Opcje zasilania - wyłączanie HDD

Data: 2010-09-08 10:25:10
Autor: pikny zenon
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
Witam.
W W7 w opcjach zasilania jest opcja Wyłączania HDD po jakimś czasie bezczynności. No i pytanie: Kiedy dysk się prędzej zepsuje?
Jak będzie nonstop włączony (bo tak jest z tym kompem), czy jak będzie kilka razy dziennie włączany i wyłączany? Bo nie wiem co ustawić.

Data: 2010-09-08 11:34:23
Autor: boxfish
W dniu 2010-09-08 10:25, pikny zenon pisze:
[...]

Jeśli komp pracuje cały czas to zostaw dysk włączony na stałe. (praktyka mówi ze zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej niebezpiecznym dla sporej grupu sprzętów)

Data: 2010-09-08 11:40:16
Autor: Dawid
W dniu 2010-09-08 11:34, boxfish pisze:
[...]

mĂłwi ze zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej niebezpiecznym
dla sporej grupu sprzętów)

Praktyka swoje, Ĺźycie swoje.
Komputer chodzi cały czas, ale danego dysku używam tylko raz na parę dni.Po jakiego czorta ma być cały czas włączony? Używam tego w W7, i jestem zadowolony z działania.

Data: 2010-09-08 13:09:53
Autor: MAR
On Wed, 08 Sep 2010 11:40:16 +0200, Dawid wrote:

Praktyka swoje, Ĺźycie swoje.

CzyĹźby ?

Komputer chodzi cały czas, ale danego dysku używam tylko raz na parę dni.Po jakiego czorta ma być cały czas włączony? Używam tego w W7, i jestem zadowolony z działania.

To chyba znasz odpowiedĹş na swoje pytanie.

--
Mar.

Data: 2010-09-08 13:16:54
Autor: Dawid
W dniu 2010-09-08 13:09, MAR pisze:
[...]

Znam i nie potrzebuję do tego twoich głupich postów.
Jako fachowiec, napisz co widzisz nie tak?
*Czyżby to wszystko na co cię stać trolu?

Data: 2010-09-08 13:18:18
Autor: Piotr Wozniacki

"MAR" <MAR100610@spox.org> wrote in message news:558z1f83dhmg.nitktkz9tp3u.dlg40tude.net...
[...]

Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Nawet "nie używany" dysk będzie się włączał i wyłączał cyklicznie (Windows od czasu do czasu sprawdza swoje zasoby).

Data: 2010-09-08 14:26:03
Autor: Maciej Bojko
On Wed, 08 Sep 2010 11:40:16 +0200, Dawid <maniera@neostada.pl> wrote:

Jeśli komp pracuje cały czas to zostaw dysk włączony na stałe. (praktyka
mówi ze zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej niebezpiecznym
dla sporej grupu sprzętów)

Praktyka swoje, życie swoje.

ROTFL

--
Maciej Bójko
maciej.bojko@gmail.com

Data: 2010-09-08 19:15:54
Autor: Dawid
W dniu 2010-09-08 14:26, Maciej Bojko pisze:
[...]

Następny się rozpisał.
Już Ci lepiej?

Data: 2010-09-09 09:33:58
Autor: Ingarden
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
Praktyka swoje, życie swoje.

ROTFL

Następny się rozpisał.
Już Ci lepiej?

Hej, ale to naprawdę dobre było :>
A czy teoria też swoje?

--
le

Data: 2010-09-08 20:16:50
Autor: JoteR
"Dawid" napisał:

Praktyka swoje, Ĺźycie swoje.

A teoria? ;->

Komputer chodzi cały czas, ale danego dysku używam tylko raz na
parę dni.Po jakiego czorta ma być cały czas włączony? Używam
tego w W7, i jestem zadowolony z działania.

I tak wyłączony dysk się nie "wybudza" gdy otworzysz okno "Mój komputer" (czy jak się to w Windows 7 nazywa) lub gdy wpiszesz z ręki adres w przeglądarce? I czy "uśpienie" takiego dysku powoduje również jego odmontowanie?

