Opłata za obsługę nieterminowej spłat y kardy kredytowej i nie tylko

Data: 2009-12-15 11:32:55
Autor: Robert
Opłata za obsługę nieterminowej spłat y kardy kredytowej i nie tylko
Witam,

Poszperałem troszkę po sieci i zobaczyłem kilka postów,
gdzie wspomina się wyrok UOKIK, który stwierdził, że opłata za nieterminową spłatę np. karty kredytowej jest niezgodna z prawem, gdyż i tak klient płaci odsetki od takich zobowiązań, a opłaty karne dotyczą tylko umów kodeksu cywilnego. Nie znam się za dobrze na prawie, czy reklamował ktoś taką opłatę i w jakim banku?

Tutaj jest jeden z linkĂłw:
http://www.money.pl/forum/temat,35,1107993,1107993,15,0,czy;banki;maja;prawo;pobierac;dodatkowe;oplaty;za;nietermino.html

http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/310957,czy_bank_moze_stosowac_oplate_dodatkowa.html

Druga sprawa. Czy bank może pobierać opłatę za monit telefoniczny, w przypadku gdy rozmowa nie doszła do skutku? Czy skutek takiej rozmowy nie zachodzi dopiero gdy klient zostanie poinformowany o tym, że zalega oraz jaka jest wielkość tego zadłużenia? (czy pobierana opłata jest słuszna w sytuacji, gdy klient nie chciał/nie mógł odebrać telefonu).

Szukałem w archiwum tego tematu ale jakoś znaleźć nie mogłem.
Jeżeli była dyskusja już na ten temat, proszę o podpowiedź.

Pozdrawiam,
Robert

Data: 2009-12-15 10:47:53
Autor: Olgierd
Opłata za obsługę kardy kredytowej i nie tylko
Dnia Tue, 15 Dec 2009 11:32:55 +0100, Robert napisał(a):

[...]

Swego czasu (przeszło 2 lata temu) reklamowałem w BZWBK, olali mnie, bo powiedzieli, że to nie jest to ;-) nie chciało mi się pałować.

Korespondowałem też w tej sprawie z Aliorem, miałem nawet obiecaną jakąś opinię kancelarii, że wszystko jest OK -- nie mam. A pozycja w TOiP nadal jest.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-12-15 02:55:59
Autor: BK
On Dec 15, 11:47 am, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:
> [...]

opinię kancelarii, że wszystko jest OK -- nie mam. A pozycja w TOiP nadal

Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<=
Wyrok

z dnia 10 września 2008 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie

VI ACa 459/08

Możliwe jest zastrzeżenie w umowie z konsumentem na wypadek
niewykonania umowy obowiązku uiszczenia dodatkowej opłaty obok odsetek
o charakterze sankcyjnym.
Apel.-W-wa 2009/1/7
486289
Dz.U.2001.100.1081: art. 4 ust. 2 pkt 13
Dz.U.1964.16.93: art. 385(1); art. 385(3) pkt 10

Uzasadnienie faktyczne

Powód B. w pozwie wniesionym w dniu 13 lipca 2007 r. wnosił o
uznanie:
1. pkt 19 umowy o kartę kredytową G. Bank S.A.,
2. pkt 11 Tabeli opłat i prowizji kart kredytowych i ratalnych G.
Banku S.A., oraz
3. pkt 8 Tabeli opłat i prowizji kart kredytowych i ratalnych G. Banku
S.A.,
za. niedozwolone postanowienia umowne uznając, iż postanowienie umowne
wskazane w petitum pozwu są niezgodne z prawem konsumenckim.
[ciach]
Przepis art. 3853 k.c. zawiera listę klauzul niedozwolonych.
Sformułowanie to oznacza, że klauzule wymienione w tym przepisie per
se nie są niedozwolone, ale za takie należy je uważać, jeżeli po
zastosowaniu kryteriów określonych art. 3851 § 1 k.c. istnieją
wątpliwości czy są to klauzule dozwolone. Oznacza to więc, iż możliwe
jest wykazanie, że pomimo obecności danej klauzuli na liście w danym
przypadku jest ona dozwolona.

Czyli klauzula zabroniona jest... ale nie jest :) :) :)

Data: 2009-12-15 13:16:02
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opłata za obsługę nieterminowej spłaty kardy k redytowej i nie tylko

"BK" 0cd4539a-3fe3-4cec-acdc-10bcde083cf8@21g2000yqj.googlegroups.com

: Czyli klauzula zabroniona jest... ale nie jest :) :) :)

Popełniłem dwa błędy, w wyniku czego mBank skasował mi 3 złote za przeterminowanie.
Uznać tę opłatę za niesłuszną czy nie? Jeśli uznam -- po prostu przed terminem
zamknę kartę i nie zapłacę mBankowi 30 złotych za kolejny rok używania, a na
samym początku dostałem od mBanku 100 złotych na spłacanie przez 3 lata. :)

I jeszcze jedno -- ile mi nalicza odsetek, jeśli spłaciłem o jeden dzień za późno?

