Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.

Data: 2018-04-28 22:57:52
Autor: Kaczin
Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.
Te dane potwierdzają, że warto dopasować oponę do sezonu.
W szczególności to:

--
Kaczin

Data: 2018-04-28 21:27:34
Autor: sczygiel
W dniu sobota, 28 kwietnia 2018 15:57:54 UTC-5 użytkownik Kaczin napisał:
> [...]
W szczególności to:

 > Hamowanie od prędkości 50 km/h do 0 km/h na śniegu przy temp. -3 stopni Celsjusza

To w szczegolnosci uwidacznia roznice miedzy letnia a zimowa. W przypadku calorocznej juz tak dramatycznych roznic nie ma.

W tym zestawieniu brakuje np. hamowania w wodzie lub blocie posniegowym.
A to duzo bardziej problematyczne warunki niz sam suchy asfalt lub bialy snieg.

Data: 2018-04-29 19:42:16
Autor: Marek S
W dniu 2018-04-29 o 06:27, sczygiel@gmail.com pisze:

To w szczegolnosci uwidacznia roznice miedzy letnia a zimowa. W
przypadku calorocznej juz tak dramatycznych roznic nie ma.

Przy wielosezonówkach nie mam doświadczeń. ALe jak gadałem z kumatym oponiarzem, to czuję się zachęcony do używania ich jako zimowe. O zimowych jestem jak najgorszego zdania (przy ciężkim aucie). Poza specyficznymi warunkami: śnieg / błoto, są wręcz niebezpieczne.

W tym zestawieniu brakuje np. hamowania w wodzie lub blocie
posniegowym. A to duzo bardziej problematyczne warunki niz sam suchy
asfalt lub bialy snieg.

Nie tylko tego brakuje. Test powinien zawierać jeszcze kryteria ciężkie / lekkie auto oraz trzymanie w zakrętach (mam na myśli głównie uniki). Ograniczanie się do hamowania na wprost to trywialny przypadek zaledwie.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-04-29 11:29:57
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 12:42:31 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:
> [...]

Przy wielosezonówkach nie mam doświadczeń. ALe jak gadałem z kumatym oponiarzem, to czuję się zachęcony do używania ich jako zimowe. O zimowych jestem jak najgorszego zdania (przy ciężkim aucie). Poza specyficznymi warunkami: śnieg / błoto, są wręcz niebezpieczne.

Ja na calorocznych zrobilem dobre 100kkm ostatnio.
I byly ok, tylko raz sie zdziwilem ich zachowaniem ale mysle ze tam to kazda opona by polegla.

Przy czym widzialem pare razy ze ktos jechal przedemna i slimaka na ekspresowce ladnie wybral w czasie deszczu podczas gdy ja jechalem wolniej i czulem ze przyczepnosc sie na tym zakrecie mi konczy. Czyli byly jakies opony lepsze od moich.

> [...]

Nie tylko tego brakuje. Test powinien zawierać jeszcze kryteria ciężkie / lekkie auto oraz trzymanie w zakrętach (mam na myśli głównie uniki). Ograniczanie się do hamowania na wprost to trywialny przypadek zaledwie.

Oj, oczywiscie :) ale ile by wtedy bylo sprzeczek gdyby te informacje probowac zinterpretowac :)

Data: 2018-04-30 21:59:03
Autor: Marek S
W dniu 2018-04-29 o 20:29, sczygiel@gmail.com pisze:

Oj, oczywiscie :) ale ile by wtedy bylo sprzeczek gdyby te informacje
probowac zinterpretowac :)

No tak, ale z drugiej strony kosztowne jest eksperymentowanie na sobie i sprzedawanie opon po pół roku używania, co mi się przytrafiło.

Faktem natomiast jest, że klasa przyczepności w różnych warunkach jest obecnie niezdefiniowana. Każdy producent po swojemu może oznaczenia nanosić. Dopóki UE tego nie uporządkuje (a zrobią to), to też te kryteria są słabe.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-04-29 16:16:34
Autor: J.F.
Użytkownik "Kaczin"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pc2n8e$q7e$1@gioia.aioe.org...
[...]

To jest "stara prawda", o ktorej nie wszyscy wiedza - ze niektore letnie opony kompletnie sobie nie radza na sniegu.
A inne calkiem dobrze.