JoteR

Data: 2010-09-08 14:56:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"boxfish" i67lb1$r5q$1@inews.gazeta.pl

Jeśli komp pracuje cały czas to zostaw dysk włączony na stałe. (praktyka mówi ze zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej niebezpiecznym dla sporej grupu sprzętów)

Dla dysków? :) Czy dla silników? :) Tam jest cała masa elektroniki i raczej
nie jest to koszmarny moment. Owszem -- gdy dysk stoi, jego opór praktyczny
(że tak to nazwę -- rezystancje plus impedancje) jest najmniejszy i powinno
dochodzić wówczas do dużych prądów, ale w efekcie te piki początkowe nie są
duże dla dysków, co można wyczytać w dokumentacji i co można zobaczyć -- bo
gdyby były duże, nie można by było uruchomić dysku zasilanego poprzez USB.

Mój notebookowy dysk (nówka -- bo w serwisie z nieznanego mi powodu wymieniono
sprawny dysk na nowy) zaliczył w kilka godzin niemal trzy tysiące włączeń oraz
wyłączeń -- i nie padł. :)

Natomiast chłopi ;) w kombajnach elektrycznych istotnie najpierw włączali
zasilanie silnika trójfazowego w gwiazdę (zera do faz) a dopiero później
w trójkąt (fazy do faz) aby oszczędzić silniki, instalację i bezpieczniki...

Stojący silnik ciągnie rzecz jasna dużo więcej niż kręcący się (a obciążany
więcej niż nieobciążany) ale praktyka zaprzecza szybkiej destrukcji dysków
wywoływanej włączeniami. Raczej wyłączanie jest bolesne. :) Są silniki
pracujące stale w tę i nazad, ;) dla których takie szoki byłyby zabójcze
po kwadransie -- a jednak te silniki żyją latami. :)

Data: 2010-09-08 14:21:33
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"pikny zenon" i67h76$dc0$1@inews.gazeta.pl

[...]

Jeśli dysk ma żywotność rzędu pół miliona godzin i pół
setki tysiąca włączeń, to jedna chwała, jak go będziesz
używał. Ważne, abyś go:

 -- nie przegrzewał (ja na przykład dochodzę do 59 stopni
    Celsjusza, a to jest szkodliwe)
 -- przykręcił solidnie do obudowy komputera
 -- nie tłukł zbyt mocno i zbyt często

Żarówce szkodzą włączenia, gdyż zimny wolfram ma mniejszą
rezystancję niż gorący. :) Dyskowi moim zdaniem najmocniej
szkodzi studzenie, gdyż dysk zasysa wówczas powietrze do
swego wnętrza -- do obudowy. :)

Z uwagi na straty energii elektrycznej nie warto kręcić dyskiem,
który jest używany dwa razy w tygodniu. :) No i przeciętny dysk
nie jest przeznaczony do pracy ciągłej, dlatego warto co jakiś
czas wyłączyć go, ale normalnie eksploatując, nie uszkodzisz
dysku w sensownym czasie -- zanim uszkodzisz, dysk stanie się
mały względem potrzeb... :)

Przegrzany dysk nie padnie natychmiast -- najpierw padną zapisane na nim dane.
Taki dysk można eksploatować nadal, choć nie jest on już tak pewny, jak nowy. :)

-=-

Myśl raczej o wygodzie (brak hałasu) i pieniądzach (energia elektryczna)
nie zaś o żywotności czegoś, co jest trudne do uszkodzenia. :)

-=-

Któregoś razu miałem smutny błąd,którego efektem było włączanie i wyłączanie
komputera wraz z dyskiem. W ciągu kilku godzin dysk zaliczył prawie trzy
tysiące włączeń. :) Od tamtej pory pracuje już niemal dwa tysiące godzin
i nie ma z nim problemów. :) I to jest ten dysk, którego temperatura
sięgnęła 59 stopni Celsjusza. Niby graniczną dla tego dysku jest
60 stopni Celsjusza, ale ta granica nie jest twarda i być może
w tamtych warunkach granica bezpieczeństwa została przekroczona. :)
(ta graniczna temperatura zależy od wielu czynników -- choćby od
wilgotności i od ciśnienia atmosferycznego; no i nie dla każdego
dysku jest taka sama w tych samych warunkach)

Drobne ;) uderzenia też nie są dla dysku straszne. :)
Natomiast ciągłe drgania , nawet delikatne -- mogą być zabójcze. :)

Ja (na Twoim miejscu) bym wyłączał, jeśli bym miał używać tylko dwa razy w tygodniu.
Ale jeśli przez najbliższe dwa dni prawie na pewno nie będę używał, to niekoniecznie
wyłączę. :) I często tak mam, że dysk używam przez kilka godzin, a kręcę nim cały
tydzień. :)

Moja rada? Skup się na czymś ciekawszym. :)
Bez tłuczenia, moczenia, pieczenia itp. dziwnego zachowania/traktowania
przeciętny dzisiejszy dysk popracuje Ci prawidłowo ze sto lat. :)
Do tego czasu będzie zabytkiem klasy zero. ;)

Data: 2010-09-08 15:13:57
Autor: Ingarden
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
Żarówce szkodzą włączenia, gdyż zimny wolfram ma mniejszą
rezystancję niż gorący. :)

Jak to?

