Opłata planistyczna - rozbój w b iały dzień...

Data: 2009-04-17 18:56:25
Autor: Vonnegut79onVAIO
Opłata planistyczna - rozbój w b iały dzień...
Witam,

Zapoznałem się właśnie z planem zagosp. terenu, który obejmuje m.in. moją dziłakę, która teraz jest rolna, a po wejściu w życie planu będzie budowlana. Wszystko było by super i zgodne z trendem jaki obowiązuje w naszym kraju, gdyby nie opłata planistyczna... W bezczelny sposób gmina nakłada tą opłatą swego rodzaju podatek od zysku na sprzedaży gruntu po uchwaleniu planu. Opłata to 30% tego zysku... :(

Czy ktoś z was zna sposoby na unieknięcie tej opłaty ? Dodam, iż chcę tę działką sprzedać i zamiast się cieszyć z planu pozostaje mi się smucić. Bo i tak żądałbym za swoją działkę takie same pieniądze przed jak i po planie. Działka jest tak umiejscowiona, że nie ma mozliwości by ktoś omdówił postawienia na niej domu jednorodzinnego (jest w otoczeniu innych domów) itd.

Szok - jestem zniesmaczony maksymlanie ;)

Dzięki za wszelkie uwagi i sugestie.

Vonn79

Data: 2009-04-17 17:54:16
Autor: BHg
Op³ata planistyczna - rozbój w bia³y dzieñ...
A musisz sprzedawaæ od razu? Wystarczy odczekac bodaj¿e 5 lat i renta planistyczna ciê ominie.

Data: 2009-04-17 20:00:20
Autor: Vonnegut79onVAIO
Op³ata planistyczna - rozbój w bia³y dzieñ...
U¿ytkownik "BHg" <bhg@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gsafo8$4a0$1inews.gazeta.pl...
A musisz sprzedawaæ od razu? Wystarczy odczekac bodaj¿e 5 lat i renta
planistyczna ciê ominie.

Nikt mnie nie zmusza. Ale kasa by³a by znacznym zastrzykiem przy zakupie innej nieruchomo¶ci. Planowa³em siê budowaæ, ale jednak jest to dla mnie zbyt du¿e obci±¿enie finansowe, wiêc - wolê zbyæ i cieszyæ siê substytutem domku ;)

Vonn79

Data: 2009-04-17 21:15:24
Autor: moje_przedmioty
Op³ata planistyczna - rozbój w bia³y dzieñ...
No to sprzedaj przed uprawomocnieniem
skoro uwazasz ze dostaniesz te sama kase
Foti

Data: 2009-04-18 07:17:20
Autor: Vonnegut79onVAIO
Op³ata planistyczna - rozbój w bia³y dzieñ...
U¿ytkownik "moje_przedmioty" <moje_przedmioty@interia.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gsal51$9tr$1nemesis.news.neostrada.pl...
No to sprzedaj przed uprawomocnieniem
skoro uwazasz ze dostaniesz te sama kase

Spróbujê, ale wo³abym mieæ wiêcej czasu... A klientowi w tej sytuacji - je¶li zna siê na przepisach i go przekonam, naprawdê powinno byæ to obojêtne :)

Vonn79

Data: 2009-04-17 19:10:38
Autor: .B:artek.
OpÅ?ata planistyczna - rozbój w biaÅ?y dzieÅ?...
Vonnegut79onVAIO wyskroba³(a):
[...]

Takie prawo...

Czy ktoś z was zna sposoby na unieknięcie tej opłaty ? Dodam, iż
chcę tę działką sprzedać i zamiast się cieszyć z planu
pozostaje mi się smucić. Bo i tak żądałbym za swoją działkę
takie same pieniÄ…dze przed jak i po planie.

Dziwne, bo po uchwaleniu planu bêdzie wiêcej warta = bêdziesz móg³ za¿±daæ wiêcej i wcale niewykluczone, ¿e kto¶ Ci tyle da.

Działka jest tak
umiejscowiona, że nie ma mozliwości by ktoś omdówił postawienia
na niej domu jednorodzinnego (jest w otoczeniu innych domów) itd.

Teraz? Na dzia³ce rolnej? Nie wiem czemu twierdzisz, ¿e nie ma mo¿liwo¶ci by kto¶ odmówi³ teraz, ale domy zdecydowanie lepiej buduje siê na dzia³kach przeznaczonych pod zabudowê ni¿ na rolnych ';)

--
..B:artek.

Data: 2009-04-17 19:32:36
Autor: Vonnegut79onVAIO
OpÅ?ata planistyczna - rozbój w biaÅ?y dzieÅ?...
U¿ytkownik ".B:artek." <maila@nie.ma.i.nie.bylo.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gsad8t$3pl$1news.onet.pl...

Dziwne, bo po uchwaleniu planu bêdzie wiêcej warta = bêdziesz móg³ za¿±daæ wiêcej i wcale niewykluczone, ¿e kto¶ Ci tyle da.

