Data: 2009-09-25 14:31:09 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci w przypadku niewĹ aĹciwych danych osobowych przelewu | |
Witam,
Czy ktoĹ moĹźe przechodziĹ ĹcieĹźkÄ reklamacyjnÄ w przypadku przelewu w ktĂłrym nie zgadza siÄ numer rachunku z danymi wĹaĹciciela? To, Ĺźe siÄ daje odzyskaÄ pieniÄ dze od banku to wiadomo na pewno - byĹy wyroki sÄ du (np. sygnatura I CSK 205/08). ChciaĹem tylko wstÄpnie zweryfikowaÄ uciÄ ĹźliwoĹÄ takiej ĹcieĹźki. Piotrek PS. Wiadomo, Ĺźe beneficjent przelewu nie zwrĂłci naleĹźnoĹci (oszustwo, podany numer konta nie odpowiada danym osobowym). |
|
Data: 2009-09-25 21:10:11 | |
Autor: | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Piotrek <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał(a):
Witam, Sądząc po tym co tu (drugi art.) http://www.bank-lokata.edu.pl/index2.htm pisza, nie byłbym taki pewien bo to zalezy od regulaminu banku. -- |
|
Data: 2009-09-26 00:29:05 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
retpack@NOSPAM.gazeta.pl wrote:
Sądząc po tym co tu (drugi art.) http://www.bank-lokata.edu.pl/index2.htm Generalnie kodeks cywilny stoi w hierarchii przepisów jakby "nieco" wyżej niż regulamin banku. Konieczność zachowania należytej staranności przy księgowaniu przelewów wynika z kodeksu cywilnego i została doszczegółowiona przez wyrok Sądu Najwyższego jako "bezwzględny obowiązek sprawdzenia, czy numer rachunku jest zgodny z nazwą beneficjenta przelewu". Tak więc jestem dobrej myśli, choć jednocześnie mam podejrzenie graniczące z pewnością, że bez arbitra bankowego lub sądu się nie obędzie. Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 09:14:42 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sat, 26 Sep 2009 00:29:05 +0200, Piotrek napisał(a):
Konieczność zachowania należytej staranności przy księgowaniu przelewów wynika z kodeksu cywilnego i została doszczegółowiona przez wyrok Sądu Najwyższego jako "bezwzględny obowiązek sprawdzenia, czy numer rachunku jest zgodny z nazwą beneficjenta przelewu". Ale przeczytałeś ten wyrok, bo wygląda, że nie? To i tak nie ma znaczenia, w polskim prawie precedensów nie ma. A jak by rzeczywiście było tak jak byś chciał, to banki zaczną odrzucać przelewy z najdrobniejszą literówką w nazwie. Bo po cholere mają się narażać na koszty. Albo przelewy będą weryfikowane ręcznie i wrócimy do 3-4 dni oczekiwania na przelew (zabawnie będą wtedy wyglądać archiwalne narzekania, że przelew nie doszedł po 3h). -- Kojer |
|
Data: 2009-09-26 11:08:35 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Przeczytałem i to w dodatku ze zrozumieniem ;-) Jeśli chodzi o precedensy to oczywiście masz rację, aczkolwiek sądy rejonowe i okręgowe często mają na uwadze orzecznictwo Sądu Najwyższego. A jak by rzeczywiście było tak jak byś chciał, to banki zaczną odrzucać Ale to doprawdy nie jest problem klientów banków w jaki sposób bank ma sobie organizować pracę, ażeby klienci nie odeszli do konkurencji (gdzie będą mieli lepsze warunki, cokolwiek miałoby to znaczyć). Zresztą sytuacja tak naprawdę jest podobna do fraudów karcianych. Nikt nie robi tragedii tego powodu, tylko grzecznie wlicza fraudy w ryzyko prowadzenia działalności i nawet niespecjalnie nagłaśnia tę sprawę. -- W moim przypadku kwota nie jest na tyle duża, ażebym musiał się stresować. Tak więc z przyjemnością w poniedziałek zapuszczę reklamację i popatrzę jak to działa. Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 12:09:20 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sat, 26 Sep 2009 11:08:35 +0200, Piotrek napisał(a):
Ale przeczytałeś ten wyrok, bo wygląda, że nie? To i tak nie ma znaczenia,Przeczytałem i to w dodatku ze zrozumieniem ;-) Chyba nie, bo jakoś zbyt szeroko go interpretujesz. Jeśli chodzi o precedensy to oczywiście masz rację, aczkolwiek sądy rejonowe i okręgowe często mają na uwadze orzecznictwo Sądu Najwyższego. Na uwadze może i mają, ale ten wyrok to pasuje do czasów przedkomputerowych a nie aktualnych czasów. A jak by rzeczywiście było tak jak byś chciał, to banki zaczną odrzucaćAle to doprawdy nie jest problem klientów banków w jaki sposób bank ma sobie organizować pracę, ażeby klienci nie odeszli do konkurencji (gdzie będą mieli lepsze warunki, cokolwiek miałoby to znaczyć). Nigdzie nie będą mieli lepszych. Jeśli banki zostaną zmuszone do dokładnego weryfikowania i bezwzględnego odrzucania niezgodnych to każdy przelew będzie musiał weryfikować człowiek. A to będzie drogie i wolne a ilość odrzucanych przelewów będzie olbrzymia. Bo co zrobić jak na przelewie będzie Jan Kowalski a w systemie Jan Andrzej Kowalski? Zresztą sytuacja tak naprawdę jest podobna do fraudów karcianych. Nikt nie robi tragedii tego powodu, tylko grzecznie wlicza fraudy w ryzyko prowadzenia działalności i nawet niespecjalnie nagłaśnia tę sprawę. Tu koszty mogą być zbyt wysokie, widze wspaniałe pole do popisu dla oszustów. Dlaczego bank ma odpowiadać za, nie bójmy się tego powiedzieć, głupotę nadawcy przelewu (bo przecież 99% takich przypadków gdzie nie da się odzyskać kasy to po prostu oszustwa i brak umiejętności rozróżnienia tego co przychodzi z allegro a co nie)? Po to wprowadzono unikalne (powiedzmy) numery rachunków by niepotrzebna była weryfikacja pozostałych danych. Cyfry kontrolne w większości przypadków zapobiegają "literówkom". -- Kojer |
