[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodow y? Ładowanie akumulatora

Data: 2009-05-11 10:55:06
Autor: Marcin Narzynski
[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodow y? Ładowanie akumulatora
Witam,

Czy do motocykla pasują te same oleje silnikowe, co do samochodów?
Czy skoro mam oznaczenie 10W40, to każdy samochodowy o tych parametrach można sobie nalać?

Druga sprawa:
Słyszałem, że akumulatora motocykla nie wolno ładować prostownikiem samochodowym.
Nie bardzo rozumiem dlaczego, skoro oba akumulatory mają 12V.

MN

Data: 2009-05-11 02:06:43
Autor: artur.zabronski
Olej silnikowy - czy taki jak samochodowy? Łado wanie akumulatora
On 11 Maj, 10:55, "Marcin Narzynski"
<narzynka.to_usun@a_to_wykasuj.onet.pl> wrote:

Czy do motocykla pasują te same oleje silnikowe, co do samochodów?
Czy skoro mam oznaczenie 10W40, to każdy samochodowy o tych parametrach
można sobie nalać?

Czy Ty wiesz jaki temat poruszyłeś? ;-) Archiwum pęka w szwach od tego
tematu ;-) Ja jestem zdania, że lać motocyklowy.

--
Artur

Data: 2009-05-11 11:08:22
Autor: Marcin Narzynski
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Byłem dzisiaj nawet w sklepie popatrzeć na oleje - ale nie znalazłem ani jednego za napisem "olej motocyklowy". Nawet nie byłem do teraz pewny, czy takie istnieją.

Data: 2009-05-11 11:15:13
Autor: Kuczu
Marcin Narzynski pisze:

Nawet nie byłem do teraz pewny, czy takie istnieją.

No nawet Orlen robi "motocyklowe":
http://www.orlenoil.pl/oferta/motocykle,33.html

--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!

Data: 2009-05-11 20:42:31
Autor: Sil
On 5/11/09 11:15 AM, Kuczu wrote:

No nawet Orlen robi "motocyklowe":
http://www.orlenoil.pl/oferta/motocykle,33.html

robi, ale chyba za bardzo nie schodzą, bo duzo stoi przeterminowanych na polkach.
Ale co do orlenu, to ja leje orlen lubro 20W50 do silnika i platinum gear api-gl5 75W90 do skrzyni i sprzegla do dajny i sporta i maja sie swietnie

sil

Data: 2009-05-11 11:11:45
Autor: Jacek Czerwinski
Marcin Narzynski pisze:
Witam,

Czy do motocykla pasują te same oleje silnikowe, co do samochodów?
Czy skoro mam oznaczenie 10W40, to każdy samochodowy o tych parametrach można sobie nalać?
a) moto zwykle ma bardziej wysilony silnik (konie z litra, obroty itd)
b) chłodzony powietrzem na jeszcze trudniejsze i zmienne warunki
c) SPRZĘGŁO i skrzynia zwykle pracują w tym samym oleju, to zupełnie różni sie od warunków samochodowych

Druga sprawa:
Słyszałem, że akumulatora motocykla nie wolno ładować prostownikiem samochodowym.
Nie bardzo rozumiem dlaczego, skoro oba akumulatory mają 12V.

Aku motocyklowe ma z 4-8 x mniejszą pojemność, łatwo spieprzyć.

Jak tam incydentalnie ładowałem, nastawiając samochodowy na najmniejszy możliwy prąd, kręciłem się blisko przy tym i słuchałem czy idą bąbelki.

Ale wkrótce kupiłem prostownik motocyklowy (w Lidlu za czapkę gruszek)

Data: 2009-05-11 11:16:53
Autor: Kuczu
Jacek Czerwinski pisze:

[...]

Ja pierdole ! Znowu ??

Aku motocyklowe ma z 4-8 x mniejszą pojemność, łatwo spieprzyć.

Laduje wszystkie aku radzieckim prostownikiem regulowanym recznie i jeszcze nigdy mi aku nie wybuchlo.

Data: 2009-05-11 11:34:17
Autor: Jacek Czerwinski
Kuczu pisze:
Jacek Czerwinski pisze:

Aku motocyklowe ma z 4-8 x mniejszą pojemność, łatwo spieprzyć.

Laduje wszystkie aku radzieckim prostownikiem regulowanym recznie i jeszcze nigdy mi aku nie wybuchlo.
To tak jak ja, CCCP 'rzondzi' ;)

Dla chińczyka jakiś nastawnik to nadmierny koszt, ile ryżu można za to kupić...