--
le

Data: 2010-09-08 16:11:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Ingarden" i681r0$ko6$1@news.task.gda.pl

Żarówce szkodzą włączenia, gdyż zimny wolfram ma mniejszą
rezystancję niż gorący. :)

Jak to?

Jak to fajny samolot, ale głośny. ;) (albo cichy -- nie wiem)

Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Z silnikiem jest niby gorzej, bo dochodzą zjawiska
związane z indukcyjnością. Gdy silnik zatrzymasz, przez
jego zwoje nienerwowe popłynie większy prąd niż płynie
wtedy, gdy silnik kręci się, co jest chyba jasne. Ale
oczywiście silniki są pozabezpieczane i raczej dyskowi
takie szoki nie są groźne. :)

-=-

Jeśli masz swoje (mogą być i cudze) lata wiesz, że lampowe telewizory
rozgrzewały się powoli -- około jednej minuty, niemal tak, jak dzisiaj
słabe świetlówki kompaktowe. Dlaczego? Ano miały termistory zabezpieczające
włókna lamp. Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,
dlatego ma duży spadek napięcia i dużo odkłada się na nim mocy, co czyni
go ciepłym... Wraz z ogrzewaniem się, traci na swej rezystancji i przez
żarniki lamp płynie coraz większy prąd...

Dla żarówki wolframowej szok włączeniowy jest chyba najgorszy obok szoków mechanicznych. :)
(z tym, że jakoś żarówki samochodowe nie padają w efekcie wstrząsów, nawet silnych)

-=-

Ja mam dysk zewnętrzny -- wewnątrz obudowy jest Toshiba...
Obudowa miała fabrycznie :) kabelek z jedną wtyczką. :)
Problem w tym, że choć dysk jest oszczędny w czasie pracy,
rozruch kosztuje wiele i nawet na dwóch wtyczkach ten dysk
nie chce załapywać się na tryb USB 2.0 -- pracuje wówczas
z dużo niższą szybkością...

Trzeba go rozkręcić, poczekać chwilę, wyłączyć wtyczkę sygnałowo-zasilającą
bez wyciągania zasilającej (kabelek firmowy nie nadaje się do tego -- potrzebny
jest z dwiema końcówkami) i włączyć tę wtyczkę, po czym można wyjąć zasilającą...
(; Plus dla Toshiby. ;)

Inne moje dyski zewnętrzne (lub wewnętrzne, ale zasilane
przez USB) nie wykazują u mnie tej przypadłości...

Jak zauważyłem, producenci dysków podają prąd rozruchu dysku. :)
(obok całej plejady różnych prądów pracy dysku)

Data: 2010-09-09 15:28:41
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Artur(m)" i6a1hf$2mat$1@rekrutacja.tu.kielce.pl

Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury.

????

No tak -- na odwrót, co wynika z reszty wypowiedzi. :)
Rezystancja rośnie, dzięki czemu maleje płynący tam prąd.

Data: 2010-09-09 09:21:34
Autor: Ingarden
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Zaraz, zaraz. Chyba odwrotnie? Rezystancja Wolframu przy 230V to ~520Ω. Przy 110V - 350Ω. Rozumiem, że przepalanie włókien żarówki spowodowane jest przede wszystkim niejednorodną strukturą włókna - co nabiera znaczenia, gdy jest ono jeszcze zimne (sumarycznie rezystancja ma wartość mniejszą od roboczej -> żarówka żre więcej prądu -> włókno rozgrzewa się mocniej i przepala na zwężeniach).
Jak przeżyje te "rozruchowe" katusze, to zaczyna grzać. Przy okazji trochę świecić :)

--
le

Data: 2010-09-09 15:34:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Ingarden" i6a1jj$446$1@news.task.gda.pl

Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Zaraz, zaraz. Chyba odwrotnie?

Tak. I wynika to z reszty wypowiedzi. :)
Nie warto tego dowodzić. (że napisałem
tam odwrotnie)

Rezystancja Wolframu przy 230V to ~520Ί. Przy 110V - 350Ί.

