Data: 2013-10-16 03:48:48 | |
Autor: Jozef Szyja | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
Hej
Jakie jest ograniczenia prędkości na Drodze dla Rowerów? Jak się je zmienia? Znakiem B-33? Pozdry Jozek S |
|
Data: 2013-10-16 14:13:05 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On Wed, 16 Oct 2013, Jozef Szyja wrote:
Hej "ogólne". 90km/h niezabudowany, 50 km/h zabudowany w dzień, 60 w nocy, w strefie zamieszkania 20 - tu uwaga, skrajnie łatwo przekroczyć :> Problem w tym, że 50 km/h dość często można bezpiecznie przekroczyć na jezdni, zaś na DDR obok - nie. W kontekście dyskusji obok o średnich i innych takich, uprzedzę, że mam na myśli miejscowości niekoniecznie płaskie jak stół :> (wtedy w drugą stronę najczęściej 15 km/h wymaga wymiernego wysiłku :>) Jak się je zmienia? Znakiem B-33? No a jak inaczej? Znak może dotyczyć pasa ruchu wyznaczonego dla pojazdów. W kontekście jak wyżej - "niestety" (patrz 10km/h gdzieś na wybrzeżu). pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-10-16 14:43:35 | |
Autor: ikov | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
Jak się je zmienia? Znakiem B-33? Niesławny Sopot |
|
Data: 2013-10-17 02:37:06 | |
Autor: Olivander | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
W dniu środa, 16 października 2013 14:43:35 UTC+2 użytkownik ikov napisał:
Niesławny Sopothttp://forum.trojmiasto.pl/Susza-rowerzystow-na-alejkach-w-Jelitkowie-t479840,1,9.html |
|
Data: 2013-10-17 21:30:59 | |
Autor: Wojtek Paszkowski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
"Olivander" <tchod@wp.eu> wrote in message news:2d8251c8-d649-4a74-a762-5b1cf553bde5googlegroups.com... W dniu środa, 16 października 2013 14:43:35 UTC+2 użytkownik ikov napisał: Niesławny Sopothttp://forum.trojmiasto.pl/Susza-rowerzystow-na-alejkach-w-Jelitkowie-t479840,1,9.html gwoli komentarza - o ile mi się dobrze wydaje, w/w "suszenie" odbylo się wyłącznie na potrzeby reportażu w Radiu Gdańsk (nb. jakiś rok wcześniej przed wrzuceniem filmiku na YT). OIDP, komuś zmierzyli coś pod 60km. Akurat tego nia huraganu nie było (nachylenia w tym miejscu też dalekie od górskich), więc trochę to daje do myślenia w temacie rzetelności pomiaru prędkości roweru. Swoją drogą, czy aby nie było już ładnych parę lat temu dyskusji o jakimś ograniczeniu do 5km/h gdzieś w Krakowie? pozdr |
|
Data: 2013-10-16 15:55:12 | |
Autor: artek | |
Ograniczenie prÄdkoĹci na DDR | |
W dniu 2013-10-16 14:13, Gotfryd Smolik news pisze:
On Wed, 16 Oct 2013, Jozef Szyja wrote: oj, oj, niezupeĹnie, w odpowiednim paragrafie rowery sÄ uwzglÄdnione jako "pojazdy niewymienione w pkt 1": 3. PrÄdkoĹÄ dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeĹźeniem ust. 4 i 5, wynosi w przypadku: 1) 51) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciÄĹźarowego o dopuszczalnej masie caĹkowitej nieprzekraczajÄ cej 3,5 t: (ciach) 2) zespoĹu pojazdĂłw lub pojazdu niewymienionego w pkt 1: a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwĂłch pasach przeznaczonych dla kaĹźdego kierunku ruchu â 80 km/h, b) na pozostaĹych drogach â 70 km/h. kiedyĹ w rudawach janowickich na stromej szosie ze ĹwieĹźutkim asfalcikiem zjeĹźdĹźaĹem z prÄdkoĹciÄ >80 km/h. bawiĹo mnie wtedy niemoĹźebnie, Ĺźe daĹem radÄ zĹamaÄ przepis ;) ale - siĹa wyĹźsza, miaĹem 10 minut do pociÄ gu w marciszowie, co prawda to kilka km, ale daĹem radÄ ;P > 50 km/h zabudowany w dzieĹ, 60 w nocy, w strefie zamieszkania 20 - tu uwaga, skrajnie Ĺatwo przekroczyÄ :> a tu siÄ juĹź zgadza art3k |
|
Data: 2013-10-18 02:28:40 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Ograniczenie prÄdkoĹci na DDR | |
On Wed, 16 Oct 2013, artek wrote:
oj, oj, niezupełnie, w odpowiednim paragrafie rowery są uwzględnione jako "pojazdy niewymienione w pkt 1": O, thx, przeoczyłem! b) na pozostałych drogach 70 km/h. Hm... no to trochę miejsc się znajdzie, w których przy odpowiednim samozaparciu dałoby się przepis złamać. Jak dla mnie mam na myśli całkiem spore pochylenia terenu, ale faktu to nie zmienia. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-10-16 21:50:50 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-16 14:13, Gotfryd Smolik news wrote:
"ogólne". Jeśli DDR jest elementem drogi z limitem ustalonym znakiem, to obowiązuje ten limit. W ogóle znaki zakazu umieszczone po prawej stronie jezdni obowiązują na całej drodze (oczywiście w jednym kierunku). pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-18 02:38:33 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On Wed, 16 Oct 2013, Piotr Kosewski wrote:
On 2013-10-16 14:13, Gotfryd Smolik news wrote: Owszem. *DROGI*. Oczywista zgoda :) to obowiązuje ten limit. W ogóle znaki zakazu umieszczone^^^^^^ drodze (oczywiście w jednym kierunku).^^^^^^ Nieprawda, równie oczywista :) No chyba że podasz przepis iż jest inaczej. Całkiem częste w .pl jest prowadzenie DDR odrębnie od jezdni i wstawianie różnistych znaków między jezdnię a DDR. Z p. widzenia jadącego po DDR one przecież *nie* obowiązują! pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-10-18 03:50:42 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-18 02:38, Gotfryd Smolik news wrote:
Nieprawda, równie oczywista :) Definicja drogi :). Jedyne co może w niej być niejasne, to rola pasów zieleni. Nie są wymienione, ale są elementem "pasa terenu (...)", a - biorąc pod uwagę artykuły o umieszczaniu znaków - są też elementem drogi (bo znaki umieszcza się na drodze, a często są wbite w trawę :)). Całkiem częste w .pl jest prowadzenie DDR odrębnie od jezdni Obowiązują, jeśli ta DDR jest elementem drogi. Tak samo jak obowiązują na leżących przy tej jezdni miejscach postojowych i chodniku. Jeśli wydaje Ci się, że obowiązuje Cię tylko taki znak, który masz wbity po prawej stronie toru jazdy, to niestety nie jest to prawda. Nie mniej z jakiegoś powodu wierzy w to bardzo wiele osób. pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-18 11:32:14 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On Fri, 18 Oct 2013, Piotr Kosewski wrote:
On 2013-10-18 02:38, Gotfryd Smolik news wrote: No właśnie :) A przepis o zasięgu znaków nie dotyczy drogi. Jeśli wydaje Ci się, Oczywiście że nie wydaje mi się, bo nie jest. Może wisieć u góry ;), 100% racji. Nie mniej z jakiegoś powodu wierzy w to bardzo wiele osób. Pewnie z powodu oczywistości zapisu: +++ Znak drogowy umieszczony po lewej stronie jezdni lub pasów ruchu ^^^^^^^^^^^^^^^ stanowi powtórzenie znaku umieszczonego po prawej stronie, ^^^^^^^^^^^ chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. -- - Jeśli przepisy szczególne nie przewidują inaczej, to szukamy znaku który został tak powtórzony. A przepisy szczególne "przewidują" tak dla znaków odwołania zakazów, nie samych zakazów. IMHO, w par.2 występuje podmiot domyślny: "tej jezdni". Mowa o "pasach ruchu" :) Jest jeszcze druga sprawa - jak zaczniesz twierdzić, że DDR nie jest "pasem ruchu" (którą to tezę się spotyka i podważanie jest wątpliwe ze względu na definicję, ujmujacą "pojazd wielośladowy"), to niezwłocznie zauważysz, że przepis wcale NIE dotyczy "drogi", dotyczy wyłącznie "pasów ruchu". Ergo, znak przy jezdni nie dotyczy "niepasów ruchu". Na mój gust fakt iż przepis dotyczy "pasów ruchu jezdni przy której stoi znak" jest oczywisty bez względu na interpretację definicji "pasa ruchu". pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-10-18 16:21:43 | |
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
A czy Szanowni Koledzy nie uważają, że DDR-y, jako pełnoprawne drogi, powinny być prawidłowo oznakowane najmniejszymi (dopuszczonymi rozporządzeniem) znakami pionowymi? Ja uważam, że tak i tu jest źródło wielu niedomówień. Kierowca jadący 20- 50 km/h jest informowany o przejściu dla pieszych, wyrwie w jezdni.... a rowerzysta na DDR jest całkowicie niedoinformowany . Tak wiem, że ostatnio coś tam ostatnio wymyślono w kwestii oznakowania DDR-ów ale nie chodzi mi o nowe pomysły a wykorzystanie już istniejących znaków. -- Pozdrawiam Jarosław Augustyniak vel Kot Bury |
