Olej w grzejnikach

Data: 2010-11-09 14:59:25
Autor: Mirek
Olej w grzejnikach
Użytkownik "Jacek" <monia@spam-wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ibbic4$bi7$1node1.news.atman.pl...
Słyszałem, ze zwykle grzejniki mozna zalac olejem, ktory wolniej oddaje cieplo niz woda. Czy ktos o tym slyszal?
Czy tu musi to byc jakas specjalna instalacja? Czy warto się w co¶ takiego bawic?

Nie radzę. Z następuj±cych powodów:

1) Olej może być łatwopalny. W przypadku najmniejszej nieszczelno¶ci w instalacji w pobliżu pieca możesz mieć pożar.
2) W instalacji możesz mieć elementy gumowe (np membrana na zbiorniku wyrównawczym). Te elementy gumowe mog± być nie odporne na kontakt z olejem.
3) Wszelkie odpowietrzacze na instalacji skonstruowane s± na współpracę z wod± - mog± Ľle działać w oleju
4) Jak sam piszesz olej słabo oddaje ciepło - czy zależy Ci na tym aby czynnik grzewczy Ľle oddawał ciepło do wnętrza pomieszczenia?
5) W przypadku potrzeby opróĽnienia instalacji (np  duży przegl±d, wymiana filtrów, wymiana grzejników) pojawi się problem eklologiczny - gdzie spu¶cić olej z instalacji.
6) Olej w trakcie podgrzewania może wydzielać frakcje lotne ktore bed± wydostawały się przez odpowietrzacze - czy chcesz to wdychać?
7) Najprawdopodobniej producent pieca opisuje jakie powinno być medium grzewcze - trzymaj się instrukcji pieca i instalacji i nie kombinuj.

Data: 2010-11-09 15:07:01
Autor: ±ćęłń󶼿
Olej w grzejnikach
No i drogie jak sq... (no chyba, że używana frytura ;))
Ale s± tacy co zalewaj± Borygo.
Szczególnie, jak nie grzej± non-stop (jakie¶ domki za mistem itp.).
Tylko nadal drogo.
No i jakby się lokalesi dowiedzieli ;-))

Data: 2010-11-11 23:39:44
Autor: BQB
Olej w grzejnikach
W dniu 2010-11-09 15:07, ±ćęłń󶼿 pisze:
[...]

Borygo, to mieszanina alkoholu, a nie oleju :P

Data: 2010-11-12 07:50:00
Autor: emarcin
Olej w grzejnikach
[...]

A precyzyjniej glikolu etylenowego z wod± - to najprostrzy (najtańszy)
sposób "zrobienia" sobie borygo.

Pozdrawiam emarcin

Data: 2010-11-14 13:21:14
Autor: ±ćęłń󶼿
Olej w grzejnikach
W Twoich okolicach lokalesi pij± olej?

-- -- -

Borygo to mieszanina alkoholu, a nie oleju

Data: 2010-11-21 20:26:57
Autor: jasiek
Olej w grzejnikach

A precyzyjniej glikolu etylenowego z wod± - to najprostrzy (najtańszy)
sposób "zrobienia" sobie borygo.

Pozdrawiam emarcin
Pozwole się podpi±ć i zapytać, a gdyby zalać instalację samym glikolem?  to byłoby lepiej niż wod± czy goorzej, oczywi¶cie chodzi mi czy lepiej o prędko¶ć nagrzewania i "oddawania" ciepła, a może zamiast czystym glikolem to jakim¶ wysoko procentowym (powiedzmy 50%) z wod±?

pozdrawiam

jasiek

Data: 2010-11-21 22:58:34
Autor: kogutek
Olej w grzejnikach

> A precyzyjniej glikolu etylenowego z wod&#177; - to najprostrzy (najta&#241;szy)
> sposób "zrobienia" sobie borygo.
>
> Pozdrawiam emarcin
Pozwole si&#234; podpi&#177;&#230; i zapyta&#230;, a gdyby zala&#230; instalacj&#234; samym glikolem?  to by&#179;oby lepiej ni&#191; wod&#177; czy goorzej, oczywi&#182;cie chodzi mi czy lepiej o pr&#234;dko&#182;&#230; nagrzewania i "oddawania" ciep&#179;a, a mo&#191;e zamiast czystym glikolem to jakim&#182; wysoko procentowym (powiedzmy 50%) z wod&#177;?