|
Data: 2009-09-26 12:54:44 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Wyrok jest z grudnia 2008 roku i IMHO świadczy raczej o cywilizowaniu relacji bank-klient. Podobnie zresztą było choćby z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych, która spowodowała, że banki przestały się zachowywać jak "święte krowy" i IMHO stały się nieco bardziej przyjazne dla klientów. Wprawdzie do "zero liability" (ze Stanów) nam jeszcze trochę brakuje ale sprawy idą w dobrym kierunku.
Jest to kwestia między innymi procedur i zarządzania ryzykiem i doprawdy nie jest to problem klienta, tylko banku. A jak bank nie będzie sobie z tym radził, to zawsze może zająć się handlem "pietruszką".
Nie znam danych statystycznych na temat przekrętów na allegro tak więc trudno mi dyskutować z Twoją opinią. A już odpowiadając wprost na Twoje pytanie "Dlaczego bank ma odpowiadać [...]" to zgaduję, że dlatego ponieważ wymaga tego od niego obowiązujące prawo ;-) Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 13:53:33 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sat, 26 Sep 2009 12:54:44 +0200, Piotrek napisał(a):
Na uwadze może i mają, ale ten wyrok to pasuje do czasów przedkomputerowychWyrok jest z grudnia 2008 roku i IMHO świadczy raczej o cywilizowaniu relacji bank-klient. Niestety świadczy o kompletnym braku wiedzy SN jak wygląda współczesna bankowość. Nigdzie nie będą mieli lepszych. Jeśli banki zostaną zmuszone do dokładnegoJest to kwestia między innymi procedur i zarządzania ryzykiem i doprawdy nie jest to problem klienta, tylko banku. Ale rozumiesz, że nie da się tego weryfikować automatycznie a koszty ludzkie są wysokie. I bank przerzuci je na klienta. I co zrobisz jak ze względu na literówkę którą ktoś zrobi, ty nie dostaniesz kasy, albo dostaniesz po kilku dniach? Pewnie będziesz krzyczał jak niektórzy tu: "złodzieje przetzymali moją kasę". A jak bank nie będzie sobie z tym radził, to zawsze może zająć się handlem "pietruszką". Albo przelewać pieniądze po 3 dniach za 3% ale nie mniej niż 4 zł za przelew. Ale to już było. A już odpowiadając wprost na Twoje pytanie "Dlaczego bank ma odpowiadać [...]" to zgaduję, że dlatego ponieważ wymaga tego od niego obowiązujące prawo ;-) Na szczęście SN nie tworzy prawa. A kolejne wyroki w podobnych sprawach moga być inne. Przez to, że parę osób dało się naciągnąć możemy mieć drogie i długo trwające przelewy? Fajnie. Najprostszy pomysł do załatwienia tego to wywalić w formularzach wszystkie dane oprócz numeru rachunku, kwoty, daty i tytułu przelewu. Problemu nie będzie :). -- Kojer |
|
Data: 2009-09-26 14:53:42 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci danych osobowych przelewu | |
Robert Kois <kojer@hell.pl> writes:
Albo przelewaÄ pieniÄ dze po 3 dniach za 3% ale nie mniej niĹź 4 zĹ za Chyba na poczcie, za wplate gotowkowa. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2009-09-26 16:57:07 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Ale rozumiesz, że nie da się tego weryfikować automatycznie a koszty Ale rozumiesz, że: - poruszamy się na gruncie KC i szkodę klient będzie musiał udowodnić - bank będzie miał regres do beneficjenta, który w sposób nieuprawniony podjął środki - procesy ryzyko daje się szacować i nim zarządzać - procesy biznesowe daje się parametryzować - istnieją różne wynalazki typu fuzzy search / compare które również można parametryzować, ze względu na "dokładność" porównania Albo przelewać pieniądze po 3 dniach za 3% ale nie mniej niż 4 zł za Przy takiej konkurencji na runku? Śmiem wątpić. Na szczęście SN nie tworzy prawa. A kolejne wyroki w podobnych sprawach Ale je interpretuje i daje wytyczne. I to wystarczy. Przez to, że parę osób dało się naciągnąć możemy mieć drogie i długo Może jednak załóż, że bankach / firmach software-owych pracują ludzie którzy jednak używają mózgu i są w stanie odpowiednio zdefiniować procesy i zrobić / sparametryzować oprogramowanie ... Najprostszy pomysł do załatwienia tego to wywalić w formularzach wszystkie Szczęśliwie to nie od Ciebie zależy :-P Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 21:14:33 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sat, 26 Sep 2009 16:57:07 +0200, Piotrek napisał(a):
