrazie dysku. Muszę czymś zrobić obraz dysku, a potem go jakoś zamontować, czy co?

Data: 2019-04-03 23:27:17
Autor: ń
Odzyskanie danych z karty SD
Jaki to producent karty?

-- -- -
jeszcze nigdy tak nie robiłem.

Data: 2019-04-05 07:28:34
Autor: Queequeg
Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

Mam karte SD na której potencjalnie moze być coś w miare waznego.
Zakładam ze te dane zostały skasowane w komputerze przy pomocy zwykłego windowsowego delete i nic juz potem na nie nie nadpisano.

FAT?

Jak podejśc do tematu zeby była szansa odzyskania danych?

Podepnij pod linuksa, zrób kopię (dd) i odpal na kopii testdisk.

Data: 2019-04-05 09:59:47
Autor: Budzik
Odzyskanie danych z karty SD
Użytkownik Queequeg queequeg@trust.no1 ...

[...]

podejrzewam fat32 ale głowy nie dam.

--
Pozdrawia... Budzik
"Najpewniejszą metodą zachowania tajemnicy jest

Data: 2019-04-05 14:33:18
Autor: ń
Odzyskanie danych z karty SD
Dostałeś już tyle rad, że mogłeś kilka tysięcy zdjęć odzyskać.

-- -- -
podejrzewam fat32 ale

Data: 2019-04-08 17:59:58
Autor: Budzik
Odzyskanie danych z karty SD
Użytkownik ń ku@ta.sie ...

podejrzewam fat32 ale

Dostałeś już tyle rad, że mogłeś kilka tysięcy zdjęć odzyskać.

No i? --
Pozdrawia... Budzik
"Jakość wewnętrznego monologu przez całe życie to jest charakter"
Karol Irzykowski

Data: 2019-04-08 21:11:45
Autor: ń
Odzyskanie danych z karty SD
No i nadal trolujesz?

-- -- -
No i?

Data: 2019-04-08 21:57:54
Autor: Czarek
Odzyskanie danych z karty SD

W dniu 08.04.2019 o 21:11, ń pisze:
No i nadal trolujesz?

A ty nadal beton.

--
Czarek

Data: 2019-04-07 17:29:25
Autor: Sebastian Biały
On 05/04/2019 09:28, Queequeg wrote:
Podepnij pod linuksa, zrób kopię (dd)

Nie, ddrescue.

https://www.gnu.org/software/ddrescue/

Uszkodzone pamięci sd mogą nie dać się wykopiować za pomocą gołego dd.

Data: 2019-04-08 00:07:21
Autor: Animka
[...]

To ją sformatuj i zacznij od nowa, albo sprawdź, czy uprawnienie na niej się nie zmieniły i dlatego nie dziala.

--
animka

Data: 2019-04-08 07:18:01
Autor: ń
Odzyskanie danych z karty SD
Idiotko, nie podszywaj się pod prawdziwą Animkę.
Takich durnot to nawet tamta by nie napisała.

-- -- -
To ją sformatuj

Data: 2019-04-08 21:58:47
Autor: Czarek

W dniu 08.04.2019 o 07:18, ń pisze:
Idiotko, nie podszywaj się pod prawdziwą Animkę.

Kretynie, nie pouczaj innych jeśli sam jesteś głąbem.

--
Czarek

Data: 2019-04-11 14:53:01
Autor: robot
W dniu 2019-04-08 o 07:18, ń pisze:
Idiotko, nie podszywaj się pod prawdziwą Animkę.
Takich durnot to nawet tamta by nie napisała.

Dokładnie!

Data: 2019-04-22 18:24:15
Autor: Queequeg
Animka <animka.tonie.ja@wp.pl> wrote:

Uszkodzone pamięci sd mogą nie dać się wykopiować za pomocą gołego dd.

To ją sformatuj i zacznij od nowa, albo sprawdź, czy uprawnienie na niej się nie zmieniły i dlatego nie dziala.

Animko, ale wiesz, co to jest system plików i czym różni się od nośnika, prawda?

