Okulary ze szkłami fotochromatycznymi w MTB

Data: 2012-12-05 21:27:17
Autor: biodarek
Okulary ze szkłami fotochromatycznymi w MTB
Witam!

Czy okulary ze szkłami fotochromatycznymi, które samoczynnie dostosowują kolor szkła do natężenia światła, sprawdzą się w jeździe terenowej? Czyli w warunkach kiedy często zmienia się natężenie światła: chwila w ciemnym lesie a zaraz mała polana zalana słońcem. Czy takie szkła "nadążą" z dostosowaniem się?

Dotąd jeździłem w zwykłych, prawie w 100% przepuszczalnych plus filtr UV i jedyny kontakt jaki miałem z fotochromami, to reklama w Eurosporcie ;) Podejrzewam, że takie szkła nadają się tylko na szosę. Mylę się?

--
biodarek

Data: 2012-12-05 13:18:18
Autor: rmikke
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
W dniu ¶roda, 5 grudnia 2012 21:27:17 UTC+1 u¿ytkownik biodarek napisa³:
Czy okulary ze szk³ami fotochromatycznymi, które samoczynnie dostosowuj± kolor szk³a do natê¿enia ¶wiat³a, sprawdz± siê w je¼dzie terenowej? Czyli w warunkach kiedy czêsto zmienia siê natê¿enie ¶wiat³a: chwila w ciemnym lesie a zaraz ma³a polana zalana s³oñcem. Czy takie szk³a "nad±¿±" z dostosowaniem siê?

Dot±d je¼dzi³em w zwyk³ych, prawie w 100% przepuszczalnych plus filtr UV i jedyny kontakt jaki mia³em z fotochromami, to reklama w Eurosporcie ;) Podejrzewam, ¿e takie szk³a nadaj± siê tylko na szosê. Mylê siê?

Mo¿e co¶ siê zmieni³o, bo fotochromami interesowa³em siê du¿e fafna¶cie
lat temu, ale tamte potrzebowa³y paru-parunastu sekund, ¿eby ¶ciemnieæ.
Rozja¶nia³y siê podobno szybciej.

Data: 2012-12-05 23:55:54
Autor: kamil/Endurorider.pl
rmikke wrote:
[...]

Ostatnio gada³em z optykiem i nowe generacje fotochromów s± podobno bardzo szybkie, ale i bardzo drogie. Ja póki co odpu¶ci³em tê wersjê szkie³ bo boje siê, ¿e tañsze wersje bêd± reagowaæ za wolno a w górach to jest ¶redni pomys³ :/

Póki co jestem na etapie wybierania oprawek Shimano bo ca³a reszta mi nie pasuje :(

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-12-06 16:37:48
Autor: biodarek
W dniu 2012-12-05 23:55, kamil/Endurorider.pl pisze:
rmikke wrote:
W dniu środa, 5 grudnia 2012 21:27:17 UTC+1 użytkownik biodarek napisał:
[...]

Może coś się zmieniło, bo fotochromami interesowałem się duże fafnaście
lat temu, ale tamte potrzebowały paru-parunastu sekund, żeby ściemnieć.
Rozjaśniały się podobno szybciej.

Ostatnio gadałem z optykiem i nowe generacje fotochromów są podobno
bardzo szybkie, ale i bardzo drogie. Ja póki co odpuściłem tę wersję
szkieł bo boje się, że tańsze wersje będą reagować za wolno a w górach
to jest średni pomysł :/

Póki co jestem na etapie wybierania oprawek Shimano bo cała reszta mi
nie pasuje :(

Pisząc o fotochromach myślałem właśnie o Shimano S60R-PH za ok. 270pln. Myślałem, że to niedrogo jak na takie szkła, skoro z dwoma zwykłymi szkłami kosztują 100,- mniej. Pewnie lepsze fotochromy są dużo droższe.

Teraz mam Brendę za ok. 100pln i szukam podobnych. W moich, po kilku latach, łuszczą się oprawki i jeden z zatrzasków szkła jest wyrobiony, chociaż mam tylko bezbarwne i nie wyjmowałem ich. Szukam też takich, które nie będą zniekształcać obrazu. Brenda trochę jakby oddala obraz. Czuję się jakbym siedział wyżej na siodełku. To trochę zmniejsza skill na zjazdach, bo wydaje mi się, że spadam w przepaść ;)

Do tego okulary muszą być niewyczuwalne przy całodniowym noszeniu. Dlatego będę szukał w sklepach stacjonarnych. O ile przyciemnianych jest mnóstwo, to przezroczystych niewiele. Moje mają tylko przyciemniony górny pas szkiełek.

