Olej w grzejnikach

Data: 2010-11-09 14:29:39
Autor: Jacek
Olej w grzejnikach
Słyszałem, ze zwykle grzejniki mozna zalac olejem, ktory wolniej oddaje cieplo niz woda. Czy ktos o tym slyszal?
Czy tu musi to byc jakas specjalna instalacja? Czy warto siÄ™ w coĹ› takiego bawic?

Data: 2010-11-09 14:59:25
Autor: Mirek
Olej w grzejnikach
Użytkownik "Jacek" <monia@spam-wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ibbic4$bi7$1node1.news.atman.pl...
Słyszałem, ze zwykle grzejniki mozna zalac olejem, ktory wolniej oddaje cieplo niz woda. Czy ktos o tym slyszal?
Czy tu musi to byc jakas specjalna instalacja? Czy warto się w co¶ takiego bawic?

Nie radzę. Z następuj±cych powodów:

1) Olej może być łatwopalny. W przypadku najmniejszej nieszczelno¶ci w instalacji w pobliżu pieca możesz mieć pożar.
2) W instalacji możesz mieć elementy gumowe (np membrana na zbiorniku wyrównawczym). Te elementy gumowe mog± być nie odporne na kontakt z olejem.
3) Wszelkie odpowietrzacze na instalacji skonstruowane s± na współpracę z wod± - mog± Ľle działać w oleju
4) Jak sam piszesz olej słabo oddaje ciepło - czy zależy Ci na tym aby czynnik grzewczy Ľle oddawał ciepło do wnętrza pomieszczenia?
5) W przypadku potrzeby opróĽnienia instalacji (np  duży przegl±d, wymiana filtrów, wymiana grzejników) pojawi się problem eklologiczny - gdzie spu¶cić olej z instalacji.
6) Olej w trakcie podgrzewania może wydzielać frakcje lotne ktore bed± wydostawały się przez odpowietrzacze - czy chcesz to wdychać?
7) Najprawdopodobniej producent pieca opisuje jakie powinno być medium grzewcze - trzymaj się instrukcji pieca i instalacji i nie kombinuj.

Data: 2010-11-09 15:07:01
Autor: ±ćęłń󶼿
Olej w grzejnikach
No i drogie jak sq... (no chyba, że używana frytura ;))
Ale s± tacy co zalewaj± Borygo.
Szczególnie, jak nie grzej± non-stop (jakie¶ domki za mistem itp.).
Tylko nadal drogo.
No i jakby się lokalesi dowiedzieli ;-))

Data: 2010-11-11 23:39:44
Autor: BQB
Olej w grzejnikach
W dniu 2010-11-09 15:07, ±ćęłń󶼿 pisze:
[...]

Borygo, to mieszanina alkoholu, a nie oleju :P

Data: 2010-11-12 07:50:00
Autor: emarcin
Olej w grzejnikach
[...]

A precyzyjniej glikolu etylenowego z wod± - to najprostrzy (najtańszy)
sposób "zrobienia" sobie borygo.

Pozdrawiam emarcin

Data: 2010-11-14 13:21:14
Autor: ±ćęłń󶼿
Olej w grzejnikach
W Twoich okolicach lokalesi pij± olej?

-- -- -

Borygo to mieszanina alkoholu, a nie oleju

Data: 2010-11-21 20:26:57
Autor: jasiek
Olej w grzejnikach

A precyzyjniej glikolu etylenowego z wod± - to najprostrzy (najtańszy)
sposób "zrobienia" sobie borygo.

