Odzyskanie pieniędzy

Data: 2012-06-14 07:00:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Odzyskanie pieniędzy
Witam,

dobry zwyczaj, nie pożyczaj, ale kolega jakośtak nie znał zwyczaju i
pożyczył ,,na gębę'' komuś 350zł. Przelał mu to z tytułem przelewu
Pożyczka i to jedyny dowód ,,podpisany''. Poza tym ma jeszcze
korespondencję mejlową, w której pożyczkobiorca twierdzi, że 10zł
odsetek za tydzieÅ„ mu wypÅ‚aci i inne takie.  Ale nie podpisanÄ… cyfrowo...

Teraz się jednak przestali lubić z pożyczkobiorcą. Kolega nie chce tych
odsetek, ale chciałby odzyskać swoje 350zł. Niestety pożyczkobiorca
zaczął bredzić, że nie odda i że nie ma umowy na pożyczkę...

Czy jest jakaÅ› prawna metoda na odzyskanie?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-14 01:19:29
Autor: witek
Odzyskanie pieniędzy
Przemysław Adam Śmiejek wrote:
Czy jest jakaÅ› prawna metoda na odzyskanie?

isc do sadu.
Fakt przekazania pieniedzy w postaci przelewu jest wystarczajacy.
Jak sie uprzemy ze to nie pozyczka to poprosmy o zwrot pod tytulem bezpodstawne wzbogacenie.

Ja bym zostal przy pozyczce tym bardziej ze sa maile to uwiarygodniajacce.
Przed sadem kolega zwykle juz nie bedzie taki hardy.
Poczytaj sobie jak madrale szybko miekana w watku o jezdzie bez biletu

jedyna rzecz ktora jest niepewne to to ze kolega powie, ze i owszem pozyczka ale termin zwrotu jeszcze nie minal. Chyba ze macei to gdzies w mailach.

Data: 2012-06-14 08:30:30
Autor: Andrzej Lawa
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 08:19, witek pisze:
[...]

"Wysoki Sądzie! Pan Śmiejak przelał mi te pieniądze jako zwrot pożyczki,
którą on brał ode mnie - nie rozumiem o co mu teraz chodzi".

I co zrobisz?

Data: 2012-06-14 08:36:35
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 08:19, witek pisze:
isc do sadu.

No tak, tylko że co, za 350zł wynajmować adwokata i pisać pozwy? Kwota
350zł nie wystarczy nawet na 1 poradę adwokata.

jedyna rzecz ktora jest niepewne to to ze kolega powie, ze i owszem
pozyczka ale termin zwrotu jeszcze nie minal. Chyba ze macei to gdzies w
mailach.

No niestety podobno terminu zwrotu nigdzie nie ma zapisanego :(

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-14 08:52:00
Autor: m
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 08:19, witek pisze:
>  isc do sadu.
No tak, tylko że co, za 350zł wynajmować adwokata i pisać pozwy? Kwota
350zł nie wystarczy nawet na 1 poradę adwokata.

Ale to chyba da się odzyskać od dłużnika, kiedy przegra. Nie mam racji?

p. m.

Data: 2012-06-14 07:25:53
Autor: Massai
Odzyskanie pieniędzy
m wrote:

> [...]
> pozwy? Kwota 350zł nie wystarczy nawet na 1 poradę adwokata.
> Ale to chyba da się odzyskać od dłużnika, kiedy przegra. Nie mam

Raczej nie masz.
Tzn. częsciowo. Zasądzone koszty raczej nie wystarczą na tego
adwokata.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-06-14 09:26:38
Autor: Liwiusz
Odzyskanie pieniędzy
No tak, tylko że co, za 350zł wynajmować adwokata i pisać pozwy? Kwota
350zł nie wystarczy nawet na 1 poradę adwokata.

Załóż sobie konto w e-sądzie i pozwij go samodzielnie. To jedyna rozsądna możliwość w tym przypadku. Na ewentualny sprzeciw szanse są znikome, a nawet w razie przegranej innych kosztów niż opłata sądowa (30zł) z tego nie będzie (bo nie sądzę, aby brał adwokata za kilkaset zł, aby otrzymać od Ciebie w ramach zwrotu 60zł).

--
Liwiusz

Data: 2012-06-14 09:28:54
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 09:26, Liwiusz pisze:

Załóż sobie konto w e-sądzie i pozwij go samodzielnie.

