Okulary do jazdy w nocy

Data: 2015-12-09 17:58:34
Autor: Budzik
Okulary do jazdy w nocy
Czesto jezdze nocami - swiatła, źle ustawione swiatła, latka, wszystko sprawia ze bardzo meczy mi się wzrok.
Sa moze jakies rozwiazania do nocnej jazdy, jakies okulary etc ktore pomogą  jezdzic noca?

Data: 2015-12-09 11:09:07
Autor: Zenek Kapelinder
Okulary do jazdy w nocy
Idz do okulisty i powiedz ze chcesz okulary do jazdy samochodem i Ci zrobia.. Jakis czas uzywalem okularow z rynku +2,5 do dobienia precyzyjnych tzeczy.. Na zasadzie lupy. Ale meczyly mi sie oczy. Poszedlem do sieciowki okularowej zeby mi zrobili takie powiekszajace okulary ale dobrane do mnie, za 69 zotych zrobili. Dopasowane do rozstawu oczu, dopasowane do astygmatyzmu. Robie w nich cos trzy godziny i jak zdejmuje to zadnego dyskomfortu nie mam. 7 dych nie majatek, przy okazji bedziesz mial zbadane oczy.

Data: 2015-12-09 20:19:25
Autor: wowa
Okulary do jazdy w nocy
[...]

Która sieciówka? Chciałem coś takiego u okulisty zamówić, to powiedziała że się nie da :( Jakie powiększenie?
Wojtek

Data: 2015-12-09 20:33:37
Autor: Jacek
Okulary do jazdy w nocy
dopasowane do astygmatyzmu.
Czyli szkła z cylindrem. Za 69 zł szczerze wątpię. Chyba, że cylinder chiński - to wierzę ;-)
Jacek

Data: 2015-12-09 12:26:47
Autor: Zenek Kapelinder
Okulary do jazdy w nocy
Jak tu nie kochac debili co nie sprawdza bo lepiej wiedza bez sprawdzania. Takimi kutasami najlatwiej sie manipuluje. Wystaczy ci dac dwa piwa dziennie i wierzysz we wszystko a w co nie wierzysz bo nie pochodzi od piwa to sobie sam wymyslisz. A watp sobie kretynie mnie nic do tego.

Data: 2015-12-09 21:31:54
Autor: Jacek
Okulary do jazdy w nocy
Jak tu nie kochac debili
cały kogutek.
Dyskusja z takim bez maczugi? NiemoĹźliwe
Jacek

Data: 2015-12-09 12:36:08
Autor: Zenek Kapelinder
Okulary do jazdy w nocy
Moze powinienem rachnek zeskanowac i gdzies wstawic. I tak bys nie uwierzyl bo za glupi jestes.

Data: 2015-12-09 11:09:07
Autor: Zenek Kapelinder
Okulary do jazdy w nocy

Data: 2015-12-09 11:09:08
Autor: Zenek Kapelinder
Okulary do jazdy w nocy

Data: 2015-12-09 20:14:52
Autor: Czesław Wiśniak
Okulary do jazdy w nocy

[...]

Ty idź się zbadaj czy parkinsona nie masz.

Data: 2015-12-09 20:32:13
Autor: cef
Okulary do jazdy w nocy
W dniu 2015-12-09 o 20:14, Czesław Wiśniak pisze:

[...]

:-)

Ciekawe, że takie zmultiplikowane posty przytrafiają się tylko
kilku osobom. Mały ekran i wielokrotne próby kliknięcia w "wyślij"?

Data: 2015-12-09 12:32:52
Autor: Zenek Kapelinder
Okulary do jazdy w nocy
Z Baden Baden wrocilem. Zazdroscisz?

Data: 2015-12-09 21:51:20
Autor: Jacek
Okulary do jazdy w nocy
Z Baden Baden wrocilem. Zazdroscisz?

Taki szmoncesik:

W przedziale pociągu, który wyjechał z lwowskiego dworca w kierunku Krakowa siedzą dwaj Żydzi i rozmawiają o interesach. Jeden zamożny, bogato odziany, drugi - drobny sklepikarz, który pyta: szanowny pan dokąd się udaje? Jadę - odpowiada pytany - do Baden, później do Baden-Baden, a na koniec do Wiesbaden. A pan szanowny dokąd? Ja? Ja jadę do Rajsze, potem do Rajsze-Rajsze, a na końcu do Wysraj sze.