--
biodarek

Data: 2012-12-07 19:52:56
Autor: kamil/Endurorider.pl
biodarek wrote:
Pisząc o fotochromach myślałem właśnie o Shimano S60R-PH za ok. 270pln.
Myślałem, że to niedrogo jak na takie szkła, skoro z dwoma zwykłymi
szkłami kosztują 100,- mniej. Pewnie lepsze fotochromy są dużo droższe.

Zawsze jest coś dużo droższego :) A poważnie rzecz ujmując to, wedle słów optyka, teraz naprawdę technologia poszła do przodu i czas reakcji jest bez porównania krótszy niż kiedyś i można te wszystkie cuda mieć w szkłach optycznych WYGIĘTYCH tzn nie prostych. Jedyna, oczywista, bariera to cena. Nic poza tym.

Przez chwilę chciałem fotochromy do Enduro, ale bojąc się zbyt dużego czasu reakcji zrezygnowałem. Warunki oświetleniowe w lesistych Beskidach zmieniają się bardzo szybko i wjazd z pełnego słońca w długi cienisty odcinek może być bardzo bolesny :)

Teraz mam BrendÄ™ za ok. 100pln i szukam podobnych. W moich, po kilku
[...]

Ogladałem accenty etc. a potem shimano i dopiero ich pingle naprawdę mają dla mnie sens. Niestety, głupi ja, nie wziąłem ze sobą kasku a MUSZĘ dobrać takie oprawki abym nie miał kolizji z Viperem, który schodzi nisko na czoło.

[...]

Niby na rynku jest sporo, ale mając swoje preferencje okazuje się że wcale nie tak dużo :(

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-12-08 14:49:24
Autor: J.F.
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
Dnia Fri, 7 Dec 2012 19:52:56 +0100, kamil/Endurorider.pl napisa³(a):
Zawsze jest co¶ du¿o dro¿szego :) A powa¿nie rzecz ujmuj±c to, wedle s³ów optyka, teraz naprawdê technologia posz³a do przodu i czas reakcji jest bez porównania krótszy ni¿ kiedy¶ i mo¿na te wszystkie cuda mieæ w szk³ach optycznych WYGIÊTYCH tzn nie prostych.

Nie bardzo rozumiem - przeciez fotochromy sa od dawna, i zawsze to byly
wygiete szkla. Proste to gdzie sa - maska p-gaz, spawacz gazowy, gogle z I
wojny ? J.

Data: 2012-12-08 16:03:15
Autor: szufla
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
 - maska p-gaz,

zagalopowales sie :)

sz.

Data: 2012-12-08 18:06:36
Autor: J.F.
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
Dnia Sat, 8 Dec 2012 16:03:15 +0100, szufla napisa³(a):
 - maska p-gaz,
zagalopowales sie :)

Nie calkiem, bo mnie sie taka kojarzy
http://allegro.pl/nowa-maska-przeciwgazowa-p-gaz-ip-5-ip-5-czolgisty-i2850926924.html

J.

Data: 2012-12-08 16:13:57
Autor: kamil/Endurorider.pl
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:1p078nxgl69gz$.1usqwg1t6vl75.dlg40tude.net...
[...]

Masz racjê :) Ja u¿ywam terminu "proste" na wszystkie szk³a optyczne "normalne" czyli takie jakie widujesz w okularach. One nie s± idealnie proste, ale ich "krzywizna" jest bardzo ma³a.

Oakley i Rudy Project robi± szk³a, które maj± taki kszta³ jak oprawka czyli s± "zagiête" w kszta³cie L - bardzo upraszczaj±c rzecz jasna :) Chodzi mi o to, ¿e teraz mo¿na mieæ szk³a optyczne fotochromatyczne, w jednym kawa³ku na ¿yczenie, które mo¿na praktycznie dowolnie kszta³towaæ wedle uznania czyli kszta³tu oprawek.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-12-05 22:15:09
Autor: J.F.
Okulary ze szkłami fotochromatycznymi w MTB
Dnia Wed, 05 Dec 2012 21:27:17 +0100, biodarek napisa³(a):
[...]

One czas reakcji maja liczony minutach i to wielu, wiec nie tyle nadaza, co
przyjma jakis w miare staly poziom ... i to zasadniczo wystarcza.

Ja uzywalem na nartach, to w grudniu czasem narzekalem - przychodzi godzina
16:00, sloneczko blyskawicznie zachodzi, wyciag wylaczaja, trzeba zjechac
przez las ... a okulary czarne.

