Opóźnienie 4 kwartałów

Data: 2017-03-05 13:00:23
Autor: Andrzej W
Opóźnienie 4 kwartałów
Art. 10a. 1. Na wniosek kredytobiorcy, który od dnia 1 stycznia 1998 r. lub od każdego kwartału następującego po I kwartale 1998 r., lecz nie później niż od dnia 1 stycznia 2006 r., dokonywał przez 20 lat systematycznej i terminowej spłaty kredytu, w wysokości wynikającej z art. 7 i 8, bank umarza w ciężar budżetu państwa pozostałe zadłużenie z tytułu skapitalizowanych odsetek oraz z tytułu przejściowego wykupu odsetek od kredytu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Warunek dokonywania przez kredytobiorcę systematycznej i terminowej spłaty w ciągu 20 lat kredytu, o którym mowa w ust. 1, uważa się za spełniony także wtedy, gdy w tym okresie opóźnienie w spłacie kredytu dotyczyć będzie nie więcej niż 4 kwartałów.

Witam serdecznie

Mam problem w rozumieniu języka prawniczego, proszę o wyjaśnienie.
Sprawa dotyczy spłaty kredytu mieszkaniowego (starego portfela) zaciągniętego przez SM.
Normalnie raty kredytu spłacane powinny być wraz z czynszem do 20go dnia za dany miesiąc. Spółdzielnia ma 14 dni na przekazanie kwot wpłat do banku.
Różnie to bywało, czasem wpłata spóźniona była kilka dni, bywało że miesiąc, dwa. Czasem była nadpłata za kilka miesięcy.

Jak rozumieć "opóźnienie w spłacie kredytu dotyczyć będzie nie więcej niż 4 kwartałów" ?
Czy zaległość kilkudniowa przekreśla "systematyczność i terminowość wpłat" w danym kwartale?
Czy "systematyczność i terminowość wpłat" nie jest zachowana,
gdy należna rata za dany miesiąc jest opóźniona o ponad 4 kwartały?

Andrzej

Data: 2017-03-08 00:52:32
Autor: Andrzej W
Opóźnienie 4 kwartałów
Czy zagadnienie jest trudne, czy mnie nie widać?

Data: 2017-03-08 10:44:35
Autor: Liwiusz
Opóźnienie 4 kwartałów
W dniu 2017-03-08 o 00:52, Andrzej W pisze:
Czy zagadnienie jest trudne, czy mnie nie widać?

Widać, ale temat niszowy.

> Jak rozumieć "opóźnienie w spłacie kredytu dotyczyć będzie nie więcej > niż 4 kwartałów" ?

Rozumiem to w ten sposób, że mogą istnieć tylko 4 kwartały, w których występowało jakiekolwiek opóźnienie we wpłacie.

--
Liwiusz

Data: 2017-03-08 18:14:11
Autor: t-1
Opóźnienie 4 kwartałów
W dniu 2017-03-05 o 13:00, Andrzej W pisze:
[...]

To jest moja interpretacja, którą napisałem abyś nie narzekał na brak odzewu.

W Ustawie stoi napisane, opóźnienie dotyczyć będzie a nie opóźnienia dotyczyć będą.
Wiec należało by to traktować jako jeden okres.
Ponieważ każda wpłata zasila najpierw najstarsze zobowiązanie, jeśli nie miałeś zaległości większej niż 1 rok w spłacie mogło by się wydawać, że będzie OK.
Z drugiej strony, cholera wie.

Tu jest jakieś ogólne wyjaśnienie PKO z którego wynika, że będą w związku z Art. 10a. mieli dużo roboty.

http://www.smuniversitas.pl/backend/uploads/Spata_normatywu_do_31.12_.2017_r_.-_zasady_1.pdf

Może udaj się do PKO?

Data: 2017-03-09 21:24:50
Autor: Andrzej W
Opóźnienie 4 kwartałów
W dniu 2017-03-08 o 18:14, t-1 pisze:

[...]

Dziękuje
Chyba zacznę od spółdzielni, dla PKO ne jestem stroną.
Od początku "przekrętu Balcerowicza" kredytobiorcy starego portfela nie byli stroną dla banków. Umowy tajne przez poufne z prezesami SM.
Było już kilka prób pozbycia się wrzodu który według wielu był
bezprawnym drenowaniem lokatorów a jeszcze większym budżetu.

Pozdrawiam

Opóźnienie 4 kwartałów