Data: 2009-05-11 11:43:08
Autor: de Fresz
On 2009-05-11 11:16:53 +0200, Kuczu <p.kuczynski@jim-satnet.pl> said:

[...]

Ej no, co się oburzasz, już z miesiąc minął od ostatniego wontka olejowego ;-)
A tak BTW - kupowałem ostatnio oleum do puszki i wyszło mi, że po cenach sklepowych, przy przyzwoitych markach, pomiędzy  motocyklowymi a samochodowymi różnica w cenie obecnie jest niewielka - rzędu z 10 zł na 4 litrach.

Sebastian
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

Data: 2009-05-11 19:08:50
Autor: Ferson

On 2009-05-11 11:16:53 +0200, Kuczu <p.kuczynski@jim-satnet.pl> said:

> Ja pierdole ! Znowu ??

Ej no, co się oburzasz, już z miesiąc minął od ostatniego wontka olejowego
;-)
[...]

Ja ostatnio jak kupowałem to do puszki wyszło ok 150 a do motocykla 250 za
4l
Ale porównując koszty OC niech ma ;)
--
Pozdr
Ferson

Data: 2009-05-11 22:10:23
Autor: de Fresz
[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodowy? ́adowanie akumulatora
On 2009-05-11 19:08:50 +0200, "Ferson" <Ferson please.send.to.abuse@polspam.info.invalid> said:

[...]

Akurat byłem dzień po dniu w Larssonie i jakimś markecie i w obu patrzyłem na ceny - półsyntetyki: motocyklowy za 4 litry circa 130-150 zł (Valvoline, Bel-Ray, Motul), samochodowy 120-160 zł (sprawdzałem tylko coś mi mówiące brandy, w stylu Castrol, Mobil, Shell, siakoś do Lotosa i tym podobnych nie mam zaufania). Syntetyki - motocyklowe: 180-200 zł (marki jw), samochdowe 170-200 zł. To było tylko szybkie rozeznanie po półkach, bez sięgania do netu, może nawet przy kosztach wysyłki da się taniej, ale cosik mi wygląda, że czasy wyraźnych różnic w cenach odeszły do przeszłości. Tak więc z lenistwa znów zalałem motocyklowy, mimo że nie jestem olejowym fetyszystą ;-)

Data: 2009-05-11 11:18:35
Autor: Tmek
Marcin Narzynski wrote:
[...]

W skrocie, niektore/wiekszosc olei do samochodow maja dodatki ktore powoduja slizganie sie sprzegla. O ile w moto sprzeglo jest mokre.
Niektorzy tez pisza, ze leja, na powyzsze leja i dziala.

Ladowarka do aku samochopdowego ma duza wydajnosc pradowa, ktora z duzym prawdopodobienstwem moze ubic aku motocykolwe. Bezpieczne ladowanie to prad ok 1/10 pojemnosci, wiec np dla 7Ah wychodzi  0,7A. Dlatego prostowniki do moto daja prad ladowania gdzies do 1A.
Osobiscie ubilem jeden ta metoda wiec masz info z potwierdzeniem.

pzdr
Tmek

Data: 2009-05-11 11:35:07
Autor: Magic
Marcin Narzynski pisze:
Witam,

Czy do motocykla pasują te same oleje silnikowe, co do samochodów?
Czy skoro mam oznaczenie 10W40, to każdy samochodowy o tych parametrach można sobie nalać?

Nie, trzeba zwracać uwagę na skład, nie może być dodatków powodujacych zmniejszone opory (energy saving, redukujące tarcie, PTFE etc) bo sprzęgło będzie miało ochotę się poślizgać. Bez problemu możesz użyć np. Mobil 1.  Popatrz tez czy na półce nie ma oleju dedykowanego do motocykli z oznaczeniem 2T (do dwusuwów) lub 4T (do czterosuwów).

Druga sprawa:
Słyszałem, że akumulatora motocykla nie wolno ładować prostownikiem samochodowym.
Nie bardzo rozumiem dlaczego, skoro oba akumulatory mają 12V.

Prąd ładowania powinien wynosić ok 1/10 pojemności, prostowniki samochodowe mają za dużą wydajność (chyba że można ją regulowac pokrętłem) i zabiją aku motocyklowe.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.

Data: 2009-05-11 11:58:02
Autor: de Fresz
On 2009-05-11 11:35:07 +0200, Magic <maciejsajeckiCIACHO@wp.pl> said:

Marcin Narzynski pisze:
[...]