Ale co, bez jakiś wcześniejszych Wezwań Do Zapłaty albo Do Zwrotu albo coś?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-14 04:56:29
Autor: gr
Odzyskanie pieniêdzy
On 14 Cze, 09:28, Przemys³aw Adam ¦miejek <niec...@spamu.pl> wrote:
W dniu 14.06.2012 09:26, Liwiusz pisze:

> Za³ó¿ sobie konto w e-s±dzie i pozwij go samodzielnie.

Ale co, bez jaki¶ wcze¶niejszych Wezwañ Do Zap³aty albo Do Zwrotu albo co¶?

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Niech ¿adne nieprzyzwoite s³owo nie wychodzi z ust waszych,
ale tylko dobre, które mo¿e budowaæ, gdy zajdzie potrzeba,
aby przynios³o b³ogos³awieñstwo tym, którzy go s³uchaj±. (Ef 4,29)

A spróbuj u mnie co¶ takiego pomog³o, wzór znajdziesz w sieci.

Data: 2012-06-14 10:28:48
Autor: Liwiusz
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 09:26, Liwiusz pisze:

Załóż sobie konto w e-sądzie i pozwij go samodzielnie.

Ale co, bez jakiś wcześniejszych Wezwań Do Zapłaty albo Do Zwrotu albo coś?

Można sobie darować, jeśli nie rokują nadziei.

--
Liwiusz

Data: 2012-06-14 08:51:19
Autor: m
Odzyskanie pieniędzy
[...]

Bezpodstawne wzbogacenie ma tą wadę, że jeżeli wzbogacony zużyje nie wiedząc o bezpodstawności, to nie ma bezpodstawnego wzbogacenia.

No i teraz udowadniaj że wiedział.

p. m.

Data: 2012-06-14 07:37:53
Autor: Olgierd
Odzyskanie pieniêdzy
On Thu, 14 Jun 2012 08:51:19 +0200, m wrote:

Bezpodstawne wzbogacenie ma tą wadę, że jeżeli wzbogacony zużyje nie
wiedząc o bezpodstawności, to nie ma bezpodstawnego wzbogacenia.

Trudno się w taki sposób wzbogacić kwotą 350 zł. Przypomnę, że w tej możliwości wymigania się od zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia nie chodzi o to, że te pieniądze są "znaczone".

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-06-14 09:57:20
Autor: m
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 09:37, Olgierd pisze:
[...]

Dlaczego trudno?

Klasyczny przykład takie wzbogacenia się, to że ktoś mi włożył do kieszeni 350zł, ja myśląc że to moje wydałem je. Potem przychodzi do mnie i mówi "oddaj 350zł" a ja mu na to "sorry, wydałem tą kasę tak że nie jestem już wzbogacony". Czy tak?

Jeżeli tak, to tak samo może być z kontem. Wysoki sądzie, on mi przelał, ale dowiedziałem się o tym po miesiącu z wyciągu, kiedy po tych pieniądzach nawet śladu nie było.

p. m.

Data: 2012-06-14 08:57:55
Autor: Olgierd
Odzyskanie pieniêdzy
On Thu, 14 Jun 2012 09:57:20 +0200, m wrote:

Trudno się w taki sposób wzbogacić kwotą 350 zł.

Dlaczego trudno?

Zanim utniesz cytat, czytaj do końca (możesz też cytować do końca).

[...]

W komentarzach i orzecznictwie podkreśla się, że w ten sposób można argumentować tylko o przedmiotach materialnych, nie o pieniądzach.

W orzecznictwie pisze się o tym mniej-więcej tak: "Zasadne powołanie się na wygaśnięcie obowiązku wydania korzyści wymaga nie tylko udowodnienia jej zużycia lecz nadto takiego zużycia, które powoduje trwający brak wzbogacenia. Gdy korzyść stanowią sumy pieniężne nie wystarcza zatem samo ich wyzbycie się (wydatkowanie)" (wyrok SN z 4 kwietnia 2008 r., I PK 247/07).

Generalnie chodzi o to, że jeśli nawet wpadło Ci do kieszeni 350 zł, to zawsze możesz je wyjąć z innej kieszeni. --
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-06-14 10:27:12
Autor: Liwiusz
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 2012-06-14 09:57, m pisze:
[...]