[...] Najprostszy pomysł do załatwienia tego to wywalić w formularzach wszystkieSzczęśliwie to nie od Ciebie zależy :-P Jak pisze BK dyrektywa UE jest po mojej stronie. I bardzo dobrze. -- Kojer |
|
Data: 2009-09-26 22:28:26 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Jesteś w błędzie. Dyrektywa nie jest po niczyjej stronie. To jest jedynie dokument, który w dodatku jeszcze nie został zaimplementowany w PL ... Natomiast mnie interesowały ewentualne doświadczenia grupowiczów, dotyczące egzekwowanie *obowiązującego* prawa ... Odnosząc się do samego PSD to zczytaj art. 74 ustęp 3 który jak rozumiem wymusi na dostawcy usług obowiązek działań w celu odzyskania niewłaściwie zadysponowanych środków. Pytanie tylko jak to będzie zaimplementowane i realizowane w prawie krajowym? Ale zgaduję, że tego nie wie nikt. Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 22:39:35 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sat, 26 Sep 2009 22:27:38 +0200, Piotrek napisał(a):
Jak pisze BK dyrektywa UE jest po mojej stronie. I bardzo dobrze.Jesteś w błędzie. Ale będzie. Natomiast mnie interesowały ewentualne doświadczenia grupowiczów, dotyczące egzekwowanie *obowiązującego* prawa ... Ale przecież takie przypadki to jakaś śladowa ilość, normalnie to jak ktoś dostanie pomyłkowo taki przelew to odda. Problem jest przy celowych oszustwach. A ja dalej się zastanawiam dlaczego to bank ma odpowiadać za _błąd_ nadawcy przelewu albo ponosić koszty sprawdzania czy klient nie popełnił błędu (a jak sprawdza to jest krzyk, że złodzieje przetrzymali jeden dzień pieniądze). Natomiast odnosząc się do samego PSD to zczytaj art. 74 ustęp 3 który jak rozumiem wymusi na dostawcy usług obowiązek działań w celu odzyskania niewłaściwie zadysponowanych środków. Jest wieczór i nie mam siły wczytywać się w dyrektywę, ale po wdrożeniu to jakoś tego nie widzę. Skoro wymagany będzie tylko numer rachunku to skąd bank ma wiedzieć, że środki zostały zadysponowane niewłaściwie i na jakiej podstawie działać? Oświadczenia nadawcy? To dopiero będzie zabawnie. -- Kojer |
|
Data: 2009-09-26 22:51:09 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Swoją drogą to literalnie podchodząc do zapisów PSD, to nijak mi nie wynika, ażeby ona definiowała unikatowy identyfikator jako numer rachunku. "Artykuł 4 [...] 21) "unikatowy identyfikator" oznacza kombinację liter, liczb lub symboli określoną przez dostawcę usług płatniczych użytkownikowi usług płatniczych, którą użytkownik usług płatniczych zobowiązany jest dostarczyć w celu jednoznacznego zidentyfikowania drugiego biorącego udział w danej transakcji płatniczej użytkownika usług płatniczych lub jego rachunku płatniczego;" Oczywiście można się domyślać "co autor miał na myśli" ale też spokojnie można przyjąć, że unikatowym identyfikatorem jest numer rachunku *i* nazwa posiadacza. Jakiś sprzeciw? Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 22:56:54 | |
Autor: MarekZ | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściw ych danych osobowych przelewu | |
"Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> wrote in message news:h9lvff$kv1$1nemesis.news.neostrada.pl...
"Artykuł 4 Sprzeciw. Nazwa posiadacza nie jest określana przez dostawcę usług płatniczych. |
|
Data: 2009-09-26 23:02:51 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
MarekZ wrote:
Sprzeciw. Nazwa posiadacza nie jest określana przez dostawcę usług płatniczych. Nic nie szkodzi. Natomiast implementacja PSD definiująca unikatowy identyfikator jako konkatenację nazwy posiadacza i numeru rachunku IMHO spełnia definicję. Ale to tylko tak na marginesie i ewentualnie w celu rozdmuchania flejma ;-) Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 23:07:08 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Piotrek wrote:
Natomiast implementacja PSD definiująca unikatowy identyfikator jako konkatenację nazwy posiadacza i numeru rachunku IMHO spełnia definicję. Masło maślane wyszło. Miało być oczywiscie: Natomiast implementacja PSD definiująca unikatowy identyfikator jako konkatenację nazwy posiadacza i numeru rachunku IMHO jest zgodna z dyrektywą. Piotrek |
|
Data: 2009-09-26 23:17:15 | |
Autor: MarekZ | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściw ych danych osobowych przelewu | |
"Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> wrote in message news:h9m05c$lrh$1nemesis.news.neostrada.pl...