Dla niekumatych w jidysz Rajsze = RzeszĂłw

Data: 2015-12-09 19:08:05
Autor: Jacek
Okulary do jazdy w nocy
W dniu 2015-12-09 o 18:58, Budzik pisze:
[...]

Jako długoletni okularnik odpowiem tak:
im mniej szkieł między okiem a tym, na co patrzymy tym lepiej. Mniej odbić, mniej zniekształceń. Już nie wspomnę o okularach z brudnymi lub porysowanymi szkłami.
Podobno szkła z polaryzacją coś tam poprawiają, ale ja tego nie zauważyłem, a już na pewno nie w nocy.
Reklamują jeszcze szkła żółte, tych nie próbowałem.
Jacek

Data: 2015-12-09 19:19:29
Autor: Sadir
Okulary do jazdy w nocy
Co do szkieł z polaryzacją - jeżdżę w takich okularach nawet jesienią. Mniej bolą mnie oczy, wszystko jest bardziej ostre. Nie jeżdżę w nich w nocy.
Kiedyś w jakimś sklepie z dobrymi okularami widziałem okulary z szarymi szkłami. I tam był rysunek kierowcy. Że niby takie okulary dla kierowców. To były okulary marki Polaroid. Może idź tym tropem.
Niemniej jazda nocą w okularach ... tego nigdzie nie widziałem.
Może podnieś sobie siedzenie w aucie (albo podłóż jakąś podkładkę np. masującą), może trzeba kupić inne auto (van, suv etc.).

Data: 2015-12-09 22:27:37
Autor: Budzik
Okulary do jazdy w nocy
Użytkownik Sadir Wasmant@wp.pl ...

[...]
co do okularów z polaryzacją to takie mam na lato i sobie chwale - solano ujezdzane juz z 3-4 lata - super.
Ale chodzi mi własnie o noc.

Co do pozycji - jezdze busem wiec jzu wyzej bedzie ciezko... :)

Data: 2015-12-09 14:47:41
Autor: Zenek Kapelinder
Okulary do jazdy w nocy
Moze ogolnie potrzebne ci wspomaganie okularami. Jest tak jak Pyra napisal. Durne 0,25 co w niczym nie przeszkadza w normalnym zyciu w samochodzie robi ogromna roznice. Jak do tego dolozyc niewielki astygmatyzm to po skorygowaniu moze sie okazac ze pomimo dodatkowej szybki jest duzo lepiej. Jak bylem mlody i piekny to mialem niewielkie minusy. Na tyle male ze nie wymagaly korekcji. Ale mialem okulary. I jak jezdzilem w nocy to je zakladalem. Teraz mam troche w plusie i nie musze do jazdy zakladac okularow bo z daleka dobrze widze za to z bliska gorzej.

Data: 2015-12-09 19:57:17
Autor: ToMasz
Okulary do jazdy w nocy
W dniu 09.12.2015 o 19:08, Jacek pisze:
[...]

też się nad tym kiedyś zastanawiałem. a czy masz polaryzacyjne bezbarwne? (czy może przeciwsłoneczne ?) Bezbarwne, przeźroczyste, teoretycznie mogłyby pomóc, ale w specyficznych sytuacjach. chciałbym posłuchać opinie praktyków.
Reklamują jeszcze szkła żółte, tych nie próbowałem.

ja próbowałem. w pierwszej chwili jest efekt "wow!". Rzeczywiście świat wygląda na jaśniejszy. ale moim zdaniem, wygląda inaczej i niektóre jasne szczegóły są lepiej widoczne. Na nie oświetlonej drodze, w okularach widać tak samo mało jak bez, a niedoskonałości szkieł (plastiku) powodują pogorszenie widzialności. z oślepianiem tak samo. efekt "wow!" powoduje że w pierwszym momencie jesteśmy w stanie "przyjąć" więcej światła "na klate", albo precyzyjniej na źrenice, (a potem siatkówkę) ale to - moim zdaniem- jest chwilowy efekt. znowu, w drodze przez las, po ustaniu efektu "wow", oko przyzwyczaja się do nietaturalnych barw, i efekt oślepiania pozostaje. Cwiczone na okularach za 5 zł i za 50zł.
ToMasz