pozdrawiam

jasiek
A nie możesz sobie w googlach sprawdzić jake glikol ma ciepło wła¶ciwe. Przy
okazji znajdziesz sobie tabelkę jak się zmienia temperatura zamarzania w
zależno¶ci od stężenia w wodzie. --

Data: 2010-11-22 10:21:24
Autor: jasiek
Olej w grzejnikach

--

Pewnie, że mogę sprawdzić (zreszt± karta charakterystyki producenta i tak jest lepsza), ale nie chodzi mi o ciepło wła¶ciwe i temperaturę zamarzania, tylko czy może kto¶ wie jak czysty glikol sprawowałby się w instalacji c.o., czy nie ma jakiego¶ skutku ubocznego dla instalacji wykonanej ze stali i żeliwa, oraz dla pieca, pompki etc. Chciałbym poprostu dowiedzieć się jak to wygl±da praktycznie, a nie tabelarycznie. Może akurat kto¶ robił co¶ takiego w domu, w warunkach laboratoryjnych już to sprawdzałem, ale to nie to samo co warunki "polowe"

pozdrawiam

jasiek

Data: 2010-11-22 16:24:47
Autor: Mirek
Olej w grzejnikach

Użytkownik "jasiek" <jasiekabc@poczta.fm> napisał w wiadomo¶ci news:icdcmi$bcn$1inews.gazeta.pl...

[...]

Kolego, glikol stosujesz tam gdzie jest ryzyko zamarzania. Na przykład instalacja solarna lub układ chłodzenia w samochodzie. Wydaje mi się, że w twojej instalacji CO nie ma ryzyka zamarzania (o ile masz sprawny piec). Tak więc w instalacji CO zawsze najlepszym czynnikiem przenoszenia bedzie woda. Jesli wodę zamienisz na glikol to instalacja CO bedzie miała około 15% mniejsz± sprawno¶ć w przenoszeniu ciepła w porównaniu do wody.

Data: 2010-11-22 16:45:35
Autor: jasiek
Olej w grzejnikach

[...]
Bardzo dizękuję za odpowiedĽ. Wła¶nie o tak± informację mi chodziło. Krótko i na temat.

pozdrawiam

jasiek

Data: 2010-11-22 20:51:12
Autor: kogutek
Olej w grzejnikach

> Kolego, glikol stosujesz tam gdzie jest ryzyko zamarzania. Na przyk&#179;ad > instalacja solarna lub uk&#179;ad ch&#179;odzenia w samochodzie. Wydaje mi si&#234;, &#191;e w > twojej instalacji CO nie ma ryzyka zamarzania (o ile masz sprawny piec). > Tak wi&#234;c w instalacji CO zawsze najlepszym czynnikiem przenoszenia bedzie > woda. Jesli wod&#234; zamienisz na glikol to instalacja CO bedzie mia&#179;a oko&#179;o > 15% mniejsz&#177; sprawno&#182;&#230; w przenoszeniu ciep&#179;a w porównaniu do wody.
Bardzo diz&#234;kuj&#234; za odpowied&#188;. W&#179;a&#182;nie o tak&#177; informacj&#234; mi chodzi&#179;o. Krótko i na temat.

pozdrawiam

jasiek
Pospieszyłe¶ się z podziękowaniami. Chyba że lubisz dziękować jak kto¶ Ci nawija
makaron na uszy. Te 15% to nieprawda bo niby sk±d by się miało wzi±ć jak ciepło
wła¶ciwe glikolu jest prawie o połowę niższe niż wody. I nie opowiadaj o tym
nikomu. Jeszcze trafisz na takiego co się trochę zna i Cie wy¶mieje. Samego
glikolu nie stosuje się gdzie jest ryzyko zamarznięcia. Na przykład w
samochodach. Glikol zamarza przy -11 stopniach. Ale zmieszany w odpowiednim
stosunku z wod± -35. Za to będzie doskonałym no¶nikiem ciepła w instalacjach
pracuj±cych w temperaturach wyższych niż 100 stopni. Ma temperaturę wrzenie ok
200 stopni.  --

Data: 2010-11-22 21:15:02
Autor: Mirek
Olej w grzejnikach

[...]

Czyli wnioskujesz aby CO zalewać roztworem Glikolu? Znasz instalacje CO które pracuj± powyżej 100 stopni C? Nie mieszaj człowiekowi w głowie bo zaleje sobie instalację glikolem na podstawie Twoich rad.

