Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!

Data: 2010-07-23 14:38:44
Autor: glos
Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!
Scena 1:
Wyobrazmy sobie, ze skuszeni bezprowizyjna wyplata z atm zagranica,
wsadzamy swoja karte z delfinkiem czy plaszczka do atm ing/diba w np
Berlinie i wybieramy kwote do wyplaty np 60 eur. Wyobrazmy sobie
nastepnie, ze atm po chwili zastanowienia nie wyplaca pieniedzy, a
wyswietla plansze, ze wystapil blad i nalezy skontaktowac sie z
wlasnym bankiem (mbank), co tez natychmiast czynimy, a dla pewnosci
odczekujemy przy atm jeszcze chwile, do chwili pojawienia sie
standardowej planszy startowej. W miedzyczasie przychodzi nam sms,
potwierdzajacy sciagniecie z konta owych 60 eur. Wyobrazmy sobie, ze
mbank zapewnia, ze reklamacja zostanie rozpatrzona szybko i skutecznie
- i juz po 10 dniach 60 eur faktycznie wraca na konto.

Scena 2:
Wyobrazmy sobie, ze lekko zdziwieni ponownym zniknieciem z konta 60
eur kontaktujemy sie powo z mbankiem i dowiadujemy sie, ze bank nie
uznal reklamacji, gdyz niemiecki bank oswiadczyl, ze pieniadze zostaly
pobrane prawidlowo z bankomatu. Wyobrazmy sobie, ze wiemy, co to jest
i do czego sluzy zurnal w atm i mamy podstawy powatpiewac w
prawdziwosc oswiadczenia jednego lub drugiego banku.

Scena 3:
Ogarnieci lekkim podejrzeniem upewniamy sie w infolinii mbanku, jak
wygladalaby sytuacja, gdyby wyplacana kwota bylo na przyklad 2000 eur,
a nie 60 eur, a wlasciciel konta mial wykupione wszystkie
ubezpieczenia kart, oferowane przez mbank, nie wspominajac o wplywie
Ustawy ograniczajacej odpowiedzialnosc posiadacza konta do 150 eur. Z
lekkim oslupieniem dowiadujemy sie, ze nie ma zadnych mechanizmow
chroniacych posiadacza konta, a i tak mamy szczescie, bo gdyby w
powyzszej sytuacji w rachube wchodzila kwota 2000 eur, posiadacz konta
bylby do tylu o 2000 eur, mbank natomiast w najmniejszym stopniu nie
poczuwalby sie do pomocy swojemu klientowi, nie mowiac juz o
rekompensacie strat.

Wyobrazmy sobie... Niestety, wszystko powyzsze jest to nie sen, a
zwykle realia zycia. Sytuacja wydarzyla sie naprawde w czerwcu 2010 i
mbank wypial sie na mnie/swojego klienta centralnie, informujac mnie,
ze ta sytuacja to moj problem.

A wiec - klienci MBANKU - ostroznie z uzywaniem kart mbanku - robicie
to na wlasne ryzyko!

Mozecie zostac okradzeni przez badz wlasciciela bankomatu badz mbank i
nic was przed tym nie zabezpieczy, a mbank poproszony o pomoc tylko
wypnie sie na was, sugerujac, ze to wy jestescie naciagaczami/
zlodziejami!

glos

Data: 2010-07-23 22:57:34
Autor: xbartx
Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!
Dnia Fri, 23 Jul 2010 14:38:44 -0700, glos napisał(a):

Scena 1:
(...)
[...]

Po pierwsze to 2k eur raczej ciężko by było wybrać z bankomatu ale jeżeli już to lepiej z Polbanku niż mBanku ;)
Trochę to dramatyzujesz, ale na dobrą sprawę mogłoby Ci się to zdarzyć w każdym banku i prawdopodobnie skutek byłby taki sam, skoro właściciel ATM poinformował, że transakcja przebiegła prawidłowo. Jeżeli posiadasz jakiś kwitek to możesz próbować jeszcze złożyć reklamację reklamacji czyli walczyć do końca.

Data: 2010-07-24 10:31:01
Autor: glos
On 24 Lip, 00:57, xbartx <b...@hashzero.net> wrote:
Dnia Fri, 23 Jul 2010 14:38:44 -0700, glos napisał(a):

> Scena 1:
(...)
> [...]
> zlodziejami!

Po pierwsze to 2k eur raczej ciężko by było wybrać z bankomatu ale jeżeli

Przypominam, ze rzecz dziala sie w DE, a nie w PL. W bankomatach w DE
najwyzsza proponowana kwota w menu jest ztcp 500 eur, a mozna recznie
wyspecyfikowac wiecej. Przypuszczam, ze 2000 eur bez problemow.

[...]

Niemieckie (a przynajmniej berlinskie) atm nie wydaja kwitkow - w
ogole.

--

Pozdrawoam,

glos

Data: 2010-07-24 14:44:46
Autor: Sinus
Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!
xbartx <bart@hashzero.net> napisał(a):
JeĹźeli posiadasz jakiĹ&#65533; kwitek to moĹźesz prĂłbowaÄ&#65533; jeszcze zĹ&#65533;oĹźyÄ&#65533;
reklamacjÄ&#65533; reklamacji czyli
walczyÄ&#65533; do koĹ&#65533;ca.

No właśnie, bankomat wypluł jakiś kwitek?