Ale co kupił? Zjadł? Przepił? No to jest wzbogacony o zjedzenie i przepicie ;)

--
Liwiusz

Data: 2012-06-14 06:24:56
Autor: witek
Odzyskanie pieniędzy
Liwiusz wrote:
No to jest wzbogacony o zjedzenie i przepicie ;)

niech odda, jak nie chce to dwa place do gardla i szlus.

Data: 2012-06-14 09:25:02
Autor: Liwiusz
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 2012-06-14 08:51, m pisze:

No i teraz udowadniaj że wiedział.

Niech on udowodni, że nie wiedział.

--
Liwiusz

Data: 2012-06-14 09:32:46
Autor: m
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 09:25, Liwiusz pisze:
W dniu 2012-06-14 08:51, m pisze:

No i teraz udowadniaj że wiedział.

Niech on udowodni, że nie wiedział.

To że nie wiedział, w zależności jaki był tytuł przelewu, brzmi dość prawdopodobnie (opierając się tylko na dowodach materialnych). Dodatkowo kolega Tristana ma udowodnić że należy mu się zwrot pieniędzy, bo "Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne.".

Więc, czy na pewno dłużnik ma dowodzić że nie wiedział?

p. m.

Data: 2012-06-14 10:28:13
Autor: Liwiusz
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 2012-06-14 08:51, m pisze:

No i teraz udowadniaj że wiedział.

Niech on udowodni, że nie wiedział.

To że nie wiedział, w zależności jaki był tytuł przelewu, brzmi dość
prawdopodobnie (opierajÄ…c siÄ™ tylko na dowodach materialnych). Dodatkowo
[...]

Wierzyciel dowodzi, że dłużnik uzyskał pieniądze bez podstawy prawnej, zatem bezpodstawnie się wzbogacił. Jeśli dłużnik teraz twierdzi, że mimo to są przesłanki do niezwracania, powinien je wykazać.

--
Liwiusz

Data: 2012-06-14 07:44:11
Autor: Nixe
Odzyskanie pieniędzy
[...]

To ten sam kolega, co kiedyś książki nie chciał oddać? ;-)

N.

Data: 2012-06-14 08:34:56
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 07:44, Nixe pisze:
To ten sam kolega, co kiedyś książki nie chciał oddać? ;-)

A tak, ten co nie chce oddać, to ten sam. Tylko wtedy ja byłem ofiarą i
już mu teraz nic nie pożyczam, więc znalazł sobie inną ofiarę.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-14 08:14:30
Autor: PesTYcyD
Odzyskanie pieniêdzy
Niech kolega potraktuje to jako ja³mu¿nê. Nawet w niektórych religiach jest to obowi±zek.

Data: 2012-06-14 08:31:58
Autor: Andrzej Lawa
Odzyskanie pieniędzy

[...]

A jesteś w stanie udowodnić, że te pieniądze się temu rzekomo
pożyczającemu nie należały, hmm?

W sądzie powie, że owszem, to było związane z pożyczką, ale tak
dokładniej to był jej zwrot - i jak udowodnisz, że nie?

Data: 2012-06-14 08:40:22
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 08:31, Andrzej Lawa pisze:
A jesteś w stanie udowodnić, że te pieniądze się temu rzekomo
pożyczającemu nie należały, hmm?

A czy tamten nie powinien mieć dowodu, że mu się należały?

Bo nieraz tu było, że jak ktoś ci nawet omyłkowo przeleje kasę, to nie
możesz jej wydać, bo nie masz do niej prawa. Przy takim rozumowaniu, jak
Twoje, to by można wydać i powiedzieć, że się należało, choćby np. za
Seks Na Plaży. I niech teraz przelewający udowadnia, że tego seksa nie było.

W sądzie powie, że owszem, to było związane z pożyczką, ale tak
dokładniej to był jej zwrot - i jak udowodnisz, że nie?

Czyli generalnie kasa przepadła?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-06-14 08:56:23
Autor: Andrzej Lawa
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 08:31, Andrzej Lawa pisze:
A jesteś w stanie udowodnić, że te pieniądze się temu rzekomo
pożyczającemu nie należały, hmm?

A czy tamten nie powinien mieć dowodu, że mu się należały?

Niby dlaczego? To ty masz jakieś roszczenie i to ty musisz je uzasadnić.

[ciach]

W sądzie powie, że owszem, to było związane z pożyczką, ale tak
dokładniej to był jej zwrot - i jak udowodnisz, że nie?