Nic nie szkodzi. Ale na takiej samej zasadzie jakby bank każdemu dołączył do numeru rachunku gwiazdkę na końcu oraz słoneczko na początku i chciał aby te gwiazdki oraz słoneczka dopisywać. Czyli definicję spełnia ale ma charakter rozszerzenia minimalnego zestawu informacji, który rzeczywiście jest niezbędny i szkoda, że nie zawarli tego, że to powinien być minimalny niezbędny zestaw informacji (też źle byłoby zresztą, bo liczba kontrolna nie jest niezbędna, pozostały numer także jest unikalny). Dobrze, że przynajmniej zrobili alternatywę zwykłą dla użytkownika i jego rachunku, bo gdyby zrobili rozłączną albo koniunkcję to byłoby śmiechu. Cale szczęście, że wiadomo co usiłowali z grubsza wyrazić w tym zdaniu. |
|
Data: 2009-09-26 14:16:17 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci danych osobowych przelewu | |
Robert Kois <kojer@hell.pl> writes:
A jak by rzeczywiĹcie byĹo tak jak byĹ chciaĹ, to banki zacznÄ odrzucaÄ Troche wiary w programistow. Nie takie problemy daje sie rozwiazac. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2009-09-26 14:22:58 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sat, 26 Sep 2009 14:16:17 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
A jak by rzeczywiście było tak jak byś chciał, to banki zaczną odrzucaćTroche wiary w programistow. Nie takie problemy daje sie rozwiazac. Ale tu nie chodzi o algorytmy rozpoznawania tylko o odpowiedzialność. Jeżeli przelew będzie na Jana Kowalskiego zamieszkałego na ul Pocztowej 1/10 a w systemie będzie Jan Kowalski zamieszkały Pocztowa 10/1 to bank taki przelew musi odrzucić. Bo przecież pod takim adresem może mieszkać inny Jan Kowalski i mieć konto w innym banku a nadawcy się akurat numery rachunków pomyliły, ale oczywiście winnym będzie bank. I takich dziwnych sytuacji mogą być tysiące. Jeżeli takie wyroki będą dalej zapadać to podejrzewam, że banki zaczną odwalać jak leci nie pasujące do wzorca bo niby czemu mają odpowiadać za czyjeś pomyłki. -- Kojer |
|
Data: 2009-09-26 14:28:28 | |
Autor: MarekZ | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściw ych danych osobowych przelewu | |
"Robert Kois" <kojer@hell.pl> wrote in message news:1stld7fnv683x.dlgkojer.kojer...
Oby banki olewały tego rodzaju wyroki. Jeśli pojawią się ludzie, którzy będą stosować ten mechanizm w celu wyłudzeń, oby udało się zorganizować jakieś przykładne ukaranie takiej osoby. Obcięcie kciuków mogłoby być na miejscu. ;-) __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4459 (20090926) __________ Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus. http://www.eset.pl lub http://www.eset.com |
|
Data: 2009-09-26 14:55:47 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci danych osobowych przelewu | |
Robert Kois <kojer@hell.pl> writes:
Ale tu nie chodzi o algorytmy rozpoznawania tylko o odpowiedzialnoĹÄ. A skad bank mialby wiedziec ze Jan Kowalski nie ma dwoch mieszkan na tej ulicy? Albo np. wszystkich na niej? "Nazwa beneficjenta" to nieco inna sprawa niz adres. Bo przecieĹź pod takim adresem moĹźe mieszkaÄ Dobrze ze nie jestes zrodlem prawa :-) -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2009-09-26 15:04:19 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sat, 26 Sep 2009 14:55:47 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
Ale tu nie chodzi o algorytmy rozpoznawania tylko o odpowiedzialność.A skad bank mialby wiedziec ze Jan Kowalski nie ma dwoch mieszkan na tej A co to ma do rzeczy? Nadawca zlecił przelew dla Jana Kowalskiego z Pocztowej 1/10. Bank zaksięgował Janowi Kowalskiemu z Pocztowej 10/1. To może być inna osoba. Pokaż mi ten przepis który ogranicza sprawdzenie tylko do "Nazwy beneficjenta". Dobrze ze nie jestes zrodlem prawa :-) Nawzajem :). -- Kojer |
|
Data: 2009-09-26 10:04:27 | |
Autor: BK | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaśc iwych danych osobowych przelewu | |
Panowie zrobcie sobie miesiac wolnego i wasza dyskusja straci sens. Od
lipca [teoretycznie, bo nasz kochany kraj jak zwykle bedzie mial opoznienie] wchodzi w UE dyrektywa PSD nakladajaca obowiazek weryfikacji jedynie numeru konta :) Co do zasady zas SN w swoim orzeczeniu mial racje. SN nie tworzy prawa tylko orzeka na podstawie obowiazujacych przepisow. Obowiazujace przepisy sa takie, ze jesli zlecam przekazanie $$$ Kowalskiemu Janowi [konkretnemu] to ten Kowalski Jan ma te $$$ dostac. SN nie jest winny temu, ze mamy takie, a nie inne regulacje prawa cywilnego, ktorym "wymykaja sie" nowoczesne technologie takie jak bankowosc internetowa. Na szczescie problem jest znany i roziwazywalny. Zalatwi go PSD. |
|
Data: 2009-09-26 19:27:49 | |
Autor: MarekZ | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci w pr zypadku niewĹaĹciwych danych oso bowych przelewu | |
"BK" <bkapuscinski@gmail.com> wrote in message news:d1ae8374-6be5-488a-8f21-1f725f845002o21g2000vbl.googlegroups.com...