--
Sinus

Data: 2010-07-24 10:27:34
Autor: glos
On 24 Lip, 16:44, "Sinus" <sin...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
reklamacjÄ&#65533; reklamacji czyli

> walczyÄ&#65533; do koĹ&#65533;ca.

No właśnie, bankomat wypluł jakiś kwitek?

Bankomaty w DE (a przynajmniej w Berlinie) w ogole nie oferuja kwitkow
- sprawdzone w ciagu roku na wielu atm.

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-07-24 16:16:19
Autor: Kenny
Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!
Uzytkownik "glos" <glosnetu@poczta.onet.pl> napisal
[...]

Koniecznie daj znac jaki byl final sprawy.

--
Pozdr.
Kenny

Data: 2010-07-24 19:34:01
Autor: sunwick
Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!
wyobrazam to sobie i mialem identyczna sytuacje w polskim pko bp i
jego wlasnym bankomacie! poplynalem na 100zl i ani pieniedzy ani
pozytywnie rozpatrzonej reklamacji nie dostalem!!! moze ktos za sciana
stal i poprostu ta stowe sobie wzial...?

Data: 2010-07-25 15:00:01
Autor: kashmiri
Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!
sunwick <sunwoj@WYMAZTO.op.pl> dared to write:
[...]

Cos mi sie przypomina, ze lata temu ktos mi mówil o takich metodach - crackerzy wlamuja sie do sieci i w jakis sposób "kradna" autoryzacje celem natychmiastowego wyplacenia sobie gotówki w innym bankomacie. Myslalem, ze to przeszlosc, ale jak widac...

k.

Data: 2010-07-25 16:34:57
Autor: Krzysztof Halasa
"kashmiri" <nie.ma@nigdzie.com> writes:

[...]

Cos mi sie przypomina, ze lata temu ktos mi mĂłwil o takich metodach -
crackerzy wlamuja sie do sieci i w jakis sposĂłb "kradna" autoryzacje
celem natychmiastowego wyplacenia sobie gotĂłwki w innym bankomacie.
Myslalem, ze to przeszlosc, ale jak widac...

.... sa to bajki.

Przeciez to nie mialoby zadnego sensu. Autoryzacja nie jest "na
okaziciela".

Natomiast przypadki takie jak opisane, w ktorych bankomat nie wyplaca
pieniedzy piszac o bledzie, a reklamacja obciazenia jest odrzucana, to
jest po prostu oszustwo. Moze to byc oszustwo dokonane przez wydawce
karty, moze byc dokonane przez wlasciciela bankomatu (pracownikow itp).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-07-26 22:55:55
Autor: kashmiri
Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!
Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> dared to write:
[...]

Słyszałeś o atakach "man in the middle"?

Poczytaj definicję "oszustwa".

Data: 2010-07-27 23:33:53
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

W ciagu ostatnich XX lat zajmowania sie bezpieczenstwem sieci
komputerowych? No owszem. Nawet nie tylko slyszalem, ale wiem jak
dzialaja. I wiem (aczkolwiek juz nie tak szczegolowo zapewne) jak dziala
autoryzacja kart.

To teraz napisz jak wyobrazasz sobie owe "kradzieze" autoryzacji.

[...]

Wystarczy mi powszechnie uzywana, w ktorej sprawca swiadomie wprowadza
ofiare w blad. BTW skad sie bierze taka oficjalna definicje?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-07-28 00:35:00
Autor: Jarek Andrzejewski
On 27 Lip, 23:33, Krzysztof Halasa <k...@pm.waw.pl> wrote:

> Poczytaj definicję "oszustwa".

Wystarczy mi powszechnie uzywana, w ktorej sprawca swiadomie wprowadza
ofiare w blad. BTW skad sie bierze taka oficjalna definicje?

Art. 286 (Kodeksu Karnego). § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści
majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia
własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo
wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania
przedsiębranego działania,

§ 2. Tej samej karze podlega, kto żąda korzyści majątkowej w zamian za
zwrot bezprawnie zabranej rzeczy.

§ 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do lat 2.

§ 4. Jeżeli czyn określony w § 1-3 popełniono na szkodę osoby
najbliższej, ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Data: 2010-07-28 09:38:05
Autor: Liwiusz
Jarek Andrzejewski pisze:
[...]

   Gdzie tam jest napisane, że jest to "oszustwo"?

--
Liwiusz

Data: 2010-07-28 02:47:03
Autor: Jarek Andrzejewski
On 28 Lip, 09:38, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Jarek Andrzejewski pisze:

> Art. 286 (Kodeksu Karnego). § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści

   Gdzie tam jest napisane, że jest to "oszustwo"?

jak widać - nie jest. W KK takie pojęcie nie występuje (myślę, że nie
jest to potrzebne).

Można wtedy skorzystać, jeśli komuś zależy, z "wykładni językowej":
http://sjp.pwn.pl/slownik/2496853/oszustwo

oszustwo <<świadome wprowadzenie kogoś w błąd lub wykorzystanie
czyjegoś błędu dla własnej korzyści>>

Uff, teraz już chyba mamy komplet? :-)

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-07-28 06:43:27
Autor: xbartx
Dnia Tue, 27 Jul 2010 23:33:53 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Też mi się wydaje, że jest to technicznie ciężkie do zrealizowania czy w ogóle niemożliwe - chodzi mi oczywiście o samą realizację wykradzionej autoryzacji.

--
xbartx

Okradziony przez mbank lub ingdibi - uwaga na korzystanie z obcych bankomatow!!!