Data: 2010-11-23 00:35:19
Autor: kogutek
Olej w grzejnikach

> [...]
> w&#179;a&#182;ciwe glikolu jest prawie o po&#179;ow&#234; ni&#191;sze ni&#191; wody. I nie opowiadaj o > tym
> nikomu. Jeszcze trafisz na takiego co si&#234; troch&#234; zna i Cie wy&#182;mieje. > Samego
> glikolu nie stosuje si&#234; gdzie jest ryzyko zamarzni&#234;cia. Na przyk&#179;ad w
> samochodach. Glikol zamarza przy -11 stopniach. Ale zmieszany w > odpowiednim
> stosunku z wod&#177; -35. Za to b&#234;dzie doskona&#179;ym no&#182;nikiem ciep&#179;a w > instalacjach
> pracuj&#177;cych w temperaturach wy&#191;szych ni&#191; 100 stopni. Ma temperatur&#234; > wrzenie ok

Czyli wnioskujesz aby CO zalewa&#230; roztworem Glikolu? Znasz instalacje CO które pracuj&#177; powy&#191;ej 100 stopni C? Nie mieszaj cz&#179;owiekowi w g&#179;owie bo zaleje sobie instalacj&#234; glikolem na podstawie Twoich rad.
Był u mnie dzisiaj czarownik. Moglem mieć dwa życzenia z których spełni jedno.
Chciałem żeby na ¦wiecie był pokój. Pokręcił głow± i poprosił o co¶
łatwiejszego. Wypaliłem że chcę żeby jeden taki Mirek z niusów zacz±ł w końcu
używać głowy. Powiedział że zrobi jednak pokój na Ziemi.   --

Data: 2010-11-09 21:05:34
Autor: Rentier
Olej w grzejnikach

1) Olej może być łatwopalny. W przypadku najmniejszej nieszczelności w
instalacji w pobliżu pieca możesz mieć pożar.
2) W instalacji możesz mieć elementy gumowe (np membrana na zbiorniku
wyrównawczym). Te elementy gumowe mogą być nie odporne na kontakt z olejem.
3) Wszelkie odpowietrzacze na instalacji skonstruowane są na współpracę z
wodą - mogą źle działać w oleju
4) Jak sam piszesz olej słabo oddaje ciepło - czy zależy Ci na tym aby
czynnik grzewczy źle oddawał ciepło do wnętrza pomieszczenia?
5) W przypadku potrzeby opróźnienia instalacji (np  duĹĽy przeglÄ…d, wymiana
filtrów, wymiana grzejników) pojawi się problem eklologiczny - gdzie spuścić
olej z instalacji.
6) Olej w trakcie podgrzewania może wydzielać frakcje lotne ktore bedą
wydostawały się przez odpowietrzacze - czy chcesz to wdychać?
7) Najprawdopodobniej producent pieca opisuje jakie powinno być medium
grzewcze - trzymaj siÄ™ instrukcji pieca i instalacji i nie kombinuj.

Pkty 1,2,6 mozna pominąć.Olej transformatorowy.
Pkt. 5 do baniaka uprzednio przygotowanego i po przefiltrowaniu zalać znowu.
Reszta do dyskusji.

Data: 2010-11-09 21:15:53
Autor: Marek Dyjor
Olej w grzejnikach
Rentier wrote:
[...]
olejem. 3) Wszelkie odpowietrzacze na instalacji skonstruowane sÄ… na
współpracę z wodą - mogą źle działać w oleju
4) Jak sam piszesz olej słabo oddaje ciepło - czy zależy Ci na tym
aby czynnik grzewczy źle oddawał ciepło do wnętrza pomieszczenia?
5) W przypadku potrzeby opróźnienia instalacji (np  duĹĽy przeglÄ…d,
wymiana filtrĂłw, wymiana grzejnikĂłw) pojawi siÄ™ problem eklologiczny
- gdzie spuścić olej z instalacji.
6) Olej w trakcie podgrzewania może wydzielać frakcje lotne ktore
bedą wydostawały się przez odpowietrzacze - czy chcesz to wdychać?
7) Najprawdopodobniej producent pieca opisuje jakie powinno być
medium grzewcze - trzymaj siÄ™ instrukcji pieca i instalacji i nie
kombinuj.

Pkty 1,2,6 mozna pominąć.Olej transformatorowy.
Pkt. 5 do baniaka uprzednio przygotowanego i po przefiltrowaniu zalać
znowu. Reszta do dyskusji.

dolicz jednak sporo grubsze rury możliwe że większe o dymensję zawory oraz większą pompę.

Olej w grzejnikach