Rezystancja zależy od napięcia? Chyba słabo. ;)

[...]

Tak -- na zwężeniach.

Jak przeżyje te "rozruchowe" katusze, to zaczyna grzać. Przy okazji trochę świecić :)

Tak. (świecić białym, widzialnym, użytecznym światłem,
bo wcześniej świeci także -- każde ciało świeci)

Data: 2010-09-10 08:11:38
Autor: Ingarden

http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif

Jak przeżyje te "rozruchowe" katusze, to zaczyna grzać. Przy okazji trochę świecić :)
Tak. (świecić białym, widzialnym, użytecznym światłem,
bo wcześniej świeci także -- każde ciało świeci)

Jasne, skrót myślowy. Świeci widzialnym światłem już przy 30V.

--
le

Data: 2010-09-10 10:31:58
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Ingarden" i6cht3$1qf$1@news.task.gda.pl

Rezystancja Wolframu przy 230V to ~520Ί. Przy 110V - 350Ί.

Rezystancja zależy od napięcia? Chyba słabo. ;)

Jak to?
http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif

Proponuję Nobla. :)

Chyba, że mamy tu inną zależność:

 od napięcia zaleĹźy prąd i wydzielana moc oraz temperatura Ĺźarnika
 od temperatury Ĺźarnika zaleĹźy rezystancja

[...]

Proponuję definiccję choćby z Wikipedii:

   http://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystancja

   Rezystancja przewodnika o jednakowym przekroju poprzecznym
   do kierunku przepływu prądu jest proporcjonalna do długości
   przewodnika, odwrotnie proporcjonalna do przekroju i zaleĹźy
   od materiału, co wyraĹźa wzĂłr:

   gdzie

   l — długość elementu,
   S — pole przekroju poprzecznego elementu,
   ρ — rezystywność przewodnika.

   Rezystywność, zwana oporem właściwym, jest oporem elementu
   o jednostkowej długości i jednostkowym polu przekroju poprzecznego.

   W obwodach prądu przemiennego natężenie prądu zaleĹźy nie tylko
   do rezystancji lecz takĹźe od reaktancji elementu. UogĂłlnieniem
   i rozwinięciem pojęcia rezystancji w obwodach prądu przemiennego
   na elementy pojemnościowe (kondensator) i indukcyjne (cewka) jest
   impedancja. Rezystancja jest wĂłwczas częścią rzeczywistą impedancji
   zespolonej.

I ten opór właściwy zależy od temperatury, ale nie zależy od napięcia. :)

     ZaleĹźność oporu od temperatury określa związek:

     R = R0(1 + ιΝt)

     R - opĂłr w danej temperaturze
     R0 - opĂłr w temperaturze np. 0oC
     Îą - współczynnik termiczny oporu
     Îťt - odchylenie temperatury od podstawowej (np. od 0oC -- j/w)

     http://pl.wikibooks.org/wiki/Fizyka_dla_liceum/Pr%C4%85d_elektryczny

| tym mogę zgodzić się. Ale nie z tym, że opór zależy od napięcia, chyba
że w wyniku zależności oporu od temperatury. Jeśli nawet pokazany przez
Ciebie wykres http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif jest jakoś
prawdziwy, to dlatego, że wyższe napięcie spowoduje wyższą temperaturę
w pozostałych warunkach niezmiennych (ta sama temperatura otoczenia na
przykład) a nie dlatego, że opór przewodnika zależy od napięcia.

Zamroź ten żarnik ciekłym azotem :) (poprzez zanurzenie w ciekłym azocie)
i wówczas zmierz zależność jego oporu od przyłożonego napięcia. :)

-=-

W powietrzu opór może zależeć od przyłożonego napięcia -- bo pod dużym
napięciem może dojść do zjonizowania powietrza. Ale powietrze nie jest
przewodnikiem, lecz izolatorem. W półprzewodnikach także można znaleźć
zależność oporu od napięcia.