Szczegolnie te "dobrej jakosci" moga sobie nie radzic ... - nie musza, przeciez producent wyraznie napisal, ze letnie sa, a cena wysoka, bo sa bardzo dobre ... ale latem.

Jak widac - nie ma jednak problemu zrobic caloroczne opony.

Jeszcze ze 30 lat opony nie mialy typu, ot - uniwersalne byly.
A potem nagle wybuchla w Europie moda i byly tylko letnie i zimowa.
W tym samym czasie w USA producenci oferowali nadal uniwersalne.

Od paru lat widac jednak mode na caloroczne w Europie - chyba kazdy producent ma w ofercie...

J.

Data: 2018-04-29 07:46:41
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 09:16:39 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
> [...]

Od paru lat widac jednak mode na caloroczne w Europie - chyba kazdy producent ma w ofercie...

U kanadyjcow nie ma obowiazku zmieniania opon na zimowe.
Wazne coby na letnich w zimie nie jezdzic.
Polnocne stany ameryki tez maja podobne podejscie.

Ale u nich to nawet przegladow nie trzeba robic.

Takie foty mi sie przypomnialy:

https://imgur.com/cgx9EBz
https://imgur.com/wyi40YP

Te auta sa uzywane regularnie.

I ciekawostka: licznik na osi naczepy:
https://imgur.com/9QNGaUL

Data: 2018-04-29 19:07:50
Autor: J.F.
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:f0428daa-6e28-4548-8edf-cfc36cd1a247@googlegroups.com...
> [...]

A inne calkiem dobrze.

U kanadyjcow nie ma obowiazku zmieniania opon na zimowe.
Wazne coby na letnich w zimie nie jezdzic.

Spodziewam sie, ze u nich te "zwykle opony" to uniwersalne/caloroczne sa.

Maja w ogole "letnie" ?

https://www.michelin.ca/CA/en/tires/Toyota/Camry/2012/LE/1008407035.html

Polnocne stany ameryki tez maja podobne podejscie.

Te "polnocne stany", z wyjatkiem Alaski, to na poludnie od Zakopanego leza :-)

Ale snieg potrafi im sypnac, albo zima zmrozic ...

Ale u nich to nawet przegladow nie trzeba robic.
Takie foty mi sie przypomnialy:
https://imgur.com/cgx9EBz

Ford, po rdzy poznaje :-)

I ciekawostka: licznik na osi naczepy:
https://imgur.com/9QNGaUL

Ciekawe ... wlasnie do pilnowania opon ?

Czy jakis test ?

J.

Data: 2018-04-29 10:18:57
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 12:07:56 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
>Wazne coby na letnich w zimie nie jezdzic.

Spodziewam sie, ze u nich te "zwykle opony" to uniwersalne/caloroczne sa.

Tak, caloroczne.

Maja w ogole "letnie" ?

https://www.michelin.ca/CA/en/tires/Toyota/Camry/2012/LE/1008407035.html

Maja, wiesz, to hameryka, zaplacisz to na glowie stana aby ci sprzedac :)
Ale i letnie i zimowe i caloroczne maja.
Przy czym hameryka jest bardziej konserwatywna niz europa. Europejczykom latwiej jest wcisnac nowinke i tak jak sie to robilo pare lat temu z zimowkami u nas tak nie udalo sie zbytnio na amerykanski rynek wplynac.

>Polnocne stany ameryki tez maja podobne podejscie.

Te "polnocne stany", z wyjatkiem Alaski, to na poludnie od Zakopanego leza :-)

Ale snieg potrafi im sypnac, albo zima zmrozic ...

Ano. Klimat nieco inny. Jak sie pokapowalem ze nowy jork to na mapie na wysokosci grecji jest to sie nieco zdziwilem.
Zawsze mi sie wydawalo ze jakos tak kompatybilnie z nami jest - ergo na wysokosci warszawy czy wiednia. A tu zonk...

>Ale u nich to nawet przegladow nie trzeba robic.
>Takie foty mi sie przypomnialy:
>https://imgur.com/cgx9EBz

Ford, po rdzy poznaje :-)

Co ciekawe mazdy nie gnija strasznie. Moze to ze u nas gnija to dlatego ze z japonii w kontenerach miesiace plynely?

>I ciekawostka: licznik na osi naczepy:
>https://imgur.com/9QNGaUL

Ciekawe ... wlasnie do pilnowania opon ?