Dot±d je¼dzi³em w zwyk³ych, prawie w 100% przepuszczalnych plus filtr UV i jedyny kontakt jaki mia³em z fotochromami, to reklama w Eurosporcie ;) Podejrzewam, ¿e takie szk³a nadaj± siê tylko na szosê. Mylê siê?

skoro swoich nie sciagales co chwila, to i te sie nadadza. O tyle dobre ze wystarcza jedne i dostosuja sie do srednich warunkow.

Plastikowe fotochromy niestety drogie.

J.

Data: 2012-12-05 13:20:19
Autor: rmikke
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
W dniu ¶roda, 5 grudnia 2012 22:15:09 UTC+1 u¿ytkownik J.F. napisa³:
Dnia Wed, 05 Dec 2012 21:27:17 +0100, biodarek napisa�(a):

> [...]

16:00, sloneczko blyskawicznie zachodzi, wyciag wylaczaja, trzeba zjechac

Masz... Znaczy, chyba pamiêæ mi szwankuje, bo podpowiada znacznie krótsze czasy.

Data: 2012-12-05 23:50:02
Autor: szufla
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
Masz... Znaczy, chyba pamiêæ mi szwankuje, bo podpowiada znacznie krótsze czasy.

Obecnie bardzo szybko, wrecz natychmiast w przypadku plastikowych.
Nalezy pamietac, ze fotochromy sciemniaja sie pod wplywem UV, wiec w dni pochmurne nie beda idealnie przezroczyste, za to w samochodzie zawsze.

sz.

Data: 2012-12-05 23:57:07
Autor: J.F.
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
Dnia Wed, 5 Dec 2012 23:50:02 +0100, szufla napisa³(a):
[...]

Zwykle fotochromy nie tak calkiem przezroczyste, ale sa i niezwykle
http://www.jzo.com.pl/pages/content/566.html

Z tym ze kolega pisal na rower a nie do samochodu.

J.

Data: 2012-12-06 00:10:07
Autor: szufla
Okulary ze szk³ami fotochromatycznymi w MTB
http://www.jzo.com.pl/pages/content/566.html

Fajne, wszystko idzie do przodu. Ciekawe ile kosztuja ?

sz.

Data: 2012-12-06 16:27:43
Autor: biodarek
W dniu 2012-12-05 22:15, J.F. pisze:
Dnia Wed, 05 Dec 2012 21:27:17 +0100, biodarek napisał(a):
[...]

O, to w takim razie jednak nie zdecyduję się. Podejrzewałem, że tak może właśnie być. Dzięki.

--
biodarek

Data: 2012-12-06 21:47:49
Autor: J.F.
Okulary ze szkłami fotochromatycznymi w MTB
Dnia Thu, 06 Dec 2012 16:27:43 +0100, biodarek napisa³(a):
[...]

O, to w takim razie jednak nie zdecydujê siê. Podejrzewa³em, ¿e tak mo¿e w³a¶nie byæ. Dziêki.

A jak sobie radzisz obecnie ? Zdejmujesz ciemne ? Bo ja mimo wszystko jednak zachecam - to wygoda takie okularki z
"automatyka", dobre na kazda pogode. Nie trzeba wozic kilku sztuk i
dobierac. Ale szybkie to one nie sa..

http://www.youtube.com/watch?v=B0oQrlPP59U
"in a matter of seconds". Hm ... 60 seconds :-)
ACzkolwiek ... juz po ok 15s sa juz wyraznie sciemnione.

Szkoda ze nie pokazuje jak szybko sie rozjasniaja :-)

Ha, a moze nie docenialem
http://www.youtube.com/watch?v=qhMbJkULxbw

J.

Data: 2012-12-06 23:05:15
Autor: biodarek
W dniu 2012-12-06 21:47, J.F. pisze:
Dnia Thu, 06 Dec 2012 16:27:43 +0100, biodarek napisał(a):
[...]

Jeżdżę w przejrzystych, bezbarwnych. Mają lekko tylko ściemniony pas u góry. Lekkie lustro i UV. Brendy. Mam inne ciemne, typowo przeciwsłoneczne, ale nie używam ich. Jak dotąd, ilość światła reguluję źrenicami :)

Bo ja mimo wszystko jednak zachecam - to wygoda takie okularki z
"automatyka", dobre na kazda pogode. Nie trzeba wozic kilku sztuk i
dobierac. Ale szybkie to one nie sa..

Nie mogę ryzykować wjazdu do ciemnego wąwozu i nie widzieć drogi przed kołem. Poza tym pewnie cena okularów Transition jest innego rzędu, niż te wspomniane przeze mnie wcześniej Shimano za ~270pln.

--
biodarek

Okulary ze szkłami fotochromatycznymi w MTB