Olszewski: projekt i has³o IV RP nigdy mnie nie przekonywa³y.

Data: 2011-03-13 18:15:26
Autor: Przemys³aw W
Olszewski: projekt i has³o IV RP nigdy mnie nie przekonywa³y.
Jaros³aw Kaczyñski móg³ zostaæ prezydentem. B³êdem by³o narzucenie mu formu³y milczenia o Smoleñsku i by³o to czym¶ sztucznym. Kaczyñski ma jeszcze szansê na rz±dzenie. Projekt i has³o IV RP nigdy mnie nie przekonywa³y. Buduj±c IV RP, przyjmujemy milcz±co, ¿e zosta³a zbudowana III RP, a z niczym takim nie mamy i nie mieli¶my do czynienia - mówi w drugiej czê¶ci rozmowy dla Onet.pl Jan Olszewski. By³y premier RP uwa¿a, ¿e Lech Kaczyñski chcia³ opublikowaæ drugi aneks do raportu WSI: "Lech Kaczyñski pracowa³ nad drugim aneksem do raportu ws. WSI i uwzglêdnia³ stanowisko Trybuna³u Konstytucyjnego. Ta sprawa ca³y czas by³a na porz±dku prac pana prezydenta i na mój stan wiedzy prezydent Kaczyñski zamierza³ aneks opublikowaæ". Na koniec Olszewski dodaje, ¿e nie wybiera siê wspólnie z Bronis³awem Komorowskim na beatyfikacjê Jana Paw³a II: "Zaproszenia nie otrzyma³em. Nie wybieram siê i nikt z Kancelarii Prezydenta nie kontaktowa³ siê ze mn±, o co nie mam pretensji".
Jacek Nizinkiewicz: Zgadza siê pan z Jaros³awem Kaczyñskim, ¿e moraln± i polityczn± winê za katastrofê smoleñsk± ponosi Donald Tusk, Bronis³aw Komorowski, Rados³aw Sikorski, Bogdan Klich i Tomasz Arabski?

Jan Olszewski: W ka¿dym demokratycznym pañstwie istnieje pojêcie odpowiedzialno¶ci politycznej za tego rodzaju wydarzenie jak katastrofa smoleñska. Przy czym zakres tej odpowiedzialno¶ci musi byæ adekwatny do wagi i wymiaru zdarzenia. W tym wypadku, jak do tej pory, nikt nie poniós³ ¿adnej odpowiedzialno¶ci politycznej w tej sprawie, co jest swoist± negatywn± cenzurk± wystawion± praktyce i obyczajom naszego ¿ycia publicznego.

A pan wiedzia³, kto wchodzi w sk³ad delegacji? Nie zapali³a siê panu czerwona lampka, ¿e delegacja prezydencka z³o¿ona z tylu wa¿nych osób by³a co najmniej dyskusyjna?

Problemem nie jest sk³ad delegacji tylko organizacja jej przelotu. Nie do wyobra¿enia by³ dla mnie fakt, ¿e wraz z prezydentem na pok³adzie jednego samolotu znalaz³o siê praktycznie ca³e dowództwo Wojska Polskiego. Tego faktu w ¿aden sposób nie da siê usprawiedliwiæ i to jest wy³±czna i oczywista odpowiedzialno¶æ - nie tylko polityczna i moralna - ministra obrony narodowej.

My¶li pan, ¿e Jaros³aw Kaczyñski mia³ szanse wygraæ wybory prezydenckie?

Tak. Jaros³aw Kaczyñski móg³ zostaæ prezydentem. B³êdem by³o narzucenie mu formu³y milczenia o Smoleñsku i by³o to czym¶ sztucznym.

Ten b³±d kosztowa³ Jaros³awa Kaczyñskiego prezydenturê?

Bardzo byæ mo¿e.

A jakim prezydentem by³ Lech Kaczyñski?