   .'O`-'     ., ; o.' eneuel@eneuel.comyr.com '.O_'

Data: 2010-09-10 11:06:32
Autor: Ingarden
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif

Chyba, że mamy tu inną zależność:
od napięcia zależy prąd i wydzielana moc oraz temperatura żarnika
od temperatury Ĺźarnika zaleĹźy rezystancja

Jasne, że to niebezpośrednia zależność. W przypadku żarówki (która akurat nie leży w ciekłym azocie) ma nawet praktyczny wymiar.
No dobrze, już kończmy, bo zaraz wejdziemy na temat warystorów :-)

--
le

Data: 2010-09-10 11:13:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Ingarden" i6cs52$p76$1@news.task.gda.pl

Chyba, że mamy tu inną zależność:
od napięcia zależy prąd i wydzielana moc oraz temperatura żarnika
od temperatury żarnika zależy rezystancja

Jasne,

Bardzo jasne -- zwłaszcza w wypadku żarówki. ;)

że to niebezpośrednia zależność. W przypadku żarówki (która akurat
nie leży w ciekłym azocie) ma nawet praktyczny wymiar.
No dobrze, już kończmy, bo zaraz wejdziemy na temat warystorów :-)

Nie jest więc to zależność od napięcia, ale od temperatury.
A temperatura może zależeć od napięcia, ale nie musi.

   .'O`-'     ., ; o.' eneuel@eneuel.comyr.com '.O_'

Data: 2010-09-09 22:00:53
Autor: Q
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury.

raczej wzrasta :P

Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,
dlatego ma duży spadek napięcia i dużo odkłada się na nim mocy, co czyni
go ciepłym...

duzy opor to maly spadek napiecie -> malo mocy :P

ale namieszales, hehe :P

Data: 2010-09-09 23:49:27
Autor: JoteR
"Q" napisał:

Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,

ale namieszales, hehe :P

Zagubił się gdzieś pomiędzy NTC a PTC.

JoteR

Data: 2010-09-10 02:00:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"JoteR" i6bkpr$2f9$1@inews.gazeta.pl

"Q" napisał:

Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,

ale namieszales, hehe :P

Zagubił się gdzieś pomiędzy NTC a PTC.

Tutaj akurat to nie ja się zagubiłem. :) (ale Twój przedmówca i Ty)
Zimny termistor (ten w telewizorze lampowym) ma dużą rezystancję. :)
Zimny przewodnik (żarnik w żarówce) ma małą. :)

Data: 2010-09-10 01:42:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Q" i6bee9$v42$1@news.task.gda.pl

Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury.

raczej wzrasta :P

To już wyjaśniono dwa razy. Pisałem o rezystancji a myślałem o prądzie.
I ten błąd był łatwy do naprawienie dzięki pozostałej części mojej wypowiedzi.

[...]

Tak? A na idealnym przewodniku jest duży spadek czy mały? :)

  ___________________
    ^           ^
    A           B

Jeśli przez ten drut płynie prąd, to jakie jest napięcie
(czyli spadek napięcia) pomiędzy punktami A i B, jeśli
rezystancja tego drutu jest zerowa? Bo mnie się wydaje,
że i napięcie (spadek potencjału) jest zerowe.

Albo inaczej -- po czym poznać, że przewody są za cienkie?
(czyli jak poznać, że mają za dużą rezystancję)
Po tym, że są zimne czy po tym, że są gorące? Jeśli połączysz
dwie instalacje elektryczne dwóch samochodów cienkimi przewodami
(a więc o dużej rezystancji) odłoży się na nich ciepełko. :)
(czyli energia) Jeśli zaś połączysz instalacje grubymi
przewodami, będą owe przewody chłodniejsze. Tak czy nie?

(bo Ty piszesz, że jest odwrotnie -- im cieńsze,
tym chłodniejsze, bo mają większą rezystancję)

Q> duzy opor to maly spadek napiecie -> malo mocy :P

-=-

ale namieszales, hehe :P

Jeśli masz grzejnik (z niezerową rezystancją) podłączony do źródła
prądu (o wewnętrznej rezystancji zerowej) drutami o zerowej rezystancji,
to gdzie odkłada się moc -- na drutach, w źródle czy na grzejniku? :)
Chyba [napiszesz], że w grzejniku. (więc nie tam, gdzie nie ma oporu,
ale tam, gdzie jest)

Owszem, zwykle grzejniki elektryczne mają małą rezystancję i dlatego
odkłada się na nich sporo mocy, ale doprowadzające druty mają jeszcze
mniejszą rezystancję niż grzejnik i moc na tych przewodach odkłada się
mała. Wprawdzie im większy opór obwodu tym mniej mocy, ale dlatego, że
prąd płynący jest mały. Jednak tam odkłada się więcej, gdzie jest
większy opór, nie odwrotnie.

