Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a po datek od przychodu

Data: 2011-05-10 11:47:12
Autor: Rex
Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a po datek od przychodu
Witam,

razem z kuzynem tworzę tzw. małą wspólnotę mieszkaniową. Mamy obaj siedem wyodrębnionych lokali w kamienicy. Każdy z nas za swoje lokale przelewa co miesiąc na rachunek wspólnoty mieszkaniowej opłatę (fundusz remontowo-eksploatacyjny) na utrzymanie części wspólnych nieruchomości (dach, klatka schodowa, elewacja itp.) oraz na wynagrodzenie dla administratora nieruchomości. Niezależnie od tego, na ten sam rachunek przelewamy opłaty za media za swoje lokale (wcześniej te pieniądze zbieramy od najemców naszych lokali).

I tu mam pytanie odnośnie podatku dochodowego z tytułu najmu. Jestem ryczałtowcem i płacę 8,5% podatku od przychodu. Czy od kwoty za media i opłaty eksploatacyjnej, którą najemca przelewa na mój rachunek (ja tę kwotę przelewam następnie na rachunek wsp. mieszkaniowej) powinienem płacić podatek dochodowy?
  JeÅ›li tak, to czy jest jakiÅ› sposób, żeby ominąć pÅ‚acenie tego podatku? Np. najemca przelewa na jeden z moich rachunków sam czynsz, a na drugi media+opÅ‚atÄ™ eksploatacyjnÄ…?

Z góry dziękuję za pomoc

--
Pozdrawiam,
Rex

Data: 2011-05-10 10:14:32
Autor: jureq
Op³ata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu
Dnia Tue, 10 May 2011 11:47:12 +0200, Rex napisał(a):

[...]
płacenie tego podatku? Np. najemca przelewa na jeden z moich rachunków
sam czynsz, a na drugi media+opłatę eksploatacyjną?

Napewno nie płacisz podatku od opłat za media. Uważam, że w wypadku opłaty eksploatacyjnej jest to mniej oczywiste. Jest to zasadniczo koszt do którego ponoszenia zobowiązany jest właściciel lokalu a nie najemca. I dlatego nie można go przerzucić na najemcę. Może ktoś inny się jeszcze wypowie. Najlepiej w oparciu o oficjalne interpretacje skarbówki lub wyroki sądowe. Jedyne czego trzeba pilnować, to wyszczególnienie tych opłat za media na jakimś "papierze". Tym papierem może być umowa (w mowie powinna być podane że najemca płaci określony co do kwoty czynsz i zmienne opłaty za media), szczegółowy rachunek który wystawiasz najemcy, lub nawet potwierdzenie wpłaty z rozbiciem na poszczególne pozycje.

Data: 2011-05-11 23:43:54
Autor: Rex
Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu

Napewno nie płacisz podatku od opłat za media.

To wcale nie jest takie pewne. Obiło mi się o uszy, że media są też przychodem.

Uważam, że w wypadku
opłaty eksploatacyjnej jest to mniej oczywiste. Jest to zasadniczo koszt
do którego ponoszenia zobowiązany jest właściciel lokalu a nie najemca.

Ostatecznie wszystkie koszty z związane z eksploatacją lokalu ponosi najemca. W przeciwnym wypadku wynajem lokalu byłby nierentowny.

--
Pozdrawiam,
Rex

Data: 2011-05-14 11:07:49
Autor: Gotfryd Smolik news
Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu
On Wed, 11 May 2011, Rex wrote:

[...jureq...]
Napewno nie p³acisz podatku od op³at za media.

To wcale nie jest takie pewne.

  No wiesz, zakau nie ma.
  Znaczy wolno zap³aciæ podatek od op³at za media, kary za to nie ma.
  Ale *formalnie* urz±d stwierdziwszy tak± nieprawid³owo¶æ podczas
kontroli powinien (w "pañstwie prawa") wydaæ decyzjê o zwrocie
nadp³aty :|

Obi³o mi siê o uszy, ¿e media s± te¿ przychodem.

