Data: 2011-06-13 10:07:18 | |
Autor: suxen | |
Opóźnienie zielonego światła na przej ściu/przejeździe | |
Witam. Czy jest jakaś normą mówiąca, że na skrzyżowaniu zielne światło na DDR/DDRiP włącza się z kilkusekundowym opóźnieniem w stosunku do pojazdów jadących w tym samym kierunku równolegle po ulicy. Sytuacja taka wg mnie stwarza zagrożenie dla rowerzystów i pieszych przez auta skręcające w prawo – kierowca ma już zielone i widząc nadal czerwone dla rowerów zaczyna ruszać, nie czekając (bo po co, skoro piesi i rowerzyści maja czerwone) i wtedy „nagle” zapala się zielone na przejściu/przejeździe kiedy auto jest już w ruchu. Kilkakrotnie spotkałem się z taką niebezpieczną sytuacją na kilku olsztyńskich skrzyżowaniach. Ale to może tutejszy zwyczaj?
|
|
Data: 2011-06-13 10:12:59 | |
Autor: Fabian | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
On 13.06.2011 10:07, suxen wrote:
Witam. Czy jest jakaś normą mówiąca, że na skrzyżowaniu zielne światło Moim zdaniem powinno być odwrotnie i jedno takie miejsce jest w Gdańsku gdzie wcześniej zapala się zielone na pieszych i rowerzystów. W pozostałych z tego co obserwuje jest tak jak piszesz. Fabian. |
|
Data: 2011-06-13 11:49:56 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Opóźnienie zielonego światła na przejściu/przejeździe | |
suxen napisał:
Sytuacja taka wg mnie stwarza zagrożenie dla rowerzystów i pieszych przez auta skręcające w prawo – kierowca ma już zielone i widząc nadal czerwone dla rowerów zaczyna ruszać, nie czekając (bo po co, skoro piesi i rowerzyści maja czerwone) i wtedy „nagle” zapala się zielone na przejściu/przejeździe kiedy auto jest już w ruchu. To samo w WAW. Dodatkowo jeśli taka sygnalizacja jest na końcu drogi dla rowerów czyli rowerzysta włącza się tam do potoku aut, to takie opóźnienie powoduje że powinien ustąpić samochodom, bo w zasadzie wjeżdża z poprzecznej ulicy ze światłem czerwonym. Nieraz w takim przypadku zdarzało mi się czekać niemal cały cykl aż się "włączę". Gdyby światła uruchamiały się jednocześnie to szybciej startujący rowerzysta spokojnie by wjechał przed autami i płynność ruchu by była zachowana. Dlateg na niektórych znanych mi już skrzyżowaniach wcześniej zjeżdżam na jezdnię do aut, żeby mieć równe szanse. Chore ale prawdziwe. Też jestem ciekaw czy taka synchronizacja to premedytacja czy wynik przypadku? A. |
|
Data: 2011-06-13 11:59:38 | |
Autor: Liwiusz | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
W dniu 2011-06-13 10:07, suxen pisze:
Witam. Czy jest jakaś normą mówiąca, że na skrzyżowaniu zielne światło Zasadniczo taki skręcający w prawo warunkowo kierowca powinien ustąpić pierwszeństwa każdemu pieszemu/rowerzyście na przejściu/przejeździe, bez względu na wyświetlane dla nich światło. -- Liwiusz |
|
Data: 2011-06-13 14:13:46 | |
Autor: skarb | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
Liwiusz pisze:
Ale chyba jak ma zielone, to nie skręca warunkowo? A w temacie: w Łodzi to samo (przynajmniej na "moich trasach"). -- Pozdrawiam, Magda |
|
Data: 2011-06-13 22:42:42 | |
Autor: Liwiusz | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
W dniu 2011-06-13 14:13, skarb pisze:
Liwiusz pisze: No tak. Nie doczytałem dokładnie, że chodzi o skręcanie na zielonym (ale też chyba wówczas istnieje obowiązek bezwzględnego przepuszczania z drogi poprzecznej?). -- Liwiusz |