W ci±gu prezydentów III RP by³ jedynym prezydentem, który mia³ jednoznacznie sprecyzowan± koncepcjê polskiej racji stanu.

Ale nie by³ prezydentem o nastawieniu prorosyjskim?

Nastawienie prorosyjskie by³o bezwarunkowym warunkiem sprawowania tego urzêdu w PRL-u. Prezydent RP mo¿e mieæ tylko jedno nastawienie - propolskie. ¦p. prezydent Lech Kaczyñski mia³ takie i tylko takie nastawienie.

Donald Tusk nie kieruje siê racj± stanu?

Polsk± racjê stanu mo¿na pojmowaæ bardzo ró¿nie, w zale¿no¶ci od tego, jakie warto¶ci uznaje siê za fundamentalne dla polskiego pañstwa. Prawdê mówi±c, nie znam stanowiska premiera Tuska w tej sprawie i musia³bym siê go jako¶ domy¶laæ. Gdybym mia³ to robiæ na podstawie jego wypowiedzi w Sejmie o przyczynach, dla których - w imiê dobrych polsko-rosyjskich stosunków - uwa¿a³ za mo¿liwe przyjêcie biernej postawy w sprawie smoleñskiej katastrofy, to wnioski by³yby dla premiera Tuska rzeczywi¶cie katastrofalne. Wolê jednak tego nie robiæ i przyjmujê, ¿e wyst±pienie premiera w tej sprawie jest nieszczê¶liw± formu³± retoryczn±.

Czy Jaros³aw Kaczyñski zostanie kiedy¶ premierem?

My¶lê, ¿e Kaczyñski ma szansê na rz±dzenie.

A prawica nie jest dzisiaj zbyt rozdrobniona?

Mia³bym trudno¶ci w okre¶leniu pojêcia prawicy w Polsce, bo w naszym ¿yciu politycznym tradycyjne podzia³y na lewicê i prawicê s± w moim przekonaniu nieadekwatne do rzeczywistych programów partyjnych. Trudno jest dokonaæ takiego podzia³u zw³aszcza w sytuacji, gdy autentyczna lewica w ogóle w polskim ¿yciu politycznym nie wystêpuje.

SLD nie jest parti± lewicow±?

Dzisiejsze SLD ma historycznie okre¶lony polityczny rodowód i jak dotychczas pozostaje w swej praktyce wierna tym PRL-owskim tradycjom. Jest to typowa partia w³adzy, a nie idei. Aktualnie lewicowo¶æ SLD przejawia siê g³ównie w has³ach o równouprawnieniu mniejszo¶ci, popieraniu partnerskich zwi±zków homoseksualnych, prawa do aborcji i tym podobnych kwestii - raczej obyczajowych ni¿ spo³ecznych.

Wyobra¿a pan sobie koalicjê PiS-SLD?

Pomy¶leæ to siê da, ale zdarzyæ siê nie powinno.

Dlaczego nie wzi±³ pan udzia³u w posiedzeniu RBN, mimo ¿e by³ pan zaproszony przez Bronis³awa Komorowskiego?

Zaproszenie dosta³em, co prawda telefoniczne, bo widocznie poczta dziwnie dzia³a. Nie wzi±³em udzia³u w posiedzeniu RBN ze wzglêdów zdrowotnych, ale gdybym wiedzia³, ¿e na posiedzenie Rady zaproszony jest równie¿ gen. Wojciech Jaruzelski, to niezale¿nie od stanu zdrowia odmówi³bym swojego udzia³u.

Ale prezydent Komorowski zaprasza³ wszystkich urzêduj±cych prezydentów i premierów.

Nieprawda, bo je¶li tak by by³o, to prezydent Komorowski powinien zaprosiæ kogo¶ jeszcze.

Kogo Bronis³aw Komorowski powinien by³ zaprosiæ na RBN?

Prezydent Komorowski powinien by³ zaprosiæ na RBN gen. Kiszczaka.