W wypadku zimnych lamp podłączonych bezpośrednio do źródła prądu
prąd początkowy jest duży, gdyż zimne lampy mają mały opór. I na
tych zimnych lampach odkłada się moc. (większa niebotycznie niż
odkłada się na gorących) Ale tak dzieje się ułamek sekundy, bo
żarniki grzeją się momentalnie.

Ale jeśli te zimne lampy podłączymy szeregowo poprzez zimny termistor,
moc (ciepło) wydzielać się będzie nie na zimnych lampach, lecz na
zimnym termistorze właśnie, grzejąc go i powodując spadek jego
rezystancji, przez co za jakiś czas przestaje on przeszkadzać
prądowi i lampy biorą niemal wszystko w tym układzie, tyle tylko,
że wówczas same mają już całkiem sporą rezystancję, gdyż są gorące,
przez co biorą moc niezagrażającą im.

-=-

Innymi słowy -- początek Twojej poprawy przyjmuję (już trzeci
raz -- Ameryki nie odkrywasz) zaś końcową poprawę odrzucam. :)

Im mniejsza rezystancja przewodów, tym miej na nich odkłada się mocy.
(przy tym samym prądzie) Termistor zabezpieczający lampy pracuje jak
przewód. Im ma większą rezystancje (im jest zimniejszy) tym więcej
mocy na nim odkłada się przy tym samym prądzie. A prąd ów zależy
od rezystancji włókien lamp i rezystancji samego termistora. Ta
pierwsza wzrasta a druga maleje przez pierwsze sekundy świecenia
lamp, z tym, że ta pierwsza natychmiast (w ułamku sekundy) rośnie,
zaś druga maleje powoli (w ciągu minuty) i możemy skupić się na tej
drugiej, czyli na rezystancji termistora. :)

Im jest zimniejszy, tym ma większą rezystancję i tym więcej
mocy pochłania, tym samym mniej dając żarnikom. Im jest
zimniejszy, tym większy występuje na nim spadek napicia
i tym więcej wydziela się na nim mocy -- tak, jak na
przewodach łączących instalacje elektryczne.

Miałbyś rację, gdyby układ miał tylko rezystancję termistora
i wydajne źródło napięcia/mocy/energii. Wówczas im mniejsza
rezystancja termistora, tym więcej ciepła. Zabawna odwrotność?

Niekoniecznie. Po prostu rezystancja termistora jest stosunkowo
duża w układzie z samym termistorem i wydajnym źródłem od początku
do końca grzania. Wówczas jej nie możemy pominąć i tylko ona ma
wpław na odkładaną moc. Im mniejsza rezystancja, tym większy
prąd płynący przez termistor, więc przy tym samym spadku napięcia
na termistorze (a spada tyle samo niestety, bo źródło jest wydajne)
mamy większą moc.

W wypadku termistora i żarówek połączonych szeregowo z nim i ze sobą
rezystancja całego układu (termistor i kilka żarówek) nie zależy tylko
od rezystancji termistora, ale i od rezystancji żarówek -- zatem i prąd
płynący przez ten układ nie zależy tylko od rezystancji termistora. Spadek
rezystancji termistora sprawia, że więcej napięcia odkłada się nie na nim,
ale na żarówkach, a że cały ten układ jest podłączony do wydajnego źródła
energii -- mniej mocy odkłada się na termistorze (choć ma coraz mniejszą
rezystancję -- tak, jak w poprzednim wypadku, gdzie był samotny) a więcej
na żarówkach.

Tam odkłada się na termistorze tyle samo napięcia niezależnie od rezystancji
termistora, zaś tu wielkość odkładanego napięcia zależy od rezystancji termistora.

-=-

Teraz przyznasz mi rację?
(co do tego, że im większa rezystancja, tym większy
spadek na nim napięcia i więcej odkładanej na nim mocy)

Gdy już się rozgrzeje, niemal cały spadek napięcia nastąpi na żarówkach,
nie na nim, przez co termistor nieco ostygnie, :) ale wówczas nastąpi
sprzężenie zwrotne ujemne i samoregulacja temperatury termistora.
A że termistor nawet gorący ma jakąś rezystancję i zawsze na jakąś
pojemność cieplną, ustabilizuje się na jakiejś temperaturze.