|
Data: 2011-06-13 23:18:19 | |
Autor: Mike | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
No tak. Nie doczytałem dokładnie, że chodzi o skręcanie na zielonym (ale Jeżeli ma światła S-1, to jest tak jak piszesz i pewnie właśnie o taką sytuację chodzi suxenowi, tylko sęk w tym, że kierowcy nie jadą przez skrzyżowanie 2 km/h i myślą kiedy mu tu pieszy/rowerzysta wyskoczy przed maskę, tylko jak widzi że mają czerwone, to rusza i raczej się rozpędza. A jeżeli ma światła S-3, to ma pierwszeństwo, tylko że w takiej sytuacji nie stosuje się równocześnie pozwolenia na ruch samochodów i pieszych/rowerzystów na drodze poprzecznej, w którą samochód skręca, bo S-3 jest z założenia bezkolizyjne. -- pozdrawiam Mike [WRO][M.T.Fuji] [GG:1303401] mikemtb małpa o2 pl http://mikemtb.org |
|
Data: 2011-06-13 21:49:01 | |
Autor: Oski | |
Opóźnienie zielonego światła na przejśc iu/przejeździe | |
Dnia 13-06-2011 o 10:07:18 suxen <suxen@wp.pl> napisał(a):
Witam. Czy jest jakaś normą mówiąca, że na skrzyżowaniu zielne światło na DDR/DDRiP włącza się z kilkusekundowym opóźnieniem w stosunku do pojazdów jadących w tym samym kierunku równolegle po ulicy. Sytuacja taka wg mnie stwarza zagrożenie dla rowerzystów i pieszych przez auta skręcające w prawo – kierowca ma już zielone i widząc nadal czerwone dla rowerów zaczyna ruszać, nie czekając (bo po co, skoro piesi i rowerzyści maja czerwone) i wtedy „nagle” zapala się zielone na przejściu/przejeździe kiedy auto jest już w ruchu. Kilkakrotnie spotkałem się z taką niebezpieczną sytuacją na kilku olsztyńskich skrzyżowaniach. Ale to może tutejszy zwyczaj? W Toruniu to samo. W zasadzie nie spotkałem się jeszcze z ani jednym skrzyżowaniem, które zapalałoby swiatła przynajmniej równocześnie. I jest to uciążliwe i co racja bardzo niebezpieczne, bez znaczenia czy jestem na rowerze, rolkach, czy pieszo; czy ruszam szybko, czy powoli. Nauczyłem się, że sygnalizacja, znaki drogowe i przepisy to drugorzędna sprawa i po pierwsze zawsze patrzę na akcje jakie wykonuje kierowca, aby dostosować swoją reakcję. Na światłach natomiast ruszam na wyczucie równocześnie ze samochodami. Dopiero taki start ma jakiś sens. -- Używam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/ |
|
Data: 2011-06-14 20:36:10 | |
Autor: hektoro | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
W dniu 13.06.2011 10:07, suxen pisze:
Czy jest jakaś normą mówiąca, że na skrzyżowaniu zielne światło Jest to niezgodne z obowiązującymi przepisami, ale bardzo często stosowane, bo nieznacznie zwiększa przepustowość dla pojazdów jadących jezdnią: Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 "(...) Pary strumieni kolizyjnych o dopuszczalnym jednoczesnym zezwoleniu na ruch powinny być sterowane tak, aby strumień podporządkowany nie miał możliwości dojazdu do punktu kolizji wcześniej niż strumień z pierwszeństwem przejazdu lub przejścia. (...)" Proponuję więc złożyć skargę na działania sygnalizacji świetlnej do zarządcy drogi. Pozdrawiam |
|
Data: 2011-06-15 02:29:30 | |
Autor: climbus | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
On 14 Cze, 20:36, hektoro <hekt...@gazeta.skasuj-to.pl> wrote:
Jest to niezgodne z obowizujcymi przepisami, ale bardzo czsto Czy dotyczy to rwnie sytuacji gdy na ulicy jest zielone wiato a na przejciu dla pieszych i przejedzie rowerowym w tym samym kierunku jest czerwone wiato i przycisk wyzwalajcy zielone? Ostatnio to maksymalnie wnerwia. Na nowo budowanych drogach w Biaymstoku prawie kady przejazd jest z czerwonym wiatem i przyciskiem. Trzeba si zatrzyma i wcisn przycisk. Wiem, e niby jest rozporzdzenie, e pojazdy powinny mie wzbudzanie automatyczne ale urzdy to olewaj. Chyba lepsze by byo zielone wiato na stae gdy zielone jest na ulicy. climbus |
|
Data: 2011-06-15 14:11:16 | |
Autor: BoDro | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
climbus pisze:
Wiem, e niby jest rozporzdzenie, e pojazdy powinny mie wzbudzanie Oczywicie, e dla nas "tradycyjna" automatyka jest lepsza, bo nie zmusza do gnicia na krzywce tylko dlatego, e o sekund za pno wcisnlimy przycisk wyzwalajcy zielone do jazdy na wprost, razem z autami. Ale poniewa rzdzi u nas zasada dyskryminacji ruchu pieszego/rowerowego, wic wiata organizuje si pod potrzeby maksymalnej przepustowoci skrzyowania dla aut (czyli np. preferencj dla prawoskrtu na jezdni przy maym ruchu na DDR/chodniku). Jak wida, nawet wykazana bezprawno stosowania przyciskw dla cyklistw nie jest w stanie zmusi drogowcw do rezygnacji z tego rozwizania, nawet na nowych czy remontowanych krzywkach... -- Bogdan 53.659956 N, 17.347842 E bodro_malpa_wp.pl |
|
Data: 2011-06-15 20:06:56 | |
Autor: Fabian | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
On 15.06.2011 11:29, climbus wrote:
Ostatnio to maksymalnie wnerwia. Na nowo budowanych drogach w Mgby kto podrzuci stosowny zapis w prawie na ktry mona si powoa w pisaniu do zarzdcy. Wiem, e leniwy jestem, ale pewnie kto ma to pod rk i nie musi szuka ;) Fabian. |
|
Data: 2011-06-15 20:12:04 | |
Autor: Piotr P. | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> wrote:
On 15.06.2011 11:29, climbus wrote: google: "przyciski na przejazdach" :) http://www.rowerowy.olsztyn.pl/component/content/article/41-wydarzenia-z-polski/157-przyciski-na-przejazdach-rowerowych-niezgodne-z-prawem.html |
|
Data: 2011-06-15 19:53:07 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
Dnia Wed, 15 Jun 2011 20:12:04 +0200, Piotr P. napisa(a):
google: "przyciski na przejazdach" :)W Belgii czy te Holandii widziaem, e to byo norm. Tzn. rowerzyci musieli si zatrzyma i wcisn przycisk. A jak to tego konwencja? U nas podobno ma by legalne z czasem. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2011-06-15 08:26:41 | |
Autor: suxen | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
W dniu 2011.06.14 20:36, hektoro pisze:
Wielkie dzięki. Przynajmniej jest prawny argument do składania wniosków w tej sprawie. Pozdrawiam |
|
Data: 2011-06-18 10:32:55 | |
Autor: 1678 | |
Opóźnienie zielonego światła na przej ściu/przejeździe | |
suxen pisze:
Witam. Czy jest jakaś normą mówiąca, że na skrzyżowaniu zielne światło na DDR/DDRiP włącza się z kilkusekundowym opóźnieniem w stosunku do pojazdów jadących w tym samym kierunku równolegle po ulicy. Decyduje o tym wzór na obliczanie czasów międzyzielonych - strumień poprzeczny ewakuuje się najpierw z miejsca przecięcia jezdni, z przejścia/przejazdu zjeżdża na samym końcu. Nadmierne opóźnienie zapalania zielonego ogranicza przytoczony tu już zapis o dojeździe do punktu kolizji strumienia z pierwszeństwem, sęk w tym, że minimalne