Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.

Data: 2018-04-28 18:36:29
Autor: Marek S
Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
W dniu 2018-04-28 o 16:34, sczygiel@gmail.com pisze:

A jeszcze niedawno mantra brzmiala: "nie masz zimowek tos dupek, glupek i samobojca".

https://autokult.pl/31206,test-opon-calorocznych-adac-ogumienie-w-rozmiarze-175-65-r14

Całkiem niedawno była o tym dyskusja tutaj. Jak dla mnie to nic odkrywczego w kontekście własnych doświadczeń. Na zimówkach jeżdżę tylko wtedy, gdy już inaczej się nie da. Zło konieczne. Gdy jest śnieg lub błoto po nim, to letnie kompletnie się nie nadają do jazdy po czymś takim. Z kolei gdy są jakiekolwiek inne warunki przy temperaturze 0+, to dobra letnia jest o klasę lepsza od jakiejkolwiek zimowej. Przy czym im cięższe auto (osobowe) tym te różnice są drastyczniejsze. Korzystam z dwóch aut (1200kg i 1800kg). Zwykle modele letnich i zimowych opon są odpowiednio te same w obu autach choć rozmiary inne (obserwacja może być zatem zafałszowana). Powiem tak, lżejsze na zimówkach i na letnich w zasadzie jeździ prawie tak samo gdy jest ciepło.  W cięższym aucie na zimówkach praktycznie w każdej porze jeździ się fatalnie. Długa droga hamowania, na zakrętach wynosi, że jest niebezpiecznie. Trzeba mocno zwalniać, trzymać wielkie odstępy itd. Gaz do dechy = zawsze poślizg mimo napędu 4x4. Jazda z duszą na ramieniu. Natomiast letnie opony latem (w tych samych rozmiarach co zimówki, odpowiednio dla obu aut) - cięższe trzyma się drogi jak przyssane do asfaltu. Nie da się ruszyć z paleniem gumy.

Dlatego twierdzę, że na zimę nie ma co się szarpać na super-oponę. Będzie ona niewiele lepsza od średniej klasy. Założysz całoroczną na zimę - będzie tak samo. Oczywiście nie należy popadać w skrajne oszczędności i kupować jakiś Firestonów. Mowa o średniej klasie (choć zdarzają się wpadki każdej firmie przy jakiś modelach - niezależnie od ceny). Kumaty, praktykujący oponiarz potrafi doradzić i uzasadnić wybór.

Natomiast latem różnice bywają między oponami letnimi zdumiewające. I tak jak powiedziałem - im cięższe auto, tym bardziej będą one dostrzegalne.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-04-29 08:35:01
Autor: ToMasz
W dniu 28.04.2018 o 18:36, Marek S pisze:
[...]

nie wiem czy Ty czytasz coś innego czy ja coś innego widzę. Z tego co tam wycztałem wynika:
akapit 1: jak jest gorąco to marna letnia hamuje jak dobra zimówka (czyli można jeździć na zimówkach latem)
Akapit2
w okolicach 10-15 stopni różnice pomiędzy zimówkami i letnimi się zacierają, a wielosezonowe - zależy od jakości. mogą być podobne lub mocno gorsze.
akapit 3
zimą - tylko zimówki

ciekawostka dotycząca opon CAŁOROCZNYCH:
jak jest ciepło - wygrywa michelin.
jak jest zima - michelin jest najgorsza.
czy nie jest to jakaś dziwna prawidłowość? przerobili oponę letnią z lekką modyfikacją składu gumy w kierunku zimy?
Jest taki gościu na YT który opisuje swoje przygody z zimówkami w lecie. twierdzi że nie zauważa różnicy. szkoda że nikt nie zrobił profesjonalnych, długoterminowych badań, jak się latem jeździ na zimówkach. ale po doświadczeniach wspomnianego gościa i tym teście, uważam że lepiej się sprawdzą dobre zimówki w lecie, niż marne całoroczne zimą. (ewentualnie takie całoroczne, które lepiej spisują się zimą)

ToMasz

Data: 2018-04-29 09:06:58
Autor: Cavallino
W dniu 29-04-2018 o 08:35, ToMasz pisze:

ciekawostka dotycząca opon CAŁOROCZNYCH:
jak jest ciepło - wygrywa michelin.
jak jest zima - michelin jest najgorsza.
czy nie jest to jakaś dziwna prawidłowość?

Nie.
Opony całoroczne bardziej letnie niż zimowe będą lepsze latem, bardziej zimowe niż letnie będą lepsze zimą.
Zwykły związek skutku z przyczyną.

Data: 2018-04-29 12:59:46
Autor: Budzik
Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Użytkownik Cavallino cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl ...

[...]

Pytanie jest inne: czy zima lepsza bedzie nowa zimowka czy wielosezonowa jezdzona przez całe lato?
Wydaje sie, ze jednak nowa zimowa.
Dlatego ja jezdze zima na nowej, latem ja dojezdzam a na zime zakładam nowa zimowa.
No chyba ze dla kogos ma znaczenia roznica w drodze hamowania rzedu 10% bo co chwila zdarzaja mu sie awaryjne hamowania a w kazdy zakret wchodzi z maksymalna mozliwa predkoscia - wtedy jak najlepsze i maks co 10kkm nowe! --
Pozdrawia... Budzik
"Bóg ukrył piekło w samym sercu raju,
abyśmy nieustannie pozostali czujni." - Paulo Coelho

Data: 2018-04-29 06:35:57
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 07:59:49 UTC-5 użytkownik Budzik napisał:
> [...]