Na szczescie problem jest znany i roziwazywalny. Zalatwi go PSD. A czy PSD ma takĹźe objÄ Ä transakcje nie-SEPA? __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4459 (20090926) __________ Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus. http://www.eset.pl lub http://www.eset.com |
|
Data: 2009-09-26 19:31:57 | |
Autor: MarekZ | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci w pr zypadku niewĹaĹciwych danych oso bowych przelewu | |
"MarekZ" <brak@adresu.w.pl> wrote in message news:h9linc$fvp$1srv.cyf-kr.edu.pl...
A czy PSD ma takĹźe objÄ Ä transakcje nie-SEPA? OK, juĹź sobie doczytaĹem, Ĺźe ma objÄ Ä wszystkie waluty paĹstw czĹonkowskich, bo obawiaĹem siÄ, Ĺźe moĹźe dotyczyÄ tylko strefy EUR. __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 4459 (20090926) __________ Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus. http://www.eset.pl lub http://www.eset.com |
|
Data: 2009-09-27 14:57:40 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci danych osobowych przelewu | |
Robert Kois <kojer@hell.pl> writes:
A co to ma do rzeczy? Nadawca zleciĹ przelew dla Jana Kowalskiego z To jeszcze pomysl co bedzie jak pod 1/10 bedzie mieszkac 3 Janow Kowalskich. Banki sprawdzaja (niektore, w niektorych przypadkach) zgodnosc nazwy beneficjenta (a takze czasem np. tytul przelewu). Rozne adresy im nie przeszkadzaja. Teraz mozesz dorobic sobie do tego dowolna teorie. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2009-09-27 15:10:35 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sun, 27 Sep 2009 14:57:40 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
A co to ma do rzeczy? Nadawca zlecił przelew dla Jana Kowalskiego zTo jeszcze pomysl co bedzie jak pod 1/10 bedzie mieszkac 3 Janow Akurat znam taki przypadek, bank jest "czysty" w takim przypadku. Banki sprawdzaja (niektore, w niektorych przypadkach) zgodnosc nazwy A niektóre nie sprawdzają i co z tego. Rozne adresy im nie Ale jakie to ma znaczenie? Przypomne może artykuł 354 KC i 64 PB Art. 354. § 1. Dłużnik powinien wykonać zobowiązanie zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją w tym zakresie ustalone zwyczaje - także w sposób odpowiadający tym zwyczajom. § 2. W taki sam sposób powinien współdziałać przy wykonaniu zobowiązania wierzyciel. Art. 64. Jeżeli polecenie przeprowadzenia rozliczenia pieniężnego złożone przez posiadacza rachunku bankowego jest wykonywane przez kilka banków, każdy z tych banków ponosi wraz z pozostałymi solidarną odpowiedzialność wobec posiadacza rachunku za szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem polecenia. Wolny od odpowiedzialności jest bank, który udowodni, że szkoda nie powstała z jego winy. Jeżeli nadawca podał adres a bank go nie sprawdził to nienależycie wykonał polecenie. I teraz dorób sobie do tego dowolną teorię -- Kojer |
|
Data: 2009-09-27 16:49:28 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci danych osobowych przelewu | |
Robert Kois <kojer@hell.pl> writes:
JeĹźeli nadawca podaĹ adres a bank go nie sprawdziĹ to nienaleĹźycie wykonaĹ Tyle ze, Einsteinie, bank nie ma mozliwosci "sprawdzenia" tego adresu, bo bank nie zna wszystkich adresow swoich klientow. Przelew jest dla osoby, nie na adres. Sprawdzic trzeba nazwe/nazwisko osoby, nie wiem co ma do tego adres. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2009-09-27 19:37:59 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sun, 27 Sep 2009 16:49:28 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
Jeżeli nadawca podał adres a bank go nie sprawdził to nienależycie wykonałTyle ze, Einsteinie, bank nie ma mozliwosci "sprawdzenia" tego adresu, bo Ale ma możliwość sprawdzenia z tymi które podał klient. W końcu to klientowi zalezy by przelew do niego dotarł i powinien zadbać by nadawca miał właściwy adres. Skoro nadawca wpisuje ten adres to po coś to robi. Przelew jest dla osoby, nie na adres. Sprawdzic trzeba nazwe/nazwisko Pokaż jeszcze przepis który to reguluje. I jeszcze pomocnicze pytanie, co bank ma zrobić z przelewem nadanym na Jen Kowalski? -- Kojer |
|