Swoją drogą lenistwo nie popłaca -- wczoraj płaciłem ZUS z mBanku i nie zajrzałem
do kart, przez co przeoczyłem poczyniony przed miesiącem błąd dotyczący spłacenia
terminu karty. Na domiar złego nie zadbałem wczoraj o środki na rozrzutnym w EB,
choć i w EB wczoraj byłem...

To się nazywa pech...

Ale jeśli mBank naliczył bezprawnie, zamknę rachunek, zyskując tym sposobem nieco...
Karta mBanku (z limitem 5000) mi nie jest potrzebna, bo w Mille mam złotą z limitem 21900. :)

Gdzie teraz warto otworzyć kartę?

Data: 2009-12-15 14:31:55
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 15 Dec 2009 02:55:59 -0800, BK napisał(a):

[...]

Zajebiste!

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-12-15 06:47:58
Autor: BK
On Dec 15, 3:31 pm, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:
> [...]

> Możliwe jest zastrzeżenie w umowie z konsumentem na wypadek niewykonania
> umowy obowiązku uiszczenia dodatkowej opłaty obok odsetek o charakterze

Zajebiste!

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<=
Ba. Dodam jeszcze, ze w I instancji [SOKIK, okregowy sad w wawie]
uznał identycznie jak SA. Konsument sie nie zgodzil z wyrokiem SOKIK i
przed SA nic nie ugral ;-)

Data: 2009-12-16 14:24:47
Autor: witrak()
On 2009-12-15 11:32, Robert wrote:

[...]

Ja kiedyż skutecznie reklamowałem taki przypadek w CITI - naliczyli opłatę, choć nie telefonowali. Zacząłem od pytania "za co jest to naliczenie" a gdy powiedzieli, że za usługę powiadomienia, to postawiłem zarzut o pobraniu opłaty za niewykonaną usługę.

witrak()

Data: 2009-12-16 05:30:50
Autor: BK
On 2009-12-15 11:32, Robert wrote:

> [...]

naliczenie" a gdy powiedzieli, że za usługę powiadomienia, to
postawiłem zarzut o pobraniu opłaty za niewykonaną usługę.

Citi i Raiff to dwa banki, w ktorych kiedys UOKiK zakwestionowal ta
oplate. Citi polegl na etapie decyzji prezesa UOKiK, raiff poszedl do
SOKiK i przegral. Pozniej ktos pozwal za to GE, ale GE wygralo i w
SOKiK, i w apelacji :)

Data: 2009-12-16 14:59:08
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opłata za obsługę nieterminowej spłaty kardy k redytowej i nie tylko

"BK" 2ce0f785-9977-45fd-972c-03017a0cc4d9@p23g2000vbl.googlegroups.com

[...]

Więc jak mam postąpić?
Powinienem uznać naruszenie ze strony mBanku (naliczył mi 3 złote)
i olać kartę (zabierając mBankowi możliwość odebrania 30 złotych
za kolejny rok używania) czy uznać swoją winę?

--
   .`'.-.          ._.                            .-.
   .'O`-'      ., ; o.'    eneuel@@gmail.com     '.O_'

Data: 2009-12-16 06:18:14
Autor: BK
Opłata za obsługę nieterminowej spłaty kardy kredytowej i nie tylko
On Dec 16, 2:59 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
"BK" 2ce0f785-9977-45fd-972c-03017a0cc...@p23g2000vbl.googlegroups.com

[...]

Nie wiem jak masz postapic. Wiem co ja bym zrobil na Twoim miejscu :-)
Ale doradztwem w zakresie takich spraw staram sie nie zajmowac :)

Data: 2009-12-16 17:38:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opłata za obsługę nieterminowej spłaty kardy k redytowej i nie tylko

"BK" b63601ba-6740-4a17-9adc-aba2d2da3e14@s19g2000vbm.googlegroups.com

: Nie wiem jak masz postapic. Wiem co ja bym zrobil na Twoim miejscu :-)
: Ale doradztwem w zakresie takich spraw staram sie nie zajmowac :)

I zawsze Twoje starania są zwieńczone sukcesem? ;)

Opłata za obsługę nieterminowej spłat y kardy kredytowej i nie tylko