No chyba ze dla kogos ma znaczenia roznica w drodze hamowania rzedu 10% bo co chwila zdarzaja mu sie awaryjne hamowania a w kazdy zakret wchodzi z maksymalna mozliwa predkoscia - wtedy jak najlepsze i maks co 10kkm nowe!

Problem jest bardziej fikusny. Bo kazda zimowka nie jest jednaka.
Jedne maja jakies tam mozliwosci odprowadzania wody lub blota a inne maja te ceche minimalna.
W efekcie jadac po bialym obie sa ok i porownywalne ale jadac po wodzie/blocie ta bez odprowadzania wody bedzie duzo gorsza od tej ktora choc troche te wode odprowadza a diametralnie gorsza od calorocznej.

W tym artykule co wkleilem troche brakuje testow na mokrym. Wtedy dopiero dostaje sie zagwozdke :)

Data: 2018-04-29 19:34:50
Autor: Marek S
W dniu 2018-04-29 o 08:35, ToMasz pisze:

nie wiem czy Ty czytasz coś innego czy ja coś innego widzę. Z tego co tam wycztałem wynika:
akapit 1: jak jest gorąco to marna letnia hamuje jak dobra zimówka (czyli można jeździć na zimówkach latem)

hahaha
Można pójść dalej i kupować marne zimówki na cały rok bo wyjdzie, że mają najlepszy przelicznik ceny do jakości :-D

Coś źle czytasz - głównie moje wypowiedzi. Ja nie kwestionuję testów w artykule lecz uzupełniam je moimi obserwacjami. W dużej mierze się z nimi zgadzam ale zaznaczyłem iż nie są one kompletne.

A teraz konkretnie. Czy ja gdziekolwiek wspominałem o marnej letniej lub zimowej oponie? Czy zachęcałem do ich stosowania??? Dlaczego więc wspominasz o marnych oponach w kontekście mojej wypowiedzi?

Napisałem dokładnie odwrotnie: że latem istnieją DRASTYCZNE różnice pomiędzy marną, a nawet średniej jakości letnią oponą a dobrą letnią oponą. Zimą natomiast te różnice się zacierają w zimowych oponach i średniej jakości zimówka nie będzie raczej gorsza od topowej. Nie wiem po co mam to powtarzać skoro jest napisane.

Co do jazdy latem to jest też w artykule napisane:

Hamowanie od 80 km/h do 0 km/h na suchej nawierzchni przy temp. Od 30 do 36 stopni Celsjusza:

Najlepsza z testowanych opon całorocznych (Michelin): 27,3 m
Najgorsza z testowanych opon całorocznych (Firestone): 31 m
Dobrej jakości opona letnia: 25,9 m
Dobrej jakości opona zimowa: 31 m

Ewidentnie widać, że autorzy testów mają podobne spostrzeżenia co do letnich warunków jazdy. Nie testowałem "na sobie" całorocznej ale i tak z tego testu wynika, że latem dobra letnia jest (zdecydowanie) najlepsza.

Jest jeszcze jedna rzecz, o której nie napisano, a która w/g mnie jest bardzo ważna - jak zachowuje się opona na zakrętach czy gwałtownych manewrach unikowych.  Z moich doświadczeń wynika, że najlepsza zimówka w żadnych warunkach atmosferycznych (powyżej 0 i bez śniegu/błota pośniegowego) nie poradzi sobie tak jak dobra letnia. Napisałem też, że przy lekkich autach faktycznie różnice się szybko zacierają między letnią i zimową.

Akapit2
w okolicach 10-15 stopni różnice pomiędzy zimówkami i letnimi się zacierają, a wielosezonowe - zależy od jakości. mogą być podobne lub mocno gorsze.

Znów nie doczytałeś mojej wypowiedzi. Kompletnie się nie zgadzam z tą tezą w przypadku cięższego auta. Przy lekkim wsio ryba.

ciekawostka dotycząca opon CAŁOROCZNYCH:
jak jest ciepło - wygrywa michelin.
jak jest zima - michelin jest najgorsza.

Też zauważyłem. Niedawno któryś z kolegów na forum też takie spostrzeżenia zebrał dla ich letnich opon. Tam chodziło o to, że chyba na mokrym drastycznie traciły do konkurencji. Coś z Michelinem się stało niedobrego.

uważam że lepiej się sprawdzą dobre zimówki w lecie, niż marne całoroczne zimą. (ewentualnie takie całoroczne, które lepiej spisują się zimą)

Twierdzenie - jak zaznaczyłem na wstępie - mocno wyszukane, a nawet absurdalne. Bo zaraz będziemy debatować, czy dobra opona letnia ze zjechanym do połowy bieżnikiem jest lepsza niż zimowa składowana na boku 3 lata zimówka w warunkach gdy kropi jesienny deszcz o poranku poprzedzonym wieczorną mgłą. :-D

--
Pozdrawiam,
Marek

Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.