|
Data: 2013-10-18 14:37:47 | |
Autor: AZ | |
Ograniczenie prÄdkoĹci na DDR | |
On 2013-10-18, JarosĹaw Augustyniak vel Kot Bury <kot_bury@o2.pl> wrote:
Jako kraj cierpimy na przeznakowanie wszystkiego i jeszcze dokladac? :-) -- Artur |
|
Data: 2013-10-18 20:30:38 | |
Autor: Krzysztof Olszak | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
W dniu 2013-10-18 16:21, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:
Kierowca jadący 20- 50 km/h jest informowany o Stawianie znaków co dziesięć metrów, jak to jest wzdłuż jezdni dla samochodów byłoby przesadą, ale oznakowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych to by się przydało. Tak wiem, że ostatnio coś tam ostatnio Oznakowanie szlaków rowerowych, jeśli dobrze pamiętam. Krzysztof |
|
Data: 2013-10-19 00:10:33 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-18 16:21, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury wrote:
Uważam, że nie. Znaki są drogie i zaśmiecają przestrzeń publiczną. Martwi i irytuje mnie gęstość znaków na polskich drogach. Nie jestem też wielkim entuzjastą DDRów. Trudno zatem, abym był zwolennikiem intensywniejszego oznakowania tych ostatnich. Zresztą znaki na jezdni są ważne, bo często jest szeroka, a pojazdy poruszają się szybciej i ograniczają pole widzenia kierowcy. Na DDR takich problemów nie ma. Oczywiście często znak jest wskazany - np. żeby poinformować, że DDR jest jednokierunkowy... Stawianie znaków ostrzegających o przejściach dla pieszych itp. to już przesada. pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-19 00:05:29 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-18 11:32, Gotfryd Smolik news wrote:
Pewnie z powodu oczywistości zapisu: Błędnie wnioskujesz. Nie będę długo uczestniczył w tej dyskusji, bo widziałem wiele podobnych i żal mi czasu. Spytaj jakiś autorytet albo poczytaj literaturę. IMHO, w par.2 występuje podmiot domyślny: "tej jezdni". Prawo nie zajmuje się podmiotami domyślnymi. Nie ma tam zwrotu "tej jezdni". Znak obowiązuje *na drodze* i dotyczy *wszystkich pasów ruchu*. No ale oczywiście mi nie uwierzysz i tak naprawdę nie powinieneś. Spytaj policjanta albo jakiegoś eksperta od prawa drogowego. Znaki zakazu wyróżniają się czymś na tle innych. Konkretnie tym: "§ 15. 1.Znaki zakazu obowiązują *na drodze*, na której są umieszczone, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej."
Patrzy wyżej. Znak zakazu obowiązuje na jezdni, na chodniku i na wszystkim innym co należy do drogi. To jest zupełnie fundamentalny przepis, który nadaje sens znakom takim jak "zakaz ruchu" czy "zakaz używania sygnałów dźwiękowych". Nie trzeba być bardzo biegłym w prawie, żeby się tego po prostu domyślić. Ergo, znak przy jezdni nie dotyczy "niepasów ruchu". Twój gust nie jest tu szczególnie istotny :). pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-19 09:34:04 | |
Autor: Liwiusz | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
W dniu 2013-10-19 00:05, Piotr Kosewski pisze:
Znaki zakazu wyróżniają się czymś na tle innych. Konkretnie tym: Czyli jak zjeżdżam z autostrady i mam ograniczenie do "50", to tych na autostradzie też to obowiązuje? -- Liwiusz |
|
Data: 2013-10-19 12:58:37 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-19 09:34, Liwiusz wrote:
Czyli jak zjeżdżam z autostrady i mam ograniczenie do "50", to tych na To znaczy, że pora sobie powtórzyć PoRD albo zastanowić :). pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-20 06:18:08 | |
Autor: Olivander | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
Każdemu na drodze, nie tylko nam, powtórzenie od czasu do czasu świetnie by zrobiło.