Data: 2015-12-09 20:06:19
Autor: Jacek
Okulary do jazdy w nocy
W dniu 2015-12-09 o 19:57, ToMasz pisze:

[...]
Ja mam przyciemniane nakładki polaryzacyjne (dobrej jakości) na zwykłe okulary korekcyjne (szkła mineralne z antyrefleksem). Na słoneczny dzień są fajne, poprawia się kontrast i ładnie wygląda niebo z chmurami ;-) Na noc się nie nadają, bo za ciemne.
Jacek

Data: 2015-12-09 20:08:39
Autor: Czesław Wiśniak
Okulary do jazdy w nocy

[...]

Żółte szkła świetnie rozjaśniają gdy jest pochmurno, ale w dzień. W taka pogodę jeżdzę w nich.... na rowerze :)

Data: 2015-12-10 15:15:49
Autor: Axel
Okulary do jazdy w nocy

Użytkownik "Czesław Wiśniak"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:n49u7q$p4r$2@node1.news.atman.pl...

Żółte szkła świetnie rozjaśniają gdy jest pochmurno, ale w dzień. W taka pogodę jeżdzę w nich.... na rowerze :)

U mnie się sprawdzają przy zapadającym zmroku. Jak się całkiem ciemno robi, to zdejmuję.

--
Axel

Data: 2015-12-09 23:00:28
Autor: Tomasz Pyra
Okulary do jazdy w nocy
Dnia Wed, 9 Dec 2015 19:08:05 +0100, Jacek napisał(a):

Podobno szkła z polaryzacją coś tam poprawiają, ale ja tego nie zauważyłem, a już na pewno nie w nocy.

Pierwsza sprawa jest taka, że przez szkło polaryzacyjne przejdzie najwyżej
połowa światła. A to już je dyskwalifikuje w nocy.

Data: 2015-12-09 19:12:27
Autor: p0li
Okulary do jazdy w nocy
T->Dnia 2015-12-09 18:58:34 niejaki Budzik napisał:
Sa moze jakies rozwiazania do nocnej jazdy, jakies okulary etc ktore pomogą  jezdzic noca?

takie żółtawe - to się chyba blue-blocker nazywało
pomaga zwłaszcza na niewyregulowane xenony - nie oślepiają tak

--
P0zdrawiam p0li hydro rulez ;)

Data: 2015-12-09 19:53:28
Autor: cef
Okulary do jazdy w nocy
[...]

Wystarczają zwykłe szkła z antyrefleksem, choć jakiejś wielkiej różnicy nie ma.
Nie wiem jaki jest efekt dla kogoś, kto jak rozumiem na stałe nie potrzebuje okularów.
Najwięcej problemów w przeszłości sprawiała mi własna szyba przednia - im starsza tym gorzej - więcej zarysowań, refleksów.

Data: 2015-12-09 20:02:51
Autor: Jacek
Okulary do jazdy w nocy
W dniu 2015-12-09 o 19:53, cef pisze:

Wystarczają zwykłe szkła z antyrefleksem, choć jakiejś wielkiej różnicy
nie ma.
Antyrefleks to warstwa o współczynniku załamania światła większym od powietrza, a mniejszym od materiału soczewek. Zmniejsza odbicia od szkieł okularów, ale tylko zmniejsza a nie niweluje do zera. Tak więc intensywność niepożądanych odbić w okularach z antyrefleksem jest mniejsza, niż w okularach bez takiej powłoki. BEZ okularów odbić nie ma wcale.
Jacek

Data: 2015-12-09 20:28:55
Autor: cef
Okulary do jazdy w nocy
W dniu 2015-12-09 o 20:02, Jacek pisze:
[...]

Dlatego własnie zwróciłem uwagę, że nie wiem jaki to daje efekt
u kogoś, kto szkieł na codzien nie potrzebuje.
Ja jestem okularnikiem, więc już na te minimum zniekształceń i blików jestem skazany :-)

Data: 2015-12-09 22:27:36
Autor: Budzik
Okulary do jazdy w nocy
Użytkownik cef cezfar@interia.pl ...

