Odzyskiwanie nadpisanych danych

Data: 2010-02-28 13:47:12
Autor: Latet
Odzyskiwanie nadpisanych danych
Witam,

Jak wiadomo (choć ciężko mi to pojąć) odzyskanie z dysku twardego danych nadpisanych innymi danymi jest możliwe (choć wymaga demontażu dysku i potraktowania talerza specjalnym urządzeniem - chyba to się nazywa mikroskop magnetyczny czy jakoś tak).

A jak jest z nośnikami flash/ssd? Czy podobny zabieg jest możliwy, czy też jedno nadpisanie danych unicestwia jest całkowicie?

Dziękuję,

latet

Data: 2010-02-28 14:02:45
Autor: Andrzej Lawa
Latet pisze:
[...]

Mniej amerykańskich filmów oglądaj ;)

Data: 2010-02-28 13:56:09
Autor: Jacek Kalinski
W artykule <4b8a6976$1@news.home.net.pl>, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]

No właśnie też wydaje mi się, że to bajki.
Kiedyś jedna z firm (dużych, ale nazwy nie wymienię) naciągnęła znajomego na XXXXX PLN netto (X odpowiada cyfrze) za pseudo odzyskanie części danych z dysku uszkodzonego.
Po kilku tygodniach stwierdzili, że nie mogą odtworzyć bazy danych znajdującej się na dysku (chodziło o pliki DBF).
Ponieważ znaliśmy doskonale program, który pliki DBF tworzy, poprosiliśmy
żeby tamta firma odzyskała chociaż fragmenty plików - dalej już je przetworzymy. Znowu po około 2 tygodniach stwierdzili, że nie da się.
W końcu poprosiliśmy żeby odzyskali cokolwiek (nawet pojedyncze sektory)
z dysku - znowu odpowiedź była "nie da się".

W efekcie kwota XXXXX musiała być uiszczona przez klienta (nie wiem
jak to się skończyło, bo bodajże klient miał ich podać do sądu
za wyłudzanie pieniędzy).

Ot tyle z mojej styczności z takimi firmami, które naciągają klientów
na kasę, a i tak później "odkładają dysk na półkę" i stwierdzają, że
no niestety "nie da się". Ale tak się "napracowaliśmy", że pieniądze
musimy wziąć...
(niektóre fragmenty celowo ujęte w cudzysłów bo nie wiem co faktycznie
było robione z dyskiem, ale efekty wizualne były tak jak napisałem).

Jacek

Data: 2010-02-28 16:38:42
Autor: bim-bom
W dniu 2010-02-28 13:47, Latet pisze:
[...]

Nie jest tak jak piszesz. Wg. wikipedii, z dyskietek dało się jeszcze coś odczytać po jednokrotnym zapisie, ale z dysków większych od 15GB (duża gęstość zapisu), już jest to niemożliwe.

Wg. http://en.wikipedia.org/wiki/Data_recovery :

When data have been physically overwritten on a hard disk it is generally assumed that the previous data are no longer possible to recover. In 1996, Peter Gutmann, a respected computer scientist, presented a paper that suggested overwritten data could be recovered through the use of Scanning transmission electron microscopy.[8]  In 2001, he presented another paper on a similar topic.[9]  Substantial criticism has followed, primarily dealing with the lack of any concrete examples of significant amounts of overwritten data being recovered.[10][11]  To guard against this type of data recovery, he and Colin Plumb designed the Gutmann method, which is used by several disk scrubbing software packages.

Although Gutmann's theory may be correct, there's no practical evidence that overwritten data can be recovered. Moreover, there are good reasons to think that it cannot.[12]

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_erasure :
According to the Center for Magnetic Recording Research, "Secure erase does a single on-track erasure of the data on the disk drive. The U.S. National Security Agency published an Information Assurance Approval of single pass overwrite, after technical testing at CMRR showed that multiple on-track overwrite passes gave no additional erasure."[7] "Secure erase" is a utility built into modern ATA  hard drives that overwrites all data on a disk, including remapped (error) sectors.

Further analysis by Wright et al. seems to also indicate that one overwrite is all that is generally required.[8]

Odzyskiwanie nadpisanych danych