Testowałem to w praktyce. I w praktyce, i w życiu. ;)
Żarówka mocy 60 W ślicznie rozświetlała się, termistor się grzał i dochodziło
do równowagi przy której termistor był gorący a żarówka świeciła prawie całą
swoją mocą. :)

Data: 2010-09-10 11:32:42
Autor: Q
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
duzy opor to maly spadek napiecie -> malo mocy :P

Tak? A na idealnym przewodniku jest duży spadek czy mały? :)

mea culpa - teraz ja sie przejezyczylem :)

oczywiscie, ze duzy opor, to duze napiecie,
czy jak kto woli maly prad,
bo czesto zrodla sa napieciowe :)

Data: 2010-09-10 12:29:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Q" i6cu0h$t55$1@news.task.gda.pl

[...]

W pewnym momencie zauważyłem, że niektórzy próbowali łączyć termistory
równolegle do żarników lamp. Otóż (jak głosi teoria i praktyka -- nie
wiem, jak głosi życie) tam nie ma wielu termistorów, ale jeden i jeden
układ szeregowo złączonych żarników lamp. Łączna moc tych żarników to
ponoć 60 watów.

W tym układzie im większy opór, tym większy spadek napięcia na
termistorze i większe odkładanie mocy na termistorze.

Można by zabezpieczyć (innymi termistorami) równolegle
i wówczas im większy opór termistora, tym mniejszy prąd
płynąc przez ten termistor i mniejsze odkładanie mocy
na nim. Ale napięcie spadnie tam niezależnie od oporu
termistora -- takie same (niezależne od oporu termistora)
przy wydajnym źródle prądu/napięcia/mocy/energii. :)

   .'O`-'     ., ; o.' eneuel@eneuel.comyr.com '.O_'

Data: 2010-09-10 13:18:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

Dające stałe napięcie niezależnie od obciążenia?

Tak jest w TV -- ale napięcie stałe (o stałej wartości
skutecznej, choć przemienne) jest nie na zaciskach
żarników czy na zaciskach termistorów, ale na
zaciskach układu szeregowo połaczonych żarników i termistora.

     żarnik  żarnik  żarnik  żarnik  żarnik  żarnik termistor
  .-- -'\/\.-- -'\/\.-- -'\/\.-- -'\/\.-- -'\/\.-- -'\/\.-- -[___]-- -.
  |                                                           |
  |                                                           |
  |                                                           |
  '-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ~ 220 V -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- '

Źródło jest pewne/wydajne, ale im większy opór termistora, tym
mniejsze napięcie na żarnikach. Termistor nie powala źródła
zasilania, ale zabiera część spadku napięcia.

   220 V -- bo wtedy było w Polsce nie 230 V, ale właśnie 220 V

   .'O`-'     ., ; o.' eneuel@eneuel.comyr.com '.O_'

Data: 2010-09-10 11:37:33
Autor: Q
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
Teraz przyznasz mi rację?
(co do tego, że im większa rezystancja, tym większy
spadek na nim napięcia i więcej odkładanej na nim mocy)

ilosc linii Twojej odpowiedzi (ogromna ilosc!)
wywolala we mnie poczucie winy;

cholera, przepraszam, nie chcialem :)

Data: 2010-09-10 12:15:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Q" i6cu9j$tjh$1@news.task.gda.pl

[...]

Liczba, nie ilość. A potrafisz to zawrzeć w mniejszej liczbie?

Data: 2010-09-10 02:12:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Eneuel Leszek Ciszewski" i685it$ojc$1@inews.gazeta.pl

Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Oczywiście powinienem był napisać inaczej.

+ Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja rośnie
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Błąd bierze się stąd, że myślałem o prądzie a pisałem o rezystancji:

+ Przewodniki mają to do siebie, że ich prąd maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Na przykład odwrotnie, bo mogą mieć tak samo.

Schłodzenie przewodnika dać może efekt nadprzewodzenia, czyli zerowego oporu.

[...]

Termistor taki był jeden dla wszystkich żarników łączonych szeregowo z nim i ze sobą.

Data: 2010-09-11 00:18:57
Autor: pikny zenon
[...]

Kurde, Was o coś zapytać.

Data: 2010-09-11 00:56:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"pikny zenon" i6eas3$5b6$1@inews.gazeta.pl

Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

Kurde, Was o coś zapytać.

Nie jestem m mocny w rachunkach, ale to już było prostowane (nawet
bez CS5) chyba siedem razy w tym wątku. :) Ilu jeszcze odkryje, że
raz napisałem odwrotnie? Tysiąc miejsc wskazuje na to, że przewodnik
ma tym większą rezystancję, im większą ma temperaturę (wcale nie jest
to zależność liniowa) i raz jest napisane błędnie, ale ,,mądrzy''
odrzucają ten tysiąc i biorą pod uwagę zapis z błędem. :)

   .'O`-'     ., ; o.' eneuel@eneuel.comyr.com '.O_'

Data: 2010-09-13 09:52:51
Autor: Ingarden
Opcje zasilania - wyłączanie HDD
Tysiąc miejsc wskazuje na to, że przewodnik
ma tym większą rezystancję, im większą ma temperaturę

Hej, a wcześniej pisałeś, jakby było odwrotnie!