Najwięcej problemów w przeszłości sprawiała mi własna szyba przednia - im starsza tym gorzej - więcej zarysowań, refleksów.

Szybe mam praktycznie nówkę wiec to nie to.

Data: 2015-12-09 21:09:19
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Okulary do jazdy w nocy
W dniu .12.2015 o 18:58 Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>  pisze:

[...]

Ja mam takie, kupiłem parę lat temu okulary dla kierowcy (polaryzacyjne) z  dodatkowymi "szkłami" do jazdy w nocy - wymienia się szkła dzienne na  nocne. Szkła "nocne" mają kolor żółty.
W tych szkłach jadę bez problemu ruchliwą drogą całą noc.
Nie mam w nich potrzeby "na chwilę przymknąć oczu" (kto jeĹşdzi w nocy wie  o czym mĂłwię) - światła, znaki, tablice informacyjne nie męczą, nie  oślepiają. Zdecydowanie polecam. Kupiłem to w zwykłym optyku za jakieś 150  PLN.

TG

Data: 2015-12-10 10:38:57
Autor: radekp@konto.pl
Okulary do jazdy w nocy
Wed, 09 Dec 2015 21:09:19 +0100, w <op.x9d7ltn7g01fvf@l-089.harvard.local>,
"Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl> napisał(-a):

[...]
Nie mam w nich potrzeby "na chwilę przymknąć oczu" (kto jeździ w nocy wie  o czym mówię) - światła, znaki, tablice informacyjne nie męczą, nie  oślepiają. Zdecydowanie polecam. Kupiłem to w zwykłym optyku za jakieś 150  PLN.

Potwierdzam, też mam (chociaż rzadko używam) żółte światła do jazdy w nocy.
Wzrok wyraźnie odpoczywa. Dałem 8zł :)

Data: 2015-12-10 22:54:01
Autor: m4rkiz
Okulary do jazdy w nocy

http://www.laramyk.com/resources/education/dispensing/the-dangers-of-night-driving-glasses/

--
http://db.org.pl/

Data: 2015-12-11 07:14:42
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Okulary do jazdy w nocy
W dniu .12.2015 o 22:54 m4rkiz <m4rkiz@mail.od.wujka.na.g.com> pisze:

[...]

To nie do mnie.
Ja o tym wszystkim wiem, zwłaszcza o tym, że nie "poprawiają widzenia".
Działają tak jak napisałem powyĹźej. Jeśli ktoś je zakłada w ciemną ponurą  noc, na jakimś zadupiu i spodziewa się, Ĺźe będzie widzieć jak predator -  to jego problem.
Artykuł jest kierowany do ludzi, ktĂłrzy noszą okulary na co dzień i do  jazdy w nocy zakładają dodatkowo żółte soczewki..

TG

Data: 2015-12-09 23:12:32
Autor: Tomasz Pyra
Okulary do jazdy w nocy
Dnia Wed, 9 Dec 2015 17:58:34 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

Czesto jezdze nocami - swiatła, źle ustawione swiatła, latka, wszystko sprawia ze bardzo meczy mi się wzrok.
Sa moze jakies rozwiazania do nocnej jazdy, jakies okulary etc ktore pomogą  jezdzic noca?

Tak jak Kogutek napisał - idź do okulisty i zbadaj wzrok.

U mnie wyszło 0,25 w jednym oku i 0,25+0,25 astygmatyzmu w drugim
Ponoć wada jak żadna i generalnie okulista mówił że okulary są
niepotrzebne. (bez okularów potrafię przyczytać ten rząd na tablicy
okulistycznej który trzeba, ale dwa rzędy niżej to nie).

Ale mówię że robimy okulary i na wszystkie przymiarki i próby brałem zawsze
to co dawało obraz jak żyleta - pomimo ostrzeżeń okulisty że okulary lepsze
słabsze niż mocniejsze i że może boleć głowa itp. itd.