Pozdrawiam emarcin
Pozwole się podpi±ć i zapytać, a gdyby zalać instalację samym glikolem?  to byłoby lepiej niż wod± czy goorzej, oczywi¶cie chodzi mi czy lepiej o prędko¶ć nagrzewania i "oddawania" ciepła, a może zamiast czystym glikolem to jakim¶ wysoko procentowym (powiedzmy 50%) z wod±?

pozdrawiam

jasiek

Data: 2010-11-21 22:58:34
Autor: kogutek
Olej w grzejnikach

> A precyzyjniej glikolu etylenowego z wod&#177; - to najprostrzy (najta&#241;szy)
> sposób "zrobienia" sobie borygo.
>
> Pozdrawiam emarcin
Pozwole si&#234; podpi&#177;&#230; i zapyta&#230;, a gdyby zala&#230; instalacj&#234; samym glikolem?  to by&#179;oby lepiej ni&#191; wod&#177; czy goorzej, oczywi&#182;cie chodzi mi czy lepiej o pr&#234;dko&#182;&#230; nagrzewania i "oddawania" ciep&#179;a, a mo&#191;e zamiast czystym glikolem to jakim&#182; wysoko procentowym (powiedzmy 50%) z wod&#177;?

pozdrawiam

jasiek
A nie możesz sobie w googlach sprawdzić jake glikol ma ciepło wła¶ciwe. Przy
okazji znajdziesz sobie tabelkę jak się zmienia temperatura zamarzania w
zależno¶ci od stężenia w wodzie. --

Data: 2010-11-22 10:21:24
Autor: jasiek
Olej w grzejnikach

--

Pewnie, że mogę sprawdzić (zreszt± karta charakterystyki producenta i tak jest lepsza), ale nie chodzi mi o ciepło wła¶ciwe i temperaturę zamarzania, tylko czy może kto¶ wie jak czysty glikol sprawowałby się w instalacji c.o., czy nie ma jakiego¶ skutku ubocznego dla instalacji wykonanej ze stali i żeliwa, oraz dla pieca, pompki etc. Chciałbym poprostu dowiedzieć się jak to wygl±da praktycznie, a nie tabelarycznie. Może akurat kto¶ robił co¶ takiego w domu, w warunkach laboratoryjnych już to sprawdzałem, ale to nie to samo co warunki "polowe"

pozdrawiam

jasiek

Data: 2010-11-22 16:24:47
Autor: Mirek
Olej w grzejnikach

Użytkownik "jasiek" <jasiekabc@poczta.fm> napisał w wiadomo¶ci news:icdcmi$bcn$1inews.gazeta.pl...

[...]

Kolego, glikol stosujesz tam gdzie jest ryzyko zamarzania. Na przykład instalacja solarna lub układ chłodzenia w samochodzie. Wydaje mi się, że w twojej instalacji CO nie ma ryzyka zamarzania (o ile masz sprawny piec). Tak więc w instalacji CO zawsze najlepszym czynnikiem przenoszenia bedzie woda. Jesli wodę zamienisz na glikol to instalacja CO bedzie miała około 15% mniejsz± sprawno¶ć w przenoszeniu ciepła w porównaniu do wody.

Data: 2010-11-22 16:45:35
Autor: jasiek
Olej w grzejnikach

[...]
Bardzo dizękuję za odpowiedĽ. Wła¶nie o tak± informację mi chodziło. Krótko i na temat.

pozdrawiam

jasiek

Data: 2010-11-22 20:51:12
Autor: kogutek
Olej w grzejnikach

> Kolego, glikol stosujesz tam gdzie jest ryzyko zamarzania. Na przyk&#179;ad > instalacja solarna lub uk&#179;ad ch&#179;odzenia w samochodzie. Wydaje mi si&#234;, &#191;e w > twojej instalacji CO nie ma ryzyka zamarzania (o ile masz sprawny piec). > Tak wi&#234;c w instalacji CO zawsze najlepszym czynnikiem przenoszenia bedzie > woda. Jesli wod&#234; zamienisz na glikol to instalacja CO bedzie mia&#179;a oko&#179;o > 15% mniejsz&#177; sprawno&#182;&#230; w przenoszeniu ciep&#179;a w porównaniu do wody.
Bardzo diz&#234;kuj&#234; za odpowied&#188;. W&#179;a&#182;nie o tak&#177; informacj&#234; mi chodzi&#179;o. Krótko i na temat.