No i warto wspomnieć (po raz kolejny ;-) że w oleju mniej istotna jest lepkość (cośtam-Wu-cośtam), a bardzo ważna jest klasa - najczęściej wg. klasyfikacji API - takie 2 literki, np.: SJ, SL, SM. W instrukcji każdego motocykla jest dokładnie określona, jak powinna być stosowana.

Data: 2009-05-11 03:10:53
Autor: artur.zabronski
On 11 Maj, 11:58, de Fresz <defr...@nospam.o2.pl> wrote:

[...]

Dodatkowo specyfikacja JASO określa nadawanie się oleju do silników
motocyklowych. Olej ze specyfikacją JASO MA nadaje się do silników z
mokrym sprzęgłem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#JASO

Ważne jest to "These standards, especially JASO-MA and JASO-FC, are
designed to address oil-requirement issues not addressed by the API
service categories."

--
Artur

Data: 2009-05-11 20:19:35
Autor: Jacot
Magic <maciejsajeckiCIACHO@wp.pl> wrote:

... prostowniki samochodowe mają za dużą wydajność (chyba że można ją regulowac pokrętłem) i zabiją aku motocyklowe.

Mozesz to jakos rozwinac,  te wydajnosc? W sensie ze daja okreslony
prad (natezenie) i ani grama mniej? Taka ladowarka moze zabic kazdy
akumulator niezaleznie od pojemnosci, jesli nie ma jakiegos automata
czasowego. --
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/

Data: 2009-05-12 09:02:45
Autor: Magic
Jacot pisze:
[...]

Aku samochodowe ma znacznie większy opór wewnętrzny, proporcjonalnie do większej pojemności - więcej płyt, więcej elektrolitu. Jak popatrzysz na amperomierz podczas ładowania aku samochodowego to zatrzymuje się gdzieś na poziomie 2 A przy aku całkowicie naładowanym, z prądem szczytowym do 8A na samym początku ładowania. Innymi słowy aku samochodowe z racji swej wielkości wymaga większego prądu do "przełamania" oporu wewnętrznego, ale i dzięki temu jest znacznie bardziej odporne na przeładowanie, wymaga znacznie dłuższego czasu by udało się mu np. wygotować elektrolit. Aku motocyklowe nie jest w stanie przyjąć tak dużego prądu na raz.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.

Data: 2009-05-12 14:51:01
Autor: Jacot
[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodowy? Ładowanie akumulatora
Magic <maciejsajeckiCIACHO@wp.pl> wrote:

Aku motocyklowe nie jest w stanie przyjąć tak dużego prądu na raz.

JaCiTo w skrocie: Ladowarka tyle wyda, ile akumulator wezmie. Chyba ze jest to ladowarka ladujaca stalym pradem ale wtedy raczej ma
mozliwosc ustawienia tego pradu.
A akumulator motocyklowy jest w stanie wziac nawet bardzo duzo na raz,
byle niekoniecznie w dluzszym czasie;) --
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/

Data: 2009-05-12 16:53:52
Autor: Asmodeusz
Użytkownik Jacot napisał:

Aku motocyklowe nie jest w stanie przyjąć tak dużego prądu na raz.

JaCiTo w skrocie: Ladowarka tyle wyda, ile akumulator wezmie.

No właśnie. A weźmie duzo więcej niż optymalny prąd ładowania więc ładowarka powinna dać mniej.

Data: 2009-05-12 18:07:52
Autor: Jacot
Asmodeusz <chris@tmp8.idx.tenwyraztnij.pl> wrote:

No właśnie. A weźmie duzo więcej niż optymalny prąd ładowania więc ładowarka powinna dać mniej.

O matko, czemu to z tymi akumulatorami jakos tak ciezko idzie...
On wezmie tyle ile potrzebuje i to nie jest zalezne od tego czy
ladowarka jest duza czy mala.

--
Pozdrowionka
Jacot M10

Data: 2009-05-12 21:30:35
Autor: Arni
Jacot pisze:
[...]

nie wezmie wiecej niz wydajnosc ładowarki. ładowarka albo ograniczy prąd albo sie sfajczy.

--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"

Data: 2009-05-13 23:54:00
Autor: Jacot
Arni <arni@NO.spam> wrote:

nie wezmie wiecej niz wydajnosc ładowarki. ładowarka albo ograniczy prąd albo sie sfajczy.