No i mam, używam tylko do jazdy na rajdach, a normalnie jak się ściemnia.
Poprawa bardzo duża - widać bez problemu nieoświetlonych pieszych czy
innych batmanów na rowerach.
W dzień, podczas jazdy sportowej też bardzo istotne jest rozpoznawanie
przyczepności ze sporo większej odległości.

Data: 2015-12-10 00:31:32
Autor: Yogi\(n\)
Okulary do jazdy w nocy

Użytkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news:XnsA56BBD929B5E7budzik61pocztaonetpl127.0.0.1...
[...]

Napiszę o subiektywnych odczuciach z oboma typami.
Polaryzacyjne działają tak, jak filtr polaryzacyjny w fotorgafii. Niebo jest bardziej niebieskie (o ile słońce świeci z boku), nie widać odbłysków na tafli wody. Przy dobrym świetle poprawia się kontrast. Przy słabym widac za mało, żeby rzeczywiście pomagały w nocy. Rzeczywiście zmniejsza się stopień oślepienia z reflektorów z przeciwka. Ale gdy światła niewiee, to i niewiele widać, w każdym razie mniej, niż bez nich.
Żółte nie sa lepsze. Owszem, przy szarówce, kiedy jest jeszcze jasno, pomagają poprzez poszerzenie "zakresu tonalnego" - świat wygląda trochę jak HDR. Ale gdy robi się ciemniej, to już tylko przeszkadzają. Nie redukują oślepiania, to co ciemne robi się czarne, a jedynie to co jaśniejsze, robi się trochę mniej szare (żółto-szare). To są okulary dla ludzi z kurzą ślepotą, nie do jazdy nocnej. W moim przypadku sprawdzają się lepiej żółte niż polaryzacyjne, ale działają przez ok 20-30 minut, gdy słońce już zajdzie ale ciemności jeszczenie są egipskie, a i tylko, gdy jadę przez jakies wsie, gdzie nie ma lamp i przy niewiekim ruchu. W mieście, gdy ruch większy, sporo samochodów z przeciwka i latarni, bez okularów widzę więcej.

--
Yogi(n)

Data: 2015-12-10 07:17:19
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Okulary do jazdy w nocy
W dniu .12.2015 o 00:31 Yogi(n) <yogi_n@kwasorod.pl> pisze:

Żółte nie sa lepsze. Owszem, przy szarĂłwce, kiedy jest jeszcze jasno,  pomagają poprzez poszerzenie "zakresu tonalnego" - świat wygląda trochę  jak HDR. Ale gdy robi się ciemniej, to juĹź tylko przeszkadzają. Nie  redukują oślepiania, to co ciemne robi się czarne, a jedynie to co  jaśniejsze, robi się trochę mniej szare (żółto-szare).

Ale zdajesz sobie sprawę, że "żółte" "żółtemu" nie równe.
Ja mam dobry wzrok (jak u dwudziestolatka) i "moje" żółte zdecydowanie  pomagają w nocy - mniej męczy się wzrok. Wiele razy jechałem całą noc (od  zmierzchu do poranka) w okularach i bez nich i mam porĂłwnanie.

TG

Data: 2015-12-10 09:10:58
Autor: Tomasz Pyra
Okulary do jazdy w nocy
Dnia Thu, 10 Dec 2015 07:17:19 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

[...]

Mniej się męczy to na pewno, ale każde kolorowe szkła polegają na wycięciu
części światła, czyli obraz jest po prostu ciemniejszy.

Wycięcie koloru niebieskiego (co robią żółte szkła) owszem subiektywnie
powoduje wrażenie że obraz jest jaśniejszy, ale tak naprawdę światła jest
mniej i w ciemności trudniej zauważyć ciemne rzeczy.

Czyli wiadomo - komfort mijania się z innymi samochodami będzie lepszy, ale
szansa na ominięcie nieoświetlonego pieszego już mniejsza.

Data: 2015-12-10 10:48:11
Autor: radekp@konto.pl
Okulary do jazdy w nocy
Thu, 10 Dec 2015 09:10:58 +0100, w
<1x8j9d3aiuxew$.ov5cbvoi2duq.dlg@40tude.net>, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> napisał(-a):

Mniej się męczy to na pewno, ale każde kolorowe szkła polegają na wycięciu
części światła, czyli obraz jest po prostu ciemniejszy.