pozdrawiam

jasiek
Pospieszyłe¶ się z podziękowaniami. Chyba że lubisz dziękować jak kto¶ Ci nawija
makaron na uszy. Te 15% to nieprawda bo niby sk±d by się miało wzi±ć jak ciepło
wła¶ciwe glikolu jest prawie o połowę niższe niż wody. I nie opowiadaj o tym
nikomu. Jeszcze trafisz na takiego co się trochę zna i Cie wy¶mieje. Samego
glikolu nie stosuje się gdzie jest ryzyko zamarznięcia. Na przykład w
samochodach. Glikol zamarza przy -11 stopniach. Ale zmieszany w odpowiednim
stosunku z wod± -35. Za to będzie doskonałym no¶nikiem ciepła w instalacjach
pracuj±cych w temperaturach wyższych niż 100 stopni. Ma temperaturę wrzenie ok
200 stopni.  --

Data: 2010-11-22 21:15:02
Autor: Mirek
Olej w grzejnikach

[...]

Czyli wnioskujesz aby CO zalewać roztworem Glikolu? Znasz instalacje CO które pracuj± powyżej 100 stopni C? Nie mieszaj człowiekowi w głowie bo zaleje sobie instalację glikolem na podstawie Twoich rad.

Data: 2010-11-23 00:35:19
Autor: kogutek
Olej w grzejnikach

> [...]
> w&#179;a&#182;ciwe glikolu jest prawie o po&#179;ow&#234; ni&#191;sze ni&#191; wody. I nie opowiadaj o > tym
> nikomu. Jeszcze trafisz na takiego co si&#234; troch&#234; zna i Cie wy&#182;mieje. > Samego
> glikolu nie stosuje si&#234; gdzie jest ryzyko zamarzni&#234;cia. Na przyk&#179;ad w
> samochodach. Glikol zamarza przy -11 stopniach. Ale zmieszany w > odpowiednim
> stosunku z wod&#177; -35. Za to b&#234;dzie doskona&#179;ym no&#182;nikiem ciep&#179;a w > instalacjach
> pracuj&#177;cych w temperaturach wy&#191;szych ni&#191; 100 stopni. Ma temperatur&#234; > wrzenie ok

Czyli wnioskujesz aby CO zalewa&#230; roztworem Glikolu? Znasz instalacje CO które pracuj&#177; powy&#191;ej 100 stopni C? Nie mieszaj cz&#179;owiekowi w g&#179;owie bo zaleje sobie instalacj&#234; glikolem na podstawie Twoich rad.
Był u mnie dzisiaj czarownik. Moglem mieć dwa życzenia z których spełni jedno.
Chciałem żeby na ¦wiecie był pokój. Pokręcił głow± i poprosił o co¶
łatwiejszego. Wypaliłem że chcę żeby jeden taki Mirek z niusów zacz±ł w końcu
używać głowy. Powiedział że zrobi jednak pokój na Ziemi.   --

Data: 2010-11-09 21:05:34
Autor: Rentier
Olej w grzejnikach

1) Olej może być łatwopalny. W przypadku najmniejszej nieszczelności w
instalacji w pobliżu pieca możesz mieć pożar.
2) W instalacji możesz mieć elementy gumowe (np membrana na zbiorniku
wyrównawczym). Te elementy gumowe mogą być nie odporne na kontakt z olejem.
3) Wszelkie odpowietrzacze na instalacji skonstruowane są na współpracę z
wodą - mogą źle działać w oleju
4) Jak sam piszesz olej słabo oddaje ciepło - czy zależy Ci na tym aby
czynnik grzewczy źle oddawał ciepło do wnętrza pomieszczenia?
5) W przypadku potrzeby opróźnienia instalacji (np  duĹĽy przeglÄ…d, wymiana
filtrów, wymiana grzejników) pojawi się problem eklologiczny - gdzie spuścić
olej z instalacji.
6) Olej w trakcie podgrzewania może wydzielać frakcje lotne ktore bedą
wydostawały się przez odpowietrzacze - czy chcesz to wdychać?
7) Najprawdopodobniej producent pieca opisuje jakie powinno być medium
grzewcze - trzymaj siÄ™ instrukcji pieca i instalacji i nie kombinuj.