Data: 2019-04-22 22:25:54
Autor: Animka
W dniu 2019-04-22 o 20:24, Queequeg pisze:
[...]

Skoro Ty tez wiesz to wejdź we właściwości tej karty i zobacz na jakiego użytkownika czy właściciela ona jest. Mogleś np. coś zmienić i teraz nie działa.
Pokazuje Ci np., że pusto, a jak nadasz aktualne uprawnienia to okazuje się, że pliki są.

--
animka

Data: 2019-04-08 02:05:37
Autor: radekp@konto.pl
Odzyskanie danych z karty SD
Sun, 7 Apr 2019 17:29:25 +0200, w <q8d50n$44d$1@node1.news.atman.pl>, Sebastian
Biały <heby@poczta.onet.pl> napisał(-a):

> [...]

Nie, ddrescue.

https://www.gnu.org/software/ddrescue/

Uszkodzone pamięci sd mogą nie dać się wykopiować za pomocą gołego dd.

Nie znam się na linuxie, ale mam nadzieję, że te programy robią kopię także
nieużywaych sektorów?

Data: 2019-04-08 22:11:19
Autor: Sebastian Biały
On 08/04/2019 02:05, radekp@konto.pl wrote:
Nie znam się na linuxie, ale mam nadzieję, że te programy robią kopię także
nieużywaych sektorów?

Tak. Dostaniesz kopie bit w bit identyczną z całą zawartością pamięci flash, bez względu na filesystemy, uszkodzenia czy inne niespodzianki.

dd tym się różni od ddrescue że ddrescue potrafi poprawnie wznawiać odczyt po napotkaniu błedu i wypełniać obraz najlepszymi danymi jakie dał radę odczytać. dd natomiast przy pierwszym błedzie odczytu podda się.

Po odczytaniu takiego obrazu karty możesz się do upadłego bawić programami do odzysku danych, nie tylko na linuxie.

Zdaje się że jest wersja ddrescue na windowsa. Niestety nic o tym nie wiem bliżej.

I na koniec nie musisz instalować linuxa. Odpal go z płyty albo USB, np. specjalny do tego celu SystemRescueCD. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach ostrzegam że w wyniku trywialnych błedów przy wpisywaniu poleceń możesz dane stracić zamiast odzyskać. Poszukaj kogoś kto ma o tym pojęcie.

Data: 2019-04-22 18:22:20
Autor: Queequeg
Sebastian Biały <heby@poczta.onet.pl> wrote:

dd tym się różni od ddrescue że ddrescue potrafi poprawnie wznawiać odczyt po napotkaniu błedu i wypełniać obraz najlepszymi danymi jakie dał radę odczytać. dd natomiast przy pierwszym błedzie odczytu podda się.

Czym to się różni od dd conv=noerror?

Data: 2019-04-22 22:33:14
Autor: Sebastian Biały
On 22/04/2019 20:22, Queequeg wrote:
Czym to się różni od dd conv=noerror?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ddrescue

W skrócie:
a) można przerywać i kontynuować
b) można inteligentnie odzyskiwać dane z miejsc które po n-tym razie dadzą radę się odczytać (śledzi uszkodzone bloki i zmienia dane wyjściowe tylko tam gdzie udało się odczytać poprawnie).

Nie oznacza to że ddrescue czyni cuda, ale jest pisany z myślą o odczytywaniu danych błednych (znakując sobie gdzie się nie udało), w przeciwieństwie do dd ktory zakłada dane bezbłedne.

Jesli masz padający dysk twardy to ddrescue zrobi to przynajmniej tak dobrze jak dd a zazwyczaj znacznie lepiej ponieważ dyski czasami potrafią odczytać uszkodzone sektory po jakimś czasie w wyniku wzrostu temperatury albo zmiany orientacji w przestrzeni a czasem tylko i wyłacznie w wyniku prawdopodobieństwa setnego odczytu danego sektora.

Data: 2019-04-24 14:37:45
Autor: Queequeg
[...]

Brzmi ciekawie. Zapamiętam i jak będę miał okazję (uszkodzony nośnik) to wypróbuję. Dzięki.

Odzyskanie danych z karty SD