Ale gen. Czes³aw Kiszczak nie zosta³ premierem, ani nigdy nie by³ prezydentem.

Ale pierwszym desygnowanym premierem po 1989 r. by³ gen. Kiszczak.

Ale nie stworzy³ rz±du.

Nie szkodzi, ale wed³ug stanu prawnego by³ premierem. Premier Pawlak przez 33 dni pe³ni³ funkcjê premiera i kierowa³ rz±dem, który ja powo³a³em, mimo ¿e w³asnego rz±du nie uda³o mu siê utworzyæ. Podobnie by³o z gen. Kiszczakiem. By³ wtedy taki sam stan prawny. Wiêc albo Bronis³aw Komorowski zapomnia³ o gen. Kiszczaku, albo chcia³ zapomnieæ.

Czy wybiera siê pan z prezydentem Komorowskim do Rzymu na uroczysto¶ci beatyfikacyjne Jana Paw³a II?

Zaproszenia nie otrzyma³em i o ile wiem sk³ad prezydenckiej pielgrzymki do Rzymu  nie jest przes±dzony. Mówi siê, ¿e bêdzie zale¿ny od swobodnego wyboru prezydenta, co w moim przekonaniu ma pe³ne uzasadnienie. Osobi¶cie chcia³bym tê uroczysto¶æ obchodziæ na Placu Zwyciêstwa w Warszawie, bo to miejsce kojarzy mi siê ze s³awn± homili± Jana Paw³a II w trakcie jego pierwszej polskiej pielgrzymki. Z mojego punktu widzenia najlepszym symbolem historycznej roli polskiego papie¿a jest w³a¶nie to miejsce i te wydarzenia.

Czyli nie wybiera siê i nikt z Kancelarii Prezydenta w tej sprawie nie kontaktowa³ siê z panem?

Nie wybieram siê i nikt z Kancelarii Prezydenta nie kontaktowa³ siê ze mn±, o co nie mam pretensji.

A nie jest b³êdem nieuczestniczenie Jaros³awa Kaczyñskiego w posiedzeniach RBN?

To jest jego wola.

Czy uwa¿a pan, ¿e drugi aneks do raportu WSI powinien zostaæ opublikowany?

Prezydent Lech Kaczyñski pracowa³ nad drugim aneksem do raportu ws. WSI i uwzglêdnia³ stanowisko Trybuna³u Konstytucyjnego. Ta sprawa ca³y czas by³a na porz±dku prac pana prezydenta i na mój stan wiedzy prezydent Kaczyñski zamierza³ aneks opublikowaæ.

Panie premierze, co jaki¶ czas polityka siê o pana upomina. Przed ostatnimi wyborami prezydenckimi prof. Jadwiga Staniszkis stwierdzi³a, ¿e pañska osoba by³aby najlepsz± kandydatur± na prezydenta z ramienia PiS, a pañscy wspó³pracownicy czy osoby panu bliskie politycznie i zawodowo stworzy³y ksi±¿kê w ho³dzie panu - "Racja Stanu". Zamierza pan wróciæ do polityki?

W tym wieku? To by³oby niedorzeczne. Szanujmy swoje zdrowie, ale przede wszystkim stanowiska pañstwowe.

Na koniec, czy uwa¿a pan, ¿e Krzysztof Piesiewicz, bliski panu zawodowo z czasów PRL, wróci do praktyki zawodowej lub polityki?

Mam wiele sympatii dla Krzysztofa Piesiewicza jako kolegi z czasów wspólnej dzia³alno¶ci obroñczej. Uwa¿am jednak, ¿e przydarzy³a mu siê rzecz nie do wybaczenia dla senatora RP - uleg³ ¿±daniom szanta¿ystów. W obyczajach obowi±zuj±cych w ¿yciu publicznym demokratycznego pañstwa to rzecz niedopuszczalna i cz³owiek, któremu siê to przydarzy³o powinien zrezygnowaæ z funkcji publicznej. W naszych warunkach te standardy nie s± przestrzegane i my¶lê, ¿e to sk³ania Krzysztofa Piesiewicza do dalszego uczestnictwa w pracach Senatu.