Ale jeśli już, to całego kodeksu drogowego, czyli nie tylko PoRDu, ale też ustawy o kierujących pojazdami, konwencji wiedeńskiej i niestety ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, a to przez pokutujący wśród policjantów, imho 'młyny błąd', że mamy mieć albo prawko, albo - w razie jego braku, dowód osobliwy. Ale najlepiej to wietrzyć na kilku platformach dyskusyjnych, bo często forumprawne.pl dochodzi do odwrotnych wniosków niż policyjna.pl a tym bardziej precel. :-) |
|
Data: 2013-10-20 06:41:27 | |
Autor: Olivander | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
Każdemu na drodze, nie tylko nam, powtórzenie od czasu do czasu świetnie by zrobiło.
Ale jeśli już, to całego kodeksu drogowego, czyli nie tylko PoRDu, ale też ustawy o kierujących pojazdami, konwencji wiedeńskiej i niestety ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, a to przez pokutujący wśród policjantów, imho 'młyny błąd', że mamy mieć albo prawko, albo - w razie jego braku, dowód osobliwy. Ale najlepiej to wietrzyć na kilku platformach dyskusyjnych, bo często forumprawne.pl dochodzi do odwrotnych wniosków niż policyjna.pl a tym bardziej precel. :-) |
|
Data: 2013-10-20 08:16:37 | |
Autor: Olivander | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
Przepraszam. Mojego tekstu nie da się czytać i rozumieć. Bełkot.
No, nie umiem pisać iPadem. To ozdobne gówno domyślnie poprawia, zastępując słowa i frazy, wysyła losową ilość kopii i ma generalnie w dupie co się robi. Nie będę już nigdy więcej go używał. Dałem ten szajs mojemu staremu ojcu, on se będzie go używał do czytania gazet, bo tylko do tego to się nadaje. Zmarnowane pieniądze. Jeszcze raz przepraszam. Właśnie trwa wojna trollów na trojmiasto.pl, gdzie ktoś odkopał plany liberalizacji praw o procentach na rowerze i trolle z całej polski dostały szału, piszą androny, że ubezpieczenia (słynny OC na rowerze) to złe PoRD, że jazda pod prąd (domyślam się że kontrapasem) to złe PoRD, że karta rowerowa jest w złym PoRD. Generalnie chyba trzeba i tak być chyba happy, jak tępy zakuty w blachę tłuk zna skrót PoRD i nie kojarzy go tylko z PomorskimORD, gdzie kilkunastokrotnie usiłował kupić prawko, nim zapłacił dość. Dlatego się wkurzyłem, że nie tylko PoRD to kodeks. I przez wkurzenie użyłem tego nowego tabletu. Cóż to za góóóówno.... |
|
Data: 2013-10-18 16:22:13 | |
Autor: Krzysztof Olszak | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
W dniu 2013-10-18 03:50, Piotr Kosewski pisze:
Jeśli wydaje Ci się, że obowiązuje Cię tylko taki znak, który Równie dobrze można wierzyć, że ktoś będzie w stanie przestrzegać tego co znajduje się na znaku stojącym po lewej stronie, 60 metrów od toru jazdy rowerem. Krzysztof |
|
Data: 2013-10-19 00:16:28 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-18 16:22, Krzysztof Olszak wrote:
Równie dobrze można wierzyć, że ktoś będzie w stanie przestrzegać tego Znak obowiązuje - nawet jeśli go nie zauważysz. Jeśli spowodujesz wypadek, bo przegapiłeś znak, to będzie Twoja wina. Jeśli znak był brudny albo zasłonięty gałęzią, to też będzie Twoja wina, bo w wypadku drogowym winny jest przynajmniej jeden z uczestników :). Zarządcę drogi itp. można jedynie pociągnąć do odszkodowania, można się także bronić tą linią w sądzie. No i proponuję nie przesadzać. 60m w lewo to już raczej nie będzie ta sama droga :). A na znaki stojące 4-6m dalej można już spoglądać bez krzywdy na honorze. Można i warto, bo to przecież jest dodatkowa informacja. Raczej trudno sobie wyobrazić sytuację, w której mogłoby to zaszkodzić rowerzyście na DDR. pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-19 02:17:48 | |
Autor: Krzysztof Olszak | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