czasy międzyzielone muszą być obliczone i podane w tabeli, a nie ma takich wymagań dla maksymalnych czasów międzyzielonych dla strumieni o dopuszczonej kolizji. Sprawdzający projekt musiałby więc sam sobie to policzyć. Przy okazji takie sytuacje uwidaczniają zagrożenie jakie tworzy radosne odsuwanie przejść/przejazdów od tarczy skrzyżowania - różnice czasu zapalania się zielonego większe, prędkości pojazdów większe, widoczność niekoniecznie, czytelność manewrów pieszych i rowerzystów też. Sytuacja taka wg mnie stwarza zagrożenie dla rowerzystów i pieszych przez auta skręcające w prawo – kierowca ma już zielone i widząc nadal czerwone dla rowerów zaczyna ruszać, nie czekając (bo po co, skoro piesi i rowerzyści maja czerwone) i wtedy „nagle” zapala się zielone na przejściu/przejeździe kiedy auto jest już w ruchu. Tym bardziej, że drogowcy lubią przyzwyczajać kierowców do sytuacji, gdzie mimo zielonego ogólnego światła mają skręt bezkolizyjny. Kilkakrotnie spotkałem się z taką niebezpieczną sytuacją na kilku olsztyńskich skrzyżowaniach. Ale to może tutejszy zwyczaj? Tutejszy znaczy polski. W Niemczech widziałem dokładnie na odwrót, najpierw swoje światło dostawały tramwaje (mimo niewydzilonego toru) i piesi, samochody kilka sekund później. Ale u nich to jest chyba w prawie zapisane. -- Trzy słowa do zwolenników kładki |
|
Data: 2011-11-22 18:59:08 | |
Autor: suxen | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
W dniu 2011-06-13 10:07, suxen pisze:
Witam. Czy jest jakaś normą mówiąca, że na skrzyżowaniu zielne światło Niestety stało się. Kilka dni temu doszło do śmiertelnego wypadku z udziałem rowerzystki na jednym z olsztyńskich skrzyżowań. http://olsztyn.wm.pl/77512,Smiertelny-wypadek-na-Tuwima-Ciezarowka-potracila-rowerzystke.html Wiele na to wskazuje, że jedną z przyczyn mogło być „swoiste” sterownie ruchem, gdzie światło zielone dla pieszych i rowerzystów w tym samym kierunku zaświeca się kila sekund po głównym świetle na skrzyżowaniu. Zdarzenie to rozpętało prawdziwą burzę wśród internautów (i nie tylko) na temat organizacji ruchu w Olsztynie. Wkrótce ma być przeprowadzony audyt prawidłowości działania sygnalizacji… http://olsztyn.wm.pl/78582,Czy-musial-zginac-czlowiek-zeby-wladze-zajely-sie-sygnalizacja.html |
|
Data: 2011-11-22 19:58:54 | |
Autor: BoDro | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
W dniu 2011-11-22 18:59, suxen pisze:
Wiele na to wskazuje, że jedną z przyczyn mogło być „swoiste” sterownie To nie tylko kwestia Olsztyna. U mnie jest podobnie - najpierw zielone na wprost/w prawo dostają auta, a po chwili równolegli cykliści/piesi. Efekt taki, że zniecierpliwieni ludzie widząc ruszające auta także wjeżdżają/wkraczają na PdR/PdP mimo, że nadal mają czerwone. -- Bogdan 53.659956 N, 17.347842 E bodro_malpa_wp.pl |
|
Data: 2011-11-22 22:58:01 | |
Autor: Marcin Hyła | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
On 2011-11-22 19:58, BoDro wrote:
Wiele na to wskazuje, że jedną z przyczyn mogło być „swoiste” sterownie Wątek stary, zaglądam tu rzadko i może już ktoś odpisał i się powtarzam, ale (widziałem to na jakimś filmiku w internecie, skandalczna sytuacja): Taka organizacja pracy świateł jest niedopuszczalna w świetle rozporządzenia ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. nr 220 poz. 2181 z 2003). W zał. nr 3 przepis w punkcie 8.2.3. brzmi: "Pary strumieni kolizyjnych o dopuszczalnym jednoczesnym zezwoleniu na ruch powinny byæ sterowane tak, aby strumieñ podporz¹dkowany nie mia³ mo¿liwooeci dojazdu do punktu kolizji wczeoeniej ni¿ strumieñ z pierwszeñstwem przejazdu lub przejoecia." Przeklejam z powalonego pdfa stąd dziwne znaczki, ale chodzi o to, że są tzw. kolizyjne strumienie ruchu o dopuszczalnym jednoczesnym zezwoleniu na ruch, zalicza się do nich np. ruch rowerowy na wprost (sygnalizator S-6) i samochody jadące na wprost i w prawo (zielone światło dla samochodów w sygnalizatorze ogólnym S-1). Na filmie wyraźnie samochody skręcające w prawo ruszające na zielonym zajeżdżały drogę rowerzyście który dostawał zielone. Ponieważ z art. 27 ust. 1a ustawy wyraźnie jest określone pierwszeństwo w sytuacji na skrzyżowaniu (mają je rowerzyści jadący na wprost), przywołany powyżej przepis wyklucza możliwość ustawienia sygnalizacji jak w Olsztynie i jak na filmie - to rowerzyści (mający pierwszeństwo) powinni dostać zielone jako pierwsi lub przynajmniej równocześnie z samochodami. Moim zdaniem jak ktoś za to w Olsztynie nie beknie, to będzie to mocno podejrzane. marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl |
|
Data: 2011-11-23 16:17:00 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
Dnia Tue, 22 Nov 2011 22:58:01 +0100, Marcin Hya napisa(a):
Na filmie wyranie samochodyO jakim filmie piszesz? -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2011-11-23 18:06:53 | |
Autor: Marcin Hya | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
On 2011-11-23 17:17, piecia aka dracorp wrote:
Na filmie wyranie samochodyO jakim filmie piszesz? Heh, przeczytaem tylko ostatniego i pierwszego posta w dyskusji, zrozumiaem e chodzi o Olsztyn i domniemywaem e powodem odgrzania dyskusji byo to: http://www.tvo.com.pl/index.php?pokaz=4455&page=wiadomosci (ok. 0:40) marcin ha -- Miasta dla rowerw http://www.rowery.org.pl |
|
Data: 2011-11-23 20:40:14 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
Dnia Wed, 23 Nov 2011 18:06:53 +0100, Marcin Hya napisa(a):
http://www.tvo.com.pl/index.php?pokaz=4455&page=wiadomosci (ok. 0:40)Dziki za linka. Pytanie: skoro taka sygnalizacja jest wbrew prawu to skd si bior? Co mi wita, e i u mnie s takie, z ciekawoci trzeba bdzie objecha miasto. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2011-11-23 21:58:33 | |
Autor: Shrek | |
Opóźnienie zielonego światła na pr zejściu/przejeździe | |
On 2011-06-13 10:07, suxen wrote:
przejściu/przejeździe kiedy auto jest już w ruchu. Kilkakrotnie Wszędzie. Sam niedawno mało co nie zdjąłem (może za dużo powiedziane, ale stracha się najadłem) pieszego puszką, co prawada na zielonej strzałce - jeszcze gorzej dla mnie:( Wiem, że moja wina i nie próbuje się tłumaczyć, ale było dokładnie tak jak napisałś - jak patrzyłem na ich sygnalizator, to było czerwone - pax zeznaje, że zmieniło się jak byłem ze dwa metry od pasów. Ja już przyspieszałem, a laska mało co nie weszła mi w bok. Trzeba uważać. Shrek. |
|
Data: 2011-11-24 06:55:56 | |
Autor: Sebastian Pawowski | |
Opnienie zielonego wiata na przejciu/przejedzie | |
W Radomiu skutecznie sobie poradzilimy z tym problem: http://bractworowerowe.blox.pl/2011/08/Film-Dzieki-burzy-piesi-beda-bezpieczniejsi.html
-- |