A czy przekonuje pana projekt IV RP?

Projekt i has³o IV RP nigdy mnie nie przekonywa³y. Buduj±c IV RP, przyjmujemy milcz±co, ¿e zosta³a zbudowana III RP, a z niczym takim nie mamy i nie mieli¶my do czynienia.

A czy którakolwiek z partii jest w stanie zbudowaæ III RP?

Programowo tylko PiS.

Ale zgodnie z sonda¿ami, to raczej PO wygra najbli¿sze wybory.

Nie by³bym wcale taki pewny zwyciêstwa PO w najbli¿szych wyborach. A o rz±dzie PO mogê powiedzieæ tylko, ¿e przy bardzo z³ym rz±dzie mo¿na sobie wyobraziæ jeszcze gorszy.

Dziêkujê za rozmowê.

Koniec czê¶ci drugiej.

Rozmawia³: Jacek Nizinkiewicz

W pierwszej czê¶ci rozmowy dla Onet.pl, która znajduje siê TUTAJ, Jan Olszewski powiedzia³: "Donald Tusk nie zda³ egzaminu je¶li chodzi o wyja¶nienie ¶mierci prezydenta RP. Postêpowanie premiera Tuska w tej sprawie jest dla mnie niewyt³umaczalne. Pozostawienie wy³±cznej inicjatywy stronie rosyjskiej nie da siê wyt³umaczyæ ¿adnymi wzglêdami politycznymi, dyplomatycznymi. Mo¿na powiedzieæ, ¿e premier polskiego rz±du - nie zdaj±c sobie pewnie z tego sprawy - przyj±³ narzucony nam przez Rosjan status PRL. Polska powinna zabiegaæ o wyja¶nienie przyczyn katastrofy smoleñskiej na forum miêdzynarodowym".

http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/olszewski-projekt-i-haslo-iv-rp-nigdy-mnie-nie-prz,1,4209120,wiadomosc.html

Przemek

--

.."Prezydent Lech Kaczyñski u³askawi³ gangstera, z którym jego ziêæ prowadzi³ interesy. Marcin Dubieniecki i Adam S. pojawiaj± siê w dokumentach jednej ze spó³ek. Udzia³y w niej ma tak¿e Robert Draba, by³y szef kancelarii Lecha Kaczyñskieg. Ziêæ Lecha Kaczyñskiego i by³y szef jego kancelarii prowadzili interesy z przestêpc±, którego u³askawi³ nie¿yj±cy prezydent".

Data: 2011-03-13 19:28:42
Autor: pluton
[...]

Poniesiw, spoko.

[...]

Jezeli problemem nie jest sklad delegacji, to po co pieprzysz o tym,
ze do samolotu wsiadlo cale dowodztwo wojska polskiego ?
To w koncu sklad jest problemem, czy nie ?

I co ma do tego minister obrony narodowej ? Mia³ szambonurowi ustalac sklad
delegacji ?

Tak. Jaros³aw Kaczyñski móg³ zostaæ prezydentem. B³êdem by³o narzucenie mu
formu³y milczenia o Smoleñsku i by³o to czym¶ sztucznym.

Jarek, machaj teraz trupem ile wlezie. Zobaczymy, jaki bedzie wynik wyborow.

Nullification

Data: 2011-03-14 07:56:18
Autor: Przemys³aw W
Olszewski: projekt i has³o IV RP nigdy mnie nie przekonywa³y.

U¿ytkownik "pluton" <zielonadupax@gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ilj2b9$7aj$1inews.gazeta.pl...
[...]

Coraz bardziej ¿a³osny jest ten Olszewski. Do koñca ¿ycia nie zrozumie po co by³a nocna zmiana.

Przemek