Data: 2009-09-27 22:11:57 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
Odzyskiwanie naleĹźnoĹci danych osobowych przelewu | |
Robert Kois <kojer@hell.pl> writes:
Ale ma moĹźliwoĹÄ sprawdzenia z tymi ktĂłre podaĹ klient. W koĹcu to Nadawca wpisuje informacje takie, jakie posiada. Np. nazwe uslugodawcy i adres np. jego oddzialu. Firma moze miec wiele oddzialow. Informowanie o nich banku nie wydaje mi sie przydatne. Zaden z nich nie musi wiedziec co bank bedzie robil z tymi danymi. Klient "dba" o prawidlowe wykonanie przelewu przez bank podajac poprawne dane. Nie wiem co tu jest do kombinowania. PokaĹź jeszcze przepis ktĂłry to reguluje. I jeszcze pomocnicze pytanie, co To kwestia wewnetrznych procedur. Zdecydowanie nieistotna w praktyce oraz w tym przypadku - domyslam sie ze tytulowe wyludzenie nie bylo zwiazane z zamiana jednej litery. Np. niektore procedury dopuszczaja 3 bledne litery, albo. np. nie wiecej niz 5% calosci. To juz sprawa banku i jego zarzadzania ryzykiem oraz np. cennika. Mozesz przeciez zapytac banku. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2009-09-28 08:33:16 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Sun, 27 Sep 2009 22:11:57 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
Ale ma możliwość sprawdzenia z tymi które podał klient. W końcu toNadawca wpisuje informacje takie, jakie posiada. Np. nazwe uslugodawcy Ty nie patrz z punktu widzenia swojego czy banku, tylko z punktu widzenia KC. Czy bank ignorując dane które podał klient zachowuje należytą staranność? Pokaż jeszcze przepis który to reguluje. I jeszcze pomocnicze pytanie, coTo kwestia wewnetrznych procedur. Zdecydowanie nieistotna w praktyce To tytułowe to podejrzewam, że podsunięty niby mail z allegro po wygraniu aukcji. Ewidentne danie się naciągnąć przez oszusta (jeżeli nie to przepraszam). Np. niektore procedury dopuszczaja 3 bledne litery, albo. np. nie wiecej Wiesz gdzie sąd będzie miał wewnętrzne procedury banku? PS. Znam taki bank który uznał, że nie będzie sprawdzał wcale, jego ryzyko w razie jakichś procesów sądowych, ale widocznie uznali, że nie ma co się bawić w wyrafinowane dopasowywanie. I nadal pytam po co komu te dane. Sam rachunek pozwala bankowi jednoznacznie zidentyfikować odpbiorcę. Wy chcecie by bank odpowiadał za błędy nadawcy, ciekawe czemu nadawca sam ma za nie nie odpowiadać. -- Kojer |
|
Data: 2009-09-28 09:15:13 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Pudło, ale nie jest to przecież żaden powód do obrazy i przeprosin :-) Piotrek |
|
Data: 2009-09-28 09:34:51 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
I nadal pytam po co komu te dane. Sam rachunek pozwala bankowi Odpowiedzialność ta IMHO jednak wynika z KC. Nie wkładałem w to zbyt wiele pracy, ale znalazłem jeszcze jeden wyrok SN w którym inni sędziowie doszli do podobnych wniosków (wyrok SN z 19.3.2004 r., IV CK 158/03). Tak więc wyrok o którym wspominałem poprzednio nie wydaje się być jakimś "wypadkiem przy pracy" tylko raczej świadczy o w miarę jednolitym orzecznictwie (o ile na podstawie dwóch wyroków można wyciągać jakiekolwiek wnioski). Tak jak wspominałem podchodzę do sprawy pragmatycznie i moim celem jest odzyskanie środków wyłudzonych przez oszusta. Ponieważ na gruncie obowiązującego prawa mam szansę zrobić to na dwa sposoby (na drodze powództwa adhezyjnego w procesie karnym oraz w procesie cywilnym przeciwko bankowi), obie drogi nie wykluczają się wzajemnie oraz koszty w jednym i w drugim przypadku są dla mnie akceptowalne to po prostu potraktuję to jako nowe doświadczenie i jednak złożę reklamację. Bank, którego sprawa dotyczy przegrał proces w analogicznej sprawie tak więc liczę też trochę na zdolność uczenia się pionów prawnych w bankach. Jeśli reklamacja zostanie odrzucona, to wtedy będę się zastanawiał co dalej z tym zrobić. Piotrek |
|
Data: 2009-09-28 09:59:14 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Mon, 28 Sep 2009 09:34:51 +0200, Piotrek napisał(a):