Możliwe. Tylko, że oko ludzkie dosyć łatwo do tego przystosuje się,
rozszerzając źrenice.

Wycięcie koloru niebieskiego (co robią żółte szkła) owszem subiektywnie
powoduje wrażenie że obraz jest jaśniejszy, ale tak naprawdę światła jest
mniej i w ciemności trudniej zauważyć ciemne rzeczy.

Rzeczywiście światła jest mniej (co razu można wyczuć po zdjęciu takich
okularów - światła zaczynają dokuczać oczom). Ale rozszerzona źrenica radzi
sobie z tym problemem. Wysnuwam nawet teorię, że zmniejsza się zakres jasności
światła (coś jak zmniejszenie gammy) i oko nie męczy się.

Data: 2015-12-10 22:11:53
Autor: Tomasz Pyra
Okulary do jazdy w nocy
Dnia Thu, 10 Dec 2015 10:48:11 +0100, radekp@konto.pl napisał(a):

[...]

Ale raz że nie w nieskończoność, a dwa że nie bez konsekwencji dla
postrzegania.
Bo jednak im większa źrenica tym gorsza ostrość.
Dlatego jak jest jasno to widzi się lepiej niż jak jest ciemno, pomimo że
źrenice się rozszerzają i coś tam widać, ale im ciemniej tym mniej
szczegółów.

[...]

Z całą pewnością zakres się zmniejsza (ale nie jak zmniejszenie gammy, a
jak zmniejszenie kontrastu).
Okulary pochłaniają jakąś część światła, czyli jak zakres tonalny obrazu
przed założeniem okularów to była jasność powiedzmy z zakresu 10-100, to w
okularach to będzie np. 7-70.

Data: 2015-12-10 10:03:32
Autor: Yogi\(n\)
Okulary do jazdy w nocy
Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl> napisał w wiadomości news:op.x9ezq5xmg01fvfl-089.harvard.local...
[...]

Ale zdajesz sobie sprawę, że "subiektywny" znaczy to, co znaczy?
Moje oczy się nie męczą, to znaczy nie męczy ich jazda czy 'wytężanie" wzroku podczas tejże. Gdy jest ciemno, po prostu zapalam drogowe (o ile wolno i nic nie jedzie z przeciwka). W mieście nie ma takiej potrzeby, a mijania świecą całkiem nieźle. W nocy największym problemem są oślepienia, ale tu specjalnej poprawy nie widzę. Jedyny moment, kiedy rzeczywiście widzę różnicę w żółtych okularach, to ten moment, który opisałem. Być może są lepsze (a pewnie - lepiej dopasowane do wrażliwości moich czopków) ale sprawdzałem kilka par i każde działały podobnie i w ograniczonym zakresie. Jak zaznaczyłem i tak okazały się lepsze od polaryzacyjnych.

--
Yogi(n)

Data: 2015-12-10 09:51:28
Autor: J.F.
Okulary do jazdy w nocy
Użytkownik "Yogi(n)"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5668b9e4$0$22822$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Tlumia polowe swiatla, wiec na noc sie w zasadzie nie nadaja.

Rzeczywiście zmniejsza się stopień oślepienia z reflektorów z przeciwka.

A nie powinno. Chyba, ze oslepienie powoduje odbicie od wilgotnej jezdni.

J.

Data: 2015-12-10 10:23:40
Autor: Yogi\(n\)
Okulary do jazdy w nocy

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:56693d16$0$654$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W przeciwieństwie do żółtych, polaryzacyjne  miałem tylko jedne. Wycinały część światła z reflektora - ale w niewielkim stopniu (zapewne były jednowarstwowe, więc ten kawałek wiązki docierającej do oka, która akurat była skręcona we właściwą stronę wycinały).
Swoją drogą, czy nie można by tak konstruować reflektorów, że emitowałyby koherentne światło, tak by szkła polaryzacyjne je wygaszały? Jakaś nowa  norma, wszystkie lampy święcą skręcając w okresloną stronę, wszystkie szyby przednie mają powłokę hamującą te kierunki właśnie. Oczywiście ustawione tak, że coś tam jenak dociera, do oka.