Czyli generalnie kasa przepadła?

Chyba że się głupio sam przyzna.

Data: 2012-06-14 06:26:53
Autor: witek
Odzyskanie pieniędzy
Andrzej Lawa wrote:
Chyba że się głupio sam przyzna.

najwiekszy twardziel jak trzeba stanac na rozprawie to sra w gacie, wiec to calkiem mozliwe.

Data: 2012-06-14 13:30:40
Autor: Andrzej Lawa
Odzyskanie pieniędzy
W dniu 14.06.2012 13:26, witek pisze:
Andrzej Lawa wrote:
Chyba że się głupio sam przyzna.

najwiekszy twardziel jak trzeba stanac na rozprawie to sra w gacie, wiec
to calkiem mozliwe.

Nie sądź innych po sobie ;->

Data: 2012-06-14 06:36:31
Autor: witek
Odzyskanie pieniędzy
Andrzej Lawa wrote:
Chyba że się głupio sam przyzna.

najwiekszy twardziel jak trzeba stanac na rozprawie to sra w gacie, wiec
to calkiem mozliwe.

Nie sądź innych po sobie ;->

to nie osad, to statystyka.

Data: 2012-06-14 11:59:45
Autor: zly
Odzyskanie pieniędzy
Dnia Thu, 14 Jun 2012 08:31:58 +0200, Andrzej Lawa napisa³(a):

W s±dzie powie, ¿e owszem, to by³o zwi±zane z po¿yczk±, ale tak
dok³adniej to by³ jej zwrot - i jak udowodnisz, ¿e nie?

Chocia¿by mailami i jasnym tytu³em przelewu. A tamten dowodów nie ma
¿adnych

--
marcin

Data: 2012-06-14 12:56:33
Autor: Andrzej Lawa
Odzyskanie pieniêdzy
W dniu 14.06.2012 11:59, zly pisze:
Dnia Thu, 14 Jun 2012 08:31:58 +0200, Andrzej Lawa napisa³(a):

W s±dzie powie, ¿e owszem, to by³o zwi±zane z po¿yczk±, ale tak
dok³adniej to by³ jej zwrot - i jak udowodnisz, ¿e nie?

Chocia¿by mailami

O, w³a¶nie dosta³em od ciebie maila, ¿e wisisz mi milion z³otych ;->

i jasnym tytu³em przelewu.

Znaczy siê jak wynajmiesz komu¶ mieszkanie i ten kto¶ wy¶le ci przelew z
tytu³em "zakup mieszkania - ostatnia rata" zamiast "czynsz" to on to
mieszkanie kupi³? ;->

A tamten dowodów nie ma ¿adnych

Ale te¿ nie ma ¿adnych roszczeñ, wiêc nie musi mieæ dowodów.

Data: 2012-06-14 13:25:14
Autor: Robert G
Odzyskanie pieniêdzy
U¿ytkownik Andrzej Lawa napisa³:
Ale te¿ nie ma ¿adnych roszczeñ, wiêc nie musi mieæ dowodów.

Roszczenia zawsze mog± siê pojawiæ, to i dowody siê znajdzie hehe

Data: 2012-06-14 16:56:26
Autor: Gotfryd Smolik news
Odzyskanie pieniêdzy
On Thu, 14 Jun 2012, Andrzej Lawa wrote:

O, w³a¶nie dosta³em od ciebie maila, ¿e wisisz mi milion z³otych ;->

  Mówisz, ¿e na serwerze Twojego dostawcy ktos takiego maila sfa³szowa³,
czy masz tylko sfa³szowana kopiê? ;)
(zak³adam, ¿e nie zak³adasz, aby statystyczny u¿yszkodnik internetu
trzyma³ w³asny serwer).

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-14 21:54:03
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
Odzyskanie pieniêdzy
 Mówisz, ¿e na serwerze Twojego dostawcy ktos takiego maila sfa³szowa³,
czy masz tylko sfa³szowana kopiê? ;)

Mówisz, ¿e dostawcy tak skrzêtnie archiwizuj± wszystkie mejle i ¿e tak
chêtnie je udostêpniaj± w takich sprawach jako dowód?