I nadal pytam po co komu te dane. Sam rachunek pozwala bankowiOdpowiedzialność ta IMHO jednak wynika z KC. No niestety wynika. Tak jak wspominałem podchodzę do sprawy pragmatycznie i moim celem jest odzyskanie środków wyłudzonych przez oszusta. Ale Ty chcesz je odzyskać od banku co moim zdaniem jest mało uczciwe, rozumiem twoje podejście ale go nie popieram. Bank według KC i PB jest współodpowiedzialny, ale patrząc z czysto ludzkiego punktu widzenia to Ty w majestacie prawa chcesz wciągnąć pieniądze od banku zwalając na niego całą odpowiedzialność za sytuację i problem z odzyskaniem pieniędzy od oszusta, który naciągnął ciebie. Bank może i zawinił ale ty zawiniłeś bardziej. Jak znam, życie to sprawa potrwa tyle czasu, że przy n-tej rozprawie będziesz sobie pluł w brodę na pomysł sądzenia się z bankiem. -- Kojer |
|
Data: 2009-09-28 10:06:14 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Ale my to o bankach a nie o moralności (złośliwość zamierzona) :-P Poza tym zauważ, że wobu przypadkach sądy uznawały, że zlecający przelew w 50% przyczynił się do szkody, co z grubsza rzecz biorąc podąża za potocznie rozumianą uczciwością, cokolwiek miałaby ona oznaczać. Piotrek |
|
Data: 2009-09-28 10:12:02 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Mon, 28 Sep 2009 10:06:14 +0200, Piotrek napisał(a):
Robert Kois wrote: Ależ wiem, dlatego napisałem "rozumiem twoje podejście ale go nie popieram". O ile oczywiście nie jesteś w 100% winny. Możesz przybliżyć okoliczności oszustwa? -- Kojer |
|
Data: 2009-09-28 10:45:06 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Po wybudowaniu sobie całkiem przyzwoitej "legendy" oszust przyjął płatność za towar i zniknął. Wykorzystał przy tym około 14 dniowy deklarowany okres oczekiwania na przesyłkę i w tym czasie naciął całkiem sporo osób. To tak w największym skrócie. Piotrek |
|
Data: 2009-09-28 11:06:15 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Mon, 28 Sep 2009 10:45:06 +0200, Piotrek napisał(a):
Ależ wiem, dlatego napisałem "rozumiem twoje podejście ale go niePo wybudowaniu sobie całkiem przyzwoitej "legendy" oszust przyjął płatność za towar i zniknął. I dlatego wolę w sieci płacić kartą jeśli tylko się da, nawet jak sobie życzą te 2% więcej. Droższe zakupy na allegro to raczej tylko z odbiorem osobistym, albo z "Płacę z allegro" też kartą. -- Kojer |
|
Data: 2009-09-28 11:18:11 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
I dlatego wolę w sieci płacić kartą jeśli tylko się da, Tyle tylko, że transakcje MOTO możesz reklamować (legalnie), o ile ich nie wykonałeś. Jeśli jednak je wykonałeś i ktoś Cie naciął to w sumie sytuacja jest podobna. No chyba, że Twoja karta ma jakieś ubezpieczenie. O ile dobrze pamiętam to była jakiś czas temu sytuacja w którą był zamieszany sklep internetowy, który po wybudowaniu "legendy" przyjął płatności i się zwinął. Tak więc tak naprawdę to sposób postępowania generalnie powinien zależeć od stopnia akceptowalnego ryzyka. Piotrek |
|
Data: 2009-09-28 11:30:50 | |
Autor: Robert Kois | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Dnia Mon, 28 Sep 2009 11:18:11 +0200, Piotrek napisał(a):
I dlatego wolę w sieci płacić kartą jeśli tylko się da,Tyle tylko, że transakcje MOTO możesz reklamować (legalnie), o ile ich nie wykonałeś. Nie tylko, patrz: "chargeback". Ja na szczęście jeszcze nie musiałem z tego korzystać ale przy padających liniach lotniczych to działało. http://blog.bzwbk.pl/2009/07/chargeback-czyli-wyzszosc-karty-nad-przelewem-i-gotowka/ http://www.kartyonline.net/arty.php?id=144 O ile dobrze pamiętam to była jakiś czas temu sytuacja w którą był zamieszany sklep internetowy, który po wybudowaniu "legendy" przyjął płatności i się zwinął. Tam oidp kart nie przyjmowali, tylko przelewy. To był nieźle zorganizowany przekręt, nawet reklamy telewizyjne chyba mieli. Tak więc tak naprawdę to sposób postępowania generalnie powinien zależeć od stopnia akceptowalnego ryzyka. Zgadza sie, dlatego za drobnicę na allegro płacę przelewem. -- Kojer |
|
Data: 2009-09-28 11:39:58 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Robert Kois wrote:
Faktycznie. Chociaż kart używam dużo to szczęśliwie nie miałem potrzeby odkręcania transakcji w takim kontekście.
Może być, nie analizowałem tego przypadku.