O i wlasnie:) Naturalna koleja rzeczy w przyrodzie, ludzkosc zawsze
martwila sie o to czy ladowarka lub akumulator nie bedzie "za male"
wedle potrzeb... Tu o jakiegos czasu (a chyba od poczatku:) narosl i
zyje wlasnym zyciem problem "za duzych" akumulatorow, "za duzych
ladowarek", i to nawet nie "jak na pierwsze" akumulatory i
ladowarki...
Ot, czasy;)
--
Pozdrowionka
Jacot M10

Data: 2009-05-13 06:57:33
Autor: Asmodeusz
Użytkownik Jacot napisał:

[...]

Nieprawda. Sprawdzone empirycznie :)

Ps. Oczywiście mam na myśli pełny cykl ładowania a nie pierwsze kilka minut.

Data: 2009-05-13 23:54:29
Autor: Jacot
[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodowy? Ładowanie akumulatora
Asmodeusz <chris@tmp8.idx.tenwyraztnij.pl> wrote:

Nieprawda. Sprawdzone empirycznie :)

Ladowarka "podkrecana" byla;)

--
Pozdrowionka
Jacot M10

Data: 2009-05-12 14:52:59
Autor: Jacek Czerwinski
Magic pisze:
[...]

Kolego, wiem że "chciałeś dobrze", ale w rzeczywistości to sie KUPY NIE TRZYMA.

Data: 2009-05-13 10:17:07
Autor: Magic
Jacek Czerwinski pisze:
Magic pisze:
[...]

Świetnie, czekam na fachowe objaśnienie.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.

Data: 2009-05-13 08:20:30
Autor: Piotr Rezmer
Magic pisze:

Aku samochodowe ma znacznie większy opór wewnętrzny, proporcjonalnie do większej pojemności - więcej płyt, więcej elektrolitu.

Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest wartością zdecydowanie zmienną w czasie i proporcjonalna do wyładowania akumulatora. Im bardziej rozładowany akumulator tym rezystancja większa. Objawia się to        w miarę normalnym napięciem na akumulatorze nieobciążonym i dużym spadkiem napięcia po włączeniu obciążenia.
Rezystancję wewnętrzną ma również ładowarka, samochodowa ma mniejszą niż motocyklowa.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2009-05-19 10:19:19
Autor: Kefir
[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samoch odowy? Ładowanie akumulatora
Elou!
"Magic" <maciejsajeckiCIACHO@wp.pl> wrote in message news:gub73r$818$1wueska.motocykle.org...
Jacot pisze:
[...]

********************************************************************''

Macius, skad Ty te madrosci bierzesz? Jak chcesz podesle Ci linki do bardziej wiarygodnych zrodel albo dam jakas stara ksiazke do elektrotechniki. Opor (rezystancja) wewnetrzna aku samochodowego jest mniejsza niz motocyklowego bowiem wartosc ta pozostaje w relacji z maksymalnym pradem rozruchowym.

--
Pozdrawiam, Artu / Kef & ST 955 & wierny Traktor XT660X

Data: 2009-05-11 11:46:37
Autor: Rafael
[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodowy? Ładowanie akumulatora
Użytkownik "Marcin Narzynski" <narzynka.to_usun@a_to_wykasuj.onet.pl>
napisał w wiadomości news:gu8p5c$er1$1news.onet.pl...

Słyszałem, że akumulatora motocykla nie wolno ładować prostownikiem
samochodowym.
Nie bardzo rozumiem dlaczego, skoro oba akumulatory mają 12V.

Optymalnie jest ładować akumulator prądem około 10 razy mniejszym niz jego
pojemność - motocyklowy akumulator ma około 12Ah więc optymalny prąd to
około 1A - ładujesz wtedy dłużej, a ładowarka samochodowa daje zazwyczaj
4-6A co oznacza że ładować powinno się dość krótko ...
Na którymś z moich akumulatorów były takie propozycje:
Prąd 1A - ładuj 10 godzin
Prąd 4A - ładuj godzinę

A że znacznie zdrowsze jest ładowanie mniejszym prądem nie trzeba chyba
dodawać ...
Sprawdzałem osobiście bo ładowałem prądem 4A w biurze i po około dwóch
godzinach nagle zaczęło się coś dziwnie śmierdzieć i bulgotać :)

--
Pozdro, Rafael
Szerszeń, a Bandyta do sprzedania

[laickie] Olej silnikowy - czy taki jak samochodow y? Ładowanie akumulatora