Data: 2012-06-15 09:50:58
Autor: Gotfryd Smolik news
Odzyskanie pieniêdzy
On Thu, 14 Jun 2012, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

 Mówisz, ¿e na serwerze Twojego dostawcy ktos takiego maila sfa³szowa³,
czy masz tylko sfa³szowana kopiê? ;)

Mówisz, ¿e dostawcy tak skrzêtnie archiwizuj± wszystkie mejle

 Po co maja archiwizowaæ, skoro mowa o mailu który *JEST* na serwerze
dostawcy? Napisz mi szybko, który dostawca usuwa Ci maile których Ty
sam nie skasowa³eœ ;)

i ¿e tak
chêtnie je udostêpniaj± w takich sprawach jako dowód?

 Mi czy Tobie pewnie nie.
 Sadowi... to chyba co innego, nie uwa¿asz?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-15 10:42:01
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
Odzyskanie pieniêdzy
On Thu, 14 Jun 2012, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:
Mówisz, ¿e dostawcy tak skrzêtnie archiwizuj± wszystkie mejle
Po co maja archiwizowaæ, skoro mowa o mailu który *JEST* na serwerze
dostawcy?

A gdzie ta mowa? Bo komentowa³e¶ zdanie:

O, w³a¶nie dosta³em od ciebie maila, ¿e wisisz mi milion z³otych ;->

wiêc ten mejl móg³ ju¿ trafiæ po POP3 na komputer Andrzeja. A nawet
je¶li odbiera przez WWW to móg³ go tam ,,pojawiæ'' inaczej. Choæby sam
wgrywam sobie mejle po IMAP na GMailowe konta.

i ¿e tak
chêtnie je udostêpniaj± w takich sprawach jako dowód?
Mi czy Tobie pewnie nie.
Sadowi... to chyba co innego, nie uwa¿asz?

Takiemu s±dowi od pozwów o 350z³? I taki s±d np. do Google napisze do
USA?

Data: 2012-06-15 10:57:12
Autor: Gotfryd Smolik news
Odzyskanie pieniêdzy
On Fri, 15 Jun 2012, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

[...]

  No wiêc pyta³em, czy on go sfa³szowa³ u siebie na komputerze :>
  Kasowanie (np. za pomoca POP) maili które moga pos³u¿yæ jako
dowód jest dosc kiepskim pomys³em.
  Ale przyznajê, ¿e wersja i¿ "statystyczny u¿yszkodnik" mo¿e
usunaæ oryginalna tresc u dostawcy jest wysoce prawdopodobna.

Takiemu s±dowi od pozwów o 350z³? I taki s±d np. do Google napisze do
USA?

  Spytaj tego sadu ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-15 09:55:08
Autor: Gotfryd Smolik news
Odzyskanie pieniêdzy
[...]

  Jesli ten mail *jest*, to w³asnie problemu nie widzê (przy zastrze¿eniu
które ³askaw by³es wyciaæ, na 90%++ spe³nionych u "statystycznego
znajomego").
  Albo z nag³ówków widaæ ¿e to nie od niego dosta³es, albo sfa³szowa³es
tresc. No, jeszcze wersja ¿e jednak w³ama³es siê na serwery dostawcy
jest do wziêcia pod uwagê, rzeczywiscie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-15 11:21:28
Autor: Andrzej Lawa
Odzyskanie pieniêdzy

 Jesli ten mail *jest*, to w³asnie problemu nie widzê (przy zastrze¿eniu

A jest? Dlaczego nadal ma byæ?

Standardowe ustawienie programu pocztowego to "pobierz i usuñ z serwera".

Data: 2012-06-15 12:55:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Odzyskanie pieniêdzy
On Fri, 15 Jun 2012, Andrzej Lawa wrote:

Standardowe ustawienie programu pocztowego to "pobierz i usuñ z serwera".

  Dobra, tego "standardu" nie wzia³em pod uwagê.
  Czyli maila nie ma (znaczy "równie dobrze jakby nie by³o")

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-14 15:47:37
Autor: KRZYZAK
Odzyskanie pieniędzy
Dnia Thu, 14 Jun 2012 07:00:17 +0200, Przemys³aw Adam ¦miejek napisa³(a):

Teraz siê jednak przestali lubiæ z po¿yczkobiorc±. Kolega nie chce tych
odsetek, ale chcia³by odzyskaæ swoje 350z³. Niestety po¿yczkobiorca
zacz±³ bredziæ, ¿e nie odda i ¿e nie ma umowy na po¿yczkê...

350zl to niewygorowana kwota, zeby miec juz z klesiem spokoj.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Odzyskanie pieniędzy