Ja też płaciłem za drobnicę, chociaż dla niektórych to mogą być spore kwoty. Tak więc wielkiego stresu nie mam. Piotrek |
|
Data: 2009-09-25 21:13:13 | |
Autor: | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Wytoczyć powództwo o bezpodstwne wzbogacenie się albo jak piszesz zgłosić oszustwo albo jedno i drugie. Można też od razu nasłać firmę windykacyjną ale taką co kase bierze tylko od tego co ściągnie. Polecam http://www.grabowski.biz.pl/ -- |
|
Data: 2009-09-26 12:26:13 | |
Autor: Mithos | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
retpack@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
Wytoczyć powództwo o bezpodstwne wzbogacenie się albo jak piszesz zgłosić Przecież nie znasz danych osobowych oszusta. Chcesz pozwać numer jego rachunku bankowego ? -- Mithos |
|
Data: 2009-09-27 07:27:59 | |
Autor: | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Mithos <fake@adres.pl> napisał(a):
retpack@NOSPAM.gazeta.pl pisze: Według tego co tu http://www.bank-lokata.edu.pl/index2.htm pisza (drugi art.) to sąd miałby je ustalić zwracając się do banku. A w przypadku oszustwa zrobiłaby to policja/prokuratura. -- |
|
Data: 2009-09-27 11:53:28 | |
Autor: Mithos | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
retpack@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
Według tego co tu http://www.bank-lokata.edu.pl/index2.htm pisza (drugi art.) Postępowanie karna i cywilne to dwie różne kwestie. Jeśli zgłosisz oszustwo to do czasu zakończenia postępowania karnego nic nie zdziałasz powództwem cywilnym. A sąd nic nie musi ustalać. -- Mithos |
|
Data: 2009-09-27 13:11:18 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Mithos wrote:
Postępowanie karna i cywilne to dwie różne kwestie. Jeśli zgłosisz oszustwo to do czasu zakończenia postępowania karnego nic nie zdziałasz powództwem cywilnym. Roszczeń cywilnych w procesie karnym zawsze można dochodzić na drodze powództwa adhezyjnego. Tyle tylko, że podchodząc do sprawy pragmatycznie to chyba lepiej jednak reklamować przelewy w banku. Po pierwsze w świetle wyroku SN jest spora szansa, że bankowi nie będzie się opłacało odrzucić reklamacji (zwłaszcza jeśli już raz przegrał analogiczny proces). Po drugie nawet jeśli sprawa zakończy się w sądzie to na ogół bank jest wypłacalny, czego niekoniecznie można się spodziewać po oszuście. Piotrek |
|
Data: 2009-09-27 13:27:48 | |
Autor: MK | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściw ych danych osobowych przelewu | |
Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomości news:h9nhs6$jcf$5nemesis.news.neostrada.pl...
Pod warunkiem, ze masz kase na oplacenie procesu az dotrze do SN :). Bank co do zasady raczej odrzuci roszczenia. MK |
|
Data: 2009-09-27 13:42:56 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
MK wrote:
Pod warunkiem, ze masz kase na oplacenie procesu az dotrze do SN :). Bank co do zasady raczej odrzuci roszczenia. Czyli uważasz, że raczej należy założyć, że prawnicy (którzy na 99.99% będą opiniowali reklamację) w banku się nie uczą. I jak raz umoczyli w analogicznej sprawie to będą próbowali dalej. No to trochę mnie zmartwiłeś ;-) Piotrek |
|
Data: 2009-09-27 14:52:29 | |
Autor: MK | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściw ych danych osobowych przelewu | |
Użytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisał w wiadomości news:h9nj8e$jcu$1atlantis.news.neostrada.pl...
Bledem jest przyjmowanie, na podstewie jednostkowego przypadku US, ze sprawa bedzie wygrana. Po ukazaniu sie tego orzeczenia byla tu dyskusja na ten temat. MK |
|
Data: 2009-09-27 17:20:12 | |
Autor: Mithos | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Piotrek pisze:
I jak raz umoczyli w analogicznej sprawie to będą próbowali dalej. Sprawa może jest troszkę podobna ale na pewno nie jest taka sama. A nawet gdyby była taka sama to czemu bank ma odpuszczać ? Najwyżej za kilka lat zapłaci troszkę więcej, istnieje też spora szansa, że nic nie zapłaci. -- Mithos |
|
Data: 2009-09-27 17:18:19 | |
Autor: Mithos | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Piotrek pisze:
Roszczeń cywilnych w procesie karnym zawsze można dochodzić na drodze powództwa adhezyjnego. Oczywiście ale nie zawsze jest to skuteczne. Po pierwsze w świetle wyroku SN jest spora szansa, że bankowi nie będzie się opłacało odrzucić reklamacji (zwłaszcza jeśli już raz przegrał analogiczny proces). Gdyby tak było faktycznie to adwokaci i radcowie mogliby zwijać swoje biznesy już dawno temu. SN zresztą znany jest z tego, że wydaje czasem sprzeczne orzeczenia, a poza tym orzeczenie SN niewiele zmienia w innej sprawie. Po drugie nawet jeśli sprawa zakończy się w sądzie to na ogół bank jest wypłacalny, czego niekoniecznie można się spodziewać po oszuście. Oczywiście. Więc jak sprawę wygramy to już po kilku latach odzyskamy to co nasze. W między czasie koszta wyniosą pewnie znaczenie więcej niż nasze roszczenie. -- Mithos |
|
Data: 2009-09-27 20:40:49 | |
Autor: Piotrek | |
Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu | |
Mithos wrote:
Oczywiście ale nie zawsze jest to skuteczne. Oczywiście. Ale najczęściej zawieszenie kary pod warunkiem naprawienia szkody w cudowny sposób powoduje wypłacalność dłużnika ... I zgaduję, że tenże dłużnik przez długi czas byłby niewypłacalny, gdyby proces cywilny oddzielić od procesu karnego. Poparte obserwacjami z mojego dość bliskiego otoczenia. Temat robi się lekko off-topic w stosunku do mojego pierwotnego pytania tak więc jak dla mnie EOT. Dzięki za sugestie i pomoc. Piotrek |
|