--
Yogi(n)

Data: 2015-12-10 10:52:19
Autor: J.F.
Okulary do jazdy w nocy
Użytkownik "Yogi(n)"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:566944ae$0$691$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Swiatlo z reflektora powinno byc niespolaryzowane, wiec takie okulary powinny oslabic je o polowe.
Ale wiekszosc innego swiatla, od innych obiektow, tez jest niespolaryzowane, wiec tez je oslabi o polowe.
W sumie - efekt wychodzi mniej wiecej zerowy, tylko zrenice szerzej otwarte.

[...]

Byly takie pomysly, nie przyjely sie. Trudno powiedziec dlaczego.
Moze warto odswiezyc.

Z innych ciekawych pomyslow - boczny reflektor z lewej strony auta.
Wlacza sie po wlaczeniu swiatel mijania i ma oswietlac droge pojazdowi z przeciwka.

Pomysl jeszcze z czasow PRL - wtedy sie noca jezdzilo na dlugich, a na mijania przelaczalo rzadko ...

J.

Data: 2015-12-10 12:34:12
Autor: Adam
Okulary do jazdy w nocy
W dniu 2015-12-10 o 10:52, J.F. pisze:
Użytkownik "Yogi(n)"  napisał w wiadomości grup
(...)
[...]

To były pomysły (i testy drogowe) opisywane w podręcznikach z lat 70-tych, a może wcześniejszych. Nie mam teraz dostępu do swoich książek.

Pomysł polegał na tym, że zarówno lampy jak i szyba przednia miały polaryzator pod kątem 45° względem pionu. W rezultacie nie było widać bezpośredniego światła z pojazdu jadącego z naprzeciwka - tak, jakby miał wyłączone światła - gdyż wtedy polaryzatory wzajemnie się gasiły. Natomiast było widać zarówno przedmioty oświetlone swoimi światłami (bo kierunek polaryzacji zgodny), jak i słabiej - przedmioty oświetlone światłami "przeciwnika" (bo następowało skręcenie polaryzacji przy odbiciach).

Ale dwa problemy:

1/
polaryzator, w zależności od "gęstości" zabiera przynajmniej 30% światła. Żarówkę do reflektora można dać mocniejszą, ale na przednią szybę już nie ma rady.

2/
ówcześnie wysoka cena (teraz chyba też) folii polaryzacyjnej - zwłaszcza na przednią szybę.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2015-12-10 12:52:36
Autor: J.F.
Okulary do jazdy w nocy
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:n4bnvm$h8u$1@usenet.news.interia.pl...
[...]

Wiekszosc obiektow jest matowa i swiatlo odbite juz nie jest spolaryzowa.
No ale jakies chromowane elementy, oodblaski, itp ...

1/
polaryzator, w zależności od "gęstości" zabiera przynajmniej 30% światła. Żarówkę do reflektora można dać mocniejszą, ale na przednią szybę już nie ma rady.

A tu ktos chce ubierac na noc ciemne okulary.

ówcześnie wysoka cena (teraz chyba też) folii polaryzacyjnej - zwłaszcza na przednią szybę.

Juz nie jest taka droga, za to w szybach i tak jest folia (zwykla) wklejona.
No i mozna by sie zdac na okulary.

Jest ryzyko, ze przez taka szybe nie przejdzie swiatlo od niektorych obiektow - bo akurat spolaryzowane pod zlym katem.

P.S. Typowe "szkielko odblaskowe" z trzech lusterek (a raczej z narozy szesciennego pryzmatu) - czy ono nie zmienia plaszczyzny polaryzacji ?

J.

Data: 2015-12-14 23:24:09
Autor: Przyjazny
Okulary do jazdy w nocy
On 2015-12-09 17:58, Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:
Czesto jezdze nocami - swiatła, źle ustawione swiatła, latka, wszystko sprawia ze bardzo meczy mi się wzrok.
Sa moze jakies rozwiazania do nocnej jazdy, jakies okulary etc ktore pomogą  jezdzic noca?

Najlepsze są czyste i niezniszczone, takie zupełnie czyste.

Okulary do jazdy w nocy