Czy jakis test ?

Nie mam pojecia, na jednej osi byl, z drugiej strony nawet nie wiem czy tez dali. Fote machlem jako pieszy na skrzyzowaniu Wiec nie bylo czasu na jakiekolwiek badanie tematu :)

Data: 2018-04-29 12:12:54
Autor: sczygiel
W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 13:48:41 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:

>Przy czym hameryka jest bardziej konserwatywna niz europa.
>Europejczykom latwiej jest wcisnac nowinke i tak jak sie to robilo >pare lat temu z zimowkami u nas tak nie udalo sie zbytnio na >amerykanski rynek wplynac.

Moze "pragmatyczna" ?
Jeszcze w USA jest pelno stanow, gdzie o snieg trudno, ale Kanada to chyba na brak zimy nie moze narzekac ?

Pragmatyczna tez, tyle ze u nich ten pragmatyzm to raczej z konserwatyzmu sie bierze.
Maja czasem jakis sposob dzialania i trzymaja sie go bo jest dobry. W sensie ze sie sprawdza. Ale nie zawsze sie odwazaja na uzycie czegos nowego.

Np. Linuxa i opensource odkrywaja dopiero teraz. W sensie ze kiedy u nas kazde korpo korzysta z przynajmniej kilku rozwiazan opensource a np. http apache od wielu lat o tyle amerykanie w popularnym strumieniu to nadal rozwiazania MS i taki IIS plus jakies .net. A ci co zabieraja sie za linuxa mowia ze fajny i ich rozwiazania lepiej dzialaja na nim ale klient ma windowsy i linuxa nie chce.
A klient z usa.

Ale to chyba juz offtop i takie sobie gderanie.

Wracajac do tematu:
Opony zimowe sa tu znane i nie traktowane jako dziwnosc ale raczej jako niepotrzebny zbytek. I to nawet u kanadyjczykow zimowki nie sa jakos specjalnie stosowane.
Warto pamietac ze kanada tez nie jest taka zimna jak sie wydaje. W vancouver nie ma odsniezarek, toronto tez jakos strasznie zasniezone nie jest, prowincje atlantyckie niby zimne sa ale jednak raczej cierpia na zimne wiatry i wilgoc plus lod a nie na grube opady sniegu.

Snieg trzyma dlugo w srodkowej czesci. Taki klin od alberty az po ontario ale z czubkiem gdzies w nebrasce.
I co ciekawe chyba nawet nie maja az tak duzo mniej tych cykli zamarzania odmarzania. Bo o ile zima jest ponizej zera o tyle wiosna jest pi*oko -20 w nocy i +10 w dzien. Oczywiscie nie caly czas az tyle ale generalnie taki jest wzorzec. Wiec powierzchnia drog zmienia sie dosyc dramatycznie z rana do popoludnia. I jakie wtedy opony wybrac?

Zalozmy ze w nocy lekko popruszylo na suchy asfalt. Rano lezy snieg, nieduzo, moze centymetr. Puchaty taki.
Ale juz kolo 12 jest wszystko rozjezdzone, stopione a w okolicy 16-tej asfalt jest suchy i moze nawet ciutke cieply w dotyku.

Niby zimowki chyba lepsze :) ale co jak na zakrecie jest kaluza o rozmiarze dwu czy trzech suvow? Zimowka poplynie na poduszcze wodnej jak kajak
Co lepsze?

Hint:
Noga z gazu ;)

Data: 2018-04-29 20:48:35
Autor: J.F.
Użytkownik  sczygiel napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8d9e7bbe-7472-44d8-8981-445de290776a@googlegroups.com...
> [...]

Maja, wiesz, to hameryka, zaplacisz to na glowie stana aby ci sprzedac :)
Ale i letnie i zimowe i caloroczne maja.

No wlasnie, w katalogu letnie maja, a jak wpisalem przykladowy samochod do wyszukiwarki - to dla niego letnich nie znajduje ...

> [...]

Zawsze mi sie wydawalo ze jakos tak kompatybilnie z nami jest - ergo na wysokosci warszawy czy wiednia. A tu zonk...

NY nad oceanem, klimat w miare umiarkowany, ale glebiej ... niestety - upalne lata, mrzne zimy.

J.

Oho! Zmiana kierunku. Opiniotfurcy przemowili. Ale przynajmniej dali wyniki pomiarow.