W dniu 2013-10-19 00:16, Piotr Kosewski pisze:
Jeśli znak był Współwinnym może być też zarządca drogi. Zarządca może zostać ukarany mandatem, lub grzywną za zły stan drogi i jej oznakowania. To, że policja z takich uprawnień nie korzysta, to już oddzielny rozdział. No i proponuję nie przesadzać. 60m w lewo to już raczej nie będzie ta Pierwszy przykład to Marszałkowska i ulokowanie znaku C-13/C-16, względem rowerzysty jadącego z Mokotowa w stronę Alej Jerozolimskich, pomiędzy Koszykową i Nowogrodzką. Marszałkowska ma dokładnie 64 metry szerokości. A na znaki stojące 4-6m dalej można już spoglądać bez Można takim ustawieniem wprowadzić w błąd. Na przykład w kwestii rozróżnienia chodnika i drogi dla rowerów. http://img844.imageshack.us/img844/8126/fql5.jpg Zgodnie z przepisami znaki pionowe mają pierwszeństwo nad poziomym oznakowaniem. Tu akurat oznakowanie poziome jest widoczne, ale co będzie w sytuacji, gdy oznakowanie z asfaltu się zetrze, zasypią je liście, lub śnieg? Znaki drogowe są tak montowane, że bez problemu mogą zostać obrócone o 180 stopni wzdłuż swojej pionowej osi. W efekcie pokazując nie prawdziwy obraz dla poruszających się drogą. Krzysztof |
|
Data: 2013-10-19 12:56:44 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-19 02:17, Krzysztof Olszak wrote:
Współwinnym może być też zarządca drogi. Zarządca może zostać ukarany Nie. W wypadku drogowym zawsze winni są uczestnicy. Właśnie po to są przepisy nakazujące "dostosować prędkość do warunków" i "zachować szczególną ostrożność". Nawet jeśli na drodze są leje po bombach z IIWW, nawet jeśli jest powódź i 50cm wody, nawet jeśli po drodze łatwiej jechałoby się na łyżwach niż na kołach :). W dużym skrócie: jeśli stan drogi jest taki, że nie da się po niej bezpiecznie jechać, to powinieneś nie jechać. Pojechałeś - Twoja wina. To, co można potem zrobić, to "przenieść" szkodę na inny podmiot. Szkodę, ale nie winę :). Przykład: zderzenie z łosiem w lesie. Winny jest kierowca pojazdu, ale przypuśćmy, że łoś uciekł z nieodległego ZOO albo to myśliwi wystraszyli go tak, że opuścił swoje terytorium i wlazł Ci pod koło. Możesz pozwać odpowiedzialnych :). Pierwszy przykład to Marszałkowska i ulokowanie znaku C-13/C-16, To nie jest znak zakazu :). Wiem, co chcesz powiedzieć: że jadący rowerzysta ma obowiązek przenieść się na ścieżkę, ale może jej nie zauważyć. Tu zgoda. I właśnie dlatego na drogach ze ścieżką często stawia się B-9. Rowerzyści się czasem dziwią po co. Właśnie po to, że B-9 działa na całej drodze (gdzie by nie stał), a C-13 nie. To, co zmusza Cię do jazdy po ścieżce, to nie C-13 tylko przepis ogólny z PoRD :). Zgodnie z przepisami znaki pionowe mają pierwszeństwo nad poziomym Nie mają :). Kolejny popularny błąd w tym wątku :P Umiałbyś to poprzeć jakimś paragrafem? pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-18 16:29:45 | |
Autor: Liwiusz | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
W dniu 2013-10-18 03:50, Piotr Kosewski pisze:
Jeśli wydaje Ci się, że obowiązuje Cię tylko taki znak, który Podaj kontrprzykład, że tak nie jest. -- Liwiusz |
|
Data: 2013-10-19 00:18:13 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On 2013-10-18 16:29, Liwiusz wrote:
Podaj kontrprzykład, że tak nie jest. § 15. 1.Znaki zakazu obowiązują na drodze, na której są umieszczone, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|
Data: 2013-10-19 10:20:31 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Ograniczenie prędkości na DDR | |
On Fri, 18 Oct 2013, Liwiusz wrote:
W dniu 2013-10-18 03:50, Piotr Kosewski pisze: ....kontrprzykład najlepszy byłby w postaci implementacji. Znaczy takiego oznakowania, najlepiej spotykanego częściej niż jeden raz per cały kraj (co mogłoby wynikać z błędu stawiacza znaku). pzdr, Gotfryd |