  Przepisy siê obi³y? ;) (mo¿esz ew. obiæ tego, kto uszy obija³)
  A po polsku - argument "s³ysza³em" jest bardzo s³aby, bo podstaw±
jest wiedzieæ: 1. *kiedy* 2. *od kogo* 3. na jakiej podstawie
  :)
  ¯eby nie by³o - prawd± jest, i¿ mechanizm "niep³acenia" wcale
*nie* jest oczywisty. Ale tylko dlatego, ¿e zapomina siê czasami
o podstawie p³acenia podatku - a podstaw± nie jest najcze¶ciej
ustawa o podatku. Przepisy o podatku najczê¶ciej s± na *koñcu*
³añcuszka okre¶lania "podstawy" (i AFAIR s± na to wyroki SN i NSA).

  Podstaw± jest ustawa *klasyfikuj±ca* zdarzenia (ustawa o podatku
dopiero ka¿e p³aciæ podatek o "zdarzeñ zaliczanych do", a to
ustawa "cywilnoprawna", taka jak Kodeks Cywilny, Prawo Autorskie,
Prawo Bankowe itede okre¶laj± ow± "klasyfikacjê").

Uwa¿am, ¿e w wypadku
op³aty eksploatacyjnej jest to mniej oczywiste. Jest to zasadniczo koszt
do którego ponoszenia zobowi±zany jest w³a¶ciciel lokalu a nie najemca.

Ostatecznie wszystkie koszty z zwi±zane z eksploatacj± lokalu ponosi najemca.

  Ale Kodeks Cywilny bardzo jasno okre¶la, które wydatki *powinien ponosiæ
najemca* (a wiêc je¶li ponosi je w³a¶ciciel, to jest tylko "po¶rednikiem"),
a które *nie* nale¿± do jego obowi±zków, bo s± obowi±zkiem wynajmuj±cego,
wiêc nale¿y je zaliczyæ do "op³at na rzecz wynajmuj±cego".
  Nawet jakby to najemca je fizycznie wp³aca³ do kasy.
  Wtedy to najemca jest "po¶ednikiem" i wp³acone pieniadze s± przychodem
wynajmuj±cego.

  Zwracam uwagê, ¿e jakby w rachubê wchodzi³ np. VAT, to by³oby inaczej
o tyle, ¿e tam podstaw± jest "wydanie" lub "¶wiadczenie", a nie sprzeda¿
lub us³uga w rozumieniu umowy cywilnoprawnej (plus przepis o wyj±tku
dla przypadku kiedy po¶rednik dokonuje operacji "na rzecz").

W przeciwnym wypadku wynajem lokalu by³by nierentowny.

  Ale rentowno¶æ owego wynajmu jest w³a¶nie opodatkowana ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-16 13:52:10
Autor: Rex
[...]

To jak wygl±da sprawa z op³at± eksploatacyjn± (ja nazywam j± funduszem remontowo-eksploatacyjnym) w moim przypadku; czy powinienem j± wliczaæ do podstawy opodatkowania, czy te¿ nie?

--
Pozdrawiam,
Rex

Data: 2011-05-14 10:54:27
Autor: Gotfryd Smolik news
Op³ata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu
On Tue, 10 May 2011, jureq wrote:

Dnia Tue, 10 May 2011 11:47:12 +0200, Rex napisa³(a):

I tu mam pytanie odno¶nie podatku dochodowego z tytu³u najmu. Jestem
rycza³towcem i p³acê 8,5% podatku od przychodu. Czy od kwoty za media i
op³aty eksploatacyjnej, któr± najemca przelewa na mój rachunek (ja tê
kwotê przelewam nastêpnie na rachunek wsp. mieszkaniowej) powinienem
p³aciæ podatek dochodowy?
  Je¶li tak, to czy jest jaki¶ sposób, ¿eby omin±æ
p³acenie tego podatku? Np. najemca przelewa na jeden z moich rachunków
sam czynsz, a na drugi media+op³atê eksploatacyjn±?