    I tak i nie - fakt s± takie plan jest, ale uprawomocnienie nast±pi po publikacji w Dzienniku Urzêdowym. Szczê¶cie w nieszczêsciu, ¿e w moim województwie s± spore opó¼nienia w publikacji usta gminnych w takim dzienniku. A od publikacji musi minaæ 30 dni, aby plan siê uprawomocni³ :) Innymi s³owy - w tej chwili dzia³ka, jest rolna, ze studium w którym, jest mowa, ¿e m.in na mojej dzia³ce bêdzie mo¿na postawiæ dom jednorodzinny. Wiêc, kto¶ kto kupi teraz dzia³kê roln±, ze studium i planem, ale jeszcze nie uprawomocnionym - i tak ma pewno¶æ, ¿e za ok 2-3 miesi±ce ta dzia³ka z automatu staje siê budowlana itd. :)

Ró¿nica dla mnie jest taka, ¿e przed uprawomocnieniem ja nie podlegam pod op³atê planistyczn±, a po uprawomocnieniu podlegam.... :)

Teraz? Na dzia³ce rolnej? Nie wiem czemu twierdzisz, ¿e nie ma mo¿liwo¶ci by kto¶ odmówi³ teraz, ale domy zdecydowanie lepiej buduje siê na dzia³kach przeznaczonych pod zabudowê ni¿ na rolnych ';)

Nie wiem jakie przepisy, ale wg mojego znajomego - do¶wiadczonego w bran¿y nieruchomo¶ci - je¶li dzia³ka rolna, jest po³ozona w otoczeniu dzia³ek budowlanych, zabudowanych domami jednorodzinnymi, z uzbrojeniem w drodze, i przy drodze - z autoamtu bêdzie mia³a przy przekszta³ceniu z rolnej w budowlan± warunki zabudowy jako jednorodzinne. Gdyby nie by³o planu, i tak po braku chêci zakupu dzia³ki rolnej przez Agencje W³asno¶ci Rolnej (prawo pierwokupu) - kupuj±cy i tak móg³by dzia³kê przekszta³ciæ w budowlan± i potem dalej siê budowac - koszt z tego co pamiêtam ok. 130 z³ za wniosek itd. :)

Wiêc - w tym konkretnym przypadku wnoszê, ¿e plan niekoniecznie musi byæ uchwalony, by mieæ pewno¶æ co do mo¿liwo¶ci budowy domu na mojej dzia³ce :)

Vonn79

Data: 2009-04-17 21:10:39
Autor: Jacek_P
Op³ata planistyczna - rozbój w bia³y dzieñ...
Vonnegut79onVAIO napisal:
Zapozna³em siê w³a¶nie z planem zagosp. terenu, który obejmuje m.in. moj± dzi³akê, która teraz jest rolna, a po wej¶ciu w ¿ycie planu bêdzie budowlana. Wszystko by³o by super i zgodne z trendem jaki obowi±zuje w naszym kraju, gdyby nie op³ata planistyczna... W bezczelny sposób gmina nak³ada t± op³at± swego rodzaju podatek od zysku na sprzeda¿y gruntu po uchwaleniu planu. Op³ata to 30% tego zysku... :(

Poczekac ze sprzedaza piec lat, o ile sie nie myle.
To akurat ma chronic grunty przed spekulacja generowana
przez urzednikow wladnych zmienic status gruntu.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-04-18 07:16:08
Autor: Vonnegut79onVAIO
Op³ata planistyczna - rozbój w bia³y dzieñ...
U¿ytkownik "Jacek_P" <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gsar8f$ktc$1srv.cyf-kr.edu.pl...

Poczekac ze sprzedaza piec lat, o ile sie nie myle.
To akurat ma chronic grunty przed spekulacja generowana
przez urzednikow wladnych zmienic status gruntu.

___

Masz racjê, po 5 latach op³ata planistyczna nie jest pobierana, tyle, ¿e ja ju¿ nastawi³em siê na zmianê mieszkania i nowe inwestycje - tymbardziej, ¿e okres jest do tego dobry. Pomimo i¿ w moim regionie kryzysu jako takiego nie ma, to jednak wielu developerów stane³o z nowymi inwestycjami i wyprzedaj±, koñcz± to co zaczeli. Za kilka miesiêcy zabraknie nowych mieszkañ i wtedy znów bêdzie wszystko drogie, za 2 lata i p³aciæ siê bêdzie za plany a nie na stoj±ce mieszkanie...

Spekulacje spekulacjami, ale taka ochrona gruntu niestety nie chroni mnie przed strat±. Najgorszy jest ten procent - gdyby chocia¿ wybrali 0-10% z tej skali do 30% to mia³bym poczucie, ¿e nie chc± wykorzystaæ maksymalnie tej sytuacji. Co wiêcej - gmina mog³a uchwaliæ plan ju¿ dawn temu - wtedy by wzros³y jej zyski (podatki, nowi mieszkañcy, op³ata planistyczna), a tak zwlekali tyle ile mogli i jeszcze dorzucili maxymaln± op³atê planistyczn±...

Ehh ide na Kubice :P

Vonn79

Opłata planistyczna - rozbój w b iały dzień...