Żartuję :-)

--
le

Data: 2010-09-13 15:28:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Ingarden" i6kktl$md6$1@news.task.gda.pl

Tysiąc miejsc wskazuje na to, że przewodnik
ma tym większą rezystancję, im większą ma temperaturę

Hej, a wcześniej pisałeś, jakby było odwrotnie!

() Tysiąc (może niecały) miejsc w moich wypowiedziach wskazuje na to,
   że moim zdaniem przewodnik ma tym większą rezystancję, im większą
   ma temperaturę.

() W jednym miejscu napisałem odwrotnie.

A teraz zastanów się chwilę:

 -- jesteś idiotą czy zdrowym na umyśle

 -- idiotą jest ten, kto przyczepia się na stałe
    do literówki (błędu ortograficznego drobnego
    i nieistotnego, gdyż łatwego do wykrycia
    i do naprawienia dzięki jego kontekstowi)
    pomijając sens wypowiedzi czy zdrowym na umyśle

Wracając do sedna wątku -- dysku (HDD) nie uszkodzi ani
częste jego uruchamianie ani zbyt długie jego niewyłączanie. :)

--
450-600 to (60-80)% .                         .                         .               749        .
VV Ventolin                                   u               .     .                 . 739  .      26                 .           .

Data: 2010-09-14 08:02:31
Autor: Ingarden
[...]

Zapomniałeś zacytować dolny fragment mojego posta:

Żartuję :-)

*****

-- idiotą jest ten, kto przyczepia się na stałe
   do literówki (błędu ortograficznego drobnego
   i nieistotnego, gdyż łatwego do wykrycia
   i do naprawienia dzięki jego kontekstowi)

Zgadzam się.

Wracając do sedna wątku -- dysku (HDD) nie uszkodzi ani
częste jego uruchamianie ani zbyt długie jego niewyłączanie. :)

Hej, przed drugim "ani" powinien być przecinek :)

--
le

Data: 2010-09-14 10:03:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Opcje zasilania - wyłączanie HDD

"Ingarden"  i6n2rp$t76$1@news.task.gda.pl

Zapomniałeś zacytować dolny fragment mojego posta:

Żartuję :-)

Nie zapomniałem -- uznałem to za podpis. :)
(nawet nie przeczytałem -- zignorowałem, bo tu zwykle są podpisy)

*****

-- idiotą jest ten, kto przyczepia się na stałe
   do literówki (błędu ortograficznego drobnego
   i nieistotnego, gdyż łatwego do wykrycia
   i do naprawienia dzięki jego kontekstowi)

Zgadzam się.

To dobrze -- zgoda buduje. :)

Wracając do sedna wątku -- dysku (HDD) nie uszkodzi ani
częste jego uruchamianie ani zbyt długie jego niewyłączanie. :)

Hej, przed drugim "ani" powinien być przecinek :)

Tak. A na końcu zdania powinna być kropką. :)

   .'O`-'     ., ; o.' eneuel@eneuel.comyr.com '.O_'

Data: 2010-09-11 01:16:13
Autor: Rafał Łukawski
On 2010-09-08 10:25, pikny zenon wrote:
Witam.
[...]

Jeżeli będziesz co 5 min wyłączał i włączał to dośc szybko osiągnie limit rozruchów przewidziany w specyfikacji.. Aby za bardzo nie filozofować, spróbuj tak ustawić czas aby dysk nie rozkręcał się w ciągu dnia więcej niż 3-4 razy (Ty wiesz jak to ustawić, bo TY wiesz jak korzystasz z dysku).

Na pewno będzie ok :) Nie wiem ja to się ma do liniowej/nieliniowej rezystancji opisanej w głębi wątku ;) ale dyski SOHO przewidziane są do SOHO, czyli rano włączasz po południu wyłączasz i tak wyrobisz pare latek.

Kiedys na pewno padnie, siły nie ma (pamiętaj o backupach :))

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/
Lubisz miłą obsługę - skorzystaj! :)

Opcje zasilania - wyłączanie HDD