Napewno nie p³acisz podatku od op³at za media.

  Zgoda.

Uwa¿am, ¿e w wypadku
op³aty eksploatacyjnej jest to mniej oczywiste. Jest to zasadniczo koszt
do którego ponoszenia zobowi±zany jest w³a¶ciciel lokalu a nie najemca.

  Pytaniem jest, co rozumieæ przez "op³atê eksploatacyjn±".
  Niedawno pisa³em jak to widzê: op³aty zwi±zane np. z funduszem remontowym
IMVHO dok³adnie tak jak piszesz (kwalifikuj± siê do przychodu, jako
"op³ata za zu¿ycie" stanowi±ca czê¶æ czynszu), ale ju¿ op³ata
za ¶mieci jak najbardziej powinna byæ traktowana tak jak media,
bo niby dlaczego mia³oby byæ inaczej?
  A wg tego co widzia³em "w praktyce", ca³o¶ jest wskazywana jako
pojedyncza pozycja do zap³acenia i jedynym kwitkiem z którego wynikaj±
poszczególne pozycje jest informacja lub aneks do umowy.

Mo¿e kto¶ inny siê jeszcze
wypowie. Najlepiej w oparciu o oficjalne interpretacje skarbówki lub
wyroki s±dowe.

  Pierwsze masz wy¿ej, drugiego nie mam :)

Jedyne czego trzeba pilnowaæ, to wyszczególnienie tych op³at za media na
jakim¶ "papierze".

  Te¿ zgoda.
  I IMO po przyjêcie przedstawionego wy¿ej (mojeg) p. widzenia papierki
zawieraj±ce sk³adniki wszelkich op³at staj± siê bardzo wa¿ne.

media), szczegó³owy rachunek który wystawiasz najemcy, lub nawet
potwierdzenie wp³aty z rozbiciem na poszczególne pozycje.

  O to to - nie zawadzi.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-16 14:14:52
Autor: Rex
[...]

Ja op³atê za ¶mieci podci±gam pod media.

Czyli z tego co piszesz wynika, ¿e op³ata eksploatacyjna równie¿ podlega opodatkowaniu.

I jeszcze mam takie pytanie. W jaki sposób, w razie kontroli skarbowej skarbówka sprawdza przychody? Czy na podstawie tego co jest w umowie, czy te¿ na podstawie wp³ywów na rachunek?

Za³ó¿my, ¿e w umowie nie bêdzie mowy o op³acie eksploatacyjnej, bêdzie tylko zapis, ¿e najemca p³aci mi taka a tak± kwotê czynszu + koszty zu¿ywanych przez siebie mediów. A ustalê z najemc± "na gêbê" ;) ¿e oprócz czynszu i mediów bêdzie na rachunek przelewa³ op. eksploatacyjn±.
Czy w ten sposób da siê skutecznie obej¶æ p³acenia podatku od tej op³aty?

--
Pozdrawiam,
Rex

Data: 2011-05-20 00:16:40
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 16 May 2011, Rex wrote:

Czyli z tego co piszesz wynika, ¿e op³ata eksploatacyjna równie¿ podlega opodatkowaniu.

  Mi tak nie wychodzi.
  Natomiast jej SK£ADNIKI, takie jak przyk³adowo fundusz remontowy, jak
najbardziej powinny wchodziæ. IMO.

I jeszcze mam takie pytanie. W jaki sposób, w razie kontroli skarbowej skarbówka sprawdza przychody? Czy na podstawie tego co jest w umowie, czy te¿ na podstawie wp³ywów na rachunek?

  Na podstawie art.180 Ordynacji.

pzdr, Gotfryd

Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a po datek od przychodu