Pkty 1,2,6 mozna pominąć.Olej transformatorowy.
Pkt. 5 do baniaka uprzednio przygotowanego i po przefiltrowaniu zalać znowu.
Reszta do dyskusji.

Data: 2010-11-09 21:15:53
Autor: Marek Dyjor
Olej w grzejnikach
Rentier wrote:
[...]
olejem. 3) Wszelkie odpowietrzacze na instalacji skonstruowane sÄ… na
współpracę z wodą - mogą źle działać w oleju
4) Jak sam piszesz olej słabo oddaje ciepło - czy zależy Ci na tym
aby czynnik grzewczy źle oddawał ciepło do wnętrza pomieszczenia?
5) W przypadku potrzeby opróźnienia instalacji (np  duĹĽy przeglÄ…d,
wymiana filtrĂłw, wymiana grzejnikĂłw) pojawi siÄ™ problem eklologiczny
- gdzie spuścić olej z instalacji.
6) Olej w trakcie podgrzewania może wydzielać frakcje lotne ktore
bedą wydostawały się przez odpowietrzacze - czy chcesz to wdychać?
7) Najprawdopodobniej producent pieca opisuje jakie powinno być
medium grzewcze - trzymaj siÄ™ instrukcji pieca i instalacji i nie
kombinuj.

Pkty 1,2,6 mozna pominąć.Olej transformatorowy.
Pkt. 5 do baniaka uprzednio przygotowanego i po przefiltrowaniu zalać
znowu. Reszta do dyskusji.

dolicz jednak sporo grubsze rury możliwe że większe o dymensję zawory oraz większą pompę.

Data: 2010-11-09 17:57:20
Autor: kogutek
Olej w grzejnikach
S&#197;&#8218;ysza&#197;&#8218;em, ze zwykle grzejniki mozna zalac olejem, ktory wolniej oddaje cieplo niz woda. Czy ktos o tym slyszal?
Czy tu musi to byc jakas specjalna instalacja? Czy warto siÄ&#8482; w co&#197;&#8250; takiego bawic?
To byli Ľli ludzie co mówili że olej wolniej oddaje ciepło. Woda ma najwyższe
ciepło wła¶ciwe z istniej±cych substancji. Przy oleju dwa razy szybciej
osi±gniesz wymagan± temperaturę niż przy wodzie. Ale i dwa razy szybciej
wystygnie niż woda. Amen

Data: 2010-11-21 21:22:32
Autor: Bartek
Olej w grzejnikach
"Jacek" <monia@spam-wp.pl> wrote:
Słyszałem, ze zwykle grzejniki mozna zalac olejem, ktory wolniej oddaje cieplo niz woda. Czy ktos o tym slyszal?
Czy tu musi to byc jakas specjalna instalacja? Czy warto się w co¶ takiego bawic?

Też o tym słyszałem, z tym że to było... 20 lat temu, gdy powszechne były instalacje grawitacyjne.
Wówczas po napaleniu w kotle, ciepło w domu robiło się po dobrych kilku godzinach, bo woda do¶ć wolno rozprowadzała ciepło po instalacji. Słyszałem, że je¶li kto¶ miał dostęp do dużych ilo¶ci oleju transformatorowego, zalewał instalację wła¶nie nim. Po rozpaleniu kotła, grzejniki robiły się błyskawicznie gor±ce.

--
Bartek

Olej w grzejnikach